✅ کنفرانس علمی «انسان خیرخواه در میراث فارابی، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز»
💠 کنفرانس علمی «انسان خیرخواه در میراث فارابی، جامعه خیرخواه و اخلاق امروز» با همکاری ایران و قزاقستان در روز دوم آبانماه ۱۴۰۲ در دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار میشود.
🔸 این کنفرانس با مشارکت پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم ج.ا.ا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ج.ا.ا و دانشگاه ملی فارابی قزاقستان برگزار میشود و شش تن از فارابیشناسان ایرانی نیز مقالات خود را ارائه خواهند داد.
🔹 محورهای اصلی این کنفرانس عبارتند از:
🔘 انسان خیرخواه در میراث فارابی و اندیشمندان مسلمان: گفتمان مقایسهای
🔘 پارادایمهای مدرن جامعه خیرخواه شهری و ارزش ثبات
🔘 علوم اخلاق و فضایل اخلاقی در میراث ابوالنصر فارابی
🔘 نقش اخلاق در حفظ سنتها و ارزشهای اجتماعی: ارتباط دین و سنتها در جهان
🔘 اصول اخلاقی فارابی در راه رسیدن به خوشبختی
🔘 زبان فلسفه و فلسفه زبان در آموزههای ابوالنصر فارابی
🔘 تغییرات جهتگیری ارزشی شخصی و کیفیت جدید شخصیت انسانی در جامعه قزاقستان-ایران در چارچوب جهانی شدن
🔸 متن خبر : B2n.ir/w20374
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 [این] غلط مشهوریست که گفتهاند فلسفه اسلامی چیزی نیست جز نقل فلسفه یونانی به زبان عربی. حقیقت آنست که آنچه فلسفه اسلامی خوانده میشود التقاطی محض نیست، جنبه ابتکار و اصالت نیز دارد. از لحاظ غایت و حاصل حاکی از یک مرحله اساسی است در طریق تحقیقات فلسفی که به هر حال هرگز در جایی متوقف نمیشود و فردا هم مثل امروز در حرکت و ترقی خواهد بود.
📚 برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرینکوب
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#فلسفه_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب فلسفه ریاضیات
💠 کتاب «فلسفه ریاضیات» اثر مایکل دامت ( ۱۹۲۵–۲۰۱۱) فیلسوف تحلیلی بریتانیایی است، که توسط دکتر مرتضی قرایی گرکانی ترجمه شده و به همت انتشارات حکمت به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب مجموعه ای از نوشتههای فیلسوفان برجسته تحلیلی در شاخههای تخصصیشان هست و به گونهای تنظیم شوند که یک متن آموزشی مناسب برای علاقهمندان به این شاخه از فلسفه ارائه دهد.
🔹 نویسنده در این کتاب نه هیچ نتیجه فلسفی را تصدیق میکند و نه در باب اعتبار هیچ دلیل فلسفی داوری میکند، بلکه میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که برای مطالعه فلسفه ریاضیات به چه چیزی نیاز است؟ همچنین میکوشد به این سوالات پاسخ دهد: ریاضیات درباره چه چیزی است؟ اگر یک گزاره ریاضی صادق است، چه چیزی آن را صادق میسازد؟ آیا حقایق ریاضی بهضرورت صادقند و اگر چنین است خاستگاه این ضرورت چیست؟ بهکاربردن حقایق ریاضی در واقعیت خارجی چگونه ممکن است و این کاربست بر چه امری استوار است؟
🔸 در بخشی از این کتاب میخوانیم: «فلسفهی ریاضیات قلمروی تخصصی در فلسفه است، لیکن نه قلمرو تخصصی مستقل. بسیاری از پرسشهایی که در فلسفهی ریاضیات پیش میآید، هرچند نه هرگز همهی آنها، نمونههای خاصی از پرسشهای فراگیرترند که در قلمروهای دیگر فلسفه پیش میآیند، و در فلسفه ریاضیات در قالبی کاملا نظری، یا کاملا ساده شده، رخ مینمایند. از جنبهای مهم، این موضوع همانند فلسفهی زمان است.»
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/a58516
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)
💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)» به همت مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به زبان انگلیسی برگزار شده است.
🔸در این کرسی علمی، سخنران حجتالاسلام دکتر علی مصباح یزدی، ناقد اول حجتالاسلام دکتر محمدحسین مختاری، ناقد دوم دکتر یوسف دانشور و مدیر کرسی حجتالاسلام دکتر سیداحمد رهنمایی بوده اند. متن چکیده این کرسی به شرح زیر است:
🔹 متن چکیده : B2n.ir/n79938
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) 💠 کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم
روششناسی علومانسانی از دیدگاه علامهمصباح.mp3
29.79M
🎙 صوت کرسی علمی و ترویجی «روش شناسی علوم انسانی با تکیه بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)»
❇️ سخنران: حجت الاسلام دکتر علی مصباح یزدی
🌐 به زبان انگلیسی
#English_post
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «اصالت وجود»
💠 مدرسه عالی انوار الحکمة اولین نشست از سلسله نشستهای بررسی مباحث بنیادین فلسفه اسلامی را با موضوع «اصالت وجود» برگزار میکند.
🔸 این نشست با سخنرانی آیت الله فیاضی (مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه) و آقای دکتر غفاری (مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران) و با دبیری آقای حمیدزاده در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنجشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۹ صبح و محل برگزاری آن تالار فردوسی واقع در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران میباشد.
📲 علاقهمندان جهت کسب اطلاع بیشتر و دریافت پاسخ پرسشهای خود درباره این نشست، میتوانند به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام ارسال کنند :
🆔 @anvar_alhikmah_info
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب درآمدی بر فلسفه زیستشناسی
💠 کتاب «درآمدی معاصر بر فلسفه زیست شناسی» نوشته الگزاندر روزنبرگ (فیلسوف و پژوهشگر فلسفه زیست شناسی که خود را یک «طبیعتگرا» میداند) و دانیل دبیلو مک شی میباشد که به همت خانم پریسا صادقیه ترجمه شده و توسط نشر پیام امروز در سال 1392 به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب ابتدا به فلسفه و زبان و دستور کار فلسفه زیستشناسی پرداخته و در ادامه با سبک ساده و شیوه نگارش روان که جنبه آموزشی دارد، در زمینه فلسفه زیستشناسی به بحث های گوناگون از جمله: غایت شناسی، کژفهمی هایی درباره نظریه انتخاب طبیعی، مشکلات فلسفی داروینیسم بهمنزله طرح پژوهشی تاریخی، قید و سازش، کارکرد هم ساحتی و تشابه اکتسابی، دفاع از تقلیلگرایی، خودسازماندهی و تقلیلگرایی، روندها در برابر گرایش، پیچیدگی و طراحی هوشمند، ژن محوری و اطلاعات ژنتیکی، روانشناسی تکاملی، زیست جامعهشناسی و اخلاق زیستی میپردازد.
🔹مولفین این کتاب آشنایی خوبی با زیستشناسی و تقریبا فلسفه علم دارند و همین امر باعث شده که نگاه جانبدارانهای در معرفی نظریه تکامل و انتخاب طبیعی و نیز برخی تبعات فلسفی آن نداشته باشند و مزایا و کاستیهای این نظریه را همزمان با هم بهنظاره بنشینند.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/w74793
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیستشناسی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی
💠 دکتر دینانی شارح، فیلسوف، پژوهشگر و مدرس فلسفه میباشد و عمده شهرت ایشان به علت پژوهش در حکمت اشراق و احیای آن در سالهای اخیر است.
🔸 دینانی 5 دی ۱۳۱۳ در روستای دینان به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی، به حوزهی علمیهی اصفهان رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت. بعد از آن برای تکمیل تحصیلات به قم آمد و ضمن شرکت در درسهای خارج فقه و اصول علمای بزرگ آن زمان، در کلاسهای فلسفه «علامه طباطبائی» نیز حضور داشت. او همچنین در جلسات گفتگوی «پرفسور هانری کربن» فرانسوی با علامه طباطبایی شرکت میکرد. وی پس از وفات «آیتاللـّه بروجردی» قم را ترک کرد و از طریق کنکور به دانشگاه تهران وارد شد و تا اخذ درجهی دکتری در رشتهی فلسفه به تحصیلات خود ادامه داد.
🔹 دکتر دینانی میزان سنجش و درک هر چیزی را عقل میداند، حتی درک انسان از خدا را. دینانی را میتوانی فیلسوفی عقلگرا دانست که به اشراق معتقد است و در عین حال فیلسوفی است متاله و اهل حکمت متعالیه و آشنا به تمامی جوانب عرفان.
🔸ایشان مقالات و آثار فراوانی در حوزه فلسفه و دین پژوهی به رشته تحریر در آورده و سه بار کتابهایشان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت نموده است و از ایشان در اولین دوره همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۰ با عنوان چهره برتر فلسفه تقدیر شده است.
📝متن کامل : B2n.ir/h93989
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یادداشت « درآمدی بر تاریخ شکل گیری مفهوم علم دینی و تحولات آن»
💠 این یادداشت به قلم دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با سوال «آیا مفهوم علم دینی واقعا روشن نیست؟» آغاز میشود.
🔸 نگارنده در این نوشتار به انتقادهای دکتــر بیژن عبدالکریمی به ایده علم دینی و علوم انســانی اســلامی و نیز مطرح کردن وجود ابهام در معنای علم دینی که به شکل های گوناگون از طرف ایشان مطرح شده، میپردازد و در مقام پاسخ به این شبهه برمیآید و با اشاره به متن کتاب «پایان تئولوژی» و طرح 30 تعریف متفاوت از علم دینی، مدعای نویسنده کتاب را به نقد میکشد.
🔹 دکتر موحد ابطحی در ادامه با بررسی زمانی برخی مفاهیم، بیتوجهی به تاریخ تعریف را زمینهساز خلط مفاهیم دانسته و در ادامه توجه به تعریفهای سلبی و تاریخ مفهوم را از لوازم آشنایی و فهم علم دینی میداند.
🔸 نویسنده در پایان با اشاره به اینکه علم دینی در پی مواجهه با علم جدید و به خصوص علوم انسانی متاثر از مکتب غربی و پی بردن به مشکلاتی که برای جامعە ایرانی اسلامی پدید آورده است، مطرح شده، روند طی شده توسط محققان برای تحقق علم دینی را به صورت خلاصه بیان میکند. و نهایتا ارائه رویکردهای مختلف برای نقش آفرینی دین در عرصە علم ورزی را به مقالە «طبقه بندی جامع نظریه های علم دینی» ارجاع میدهد.
📝فایل PDF یادداشت: B2n.ir/g71518
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#یادداشت
✅ آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهشهای عادی درباره این مفروضات تردید نمیشود. ناهنجاریها یا نادیده گرفته میشوند یا به كمك تبصرههایی تعدیل و سازگار میشوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفتهشدهای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است، قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در میآید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاریها برمیخورد كه در برابر راهحلها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش میآید و جامعه علمی ناگزیر میشود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشینهایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازهای ظهور كند و پیشفرضهای مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی میانجامد.
📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلابهای علمی» اثر توماس ساموئل کوهن (فیزیکدان و فیلسوف آمریکایی)
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#تاریخ_علم
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تفاوت میان نظر ابنرشد و ابنسینا در چیست؟
💠 دکتر معصومی همدانی در نشستی از مجموعه درسگفتارهایی درباره بوعلیسینا که به موضوع «مسئله ممکن بودن جهان: از ابنسینا تا لایبنیتس» اختصاص داشت ،در این باره سخنانی میگویند که بدین شرح است: نظر ابنسینا در واقع به ذات یا ماهیت هر چیزی بر میگردد اما ابنرشد، قطع نظر کردن از وجود موجودات را کاری ناممکن میداند.
🔸یکی از خطوط مهم استراتژی ابن رشد در کتاب تهافت التهافت این است که نشان دهد بسیاری از ایرادهای غزالی بر فلسفه ارسطو وارد نیست، بلکه طرح این ایرادها در واقع به دلیل انحرافهایی است که فارابی و ابنسینا، و به خصوص ابن سینا، در فلسفه ارسطو پدید آوردهاند و این انحرافهاست که میدان را برای ایرادهایی از نوع ایرادهای غزالی باز کرده است.
🔹 ابنرشد میگوید: میبینیم که ابنسینا به صورتی به درستی این مقدّمه اذعان دارد. به این معنی که به نظر او هر موجودی، جز فاعل اوّل، اگر به خودی خود در نظر گرفته شود (إذا اعتبر بذاته) ممکن و جایز است. اما این موجودات جایز به دو دستهاند: یک دسته موجوداتی که با در نظر گرفتن فاعلشان جایزند و دستۀ دیگر موجوداتی که به اعتبار ذاتشان (به خودی خود) جایزند امّا به اعتبار فاعلشان واجباند. اما موجودی که از جمیع جهات واجب باشد همان فاعل اوّل است. امّا این سخنی بسیار بیاعتبار است، زیرا ...
🔸 متن کامل : B2n.ir/r80660
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#درسگفتار
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی»
💠 کتاب «چیستی رویکرد تمدنی (از عرصه نظر تا صحنه عمل)» اثر محمدرضا بهمنی خدنگ و مهدی ملایی آرانی است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
🔸 آنچه در این مجموعه گرد آمده است، نه موضوع «تمدن» بلکه «رویکرد تمدنی» است که در یک فرایند گروهی و جمعی طراحی، تعریف و تولید شده است.
🔹 کتاب حاضر مشتمل بر مجموعه مقالات جمعی از تمدن پژوهان است که هر چند هر یک از نویسندگان در این مجموعه، نقطه عزیمتی متفاوت و نمونه متفاوتی را محور مطالعه خود قرار داده و احیاناً تحلیلهای متفاوتی از آن نمونهها ارائه کرده است، ولی در مجموع تمامی این نوشته یک چشم انداز مشترک تمدنی فراروی محققان و پژوهشگران تمدنی قرار میدهد و مسیر جدیدی پیش روی محققان در دانشگاه و حوزه میگشاید.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/s37581
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 تولید داروی ایبروتینیب جهت درمان سرطان لنفوم برای اولین بار در ایران
🔸به همت محققان شرکت زیست تخمیر از شرکت های دانش بنیان عضو پارک فناوری پردیس تولید قرص ایبروتینیب که در درمان سرطان خصوصاً سرطانهای لنفوم اثربخشی مطلوبی داشته است، در این ایران بومی سازی شد.
🔹 مدیرعامل شرکت زیست تخمیر با اشاره به مطالعات انجام شده در درمان سرطان لنفوم گفت: در سالهای اخیر قرص ایبروتینیب به عنوان جایگزین درمانهای ناموفق بیماران مبتلا به لنفوم معرفی شده است و این نوع درمان، در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می گیرد.
🔸 بهمنی در ادامه گفت: علاوه بر تولید دارو، تولید ماده موثره این قرص نیز در دستور کار این شرکت قرار داشته و ظرف چند ماه آینده، خط تولید ماده موثره این دارو نیز در این شرکت تولید خواهد شد که با این اقدام، قیمت نهایی قرص ایبروتینیب تولید شرکت زیست تخمیر، به کمتر از پنج درصد نمونه خارجی خواهد رسید.
📝متن خبر: B2n.ir/u84792
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ تفاوتهای اساسی فلسفه یونانی با فلسفه اسلامی از نظر اساتید فلسفه
💠 دکتر صانعی درمورد تفاوت های عمده هستی شناختی این دو فلسفه میگوید: این دو، تفاوتی در نگرشهایشان دارند. نگرش فلسفه اسلامی مبنایش قرآن است ولی نگرش فلسفه یونانی موحدانه نبوده است؛ یعنی آنها مشرک و اعتقاد به خدایان متعدد داشتند خدای ارسطو یک خدای خالق نیست یعنی اعتقادی به خلقت نداشتند.
🔸 سید محمد آل مهدی مترجم کتاب های فلسفی محمد عابد الجابری بیان میکند که الجابری معتقد است که تفاوت فلسفه یونانی و اسلامی در این است که فلاسفه اسلام بنا بر شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه کارکرد ایدئولوژیک به فلسفه دادند. یعنی فلسفه اسلامی به مثابه ماده معرفتی و ماده معرفت برای اهداف ایدئولوژیک به کار رفت و هر فیلسوف مسلمان کارکرد ایدئولوژیک خاص خود را از فلسفه داشته است.
🔹 دکتر کریم مجتهدی در این باره تصریح دارد: در اینکه متفکران مسلمان به ریشه های فلسفه یونان توجه کردند افرادی مثل الکندی و فارابی و ابن سینا و (در غرب ابن رشد) غزالی و سهروردی و سنتهایی که تا دوره صفویه و تا به امروز کشیده شد، شکی نیست. ولی فیلسوفان مسلمان در فلسفه به عینه وفادار به یونانیها نماندند یعنی بین فلسفه و اعتقاداتشان یک رابطه منطقی ایجاد کردند و فلسفه را وسیلهای برای دفاع از اعتقاداتشان به کار بردند.
📑 متن کامل : B2n.ir/a53391
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت»
💠 نشست علمی با موضوع «سیستم های التفاتی و ابزارانگاری دنیل دنت» توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
🔸 این نشست علمی با حضور و ارائه حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا و دبیری علمی آقای قاسم بابایی برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز شنبه ۲۲ مهرماه سال جاری ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۴:۳۰ و محل برگزاری آن در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی خواهد بود.
🔸 این نشست به صورت مجازی نیز برگزار میشود. علاقه مندان می توانند جهت حضور آنلاین به لینک زیر مراجعه نمایند.
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
📝 متن خبر: B2n.ir/z35892
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ذهن
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابوحامد محمد غزالی
💠 ابیحامد محمد بن محمد الغزالی الشافعی (۴۵۰ - ۵۰۵ هـ.ق)، اندیشمند، متکلم و فقیه ایرانی و یکی از بزرگترین مردان تصوف است که ملقب به حجت الاسلام زینالدین الطوسی میباشد و همچنین در زبان لاتین او را به آلگازل (Algazel) میشناسند.
🔸 میتوان گفت غزالی فیلسوف به معنای متعارف آن نبود، ولی با این وجود چنان اثر عمیقی بر حیات عقلانی اسلامی داشته است که هیچ گزارشی از تاریخ علم اسلامی، بدون بحث از تاثیر و نقش وی، کامل نخواهد بود.
🔹او چنان در علم کلام شهرت یافت و در علوم دینی معروفیت پیدا کرد که در جوانی او را به بغداد دعوت کردند تا در بزرگترین دانشگاه آن زمان، نظامیه، به تدریس بپردازد.
🔸مهمترین تالیف دینی او کتاب احیاء علوم دینی است که برجستهترین کتاب اخلاق اسلامی است. همچنین او در کتاب «مقاصد الفلاسفه» چنان خوب فلسفه مشایی را خلاصه کرده است که چون این کتاب به لاتینی ترجمه شد، غربیها به غزالی به صورت یکی از حجتهای فلسفه مشایی در کنار فارابی و ابن سینا نگاه میکردند.
🔹اما این کتاب حکم مقدمهای را داشت برای کتابی که بعد از آن بر علیه فیلسوفان نوشت و آن را «تهافت الفلاسفه» نامید، و در آن بر تمایلات عقلیگری ملازم با فلسفه ارسطو سخت تاخت و بعضی از نظرات ابن سینا و فارابی را شدیدا مورد حمله قرار داد و نهایتا آنها را تکفیر کرد.
📝متن کامل : B2n.ir/j67332
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر»
💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه ریاضی معاصر» اثر مارک کولی ون، فیلسوف استرالیایی و استاد فلسفه دانشگاه سیدنی است که توسط کامران شهبازی ترجمه شده و انتشارات نقد فرهنگ آن را منتشر کرده است.
🔸 در این کتاب نخست چالش های فلسفه ریاضیات و همچنین تفاوت های روش شناسی ریاضیات با سایر علوم بررسی شده و بعد به معرفی مکاتب مختلف فلسفه ریاضی ، مشکلات مربوط به این مکاتب، تفاوت ها و شباهت های این مکاتب پرداخته شده است.
🔹 بنا بر نظر کولی ون مهم ترین چالش و مسأله پیش روی ریاضیات باور یا عدم باور به هویت های مجرد ریاضی است، فلاسفه و ریاضیدانان معاصر هر کدام نظرات مختلفی درباره هویات ریاضی داشته اند، برخی از آنها معتقدند که این هویات وجودی خارجی دارند و برخی دیگر خلاف این عقیده را دارند.
🔸 مترجم این کتاب عقیده دارد که کتاب حاضر از این لحاظ که به شیوه ای آموزشی و با نگاهی بی طرف ، زبانی روشن و روشی جذاب به مباحث فلسفه ریاضیات معاصر پرداخته است یکی از بهترین نمونه ها در میان کتاب های فلسفه ریاضی در سطح جهان است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/y09221
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان»
💠 یادداشت «تبیین علّی نزد فیلسوفان مسلمان» به قلم آقای دکتر جواد طالبی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا نگاشته شده و در فصلنامه تخصصی رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است.
🔸 تبیین، پاسخ به چرایی وقوع یک پدیده یا هر امر دیگری که انسان میخواهد در باب آن معرفت کسب کند هست و هنگام پاسخ به چرایی یک امر میتوان به علل رخداد آن توجه کرد و بر اساس علل به تبیین آن پرداخت که به آن «تبیین علّی» گفته میشود.
🔹 میتوان سرآغاز بحث از تبیین را به فلاسفه دوران باستان نسبت داد؛ چرا که آنان نیز در صدد جستجوی پاسخهایی برای پرسشهای چرادار خود بودهاند و با بیان علل به تبیین امور میپرداختند. فیلسوفان مسلمان نیز از این سخن مستثنا نیستند. در سنت فلسفی مسلمانان نیز شاهد تلاش برای پاسخ به چرایی هر امری در علوم مختلف هستیم.
🔸 در این یادداشت ضمن اشاره به نظریه تبیین در دروه مدرن، نظریه تبیین و نظریه علیت در جهان اسلام بررسی شده و به موضاعات استقرا و تجربه و همچنین علم یقینی از منظر فیلسوفان مسلمان پرداخته شده است.
📝متن یادداشت: B2n.ir/u77965
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#یادداشت
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی
💠 هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و ششمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی با همکاری ۵۴ مرکز علمی داخلی و خارجی برگزار میشود.
🔸 افتتاحیه هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ در تهران برگزار میشود و کمیسیونهای پانزدهگانه کنگره به مدت یک هفته در تهران و قم برگزار خواهند شد.
🔹 در این دوره از کنگره علوم انسانی اسلامی ۱۵ کمیسیون تخصصی حضور دارند که شامل 7 محور میان رشتهای و 8 محورهای رشتهای میباشند که به ترتیب به شرح ذیل است:
🔘 فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی
🔘 مدیریت تحول علوم انسانی
🔘 تمدن نوین اسلامی
🔘 قرآن و علوم انسانی
🔘 آیندهپژوهی علوم انسانی
🔘 علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی امنیتی
🔘 سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی
🔘 اقتصاد اسلامی
🔘 تعلیم و تربیت اسلامی
🔘 ارتباطات و جامعهشناسی اسلامی
🔘 روانشناسی اسلامی
🔘 علوم سیاسی اسلامی
🔘 فقه و حقوق اسلامی
🔘 مدیریت اسلامی
🔘 معماری و شهرسازی اسلامی
📝 متن خبر : B2n.ir/s29075
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ همایش ملی «روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»
💠 نخستین همایش ملی «روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی؛ رویکردهای نوپدید و چالشهای پیشرو» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار میشود.
🔸 این همایش در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال جاری و در محل تالار تمدنِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد و دبیری علمی همایش برعهده خانم دکتر الهام ابراهیمی و دبیری اجرایی آن برعهده خانم دکتر فرزانه میرشاهولایتی میباشد.
🔹 همچنین آخرین مهلت جهت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه این همایش ۳۰ مهرماه ۴۰۲ خواهد بود.
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاع بیشتر درباره این همایش و گزارش سلسله نشستهای مرتبط با این همایش به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 https://www.ihcs.ac.ir/rmconference/fa
📝 متن خبر: B2n.ir/m40534
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#علوم_انسانی
#همایش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبهدار دین واحد الهی»
💠 مجموعه سه جلدی «منظومه مرتبهدار دین واحد الهی» اثر دکتر یحیی کبیر است که در سال جاری به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده.
🔸جلد اول این کتاب در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «حقیقت دین و انسان کامل از حیث تئوری و پراکسیس» به بررسی حقیقت دین و انسان کامل و مراتب الایمان والاسلام پرداخته و هدایت و مراتب سهگانه آن و کشف و شهود را مورد تاکید قرار داده است.
🔹عرفان دین و فلسفه دین، عنوان بخش دوم از جلد اول کتاب حاضر است که در آن شریعت (بعد نقلی دین) و طریقت (بعد عقلی دین) و حقیقت (بعد کشفی دین) تشریح شده است. در سومین و آخرین بخش جلد اول با عنوان قاعده اول اصول اساسی پنج گانه دین را به بیان معرفه التوحید شرح داده است.
🔸 جلد دوم با عنوان قاعده دوم به فروع اساسی پنج گانه پرداخته و هر یک را از نگاه اهل شریعت و اهل طریقت و اهل حقیقت مورد بررسی قرار داده و جلد سوم از این کتاب به بررسی کتاب گلشن راز و جایگاه والای آن پرداخته و در خصوص بیان احکام و بیان رعایت و نیت مباحثی را بررسی کرده و اندیشه در آفاق، اندیشه در انفس و حقیقت عبودیت را به رشته تحریر درآورده است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/f02512
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 طب اسلامی یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جنبههای تمدن اسلامی، و یکی از شاخههای علم است که مسلمانان در آن درخشندگی فراوان پیدا کردهاند. نه تنها آثار پزشکی مسلمانان در قرون وسطای اروپایی در مغربزمین تدریس میشد، بلکه در دوره رنسانس و در قرن هفدهم میلادی نیز تعلیمات ایشان در محافل طبی مغربزمین قدر و قیمت داشت. حقیقت این است که [حدود] فقط یک قرن پیش از این، تعلیم و تعلم طب اسلامی از برنامه مدارس پزشکی در سراسر مغربزمین به طور کلی حذف شده است. در مشرقزمین [هم] علی رقم گسترش سریع تعلیم و تربیت پزشکی غربی، هنوز طب اسلامی تدریس و به آن عمل میشود، و تنها از لحاظ تاریخی مورد توجه نیست.
📚برگرفته از کتاب «علم و تمدن در اسلام» نوشته دکتر سید حسین نصر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ایران امسال کپسول زیستی به فضا پرتاب میکند
🔸رئیس سازمان فضایی ایران گفت: کپسول فضایی که پیش از این ارسال آن متوقف شده بود در سال ۱۴۰۲ پرتاب می شود.
🔹 به گفته وی، «کپسول زیستی ایرانی» که در آستانه پرتاب قرار گرفته، قادر به حمل انسان نیست اما با قابلیتهای بسیار پیشرفتهتری نسبت به کپسول قبلی قرار دارد.
🔸 کپسول زیستی برای مدارگذاری انسان باید ویژگیهای منحصربهفردی از حیث کنترل فشار، دما، کنترل سطح اکسیژن و شرایط زیستی مناسب به لحاظ پرتاب و شتاب وارده به انسان هم در مرحله پرتاب و هم در مرحله بازگشت به سطح زمین داشته باشد. که البته مراحل تحقیق و توسعه جهت ساخت کپسول فضایی دیگری برای ارسال انسان در حال انجام است.
📝متن خبر: B2n.ir/d29133
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ رویکرد فلسفی-دینی به پدیدههای فرا روانشناختی و پیامدهای اعتقادی آن
💠 به اهتمامِ مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران کرسی علمی ترویجیِ «رویکرد فلسفی-دینی به پدیدههای فراروانشناختی و پیامدهای اعتقادی آن» برگزار میشود.
🔸در این کرسی علمی، ارائه دهنده آقای دکتر مصطفی عزیزی علویجه، (عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی جامعهالمصطفی(ص)) و ناقدین آقایان دکتر احمد شهگلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) و دکتر محمدصادق شجاعی (دکترای روان شناسی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه بینالمللی المصطفی(ص)) میباشند و دبیری این کرسی برعهدهی آقای دکتر حمزه علی اسلامی نسب (دکتری فلسفه و کلام اسلامی) خواهد بود.
🔹 این کرسی در روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۶ در محل مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شهر قم به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت شرکت به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
🔸 متن خبر : B2n.ir/h99814
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلابهای علمی»
💠 مقاله «مروری نقادانه بر کتاب ساختار انقلابهای علمی» به قلم آقای دکتر فرهنگ ارشاد، استاد جامعه شناسی دانشگاه اهواز نگاشته شده و در اولین شماره از دورهی 22 پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله بدین شرح است:
🔸 انگیزه و هدف اصلی توماس ساموئل کوهْن از تدوین کتاب ساختار انقلابهای علمی ارائة تحلیلی در حوزه تاریخ فلسفۀ علم و تبیین دگرگونیها و استمرار نهاد علم است. کوهن که تحصیلاتش را در فیزیک (مهندسی هیدرولیک) تا درجة دکتری بهپایان رسانده است، بیشتر به تاریخ فلسفه علم (یا بهگفته بعضی، تاریخ و فلسفه علم) گرایش داشت. او تحتتأثیر آموزههای افرادی مانند ماکس پلانک، الکساندر کویره، و جیمز کاننت، رئیس دانشگاه هاروارد در زمان تحصیل نویسنده در آن دانشگاه، به این گرایش علاقهمند شد. علاوهبر این افراد، لودویگ ویتگنشتاین و استنلی کیول بر کوهن و علاقهمندی او به رویکرد هرمنوتیک بسیار اثرگذار بودند. کوهن در این کتاب، که در زمان خود (دهه 1960) کاری بهواقع نوآورانه بود، مفاهیم مهمی را بهکار میگیرد که شاید مهمترین آنها «پارادایم» و «اجتماع علمی» باشد. مناسباتی که کوهن بین این دو مفهوم بیان کرده در توسعه جامعهشناسی علم تأثیر فراوان داشته است. هدف اصلی این مقاله بازخوانی نقادانه این اثر مهم از دید جامعهشناختی است.
📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g89493
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#مقاله
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ یکسویگی در ترجمه کتب الحادی
💠 بخشی از مصاحبه چندین سال پیش پروفسور مهدی گلشنی، استاد ممتاز فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و موسس گروه فلسفه علم این دانشگاه، با مجله رسائل؛ که ایشان در آن دغدغه های جدی خودشان را مطرح کرده اند و در شماره یازدهم این نشریه به چاپ رسیده است:
🔸 ده سال پیش که کمبریج بودم، یک روز رفتم داخل شهر بگردم، یک کتاب فروشی را دیدم که کتاب هاوکینگ را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را، کتاب داوکینز را گذاشته بود با چند کتاب جوابش را. یک بار به حضرت آیت الله فیاضی عرض کردم در کتابخانه بلک ول آکسفورد روی یک میز چهار کتاب بر ضد نسبیت گرایی دیدم ، اما یک دانه از اینها داخل کشور ترجمه نشده است!! کتاب کدام یک از مخالفان کتاب هاوکینگ به اندازه کتابهای او ترویج شده است. یک کتاب هاوکینگ هشت بار چاپ شده و کتاب داوکینز پنج تا ترجمه شده است. این برنامه غربیهاست که فرهنگ ما را عوض کنند تا با ما مشکلی نداشته باشند.
📝 فایل PDF مصاحبه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مصاحبه
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مصاحبه دکتر گلشنی با مجله رسائل.pdf
3.51M
📑 متن کامل مصاحبه پروفسور گلشنی با نشریه رسائل
✅ کارگاه «ساختار گرایی علمی؛ نظریه، جهان و نسبت آنها»
💠 گروه مطالعات علمِ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در راستای برگزاری سلسله کارگاههای مفاهیم پایه در تاریخ و فلسفه علم، کارگاهی با موضوع «ساختار گرایی علمی؛ نظریه جهان و نسبت آنها» را برگزار میکند.
🔸 این کارگاه توسط دکتر ابوتراب یغمائی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی ارائه خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این کارگاه روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه و در سه جلسه صبح و عصر و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شهر تهران میباشد.
🔸 علاقهمندان میتوانند جهت کسب اطلاع بیشتر از زمانبندی و ریز موضوعات جلسات این کارگاه به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/b57232
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما:
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن»
💠 کتاب «درآمدی به فلسفه ذهن» اثر کیت مسلین رئیس گروه فلسفه و تفکر انتقادی کالج اشر انگلستان است که به همت دکتر مهدی ذاکری ترجمه شده و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى به چاپ رسیده است.
🔸 فلسفه ذهن شاخه اى از فلسفه تحلیلى است که با رویکردى تحلیلى به مطالعه فلسفى ذهن و حالات ذهنى مى پردازد. این رشته در قرن بیستم رواج به سزایى در میان فیلسوفان تحلیلى یافته است و به تدریج همان اهمیت و جایگاهى را مى یابد که قبلاً از آنِ معرفت شناسى و فلسفه زبان بوده است.
🔹 نویسنده، در این کتاب عمدتاً دانشجویان را مخاطب خود قرار داده و به هدف نگارش یک متن مقدماتى، سعى کرده است واضح بنویسد و کمترین اطلاعات را در این حوزه براى مخاطبانش پیش فرض بگیرد. در حقیقت هدف نویسنده، همان طور که خود او اشاره مى کند، تدوین یک کتاب درسى درباره فلسفه ذهن بوده است.
🔸 محتواى این کتاب از ده فصل تشکیل شده, که در مجموع مى توان گفت اغلب مباحث رایج فلسفه ذهن را به صورت مقدماتى پوشش مى دهد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/d12709
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ذهن
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده گفتار
💠 آن راهی که برای همه انسانها مقدور است که از آن راه برای شناخت حقایق اقدام کنند و میتوانند زبان مشترکی را براساس آن پیریزی کنند که حرف همدیگر را بفهمند، همدیگر را نقد کنند، اســتدلال کنند برای اثبات نظرشــان و حرف خودشان را به کرسی بنشــانند، دیگری را قانع کنند که این حرفی که من میزنم درســت است به این دلیل، یا اگر کسی میگوید این حرف درست نیســت بتواند با زبان قابل فهم برای همه آن را رد و نقد بکند آن زبان عقل اســت، عقل عنصر مشترکی است که بین همه انسانها وجود دارد.
📚 برگرفته از جزوه «ارتباط دین، فرهنگ و فلسفه»؛ گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح
📑 فایل PDF جزوه
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience