38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آدام اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 اندیشههای اسمیت در این چهارچوب خیلی منطقی میآید جلو و میگوید بهتر است دخالتی نباشد تا این سازوکار (بازار) بتواند کار خودش را انجام بدهد. بنابراین آزادی طلبی و عدم دخالت دولت، ادعا میکند که اثبات شد!
🔸 اینجا خود آدام اسمیت متوجه تناقضاتی میشود...
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اقتصاد
#درس_گفتار
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش شناسی امتدادی؛ روششناسی کتاب صراط
💠 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی سی و نهمین جلسه از سلسله جلسات کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «روش شناسی امتدادی؛ روش شناسی کتاب صراط» برگزار میشود.
🔸 در این کرسی علمی سخنران و ارائه دهنده دکتر ابراهیم برزگر (عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی) و ناقدین دکتر عطاءاله رفیعی آتانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر فائز دین پرست (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و همچنین دکتر محمد اسحاقی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) مدیر کرسی میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴ و محل برگزاری آن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد. علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://b2n.ir/900980
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 نکته مهمی که در رویکرد نظریه اعتبارات به علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، توجه به «سوبژکتیویسم» در علوم است. در تاریخ فلسفه اسلامی، برای اولین بار به طور منسجم و روشن علامه طباطبایی به این موضوع تفطن پیدا کردند که ذهنیت بشری در تحقیق دستهای از رویدادها که به آنها رویدادهای اجتماعی میگوییم، مدخلیت دارد. پارادایم و الگوی غالبِ اندیشه فلسفه اسلامی، نوعی عقل گرایی کلاسیک است که عقل را اصل و اساس وجود انسانی میداند و همه قوای اداراکی دیگر نظیر وهم، خیال و حس و همچنین همه ساحات عاطفی و گرایشی انسان باید تابع عقل باشد. علامه این نوع نگاه را در حیطه ادراکات حقیقی میپذیرند. اما در ادراکات اعتباری ایشان بیان میکنند که طبیعت و واقعیت تکوینی انسان اصل و محور است و ادراکات، عواطف و امیال ما تابع و طفیلی آن است؛ در اینجا زمام ذهن به دست ساحات غیر معرفتی بشر است.
📚برگرفته از کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتبارات و نظریه اجتماعی» نوشته جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
rahyaftandisheh6.pdf
37.04M
📘 فایل PDF شمارۀ ششم نشریه رهیافت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ از جامعه شناسی چه توقعی داریم؟!
💠 جامعه شناسی در بدو تولدش، حتی همان جامعه شناسی غربی یک علم محافظه کار بود. یعنی علمی نبود که موضع اپوزیسیون یا براندازی داشته باشد.
🔸 آنجا [در غرب] جامعه شناسان میخواستند وضع [آشوبهای اجتماعی] را جمع کنند و ببینند که چه جور میشود بر بحرانها و آشفتگیها غلبه کرد؟
🔹 در کشور ما جامعه شناسی یک وضعیت برعکس داشته، در واقع جامعه شناسی ما (تقریبا) در موضع اپوزیسیون قرار دارد. بجای اینکه مسائل را حل کند و مسائل خودمان را اَدرس کند، نقش اپوزیسیون را بازی میکند.
📼 برگرفته از سخنان استاد سیدعلی سیدیفرد در برنامه ثریا در سال ۹۸
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ راهکارهای مسئله_محوری در پژوهشهای علوم انسانی
💠 نشست هماندیشی علمی «راهکارهای مسئله _ محوری در پژوهشهای علوم انسانی» همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
🔸 در این هماندیشی علمی آقایان دکتر احمد شاکری، دکتر محمود مهام و مهدی جمشیدی از اعضای هیات علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و مطالعات اجتماعیِ این پژوهشگاه به ارائه مطلب خواهند پرداخت و دبیری علمی نشست نیز، بر عهده آقای حجتالاسلام دکتر مسعود اسماعیلی خواهد بود.
🔹 این جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال جاری ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اندیشۀ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران برگزار میشود و علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/d23258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی استدلالی نقش عناصر اربعه به عنوان «علت مادی» در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی »
💠 این مقاله به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و دکتر فائزه اسکندری نگاشته شده و در شماره دوم، از سال 12 نشریۀ فلسفه علم به چاپ رسیده است.
🔸 چکیده:
توجه به مبانی در علوم مختلف از آن جهت مهم و قابل توجه است که این مبانی حکم مبادی تصدیقی و اصول موضوعه را در علوم دارند. هدف از مقاله ی حاضر، بررسی نقش عناصر اربعه در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی است. فرضیه ی این پژوهش بر اصلِ علت مادی بودن عناصر اربعه تاکید دارد که برای نخستین بار بدان پرداخته و استنباط شده است. روش استفاده شده در این مقاله از نوع مطالعات تاریخی با رویکرد تحلیلی است که در نوع خود بی نظیر است. یافته های بدست آمده از بررسی منابع اصیل تاریخی نشان می دهد که عناصر اربعه در دو عرصه نبات شناسی اعم از زیست شناسی نبات و احوال نباتات وجود دارد. از آنجا که چهار عنصر در یک نبات حضور دارند و هر یک از وظیفه ی خاصی برخوردار هستند، بررسی چگونگی تحلیل قوای نبات به چهار عنصر آّب، خاک، هوا و آتش که دارای کیفیت چهارگانه ی تری، خشکی، گرمی و سردی هستند، امری ضروری است. همچنین علت تفاوت ها و اختلافات در نباتات نیز به تفاوت ترکیب عناصر اربعه در آنها بازمی گردد و احوال و اجزای نباتات نیز بر مبنای نظام چهار عنصری تبیین می شوند.
📝فایل pdf مقاله: B2n.ir/r08573
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ برای پاسخ به سوالات مهم بشر، باید سراغ فلسفه و متافیزیک و دین رفت
💠 پروفسور مهدی گلشنی استاد ممتاز فیزیک و مؤسس رشته فلسفه علم دانشگاه شریف امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: زمانی که تمدن اسلامی آغاز شد تفکر حاکم بر تمدن اسلامی جهان بینی اسلامی بود و همه مفروضات منطبق بر اسلام بود. کتاب کوچکی در کمبریج خریدم که مکاتباتی با اسقف بود. در یکی از نامههای این کتاب مکاتبات با نیوتن بود که سر نخ علم جدید به حساب میآمد. در این نامه میگوید امیدوارم این کتاب باعث نزدیکی بندگان به خدا باشد. تفکر در آن عصر چنین بود. اما در عرض دویست سال با حاکمیت پوزیتیویسم بر غرب این مساله از بین رفت.
🔸 وی در ادامه افزود: این سوالات که چطور ما میتوانیم جهان را بفهمیم و با زبان ریاضی بیان کنیم، چرا این قوانین فعلی بر جهان حاکم است و چرا قوانین دیگر بر جهان حکومت نمیکند، پاسخ این سوالات را علم نمیتواند بیان کند. جواب این سوالات را بسیاری از اساتید علوم امروز، تنها کار دین میدانند.
🔹 دکتر گلشنی همچنین گفت:باید در شناساندن بزرگان تمدن اسلامی به نسل جدید به صورت جدی تری تلاش کنیم. یکی از چیزهایی که غفلت شده آشنایی محیط ما با تمدن اسلامی است. محیط جامعه ما سعدی و ابوریحان را نمیشناسد. ما زمانی که در دبیرستان بودیم، مقداری گلستان خوانده بودیم. به نظر من شناخت تمدن اسلامی خیلی مهم است.
📝 متن کامل : B2n.ir/a23670
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#متافیزیک
#فلسفه_فیزیک
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ عبدالرحمن بن محمد بن خلدون
💠 عبدالرحمن بن محمد بن خلدون(۷۳۲-۸۰۸ ق) معروف به «ابن خلدون»، تاریخنگار، جامعهشناس، اندیشمند و سیاستمدار مسلمان در قرن هشتم قمری است. وی را از پیشگامان علم جامعهشناسی و تاریخنگاری به شیوه علمی میدانند.
🔸 تحلیلهای جامعهشناسی او در مقدمه اثر تاریخیاش با نام «العبر» که به «مقدمه ابن خلدون» شهرت یافته، در دو سده اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. و اهمیت او به عنوان فیلسوف «تاریخ علم»، و استاد علم رفتار انسانی تنها در این اواخر اکتشاف شده است.
🔹 ابن خلدون از خاندانی با اصالت یمنی است. وی در تونس به دنیا آمد و در آنجا علوم دینی و فلسفی را آموخت. پس از آن به مغرب و سپس الجزایر و آندلس (اسپانیا) رفت. او در ضمن سفرها در قاهره اقامت گزید و مدتی در دانشگاه الازهر به درس گفتن پرداخت و در همین شهر از دنیا رفت.
🔸 او در ریاضیات و علم کلام و ما بعد الطبیعه نیز کتابهایی تالیف کرده، ولی بزرگترین کار وی، همان اثر تاریخی اوست. این اثر، کتاب العبر، و دیوان المبتدا و الخبر، فی التاریخ الهرب و العجم والبربر، و من عاصر هم من ذوی السلطان الاکبر، علاوه بر آنکه مشتمل بر تاریخ معتبری دربارۀ شمال آفریقاست، با یک مقدمه آغاز میشود که عمدۀ شهرت ابن خلدون از طریق همین مقدمه فراهم آمده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خود را پیدا کند!
💠 حجت الاسلام حمید پارسانیا در آئین نکوداشت مقام علمی دکتر مهدی گلشنی که با حضور شخصیتهای برجسته دانشگاهی و پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خودش را در علوم پایه و فنی مهندسی پیدا کند. ادبیات فلسفه علم از دهه هفتاد [میلادی] به بعد در غرب شکل گرفت. ایران، با دو دهه تأخیر وارد این حوزه شد. ولی با دغدغه دکتر گلشنی این ادبیات که لایههای عمیق علم مدرن بود وارد دانشگاه ایران شد تا شناخت خوبی به هویت علم داشته باشیم.
🔸 بحث حکمت پژوهی باید دنبال شود گرچه با دویست سال تأخیر این مسیر را رفتیم و از آغاز مواجهه واژگونه با آن روبرو شدیم. علوم ما با حکمت تجانس داشته و حکمت رایجی که قدرت گرفت مشاء و اشراق بود. همچنین حکمت متعالیه که امتزاج جدیدی بود، دویست سال طول کشید. زمانی که شناخته شد باید الزامات خودش را به علم نشان میداد ولی ما نتوانستیم آن را خوب نمایان کنیم و تأخیر بین حوزه علم و حکمت وجود دارد.
📝 متن کامل : B2n.ir/b25576
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا زمان جهت دارد؟
💠 اختلاف نظر تیم مادلین فیلسوف علم و پاول دیویس فیزیکدان و کیهان شناس درباره ی جهتدار بودن زمان!
🔸 تیم مادلین: اگر ریاضیاتی که فیزیکدان ها و اینشتین استفاده کرد، عوض شود، میتوان جهت زمان را در فرمول ها هم دید.
🔹 پاول دیویس: آن چیزی که قابل اندازه گیری است، در فیزیک راه می یابد. بنابراین چون جهت زمان قابل اندازه گیری نیست پس آن را توهم می دانیم!
🔸 دیویس برای دفاع از نظر خودش باید از ایدهی پوزیتیویست های منطقی استفاده کند، حال آنکه میدانیم اساس این ایده در نظریات فلسفه علم، مورد تردید واقع شده است.
🆔 @philosophyofscienceforstudents
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زمان
#فلسفه_فیزیک
#مناظره_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت تجاری دستگاه "شتابگر الکترواستاتیک یون" توسط پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم و فنون هستهای ایران
🔸 به گفته سرپرست اداره توسعه و تجاریسازی فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هستهای: تمرکز اصلی پژوهشگاه در سال جاری در حوزه فیزیک و شتابگرها است و دستگاه "شتابگر الکترواستاتیک یون" [به همین منظور] در نمایشگاه فن بازار در معرض دید عموم قرار گرفته و تاکنون دو دستگاه از این شتابگر به سفارش دانشگاهها ساخته شده و تفاهم ساخت یک دستگاه نیز به سفارش یکی از بزرگترین دانشگاههای تهران منعقد شد که انشاالله تحویل آن دانشگاه خواهد شد.
🔹 ظاهری در ادامه گفت: اوایل کار شروع برنامههای هستهای ایران در حوزه سوخت، راکتور و غنیسازی و ... بوده است که ملاحظات امنیتی زیادی برای ورود شرکتهای خصوصی مطرح بود، اما امروز ما [مثلا] موضوع کشاورزی هستهای را داریم که بحث پرتودهی هستهای در آن مطرح است که میتواند برای بذر یا گونه زیستی باشد، [و همچنین] در حوزه صنعتی، دستگاههای سنجشگر یا در رادیوداروها و بسیاری از حوزههای کاری دیگر.
📝متن خبر: B2n.ir/z51740
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی»
💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی» اثر تازه حجت الاسلام دکتر رضا غلامی با همکاری آقای علیرضا قربانی است که با مشارکت انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به چاپ رسیده است.
🔸دکتر غلامی در پیشگفتار این کتاب مینویسد : بدون تردید پیدایش فضای مجازی در عصر حاضر اگر از انقلاب صنعتی در قرن هجده میلادی اهمیت بیشتری نداشته باشد، کمتر از آن حائز اهمیت نیست. فضای مجازی در همین ابتدای راه، عمدۀ جنبههای حیات فردی و اجتماعی انسانها در اقصی نقاط جهان را تغییر داده و نظم تازهای بر جهان حاکم کرده است که با نظم قبلی تفاوتهای قابل توجهی دارد. هرچند این نظم جدید تهدیداتی نیز برای بشریت در پی داشته و خواهد داشت اما مطمئناً فرصتهای آن از تهدیدهای آن بیشتر است. به تعبیر دیگر، فضای مجازی برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی بیشتری در دو جنبۀ سختافزاری و نرمافزاری برخوردارند عمدتاً چه بالقوه و چه بالفعل فرصت محسوب میشود و برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی کافی در این دو زمینه برخوردار نیستند، عمدتا تهدید به شمار میرود. برخی اندیشمندان از ظهور فضای مجازی به جلوهای تازه از تمدن مدرن غرب یا ظهور تمدنی تازه در اتمسفر مدرنیته تعبیر کردهاند که با مطالعات تمدنشناسانه ناسازگار نیست. شاید بتوان گفت...
📝 ادامه مطلب:B2n.ir/d64961
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تکنولوژی
#مطالعات_فناوری
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «گفتمان فلسفی نوصدرایی»
💠 این مقاله به قلم آیت الله علی اکبر رشاد عضو گروه منطقِ فهمِ دین و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نگاشته شده و اولین بار در سال 78 در شماره 10 و 11 فصلنامۀ علمی قبسات به چاپ رسیده است.
🔸 در این مقاله پس از اشاره به ادوار پیدایش و بالش حکمت و عقلانیت اسلامی، به اختصار به تبیین مختصات ساختاری، روشی و محتوایی گفتمان فلسفی معاصر ایران پرداخته شده که به نظر نویسنده، زیبندهی عنوان «مکتب نوصدرایی» است.
🔹 عقلانیت اسلامی پنج دوره را سپری کرده است و اکنون در دورهی ششم حیات بارور خویش بسر میبرد. در دورهی نخست حجاز هیچگاه پیشینهی حکمی نداشته و جز در عصر ابراهیمی همواره در جاهلیت بسر میبرده است. با ظهور شریعت اسلامی چراغ خردورزی در آن دیار فروزان شد، نخستین آیات فرود آمده به لحن اندیشه برانگیز و بیدارگرانهیی از «قرائت و کتابت»، «علم و حکمت»، «آفرینش و انسانشناسی» سخن گفت.
🔸 وحی اسلامی حکمت را قرین کتاب (قرآن) و سایر کتب آسمانی قرار داد و خرد را عدل وحی قلمداد کرد، هم از این رو در اسلام عقل به همان طراز ارجمند است که وحی، عقل و وحی دو منبع دریافت دیناند. سهم خرد در دستیابی به اصول (جهانبینی و انسانشناسی) پررنگتر از نص است و در درک احکام و اخلاق نیز سهمی کمتر از وحی ندارد. کلید فهم نصوص وحیانی نیز عقل است. قرآن در افزون بر سیصد آیه آدمی را به تعقل و اندیشیدن فرمان داده است.
📝 متن کامل مقاله: B2n.ir/b51342
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ فیلسوف مشهور مکتب تحلیلی و استاد دانشگاه آکسفورد
💠 آنتونی فلو، پس از حدود 60 سال تلاش برای انکار خدا، اعلام کرد که با تکیه بر اسناد و شواهد علمی، وجود خدا را پذیرفته است و کتاب «خدا وجود دارد؛ چگونه سرسختترین آتئیست جهان تغییر عقیده داد» را تألیف نمود.
🔸 به گفته فلو، چرخش او در جهت عمل به این اصل اساسی رخ داده است: «پیرو دلیل باش، هرکجا که تو را راهنمایی کرد». فلو در دوره الحاد با تأکید بر مسائلی از قبیل شرور موجود در جهان و معناداری گزاره های دینی، عقیده خدا باوران را به چالش می کشد و بر اساس پیش فرض الحاد، مسئولیت ارائه دلیل را بر دوش آنها می گذارد.
🔹البته او نسبت به ملحدان نیز موضع مشابهی داشته و از این رو خود را نه خدا باور می داند و نه ملحد ایجابی؛ بلکه موضع خود را "الحاد سلبی" مینامد. که با آگاهی از اکتشافات جدید، به ویژه در حوزه ژنتیک، او براساس اصل دلیل خویش، اعلام می کند که به خدا باور یافته است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تحلیلی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «تاریخ واقعی یا تاریخ ساده؟»
💠 انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)، نشست «تاریخ واقعی یا تاریخ ساده؟» از سلسله نشستهای فلسفی را برگزار میکند.
🔸 این نشست علمی با حضور و سخنرانی دکتر داود حسینی (عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس)، به بررسی یک نمونه واقعی تاریخ ساده فلسفه اسلامی در نگاه معاصران، میپردازد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز دوشنبه 4 دی ماه ساعت 10 صبح میباشد و علاقهمندان جهت شرکت در این جلسه میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تاریخ
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۷)
💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: معنی عقل بالقوه چیست؟
🔸 عقل بالقوه یعنی چه؟ عقل بودن با بالقوه بودن سازگار نیست، زیرا عقل بودن مساوی است با مجرد بودن، و مجرد بودن مساوی است با بالفعل بودن. پس فرض عقل بالقوه مساوی است با فرض بالفعل بالقوه. این مطلب ثابت است كه آن قوه و نیرویی كه در ما هست كه ادراك معقولات می كند مجرد از ماده است و حكما گفته اند كه هر مجرد از ماده ای عقل بالفعل است. پس عقل بالقوه چه معنی دارد؟ اگر گفته شود: عقل همواره بالفعل است و بالقوه بودن عقل به معنی مانع داشتن آن است یعنی اشتغال به بدن مانع و عایق عقل است؛ در جواب می گوییم: بدن عایق و مانع عقل نیست بلكه برای آن نافع است و عقل از بدن منتفع می شود، و چون عقل از بدن منتفع می شود می توان گفت كه صرف تجرد برای عقل بودن كافی نیست، انتفاع به بدن هم شرط است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام
💠 در چهارمین نشست علمی از سلسله نشستهای یاد بود شهید محسن فخری زاده در دانشگاه باقرالعلوم، استاد حمید پارسانیا به موضوع «فلسفه اسلامی و فیزیک» پرداختند.
🔸 در این نشست علمی حجت الاسلام پارسانیا به تاریخچه شکل گیری ساینس (به معنای مدرن) و مباحثی پیرامون به حاشیه رفتن فلسفه و متافیزیک در علم جدید تا پیدایش مکاتب فلسفه علم پرداختند. و در ادامه به فلسفه اسلامی و علوم اسلامی اشاره کردند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_علم
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
Sequence 01.mp3
26.15M
🎙 فایل صوتی «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ یک گفتگوی ناتمام»
❇️ استاد حمید پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مصاحبهٔ لئونارد ساسکیند، فیزیکدان برجسته آمریکایی
💠 ساسکیند استاد دانشگاه استنفورد است و شهرت او بیشتر به دلیل نظریات علمیاش در مباحث فیزیک نظری از جمله کرومودینامیک کوانتومی و اصل هولوگرافیک است.
🔸 وی همچنین به عنوان یکی از پدران نظریه ی ریسمان شناخته میشود که کاملا با ایده ی هاوکینگ مخالف بود.
🔹 او در این گفتگو به ثابت کیهانی اشاره میکند که عدد بسیار کوچکی است و نمیتواند تصادفی بوجود آمده باشد.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#برش_گفتاری
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ امبرتو اکو فیلسوف شهیر ایتالیایی
💠 بزرگترین مشکل [شبکههای اجتماعی]، این است که به «دار و دسته احمقها» هم حق صحبت میدهد. همانهایی که قبلا فقط در قهوهخانهها بعد از دو سه لیوان نوشیدنی صحبت میکردند و نمیتوانستند به جامعه آسیب بزنند، حالا به اندازه یک نوبلیست «حق اظهارنظر» دارند.
🔸 در گذشته تلویزیون برای «احمق دهکده» تبلیغ میکرد، خب البته مردم هم در این سالها باورش نمیکنند و مرعوبش نمیشوند. اما ظاهر امروز شبکههای اجتماعی «احمق دهکده» را حملکننده صلیب واقعیت جلوه میدهند، تصفیه اطلاعات همین جا بغزنج میشود که چرا در این دائرةالمعارف این دو وزن یکسان دارند، حتی در شبکههای اجتماعی «دارودسته احمقها» وزن بیشتری دارند. کافی است ببینید در شبکههای اجتماعی چه کسانی بیشتر دنبال کننده دارند. این به جامعه آسیب میزند.
🔹 این یک چالش برای گونه بشر است. اگر در گذشته بشر همیشه در تلاش بوده بیشترین طبقهبندی ممکن را انجام دهد، اما حالا بیشترین اطلاعات را در اختیار دارد بدون کوچکترین طبقهبندی! این دانش یا ابراز طبقهبندی و اعتمادسازی هنوز اختراع نشده و انگار قرار هم نیست بشود. انگار همه خرسندند از این آشفتگی و سردرگمی زیر این حجم عظیم اطلاعات. الان اینترنت مثل قلاب ماهیگیری کار میکند که به لرزه درآمده و ماهیگیر فکر میکند ماهی بزرگی به چنگ آورده، در حالی که در نهایت یک قوطی کنسرو عایدش شده.
📄 مصاحبه امبرتو اکو با یک روزنامه ایتالیایی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مصاحبه
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز علمی و آموزشی دومین جلسه از سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی را برگزار میکند.
🔸سخنران این نشست علمی آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی و زمان برگزاری نشست چهارشنبه 6 دی ماه، ساعت 10:30 میباشد.
🔹 همچنین محل برگزاری این جلسه، مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال به نشانی: قم، خیابان صفاییه، کوچه 24 (ممتاز)، کوچه 6، پلاک 9 خواهد بود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 سخن پایانی شهید صدر در کتاب مبانی منطقی استقرا در باب علم تجربی و رابطه آن با ایمان
🔸این پژوهش، در عین حال، بر نکتهای استدلال میکند که از جهت اعتقادی بینهایت مهم است و اساسا هدف اصلی ما از انجام این پژوهش تحقق آن بوده است.
🔸 آن نکته این است که بنیادهای منطقی استدلال علمی که از مشاهده و تجربه کمک میگیرند، همان بنیادهای منطقی استدلال بر اثبات آفریدگار و مدبر جهان، یعنی استدلال با تمسک به مظاهر حکمت و تدبیر در عالم، است. این استدلال نیز مانند هر استدلال علمی دیگری در ذات خود امری تجربی است.
به این ترتیب شخص باید یکی از دو گزینه را انتخاب کند: یا اساسا هر نوع استدلال علمی را نپذیرد و یا همان ارزشی را که برای استدلال علمی قائل است برای استدلال بر وجود خدا نیز قائل باشد.
🔸 و اینگونه بر ارتباط مبنای منطقی علم تجربی و ایمان استدلال میکنیم. و چه بسا همین ارتباط منطقی بین روشهای استدلال علمی و روش استدلال بر اثبات آفریدگار باعث تکیهی قرآن بر این نوع استدلال علمی، از میان انواع استدلالهای متنوع بر اثبات آفرینندهی جهان، شده است؛ به این جهت که بر جنبهی تجربی و استقرایی دلیل وجود آفریننده تاکید کند.
📚 برگرفته از کتاب «الأسس المنطقية للاستقراء» ص: ۵۶۳، اثر آیت الله سید محمدباقر صدر
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#علم_تجربی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «هوش مصنوعی و خطر وجودی»
💠 دانشکده الهیات با همکاری دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، چهارمین از سلسله نشستهای فلسفه هوش مصنوعی با موضوع «هوش مصنوعی و خطر وجودی» را برگزار میکند.
🔸 این نشست با سخنرانی و ارائه دکتر محمدحسن مرصعی از دانشگاه صنعتی شریف از ساعت 10:15 تا 12 روز سهشنبه 5 دی ماه ، در سالن اجتماعات دانشکده مهندسیِ پردیس فارابی دانشگاه تهران (در شهر قم) برگزار میگردد.
🔹 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت برخط میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐http://vroom.cysp.ir/a
🔸 همچنین این رویداد به صورت زنده از شبکه سایبرنما پخش خواهد شد:
🌐 http://tv.cysp.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_هوش_مصنوعی
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علامه حسن زاده آملی
💠 علامه حسن حسنزاده آملی (۱۳۰۷ - ۱۴۰۰ هـ.ش) فیلسوف، عارف، فقیه، حکیم معاصر شیعه و از شاگردان علامه شعرانی و علامه طباطبائی بود. ایشان در ادبیات، علوم غریبه، ریاضی، هیئت و طب تسلط و تبحر داشت و ملقب به «علامه ذوالفنون» بود.
🔸 علامه حسنزاده سالها به تدریس آثار فلسفی و عرفانی مانند اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری و شرح منظومه و همچنین ریاضیات و هیأت میپرداخت.
🔹 به باور ایشان، دین، فلسفه و عرفان، با هم هماهنگاند. او ادعای یونانیبودن فلسفه اسلامی را نادرست میدانست و معتقد بود فیلسوفان مسلمان، اندیشههای فلاسفه پیش از اسلام را عمق بخشیدهاند.
🔸 علامه حسنزاده آملی آثاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و ادبیات عربی دارد و نیز برخی از آثار فلسفی و عرفانی، همچون اسفار اربعه، اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آنها شرح و حاشیه نگاشته است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۸)
💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال ابوریحان دربارۀ چیستی عقل بالقوه:
🔸 مجرد بر دو قسم است: مجرد تام، مانند عقول قاهره كه مطلقا از ماده بینیازند، و مجرد غیرتام مانند نفس ناطقه. مجرد تام آن است كه ماده نه در قوامش دخالت دارد (یعنی ماده جزء حقیقتش نیست) و نه در حدودش دخالت دارد و نه در تشخصش. برهانی كه ثابت می كند تجرد مساوی با فعلیت است در مورد تجرد تام است. مجرد تامالتجرد از هر نوع قوه و استعداد و آمادگی برای چیز دیگر شدن خالی است، اما مجرد غیر تام، مانند نفس، از قوه و استعداد چیز دیگر شدن خالی نیست.
🔹 اینكه گفته شد: «بدن به دلیل اینكه برای عقل نافع است پس عایق آن نخواهد بود» صحیح نیست. جای شگفتی نیست كه یك چیز از یك نظر مانع باشد و از نظر دیگر شرط و نافع.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مدرسه زمستانه شبههپژوهی «خداناباوری؛ زمـیـنـههـای روانی و اجتماعی در جــامـعــه ایــران»
💠 مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه علمیه) و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین (ص) با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا(ع) دوره مدرسه زمستانه شبهه پژوهی با عنوان « خداناباوری؛ زمـیـنـههـای روانی و اجتماعی در جــامـعــه ایــران» برگزار میکنند.
🔸 این دوره به صورت حضوری، همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره و ویژهی طلاب سطوح عالی و مبلغین، دانشجویان مقطع ارشد و دکترا میباشد و زمان برگزاری آن روزهای پنج شنبه 14 دی، ساعت 8 الی 17:30 و جـــــمــعـــه 15 دی، ساعت 8 الی 12 و محل آن در مدرسه باقرالعلوم(ع)، به نشانی: قـــم، خیابان صــفائــیـه، کوچه 37 خواهد بود.
🔹 مهلت ثبت نام در این دوره تا تا 10 دی ماه خواهد بود و علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «فلسفه ریاضی از نگاه فلاسفه اسلامی»
💠 این مقاله به قلم دکتر مسعود امید نگاشته شده و در شماره پنجاه و چهارم نشریه کیهان اندیشه به چاپ رسیده است. قسمتی از مقدمه این مقاله به شرح زیر است:
🔸 یکى از معارف ارزشمند بشر، ریاضیات است. انسان طبیعت را درک نموده و بعد کمّى آن را دریافته است و آنگاه به مفاهیمى کمّى دست پیدا نموده و آنها را پرورانده و مجرد ساخته و سپس طبیعت را در قالب آن ریخته و به درک کمّى طبیعت نائل آمده است. انسان در فرایند ادراک ریاضى خود کاوش میکند و سعى دارد تا بفهمد علت این همآهنگى در چیست. بر این اساس به کند و کاو در«مفاهیم» و «گزارههایى» میپردازد که در این علم مورد استفاده است.
🔹 همگام با دیگر متفکران، فلاسفه اسلامى نیز کم و بیش در خصوص چنین مسائلى به اجمال یا به تفصیل، داد سخن دادهاند. لیکن به نظر میرسد که، فعالیتى در مورد گردآورى و تنظیم لااقل بخشى از این نظرات و نتایج، صورت نگرفته است. بر این اساس در این نوشتار سعى کردهایم به جمع آورى و ارائه بخشى از نظرات متفکران اسلامى در خصوص بنیادهاى ریاضیات، بپردازیم، پس چه بهتر که این مختصر را به عنوان «مدخلى» براى بحثهاى مفصل و تطبیقى قلمداد کنیم.
📝 متن کامل مقاله: B2n.ir/z17927
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience