eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها 💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «برهان پذیری خداوند؛ چالش‌ها و تبیین‌ها» را به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهندگان این نشست حجت‌الاسلام عسگری سلیمانی امیری، دکترمحمد ممحمد‌رضایی و دکتر یوسف دانشور و دبیر علمی حجت‌الاسلام دکتر محمد جعفری می‌باشند. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز پنج شنبه، ۱۴۰۲/۱۲/۳، ساعت۹ تا ۱۲ و محل برگزاری مجمع عالی حکمت اسلامی به نشانی: قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰, کوچه۲ خواهد بود. 💻 علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 https://hekmateislami.com/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 برای تولید علم دینی و دستیابی به علوم انسانیِ منبعث از اسلام و متناسب با اندیشه و فرهنگ اسلامی، چاره‌ای جز تعریف علم و دسته بندی علوم با رویکرد اسلامی نیست و به هیچ روی نمی توان مبتنی بر تعریف و تقسیمی از علم که بر پایه مبانیِ مکتبی دیگر و در فضای فرهنگی و تمدنی متفاوت و نشات گرفته از اقتضائات خاص آن فرهنگ و تمدن، انجام پذیرفته است، به مقصد علم دینی و علوم انسانی اسلامی رهسپار شد و به دست یازیدن به چنین مقصودی هم امید داشت؛ که به قول سعدی: « ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی / کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است » 📚برگرفته از کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» اثر آیت الله محمدحسین ملک‌زاده معرفی کتاب: 🌐 B2n.ir/philoscience-841 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 دست‌یابی ایران به دانش فنی تولید باتری لیتیومی با الکترولیت جامد 🔸 محققان ایرانی موفق شدند از الکترولیت‌های جامد به‌جای الکترولیت‌های مایع در باتری‌های لیتیومی استفاده کنند. ازآنجاکه یکی از معضلات امروزه بشر، تأمین انرژی‌های پاک و استفاده از جایگزینی مناسب برای سوخت‌های فسیلی است؛ استفاده از این باتری‌ها، تا حد زیادی راهگشا است. 🔹 از مهمترین مزایای این باتری‌ها می‌توان به قابلیت شارژ سریع، ولتاژ و دانسیته انرژی بالا، سبکی و کم حجم بودن و عمر نسبتاً طولانی اشاره کرد. این مزایای کم نظیر سبب شده تا باتری‌های لیتیومی یکی از گزینه‌های اصلی جهت ذخیره‌سازی انرژی در شبکه‌های عظیم باشند. 📝متن خبر: B2n.ir/n57258 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۲) 💠 موضوع: بحثی درباره امکان (پاسخ علامه طباطبایی به مقاله استاد مهدی حائری يزدی) 🔸 در بحث عقود ثلاثه که نسبت شی را به وجود و عدم به سه قسم وجوب و امتناع و امکان تقسيم می کنيم می گوييم که مفهوم ( و، به عبارت صحيح تر، شی مفروض) يا ضروری الوجود است يا نه، و در صورت دوم يا ضروری العدم است يا نه. آنچه ضروری الوجود است واجب، و آنچه ضروری العدم است ممتنع، و آنچه ضروری الوجود و ضروري العدم نيست ممکن می باشد. 🔹 البته نظر به اين که تقسيم عقلی است و دائر بين نفی و اثبات مي باشد، قسم دوم در تقسيم اول و همچنين قسم دوم در تقسيم دوم سلب تحصيلی است و امکان به حسب اصل از دو سلب تحصيلی به وجود می آيد، ولي نظر به اين که حقيقت تقسيم (تقسيم جزئي بر کلياتش) تکثير واحد است، به ذکر قيود جايز الانضمام به طور استيفا که با ضم هر قيدی قسمی از اقسام به وجود آيد، و از اين جاست که در تقسيم عقلی، وحدت مقسم، اعميت مقسم نسبت به هر قسم و مساوات آن با مجموع اقسام و مبانيت اقسام نسبت به همديگر چنان که در فن مناظره بيان شده لازم است... 📝متن کامل: B2n.ir/philoscience-847 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
گزارش سخنرانی علمی دکتر سیدی فرد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 💠 است و باید از یکدیگر منطقا استنتاج می‌شوند 🔸 استنتاج منطقی متقابل «است» و «باید» محظور منطقی ندارد. میان گزاره‌های هنجاری و توصیفی هم رابطۀ استنتاجی وجود دارد و هم رابطۀ غیر-استنتاجی. 🔹 هیوم در رساله‌ای در باب طبیعت انسان بیان می‌کند از اینکه مولفان ناگهان از گزاره‌های توصیفی نتایج هنجاری می‌گیرند؛ یعنی از است و نیست‌ها به باید و نبایدها می‌رسند دچار تعجب می‌شود. غالب اندیشمندان مسلمان نیز همین نظر را دارند. 🔸 دیدگاه مشهور در میان منطق‌دانان، اهل بلاغت و دانشمندان اصول فقه- در سنت تعلیمی مسلمانان- این است که گزاره‌های هنجاری از اساس صدق و کذب‌پذیر نیستند. صدق هم، طبق بیان آن‌ها، مطابقت با واقع است و به تبع گزارۀ هنجاری اساساً ناظر به واقع نیست. 🔹 به نظر می‌رسد این دیدگاه قابل مناقشه است. یعنی اولاً گزاره‌های هنجاری نیز صدق و کذب‌پذیرند- به همان معنایی که گزاره‌های توصیفی صدق و کذب‌پذیرند- و ثانیاً رابطۀ استنتاجی متقابل میان گزاره‌های هنجاری و توصیفی هیچ محظور منطقی ندارد. همچنین، این بحث به دلایل گوناگون ثمرات و نتایج مهمی در علم اجتماعی دارد.... 🎙 سخنرانی دکتر سیدی فرد (مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (گنگرۀ بین المللی علوم انسانی اسلامی- کمیسیون فلسفه و روش‌شناسی) 📝 گزارشی از این نشست : B2n.ir/philoscience-848 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
33.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تز بی‌طرفی علوم، یک تفکر قرن هجده و نوزدهی‌ست 💠 بحث علم و ماهیت علم در مغرب زمین خیلی مورد توجه و اعتناست، فیلسوفان بزرگ علم در این مسئله کار کردند و علمای [علم] اجتماعی در این مسئله کار کردند. 🔸 این تصور که در میان افراد رایج است که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد، [پس] علوم انسانی هم اسلامی و غیر اسلامی ندارد یک تفکر قرن هیجده و نوزدهی است. 🔹 از نیمه‌های قرن بیستم تا هم‌ اکنون بعید می‌دانم هیچ متفکری در باب علم این نظر را داشته باشد، ممکن است درون علوم که تاملات فلسفی ندارند، کسانی معتقد باشند. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ خواجه نصیرالدین طوسی 💠 محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث، ف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ معرفی خواجه نصیرالدین طوسی 💠 به مناسب روز بزرگداشت محمد بن محمد بن حسن طوسی (597 -672 هـ ق) معروف به محقق طوسی و معلم ثالث؛ فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضی‌دان و منجم ایرانی شیعه در قرن هفتم هجری _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوری‌های فلسفه ملاصدرا» 💠 کتاب «حکمت برتر؛ درسگفتاری درباره نوآوری‌های فلسفه ملاصدرا» اثر استاد سید مصطفی محقق داماد می‌باشد که توسط انتشارات سخن به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب،مجموعه درسگفتارهایی است که نویسنده در سال ۱۳۸۵ به دعوت غلامرضا اعوانی رییس وقت مؤسسه حکمت و فلسفه در آن مؤسسه ارائه داده است. 🔹 کتاب فوق شامل ۹ درسگفتار با عناوین زیر است: حکمت برتر ملاصدرا، حکمت متعالیه؛ ابداع یا التقاط؟، اصالت وجود، بساطت و ترکیب مشتقات در ادبیات علوم عقلی اسلامی، وحدت تشکیکی وجود، تقسیمات کلی وجود به ذهنی و خارجی، هستی و چیستی علم، اتحاد عاقل و معقول و بررسی اشکال عدم بقای موضوع در حرکت جوهر. 📚 متن معرفی : B2n.ir/r66643 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
«جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی (۸)» 💠 هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔹در این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از نگاه فارابی 8 .mp3
19.2M
🎙هشتمین جلسه از سلسله نشست های «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ضرورت بحث از هستی‌شناسی اجتماعی (استاد آملی لاریجانی) 💠 با چه پیش فرضی سراغ علوم می‌رویم؟ با این پیش‌فرض که انسان حقیقی است محدود و مادی یا یک حقیقت عظیمی است؟ این تاثیر پیش‌فرض‌هاست و همه جا همین است. 🔸 در علوم اجتماعی [برای] کسی که فرض کنید جامعه شناسی کار می‌کند، راجع به اجتماع کار می‌کند، اولین مسئله این است که جامعه به لحاظ آنتولوژیکی یعنی هستی شناسانه اصلا واقعیتی دارد؟ 🔹 یا جامعه واقعیتی ندارد و مجموعه‌ای اعتباری از آحاد است! جامعه انسانی اصلا حقیقتی ندارد، الا این افرادی که دور هم جمع می‌شوند و یک برایند عملی دارند. 🔸 اما یک کس دیگری می‌گوید جامعه یک حقیقتی دارد، به قول خودشان society یک واقعیت هستی شناختی دارد، هر دو نظر در غرب هم موجود است، یعنی این طور نیست که همه یک طرف رفته باشند. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» 💠 گروه فلسفه اسلامیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، نشستی علمی با عنوان «مشاوره فلسفی و فلسفه اسلامی» (امکان‌سنجی و ظرفیت‌شناسی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 سخنرانان این نشست دکتر محمدحسن یعقوبیان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری ره) و دکتر هادی وکیلی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و همچنین دبیر نشست دکتر محمدجعفر جامه‌بزرگی (عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) می‌باشند. 🔹 این نشست در روز یکشنبه 1402/12/13 ساعت 13 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت حضور برخط در این نشست می‌تواند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ از شش تا بی‌نهایت؛ ستۀ ضروریه زندگی و الزامات بی‌شمار آن 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره 66 دو ماهنامه سوره اندیشه به چاپ رسیده است. 🔸 در طب سنتی شش اصل ضروری برای حفظ سلامتی بیان می‌کردند. اصول سلامتی برای زندگی کنونی کدامند؟ اگر آن شش اصل نه، پس چند اصل و کدام اصول؟ 🔹 البته اگر آن اصول شش‌گانه را به علوم رایج و زندگی مدرن ارائه کنیم، بعید است با آن مخالفت کنند. اما چه نوع نگاهی باعث شده است که این اصول در یک دیدگاه اصالت و محوریت یابد؟ 🔸 چه نوع نگاهی اصول سلامت و بهداشت را در متن زندگی می‌جوید؟ و کدام مبانی، سلامت و بهداشت را بیش از آنکه به شیوه زندگی مربوط بداند به عوامل دیگر ارجاع می‌دهد؟ 📝 فایل PDF یادداشت : B2n.ir/a76635 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت ماهوارۀ تحقیقاتی سنجشی پارس یک به دست محققان ایرانی 🔸 ماهواره «پارس ۱» حاصل یک پروژه ۱۰۰ درصد ایرانی است که در مرداد ۱۳۹۴ در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره از مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران تعریف شد. و در مراحل ساخت و سپس آزمایش‌های مختلف این ماهواره، سایر پژوهشکده‌های این پژوهشگاه و برخی دانشگاه‌های کشور نیز مشارکت داشتند. 🔹 ساخت «پارس ۱» اولین گام در طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی محسوب می‌شود که به‌ منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی و توسعه و آزمایش فناوری‌های پایه‌ای ماهواره‌های سنجشی و بخش زمینی آن‌ها، طراحی و ساخته شده است. 🔸 مأموریت‌های کاربردی ماهواره «پارس ۱» تهیه نقشه‌هایی با مقیاس‌های مورد نیاز از منابع آبی، حوزه‌های زیستی و مراکز جمعیتی می‌باشد اما علاوه بر این، مأموریت‌های کاربردی نیز متناسب با قابلیت‌های محموله‌های تصویربرداری نصب شده در آن، تعریف شده است. 🔹 این ماهواره قرار است فردا صبح با پرتابگر روسی سایوز به فضا پرتاب شود و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد. 📝متن خبر: B2n.ir/h60785 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ادوارد جاناتان لو و امکان [پذیری] مابعدالطبیعه 💠 این مقاله به قلم دکترموسی اکرمی (استاد تمام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه آزاد اسلامی) نگاشته شده و در شماره 63 دو دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت (دانشگاه شهید بهشتی) به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 پس از ستیز چندین دهه ای اثبت گرایی منطقی و فلسفه تحلیلی با مابعدالطبیعه، اینک شاهد روی آوری شماری از فیلسوفان تحلیلی به مابعدالطبیعه هستیم که نه تنها آن را ممکن، بلکه گریزناپذیر می دانند. ادروارد جاناتان لو در یک طرح گسترده آکادمیک، در کتابی که یادآور فلسفه انتقادی کانت در رویارویی با مابعدالطبیعه است، کوشیده تا ضمن نشان دادن امکان پذیری و حتی گریزناپذیری مابعدالطبیعه، خود، مابعدالطبیعه ای ناکانتی و واقع گرا عرضه کند. او بر این باور است که، در تمایزی روشن میان مابعدالطبیعه و علوم تجربی، وظیفه مابعدالطبیعه نه بیان اینکه چه چیزی وجود دارد، بلکه بیان این امر است که چه چیزی می تواند وجود داشته باشد. او موضوع مابعدالطبیعه را «امکان ها» و موضوع علوم تجربی را «فعلیت ها» می داند. او به دفاع از مابعدالطبیعه چونان فعالیتی عقلی، با نقش محوری برای فلسفه ورزی و با تقدمی در برابر علوم تجربی می پردازد، به گونه ای که مابعدالطبیعه و امکان مابعدالطبیعی موضوعاتِ ویژه علوم، همواره بر هر گونه نظریه پردازی علمی مقدمند. یافته های مابعدالطبیعه بنیاد علوم تجربی، بیانگر... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/e64815 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی علمی- ترویجی « تحلیل ابدیت » 💠 کرسی علمی- ترویجی با موضوع « تحلیل ابدیت » به همت گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸 در این کرسی علمی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی اردستانی به عنوان ارائه دهنده و نیز دکتر سیدمحمدعلی دیباجی و دکتر حسین رمضانی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. 🔹 این نشست روز شنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۰۰ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: قم، بلوار ۱۵خرداد، کوی شهید میثمی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند. 🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat2 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا ایمان شخص در علوم دخیل است؟ 💠 پیتر وینچ شاگرد مطرح ویتگنشتاین می‌گوید؛ علوم اجتماعی که در غرب در دوره‌ای می‌خواستند به‌صورت مکانیکال فعل آدمی را توجیه کنند، مبنای آن غلط است. 🔸 فعل آدمی را با فعل و انفعالات عِلّی و معلولی نمی‌شود تبیین کرد. فعل آدمی را با نهادها و تفسیر می‌شود معنا کرد. 🎙 برگرفته از سخنان آیت‌الله آملی لاریجانی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان، اساتید و دانشگاهیان شهرستان بابلسر _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مدرسه تخصصی دیباچه‌ای به اخلاق اسلامی 💠 دورۀ «مدرسه زمستانه اخلاق اسلامی؛ دیباچه‌ای به اخلاق اسلامی» به صورت حضوری و مجازی در قم برگزار می‌شود. 🔸 این دوره در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در خانه اخلاق‌پژوهان جوان برگزار خواهد شد. 🔹 در این رویداد آموزشی، ۸ استاد برجسته به تدریس می‌پردازند و هرکدام جنبه‌ای خاص از موضوع کلان اخلاق اسلامی را شرح می‌دهند. 🔸 علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 www.ethicshouse.ir/madares-al-akhlaq 📜 متن خبر : B2n.ir/y43682 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
پرونده مناظرات علمی؛ علامه طباطبایی و استاد مهدی حائری (۳) 💠 موضوع: موجبۀ سالبة المحمول چيست؟ (پاسخ استاد حائری به مقالۀ « بحثی درباره امکان» علامه طباطبايی) 🔸 در بحثی که ميان نگارنده اين سطور و يکي از بزرگان عصر در موضوع امکان به ميان آمد و مجلۀ دانشکدۀ ادبيات عهده دار انتشار آن گرديد، اين نکته به دست آمده که درک«قضيه سالبة المحمول» (1)، همان گونه که فلاسفۀ بزرگ اسلامي در محل خود هشدار داده اند نياز به تامل بسيار دارد، تا به درستی چهره واقعی آن آشکار شود. 🔹 به عقيدۀ اين نگارنده تنها پيچيدگی خاصي که در صورت تصوری اين قضيه است موجب انکار حالت تصديقی آن گرديده و بزرگان دانش را در تنگنای فکری انداخته است، در حالي که اگر اين قضيه به خوبی و درستي تصور و تحصيل گردد، تصديق و گراييدن به درستی آن بسيار آسان خواهد بود. 🔸 از طرفی، چون اين قضيه به خصوص قالب منطقی امکان ماهيات است، بدون دريافت حقيقت آن معنی امکان براي هيچ فيلسوفی هر قدر هم عالی مقام باشد ميسر نيست. 📝متن مقاله: 🌐 B2n.ir/philoscience-877 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
«جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💠 نهمین جلسه از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان به همت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه قم برگزار گردید. 🔸 در این نشست که «جلسه پایانی جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی» بود، حجت‌الاسلام حمید پارسانیا به ادامه موضوع پرداختند. 🎙 فایل صوتی جلسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
جامعه شناسی دین از دیدگاه فارابی 9.mp3
17.75M
🎙نهمین از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان و آخرین جلسه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ❇️ استاد: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا .
مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی 💠 مجمع عالی حکمت اسلامی نشستی علمی با عنوان «مسائل اگزیستانسیالیستی در فلسفه اسلامی» به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهندگان این نشست حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی و حجت‌الاسلام دکتر محمود نمازی می‌باشند، همچنین دکتر ذوالفقار ناصری دبیر علمی این نشست خواهند بود. 🔹 زمان برگزراری این جلسه روز پنج شنبه،۱۴۰۲/۱۲/۱۷، ساعت ۱۰ تا ۱۲ و محل برگزاری آن دفتر مجمع عالی حکمت اسلامی واقع در قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه دوم می‌باشد. 💻 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت مجازی می‌تواندد به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://hekmateislami.com/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علم فعلی از موضع بی‌طرفی خارج شده و موضع ضد دین گرفته است! 💠 مثلا گفتند ما نمی‌توانیم هدف عالم طبیعت را بفهمیم، پس عالم هدف ندارد. من آمدم گفتم حداکثر چیزی که شما می‌توانید بگویید این است که هدف عالم را نفهمیدم، نمی‌توانید بگویید هدف ندارد. 🔸 مشکلی که در علم فعلی می‌بینم، [اینست] که وقتی الحادش را داخل علم کرده، این را به اسم علم می‌فروشد! 🔹 علم دینی نمی‌آید بساط علم فعلی را به هم بزند، ما نمی‌خواهیم [علم] غرب را دور برزیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کتاب « تأملاتی در یقین و یقینیّات » 💠 این کتاب مجموعه گفتگوهایی است که میان حجج‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی شکل گرفته و به همت شیخ مجتبی کرامتی تدوین شده و توسط موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به چاپ رسیده است و به بررسی انتقادهایی که به فلسفهٔ اسلامی وارد شده می‌پردازد. 🔸 از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریان‌ها و شخصیت‌های متعددی با سلایق و دغدغه‌های گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزه‌های علمیۀ شیعه نیز –علی‌الخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمی‌خورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت می‌نامید. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ میان فلسفه و کلام: بحثی در آراء طبیعی فخر رازی 💠 این مقاله به قلم دکتر حسین معصومی همدانی نگاشته شده و در شمارۀ هفتم فصلنامه علوم انسانی معارف به چاپ رسیده است. 🔸 فخر رازی همواره شخصیتی بحث برانگیز بوده و از همان روزگار زندیگش آراء مختلف و مخالفی درباره او اظهار شده است. شخصیت جدلی و بحاث او باعث شده است که لقب «امام المشککین» به او داده شود، و این لقب به قدری جا افتاده است که بسیاری همین امروز هم هنری جز « تشکیک برای تشکیک» در نوشته‌های فراوان و پراکندۀ او نمی‌بینند. نوسان او میان آراء مختلف، وفور آراء متباین در آثار او، پرداختن او به کلام و فلسفه در آن واحد - درکنار مشغله‌های فکری و اجتماعی دیگرش- و دشواری استخراج یک نظام منسجم از آثار او، سبب شده ات که به او به چشم شخصیتی نگریسته شود که از هیچ زمینۀ فکر محکمی برخوردار نیست... 📝 فایل PDF مقاله : B2n.ir/g03827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience