✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۵)
💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال: به چه دلیل آسمان (فلک) كون و فساد نمی پذیرد؟
🔸 باید بدانی كه ارسطو هر چند این مطلب را در كتاب خویش آورده است، اما آن را یك امر برهانی و قطعی تلقی نكرده است (یا سخن پیشینیان را به عنوان دلیل و برهان بر مدعا ذكر نكرده است) اما این هم هست كه آسمانها را به كوهها نتوان قیاس كرد. مردمان هر چند وضع كوهها را از نظر اصول و كلیات ثابت می دانند، اما شاهد تغییرات زیادی در اوضاع جزئی از قبیل خرد شدن بعضی و متراكم شدن بعضی روی بعضی دیگر و از نظر تغییر شكل دادن كوهها بوده اند. افلاطون در كتاب سیاست تغییراتی بیش از این را نیز ذكر كرده است.
🔹 گویا تو این اعتراض را از كتب یحیی نحوی كه با تظاهر به مخالفت با ارسطو با مردم نصاری عوام فریبی می كرد اقتباس كرده ای در صورتی كه همین شخص در شرح خود بر آخر كتاب كون و فساد ارسطو كاملا در این مسأله با ارسطو موافق است، یا سخن محمد بن زكریای رازی را گرفته ای.
🔸 باید بدانی اینكه ارسطو می گوید جهان آغاز زمانی دارد به این معنی نیست كه جهان صانع و فاعل ندارد و وجودش از یك صانع متعال فائض نشده است؛ برعكس، به دلیل اینكه خدا همیشه بوده است عالم هم همیشه بوده و هست، زیرا اگر غیر این باشد تعطیل در فیض لازم می آید و تعطیل در فیض محال است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ قطب الدین شیرازی
💠 قطبالدین شیرازی (630-710هـ.ق) یکی از دانشمندان ایرانی است که نقش مهمی در گسترش حکمت و فلسفه، علوم طبیعی، پزشکی و هنر خود داشت. وی علاوه بر پزشکی، بر علوم دیگری چون ریاضی، فلسفه، علوم ادبی، دین شناسی، موسیقی، فنون شعبده به چیرگی شگفتانگیزی دست یافت.
🔸 قطب الدین شیرازی، بزرگترین شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی، در شیراز در خاندانی از پزشکان به دنیا آمد و نخستین تعلیمات طبی را همانجا فراگرفت. او در مراغه پیش خواجه نصیرالدین به تحصیل پرداخت که او را به تحقیق در ریاضیات و نجوم برانگیخت. وی تحت تاثیر پدر به جهان تصوف وارد شد و همچنین نزد صدرالدین قونوی (شاگرد محی الدین بن عربی) شاگردی کرده است.
🔹 قطب الدین شیرازی بزرگترین شارح آثار طبی ابن سینا است و یکی از جذابترین شرحها بر قانون ابن سینا را نوشت، و کتابهای متعددی در علم مناظر، فیزیک، هندسه، نجوم، جغرافیا، فلسفه و علوم دینی تصنیف کرد. از جمله مهم ترین آثار او : نهایه الإدراک فی درایه الأفلاک (در هیئت و نجوم)، شرح کلّیات قانون از ابنسینا (در علم پزشکی)، درّه التّاج لغرّه الدباج (به زبان فارسی در فلسفه) است.
🔸 او همچنین شناخته شدهترین شارح عقاید اشراقی سهرودی است و در اینباره شرح حکمهالاشراق سهروردی را نوشته است.
📝معرفی کامل : B2n.ir/x13500
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب « فلسفه فیزیک؛ فضا و زمان »
💠 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» نوشتۀ تیم مادلین ، فیلسوف علم آمریکایی است که به همت خانم رعنا سلیمی ترجمه شده و توسط انتشارات ققنونس به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب دانش آموختگان فیزیک را با مباحث اصلی فلسفی پیرامون ماهیت و ساختار مکان و زمان آشنا می کند، و همچنین منبع ایده آلی برای فیزیکدانانی است که به مبانی مفهومی تئوری فضا-زمان علاقه مند هستند.
🔹 این کتاب غیر فیزیکدانان را با مبانی فلسفی نظریه فضا-زمان آشنا می کند و یک مرور کلی تاریخی از ارسطو گرفته تا انیشتین ارائه می دهد. همچنین با تأکید بر ساختار ذاتی فضا-زمان نسبیت خاص را از لحاظ هندسی توضیح می دهد. برای خواندن این کتاب فقط به جبر مقدماتی و بدون دانش رسمی از فیزیک نیاز است.
🔸 نویسنده در این کتاب در حالی که نسبیت عام را با اصطلاحات کیفی تر ارائه می دهد ، نسبیت خاص را با جزئیات کافی برای حل مشکلات فیزیکی مشخص توضیح می دهد و موضوعات اضافی شامل پارادوکس دوقلوها ، جنبه های فیزیکی انقباض لورنتس-فیتز جرالد ، ثابت بودن سرعت نور ، حرکت در زمان ، جهت زمان و موارد دیگر را بررسی میکند.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/p49335
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 به همت دانشمندان فضایی ایران کپسول زیستی کاووس با موفقیت بوسیله پرتابگر سلمان به فضا پرتاب شد. امید است این موفقیت گام بلند برای اعزام انسان به فضا با پرتابگر بومی «سلمان» در آینده باشد.
🔸 این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوریهای مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب و با موفقیت بازیابی شد.
🔹 ا پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوریهای مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانههای کنترل سرعت و سپر ضربهگیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانههای مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و … با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.
📝متن خبر: B2n.ir/t89899
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «تحقیق مسلک اصولی »
💠 این مقاله به قلم استاد آیت الله علی عابدی شاهرودی نگاشته شده و در شماره چهل و پنج از نشریه کیهان اندیشه به چاپ رسیده و قسمتهایی از مقدمه آن به شرح زیر است:
🔸 مقصود از اجتهاد عام، عناصرى هستند که استنباط فقهى با اتکاء بر آنها ممکن است. گر چه در هویت این عناصر و در مختصات آنها و در کشف و حجیت و نیز دیگر شئون آنها اختلاف نظر هست و همین اختلاف نظر مسلکهاى مختلف و گاه متضاد اجتهادى را موجب شده است.
🔹 آنچه از آغاز به نام مسلک اصولى، شهرت یافته و در مقابل مسلک اخبارى، قرار گرفته است، دیدگاهى خاص از طریقه اجتهاد عام است، چنانکه مسلک اخبارى نیز دیدگاهى خاص از طریقه اجتهاد عام میباشد و مخالفتى با اجتهاد به معنى عام آن ندارد. مسلک اخبارى با اجتهاد به معنى خاص که مشهور است به اجتهاد اصولى، مخالفت دارد.
🔸 سخن در این مقاله، در مورد همین روش خاص اجتهادى است که به عنوان روش اصولى شهرت یافته، و نقطه مقابل روش اخبارى میباشد. مقصود از بحث درباره مسلک اصولى خاص، بحث در مورد یک سلسله از مبانى و نظریههایی است که بافت این مسلک کهن و نیرومند را تشکیل میدهد، و از گذشتهاى دور، گردونه اجتهاد را به حرکت و تحول واداشته است.
🔹 البته چون تحقیق و بحث همه آن مبانى و نظریهها در حال حاضر، میسور نیست، از اینرو این تحقیق فقط ناظر به طریقهاى خاص از اجتهاد عام موسوم به روش اصولى خاص میباشد.
📝متن کامل مقاله: B2n.ir/e68772
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی « فیزیک جدید و نقش خدا در جهان »
💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی حکمت بالغه نشستی علمی با موضوع «فیزیک جدید و نقش خدا در جهان» برگزار میکنند.
🔸 این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجج اسلام؛ دکتر حمیدرضا شاکرین (مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه)، دکتر مهدی افتخار (عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان) و دکتر علیرضا قائمینیا (مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه) برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم میباشد.
🔸 همچنین علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb
📝 متن خبر: B2n.ir/y93071
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#فلسفه_اسلامی
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش ژرفکاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش اول)
💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائه استاد سیدعلی سیدیفرد به همت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز شنبه یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲، در تالار شریعتی دانشکدۀ علوم اجتماعی، برگزار شد. قطعاتی از درسگفتار ایشان:
🔸 بنیادهای نظری گوناگون، روشهای اجتماعی متفاوتی را به دنبال میآورند. مطالعۀ تاریخی نحوۀ شکلگیری روشهای کیفی و کمّی نیز شاهد همین مدّعا است. مشهور است که روشهای کیفی با هستیشناسی برساختگرا و معرفتشناسی تفسیرگرا تناسب دارند و روشهای کمّی با هستیشناسی واقعگرا و معرفتشناسی طبیعتگرا. البته این تعابیر خالی از تسامح نیستند و در جای خود نقد و بررسی شدهاند.
🔹 در این مقام موضع خود را در باب چند مسألۀ بنیادی روشن میکنم: اول «ماهیت علم اجتماعی»، دوّم «مفهوم کنش اجتماعی»، سوّم «فرایند صدور کنشهای اجتماعی»، چهارم «واقعیت اجتماعی»، پنجم «عوامل چهارگانۀ تأثیرگذار بر کنش اجتماعی»، ششم «ماهیت فرهنگ» و هفتم «باید و نبایدهای اجتماعی».
🔸 کانون بحث در دانشهای اجتماعی «کنش اجتماعی» و «علتهای» تحقق آن است. این به این معنا نیست که از امور اجتماعی نظیر ساختار، نهاد، میدان، فرهنگ و حتّی واقعیتهای طبیعی نظیر وضعیت جغرافیایی و زیستی بحث نمیشود، بلکه مراد این است که همۀ اینها از سنخ علل و عوامل تأثیرگذار بر کنش اجتماعی هستند.
📝 متن کامل گزارش: B2n.ir/z81036
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ژرف_کاوی
#روش_شناسی_علم
#گزارش
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «مسئله چارچوب و عواطف انسانی: از هوش مصنوعی به فلسفه»
💠 دانشکدههای الهیات و مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی سومین جلسه از سلسله نشستهای فلسفه هوش مصنوعی را با موضوع«مسئله چارچوب و عواطف انسانی» برگزار میکنند.
🔸 این نشست با ارائه دکتر ابوالفضل صبرآمیز، پژوهشگر فلسفه در روز سهشنبه ۲۱ آذر، ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ برگزار خواهد شد.
🔹 همچنین مکان برگزاری نشست، سالن اجتماعات دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران در شهر قم میباشد.
🔸 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://vroom.cysp.ir/a
📺 پخش زنده این نشست نیز در سایبرنما از طریق لینک زیر قابل مشاهده خواهد بود:
🔗 http://tv.cysp.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#هوش_مصنوعی
#نشست_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت
💠 مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری شبکه اجتهاد نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین ملک زاده» برگزار می کنند.
🔸 این نشست علمی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سیدی فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) و دبیری علمی حجت الاسلام سید محمدرضا شهیم (دانشآموخته درس خارج فقه و اصول) برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۵ و محل برگزاری آن مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، به نشانی: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ میباشد.
🔸 همچنین علاقهمندان جهت حضور در این نشست به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کارگاه «دانشافزایی فلسفه و علوم کامپیوتر»
💠 این کارگاه به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی و هنری حکمت بالغه برگزار میشود.
🔸 مدرس این کارگاه حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا (عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه) میباشد و جلسات کارگاه به شرح زیر خواهد بود:
🔘 مبانی فلسفی هوش مصنوعی نقدهای ویتگنشتاین برتورینگ و دیگران(۵جلسه)
🔘 فلسفه علوم کامپیوتر(۱۰ جلسه)
🔹 شروع این کارگاه، از ابتدای دی ماه سال جاری و زمان برگزاری کلاسها شنبهها ساعت ۱۳:۳۰ میباشد.
🔸 محل برگزاری کارگاه: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 همچنین هزینه ثبت نام در این دوره ۳۰۰ هزار تومان میباشد.
🔹 علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام در این کارگاه و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 inandin.ir/event/phkargah
📝 متن خبر:
🌐 iict.ac.ir/phkargah-2
🆔 @iictchannel
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#کارگاه_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بریده گفتار
💠 «سرنوشتساز ترین نزاع»
🔸 انسان یک موجود مرکب است، این حقیقت را نباید فراموش کرد که انسان واقعا دو «من» در او حاکم است: یک «من انسانی» و یک «من حیوانی»، که «من حقیقی» انسان، آن من انسانی است.
📼 برگرفته از بیانات استاد شهید مطهری
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
💠 فراخوان پذیرش نیم سال دوم سال تحصیلی 1403-1402 در رشته های تخصصی سطح سه
📣 ثبت نام سطح سه تخصصی
در رشته های
👈🏼 مشاوره اسلامی
👈🏼 مدرسی علوم عقلی
👈🏼 قرآن با گرایش تفسیر موضوعی
👈🏼 تبلیغ با گرایش کودک و نوجوان
👈🏼 کلام اسلامی با گرایش مسایل جدید کلامی
🔸 اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
🌐http://B2n.ir/h34459
برای ثبت نام از موتورهای جستجوگر گوگل کروم یا فایرفاکس استفاده کنید.
🇮🇷موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)
🇮🇷دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
✅ گزارش کمیسیون فلسفه و روششناسی علوم انسانی اسلامی
💠 کمیسیون فلسفه و روششناسی هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی ۲۴ آبان سال جاری در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
🔸 این کمیسیون از دوره اول کنگره تاکنون به عنوان یکی از کمیسیونهای اصلی مورد توجه شورای علمی کنگره بوده. همچنین مقالات دورههای پیشین این کمیسیون در سایت کنگره در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
🔸سخنرانان علمی این کمیسیون عبارت بودند از: دکتر غلامحسین مقدم حیدری، دکتر معین زاده، دکتر سیدی فرد، دکتر بادامچیان، دکتر مالک شجاعی، دکتر موحد ابطحی، دکتر علی طالقانی، دکتر قائمی نیک و آقای محمدجواد حسینزاده. ریاست کمیسیون را آقایان دکتر عاشوری، دکتر سیدی فرد و دکتر منجمی به عهده داشتند.
📑 گزارشی از قدیمیترین کمیسیون کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی:
🌐 https://scih.ir/HPsJy
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#علوم_انسانی_اسلامی
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه فقه»
💠 مجموعه دو جلدی «فلسفه فقه» به کوشش حسینعلی بای در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گردآوری شده و توسط انتشارات همان پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
🔸این کتاب، مجموعه ای از مقالات فلسفه فقه با عناوینی همچون جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی – اجتماعی اسلام و عوامل پویایی فقه است. نویسنده در قسمتی از مقدمه جلد اول، در تعریف فلسفه فقه اینگونه نگاشته است:
🔹 فلسفه فقه، از جملۀ فلسفه های مضاف است که در آن به تعریف فقه، تاریخ تطور فقه، ساختار فقه و تقسیم بندی آنها، جایگاه فقه، ارتباط فقه با علوم دیگر خصوصاً علم اصول، روش شناسی فقه، قلمرو فقه، ماهیت احکام فقهی، مراحل حکم فقهی، انواع حکم (حکم اولی، ثانوی، ثابت و متغیر و…)، رابطه مصالح و مفاسد با احکام، موضوع علم فقه، اهداف فقه، مقدمات علم فقه یا اجتهاد، منابع فقه، حجیت منابع فقه، منطق فهم فقه، شیوه های تفسیر نصوص، متدولوژی تحقیق در اسناد، کاستی های فقه و آسیب شناسی آن، تعریف اجتهاد، عوامل موثر در اجتهاد و… پرداخته می شود.
🔸 فلسفه فقه یا علم شناسی فقه، دانشی است که در مقام علمِ ناظر، به فقه عمل کرده و به تحقیق در مبانی نظری و تحلیلی فقه، موضوع، محمول، مسائل، مبادی، مقدمات، غایات و شیوه های روش شناختی فقه و ارتباط آن با علوم و پدیده های دیگر می پردازد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/b00736
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت
💠 مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری شبکه اجتهاد نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین ملک زاده» برگزار می کنند.
🔸 این نشست علمی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سیدی فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) و دبیری علمی حجت الاسلام سید محمدرضا شهیم (دانشآموخته درس خارج فقه و اصول) برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۵ و محل برگزاری آن مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، به نشانی: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ میباشد.
🔸 همچنین علاقهمندان جهت حضور در این نشست به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
❇️ در حال برگزاری
💠 نشست «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت»
🔸سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سیدی فرد
🔹 لینک شرکت به صورت مجازی:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ هسته نقد نئوآتئیسم «موسسه راهبردی حق پژوهی» با همکاری دانشکده الهیات و دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
💠 مدرسه تخصصی «از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
🔸 اساتید این دوره :
🔘 حجتالاسلاموالمسلمین زمانیفرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
🔘 دکتر عباس جوارشکیان (ریاست دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی)
🔘 دکتر محمود رضایی (ریاست دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی)
🔘 دکتر میثم توکلیبینا (عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🔘 دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون (عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی)
🔹 زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۳۰ آذر (۷:۰۰ تا ۱۶:۳۰) و ۱ دی (۸:۰۰ تا ۱۸:۳۰)
🔸 آخرین مهلت ثبتنام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
🔹 محل برگزاری: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت
🔸 ثبت نام حضوری دوره:
https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0
🔹نشانی ثبت نام مجازی دوره:
https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm
@elmvadin
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان چهارمین دوره «فلسفه به زبان ساده»
💠 چهارمین دوره آزاد فلسفه به زبان ساده به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ویژه طلاب حوزه علمیه اصفهان (اعم از خواهران و برادران) برگزار می شود.
🔸 این دوره در چهار ترم آموزشی ارائه میشود و مباحث قابل طرح در این دوره عبارتند از:
🔘 آشنایی با خطوط کلی دانش فلسفه و اندیشهورزی عمیق در زندگی
🔘 مروری بر تاریخ فلسفه از یونان باستان تا غرب معاصر
🔘 خوانش روان از حکمت الهی نزد مسلمین
🔘 و همچنین گفتگوهای فلسفی
🔹 اولویت پذیرش در این دوره، سطوح عالی حوزه و دانشگاه هستند و همچنین ارائه گواهی پایان دوره از دانشگاه باقرالعلوم(ع) خواهد بود.
🔸مهلت ثبتنام در این دوره تا 30 آذر ماه سال جاری میباشد. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://api.morsalat.ir/Kvv
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ گزارش نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت»
💠 این نشست علمی به همت مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و شبکه اجتهاد در روز سهشنبه 21 آذر ماه با ارائۀ استاد سیدمحمد سیدی فرد، بر اساس دیدگاه آیت الله محمدحسین ملکزاده برگزار شد.
🔸 در این نشست ابتدا حجت الاسلام محمدرضا شهیم دبیر علمی جلسه، به معرفی سخنران و طرح موضوع پرداختند و در ادامه استاد سیدیفرد عناوین زیر را به تفصیل شرح دادند:
🔘 ارائه تقسیم مشهور و بیان عناوین ثانویه
🔘 تعریف و استدلال مشهور بر تقسیم احکام به اولی، ثانوی و حکومی
🔘 دیدگاه های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکومی با حکم اولی و حکم ثانوی
🔘 استدلال مشهور بر تقسیم احکام به احکام اولیه و احکام ثانویه و احکام حکومیه
🔘 اشکال به این تقسیم و ارائۀ تحلیلی دقیق توسط استاد ملکزاده
🔘 دیدگاه اول در باب حکم حکومی: حکم حکومی از احکام اولیه است. (که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است)
🔘 دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آنها
🔘 دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد.
🔘 معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه
🔘 جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی
🔘 جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی
📝 متن کامل گزارش :
B2n.ir/philoscience-592
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علامه محمدتقی جعفری
💠 علامه محمد تقی جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷هـ.ش)، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه، اصولی نامدار و از علمای بزرگ معاصر شیعه بود. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده که جبر و اختیار، شرح نهجالبلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروفترین آنهاست.
🔸 او در تهران و قم از محضر فقها و حکمایی چون میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا محمدتقی زرگر تبریزی بهره برد و در نجف نیز در حلقه درسی علمایی همچون سیدابوالقاسم خویی و آیتاللّه حکیم حاضر بود. و در سن ۲۳ سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد از شیخ محمدکاظم شیرازی شد.
🔹 هماندیشی با محمدرضا مظفر فیلسوف، فقیه و منطقیِ نواندیش در نجف و احمد امین ریاضیدان عراقی؛ تاثیر شگرفی در شکلگیریِ شخصیت علمی و عملیِ جعفری داشت.
🔸 او بارها با «برتراند راسل» در مسائل فلسفی نامهنگاری داشته و همچنین گفتگوهایی با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» داشته است.
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-595
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۶)
💠 شرح استاد شهید مطهری بر سوال «چرایی عدم كون و فساد در فلک»
🔸 این اعتراض ابوریحان بر ارسطو، اساسی ترین اعتراضات فلسفی اوست. ابوریحان می خواهد یك اصل بسیار مهم را كه قدما حتی غیر ارسطوئین بدان معتقد بودند منكر شود. قدما عموما معتقد بودند كه جرم فلك، عنصری جدا و مغایر با عناصر تحت الفلك است؛ معتقد بودند كه جرم فلك «تك عنصری» و پیوسته و كرویّ الشكل است و به همین دلیل فنا ناپذیر است. از نظر قدما عالم مادون فلك عالم كون و فساد است یعنی عالمی است كه موجودات آن مرتب تغییر شكل و صورت می دهند و صورت جدید و شكل جدید می یابند اما افلاك همیشه همین طور بوده اند كه هستند و به همین طور باقی خواهند ماند.
🔹 اینجاست كه ابوریحان به مقام اعتراض برمی آید و می گوید چه دلیلی بر این مطلب هست؟ از كجا كه افلاك و آسمانها نیز از عناصری نظیر عناصر زمینی ساخته نشده باشند و آنها نیز كون و فساد نپذیرند؟ اگر نقلهای تاریخی اقوام و ملل گذشته را مبنی بر اینكه آسمان همین گونه بوده است كه هست دلیل می آورید آن اقوال ارزشی ندارد.
🔸 چنانكه می دانیم، زمان و پیشرفت علوم نظر ابوریحان را تأیید كرد. جوابی كه بوعلی می دهد تا اندازه ای اعتراف بر مدعای ابوریحان است. جمله ای كه بوعلی آورده از نظر من دوپهلوست؛ ممكن است مقصود این باشد كه ارسطو این مسأله را یك مسأله برهانی تلقی نكرده بلكه...
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-598
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscien
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آدام اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 اندیشههای اسمیت در این چهارچوب خیلی منطقی میآید جلو و میگوید بهتر است دخالتی نباشد تا این سازوکار (بازار) بتواند کار خودش را انجام بدهد. بنابراین آزادی طلبی و عدم دخالت دولت، ادعا میکند که اثبات شد!
🔸 اینجا خود آدام اسمیت متوجه تناقضاتی میشود...
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اقتصاد
#درس_گفتار
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش شناسی امتدادی؛ روششناسی کتاب صراط
💠 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی سی و نهمین جلسه از سلسله جلسات کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «روش شناسی امتدادی؛ روش شناسی کتاب صراط» برگزار میشود.
🔸 در این کرسی علمی سخنران و ارائه دهنده دکتر ابراهیم برزگر (عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی) و ناقدین دکتر عطاءاله رفیعی آتانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر فائز دین پرست (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و همچنین دکتر محمد اسحاقی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) مدیر کرسی میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴ و محل برگزاری آن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد. علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://b2n.ir/900980
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 نکته مهمی که در رویکرد نظریه اعتبارات به علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، توجه به «سوبژکتیویسم» در علوم است. در تاریخ فلسفه اسلامی، برای اولین بار به طور منسجم و روشن علامه طباطبایی به این موضوع تفطن پیدا کردند که ذهنیت بشری در تحقیق دستهای از رویدادها که به آنها رویدادهای اجتماعی میگوییم، مدخلیت دارد. پارادایم و الگوی غالبِ اندیشه فلسفه اسلامی، نوعی عقل گرایی کلاسیک است که عقل را اصل و اساس وجود انسانی میداند و همه قوای اداراکی دیگر نظیر وهم، خیال و حس و همچنین همه ساحات عاطفی و گرایشی انسان باید تابع عقل باشد. علامه این نوع نگاه را در حیطه ادراکات حقیقی میپذیرند. اما در ادراکات اعتباری ایشان بیان میکنند که طبیعت و واقعیت تکوینی انسان اصل و محور است و ادراکات، عواطف و امیال ما تابع و طفیلی آن است؛ در اینجا زمام ذهن به دست ساحات غیر معرفتی بشر است.
📚برگرفته از کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتبارات و نظریه اجتماعی» نوشته جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
rahyaftandisheh6.pdf
37.04M
📘 فایل PDF شمارۀ ششم نشریه رهیافت اندیشه
23.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ از جامعه شناسی چه توقعی داریم؟!
💠 جامعه شناسی در بدو تولدش، حتی همان جامعه شناسی غربی یک علم محافظه کار بود. یعنی علمی نبود که موضع اپوزیسیون یا براندازی داشته باشد.
🔸 آنجا [در غرب] جامعه شناسان میخواستند وضع [آشوبهای اجتماعی] را جمع کنند و ببینند که چه جور میشود بر بحرانها و آشفتگیها غلبه کرد؟
🔹 در کشور ما جامعه شناسی یک وضعیت برعکس داشته، در واقع جامعه شناسی ما (تقریبا) در موضع اپوزیسیون قرار دارد. بجای اینکه مسائل را حل کند و مسائل خودمان را اَدرس کند، نقش اپوزیسیون را بازی میکند.
📼 برگرفته از سخنان استاد سیدعلی سیدیفرد در برنامه ثریا در سال ۹۸
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ راهکارهای مسئله_محوری در پژوهشهای علوم انسانی
💠 نشست هماندیشی علمی «راهکارهای مسئله _ محوری در پژوهشهای علوم انسانی» همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
🔸 در این هماندیشی علمی آقایان دکتر احمد شاکری، دکتر محمود مهام و مهدی جمشیدی از اعضای هیات علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و مطالعات اجتماعیِ این پژوهشگاه به ارائه مطلب خواهند پرداخت و دبیری علمی نشست نیز، بر عهده آقای حجتالاسلام دکتر مسعود اسماعیلی خواهد بود.
🔹 این جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال جاری ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اندیشۀ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران برگزار میشود و علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/d23258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی استدلالی نقش عناصر اربعه به عنوان «علت مادی» در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی »
💠 این مقاله به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و دکتر فائزه اسکندری نگاشته شده و در شماره دوم، از سال 12 نشریۀ فلسفه علم به چاپ رسیده است.
🔸 چکیده:
توجه به مبانی در علوم مختلف از آن جهت مهم و قابل توجه است که این مبانی حکم مبادی تصدیقی و اصول موضوعه را در علوم دارند. هدف از مقاله ی حاضر، بررسی نقش عناصر اربعه در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی است. فرضیه ی این پژوهش بر اصلِ علت مادی بودن عناصر اربعه تاکید دارد که برای نخستین بار بدان پرداخته و استنباط شده است. روش استفاده شده در این مقاله از نوع مطالعات تاریخی با رویکرد تحلیلی است که در نوع خود بی نظیر است. یافته های بدست آمده از بررسی منابع اصیل تاریخی نشان می دهد که عناصر اربعه در دو عرصه نبات شناسی اعم از زیست شناسی نبات و احوال نباتات وجود دارد. از آنجا که چهار عنصر در یک نبات حضور دارند و هر یک از وظیفه ی خاصی برخوردار هستند، بررسی چگونگی تحلیل قوای نبات به چهار عنصر آّب، خاک، هوا و آتش که دارای کیفیت چهارگانه ی تری، خشکی، گرمی و سردی هستند، امری ضروری است. همچنین علت تفاوت ها و اختلافات در نباتات نیز به تفاوت ترکیب عناصر اربعه در آنها بازمی گردد و احوال و اجزای نباتات نیز بر مبنای نظام چهار عنصری تبیین می شوند.
📝فایل pdf مقاله: B2n.ir/r08573
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience