eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ کرسی علمی «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» 💠 به مناسبت فرارسیدن سالروز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) و روز جهانی فلسفه، کرسی علمی- ترویجی با موضوع «نظریه اعتباریات و هوش مصنوعی قوی» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. 🔸در این کرسی علمی، حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا به عنوان ارائه دهنده و حجت الاسلام دکتر ابوالفضل کیاشمشکی و دکتر مهدی عباس‌زاده به عنوان ناقد حضور خواهند داشت. همچنین دبیری علمی این کرسی، بر عهده دکتر محمدمهدی حکمت مهر می‌باشد. 🔹زمان برگزاری این کرسی علمی روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه سال جاری ساعت ۱۳:۳۰ و محل برگزاری آن سالن فرهنگِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم می‌باشد. 🔸 علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این کرسی به صورت آنلاین به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://skyroom.online/ch/iict/hekmat 📝 متن خبر: B2n.ir/b79806 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده گفتار 💠 تمرکز بر اصول فقه برای فلسفه فقه نظام‌ساز 🔸برای بحث بر روی فلسفه فقه نظام‌ساز باید بر روی اصول فقه متمرکز شویم زیرا می‌تواند فقه نظام‌مند را شکل دهد و باید ساختار اصول فقه قدری تغییر کند؛ باید به واقعیت تن داد و باید مسائل زیادی در اصول فقه آورده شود و بدون دست بردن در اصول فقه نمی‌توان فقه نظام‌ساز پدید آورد. 🔹منطقه‌الفراغ یکی از بحث های مرحوم شهید صدر است که البته در آثار گذشتگان با عباراتی دیگر دیده می‌شود اما به نام شهید صدر سکه خورده است؛ وقتی بحث نظام و فقه احکام و نظریات در کتاب اقتصادنا بحث می‌کند به فلسفه فقه نظام‌ساز نزدیک می‌شود و وقتی استنباط دوم خود را مطرح می‌کند که فقیه از مبنای خود دست بر می‌دارد و به فتوای دیگر مراجعه می‌کند از نظر ما مورد پذیرش نیست. 🎙 برگرفته از بیانات آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 📝 متن کامل : B2n.ir/x28829 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «ابوریحان بیرونی و بنیاد مردم شناسی تجربی در جهان اسلام» 💠 این مقاله توسط خانم فاطمه میرزایی نگاشته شده و در شماره 44 فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا به چاپ رسیده است. 🔸 در این مقاله نویسنده ابتدا با اشاره به دوران شکوفایی علم و تمدن در اسلام، تصریح می‌کند در آن دوران علاوه بر قیاس، روش‌های تجربی همراه با مشاهده و آزمایش در علوم انسانی وجود داشته است، از جمله در علم تاریخ نگاری و همچنین علم مردم شناسی. در این نوشتار تاکید می‌شود که ابوریحان برای علوم انسانی جایگاه مستقل قائل بوده و در همین راستا عنوان «معرفت الاُمَم» که معادل علم مردم شناسی بوده را برای اولین بار ابداع می‌کند. 🔹 در ادامه نویسنده پس از نگاه کلی به علم مردم شناسی در تمدن اسلامی و نام بردن از چند کتاب تاریخی و ادبیات به سراغ ابوریحان و نگاه او به این علم می‌رود و پس از برشمردن برخی از آثار بیرونی و بازگو کردن برخی حوادث تاریخی دوران ابوریحان به کتاب «تحقیق ما للهند» که موضوع اصلی این مقاله است می‌پردازد. 🔸 نویسنده سپس شاخصه‌های شیوه‌ پژوهشی و روش علمی ابوریحان را شرح می‌دهد و ضمن اشاره به قسمت‌های ازکتاب، تاکید ابوریحان بر دقت بسیار در کشف حقیقت، بهره بردن از شناخت تجربی، دوری از تعصب و پیروی نکــردن کورکورانه از عقاید رایج در بیان حقیقت را از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر علمی-پروژهشی می‌داند. 📝فایل PDF مقاله : B2n.ir/x55195 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «نامه‌ای در باب انسان گرایی» 💠 کتاب «نامه‌ای در باب انسان گرایی» اثر مارتین هایدگر فیلسوف نامدار آلمانی است که به همت دکتر ابراهیم علی پور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ترجمه و توسط انتشارات این پژوهشگاه به چاپ رسیده است. 🔸مارتین هایدگر، این کتاب را برای پاسخ به پرسش‌های فیلسوف فرانسوی، ژان بوفره نگاشته است. او در این رساله در تقابل با روش فلسفه ورزی در متافیزیک غربی، همگان را به تفکری از جنس دیگر به سرشت انسان واداشت. 🔹نکته اصلی طرح هایدگر در نامه‌ای در باب انسان گرایی، در دسترس قرار دادن ساحتی از انسان است که پیش از هر چیز ما را قادر می‌سازد "آنچه هست" را بفهمیم، ساحتی که در واقع خودش بنیاد خودش را قوام می‌بخشد. 🔸 کتاب هایدگر در سه بخش تألیف شده است؛ بخش اول رابطه انسان و هستی از نگاه نویسنده است، بخش دوم از کتاب به مقدمه مترجم انگلیسی اختصاص دارد. «نامه‌ای در باب انسان گرایی» سومین و آخرین بخش از این کتاب را تشکیل می‌دهد. 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/w21827 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت تجهیز حفاری (RSS) به دست دانش‌بنیان‌های ایرانی 🔸 ساخت سامانه‌ی حفاری دورانی هدایت شونده (RSS) که زمانی از آرزوهای بلند پروازانه فناوران کشورمان محسوب می‌شد، به دست صنعت‌گران دانش‌بنیان محقق شده است. 🔹 بومی سازی این تجهیز استراتژیک، اهمیت بسیار زیادی در بالا بودن سطح فناوری حوزه نفت و گاز و نقش ویژه‌ای در افزایش برداشت و ارتقای بهره‌وری تولید به ویژه در میادین مشترک نفتی دارد. 🔸 به گفته معاون علمی رییس‌جمهور؛ برای ساخت اولین نمونه از این ابزار، 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری مورد نیاز بوده، که 300 میلیارد آن توسط معاونت علمی و 200 میلیارد تومان آن توسط خود شرکت دانش‌بنیان طرف قرارداد تامین شده است. همچنین شرکت ملی نفت ایران به مدت 10 سال استفاده و بهره‌برداری از خدمات این ابزار را تضمین کرده است. 📝متن خبر: B2n.ir/k99093 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش ملّی فلسفه معنویت 💠 همزمان با سالروز جهانی فلسفه همایش ملّی «فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء‌ علامه حسن زاده آملی(ره)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری چند نهاد علمی و فرهنگی دیگر برگزار می شود. 🔸 در این همایش علمی حضرات آیات و اساتید گرانقدر علی اکبر رشاد، حسن رمضانی، رضا رمضانی گیلانی و رضا مختاری به ایراد سخنرانی می‌پردازند. 🔹 این همایش روز چهارشنبه شب یکم آذرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تالار استاد موسویان(ره)‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار می‌گردد. 📝 متن خبر: B2n.ir/philoscience-476 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ آیا با وجود دین، باز به فلسفه نیاز داریم؟! 💠 یکی از ویژگی‌های برجسته و ارزنده انسان و یکی از ممیّزات او تعقل است و نمی‌شود باب تعقل را مسدود کرد؛ البته باید با سعی و تلاش عقلانی از اشتباهات مباحث عقلی و فلسفی کاست. 🔸آن‌چه به عنوان فلسفه نامیده می‌شود، نظیر تفقه، تلاشی است که فیلسوفان برای دست‌یابی به آن حقایق و گزاره‌های واقعی انجام می‌دهند و گاهی به آن حقایق نائل می‌گردند و گاهی نائل نمی‌شوند و گاهی دو نظر کاملاً متخالف دارند. 🔹 آن چه امروزه در محافل علمی دنیا بر آن لفظ فلسفه اطلاق می‌شود، فلسفه رایج در بین ما و فلسفه اولی نیست، بلکه منظور آنها از فلسفه و به ویژه آن‌جا که رابطه فلسفه با علم و نتایج کاربردی و عینی آن مد نظر است، فلسفه‌های مضاف است، نظیر فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه دین و فلسفه علم. 🔸 از دیرباز چه در میان مسلمانان و چه پیروان سایر ادیان، برخی بین دین و فلسفه تضاد و تباین قائل بودند؛ برخی از دین‌داران فلسفه را رد می‌کردند و برخی از فیلسوفان میانه‌ای با دین نداشتند. 🔹 معروف است که آگوست کنت؛ پدر جامعه‌شناسی مدرن، پس از آن‌که دین توحیدی را انکار کرد و گفت دوران این دین به سر آمده، دین انسان‌شناسی را اختراع کرد و خودش پیغمبر این دین شد! حتی در پرتو این نگرش، در دنیا معبدهایی تأسیس شد که در آنها انسان پرستش می‌شود. 🎙 برگرفته از بیانات علامه مصباح در همایش فلسفه و دین 📝 متن کامل : B2n.ir/philoscience-477 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ استاد مسعود درخشان 💠 مسعود درخشان (متولد 1328) یکی از چهره‌های منحصر به فرد علمی و از اقتصاددانان برجسته کشور است. وی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانش‌آموخته دکتری اقتصاد مالی با موضوع «اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل» از دانشگاه لندن است. 🔸 او به سبب نقدهایی مبنایی که به اندیشه‌های لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد و فضای علمی دانشگاه‌های ایران داشته و همچنین مطرح کردن اقتصاد اسلامی به جای اقتصاد لیبرال، شناخته شده است. 🔹 یکی از مهم ترین تالیفات ایشان کتاب «فریب بزرگ» است که در آن با اتخاذ رويكرد تاريخی به بررسی نقادانه‌ای از منشأ علم اقتصاد مدرن می‌پردازد و اصول و مبانی این اقتصاد را به چالش می‌کشد. 🔸 دکتر درخشان همچنین مؤسس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بوده و به مدت 4 سال ریاست آن را به عهده داشته است. 🔹 ایشان برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است و همچنین کتاب اقتصاد سنجی وی به عنوان کتاب سال ایران در پانزدهمین دوره انتخاب شده است. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-481 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش «احیای فلسفه و دین در دهه‌های اخیر در غرب» 💠 این همایش به همت مرکز فلسفه و علوم بنیادی و با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف در دانشگاه شیراز برگزار می‌گردد. 🔸 زمان برگزاری این همایش روز سه شنبه 30 آبان ماه 1402 از ساعت 15 تا 17 و محل برگزاری آن تالار خوارزمی در کتابخانه دانشگاه شیراز می‌باشد. 🔹 علاقه‌مندان به حضور در این همایش به صورت مجازی، می‌توانند به لینک پخش مستقیم این جلسه مراجعه فرمایند: 🌐 https://tv.shirazu.ac.ir/live _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۱) 💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: جزء لا یتجزَی 🔸 چرا ارسطو قول قائلین به جز لایتجزی را شنیع خوانده است و حال آنکه شناعتی که بر قول طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه وارد می‌شود از آن بیشتر است، زیرا لازمه سخن این گروه (طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه)، این است که اگر متحرکی متحرک دیگر را دنبال کند هرگز به آن نرسد، هر چند دومی سریع تر از اولی حرکت کند. مثلا اگر فرض کنید میان ماه و خورشید یک فاصله معین باشد و ماه که حرکتش سریع‌تر است در مسیر خودش دنبال خورشید حرکت کند، باید هیچ وقت ماه به خورشید نرسد، برای آنکه اگر بخواهد برسد باید فاصله را به صفر برساند یا جزها را یکی پس از دیگر طی کند و چون اجزا بی‌نهایت اند، هر چه طی کند به صفر نمی رسد، لهذا هیچ گاه (با این فرض) سریعی به بطیئی نمی‌رسد و حال آنکه مشاهده خلاف این مدعا را ثابت می‌کند. البته بر قول طرفداران جز لایتجزی نیز ایرادات سختی وارد شده که آشنایان به علوم هندسی به آن آگاهند، اما آنچه بر مخالفین‌شان وارد است شنیع تر است. اکنون تو بگو راهی که بشود از هردو تخلص یافت، چیست؟ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «اصل تنوع انسان‌ها و دلالت‌های انسان‌شناختی آن» 💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «اصل تنوع انسان‌ها و دلالت‌های انسان‌شناختی آن» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی دکتر احمد شه‌گلی و ناقد حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مجید قربانعلی دولابی می‌باشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر محمدجعفر جامه‌بزرگی خواهد بود. 🔹 زمان برگزاری این نشست سه شنبه 7 آذر ساعت 10 صبح و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران می‌باشد. 🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 با قبول واقعیت تکامل می‌توان انتظار داشت که فسیل‌ها، تغییر تدریجی از اشکال اجدادی به نوادگان را اثبات می‌کند. اما این آن چیزی نیست که دیرین شناسان کشف کرده‌اند، برعکس آن‌ها پی برده اند که در هر سری از تبارها شکاف‌هایی وجود دارد. سنخ‌های جدید غالبا به صورت کاملا ناگهانی ظاهر می‌شوند و اجداد حد فاصل از لایه‌های زمین شناسی قدیمی‌تر غائب اند. کشف سری‌هایی از گونه‌های پیوسته که در آن‌ها، گونه‌ها فرزند به تدریج تغییر کرده باشند بسیار نادر است. در واقع سوابق فسیلی منقطع هستند و پرش از یک سنخ موجود زنده به سنخی متفاوت را نشان می‌دهد. این موضوع پرسش گیج کننده‌ای را پیش می‌کشد؛ چرا سوابق فسیلی، تغییرات تدریجی مورد انتظار در تکامل را نشان نمی‌دهد؟! 📚برگرفته از کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است ترجمه مهدی صادقی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ رویکرد اصالی در احیای تمدن اسلامی 💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، نگاشته شده و در بخش سرمقاله‌ی پنجمین شماره نشریه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است و چکیده آن بدین شرح می‌باشد: 🔸علوم ماقبل مدرن با رویکردهای مختلفی بررسی می شوند. در این میان رویکرد غالب بین اندیشمندان ، رویکرد خطی است ؛ رویکردی که نظام رسمی آموزشی در جهان بر آن مبتنی است . این رویکرد با مبنا قراردادن دستاوردهای علوم جدید، دربارة اهمیت بخش های مختلف علوم گذشته و تاریخ علوم قضاوت می کند. مورخان خطی علم تاریخ را به صحنۀ مواجهۀ دو گروه دانشمندان عاقل و دانا و متحجران نادان تبدیل می کنند و تنها بخشی از علوم گذشته را برای مطالعه و بررسی باارزش می دانند که با علوم جدید ارتباط دارد. در این یادداشت ضمن بررسی انتقادی رویکرد خطی به تاریخ علم ، رویکرد اصالی به تاریخ علم و ثمرات آن در احیای علوم تمدن اسلامی را بررسی خواهیم کرد. 📝 فایل PDF نشریه: B2n.ir/philoscience-492 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» 💠 «اصولِ ریاضیِ فلسفه طبیعی» که به اختصار اصول گفته می‌شود، یک کتاب سه جلدی به زبان لاتین و اثر آیزاک نیوتن فیزیکدان پرآوازه انگلیسی است که در سال ۱۶۸۷ میلادی منتشر شده است و همچنین در سال 98 به همت بهنام شیخ باقری به زبان فارسی ترجمه و توسط انتشارات نی به چاپ رسید. 🔸 این کتاب شامل قوانین نیوتن در مکانیک کلاسیک به همراه قانون جهانی گرانش نیوتن و قوانین کپلر در حرکت سیارات بوده و از جمله مهم‌ترین کتاب‌های علمی نوشته شده در تاریخ است. 🔹 در بخشی از این کتاب میخوانیم: «به این اثر به‌عنوان اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی می‌نگرم. چرا که به‌نظر می‌رسد وظیفه‌ی اصلی فلسفه این است که نیروهای طبیعی موجد حرکات در پدیده‌ها را بیابد و آن‌گاه از نیروهای به‌دست آمده پدیده‌های دیگر را تبیین کند و با این دیدگاه است که گزاره‌های کتاب‌های اول و دوم را ارائه نموده‌ام. در کتاب سوم، من این نیروها را در تشریح منظومه‌ی جهانی به‌کار گرفته‌ام و با استفاده از گزاره‌هایی که در کتاب‌های قبلی به طریق ریاضی طرح و اثبات شده‌اند و از روی پدیده‌های سماوی، نیروی جاذبه‌ی اجسام به سوی خورشید و سیارات دیگر را به‌دست آورده‌ام و آن‌گاه با استفاده از این نیروها و گزاره‌های دیگر که آن‌ها نیز جنبه‌ی ریاضی دارند، حرکات سیارات، ستاره‌های دنباله‌دار، ماه و دریا را نتیجه گرفته‌ام.» 📚 معرفی کتاب: B2n.ir/philoscience-493 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۲) 💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال ابوریحان درباره جزء لا یتجزَی 🔸 ارسطو گفته است جسم منقسم است الی غیرالنهایه، و مقصود وی از این [گفته]، آن نیست که اجسام را اجزاء غیرمتناهیه بالفعل باشد و جسم بالفعل منقسم به اجزاء غیر متناهیه می‌شود، بلکه منظور از این انقسام آن است که هر جزء از اجزاء جسم را، فی حدذاته، وسط و دو طرف است. و در بعضی از اجزاء ممکن است وسط از طرفین جدا و منفصل شود، و در بعضی دیگر، از نهایت صغر (کوچکی)، این گونه فصل و انفصال بالفعل ممکن نیست ولی بالقوه امکان دارد. و ایرادی که تو آوردی بر آن کس وارد آید که جسم را منقسم به اجزاء غیر متناهیه بالفعل می‌داند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 ساخت موشک ابرفراصوت فتاح 2 با قابلیت گلاید و کروز توسط محققان ایرانی 🔸 یکی از مهم ترین ویژگی های موشک فتاح 2 این است که می‌تواند به سرعت 20 ماخ نیز برسد و سرجنگی آن حالت ماژولار دارد. 🔹 موشک فتاح 2 را می‌توان پیشرفته‌ترین موشک ایران تا به امروز دانست که دارای سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی (HGV) و کروز (HCM) است. این اولین‌باری است که در یک موشک ایرانی چنین تکنولوژی به کارگرفته شده است. 🔸 برد این موشک حدود 1400 کیلومتر اعلام شده و امکان پرواز در ارتفاع پایین و تغییر مسیر مکرر را دارد. در نتیجه با این قابلیت مانوردهی بالا می‌تواند رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن را در شناسایی موشک، دچار مشکل کند و از سد سامانه‌های پدافندی دشمن بگذرد. 📝متن خبر: B2n.ir/philoscience-495 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر 💠 به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مرکز بین‌الملل آن پژوهشگاه، اولین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی با موضوع «معنویت شیعی در عصر حاضر» به زبان انگلیسی در روز 16 آبان سال جاری برگزار گردید. 🔸 گفتنی است که این جلسه، با ارائۀ پروفسور محمد لگنهاوزن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شده است. 🎙لینک صوت جلسه: B2n.ir/philoscience-498 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «فلسفه علم اصول فقه» 💠 مقاله «فلسفه علم اصول فقه» به قلم استاد علی عابدی شاهرودی نگاشته شده و در شماره 27 فصلنامه علوم اسلامی پژوهش و حوزه به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله به شرح زیر است: 🔸 در این نوشتار ابتدا فلسفه اصول فقه به عنوان دانشی که چیستی، ساختار، روش، مبادی، موضوعات، ادله و غایات اصول فقه را تحقیق می‌کند، معرفی شده و سپس فلسفه‌ی اصول از حیث توصیف و نقادی نشان داده شده است. از دیدگاه نگارنده، فلسفه اصول فقه از جایگاه سنجشگر می‌تواند استدلال‌ها و نظریه اصول فقهی را بسنجد و راه را برای نقدها از جایگاه درون علم اصول بگشاید. فلسفه اصول از جایگاه داور توان آن را دارد که استدلال‌ها و نظریه‌های جایگزین را در داخل اصول فقه بر پایه ادله چهارگانه مطرح کند. اما از حیث ناظر بودن، تنها دانشِ دانش اصول فقه است که بدین جهت فلسفه علم اصول نامیده می‌شود. 📝 فایل PDF مقاله: B2n.ir/philoscience-499 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی 💠 ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی (۱۸۵–۲۶۰ هـ.ق) فیلسوف، ریاضی‌دان، منجم، موسیقی‌دان و از پیشگامان نهضت ترجمه در دوران اسلامی بود. 🔸 الکندی نخستین فیلسوف-دانشمند جهان اسلام است و حدود ۲۷۰ رساله در منطق و فلسفه و فیزیک و شاخه‌های مختلف ریاضیات و موسیقی و طب و تاریخ طبیعی به رشته تحریر درآورده که بیشتر آنها اکنون در دسترس نیست. 🔹 او با نوشتن کتاب «فی استعمال اعداد الهندی» نقش بزرگی در انتقال اعداد هندی به تمدن اسلامی و سپس به اروپا داشت. 🔸 وی را می‌توان موسس مکتب مشائی در جهان اسلام دانست و در دوران‌ قرون وسطی و رنسانس در غرب چنان منزلتی داشت که او را یکی از حجت‎‌های علم نجوم می‌شناختند. همچنین کاردانو (ریاضی‌دان و پزشک ایتالیایی قرن 16 میلادی) وی را یکی از دوازده چهره‌ی عقلانی بزرگ بشر می‌دانست. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-501 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دانشگاه آکسفورد بهتر از ما به شبهات خداناباوران پاسخ می‌دهد! 💠 پروفسور مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهه‌های اخیر» گفت: تغییراتی که در دو سه دهه اخیر حاصل شده است در داخل منعکس نمی‌شود؛ فیزیک‌دانان و فلاسفه در غرب فهمیده‌اند که باید با هم کار کنند؛ 🔸 انیشتین چند دهه قبل این سخن را گفت و الان برخی دانشگاه‌های غربی مانند کلمبیا به این نتیجه رسیده‌اند. در سال ۲۰۱۲ آکسفورد و کمبریج این کار را کردند تا فلاسفه و فیزیکدانان با هم کار کنند. ما غافلیم و متأسفانه فلاسفه، فیزیکدانان را تحمل نمی‌کنند و برعکس. 🔹 دانشجوی ما خداباور وارد دانشگاه می‌شود ولی بی‌خدا بیرون می‌رود، در حالی که در ۵ سال اخیر بخش فلسفه فیزیک در برخی دانشگاه‌های غربی راه‌اندازی شده است و باید جلوی ضرر کنونی را بگیریم و تحولات مثبت را تقلید کنیم. 📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-506 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «چالش فلسفه و ادبیات و مناسبت‌های آن با یکدیگر» 💠 به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی «چالش فلسفه و ادبیات و مناسبت‌های آن با یکدیگر» برگزار می‌گردد. 🔸 این نشست علمی با سخنرانی و ارائه حجت الاسلام والمسلمین مهدی جهان برگزار خواهد شد و همچنین در این جلسه دکتر حامد طونی و محمدرضا سنگری ناقد می‌باشند. 🔹 زمان برگزاری این نشست روز یکشنبه، 5 آذر ماه سال جاری ساعت 10 و محل برگزاری آن در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌باشد. 🔸 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست علمی به صورت مجازی می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 در واقع مسلمین در صنعت، کارهایی انجام دادند که بعدها در دست غربی‌ها کامل‌تر شد. انواع ساعت‌های آبی لااقل از عهد هارون‌الرشید نزد مسلمین رواج داشت و تکمیل شد. دستگاه آبکشی شادوف را مسلمین تکمیل کردند و صلیبی‌ها آن ‌را به اروپا بردند. آسیای بادی قرن‌ها قبل از آنکه در اروپا بوجود بیاید، در ممالک شرق اسلامی معمول بود و مسعودی و اصطخری در وصف سیستان از آن سخن گفته‌اند. در قرطبه و مراکش صنعت چرم‌سازی چنان ترقی کرد که لفظ قرطبی (Cordovan= Cordonnier) برای کفش‌گر و تعبیر اجناس مراکشی (Maroquineries) و مراکش (Mrocco) به ترتیب برای (معادل) سراجی [چرم سازی/ زین سازی] و تیماج [چرم] در بعضی السنه اروپایی هنوز یادگاری از این صناعت است. تاثیر مساعی کیمیاگران اسلامی هم در توسعه و تکمیل علم شیمی قابل ملاحظه است. کیمیاگران اسلامی در صنعت خویش و فنون مربوط بدان کارهای بالنسبه مهم انجام دادند. 📚برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرین‌کوب _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 ساختار انقلاب‌های علمی؛ کتابی که عقلانیت و واقع‌نمایی علم مدرن را زیر سوال برد! 💠 کتاب «ساختار انقلاب‌های علمی» نوشته تامس کوهن توسط دکتر سعید زیباکلام باز ترجمه شده است. این کتاب به رغم شگفتي نويسنده‌‌‌ و ديگران، پرنفوذترين کتاب فلسفه انگليسي زبان در نيمه دوم قرن بيستم از آب درآمد، کتاب کوهن آغاز پايان تجربه‌گرايي منطقي را رقم زد. 🔸 نویسنده در مقدمه کتاب میگوید: « حضور یک‌ساله‌ی من در جامعه‌ای عمدتاً مرکب از عالمان علوم اجتماعی، مرا با مسائل پیش‌بینی‌ناشده‌ای دربارة تفاوت‌‏های میان جامعه دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه دانشمندان علوم طبیعی که در میان آنها آموزش دیده بودم مواجه کرد. به‌ویژه، من از تعدد و دامنه تعارضات آشکار میان عالمان اجتماعی درباره ماهیت مسائل و روش‌های مُجاز علمی شگفت‌زده شده بودم. هم تاریخ و هم آشنایی مستقیم من با علوم طبیعی این تردید را در من ایجاد کرد که پژوهشگران علوم طبیعی، در مقایسه با همتایان خود در علوم اجتماعی، پاسخ‌های محکم‌تر و بادوام‌تری به چنین سؤال‌هایی دارند.» متن معرفی: https://b2n.ir/h39966 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ سلسله نشست‌های «نسبت علم با الهیات و فلسفه» 💠 هشتمین جلسه از سلسله نشست‌های نسبت علم با الهیات و فلسفه با موضوع «چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن» برگزار می‌شود. 🔸 این نشست‌ها با حضور و سخنرانی حجج اسلام آقایان دکترمحمدمهدی‌ گرجیان، دکترمحمدجواد اصغری و دکترنیمانریمانی و در روز چهارشنبه 1402/09/08 ساعت: 15-17 برگزار می‌گردد. 🔹 مکان برگزاری این نشست، قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 می‌باشد. 🔸 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست علمی، با توجه به محدودیت مکان برگزاری، در صورت قطعی بودن شرکت‌شان، کلمه «نشست هشتم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ فراخوان نشریه «مطالعات حکمت عملی» 💠 دوفصلنامه «مطالعات حکمت عملی» که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تازگی منتشر شده و به صورت تخصصی به مسئله حکمت عملی می‌پردازد، جهت دریافت آثار و مقالات ارزنده اساتید و محققان حوزه حکمت عملی فراخوان داده است. 🔸 محورهای اصلی این نشریه عبارتند از : حکمت عملی با نگاه درجه دوم، مبادی حکمت عملی، مطالعات تطبیقی در حوزه حکمت عملی و حکمت عملی و علوم انسانی. 🔹 لازم به ذکر است مقالات این نشریه در سطح مقالات «علمی» داوری می‌شود و انشالله از شماره بعد دارای رتبه علمی خواهد بود. علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و همچنین برای دریافت اولین نسخه از این نشریه می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 http://practicalwisdom.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۳) 💠 شرح شهید مطهری بر مبحث جزء لا یتجزّی : 🔸شهید مطهری در کتاب مقالات فلسفی به این بحث پرداخته است و پس از طرح کردن سوال ابوریحان و پاسخ ابن سینا و شرح موضوع، ابتدا سه نظریه‌ای که درباره ماهیت جسم و تقسیم پذیری آن و موضوع حرکت، در میان فلاسفه و متکلمین وجود داشته است را بیان و شرح می‌کنند. ایشان در ادامه می‌گویند که حکما و فلاسفه اسلامی عمدتا (مانند ارسطو) بر این باور بوده اند که امکان تقسیم پذیری جسم تا بی‌نهایت وجود دارد ولی این بدان معنی نیست که هر جسم مجموع بی‌نهایت ذرات است یا بالفعل تبدیل می‌شود به بی‌نهایت اجزا که برای حرکت لازم باشد تک تک آن بی‌نهایت اجزا پیموده شود، بلکه این قابلیت تقسیم شدن برای آن وجود دارد. 🔹 شهید مطهری در ادامه نظر صدرالمتالهین را در این باره بیان می‌کنند که نظریه چهارم در این مبحث می‌باشد. ملاصدرا نیز ایراد ابوریحان را مطرح می‌کند و در پاسخ به آن این‌ چنین بیان می‌کند که حتی اگر فرضا جسم را دارای اجزاء غیرمتناهی بالفعل هم بدانیم، مادام كه فرض این است كه فاصله ای كه به وسیله اجزاء غیرمتناهی بالفعل ایجاد شده متناهی است، نه حركت محال است و نه لحوق سریع به بطئ غیر ممکن می‌باشد. با این بیان ملاصدرا هم جواب زنون الیائی و هم جواب شبهه ابوریحان به نحوی دیگر كه رساتر است و از تحلیل ماهیت حركت ناشی می گردد، داده می شود. 📜 متن کامل: B2n.ir/philoscience-520 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 چهار محصول و فناوری استراتژیک نانوفناورانه صنعت پتروشیمی همزمان با «روز ملی فناوری و نوآوری ایران‌ساخت» رونمایی شد. 🔸 این چهار محصول عبارتند از: فناوری تولید نفت کوره کم سولفور، کاتالیست اتیلن اکساید، کاتالیست تبدیل استیلن در جریان اتیلن (استیلن کانورتور) و نیز کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن ها و اتیل بنزن به پارازایلین که تولید این کاتالیست‌ها در داخل کشور صرفه‌جویی ارزی ۳۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد. 🔹 این چهار نانوکاتالیست به همت نخبگان شرکت دانش‌بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا پس از ۱۳ سال پژوهش تولید شده است. این شرکت یکی از شرکت‌های حوزه فناوری‌نانو است که چندین محصول نانویی در بخش کاتالیست و جاذب تولید کرده و برای این محصولات گواهی نانومقیاس دریافت کرده است. 🔸 کاربرد اصلی و کلیدی این کاتالیست‌ها در صنعت نفت و گاز است؛ نفت خام باید در برش‌های مختلف تصفیه شود و یا فرآیندهای مختلفی روی برش‌های مختلف نفتی انجام شود و این شرکت نیز برای هر فرآیندی، کاتالیست مربوط آن را تولید کرده است. 📝متن خبر: B2n.ir/a11456 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بهی و اسرار سلول 💠 قسمت اول: کسی باید بداند! 🔸 مایکل جی بهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگی‌های سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «در باب روش علمی و دانش اجتماعی» 💠 این مقاله به قلم استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره هفتم از دوره بیست و یکم پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 در میان نزاع های پردامنه روش شناختی، ایضاح مفهوم «روش علمی» کم تر مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله حاضر تلاش کرده ام تلقی روشنی از روش علمی ارائه کنم. این تلقی به دو مفهوم «باید و نبایدهای توصیفی» و «اهداف شناختی» گره خورده است. به تبع، این دو مفهوم را به تفصیل بررسی نموده و مورد بحث قرار داده ام. در بخش بعد، رابطه میان منطق و روش علمی را توضیح داده ام؛ طبق تلقی ارائه شده در این مقاله، تفاوت اصلی منطق و روشِ علمی به گستره هدف شناختی آن ها برمی گردد. منطق شرط لازم هر نوع شناختی است، امّا روشِ علمی شرطِ حصول شناخت در حیطه ای خاص است. سپس در باب رابطه روش علمی و اخلاق بحث کرده ام و رابطه میان منطق، اخلاق و روشِ علمی توضیح داده شده است. سرانجام، برخی لوازم تصویر ارائه شده از روش در حوزه علوم اجتماعی پی گیری شده است. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/philoscience-449 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience