eitaa logo
مطالعات علم و اجتماع معنا
1.3هزار دنبال‌کننده
443 عکس
54 ویدیو
7 فایل
🔸 رویدادهای فلسفه علم و فناوری 🔸تاریخ علم، روش‌شناسی، فلسفۀ فیزیک، زیست‌شناسی، ریاضی و علم اجتماعی 🔸 دستاوردهای علمی ایران 🔸 آثار مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا 🌐 وبگاه : https://philoscience.ir 📞 ارتباط با ادمین و تبادل : @philoscience_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فراخوان نشریه «مطالعات حکمت عملی» 💠 دوفصلنامه «مطالعات حکمت عملی» که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تازگی منتشر شده و به صورت تخصصی به مسئله حکمت عملی می‌پردازد، جهت دریافت آثار و مقالات ارزنده اساتید و محققان حوزه حکمت عملی فراخوان داده است. 🔸 محورهای اصلی این نشریه عبارتند از : حکمت عملی با نگاه درجه دوم، مبادی حکمت عملی، مطالعات تطبیقی در حوزه حکمت عملی و حکمت عملی و علوم انسانی. 🔹 لازم به ذکر است مقالات این نشریه در سطح مقالات «علمی» داوری می‌شود و انشالله از شماره بعد دارای رتبه علمی خواهد بود. علاقه‌مندان جهت ارسال آثار و همچنین برای دریافت اولین نسخه از این نشریه می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند : 🌐 http://practicalwisdom.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۳) 💠 شرح شهید مطهری بر مبحث جزء لا یتجزّی : 🔸شهید مطهری در کتاب مقالات فلسفی به این بحث پرداخته است و پس از طرح کردن سوال ابوریحان و پاسخ ابن سینا و شرح موضوع، ابتدا سه نظریه‌ای که درباره ماهیت جسم و تقسیم پذیری آن و موضوع حرکت، در میان فلاسفه و متکلمین وجود داشته است را بیان و شرح می‌کنند. ایشان در ادامه می‌گویند که حکما و فلاسفه اسلامی عمدتا (مانند ارسطو) بر این باور بوده اند که امکان تقسیم پذیری جسم تا بی‌نهایت وجود دارد ولی این بدان معنی نیست که هر جسم مجموع بی‌نهایت ذرات است یا بالفعل تبدیل می‌شود به بی‌نهایت اجزا که برای حرکت لازم باشد تک تک آن بی‌نهایت اجزا پیموده شود، بلکه این قابلیت تقسیم شدن برای آن وجود دارد. 🔹 شهید مطهری در ادامه نظر صدرالمتالهین را در این باره بیان می‌کنند که نظریه چهارم در این مبحث می‌باشد. ملاصدرا نیز ایراد ابوریحان را مطرح می‌کند و در پاسخ به آن این‌ چنین بیان می‌کند که حتی اگر فرضا جسم را دارای اجزاء غیرمتناهی بالفعل هم بدانیم، مادام كه فرض این است كه فاصله ای كه به وسیله اجزاء غیرمتناهی بالفعل ایجاد شده متناهی است، نه حركت محال است و نه لحوق سریع به بطئ غیر ممکن می‌باشد. با این بیان ملاصدرا هم جواب زنون الیائی و هم جواب شبهه ابوریحان به نحوی دیگر كه رساتر است و از تحلیل ماهیت حركت ناشی می گردد، داده می شود. 📜 متن کامل: B2n.ir/philoscience-520 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 چهار محصول و فناوری استراتژیک نانوفناورانه صنعت پتروشیمی همزمان با «روز ملی فناوری و نوآوری ایران‌ساخت» رونمایی شد. 🔸 این چهار محصول عبارتند از: فناوری تولید نفت کوره کم سولفور، کاتالیست اتیلن اکساید، کاتالیست تبدیل استیلن در جریان اتیلن (استیلن کانورتور) و نیز کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن ها و اتیل بنزن به پارازایلین که تولید این کاتالیست‌ها در داخل کشور صرفه‌جویی ارزی ۳۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد. 🔹 این چهار نانوکاتالیست به همت نخبگان شرکت دانش‌بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا پس از ۱۳ سال پژوهش تولید شده است. این شرکت یکی از شرکت‌های حوزه فناوری‌نانو است که چندین محصول نانویی در بخش کاتالیست و جاذب تولید کرده و برای این محصولات گواهی نانومقیاس دریافت کرده است. 🔸 کاربرد اصلی و کلیدی این کاتالیست‌ها در صنعت نفت و گاز است؛ نفت خام باید در برش‌های مختلف تصفیه شود و یا فرآیندهای مختلفی روی برش‌های مختلف نفتی انجام شود و این شرکت نیز برای هر فرآیندی، کاتالیست مربوط آن را تولید کرده است. 📝متن خبر: B2n.ir/a11456 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بهی و اسرار سلول 💠 قسمت اول: کسی باید بداند! 🔸 مایکل جی بهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمی‌دان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است . 🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش­ ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا می­‌کند که این مفهوم در کنار یافته­‌های نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است. 🔸 پروفسور مایکل بهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگی‌های سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعه‌هایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ یکی از آن‌ها هست. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «در باب روش علمی و دانش اجتماعی» 💠 این مقاله به قلم استاد سیدعلی سید‌ی‌ فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره هفتم از دوره بیست و یکم پژوهش‌نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است: 🔸 در میان نزاع های پردامنه روش شناختی، ایضاح مفهوم «روش علمی» کم تر مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله حاضر تلاش کرده ام تلقی روشنی از روش علمی ارائه کنم. این تلقی به دو مفهوم «باید و نبایدهای توصیفی» و «اهداف شناختی» گره خورده است. به تبع، این دو مفهوم را به تفصیل بررسی نموده و مورد بحث قرار داده ام. در بخش بعد، رابطه میان منطق و روش علمی را توضیح داده ام؛ طبق تلقی ارائه شده در این مقاله، تفاوت اصلی منطق و روشِ علمی به گستره هدف شناختی آن ها برمی گردد. منطق شرط لازم هر نوع شناختی است، امّا روشِ علمی شرطِ حصول شناخت در حیطه ای خاص است. سپس در باب رابطه روش علمی و اخلاق بحث کرده ام و رابطه میان منطق، اخلاق و روشِ علمی توضیح داده شده است. سرانجام، برخی لوازم تصویر ارائه شده از روش در حوزه علوم اجتماعی پی گیری شده است. 📝فایل PDF مقاله: B2n.ir/philoscience-449 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خودشناسی فلسفی با بیان دکتر دینانی 💠 انسان مادامی که خودش را نشناسد به هیچ معرفتی دست پیدا نمی‌کند، حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریبا همه عرفا روی این جمله تکیه کرده‌اند که محال است کسی خود را نشناسد و ادعا کند خدا را شناخته است، محال است کسی خود را نشناسد و ادعا کند ذره ای از ذرات عالم را شناخته! _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» 💠 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» نوشتۀ دکتر استوارت جی شنکر، (متولد 14 اکتبر 1952)، استاد فلسفه و روانشناسی در دانشگاه یورک کانادا است که به همت ابوالفضل حقیری قزوینی ترجمه شده و توسط انتشارات حکمت به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب یکی از کتب مجموعه ده جلدی تاریخ فلسفه غرب انتشارات راتلیج است که مروری بر فلسفه غرب را به‌ ترتیب زمانی، از سرآغازهای آن در قرن ششم پیش از میلاد تا عصر حاضر فراهم می‌آورد. این مجموعه همه جریان‌های بزرگ فلسفی غرب را به‌صورتی ژرف مورد بررسی قرار می‌دهد و تصویر روشنی از آن‌ها در بستر فرهنگی و علمی روزگارشان ارائه می‌دهد. 🔹 در جلد نهم این مجموعه، ده موضوع کلیدی در زمینه فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم بررسی شده است که هر مقاله را یکی از متخصصان برجسته جهانی در آن عرصه، به رشته تحریر در آورده است. 🔸 مخاطب این کتاب نه تنها افراد متخصص، بلکه دانشجویان و خوانندگان عمومی نیز هستند. هریک از فصول، نوشته یکی از صاحب‌نظران برجسته آن حوزه است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 Hermeneutical Foundations for Islamic Social Sciences 💠 This article is written by Dr. Mohammad Legenhausen and published in The Institute for the Compilation and Publication of the Works of Imam Khomeini. Abstract 🔸 A brief review of some of the major proposals for the project of Islamic social sciences are given. It is observed that in all of these proposals, interpretation and understanding are crucial. Hermeneutics is introduced in the broad sense of the study of interpretation and understanding, and a brief review of its developments is given, with an emphasis on the work of Gadamer. Some of the problems of the application of hermenteutics are discussed along with suggestions about the rational evaluation of competing views that may be formulated in initially incommensurable languages. The idea of religious hermeneutics is next developed with reference to the positions that have been taken by Bultmann, Plantinga, and Nasr; and on this basis three grades of religious hermeneutics are distinguished. An attempt is made to overcome some problems for an Islamic hermeneutics with reference to proposals by William Chittick and Leo Strauss... 📝 Full text: B2n.ir/philoscience-532 ‎_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «نسبت فلسفه اخلاق و حکمت عملی» 💠 گروه پژوهشی حکمت عملیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «نسبت فلسفه اخلاق و حکمت عملی» برگزار می‌کند. 🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی حجه الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد و ناقدین حجه الاسلام دکتر زهیر انصاریان و حجه الاسلام دکتر حسن محیطی می‌باشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده حجه الاسلام دکتر محمدصادق علیپور خواهد بود. 🔹 زمان برگزاری این نشست سه‌شنبه 14 آذر ساعت 18 و محل برگزاری آن شعبۀ قم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران می‌باشد. 🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://irip.ac.ir/u/136 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۴) 💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: به چه دلیل آسمان (فلک) كون و فساد (پیدایش و نابودی) نمی پذیرد؟ 🔸 چرا ارسطو در دو جای كتاب خود تطابق توصیف مردم قرون گذشته را با وضع فعلی فلك، دلیل ثبات و یكنواختی و تغییر ناپذیری آن گرفته است؟ هر كس تعصب نداشته باشد و بر نادرست اصرار نورزد می داند كه به هیچ وجه معلوم نیست كه همیشه وضع آسمان همین گونه بوده كه هست. آن مقدار كه از احوال فلك معلوم است، از آنچه اهل كتاب (ظاهراً مقصود پیروان كتاب مقدس یا خصوص تورات است كه درباره خلق جهان اطلاعاتی داده كه با آنچه ارسطوئیان می گویند مغایر است) می گویند ناچیزتر است. آنچه هم از اهل هند و امثال ایشان در این زمینه نقل می شود، واضح البطلان است، زیرا آنها درباره ی اوضاع زمین نیز مدعی هستند كه همیشه بدین منوال بوده كه هست و حال آنكه حوادث دفعی و یا تدریجی و متناوب زیادی در معموره ی زمین رخ داده كه اوضاع زمین را دگرگون كرده است همچنان‌ كه كوه‌ها نیز به یك منوال نمانده است. اگر شهادت نسل‌های قدیم دلیل چیزی باشد پس باید اوضاع كلی زمین را نیز ثابت و یكنواخت و تغییر ناپذیر بدانیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 شناور زیر سـطحیِ هوشمند و بدون سرنشین ROV به دست دانشمندان ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته و رونمایی شد. 🔸 به همت محققان نیروهای مسلح کشورمان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی و دانشگاهی، کشورمان در عرصه تجهیزات نظامی بدون سرنشین به دستاوردهای چشمگیری رسیده‌است که شناور‌های هوشمند بدون سرنشین یکی از جدیدترین آن‌هاست. 🔹 این شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف خواب را دارد همچنین قابلیت حمل محموله جهت پاکسازی و انهدام مین‌ها را دارد. 🔸 این شناور تا ۲۰۰ متر عمق توان عملیات دارد و همچنین ۲۴ ساعت مداومت دریانوردی دارد و برای انهدام انواع مین‌های دریایی بکار گرفته می‌شود. 📝متن خبر: B2n.ir/philoscience-539 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب 💠 وقتی در قرن نوزدهم مقبره فراعنه مصر گشوده شد، نه تنها اجساد مومیایی انسان‌ها بلکه اجساد جانورانی همچون گربه و لک‌ لک نیز درون آن‌ها پیدا شد. با مقایسه دقیق آناتومی این جانوران مومیاییِ 4000 ساله با نمونه‌های زنده این گونه‌ها، هیچ تفاوت قابل توجهی مشاهده نشد. این یافته با سرعتی که طی آن پرورش دهندگان جانوران، در زمان کوتاه‌تر تغییرات مشخصی را در حیوانات اهلی ایجاد می‌کنند در تباینی جدی قرار داشت. متعاقب این یافته هر تغییر قابل مشاهده در این مومیایی‌ها به منزله استدلالی علیه نظریه تکامل لامارک استفاده شد. اکنون می‌دانیم! به جز - چندین موقعیت خاص - اگر نه میلیون‌ها ولی حداقل هزاران سال طول می‌کشد تا تغییراتی قابل مشاهده در گونه‌ها رخ دهد. 📚برگرفته از کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است ترجمه مهدی صادقی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام» 💠 مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت سالگرد شهادت دکتر محسن فخری زاده، نشستی با موضوع «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام» برگزار می‌کند. 🔸 سخنرانان این نشست دکتر عسکر دیرباز (سخنران افتتاحیه) و همچنین دکتر میثم توکلی و دکتر نعمت‌الله ریاضی و حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدامیر سخاوتیان می‌باشند. 🔹 این نشست فقط به صورت حضوری برگزار می‌گردد و زمان برگزاری آن سه‌شنبه 14 آذرماه 1402، ساعت 10 تا 12و مکان برگزرای سالن دکتر نصر در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است. 📝 متن خبر: B2n.ir/w08772 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تاثیر مدیریت دانش بر جامعه 💠 مباحث مربوط به مدیریت دانش وقتی حساس‌تر می‌شود که ما بدانیم شیوه‌ی مدیریت دانش می‌تواند بر مسیر حرکت علوم، مخصوصا علوم انسانی اجتماعی موثر باشد. و علوم [بر اثر نوع مدیریت دانش] می‌توانند در مسیر هدایت و صراط مستقیم رشد کنند و یا در مسیر گمراهی و ضلالت پیش بروند. 🔸 اگر علوم انسانی اجتماعی به شکل خاص و سایر علوم به شکل عام، که زیر بنای ساخت جامعه و سبک زندگی هستند در راه حق و حقیقت باشند و در مسیر هدایت حرکت و رشد کنند، جامعه‌ای که بر اساس این علوم ساخته می‌شود و سبک زندگی فردی و اجتماعی که برآمده از آن‌هاست، طبیعتا در مسیر حق و هدایت خواهد بود و بلعکس. 📼 برگرفته از بیانات آیت الله محمد حسین ملک زاده _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما: 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ همایش «منطق؛ میراث ارسطو» 💠 انجمن منطق ایران با همکاری مؤسسه‌ پژوهشی حکمت و فلسفه‌ ایران، همایشی یک روزه با عنوان «منطق: میراث ارسطو» در یادبود تلاش‌های علمی استاد مرحوم دکتر «میرشمس‌الدّین ادیب سلطانی» برگزار می‌کند. 🔸 سخنرانان این نشست: دکتر موسی اکرمی، دکتر فرزاد دیده‌ور، دکتر غلام‌رضا ذکیانی، مهدی عظیمی، دکتر اسدااله فلاحی، دکتر لطف‌اله نبوی و دکتر سیدمحمود یوسف‌ثانی می‌باشند. 🔹 این نشست در روز شنبه 18 آذرماه 1402 از ساعت 11 صبح تا 17 عصر و در سالن دکتر نصر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد. 📝 متن خبر: B2n.ir/g82930 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ تاملی بر نسبت عدالت با شریعت در کتاب بازاندیشی عدالت اجتماعی 💠 یادداشتی انتقادی از حجت الاسلام محمد فخر روحانی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و فلسفه معنا، در ماهنامه برداشت اول.بخشی از مقدمه: 🔸 بررسی، طرح و بسط مفهوم «عدالت اجتماعی» نه فقط به اعتبار یک ایده فلسفی، بلکه به مثابه یکی از انضمامی ترین مسائل اجتماعی انسان، ضرورتی انکار ناشدنی است. آرمان عدالت به عنوان یک پرسش اصیل هر چند قرن ها مورد توجه اندیشمندان قرار داشته، اما در دوره معاصر بخش قابل توجهی از منازعات را به خود اختصاص داده و متفکران پر شماری را با وجود تعلق به مکاتب گوناگون به چالش کشیده است. طرح این مسئله در ایران هر چند عمر طولانی ندارد اما وجود بافت فکری فرهنگی ایران را به تاملات جدی وا داشته است. کتاب «بازاندیشی عدالت اجتماعی» قدمی روبه جلو در این راستا از استاد واعظی است. ایشان بیش از دو دهه در این حوزه به تامل جدی پرداخته و سهم زیادی در طرح و بسط آن مخصوصا در نسبت با "دستگاه فکری جان رالز" داشته است. اهمیت این اثر بر متعاطیان این حوزه پوشیده نیست. نگاه وسیع و جامع در عین تتبع، نوآوری در عین وفاداری به میراث علمی اسلامی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر است. چنین پروژه‌ای در مقام نظریه پردازی بی توجهی به دانش فقه خواهد بود. 🔹 نویسنده گرانقدر آن‌قدر به این ضرورت، رهیافت فقهی را دور نداشته و آن را وجه نظر خود قرار داده است. رویکرد فقهی به "عدالت اجتماعی" هر چند با مسائل زیادی... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه: 🌐https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔@philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۵) 💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال: به چه دلیل آسمان (فلک) كون و فساد نمی پذیرد؟ 🔸 باید بدانی كه ارسطو هر چند این مطلب را در كتاب خویش آورده است، اما آن را یك امر برهانی و قطعی تلقی نكرده است (یا سخن پیشینیان را به عنوان دلیل و برهان بر مدعا ذكر نكرده است) اما این هم هست كه آسمان‌ها را به كوه‌ها نتوان قیاس كرد. مردمان هر چند وضع كوه‌ها را از نظر اصول و كلیات ثابت می دانند، اما شاهد تغییرات زیادی در اوضاع جزئی از قبیل خرد شدن بعضی و متراكم شدن بعضی روی بعضی دیگر و از نظر تغییر شكل دادن كوه‌ها بوده اند. افلاطون در كتاب سیاست تغییراتی بیش از این را نیز ذكر كرده است. 🔹 گویا تو این اعتراض را از كتب یحیی نحوی كه با تظاهر به مخالفت با ارسطو با مردم نصاری عوام فریبی می كرد اقتباس كرده ای در صورتی كه همین شخص در شرح خود بر آخر كتاب كون و فساد ارسطو كاملا در این مسأله با ارسطو موافق است، یا سخن محمد بن زكریای رازی را گرفته ای. 🔸 باید بدانی اینكه ارسطو می گوید جهان آغاز زمانی دارد به این معنی نیست كه جهان صانع و فاعل ندارد و وجودش از یك صانع متعال فائض نشده است؛ برعكس، به دلیل اینكه خدا همیشه بوده است عالم هم همیشه بوده و هست، زیرا اگر غیر این باشد تعطیل در فیض لازم می آید و تعطیل در فیض محال است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ قطب الدین شیرازی 💠 قطب‌الدین شیرازی (630-710هـ.ق) یکی از دانشمندان ایرانی است که نقش مهمی در گسترش حکمت و فلسفه، علوم طبیعی، پزشکی و هنر خود داشت. وی علاوه بر پزشکی، بر علوم دیگری چون ریاضی، فلسفه، علوم ادبی، دین شناسی، موسیقی، فنون شعبده‌ به چیرگی شگفت‌انگیزی دست یافت. 🔸 قطب الدین شیرازی، بزرگترین شاگرد خواجه نصیرالدین طوسی، در شیراز در خاندانی از پزشکان به دنیا آمد و نخستین تعلیمات طبی را همان‌جا فراگرفت. او در مراغه پیش خواجه نصیرالدین به تحصیل پرداخت که او را به تحقیق در ریاضیات و نجوم برانگیخت. وی تحت تاثیر پدر به جهان تصوف وارد شد و همچنین نزد صدرالدین قونوی (شاگرد محی الدین بن عربی) شاگردی کرده است. 🔹 قطب الدین شیرازی بزرگترین شارح آثار طبی ابن سینا است و یکی از جذاب‌ترین شرح‌ها بر قانون ابن سینا را نوشت، و کتاب‌های متعددی در علم مناظر، فیزیک، هندسه، نجوم، جغرافیا، فلسفه و علوم دینی تصنیف کرد. از جمله مهم ترین آثار او : نهایه الإدراک فی درایه الأفلاک (در هیئت و نجوم)، شرح کلّیات قانون از ابن‌سینا (در علم پزشکی)، درّه التّاج لغرّه الدباج (به زبان فارسی در فلسفه) است. 🔸 او همچنین شناخته شده‌ترین شارح عقاید اشراقی سهرودی است و در این‌باره شرح حکمه‌الاشراق سهروردی را نوشته است. 📝معرفی کامل : B2n.ir/x13500 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
📘 کتاب « فلسفه فیزیک؛ فضا و زمان » 💠 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» نوشتۀ تیم مادلین ، فیلسوف علم آمریکایی است که به همت خانم رعنا سلیمی ترجمه شده و توسط انتشارات ققنونس به چاپ رسیده است. 🔸 این کتاب دانش آموختگان فیزیک را با مباحث اصلی فلسفی پیرامون ماهیت و ساختار مکان و زمان آشنا می کند، و همچنین منبع ایده آلی برای فیزیکدانانی است که به مبانی مفهومی تئوری فضا-زمان علاقه مند هستند. 🔹 این کتاب غیر فیزیکدانان را با مبانی فلسفی نظریه فضا-زمان آشنا می کند و یک مرور کلی تاریخی از ارسطو گرفته تا انیشتین ارائه می دهد. همچنین با تأکید بر ساختار ذاتی فضا-زمان نسبیت خاص را از لحاظ هندسی توضیح می دهد. برای خواندن این کتاب فقط به جبر مقدماتی و بدون دانش رسمی از فیزیک نیاز است. 🔸 نویسنده در این کتاب در حالی که نسبیت عام را با اصطلاحات کیفی تر ارائه می دهد ، نسبیت خاص را با جزئیات کافی برای حل مشکلات فیزیکی مشخص توضیح می دهد و موضوعات اضافی شامل پارادوکس دوقلوها ، جنبه های فیزیکی انقباض لورنتس-فیتز جرالد ، ثابت بودن سرعت نور ، حرکت در زمان ، جهت زمان و موارد دیگر را بررسی می‌کند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/p49335 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران 💠 به همت دانشمندان فضایی ایران کپسول زیستی کاووس با موفقیت بوسیله پرتابگر سلمان به فضا پرتاب شد. امید است این موفقیت گام بلند برای اعزام انسان به فضا با پرتابگر بومی «سلمان» در آینده باشد. 🔸 این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب و با موفقیت بازیابی شد. 🔹 ا پرتاب موفق این کپسول ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و … با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت. 📝متن خبر: B2n.ir/t89899 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ مقاله «تحقیق مسلک اصولی » 💠 این مقاله به قلم استاد آیت الله علی عابدی شاهرودی نگاشته شده و در شماره چهل و پنج از نشریه کیهان اندیشه به چاپ رسیده و قسمت‌هایی از مقدمه آن به شرح زیر است: 🔸 مقصود از اجتهاد عام، عناصرى هستند که استنباط فقهى با اتکاء بر آنها ممکن است. گر چه در هویت این عناصر و در مختصات آنها و در کشف و حجیت و نیز دیگر شئون آنها اختلاف نظر هست و همین اختلاف نظر مسلک‌هاى مختلف و گاه متضاد اجتهادى را موجب شده است. 🔹 آنچه از آغاز به نام مسلک اصولى، شهرت یافته و در مقابل مسلک اخبارى، قرار گرفته است، دیدگاهى خاص از طریقه اجتهاد عام است، چنانکه مسلک‏ اخبارى نیز دیدگاهى خاص از طریقه اجتهاد عام می‌‏باشد و مخالفتى با اجتهاد به معنى عام آن ندارد. مسلک اخبارى با اجتهاد به معنى خاص که مشهور است به اجتهاد اصولى، مخالفت دارد. 🔸 سخن در این مقاله، در مورد همین روش خاص اجتهادى است که به عنوان روش اصولى شهرت یافته، و نقطه مقابل روش اخبارى می‌‏باشد. مقصود از بحث درباره مسلک اصولى خاص، بحث در مورد یک سلسله از مبانى و نظریه‌‏هایی است که بافت این مسلک کهن و نیرومند را تشکیل می‌‏دهد، و از گذشته‌‏اى دور، گردونه اجتهاد را به حرکت و تحول واداشته است. 🔹 البته چون تحقیق و بحث همه آن مبانى و نظریه‌‏ها در حال حاضر، میسور نیست، از این‌رو این تحقیق فقط ناظر به طریقه‌‏اى خاص از اجتهاد عام موسوم به روش اصولى خاص می‌‏باشد. 📝متن کامل مقاله: B2n.ir/e68772 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای موسسه : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ نشست علمی « فیزیک جدید و نقش خدا در جهان » 💠 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه فرهنگی حکمت بالغه نشستی علمی با موضوع «فیزیک جدید و نقش خدا در جهان» برگزار می‌کنند. 🔸 این نشست علمی با حضور و سخنرانی حجج اسلام؛ دکتر حمیدرضا شاکرین (مدیر گروه منطق فهم دین پژوهشگاه)، دکتر مهدی افتخار (عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان) و دکتر علیرضا قائمی‌نیا (مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه) برگزار خواهد شد. 🔹 زمان برگزاری این نشست شنبه ۱۸ آذرماه۱۴۰۲، ساعت۱۳ و محل برگزاری آن سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم می‌باشد. 🔸 همچنین علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 skyroom.online/ch/iict/qotb 📝 متن خبر: B2n.ir/y93071 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
✅ روش ژرف‌کاوی در ایستگاه دانشگاه تهران (بخش اول) 💠 کارگاهی یک روزه با موضوع «روش ژرف کاوی» با ارائه استاد سیدعلی سیدی‌فرد به همت معاونت پژوهشی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز شنبه یازدهم آذر ماه ۱۴۰۲، در تالار شریعتی دانشکدۀ علوم اجتماعی، برگزار شد. قطعاتی از درسگفتار ایشان: 🔸 بنیادهای نظری گوناگون، روش‌های اجتماعی متفاوتی را به دنبال می‌آورند. مطالعۀ تاریخی نحوۀ شکل‌گیری روش‌های کیفی و کمّی نیز شاهد همین مدّعا است. مشهور است که روش‌های کیفی با هستی‌شناسی برساخت‌گرا و معرفت‌شناسی تفسیرگرا تناسب دارند و روش‌های کمّی با هستی‌شناسی واقع‌گرا و معرفت‌شناسی طبیعت‌گرا. البته این تعابیر خالی از تسامح نیستند و در جای خود نقد و بررسی شده‌اند. 🔹 در این مقام موضع خود را در باب چند مسألۀ بنیادی روشن می‌کنم: اول «ماهیت علم اجتماعی»، دوّم «مفهوم کنش اجتماعی»، سوّم «فرایند صدور کنش‌های اجتماعی»، چهارم «واقعیت اجتماعی»، پنجم «عوامل چهارگانۀ تأثیرگذار بر کنش اجتماعی»، ششم «ماهیت فرهنگ» و هفتم «باید و نبایدهای اجتماعی». 🔸 کانون بحث در دانش‌های اجتماعی «کنش اجتماعی» و «علت‌های» تحقق آن است. این به این معنا نیست که از امور اجتماعی نظیر ساختار، نهاد، میدان، فرهنگ و حتّی واقعیت‌های طبیعی نظیر وضعیت جغرافیایی و زیستی بحث نمی‌شود، بلکه مراد این است که همۀ این‌ها از سنخ علل و عوامل تأثیرگذار بر کنش اجتماعی هستند. 📝 متن کامل گزارش: B2n.ir/z81036 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ✅ آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience