✅ همایش ملّی فلسفه معنویت
💠 همزمان با سالروز جهانی فلسفه همایش ملّی «فلسفه معنویت؛ با تاکید بر آراء علامه حسن زاده آملی(ره)» به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری چند نهاد علمی و فرهنگی دیگر برگزار می شود.
🔸 در این همایش علمی حضرات آیات و اساتید گرانقدر علی اکبر رشاد، حسن رمضانی، رضا رمضانی گیلانی و رضا مختاری به ایراد سخنرانی میپردازند.
🔹 این همایش روز چهارشنبه شب یکم آذرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ تا ۲۱ در تالار استاد موسویان(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار میگردد.
📝 متن خبر: B2n.ir/philoscience-476
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ آیا با وجود دین، باز به فلسفه نیاز داریم؟!
💠 یکی از ویژگیهای برجسته و ارزنده انسان و یکی از ممیّزات او تعقل است و نمیشود باب تعقل را مسدود کرد؛ البته باید با سعی و تلاش عقلانی از اشتباهات مباحث عقلی و فلسفی کاست.
🔸آنچه به عنوان فلسفه نامیده میشود، نظیر تفقه، تلاشی است که فیلسوفان برای دستیابی به آن حقایق و گزارههای واقعی انجام میدهند و گاهی به آن حقایق نائل میگردند و گاهی نائل نمیشوند و گاهی دو نظر کاملاً متخالف دارند.
🔹 آن چه امروزه در محافل علمی دنیا بر آن لفظ فلسفه اطلاق میشود، فلسفه رایج در بین ما و فلسفه اولی نیست، بلکه منظور آنها از فلسفه و به ویژه آنجا که رابطه فلسفه با علم و نتایج کاربردی و عینی آن مد نظر است، فلسفههای مضاف است، نظیر فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، فلسفه دین و فلسفه علم.
🔸 از دیرباز چه در میان مسلمانان و چه پیروان سایر ادیان، برخی بین دین و فلسفه تضاد و تباین قائل بودند؛ برخی از دینداران فلسفه را رد میکردند و برخی از فیلسوفان میانهای با دین نداشتند.
🔹 معروف است که آگوست کنت؛ پدر جامعهشناسی مدرن، پس از آنکه دین توحیدی را انکار کرد و گفت دوران این دین به سر آمده، دین انسانشناسی را اختراع کرد و خودش پیغمبر این دین شد! حتی در پرتو این نگرش، در دنیا معبدهایی تأسیس شد که در آنها انسان پرستش میشود.
🎙 برگرفته از بیانات علامه مصباح در همایش فلسفه و دین
📝 متن کامل : B2n.ir/philoscience-477
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#متافیزیک
#فلسفه_اسلامی
#بریده_گفتار
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
💠 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ استاد مسعود درخشان
💠 مسعود درخشان (متولد 1328) یکی از چهرههای منحصر به فرد علمی و از اقتصاددانان برجسته کشور است. وی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشآموخته دکتری اقتصاد مالی با موضوع «اقتصاد ریاضیاتی و نظریه کنترل» از دانشگاه لندن است.
🔸 او به سبب نقدهایی مبنایی که به اندیشههای لیبرالیستی حاکم بر اقتصاد و فضای علمی دانشگاههای ایران داشته و همچنین مطرح کردن اقتصاد اسلامی به جای اقتصاد لیبرال، شناخته شده است.
🔹 یکی از مهم ترین تالیفات ایشان کتاب «فریب بزرگ» است که در آن با اتخاذ رويكرد تاريخی به بررسی نقادانهای از منشأ علم اقتصاد مدرن میپردازد و اصول و مبانی این اقتصاد را به چالش میکشد.
🔸 دکتر درخشان همچنین مؤسس دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) بوده و به مدت 4 سال ریاست آن را به عهده داشته است.
🔹 ایشان برنده دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی است و همچنین کتاب اقتصاد سنجی وی به عنوان کتاب سال ایران در پانزدهمین دوره انتخاب شده است.
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-481
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ همایش «احیای فلسفه و دین در دهههای اخیر در غرب»
💠 این همایش به همت مرکز فلسفه و علوم بنیادی و با سخنرانی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف در دانشگاه شیراز برگزار میگردد.
🔸 زمان برگزاری این همایش روز سه شنبه 30 آبان ماه 1402 از ساعت 15 تا 17 و محل برگزاری آن تالار خوارزمی در کتابخانه دانشگاه شیراز میباشد.
🔹 علاقهمندان به حضور در این همایش به صورت مجازی، میتوانند به لینک پخش مستقیم این جلسه مراجعه فرمایند:
🌐 https://tv.shirazu.ac.ir/live
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#رویداد_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۱)
💠 پرسش ابوریحان از ابوعلی سینا: جزء لا یتجزَی
🔸 چرا ارسطو قول قائلین به جز لایتجزی را شنیع خوانده است و حال آنکه شناعتی که بر قول طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه وارد میشود از آن بیشتر است، زیرا لازمه سخن این گروه (طرفداران اقسام جسم به اجزاء الی غیر النهایه)، این است که اگر متحرکی متحرک دیگر را دنبال کند هرگز به آن نرسد، هر چند دومی سریع تر از اولی حرکت کند. مثلا اگر فرض کنید میان ماه و خورشید یک فاصله معین باشد و ماه که حرکتش سریعتر است در مسیر خودش دنبال خورشید حرکت کند، باید هیچ وقت ماه به خورشید نرسد، برای آنکه اگر بخواهد برسد باید فاصله را به صفر برساند یا جزها را یکی پس از دیگر طی کند و چون اجزا بینهایت اند، هر چه طی کند به صفر نمی رسد، لهذا هیچ گاه (با این فرض) سریعی به بطیئی نمیرسد و حال آنکه مشاهده خلاف این مدعا را ثابت میکند.
البته بر قول طرفداران جز لایتجزی نیز ایرادات سختی وارد شده که آشنایان به علوم هندسی به آن آگاهند، اما آنچه بر مخالفینشان وارد است شنیع تر است. اکنون تو بگو راهی که بشود از هردو تخلص یافت، چیست؟
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «اصل تنوع انسانها و دلالتهای انسانشناختی آن»
💠 گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «اصل تنوع انسانها و دلالتهای انسانشناختی آن» برگزار میکند.
🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی دکتر احمد شهگلی و ناقد حجتالاسلام والمسلمین دکتر مجید قربانعلی دولابی میباشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده دکتر محمدجعفر جامهبزرگی خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست سه شنبه 7 آذر ساعت 10 صبح و محل برگزاری آن مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در تهران میباشد.
🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_انسان
#فلسفه_علم_اجتماعی
#کرسی_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 با قبول واقعیت تکامل میتوان انتظار داشت که فسیلها، تغییر تدریجی از اشکال اجدادی به نوادگان را اثبات میکند. اما این آن چیزی نیست که دیرین شناسان کشف کردهاند، برعکس آنها پی برده اند که در هر سری از تبارها شکافهایی وجود دارد. سنخهای جدید غالبا به صورت کاملا ناگهانی ظاهر میشوند و اجداد حد فاصل از لایههای زمین شناسی قدیمیتر غائب اند. کشف سریهایی از گونههای پیوسته که در آنها، گونهها فرزند به تدریج تغییر کرده باشند بسیار نادر است. در واقع سوابق فسیلی منقطع هستند و پرش از یک سنخ موجود زنده به سنخی متفاوت را نشان میدهد. این موضوع پرسش گیج کنندهای را پیش میکشد؛ چرا سوابق فسیلی، تغییرات تدریجی مورد انتظار در تکامل را نشان نمیدهد؟!
📚برگرفته از کتاب «چیستی تکامل» نوشته ارنست مایر است ترجمه مهدی صادقی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ رویکرد اصالی در احیای تمدن اسلامی
💠 این یادداشت به قلم دکتر امیرحسین شهگلی، پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، نگاشته شده و در بخش سرمقالهی پنجمین شماره نشریه رهیافت اندیشه به چاپ رسیده است و چکیده آن بدین شرح میباشد:
🔸علوم ماقبل مدرن با رویکردهای مختلفی بررسی می شوند. در این میان رویکرد غالب بین اندیشمندان ، رویکرد خطی است ؛ رویکردی که نظام رسمی آموزشی در جهان بر آن مبتنی است . این رویکرد با مبنا قراردادن دستاوردهای علوم جدید، دربارة اهمیت بخش های مختلف علوم گذشته و تاریخ علوم قضاوت می کند. مورخان خطی علم تاریخ را به صحنۀ مواجهۀ دو گروه دانشمندان عاقل و دانا و متحجران نادان تبدیل می کنند و تنها بخشی از علوم گذشته را برای مطالعه و بررسی باارزش می دانند که با علوم جدید ارتباط دارد. در این یادداشت ضمن بررسی انتقادی رویکرد خطی به تاریخ علم ، رویکرد اصالی به تاریخ علم و ثمرات آن در احیای علوم تمدن اسلامی را بررسی خواهیم کرد.
📝 فایل PDF نشریه:
B2n.ir/philoscience-492
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_دینی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی»
💠 «اصولِ ریاضیِ فلسفه طبیعی» که به اختصار اصول گفته میشود، یک کتاب سه جلدی به زبان لاتین و اثر آیزاک نیوتن فیزیکدان پرآوازه انگلیسی است که در سال ۱۶۸۷ میلادی منتشر شده است و همچنین در سال 98 به همت بهنام شیخ باقری به زبان فارسی ترجمه و توسط انتشارات نی به چاپ رسید.
🔸 این کتاب شامل قوانین نیوتن در مکانیک کلاسیک به همراه قانون جهانی گرانش نیوتن و قوانین کپلر در حرکت سیارات بوده و از جمله مهمترین کتابهای علمی نوشته شده در تاریخ است.
🔹 در بخشی از این کتاب میخوانیم: «به این اثر بهعنوان اصول ریاضی فلسفهی طبیعی مینگرم. چرا که بهنظر میرسد وظیفهی اصلی فلسفه این است که نیروهای طبیعی موجد حرکات در پدیدهها را بیابد و آنگاه از نیروهای بهدست آمده پدیدههای دیگر را تبیین کند و با این دیدگاه است که گزارههای کتابهای اول و دوم را ارائه نمودهام. در کتاب سوم، من این نیروها را در تشریح منظومهی جهانی بهکار گرفتهام و با استفاده از گزارههایی که در کتابهای قبلی به طریق ریاضی طرح و اثبات شدهاند و از روی پدیدههای سماوی، نیروی جاذبهی اجسام به سوی خورشید و سیارات دیگر را بهدست آوردهام و آنگاه با استفاده از این نیروها و گزارههای دیگر که آنها نیز جنبهی ریاضی دارند، حرکات سیارات، ستارههای دنبالهدار، ماه و دریا را نتیجه گرفتهام.»
📚 معرفی کتاب: B2n.ir/philoscience-493
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#تاریخ_علم_غرب
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۲)
💠 پاسخ ابوعلی سینا به سوال ابوریحان درباره جزء لا یتجزَی
🔸 ارسطو گفته است جسم منقسم است الی غیرالنهایه، و مقصود وی از این [گفته]، آن نیست که اجسام را اجزاء غیرمتناهیه بالفعل باشد و جسم بالفعل منقسم به اجزاء غیر متناهیه میشود، بلکه منظور از این انقسام آن است که هر جزء از اجزاء جسم را، فی حدذاته، وسط و دو طرف است. و در بعضی از اجزاء ممکن است وسط از طرفین جدا و منفصل شود، و در بعضی دیگر، از نهایت صغر (کوچکی)، این گونه فصل و انفصال بالفعل ممکن نیست ولی بالقوه امکان دارد. و ایرادی که تو آوردی بر آن کس وارد آید که جسم را منقسم به اجزاء غیر متناهیه بالفعل میداند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت موشک ابرفراصوت فتاح 2 با قابلیت گلاید و کروز توسط محققان ایرانی
🔸 یکی از مهم ترین ویژگی های موشک فتاح 2 این است که میتواند به سرعت 20 ماخ نیز برسد و سرجنگی آن حالت ماژولار دارد.
🔹 موشک فتاح 2 را میتوان پیشرفتهترین موشک ایران تا به امروز دانست که دارای سرجنگی با قابلیت گلایدکنندگی (HGV) و کروز (HCM) است. این اولینباری است که در یک موشک ایرانی چنین تکنولوژی به کارگرفته شده است.
🔸 برد این موشک حدود 1400 کیلومتر اعلام شده و امکان پرواز در ارتفاع پایین و تغییر مسیر مکرر را دارد. در نتیجه با این قابلیت مانوردهی بالا میتواند رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن را در شناسایی موشک، دچار مشکل کند و از سد سامانههای پدافندی دشمن بگذرد.
📝متن خبر: B2n.ir/philoscience-495
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر
💠 به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با همکاری مرکز بینالملل آن پژوهشگاه، اولین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی با موضوع «معنویت شیعی در عصر حاضر» به زبان انگلیسی در روز 16 آبان سال جاری برگزار گردید.
🔸 گفتنی است که این جلسه، با ارائۀ پروفسور محمد لگنهاوزن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شده است.
🎙لینک صوت جلسه:
B2n.ir/philoscience-498
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#رویداد_علمی
#English_post
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
مطالعات علم و اجتماع معنا
✅ سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر 💠 به همت پژوهشکدۀ اخلاق و معنویتِ پژوهشگاه علو
معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر.mp3
49.71M
🎙 صوت جلسه اول جلسه از سلسله نشستهای معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر
❇️ با سخنرانی دکتر محمد لگنهاوزن، به زبان انگلیسی
#English_post
✅ مقاله «فلسفه علم اصول فقه»
💠 مقاله «فلسفه علم اصول فقه» به قلم استاد علی عابدی شاهرودی نگاشته شده و در شماره 27 فصلنامه علوم اسلامی پژوهش و حوزه به چاپ رسیده است. چکیده این مقاله به شرح زیر است:
🔸 در این نوشتار ابتدا فلسفه اصول فقه به عنوان دانشی که چیستی، ساختار، روش، مبادی، موضوعات، ادله و غایات اصول فقه را تحقیق میکند، معرفی شده و سپس فلسفهی اصول از حیث توصیف و نقادی نشان داده شده است. از دیدگاه نگارنده، فلسفه اصول فقه از جایگاه سنجشگر میتواند استدلالها و نظریه اصول فقهی را بسنجد و راه را برای نقدها از جایگاه درون علم اصول بگشاید. فلسفه اصول از جایگاه داور توان آن را دارد که استدلالها و نظریههای جایگزین را در داخل اصول فقه بر پایه ادله چهارگانه مطرح کند. اما از حیث ناظر بودن، تنها دانشِ دانش اصول فقه است که بدین جهت فلسفه علم اصول نامیده میشود.
📝 فایل PDF مقاله:
B2n.ir/philoscience-499
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی
💠 ابو یوسف یعقوب بن اسحاق کندی (۱۸۵–۲۶۰ هـ.ق) فیلسوف، ریاضیدان، منجم، موسیقیدان و از پیشگامان نهضت ترجمه در دوران اسلامی بود.
🔸 الکندی نخستین فیلسوف-دانشمند جهان اسلام است و حدود ۲۷۰ رساله در منطق و فلسفه و فیزیک و شاخههای مختلف ریاضیات و موسیقی و طب و تاریخ طبیعی به رشته تحریر درآورده که بیشتر آنها اکنون در دسترس نیست.
🔹 او با نوشتن کتاب «فی استعمال اعداد الهندی» نقش بزرگی در انتقال اعداد هندی به تمدن اسلامی و سپس به اروپا داشت.
🔸 وی را میتوان موسس مکتب مشائی در جهان اسلام دانست و در دوران قرون وسطی و رنسانس در غرب چنان منزلتی داشت که او را یکی از حجتهای علم نجوم میشناختند. همچنین کاردانو (ریاضیدان و پزشک ایتالیایی قرن 16 میلادی) وی را یکی از دوازده چهرهی عقلانی بزرگ بشر میدانست.
📝متن کامل :
B2n.ir/philoscience-501
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دانشگاه آکسفورد بهتر از ما به شبهات خداناباوران پاسخ میدهد!
💠 پروفسور مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف، در نشست علمی «احیای دین و فلسفه در جهان غرب در دهههای اخیر» گفت: تغییراتی که در دو سه دهه اخیر حاصل شده است در داخل منعکس نمیشود؛ فیزیکدانان و فلاسفه در غرب فهمیدهاند که باید با هم کار کنند؛
🔸 انیشتین چند دهه قبل این سخن را گفت و الان برخی دانشگاههای غربی مانند کلمبیا به این نتیجه رسیدهاند. در سال ۲۰۱۲ آکسفورد و کمبریج این کار را کردند تا فلاسفه و فیزیکدانان با هم کار کنند. ما غافلیم و متأسفانه فلاسفه، فیزیکدانان را تحمل نمیکنند و برعکس.
🔹 دانشجوی ما خداباور وارد دانشگاه میشود ولی بیخدا بیرون میرود، در حالی که در ۵ سال اخیر بخش فلسفه فیزیک در برخی دانشگاههای غربی راهاندازی شده است و باید جلوی ضرر کنونی را بگیریم و تحولات مثبت را تقلید کنیم.
📝متن کامل :
B2n.ir/philoscience-506
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#فلسفه_علم
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ نشست علمی «چالش فلسفه و ادبیات و مناسبتهای آن با یکدیگر»
💠 به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست علمی «چالش فلسفه و ادبیات و مناسبتهای آن با یکدیگر» برگزار میگردد.
🔸 این نشست علمی با سخنرانی و ارائه حجت الاسلام والمسلمین مهدی جهان برگزار خواهد شد و همچنین در این جلسه دکتر حامد طونی و محمدرضا سنگری ناقد میباشند.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز یکشنبه، 5 آذر ماه سال جاری ساعت 10 و محل برگزاری آن در سالن اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی میباشد.
🔸 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست علمی به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 skyroom.online/ch/iict/farhang
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 در واقع مسلمین در صنعت، کارهایی انجام دادند که بعدها در دست غربیها کاملتر شد. انواع ساعتهای آبی لااقل از عهد هارونالرشید نزد مسلمین رواج داشت و تکمیل شد. دستگاه آبکشی شادوف را مسلمین تکمیل کردند و صلیبیها آن را به اروپا بردند. آسیای بادی قرنها قبل از آنکه در اروپا بوجود بیاید، در ممالک شرق اسلامی معمول بود و مسعودی و اصطخری در وصف سیستان از آن سخن گفتهاند. در قرطبه و مراکش صنعت چرمسازی چنان ترقی کرد که لفظ قرطبی (Cordovan= Cordonnier) برای کفشگر و تعبیر اجناس مراکشی (Maroquineries) و مراکش (Mrocco) به ترتیب برای (معادل) سراجی [چرم سازی/ زین سازی] و تیماج [چرم] در بعضی السنه اروپایی هنوز یادگاری از این صناعت است. تاثیر مساعی کیمیاگران اسلامی هم در توسعه و تکمیل علم شیمی قابل ملاحظه است. کیمیاگران اسلامی در صنعت خویش و فنون مربوط بدان کارهای بالنسبه مهم انجام دادند.
📚برگرفته از کتاب «کارنامه اسلام» نوشته دکتر عبدالحسین زرینکوب
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 ساختار انقلابهای علمی؛ کتابی که عقلانیت و واقعنمایی علم مدرن را زیر سوال برد!
💠 کتاب «ساختار انقلابهای علمی» نوشته تامس کوهن توسط دکتر سعید زیباکلام باز ترجمه شده است. این کتاب به رغم شگفتي نويسنده و ديگران، پرنفوذترين کتاب فلسفه انگليسي زبان در نيمه دوم قرن بيستم از آب درآمد، کتاب کوهن آغاز پايان تجربهگرايي منطقي را رقم زد.
🔸 نویسنده در مقدمه کتاب میگوید: « حضور یکسالهی من در جامعهای عمدتاً مرکب از عالمان علوم اجتماعی، مرا با مسائل پیشبینیناشدهای دربارة تفاوتهای میان جامعه دانشمندان علوم اجتماعی و جامعه دانشمندان علوم طبیعی که در میان آنها آموزش دیده بودم مواجه کرد.
بهویژه، من از تعدد و دامنه تعارضات آشکار میان عالمان اجتماعی درباره ماهیت مسائل و روشهای مُجاز علمی شگفتزده شده بودم. هم تاریخ و هم آشنایی مستقیم من با علوم طبیعی این تردید را در من ایجاد کرد که پژوهشگران علوم طبیعی، در مقایسه با همتایان خود در علوم اجتماعی، پاسخهای محکمتر و بادوامتری به چنین سؤالهایی دارند.»
متن معرفی: https://b2n.ir/h39966
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ سلسله نشستهای «نسبت علم با الهیات و فلسفه»
💠 هشتمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت علم با الهیات و فلسفه با موضوع «چیستی حیات و چگونگی پیدایش آن» برگزار میشود.
🔸 این نشستها با حضور و سخنرانی حجج اسلام آقایان دکترمحمدمهدی گرجیان، دکترمحمدجواد اصغری و دکترنیمانریمانی و در روز چهارشنبه 1402/09/08 ساعت: 15-17 برگزار میگردد.
🔹 مکان برگزاری این نشست، قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 میباشد.
🔸 علاقهمندان جهت شرکت در این نشست علمی، با توجه به محدودیت مکان برگزاری، در صورت قطعی بودن شرکتشان، کلمه «نشست هشتم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان نشریه «مطالعات حکمت عملی»
💠 دوفصلنامه «مطالعات حکمت عملی» که به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تازگی منتشر شده و به صورت تخصصی به مسئله حکمت عملی میپردازد، جهت دریافت آثار و مقالات ارزنده اساتید و محققان حوزه حکمت عملی فراخوان داده است.
🔸 محورهای اصلی این نشریه عبارتند از : حکمت عملی با نگاه درجه دوم، مبادی حکمت عملی، مطالعات تطبیقی در حوزه حکمت عملی و حکمت عملی و علوم انسانی.
🔹 لازم به ذکر است مقالات این نشریه در سطح مقالات «علمی» داوری میشود و انشالله از شماره بعد دارای رتبه علمی خواهد بود. علاقهمندان جهت ارسال آثار و همچنین برای دریافت اولین نسخه از این نشریه میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند :
🌐 http://practicalwisdom.ir
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمت_عملی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۳)
💠 شرح شهید مطهری بر مبحث جزء لا یتجزّی :
🔸شهید مطهری در کتاب مقالات فلسفی به این بحث پرداخته است و پس از طرح کردن سوال ابوریحان و پاسخ ابن سینا و شرح موضوع، ابتدا سه نظریهای که درباره ماهیت جسم و تقسیم پذیری آن و موضوع حرکت، در میان فلاسفه و متکلمین وجود داشته است را بیان و شرح میکنند. ایشان در ادامه میگویند که حکما و فلاسفه اسلامی عمدتا (مانند ارسطو) بر این باور بوده اند که امکان تقسیم پذیری جسم تا بینهایت وجود دارد ولی این بدان معنی نیست که هر جسم مجموع بینهایت ذرات است یا بالفعل تبدیل میشود به بینهایت اجزا که برای حرکت لازم باشد تک تک آن بینهایت اجزا پیموده شود، بلکه این قابلیت تقسیم شدن برای آن وجود دارد.
🔹 شهید مطهری در ادامه نظر صدرالمتالهین را در این باره بیان میکنند که نظریه چهارم در این مبحث میباشد. ملاصدرا نیز ایراد ابوریحان را مطرح میکند و در پاسخ به آن این چنین بیان میکند که حتی اگر فرضا جسم را دارای اجزاء غیرمتناهی بالفعل هم بدانیم، مادام كه فرض این است كه فاصله ای كه به وسیله اجزاء غیرمتناهی بالفعل ایجاد شده متناهی است، نه حركت محال است و نه لحوق سریع به بطئ غیر ممکن میباشد. با این بیان ملاصدرا هم جواب زنون الیائی و هم جواب شبهه ابوریحان به نحوی دیگر كه رساتر است و از تحلیل ماهیت حركت ناشی می گردد، داده می شود.
📜 متن کامل:
B2n.ir/philoscience-520
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 چهار محصول و فناوری استراتژیک نانوفناورانه صنعت پتروشیمی همزمان با «روز ملی فناوری و نوآوری ایرانساخت» رونمایی شد.
🔸 این چهار محصول عبارتند از: فناوری تولید نفت کوره کم سولفور، کاتالیست اتیلن اکساید، کاتالیست تبدیل استیلن در جریان اتیلن (استیلن کانورتور) و نیز کاتالیست ایزومریزاسیون زایلن ها و اتیل بنزن به پارازایلین که تولید این کاتالیستها در داخل کشور صرفهجویی ارزی ۳۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد.
🔹 این چهار نانوکاتالیست به همت نخبگان شرکت دانشبنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا پس از ۱۳ سال پژوهش تولید شده است. این شرکت یکی از شرکتهای حوزه فناورینانو است که چندین محصول نانویی در بخش کاتالیست و جاذب تولید کرده و برای این محصولات گواهی نانومقیاس دریافت کرده است.
🔸 کاربرد اصلی و کلیدی این کاتالیستها در صنعت نفت و گاز است؛ نفت خام باید در برشهای مختلف تصفیه شود و یا فرآیندهای مختلفی روی برشهای مختلف نفتی انجام شود و این شرکت نیز برای هر فرآیندی، کاتالیست مربوط آن را تولید کرده است.
📝متن خبر: B2n.ir/a11456
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مایکل بهی و اسرار سلول
💠 قسمت اول: کسی باید بداند!
🔸 مایکل جی بهی ( Michael J. Behe) متولد۱۹۵۲ میلادی، بیوشیمیدان آمریکایی و استاد تمام دانشگاه لیهای در پنسیلوانیا و یکی از اعضای ارشد مرکز علوم و فرهنگ مؤسسه دیسکاوری است. وی از منتقدین سرسخت نظریه تکامل داروین و از مدافعان تئوری «طراحی هوشمند» است و تالیفاتی نیز در این باره داشته است .
🔹 از جمله مهم ترین آثار او، کتاب“جعبه سیاه داروین“ است که تا کنون به فارسی ترجمه نشده. او در این کتاب مفهومی را تحت عنوان پیچیدگی کاهش ناپذیر یا irreducible complexity معرفی کرده و ادعا میکند که این مفهوم در کنار یافتههای نوین در عرصه بیوشیمی تئوری داروین را برای تکامل مورد چالش جدی قرار داده است.
🔸 پروفسور مایکل بهی علاوه بر نوشتن کتاب، سعی کرده نظرات علمی خود دربارۀ منشاء حیات و پیدایش موجودات زنده، پیچیدگیهای سلول، ایرادات نظریه داروین و وجود یک طراحی هوشمند را در قالب مجموعههایی ویدئویی به زبان ساده بیان کند، که مجموعۀ #اسرار_سلول یکی از آنها هست.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#گفتار_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقالۀ «در باب روش علمی و دانش اجتماعی»
💠 این مقاله به قلم استاد سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) نگاشته شده و در شماره هفتم از دوره بیست و یکم پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است:
🔸 در میان نزاع های پردامنه روش شناختی، ایضاح مفهوم «روش علمی» کم تر مورد توجه قرار گرفته است. در مقاله حاضر تلاش کرده ام تلقی روشنی از روش علمی ارائه کنم. این تلقی به دو مفهوم «باید و نبایدهای توصیفی» و «اهداف شناختی» گره خورده است. به تبع، این دو مفهوم را به تفصیل بررسی نموده و مورد بحث قرار داده ام. در بخش بعد، رابطه میان منطق و روش علمی را توضیح داده ام؛ طبق تلقی ارائه شده در این مقاله، تفاوت اصلی منطق و روشِ علمی به گستره هدف شناختی آن ها برمی گردد. منطق شرط لازم هر نوع شناختی است، امّا روشِ علمی شرطِ حصول شناخت در حیطه ای خاص است. سپس در باب رابطه روش علمی و اخلاق بحث کرده ام و رابطه میان منطق، اخلاق و روشِ علمی توضیح داده شده است. سرانجام، برخی لوازم تصویر ارائه شده از روش در حوزه علوم اجتماعی پی گیری شده است.
📝فایل PDF مقاله:
B2n.ir/philoscience-449
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#روش_شناسی_علم
#مقاله
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 خودشناسی فلسفی با بیان دکتر دینانی
💠 انسان مادامی که خودش را نشناسد به هیچ معرفتی دست پیدا نمیکند، حتی معرفت حق، متفرع بر معرفت خود است. تقریبا همه عرفا روی این جمله تکیه کردهاند که محال است کسی خود را نشناسد و ادعا کند خدا را شناخته است، محال است کسی خود را نشناسد و ادعا کند ذره ای از ذرات عالم را شناخته!
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#خود_شناسی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم»
💠 کتاب «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم» نوشتۀ دکتر استوارت جی شنکر، (متولد 14 اکتبر 1952)، استاد فلسفه و روانشناسی در دانشگاه یورک کانادا است که به همت ابوالفضل حقیری قزوینی ترجمه شده و توسط انتشارات حکمت به چاپ رسیده است.
🔸 این کتاب یکی از کتب مجموعه ده جلدی تاریخ فلسفه غرب انتشارات راتلیج است که مروری بر فلسفه غرب را به ترتیب زمانی، از سرآغازهای آن در قرن ششم پیش از میلاد تا عصر حاضر فراهم میآورد. این مجموعه همه جریانهای بزرگ فلسفی غرب را بهصورتی ژرف مورد بررسی قرار میدهد و تصویر روشنی از آنها در بستر فرهنگی و علمی روزگارشان ارائه میدهد.
🔹 در جلد نهم این مجموعه، ده موضوع کلیدی در زمینه فلسفه علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم بررسی شده است که هر مقاله را یکی از متخصصان برجسته جهانی در آن عرصه، به رشته تحریر در آورده است.
🔸 مخاطب این کتاب نه تنها افراد متخصص، بلکه دانشجویان و خوانندگان عمومی نیز هستند. هریک از فصول، نوشته یکی از صاحبنظران برجسته آن حوزه است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضی
#فلسفه_علم
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 Hermeneutical Foundations for Islamic Social Sciences
💠 This article is written by Dr. Mohammad Legenhausen and published in The Institute for the Compilation and Publication of the Works of Imam Khomeini.
Abstract
🔸 A brief review of some of the major proposals for the project of Islamic social sciences are given. It is observed that in all of these proposals, interpretation and understanding are crucial. Hermeneutics is introduced in the broad sense of the study of interpretation and understanding, and a brief review of its developments is given, with an emphasis on the work of Gadamer. Some of the problems of the application of hermenteutics are discussed along with suggestions about the rational evaluation of competing views that may be formulated in initially incommensurable languages. The idea of religious hermeneutics is next developed with reference to the positions that have been taken by Bultmann, Plantinga, and Nasr; and on this basis three grades of religious hermeneutics are distinguished. An attempt is made to overcome some problems for an Islamic hermeneutics with reference to proposals by William Chittick and Leo Strauss...
📝 Full text: B2n.ir/philoscience-532
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#English_post
#Philosophy_of_Social_Science
#Article
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کرسی ترویجی «نسبت فلسفه اخلاق و حکمت عملی»
💠 گروه پژوهشی حکمت عملیِ انجمن حکمت و فلسفه ایران، کرسی ترویجی با موضوع «نسبت فلسفه اخلاق و حکمت عملی» برگزار میکند.
🔸 ارائه دهنده این کرسی علمی حجه الاسلام دکتر بهروز محمدی منفرد و ناقدین حجه الاسلام دکتر زهیر انصاریان و حجه الاسلام دکتر حسن محیطی میباشند، همچنین دبیری علمی این نشست بر عهده حجه الاسلام دکتر محمدصادق علیپور خواهد بود.
🔹 زمان برگزاری این نشست سهشنبه 14 آذر ساعت 18 و محل برگزاری آن شعبۀ قم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران میباشد.
🔸علاقه مندان جهت شرکت در این نشست به صورت آنلاین میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://irip.ac.ir/u/136
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اخلاق
#حکمت_عملی
#کرسی_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience