eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
370 دنبال‌کننده
207 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی @philosophy_mazaheb کانال تلگرام پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹️نشست مجازی با عنوان‌: 🔸️جلوه های عرفانی رمضان در نهج البلاغه 🛑همینک در حال برگزاری🛑 🎁 به پنج نفر از حاضرین در نشست به قید قرعه اهدا می گردد. 🔺️شرکت برای عموم آزاد است. 🌐 لینک‌ ورود👇 https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔️ @philosophymazaheb
موضوع:(جلوه های عرفانی رمضان در نهج‌البلاغه) 👤 با حضور آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی ✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی 🆔 https://eitaa.com/philosophymazaheb
🎁اسامی ۵ نفر از برندگان هدیه بسته اینترنت در نشست *جلوه‌های عرفانی رمضان در نهج‌البلاغه * از سوی انجمن فلسفه و عرفان اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در تاریخ چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲ برگزار گردید👇🏻 1. حسن سلطانی 2. فاطمه ترک پیچلو 3. سید حسام الدین چاوشی 4. ندا طباطبائی 5. طیبه قره حسنلو ✅این بزرگواران برای دریافت هدیه بسته اینترنت به شماره زیر در ایتا پیام دهند: 09106853708 ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb
4_5931594648911873459.mp3
3.95M
🎶 موسیقی عرفانی ⚡️ عید آمده 🎙 با صدای: حجت اشرف زاده بنگر چه بشارت و نوید آمده است، پایان شب سیه سپید آمده است، انگار که پشت در کسی منتظر است، آیینه بیاورید عید آمده است، ‼️ مردم همه روزهایتان عید شود... «اللّٰهُمَّ أَهْلَ الْكِبْرِياءِ وَ الْعَظَمَةِ و أهل... . . أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هٰذَا الْيَوْمِ الَّذِى جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً ... أَنْ تُدْخِلَنِى فِى كُلِّ خَيْرٍ ... وَ أَنْ تُخْرِجَنِى مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أجمعین» 🤲 پروردگارا دخول در جمیع خيرات و خروج از تمام بدی ها را از تو خواهانیم. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔰شیخ بهایی 🔷بهاءالدین عاملی در ۱۷ محرم سال ۹۵۳ق در بعلبک به دنیا آمد. 🔹محمد بن عزّالدین حسین متخلص به‌ بهائی و معروف به‌ شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود. 🔹🔹شیخ بهائی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تألیف کرده است. 🔵جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست. 🔷 آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زاینده‌رود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است. 🔹 وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است. 🔹🔹نسب وی به حارث هَمْدانی (متوفی ۶۵ق) از اصحاب امیرالمؤمنین می‌رسد؛ از این رو به حارثی هَمْدانی نیز شهرت دارد. 🔵بهاءالدین چند روز قبل از مرگ با جمعی از همراهان و شاگردان خود به زیارت قبر بابا رکن الدین شیرازی رفت و مکاشفه‌ای برایش روی داد که از آن نزدیک بودن مرگش را استنباط کرد. محمدتقی مجلسی، که خود از همراهان شیخ بوده، این مکاشفه را گزارش کرده است. بهائی از آن پس خلوت گزید و بعد از ۷ روز بیماری از دنیا رفت و طبق وصیتش او را به مشهد انتقال دادند و در مَدْرس سابق خودِ او در پایین پای امام رضا(ع) به خاک سپردند ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
🔺فلسفه یک امتیاز و یک افتخار است؛ نه فقط در چشم حوزویها، بلکه در چشم مردم هم همین‌طور است. بعضیها که حتی اهل فلسفه هم نیستند، برای همین امتیازات ظاهری، ادّعای استادىِ فلسفه میکنند. 🔻بنابراین، این‌طور هم فضا را مأیوس‌کننده نبینید که حالا مثلاً باید خود را فدا کنیم و وارد عرصه‌ی فلسفه شویم؛ نه، امروز فلسفه امتیاز دارد. با توسعه‌ی فضاهای دانشگاهی و با گسترش علم و معرفت در بین جوانان، امروز وقتی یک طلبه‌ی فاضلِ فلسفه‌خوان یا فلسفه‌دان در جامعه مطرح میشود، امتیاز احترام کسب میکند. ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام
📘✏️ 🔷عشق به فلسفه و ریشه‌شناسی اندیشه 🔹فرهنگ امروز: ترجمه کامران برادران. رشته فلسفه عموما به عنوان یک ضرورت آموزشی تلقی نمی‌شود. برعکس، به طور کلی به عنوان مسئله‌ای درک می‌شود که درونی بوده یا عده‌ای محدود و متخصص از آن سر درمی‌آورند. اگر از 10 زیست‌شناس بپرسید که یک زیست شناس چه کاری انجام می‌دهد، هر 10 نفر می‌گویند حیات طبیعی را بررسی کنید. البته رشته‌های خاصی در زیست‌شناسی وجود دارد، مانند میکروبیولوژی و گیاه‌شناسی، اما همه می توانند به طور کلی درکی از آن داشته باشند. ریشه‌شناسی این کلمه است که این امر را آشکار می‌کند. هر کلمه‌ای که به «شناسی» ختم شود به بررسی ریشه کلمه اشاره دارد. «اپیدمیولوژی» می‌تواند به حوزه‌های مشخصی در مطالعه اشاره کند، اما همه آن‌ها را می‌توان به عنوان مطالعه اپیدمی‌ها طبقه‌بندی کرد. در مورد فلسفه چطور؟ این کلمه به خودی خود به حوزه خاصی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد اشاره نمی‌کند. در واقع، اگر حتی از 10 فیلسوف بپرسید که ‌فلسفه چیست، می‌توانید 10 پاسخ مختلف دریافت کنید. فیلسوفانی مانند ارسطو و امانوئل کانت فلسفه را به عنوان یک رشته علمی شبیه به شیمی و فیزیک می‌دانند. برعکس، فیلسوفانی مانند سقراط و لودویگ ویتگنشتاین بر این باورند که فلسفه یک فعالیت است و نه اصطلاحی برای چیزی که مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بنابراین مسئله این نیست که آنچه مورد مطالعه قرار می‌گیرد قابل بحث است، بلکه بحث بر سر اصل کلمه است. این می‌تواند دلیل اصلی نادیده گرفته شدن فلسفه در سیستم آموزشی ‌باشد. چگونه می‌توان آن را بدون اینکه ابتدا بدانیم چیست آموزش داد؟ شاید ریشه‌شناسی کلمه بتواند تا حدودی روشنگر باشد. ریشه این کلمه، کلمه یونانی «سوفیا»، دارای انواع ترجمه‌های انگلیسی است، اما «حکمت» نیز به تنهایی بسنده است. پس آیا فلسفه مطالعه حکمت است؟ البته «فلسفه» در درون خود «شناسی» ندارد. پیشوند این کلمه «فیلو»ی یونانی است که می‌توان آن را به انگلیسی «عشق» ترجمه کرد. بنابراین، ریشه‌شناسی «فلسفه» نشان می‌دهد که یک فیلسوف عاشق خرد است. سپس این سؤال مطرح می‌شود که «عشق به خرد» چیست؟ برای پاسخ به این، ابتدا باید به تعریفی از «عشق» برسیم که بتواند فلسفه را به عنوان یک رشته دانشگاهی مشروعیت بخشد. تعریف عشق به طور کامل کار آسانی نیست و من قصد ندارم اینجا چنین. سوالاتی در مورد وضعیت هستی‌شناختی کلی آن، در مورد تمایزات عشق - مانند تفاوت بین عشق ورزیدن و عاشق بودن - وجود دارد؛ رابطه عشق و اخلاق و همچنین رابطه عشق و فناپذیری و این فقط شماری اندک از حوزه‌هایی است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. نگرانی در اینجا این است که چگونه می‌توانیم «عشق به خرد» را به گونه‌ای تعریف کنیم که نه تنها فلسفه را به عنوان رشته‌ای ‌آکادمیک حفظ کند، بلکه به ما می‌گوید که چرا باید در همه سطوح تحصیلی گسترده‌تر شود. روش ابراز عشق به مردم می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، نحوه ابراز عشق به مادر و ابراز محبت شما به همسرتان بدون شک متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی، شما نسبت به یک جسمیت، خواه یک موضوع یا یک شی، به صورت فیزیکی ابراز عشق می‌کنید. اگر گربه خود را دوست دارید، شاید این را با اطمینان از داشتن غذا و آب کافی بیان کنید. اگر عاشق یک میز قهوه خاص هستید، شاید با تمیز نگه داشتن آن این موضوع را نشان دهید. حتی با جسمانیتی که دیگر وجود ندارد، مثل یکی از اعضای خانواده فوت‌شده، این عشق را به صورت فیزیکی ابراز خواهید کرد. این ممکن است شامل بازدید از یک قبر یا بزرگداشت تولد یا مرگ آنها با ادای احترام سالانه باشد. اما وقتی چیزی را دوست دارید که در دنیای فیزیکی نبوده‌، چگونه این را بیان می‌کنید؟ بدیهی است که از نظر فیزیکی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، چگونه عقل را دوست دارید؟ شما نمی‌توانید آن را ببوسید، تمیز کنید یا به آن غذا بدهید. اما  می‌توانید از آن مراقبت کنید. و پاسخ ما در اینجا نهفته است. روشی که از طریق آن می‌توانید از چیزهای غیر فیزیکی مراقبت کنید این است که چگونه عشق خود را به آنها ابراز می‌کنید. واضح است که وظیفه فیلسوف است که به این سؤال پاسخ دهد که چگونه می‌توانیم از خرد مراقبت کنیم. برای برخی این امر ممکن است تئوری‌های گذشته را زنده نگه دارد. دیگران ممکن است تلاش کنند و خرد جدید بیاورند. دلیلش هرچه که باشد، این فیلسوفان هستند که ابزاری برای ارائه آن دارند. به طور کلی، وظیفه فیلسوف درک چگونگی مراقبت از خرد است. منبع: https://www.forbes.com/sites/teddymcdarrah/2021/02/22/the-power-of-philosophy-why-we-should-all-care/?sh=1132a1996d8b ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا
🎙 🔴موضوع : *جلوه های عرفانی رمضان در نهج‌البلاغه * 👤با حضور: آقای دکتر محمدرضا ذوالفقار دولابی زمان برگزاری:  چهارشنبه۳۰ فروردین ۴۰۲ ۱۶ الی ۱۷:۳۰ جهت مشاهده صوت و PDFنشست به پیوند زیر مراجعه نمایید : 🌐https://academy.mazaheb.ac.ir/?p=1132 ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔 https://eitaa.com/philosophymazaheb
🔹نفس از لطائف کلمات افلاطون الهی است که می گوید: حیات و قوام نفس به اعمالی است که او را از آفات مأمون می دارند تا شیئی که مرگش در آن است، به او نزدیک نشود و موجب قتل او نگردد؛ چه اگر نفس به چنین طریقی نمیرد، کسی توان کشتنش را نخواهد داشت، زیرا نفس غالب بر جسد و مرتفع از آن است، و به علت لطیف بودنش ممتنع است که موتی به جسد روی می آورد ناظر او شود. پس مرگ نتواند که او را بنگرد؛ درحالی که او به لطف آن اعمال، مرگ را نظاره گر است. ✏️حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ❇ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔️https://eitaa.com/philosophymazaheb ایتا 🆔️ https://t.me/philosophy_mazahebتلگرام 🆔️https://instagram.com/philosophymazahebاینستاگرام