eitaa logo
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
368 دنبال‌کننده
207 عکس
18 ویدیو
17 فایل
کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی @philosophy_mazaheb کانال تلگرام پیج اینستاگرام @philosophymazaheb
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰1خرداد سالروز بزرگداشت صدر الدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی(ملاصدرا)"رضوان الله تعالی" 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
چالش_های_حکمت_متعالیه_مسئولیت_اخلاقی.mp3
43.03M
🎙 🔹با عنوان:(چالش های حکمت متعالیه در باب توجیه مسئولیت اخلاقی) 📌 باحضور: آقای دکتر کرامت ورزدار (دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران) خانم دکتر فاطمه سادات کتابچی (دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی) 🔹۳۱اردیبهشت ماه۱۴۰۲ 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
📷 🔹با عنوان:(چالش های حکمت متعالیه در باب توجیه مسئولیت اخلاقی) 📌 باحضور: آقای دکتر کرامت ورزدار (دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران) خانم دکتر فاطمه سادات کتابچی (دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و کلام اسلامی) 🔹۳۱اردیبهشت ماه۱۴۰۲ 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔶 محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملفب به صدرالمتالهین ، ملا صدرا در سال 979 قمری، در شیراز وخانواده شیعه دوازده امامی بدنیا آمد .پدرش مرد سیاستمدار ودانشمند بود وزندگی او در رفاه گذشت ..اوبسیار باهوش بود وعلوم فقه ، حقوق ، منطق ، فلسفه ، هنر ( خوشنویسی) وبه زبان فارسی وعربی تسلط کامل داشت . 🔸مدتی در شیرازبود وبعد به قزوین پایتخت صفویه رفته، در زمان شاه عباس اول زندگی میکرده ،بعدها به روستای کهک نزدیک قم رفته وبه ریاضت وعبادت مشغول شده وگفته شده به مرحله کشف وشهود رسیده بود . 🔷 هم عصر شیخ بهایی ومیر داماد بوده ، بزرگترین کتاب او "اسفار"نام دارد. 🔹فیاض لاهیجی وفیض کاشانی از شاگردان اوبوده که بعدها دامادش هم شده اند . 🔷*رساله سه اصل ملاصدرا *به مقام ظاهر بینان که به نام علم ودین با حکمت وعرفان خصومت میورزند میپردازد .این رساله درباره سیر وسلوک وتکامل اخلاقی وکشف علوم حقیقی ونیز موانعی که در راه وصال به حقیقت در راه سالک نهاده شده است صحبت میکند. 🔹 از نظر او حجاب انسانها سه چیز است : 👈1- جهل به معرفت نفس که حقیقت آدمی است . 👈2- حب جاه ومال ومیل به شهوات ولذات 👈3- نفس اماره که بد را نیک ونیک را بد مینماید . 🔺ایده او اصالت وجودی وپیرو مکتب حکمت متعالیه بوده است 🔻وی در سال 1050قمری وفات یافته وآرامگاه او در بصره میباشد . روحش شاد. 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🎁اسامی ۴نفر از برندگان هدیه مسابقه کتابخوانی با( محوریت کتاب نظام حقوق زن در اسلام به قلم استاد شهید مرتضی ) از سوی انجمن فلسفه و عرفان اسلامی و کانون کتابخوانی بندرعباس که در تاریخ شنبه ۳۰ اردیبهشت ۴۰۲ برگزار گردید👇🏻 1. مریم سلیمی 2. محدثه صالحی 3. فاطمه جعفری حاجی آبادی 4. مهدیه تمجیدی فر ✅این بزرگواران برای دریافت هدیه به شماره زیر در ایتا یا تلگرام پیام دهند: 09106853708 ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔https://eitaa.com/philosophymazaheb
📍زاویه بررسی می‌کند: 🔺امکانات فلسفه ملاصدرا برای پیشرفت ایران 🔺با حضور:‌ سید محمد تقی چاووشی 🔺چهارشنبه 3 خرداد ماه، ساعت 22:30 به صورت زنده : محملی برای گفتگوی اهالی علوم انسانی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🖌یادداشت 📗وامداریِ ذاتیِ دین به اخلاق ◀️قسمتِ هفتم ❇️پیش از این بیان شد که مؤلّفه‌ی «رسالت» یکی از سه عنصرِ سازنده‌ی «ادیانِ ابراهیمی» و حتّی مهمّ‌ترینِ آنهاست. به بیانِ دیگر تدیّن به یکی از سه دینِ ابراهیمی جز با پذیرشِ حقّانیّتِ یکی از سه پیامبرِ این ادیان (موسی، عیسی و حضرتِ خاتم) امکان پذیر نیست. ❇️ فردی که به رسالتِ یکی از این سه پیامبر اذعان می‌کند از طریقی به حقّانیّت یکی از این سه پیامبر به نحوِ مانعه الخلوّ پی برده است. این طریق از سه راه خارج نیست: اعجاز، نصّ و مجموعه‌ی شواهد و قرائن. ❇️با توجّه به مطالبِ پیشین آشکار می‌شود تشخیصِ رسولِ صادق برای فردی که قائل به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال نیست؛ امری محال و در نتیجه «رسالت» برای چنین فردی امری «بی‌معنا» است. در نتیجه باورِ مُنکرِ اخلاقِ ذاتی به یک رسولِ صادق، باوری ناشی از ترس، تعصّب، تقلید و سایرِ امورِ روانی است و همچنین مُحتوای باورِ وی نیز به دلیلِ عدمِ معناداریِ «رسول» و «رسالت» خالی از معناست. ❇️برای پارادوکسیکال بودنِ باورِ منکر اخلاق به «رسالت» از بیانِ زیر استفاده می‌کنم. فرض کنیم فردی که مُنکِر حُسن وقُبح ذاتیِ افعال است ادّعا کند که باور به رسالتِ حضرت خاتم دارد و رسالت نیز برای وی معنادار است. وی معنای رسالت را چنین تعریف کند:«حضرت خاتم رسولِ حقّ است به این معنا که هر آنچه انجام می‌دهد حجّت بر خلق است ولو اینکه منافیِ اخلاقِ ناشی از فطرت و عقلِ عملی باشد. هیچ حُسن و قُبحِ ذاتی ای وجود ندارد و حُسن و قُبح را مَنش و گفتار و کُنش رسولِ خدا می سازد. اگر رسولِ خدا در جایی دروغ گفت، پس دروغ در آنجا خوب است و اگر در جایی خیانت کرد، خیانت در آنجا خوب است و قِس علی هذا». ❇️در محاجّه با چنین فردی می گوییم بسیار خب! ما تعریفِ شما را از رسالت می‌پذیریم. شما از کجا پی بردی به اینکه حضرتِ خاتم، مصداقِ تعریفِ شما از رسالت است. از کجا و با چه طریقی به این امر پی بردی که این شخص مصداقِ رسولِ خداست؟ شاید اشتباه کرده باشی. ❇️اگر مُنکِر اخلاق در پاسخ یکی از سه راهِ مذکور را بیان کند با توجّه به اینکه هر سه راه مبتنی بر اخلاق است بنابراین مُنکِر اخلاق به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال تن داده است و در نتیجه تعریفِ وی از «رسالت» تعریفی پارادوکسیکال است زیرا وی از طرفی اذعان به حُسن و قُبح برخی از افعال دارد و از طرفی تعریفِ وی از رسالت نشان می‌دهد که وی چنین باوری ندارد. بنابراین مُنکِر اخلاق که ادّعای تدیّن دارد در تفکّر خود هم قائل به حُسن و قُبحِ ذاتیِ افعال هست و هم قائل به حُسن و قُبح ذاتیِ افعال نیست و این چیزی جز پارادوکس و بی‌معناییِ تعریفِ وی نیست. ❇️برای معناداریِ رسالت؛ مُنکِر اخلاق یا باید از این تعریفِ خویش دست بکشد و یا آنکه به دنبالِ طریقی غیر از این سه طریق باشد. https://t.me/keramatlogic ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔷🔹خودت را بشناس سقراط اساس فلسفه خود را بر یک جمله استوار ساخت و گفت: «خودت را بشناس» ابن‌سینا هم در آغاز نمط سوم الاشارات و التنبیهات با صراحت تمام می‌گوید: ای انسان به خودت بازگرد و در خویشتن خویش تامل کن، هنگامی که در حال صحت و سلامت هستی و در برخی موارد به امور بیرون از خود آگاهی به دست می‌آوری، آیا چنین نیست که هرگز از خود غافل نیستی و همواره خودت برای خودت حضور داری؟ سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار غلامحسین ابراهیمی دینانی ✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی 🆔@philosophymazaheb ایتا 🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام 🆔@philosophymazaheb اینستاگرام