🔰نگاهی به زندگی و آثار شیخ شهاب الدین سهروردی
🔷هشتم مرداد در تقویم روز سهروردی نام گرفته است. به همین مناسبت نگاهی کوتاه به زندگی و آراء فلسفی این حکیم ایرانی خواهیم داشت.
🔹 شیخ شهاب الدین سهروردی چهره برجسته ای در حکمت ، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری قمری در قریه سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. اولین آموخته های او در شهر مراغه نزد مجدالدین جیلی بود . سهروردی نزد جیلی،فقیه مشهور آن زمان،فقه را آموخت و در همانجا و نزد همین استاد با فخر رازی،منتقد بزرگ فلسفه مشاء،همدرس بود.
🔹سهروردی پس از تکمیل تحصیلات به اصفهان رفت تا نزد ظهیرالدین فارسی،علم منطق را بیاموزد. او در همین شهر بود که برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.
🔶سهروردی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد. شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد .
🔸هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رسید. در همان شهر با ملک ظاهر ،پسر صلاح الدین ایوبی ، دیدار کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس الدین شهروزی به او پیوست.
🔸شیخ همیشه در بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بی باک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند. این کینه و عناد تا جایی رسید که ملک ظاهر را تشویق به قتل او کردند. اما ملک ظاهر نمی پذیرفت و به خواست آنان توجهی نمی کرد. اما فقها با ارسال شکوائیه به صلاح الدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند. سرانجام صلاح الدین ایوبی در نامه ای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند.
🔸🔸بدین ترتیب شیخ را زندانی کرده و در سن 36 یا 38 سالگی به قتل رسید. مشهور است که او را به دار آویختند یا خفه کردند. جنازه شیخ را در روز جمعه آخر ذی الحجه سال 587 هـ.ق از زندان بیرون آوردند. جرم او معاندت با شرایع دینی بود.
🔹🔹از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار مانده است. آثار او نه تنها حاوی مهمترین آثار وی است بلکه به طرز شگفتی از نظر فصاحت و بلاغت تحسین شده و دارای نثری پخته و قوی است.
🔴آثار سهروردی را می توان به چهار بخش تقسیم کرد :
1- کتاب های صرفا فلسفی وی که به زبان عربی است. تلویحات ، المقاومات و مطارحات و معروف ترین کتاب فلسفی وی، حکمت الاشراق، از این جمله اند.
2- رساله های عرفانی وی که به زبان پارسی و برخی به عربی است. از این جمله عقل سرخ ، آواز پر جبرئیل ، صفیر سیمرغ و لغت موران به پارسی و هیاکل النور و کلمة التصوف به عربی است
3- ترجمه ها و شروحی که او بر کتب پیشینیان ، قرآن و احادیث نوشته است. مانند ترجمه فارسی رسالة الطیر ابن سینا و شرحی بر اشارات و تنبیهات ابن سینا و تفاسیری بر چند سوره قرآن کریم .
4- دعاها و مناجات نامه هایی که به زبان عربی است و آنها را الواردات و التقدیسات نامیده است. برخی بر این باورند که روش اشراقی را ابن سینا بنیان نهاده و معتقدند ابن سینا در کتاب منطق المشرقین و سه فصل آخر کتاب اشارات و تنبیهات به آن اشاره کرده است. اما با تمام این احوال همه دوستداران فلسفه معتقدند اگر ابن سینا بینانگذار فلسفه اشراق باشد یا نباشد، این سهروردی است که حکمت اشراق را به حد اعلا و تکامل رسانده است. سهروردی در این کتاب به نوعی از بحث وجود رسیده که تنها به نیروی عقل و قیاس برهانی اکتفا نمی کند ، بلکه شیوه استدلالی محض را با سیر و سلوک قلبی همراه می سازد. سهروردی برای تدوین فلسفه خویش منابع متعددی داشت که با گردآوری آنها و تنظیم شگفت انگیز ایشان در کنار هم فلسفه ی نوین خود را پایه گذاری کرد. این منابع به سه دسته کل تقسیم شده اند:
5. حکمت الهی یونان ، سهروردی بر خلاف فیلسوفان پیشین که تنها به ارسطو توجه ویژه ای داشتند شیفته فیثاغورث و امپدکلوس و به ویژه افلاطون بود ، تا حدی که افلاطون را پیشوای حکمای اشراق می داند.
6. حکمت مشاء، بدون شک این حکمت مشائی بود که مقدمهی اشراق شده است. سهروردی با گردآوری آثار مشائین به خصوص ابن سینا توانست اینگونه از آرا مشاء را در حکمت اشراق استفاده کند.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
Voice 004_2.m4a
42.45M
🎙#گزارش_صوتی
🔹با عنوان:(از ابن سینا تا سهروردی)
📌 باحضور:
خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی بوعلی سینا)
🔹۹مرداد ماه۱۴۰۲
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی
🔸از عرفا دوره صفوی است
🔹میرفندرسکی از معاصران میرداماد و شیخ بهایی و آقا حسین خوانساری و ملاصدرا بوده
❇️حکایاتی دربارهٔ تیزهوشی، و بی پروایی او در پاسخ گفتن به خردهگیریهای حاکمان و شاهان نقل کردهاند، که نشاندهنده دقت نظر، نیروی ذهن، شجاعت اخلاقی اوست.
💢آثار:
مهمترین اثر میرفندرسکی رساله فارسی معروف به
🔺صناعیه است که به عنوان «حقایق الصنایع» نیز شهرت دارد.
🔺«رساله فی الحرکه» نوشته کوتاهی است به زبان عربی
🔺رساله در کیمیا به فارسی
🟢قصیده نیز به او منصوب است که تعدادی ابیاتش در ریاضالعارفین و مجمعالصفحا هم آمده است:
(( جان عالم گویمش گر ربط جان دانی به تن
🔸
در دل هر ذره هم پنهان و هم پیداستی))
⭕️میرفندرسکی وصیت میکند که در مدرسه محل تدریسش (مدرسه میر) به خاک سپرده شود که هماکنون به عنوان تکیه میر فندرسکی شناخته میشود.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🟩 پاسخ عرفانی به یک پرسش؛ چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت قیام کرد؟
گزارش ایکنا، نشست «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» از سلسله نشستهای حسینیه حکمت، امروز چهارشنبه 11 مردادماه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
حجتالاسلام و المسلمین سید احمد غفاری، عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این نشست به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزیده سخنان وی را میخوانید؛
قیام سیدالشهدا به دلیل اینکه زوایای متعددی دارد، میتوانیم از آن خوانشهای مختلفی داشته باشیم؛ خوانش عرفانی یکی از بهترین خوانشها نسبت به این واقعه تاریخی است. در عالیترین مرتبه واقعه عاشورا با یک انسان کامل مواجهیم که جامع وحدت و کثرت، جامع ظاهر و باطن و جامع جلال و جمال است و در ذیل این شخصیت عالی پیروانی را میبینیم که عاشقانه در کنار این انسان کامل هم به عالم صغیر متوجه هستند و هم عالم کبیر.
ادامه مطلب در لینک زیر 👇
https://iqna.ir/fa/news/4159858
👳♂ابوالحسن بهمنیار بن مرزبان سالاری /اهل آذربایجان/
از نواده ی مرزبان شاه سالاری و از فیلسوفان ایرانی.
✨او از برجستهترین شاگردان ابن سینا بود.
🔰آثار:
🔹 التحصیل یا التحصیلات
او در نوشتن این کتاب، از روش استاد خود ابن سینا پیروی کرد.
از دیگر آثار او:
🔹 رساله فی مراتب الموجودات و
رسالهای به نام:
🔹فی موضوع المعروف بما بعدالطبیعة اند،
که هر دو به زبان آلمانی ترجمه شدهاند.
⭕️دربارهی دین او اختلاف هست؛ منابع نخستین او را زرتشتی و منابع متاخر گفته اند که بعدا مسلمان شده.
✅ بهمنیار را مفسر فلسفه ابن سینا و مروّج فلسفه در سده پنجم دانستهاند.
⭕️ فیلسوفانِ پس از بهمنیار در موارد بسیاری از وی و کتابش، التحصیل یاد کردهاند و گاهی در نقد آراء او سخن گفتهاند.
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
📌وبینار مشاوره فلسفی
🎙سخنران: دکتر نرگس نظرنژاد
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا
📆 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۷:۰۰
🔳 اهداف نشست:
۱-مشاوره فلسفی چیست و چه تفاوتی با سایر مشاوره ها دارد؟
۲-نظریات اصلی، رویکردها و روش های مشاوره فلسفی چیست و برای درمان به چه صورتی اقدام می کند؟
۳-اهمیت مشاوره فلسفی در زندگی چیست و چگونه می تواند در اشتغال زایی رشته فلسفه پویا باشد؟
📃همراه با اعطای گواهی معتبر
⚠️شرکت برای عموم آزاد و رایگان است.
🔹جهت ثبت نام به آیدی @Eskandariisani در تلگرام پیام دهید.
@philosophy_mazaheb
@philosophyisl
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست سوم: الهیات سینما
🔸هدف نشست: ۱/بررسی تجربه و نحوه مواجه الهیات با سینما.
۲/الهیات در مواجه با سینما چه رویکردهای اساسی از سر گذرانده است .
۳/دلیل تغییر موضع اولیه الهیات با سینما از نگاهی بدبینانه به تعاملی چیست.
👤استاد: خانم دکتر عارفه گودرزوند چگینی(عضو هیات علمی گروه معارف)
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۱۹
⏰ساعت:۱۷
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
📌وبینار مشاوره فلسفی
🎙سخنران: دکتر نرگس نظرنژاد
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا
📆 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲؛ ساعت ۱۷:۰۰
🔳 اهداف نشست:
۱-مشاوره فلسفی چیست و چه تفاوتی با سایر مشاوره ها دارد؟
۲-نظریات اصلی، رویکردها و روش های مشاوره فلسفی چیست و برای درمان به چه صورتی اقدام می کند؟
۳-اهمیت مشاوره فلسفی در زندگی چیست و چگونه می تواند در اشتغال زایی رشته فلسفه پویا باشد؟
📃همراه با اعطای گواهی معتبر
⚠️شرکت برای عموم آزاد و رایگان است.
🔹جهت ثبت نام به آیدی @Eskandariisani در تلگرام پیام دهید.
@philosophy_mazaheb
@philosophyisl
الهیات سینما_1.mp3
37.74M
🎙#گزارش_صوتی
🔹با عنوان:(الهیات سینما)
📌 باحضور:: خانم دکتر عارفه گودرزوند چگینی(عضو هیات علمی گروه معارف)
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۱۹
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🔻وبینار مشاوره فلسفی با تدریس دکتر نرگس نظرنژاد در روز شنبه ۲۱ مرداد با میزبانی انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران و انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، با استقبال حدود ۳۰۰ مخاطب برگزار شد.
🔻باتوجه به محدودیت ۱۵۰ نفره اتاق اسکای روم، پخش زنده این وبینار در آپارات نیز قرار داده شد و پخش آپارات نیز با بازدید قابل توجهی مواجه شد.
🔻در مجموع، تعداد ثبت نامی ها و شرکت کنندگان در اسکای روم و آپارات به ۳۰۰ نفر و تعداد مخاطبان برخط آن نیز به بیش از ۱۲۰ نفر می رسید.
🔻باتوجه به این استقبال، انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران و انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی در نظر دارند تا به زودی کارگاهی چندجلسه ای جهت ادامه آموزش مشاوره فلسفی برگزار کنند.
#مشاوره_فلسفی
#گزارش_تصویری
@philosophy_mazaheb
@philosophyisl
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست چهارم: الهیات اندوه
🔸هدف نشست: الهیات در عصر مدرن چه نقشی در کاهش اندوه بشر دارد؟
الهیات باعث افزایش اندوه میشود یا کاهش آن؟
مواجهه الهیات با اندوه های بشری چگونه است؟
👤استاد: اقای دکتر مهراب صادقنیا(عضو هیئت علمی رشته ادیان ابراهیمی)
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۲۶
⏰ساعت:۱۶
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
الهیات اندوه.m4a
45.03M
🎙#گزارش_صوتی
🔹با عنوان:(الهیات اندوه)
📌 باحضور:: آقای دکتر مهراب صادقنیا(عضو هئیت علمی رشته ادیان و مذاهب)
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۵/۲۶
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🔴به مناسبت «روز بزرگداشت ابنسینا» و با اهتمامِ «گروه مطالعات ابنسینا»
✔️نشست «اندیشۀ ابنسینا و فارابی؛ پیوستگیها و گسستگیها»
🕰️زمان: چهارشنبه 1 شهریورماه 1402،
ساعت 10-16 در دو بخش صبح و عصر
📌بهصورتِ حضوری و مجازی
📍مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، سالن دکتر نصر (واقع در تهران: خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره ۴)
📌لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/sina
📌برنامۀ برگزاری نشست را در لینک زیر ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/610
@hekmatfalsafe
--------------------------------------------
🟥 @logos_philonews
سلام علیکم. نوزدهمین کلاس حِکْمی منتشر شد.
نوزدهمین کلاس حِکْمی: کشمکشهای میان انسانها چگونه آغاز میشود و چه زمانی پایان مییابد؟
دانستیم که ما انسانها برای داشتن زندگی بهتر دائماً در حال تلاش و تکاپو هستیم. آیا دوست داری به همین تلاشهای روزمرهای که از ما سر میزند، رنگ و بوی حِکْمی بدهی؟ در این کلاس دربارۀ همین نکته صحبت میکنیم و به دلیل همۀ نزاعها و کشمکشهایی اشاره میکنیم که در میان انسانهای مختلف به وجود میآید و راهکار از بین بردن آن کشمکشها را نیز بیان میکنیم. بعد از دیدن این ویدئو باید بتوانید به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
- کدام جمله صحیحتر است؟
الف) برای داشتن زندگی حِکْمی، منافع دنیوی را باید کنار گذاشت و دنبال نکرد.
ب) برای داشتن زندگی حِکْمی، منافع دنیوی را باید به گونهای دنبال کرد که بهتر بتوانیم به منافع باطنی دست پیدا کنیم.
- آیا «مبارزه با نفس» به معنای دنبال نکردنِ منافع دنیوی است؟
- کدام جمله معقولتر است؟
الف) ما باید با تأمین نیازهای جسمانی، جهت پرداختن به مسائل باطنی، فراغت و آمادگی بیشتری ایجاد کنیم.
ب) ما باید به منظور پرداختنِ هر چه بیشتر به مسائل باطنی، نیازهای جسمانی را رها کنیم و تأمین نکنیم.
- چگونه میتوان رنگ و بوی حِکْمی به تلاشهایی داد که در زندگی متحمل میشویم؟
- آیا میل به منافع غیرمادی را میتوان با امور مادی ارضاء کرد؟
- آیا هدفی بهتر از «کمال مطلق» را میتوان تصور کرد؟ آیا انتخاب هدفی غیر از «کمال مطلق» عاقلانه است؟ آیا بدون معرفت میتوان نسبت به کمال مطلق شناخت پیدا کرد؟
- به صورت خلاصه بگویید که چرا کشمکشهای گوناگون در میان مردم به وجود میآید؟
- آیا میتوان گفت کشمکشهای درونی مانند حسادت، بخل و کینه هم (علاوه بر کشمکشهای بیرونی) حاصل دنیاگرایی مردم است؟
- چگونه میتوان به کشمکشهای میان مردم پایان داد؟
لینک نوزدهمین کلاس در آپارات:
https://aparat.com/v/2gTu1
لینک نوزدهمین کلاس در یوتیوب:
https://youtu.be/i2ynRmDKNiA
محمد قمی هستم. دکترای حکمت متعالیه دارم. علوم عقلی مانند منطق، فلسفه، کلام و عرفان را آموزش میدهم و کمک میکنم تفکر درست و زندگی حکیمانه ای داشته باشید. به تازگی «کلاس حِکْمی» را آغاز کرده و تلاش میکنم حکمت را که گمشدهٔ هر انسانی است، با زبانی ساده آموزش دهم. این کلاس را در یوتیوب و آپارات میتوانید دنبال کنید.
آدرس کانال «کلاس حِکْمی» در یوتیوب:
https://www.youtube.com/@HikmiiClass
آدرس کانال «کلاس حِکْمی» در آپارات:
apart.com/HikmiiClass
تلگرام: https://t.me/HikmiiClass
ایتا:
https://eitaa.com/HikmiiClass
مشاور فلسفی.mp3
49.95M
مشاوره فلسفی
🎙سخنران: دکتر نرگس نظرنژاد
(دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه الزهرا)
◀️ میزبان: انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی و انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران
📆 زمان: شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
#گزارش_صوتی
@philosophy_mazaheb
@philosophyisl
🔰انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق(ع)با همکاری انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی برگزار میکند:
🔹سلسله نشست های الهیات کاربردی
🔶نشست پنجم: الهیات دوستی
🔸هدف نشست:
۱. نسبت الهیات و دوستی؟
۲. آیا الهیات مانع دوستی است؟
۳. بنیانهای نظری صلح و دوستی از منظر الهیات اسلامی چیست؟
👤استاد: اقای دکتر مجید احسن
🗓تاریخ :۱۴۰۲/۶/۲
⏰ساعت:۱۷
🔺شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn
✅انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق (ع)
🆔https://zil.ink/elahiat_isu
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
❇️ابنندیم
در حدود سال ۳۲۰ ق در بغداد متولد شد.
⭕️اطلاعات چندانی از زندگی ابنندیم در دست نیست.
💡ابنندیم همچون پدرش در بازار کتابفروشان بغداد («سوقالوراقین») به کار کتابت و فروش کتاب مشغول بودهاست و به همین سبب با آثار مکتوب زمانهٔ خود آشنایی داشتهاست.
🔹بسیاری از عالمان و دانشمندان عصر خود را میشناخته و از نزدیک آشنایی داشتهاست.
🔰ابنندیم به تصریح به عقاید مذهبی خود اشاره نکردهاست ولی عموماً او را شیعهٔ دوازده امامی میدانند.
🔸مهمترین اثر ابن ندیم که شهرت جهانی دارد کتاب الفهرست است.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
❇️ابواسحاق ابراهیم کازرونی
زاده ۹۶۳ میلادی برابر ۳۵۲ هجری قمری در کازرون
🔸ابواسحاق از خویشاوندان سلمان فارسی بود.
پدرش شهریار مردی پیشهور بود، مادرش بانویه نام داشت. ابواسحاق تهی دست بود و روزها به پیشهوری و صبحها قبل از شروع به کار به تحقیق علوم دینی و قرآن میپرداخت.
🔹در پانزده سالگی به ملک عرفا قدم نهاد و در سال سیصد و هشتاد و هشت به زیارت مکه رفت.
🟢وی در کازرون و حوالی آن اماکن و خانقاههای متعددی ساخت و در آن اماکن از فقرا پذیرایی و با زرتشتیان مباحثه و مناظره میکرد.
🕌سال سیصدو هفتاد و یک، مسجد بزرگی ساخت که با پایان آن شهر کازرون وضعیتی دیگر به خود گرفت.
💢آرامگاه وی در باغ کوچکی در شرق شهر کازرون قرار گرفتهاست که
هماکنون، محل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کازرون است.
✅انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرام
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی با همکاری کانون اخلاق و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت #ابن سینا » برگزار می کند:
🔹️نشست مجازی با عنوان:
امکان عقلی و وقوعی نبوت در انسان از منظر ابن سینا
📌با حضور: اقای دکتر مرتضی پویان
🗓 تاریخ: ۱۴۰۲/۶/۶
⏰ ساعت : ۱۰
🔺️شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
✅کانون اخلاق و عرفان
🆔@akhlaghvaerfaneslami ایتا
🆔https://t.me/akhlaghvaerfaneslami تلگرام