🔸پلیس مخفی!
دروغپراکنیهای ساواک و تعدد جاسوسهای آن، در ایجاد رعب و وحشت در دل مردم مؤثر بود؛ در فضای بهوجودآمده، سخنگفتن از شاه و سیاست، حتی در میان اعضای خانواده، با ترس همراه بود و معمولاً از آن دوری میشد.بعداز مخالفت امامخمینی با رژیم ،ساواک بهتدریج از صورت یک سازمان اطلاعاتی و ضد جاسوسی خارج شد و بخش عمدهای از آن به صورت پلیس مخفی، به مبارزه با مخالفان سیاسی رژیم پرداخت. توقیف خودسرانه مظنونان و زندانیماندن آنان برای مدت نامعلوم، محاکمه غیرعلنی و بدون حضور وکیل و با حضور عوامل ساواک یا ارتش، عادیبودن شکنجه در روند بازجویی از روشهای معمول این سازمان بود.
(نجاریراد، ساواک و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه، ۹۴–۹۵،
سولیوان و پارسونز، خاطرات دو سفیر، ۹۵ ، فوران، مقاومت شکننده، ۴۶۶)
#ساواک
#محمدرضاشاه
#جاسوس
✅@phistorysin
🔸 شکنجه های ساواک
منابعی تعداد زندانیان سیاسی دوران محمدرضا پهلوی را ۲۵۰۰۰ تن ثبت کردهاند. شکنجههای جسمی مانند سوزاندن قسمتهای مختلف بدن با کبریت و فندک، آویزانکردن به مدت طولانی، بیخوابیدادن، بستن دست و پا و زدن ضربات کابل بر پا و دیگر قسمتهای بدن، کشیدن ناخن، فروکردن سوزن به زیر ناخن، استفاده از دستگاه آپولو، بازکردن آب روی سر متهمان، بهصلیبکشیدن، استفاده از شوک الکتریکی ،بخشی از جنایتهای ساواک بود که مستقیماً جسم زندانیان سیاسی را هدف قرار میداد؛ بر همین اساس در سال ۱۳۵۳ رئیس سازمان عفو بینالملل اعلام کرد که هیچ کشوری به اندازه ایران در زمینه حقوق بشر بدسابقه نیست.
(شاهدی، ساواک، ۶۳۱
سلیمی، شکنجه به روایت شکنجهگران ساواک، ۱۲۰
ایرن برگر، ساواک دوست دژخیم غرب، ۲۳
بیل، شیر و عقاب، ۲۵۸؛ گازیوروسکی، سیاست خارجی آمریکا و شاه، ۳۲۳)
#شکنجه
#ساواک
#محمدرضاشاه
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸بیگانگی فرهنگی
در دوره پهلوی دوم هنر سطحی و بیاصالت مورد توجه حاکمیت قرار داشت. رژیم تلاش میکرد از مسائل هنری به عنوان ابزار تبلیغی و تفریحی صِرف استفاده کند.او علاقه ایی به هنر ایرانی نداشت.شاه تمایل زیادی به فرهنگ و هنر آمریکایی داشت تا آنجا که میگفت: اگر شاهنشاه نبودم، ترجیح میدادم هنرپیشه فیلمهای وسترن و یا یک مزرعهدار بزرگ در آمریکا بودم.علاقه محمدرضا در گوش دادن به موسیقی نیز هیچ نشانی از هنر ایرانی نداشت. او موسیقی جاز را میپسندید، از این رو خوانندهی مورد علاقهی او یک خوانندهی غربی به نام «فرانک سیناترا» بود که از دوستان صمیمی شاه محسوب میشد.
(دیبا، فریده، دخترم فرح (خاطرات فریده دیبا)، ترجمهی الهه رئیسفیروز، ص 126
حسینیان، روحالله، چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران، ص 91)
#فرهنگی
#محمدرضاشاه
#هنرپیشه
#فرح
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸تاراج میراث فرهنگی!
اشرف علاقه ای به فرهنگ ایرانی نداشت وعلایق او به فرهنگ غربی گرایش داشت. بیعلاقگی اشرف به فرهنگ و تمدن ایرانی تا آنجا پیش رفته بود که با همکاری پسرش شهرام پهلوینیا به تاراج و قاچاق اشیای عتیقهی ایران که میراث فرهنگ و هنر این مملکت بودند، پرداخت.یکی از این موارد تاراج عتیقه های تپه مارلیک بود. اشرف در طی سالهای فعالیت خود در این زمینه، اشیا و آثار گرانبهایی را که سرمایه فرهنگ و هنر این سرزمین کهن بودند، با نازلترین مبلغ به موزههای کشورهای غربی هدیه کرد.
(پهلویها (خاندان پهلوی به روایت اسناد)، جلد دوم، ، صص 256- 257)
#قاچاق
#اشرف_پهلوی
#محمدرضاشاه
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸فرهنگ غربی!
قویترین نمایندگی جریان غربگرایی در ایران، در عرصه فرهنگ و هنر، بر عهده فرح بود. زمانی که او با محمدرضا ازدواج کرد، فاقد هرگونه تجربه سیاسی و فرهنگی بود، اما پس از ورود به وادی فرهنگ، چنان در این حوزه افراط کرد که دربار ایران به شکل دربار کشورهای غربی به خصوص دربار فرانسه درآمد. فرح به زودی با کمک گروهی از جوانان متجدد غربی و تازه محصلین دانشگاههای خارجی که اکثر آنان از حلقهی دوستان و همکلاسیهای خودش بودند، فعالیتهای گستردهای را برای تغییر فرهنگ و هویت مردم اجرا کرد. مهمترین این دوستان فرح، رضا قطبی و لیلی امیر ارجمند بودند.
(کسری، نیلوفر، زنان ذینفوذ در خاندان پهلوی، نشر نامک، تهران 1379 صص 265- 266)
#فرح
#رضا_قطبی
#لیلی_امیرارجمند
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸هویت نو!
فرهنگ مردم مسلمان ایران در دستان فرح بود. فرح همکلاسی های خود در فرانسه را در این عرصه با خود همراه کرد. او با استفاده از امکانات مالی ویژهای که در اختیار داشت، گروه بیشماری از متخصصان معماری، شهرسازی، نقاشی، مجسمهسازی و نظریهپردازان مسائل اجتماعی، فرهنگی و تاریخی، هنرمندان و... را با امتیازات ویژهای همچون امکانات مالی و رهایی از ضوابط دست و پاگیر دولتی، به خدمت گرفت. این گروه با رهبری فرح وظیفه داشتند با تلفیق فرهنگ و تمدن ایرانی و غربی، هویت جدیدی را برای ایرانیان ایجاد کنند که در این هویت نو برتری با فرهنگ غربی بود.
( کسری، نیلوفر، زنان ذینفوذ در خاندان پهلوی، نشر نامک، تهران 1379 صص 265- 266)
#فرح
#مجسمه سازی
#فرهنگ
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸تاسیس سازمان های فرهنگی
گروه زیر نظر فرح در عرصه فرهنگی وظیفه داشتند هویت فرهنگی جدید ایرانیان را به مدرنترین مظاهر فرهنگ و تمدن غرب درآورند. با این تفکر غالب، متخصصین ایرانی خارج از کشور توسط حلقه دوستان فرح به ایران آمدند و با حکم و دستور فرح در رأس سازمانهای مستقلی قرار گرفتند. این سازمانها عبارت بودند از: رادیو و تلویزیون، جشن هنر شیراز، جشنهای فرهنگ و هنر، مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، سازمان نمایشگاهها و کارگاه نمایش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فستیوال سینمای کودکان، فستیوال بینالمللی فیلم تهران و مدرسهی عالی دختران، فستیوال بینالمللی فیلم تهران، موزههای تهران، تئاتر شهر و...
(کسری، نیلوفر، زنان ذینفوذ در خاندان پهلوی، صص 265- 266)
#فرح
#محمدرضاشاه
#فرهنگ
#جشن_هنر_شیراز
#صداوسیما
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸هنر پهلوی!
هنر مورد توجه دربار پهلوی دوم شامل رقاصی، خوانندگی و مطربی آن هم از نوع کافهای و کابارهای بود که در بین طبقهی حاکمهی رژیم نیز به شدت رواج داشت. رقاصی و نوازندگی گاهی سبب میشد که افرادی مورد توجه سران رژیم قرار گیرند و حتی به مقاماتی همچون وزارت هم برسند. غلامرضا کیانپور وزیر دادگستری و وزیر اطلاعات و جهانگردی در کابینهی هویدا از این هنرمندان بود. او که با نام هنری «شاپور خوشگله» در بین دوستانش معروف بود، در سالهای قبل از وزارتش با پوشیدن لباس زنانه در میهمانیها و مجالس عروسی میرقصید .او به واسطهی علاقهی هویدا به هنرنماییهایش به مقام وزارت رسید.
(دلدم، اسکندر، من و فرح پهلوی، 3 جلد، انتشارات به آفرین، چاپ دوم، تهران 1380، صص 472- 474)
#محمدرضاشاه
#فرهنگ
#شاپور_خوشگله
#وزارتخانه
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸بهائیان در دربار پهلوی
بهائیان در دربار پهلوی نفوذ بالایی داشتند. نفوذ اصلی آنها ، در دوران قدرتگیری عبدالکریم ایادی پزشک مخصوص شاه بود؛او ریاست تشکیلات بهائیان را بر عهده داشت و به سبب نفوذ کلامی که در نزد شاه داشت، راه پیشرفت بهائیان را هموار میکرد، او در رساندن "امیرعباس هویدا " به نخست وزیری نقش کلیدی داشت. در دوران نخست وزیری، هویدا وزرای بهایی را وارد کابینه کرد و این وزرا بدون اجازه ایادی حق هیچ کاری را نداشتند؛ توسط او صدها، افسر بهایی وارد ارتش شده، به مقامات بالا رسانید. در این دوران تعداد بهائیان ایران به سه برابر رسید.
(شهسواری، ثریا، اسناد فعالیت بهائیان در دوره محمدرضا شاه، ص۸۰، تهران، انتشارات مرکز اسناد رسمیانقلاب اسلامی، ۱۳۸۷)
#بهائیان
#دربار_پهلوی
#هویدا
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸قهرمانی ایران مقابل اسرائیل
فوتبال استقلال ایران با هاپوئل اسرائیل در فینال جام باشگاههای آسیا ، در سال1349 در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. مردم در ورزشگاه و بعداز پیروزی و قهرمانی استقلال در این مسابقات تا چند روز خوشحالی کرده و شعار بر علیه اسرائیل می دهند . محمد رضا شاه پس از شنیدن گزارش اعتراضات و شعارهای مردم بسیار خشمگین می شود. عَلَم در خاطرات خود مینویسد : شاه را برآشفته دیدم.علت را جویا شدم.گفت: برخی دانشجویان و بعضی جوان های دیگر شعارهایی می دهند که به وضوح کمونیستی است.یک فتح فوتبال که این همه سر و صدا ندارد، آن همه شعارهای "زنده باد خلق فلسطین"، "مرگ بر یهودی"
( خاطرات اسدالله علم.دوشنبه 24 فروردین 1349)
#فوتبال
#اسرائیل
#علم
#محمدرضاشاه
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸راهی که آمدیم
قبل از انقلاب جزو حرفهایی که ما همیشه می زدیم، این بود که ما گندم را از امریکا می خریم و سیلوی ما را هم شوروی ها می سازند.
۱۳۸۳/۱۲/۰۵
#رهبر_انقلاب
#گندم
#خودکفایی
#آمریکا
#شوروی
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin
🔸راهی که آمدیم
حالا شما جوانها که آن زمان را ندیدید، قدیمیترها [میدانند]، از فیلیپین و از هند و مانند اینها برای ما دکتر میآمد. در روستاها و راههای دور نه، گاهی در شهرهای خیلی نزدیک، برای ما مثلاً از فیلیپین پزشک میآمد.
۱۳۹۶/۱۱/۱۹
#رهبر_انقلاب
#پزشک
#فیلیپین
#وزات_علوم
📌اندیشکده مطالعات تاریخ پهلوی
✅@phistorysin