اگر شما یه خواننده بودید، حاضر بودید فشاری رو تحمل بکنید، کمبود درآمد مادی رو تحمل بکنید ولی کار خوب ارائه بکنید؟
به نظر من برای کسی که بخواد کار رو آسون بکنه، و برای کسی که فقط و فقط نتیجهی مادی قضیه براش مطرح باشه بهترین جواب اینه که مردم اینجوری میخوان. خب مردم هم وقتی که ۲۴ ساعت این موسیقی رو بشنون خوششون میاد البته که خودشون هم زمینه دارن، قبول دارم. عموما طبع اکثریت قریب به اتفاق مردم به ابتذال گرایش داره. ولی به نظر من اجرا کنندگان و به وجود آورندگان آثار هنری، سمعی و بصری از هر نوعش و کسانی که به هر حال روی مردم تاثیر دارن میتونن چیز خوب تحویل بدن.
-فرهاد مهراد
Farhad Mehrad farhad_mehrad_marde_tanha 128.mp3
زمان:
حجم:
3.3M
1:06
شب با تابوت سیاه، نشست توی چشماش
خاموش شد ستاره، افتاد روی خاک
سایهش هم نمیموند، هرگز پشت سرش
غمگین بود و خسته، تنهای تنها
شعر رضا براهنی میدونیم، به هنجار نیست. شعری نیست که مخاطب ساده بتونه درک کنه یا باهاش ارتباط بگیره. توش از کلماتی استفاده شده که در زندگی روزمره استفاده نمیشه. مثلا توی همین شعر یه جا میگه «نمیبینمم، نمیخوابانمم» این با اینکه از نظر دستوری درسته ولی چیزی نیست که ما همیشه بشنویم. و اینکه شما در اوج محبوبیت هنری و با اون همه طرفدار خطر کنی و شعر رضا براهنی رو بخونی، چیزیه که به نظر من ارزشمنده.
-رشید کاکاوند
Alireza Ghorbani @MokhtalefMusicAlireza Ghorbani - I m Passing Out [320].mp3
زمان:
حجم:
17.5M
4:58
معشوقِ جان به بهار آغشتهی منی
هنگامهی منی
نحرم کنند اگر همه میبینند که تو نگاه گلوگاه پنهانی منی
ببین، تو مرا تا ته ببین اگر تو مرا نبینی من هم نمیبینمم
اگر تو مرا نخوابانی من هم نمیخوابانمم، نمیبینمم...
تو شانه بزن من هیچگاه نمیخوابم
از هوش میروم
دیروز رفته بودم، امروز هم از هوش میروم...
ققنوس
4:58 معشوقِ جان به بهار آغشتهی منی هنگامهی منی نحرم کنند اگر همه میبینند که تو نگاه گلوگاه پنهانی
اگر سمفونی مردگان رو خونده باشید شباهت هایی بین این شعر و مومان چهارم سمفونی مردگان پیدا میکنید. شعر کامل تازه از این هم عجیب تره. اگه تونستم دکلمهی شعر اصلی رو پیدا میکنم و میفرستم.
آهنگایی که باهاشون خاطره دارم و برام خاص هستن طبیعتا زیادن. ولی این آهنگ یه جور دیگه خاصه.
آهنگ راز دل از آلبوم رسوای زمانه بود. این آلبوم یه بازخوانی از تصنیف های قدیمی ساختهی استاد همایون خرم به خوانندگی آقای قربانیه. همه شاهکار هستن به واسطهی تنظیم فوقالعادهی کامبیز روشن روان. ولی برای من آهنگ «راز دل» به دلایل دیگهای خاصه.
هر کسی از مادر خودش یک خاطرهی موسیقایی داره. یا لالایی، یا موسیقی هایی که دوست داره. و حتما اون موسیقی که از کودکی توی گوش کسی باشه در آینده براش نقش متفاوتی داره. راز دل برای من همچین چیزیه. یادمه اون موقع موسیقی محبوب مامان من این قطعه از آقای قربانی بود. مطمئنا شما حسی که من بهش دارم رو نمیتونید درک کنید چون بخشی از زیبایی هر قطعه مربوط به خاطرات ما با اونه، اما کمی از حسش رو شاید بشه فهمید.
اگر شما هم همچین آهنگ هایی دارید که به واسطهی خاطراتتون خاص هستن، میتونید اسمش رو به همراه توضیحش بفرستید تا اینجا بذارم و همه بتونن بشنون.
Alireza Ghorbani - Rosvaye Zamaneh01. Raze Del.mp3
زمان:
حجم:
7.2M
2:31
دل دیوانهی من به غیر از محبت، گناهی ندارد، خدا داند
شده چون مرغ طوفان که جز بیپناهی، پناهی ندارد، خدا داند
منم ابر وحشی که در هر بیابان به تلخی سرشکی بیفشاند
بجز این اشک سوزان دل ناامیدم گواهی ندارد، خدا داند...
داستان اینه که وقتی من داشتم به دنیا میاومدم، پدرم پشت در اون اتاقی که مادرم و پرستار داخلش بودن شروع کرد به نواختن قطعهی شهرزاد تا مادرم آروم بشه. برای همین اول اسم من رو گذاشتن شهرزاد، ولی بعد عوضش کردیم به شهرداد.
صدای آواز مادرم همیشه توی گوش من هست و جزوی از تار و پود وجود منه و به بهترین خاطرات کودکی من گره خورده. پس من یک موسیقی ساختم به نام رقص عذرا که نام مادرم بود.
یادمه اون موقع که اولین بار توی ونیز اجرا کردمش، به طرز عجیبی تمام خاطرات کودکیم جلوی چشمام اومد. توی ونیز، یک شهر اروپایی که هیچ ربطی به خاطرات من نداشت من اینقدر موقع اجرا با این آهنگ گریه کردم که کلید های پیانو از اشکم خیس شده بود. هر وقت این قطعه رو میزنم یادش میافتم و همیشه احساساتی میشم.
-شهرداد روحانی
زمان:
حجم:
3.4M
چند سال باید بگذرد تا عشق به مادر تمام شود؟ هفتاد سال کافی نیست؟
سحر محمدی بروجردی از خواننده های خانم محبوب منه. شاگرد خلف استاد شجریان و در حال حاضر خوانندهی پورناظری ها (چون کیخسرو خان دیگه نیست نمیگم گروه شمس) که خیلی سعی کرد توی ایران بتونه آهنگ منتشر کنه و همینجا کار کنه اما نشد و خارج از کشور اجرا داره فقط، تا هزار و یک شب.
توی قطعهی تیتراژ هزار و یک شب، سهراب پورناظری آهنگی که میسازه رو طراحی میکنه برای دو خواننده: علیرضا قربانی و سحر محمدی (یا بروجردی) و این قطعه یه ویژگی خاص داره. صدای خوانندهی خانم پس زمینه نیست، صدای اصلیه. فقط توی تیتراژ اصلی سریال به صورت چند صدایی طراحی شد تا مشکلی پیش نیاد (یعنی وقتی نوبت خانم محمدی میشه انگار چند تا خانم محمدی با هم میخونن) ولی همهی عوامل یه این نتیجه رسیدن که اگر برای انتشار قطعهی اصلی هم همین قضیهی چند صدایی باشه خیلی زشت و بد میشه. برای همین نسخهی تکآهنگ رو همون اجرای اصلی منتشر کردن. نتیجه؟ توقیف شد!
تهدید به ممنوعالکاری و حذف قطعه از تمام پلتفرم های دارای مجوز و در نهایت توبیخ و جریمه. چون یه خوانندهی زن داشت.
جدا از حواشی، یه قطعهی فوقالعاده زیباست. حتما بشنوید.