eitaa logo
دارالقرآن پلیس
12.2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
5.9هزار ویدیو
138 فایل
حضرت آقا: «بايد همه قرآن‏ را بلد باشند. امروز، فردى داراى تحصيلات عاليه .بلد نيست يك سطر قرآن را بخواند!انسان می‏بيند كه .دانشجو .در صحيح ‏خوانى قرآن كمبود دارد. اين، نقص بزرگى است؛اين را بايد برطرف كنيم. اداره قرآن عترت و نماز ساع س فراجا @Yamahdi777
مشاهده در ایتا
دانلود
تلاوت محزون«سوره تحریم»مرحوم شحات محمد انور
34.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قاری خوش حنجره اندونزیایی ، شیخ عیدی شعبان - سوره مبارکه بلد بسیار زیبا👌 ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🌺 جهان، بہ یمن حضور تو مےگردد کہ جان جهان، تویے... سلام بےشمار بر تو 🌸 ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
4_507651510750938331.mp3
354.9K
🎤فرازی بسیار زیبا در مقام «‏ بیات کُـــــــــرد» با صدای قاری شهید استاد حاج محسن حاجی‌حسنی‌کارگر ✅بسیار دلنشین و با تحریرهای زیبا 🎼فرود این نفس در مقام «بیات» است ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🔸مختصری از زندگینامه استاد محمد رفعت مرحوم شیخ "محمد رفعت"، ملقب به امیرالقرّاء ، از ستارگان پر فروغ علم قرائت، از نوابغ کم نظیر تلاوت قرآن کریم در قرن حاضر می باشد. وی حافظ قرآن مجید، مسلط به انواع قراآت و مبتکر در خلق الحان و اصوات زیبای قرآنی که قرائت و لحنش در دنیای اسلام موجب تحسین و شگفتی اساتید است. وی در علم قرائت قرآن اُسلوبی منحصر به فرد داشت و به واسطه نبوغ ذاتیش در خلق اصوات و تسلط به تجوید و قدرت ادای حروف و مهارت در وقوف آیات الهی همواره در بین مشاهیر قراء قرآن ممتاز و بی نظیر بوده است. استاد رفعت در سال 1300 هجری قمری در قاهره متولد شد و بیش از 6 سال نداشت که به واسطه بیماری شدیدی بینایی خود را از دست داد و برای همیشه از نعمت بینایی محروم شد. پدرش شیخ محمود رفعت مشوق وی به فراگیری قرآن شد و او را نزد استاد شیخ " حمّاده" جهت فراگیری علوم قرائت و حفظ قرآن مجید روانه ساخت تا این که به واسطه نبوغش در این علم و فن پیشرفت چشمگیری نمود. استاد رفعت در 30 سالگی به اوج شهرت غیرقابل وصفی رسید تا بدانجا که در مسجد قاهره جمعیت زیادی از نقاط مختلف گرد آمده و طنین تلاوت وی را می شنیدند، در نمازهای جمعه و سایر مراسم نیز چنان مردم مشتاق را به صوت ملکوتیش جلب کرده بود که آنان گذشت زمان را حس نکرده و با هیجان، استاد را تشویق می کردند. یکی از نشریات هم عصر استاد به نام "کل شیء" در یکی از شماره های خود می نویسد: "در روزهای سه شنبه و جمعه هر هفته، وقتی ساعت به 9 می رسید، در محلی که جلسه قرآن برای استاد محمد رفعت تشکیل می شد، انبوهی فوق العاده مسجد را در برمی گرفت، و این در حالی بود که تلاوت استاد در این مسجد به طور مستقیم از رادیو قاهره برای سراسر کشور پخش می گردید و همگان می توانستند از صوت دلنشین استاد که معانی آیات قرآن را نیز در اذهان مستمعین بر جای می گذاشت استفاده نمایند." مشهور است که در اواخر عمر و حیات پرثمر استاد رفعت، رادیوی بریتانیا تلاوت "سوره هود" این قاری بزرگ را در مدت سه روز در مسجدی که جمع کثیری از مردم حضور داشتند ضبط کرده است و این نوار هم اینک از مفاخر موزه بریتانیا محسوب می شود. و نیز مرحوم استاد رفعت قصارالسّور را در14 روایت قرائت کرده که از طرف رادیو ضبط کامل شده است. از میان شیفتگان صوت استاد رفعت استاد شعیشع است که به شیوه آن مرحوم تلاوت می کند و بسیاری از فنون و رموز قرائت را از وی تلفظ کرده است. ایشان در مورد استاد رفعت چنین می گوید: " در حالی که استادم در قید حیات نیست ولی همانطور که در زمان حیاتش از وی جدا نبودم هم اینک نیز که سالها از رحلتش می گذرد از وی جدا نیستم." شیخ احمد الرزیقی که از قاریان معروف عصر حاضر است درباره استاد رفعت چنین اظهار می دارد: " مرحوم شیخ رفعت - رحمة الله- در قراآت تبحری کامل داشت، در علم وقف و ابتدا مسلط بوده و خداوند در صوت ملکوتی وی نعمتش را به کمال رسانده و نیز به او شناخت مقامات الحان قرائت را عطا کرده بود. چنان که استاد آیه ای را در مورد وعده ها و توصیف بهشت تلاوت می کرد در آن آیه نغمه و آهنگی را انتخاب می نمود که شنونده کیفیت بهشت را می توانست تجسم نماید. و یا اگر آیه ای را در مورد عذاب تلاوت می کرد با انتخاب الحان مناسب شدت عذاب و آتش جهنم را به مستمع می فهماند." خلاصه استاد رفعت شخصیتی برجسته و امام قاریان تا این عصر بوده است. از مرحوم استاد رفعت آثاری گرانبها در قرائت های مختلف و نیز اذان به یادگار مانده است که نام و یادش را جاویدان می سازد. از جمله تلاوت های معروف محمد رفعت می توان علاوه بر سوره هود ، به سوره های کهف، رحمن و یوسف نیز اشاره نمود. مرحوم استاد شیخ محمد رفعت پس از عمری پربرکت در سن 69 سالگی به سال 1369 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و به رحمت ایزدی پیوست. ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran یکی از تلاوت های زیبای ایشان👇👇👇👇👇
refat.mp3
18.77M
🎙یک تلاوت اصیل و فنّی از استاد بزرگ، مرحوم شیخ محمد رفعت 📖سوره مبارکه توبه ، آیات ۷۲ الی ۸۵ ⏲مدت زمان تلاوت : ۲۶:۰۴ ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🌷 پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) : ✍ کسی که پای مادرش را ببوسد ؛ مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده 📚( گنجینه جواهر ) 🌷 و نیز فرمود: «هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد ، از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند» 📚( نهج الفصاحة) 🔸روزی مردی نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: من تمام گناهان را انجام داده‌ام، آیا راه توبه برای من هست؟ فرمود: آیا پدر و مادرت زنده‌اند؟گفت: تنها پدرم زنده است.فرمود: به پدر خود احترام و نیکی کن؛ تا خداوند تو را ببخشد. 🔸وقتی که آن مرد رفت،حضرت به اطرافیانش فرمود: «ای کاش مادرش زنده بود» 📚 (بحارالانوار ، ج ۷۱) ‌ ☘ و ما انسان را درباره‌ى پدر و مادر سفارش كرديم، مادرش او را حمل كرد، در حالى كه هر روز ناتوان‌تر مى‌شد، (و شير دادن) و از شير گرفتنش در دو سال است، (به او سفارش كرديم كه) براى من و پدر و مادرت سپاسگزار، كه بازگشت (همه) فقط به سوى من است. ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پدر و مادر، دوای هر درد! ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🔻 🔹سوره ق ، آیه ۴۱-۴۲ 📖 وَاسْتَمِعْ يَوْمَ يُنَادِ الْمُنَادِ مِن مَّكَانٍ قَرِ‌يبٍ يَوْمَ يَسْمَعُونَ الصَّيْحَةَ بِالْحَقِّ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُرُ‌وجِ ⬆️ و روزى كه منادى از جايى نزديك ندا درمى‌دهد، به گوش باش. روزى كه فرياد [رستاخيز] را به حق مى‌شنوند، آن [روز] روز بيرون آمدن [از زمين‌] است. ✅ در حدیثی از امام صادق(ع)، صیحه به نام امام زمان ( عج ) و یوم الخروج به رجعت تفسیر شده‌ است. ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
4_507651510750938275.mp3
2.48M
🕌اذان زیبای قاری پیش‌کسوت کشورمان استاد سیدمرتضی سادات‌فاطمی ⏰مدت‌زمان: ۵:۰۹ 🎶این اذان در مقام «رست» اجرا شده است. ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ✳️فرازی فوق‌العاده زیبا و بدیع از استاد دکتر احمد احمد نعینع 📖سوره مبارکه انبیاء 🎼مقام : «نهاوند» ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ❇️فرازی ترکیبی و فوق‌العاده زیبا از استاد محمود شحات‌محمد‌انور فرزند کوچک استاد شحات‌محمد‌انور بزرگ ✅ترکیب «بیات» + «کُـــــــــرد» 📖سوره مبارکه ابراهیم (ع) 🏠 اجراء شده در لندن ⏲مدت زمان : ۴۵ ثانیه ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 آیت الله مجتهدۍ تهرانۍ✨🌻 تلنگࢪۍ زیبا بࢪاۍ توبہ واقعۍ🦋👀🍃 گول زدن شیطان با وعده ی عمر طولانی و ارزوی دراز‼️ ‌‌‌‌‌•┈┈••✾❀🕊❤️🕊❀✾••┈┈• ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🔻برنامه روز سوم مسابقات بین المللی قرآن کریم، بخش برادران @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 امام جواد (علیه السلام) : ✍ ثَلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ لَم یَندَم : تَرکُ العَجَلة ، وَ المَشوِرَة ، وَ التَّوَکُلُ عَلَی اللهِ عِندَ العَزمِ. 👌 سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشیمان نگردد : 1⃣ اجتناب از عجله 2⃣ مشورت کردن 3⃣ و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری 📚( مسند الامام الجواد ، ص 247) ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
39.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تلاوت افتخاری حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن در سی‌و‌نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم جمهوری‌اسلامی‌ایران ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 ( ) (تکیه های صوتی برکلمات) توسط👈 استادمهدی حسنی قسمت هفتم👉🏿 ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🌺 ♦️آغاز مبحث صوت و صداسازی ✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ مقدمه: لازم است نکاتی را خدمتتان عرض کنیم تا ورود به مبحث صوت و صداسازی برای شما گرامیان سهل‌تر شود. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ✅ نکته اوّل : صوت و لحن در گفتار ، معمولاً باهم به کار می روند، در حالیکه دو بحث کاملاً مجزا و مستقل هستند، ولی چون برای یکدیگر نقش مکمل را ایفا می کنند، معولاً در عبارت این دو لفظ را باهم به کار می‌برند. ✅نکته دوم : اگر بخواهیم مختصراً صوت و لحن را تعریف کنیم : 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 صوت به معنای ارتفاع ، انعطاف و شکل صداست و لحن به معنای آهنگ خواندن یا همان نغمات و دستگاه های موسیقیایی است. ✅نکته سوم : بعد از علم تجوید که مقدمه واجب و ناگزیری برای صوت و لحن است و راه را برای فراگیری الحان و نغمات هموار می‌کند ، صوت هم مقدمه واجبی برای لحن است. ما همیشه به قرآن‌آموزان این نکته را می‌گوییم که مثلاً اگر برای آسفالت کردن یک جاده خاکی، چند مرحله کار لازم باشد، از جمله صاف کردن ، قیر ریختن، آسفالت ریختن و ... ما باید تمام مراحل را به ترتیب و کامل انجام دهیم، و گرنه کار درست انجام نمی‌شود. تجوید و صوت و لحن هم همین‌گونه هستند و باید دقیقاً مثل بقیه کارها به ترتیب و کامل مراحل را طی کرد. یعنی اول تجوید، بعد صوت و بعد لحن. ✨✨✨✨✨✨✨✨ 👈🏻 در پایان بخش مقدمه یادآور می‌شویم که »»»»» ما اگر میخواهیم یک قاری موفق و حرفه ای شویم باید مباحث تجوید و صوت را با دقت و با پشتکار و تمرین زیاد دنبال کنیم. درست است که مبحث الحان و نغمات خیلی جذاب تر است ولی مباحث تجوید و صوت، مقدمه واجب و ناگزیر برای لحن است. 🌺🔹🌺 درس اوّل مبحث صوت و صدا سازی تا دقایقی دیگر .... . . . ❇️ صوت و صداسازی ❇️ ❇️ درس اوّل: تولید صوت و صدا، که از حرکات هماهنگ و منظم اندام ها و عضلات صوتی به وجود می آید، جنبه فیزیولژیک دارد. بخش مهمی از زیبایی لحن(سبک) و موفقیت در تطبیق مقامات و آهنگ ها مربوط به صدا است صدا از جهت مختلف قابل تمرین و پرورش است. بنابر این هر کس می تواند با تمرینات صحیح صدای نسبتاً زیبا و جذابی داشته باشد. لذا توضیحات مختصری درباره اندام های صوتی و چگونگی پرورش و تمرین صدا لازم به نظر می رسد: یکم: آشنایی با اندام های صوتی الف_ اندام ها و عضلات تولید کننده صوت که به فرمان دستگاه عصبی به حرکت در می آیند به ترتیب از این قرارند: ۱_دستگاه تنفسی شامل شش ها (که عمل دم و باز دم به وسیله آنها انجام می شود) نای و نایژه(مسیر هوا از ریه ها به طرف حنجره). ۲_عضلات و تارهای صوتی حنجره (تشکیل دهنده صدای ابتدایی). ۳_حفره ها و دیواره های گلو (محل تولید حروف_تند و کند کننده صدا) ۴_دهان، شامل: زبان (قسمت های جلو و عقب زبان)، فک، لب ها، لهات(زبان کوچک ) و سقف کام(نرم کام، سخت کام ) ۵_دندان ها و لثه ها (محل تولید حروف – لطافت بخشیدن به صدا ). ۶_ مجرا و حفره های بینی (تقویت کننده صدا – تولید کننده حروف خیشومی ). دوم : صدا چگونه تولید می شود ؟ جریان تولید صدا از این قرار است که شش ها در هر بازدم، جریان هوا را به بیرون می رانند. هوای بیرون داده شده از طریق نایژه ها و لوله نای به تدریج وارد حنجره می شود. با انقباض و انبساط عضلات حنجره، تارهای صوتی به ارتعاش در می آید و موجب می شود صدایی ساده شبیه زمزمه و ناله به وجود آید. پس از عبور هوا و امواج صوتی از حفره های گلو، دهان و بینی صدا و کلمات تشکیل و تکمیل گردیده و به صورت صوت و آهنگ منظوم یا غیر منظوم شنیده می شود. چون در تولید صدا، تنفس نقش مهمی دارد، تمرین هایی برای تقویت نفس پیشنهاد می گردد. سوم _تقویت نَفَس اندام تنفسی مانند عضلات دیگر قابل تمرین و پرورش است. با ورزش و تمرین، زمان نگه داشتن نفس طولانی تر می شود و به زیبایی و کیفیت صدا می افزاید. ریه ها که دو عضو اسفنجی شکل و قابل ارتجاع یعنی بزرگ و کوچک شدن هستند، عمل دم و باز دم را انجام می دهند. کسانی که نفس کوتاه دارند در حجم و شکل ریه ای آنها اشکالی وجود ندارد، بلکه اشتباه آنها در این است که عمل دم و بازدم را درست انجام نمی دهند. اوّلاً ریه ها را خوب پُر نمی کنند و در ثانی هوا را زیاد و زود مصرف می کنند. بعضی ها عمل دم نفس کشیدن را درست انجام می دهند، ولی چون در هنگام خواندن هوای بازدم را زود و زیاد مصرف می کنند از یک طرف دچار کمبود نفس می شوند و از طرف دیگر، ممکن است در صدایشان لرزش ایجاد شود. بنابراین کسانی که به نحوی با صدا و صوت سر و کار دارند باید بتوانند در کمترین فرصت (یک یا دو ثانیه) هوای کافی را (بدون کشیدن شانه و شنیدن صدای تنفس ) وارد ریه ها کنند و سپس خروج تدریجی و طولانی هوا را کنترل نموده، آن را به خوبی مصرف کنند. اینک قبل از اشاره به چند تمرین تنفسی چند نکته مهم را یادآوری می کنیم : ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 👇👇👇👇👇👇👇
۱_ معده پُر در کار تنفس (نفس عمیق و باز دم طولانی ) اخلال و نارسایی ایجاد می کند، بنابراین قبل از خواندن نباید معده را زیاد پر کرد. ۲. به هم خوردن تعادل روانی مثل ترس و اضطراب ... در ابتدای کار، جریان تنفس را کوتاه می کند و در نتیجه در صدا لرزش و نوسان نامطلوب ایجاد می شود. ۳. بی حالی و ضعف بدن ناشی از بیماری، خستگی زیاد، گرسنگی زیاد و... دستگاه تنفس را ضعیف می سازد . ۴. هنگام خواندن بهتر است نفس کشیدن (دم)، با دهان بسته و از طریق بینی انجام گیرد. تنفس از طریق بینی چند برتری دارد که یکی از آنها گرم و ملایم شدن هوا است و به همین جهت ، تخریش و تحریکی در گلو ایجاد نمی شود. در حالی که تنفس از طریق دهان گاهی ممکن است ایجاد تخریش(خراش دادن گلو) و سرفه کند و دهان خشک شود. چهارم : تمرین تنفس( دم و باز دم ) تمرینات دستگاه تنفس از جهات مختلف فوایدی دارد از جمله این که باعث طولانی شدن نفس و قوی شدن عضلات تنفسی می شود . قابل ذکر است که تعداد تنفس افراد در دقیقه در سنین مختلف یکسان نیست. دفعات تنفس در دقیقه از این قرار است : در نوزادان در بدو تولد 44 بار در دقیقه در کودکان 5 ساله 26بار در در افراد 20 تا 25سال 26 بار در دقیقه در افراد 25 تا 30 سال 26 بار در دقیقه در افراد ورزشکار کمتر از 15 بار در دقیقه 👈🏻 و اما تمرینات تنفسی که تأثیر بیشتری دارد و موجب طولانی شدن نَفَس و زیبایی صدا می شود از این قرار است : ✅تمرین ۱ : نفس عمیق بکشید(بدون اینکه صدای نفس شما شنیده شود و شانه ها را بالا بکشید)، هوا را داخل ریه ها کنید و پس از حبس آن در یک لحظه، هوا را آرام آرام از دهان خارج کنید(صدای نفس شما شنیده نشود ). این تمرین را چند بارتکرار کنید . ✅تمرین ۲ : حال تمرین یک را از طریق بینی انجام دهید، یعنی با دهان بسته ریه ها را پر و خالی کنید. ✅تمرین ۳ : تمرین تنفس همراه با تمرین فک، لب ها و بیخ زبان. با نفس عمیق هوا را به داخل ریه ها بفرستید و پس از آن همچنان که هوا را آرام آرام مصرف می کنید، کلمه «بالحقّ» را تکرار کنید. در ادای حرف «ب» فک را شل و رها کنید. روی لب ها فشار بیاورید تا لب ها نیرومند شود. حرف «ل» را با نوک زبان به طور ملایم ادا کنید تا زبان به روان کار کردن عادت کند. در هنگام ادای حرف «ق» گلو را کاملاً باز گذاشته، قاف را با فشار آوردن به بیخ زبان غلیظ ادا کنید تا ریشه و بیخ زبان تحریک بیشتری بیابد و روان کار کند. به همین شکل، کلمات دیگری را نیز تمرین کنید. البته می توانید حروف و کلمات دیگری را که مربوط است به لب ها، فک، بیخ زبان و کام به صورت کلمه و یا جدا ادا و تمرین کنید. ✅تمرين ۴: هوا را از هر دو مسیر یعنی دهان و بینی با فشار و سریع (شبیه کشیدن خمیازه) به داخل ریه ها بفرستید و سپس با فشار بیرون برانید. در این کار امتداد و طول بازدم مورد نظر نیست . ✅ تمرین ۵ : با کشیدن نفس عمیق، ریه ها را تا نهایت درجه پر کنید و پس از حبس کوتاه بدون اینکه چیزی بخوانید با کشیدن صدای «آه، آه» هوا را به تدریج خارج کنید. طول نهایی این بازدم را مشخص کنید و پس از آن یک یا چند جمله طولانی را خواندید‌‌‌- سعی کنید به مرور زمان پس از چندین بار تمرین به همان درجه و میزان برسانید. قابل توجه اینکه طول تنفس بازدمی در ضمن تلفظ و خواندن، کمتر از طول کشیدن صدای ساده می باشد و علت آن این است که در ضمن خواندن هوای بیشتری مصرف نمی شود. این تمرین برای جلوگیری از مصرف زیادی و هدر رفتن هواست. یکی از علل کوتاهی تنفس، زیاد مصرف کردن هوای بازدم است. بهتر است در ضمن این تمرین ورزش فک، لبها و قسمت های جلو و عقب زبان نیز انجام گیرد. برای این منظور جمله هایی را انتخاب کنید که در آنها چند حرف لبی و زبانی پشت سر هم قرار گرفته باشد. در این حال، نیز فک را رها کنید و در ادای حروف حلقی و بیخ زبانی، گلو را باز گذاشته، بیخ زبان را با فشار حرکت دهید. 🌫 نکته : در این تمر ین ها بیشتر تقویت صدا، فک، لبها، بیخ زبان و نیز تمرین تنفس مورد نظر است. . . . ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ پایان درس اوّل ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
🔹ابتهال چیست؟؟؟ ابتهال به چه معناست و معروف‌ترین مبتهلین جهان اسلام چه کسانی هستند؟؟؟ یکی از قالب‌های إنشاد دینی که مبتنی بر ارتجال است و به‌صورت دعا و تضرّع اجرا می‌شود. ابتهال امّا در اصطلاح اهل موسیقی، نوعی سبک هنری و نغمه سرایی است که با حالتی خاشعانه و گریه‌آلود و بدون همراهی آلات موسیقی اجرا می‌شود. این قالب بیشتر برای راز و نیاز با خدا، مدح اولیاء دین، اشعار و سروده‌هایی با درون‌مایه دینی و عرفانی به‌کار گرفته می‌شود. از مشهورترین مبتهلین جهان عرب، شیخ طه الفشنی ، سید محمد نقش‌بندی ، نصرالدّین طوبار ، حکیم محمد عمران ، شیخ هاشم هیبة ، شیخ محمد طوخی و… را می‌توان نام برد. در کشور اسلامی سوریه از دیر باز تاکنون همواره رسم بر این بوده است که قبل از فریضه نماز و پس از اذان، قاری و اذان گو، به‌سبک ابتهال صلواتی خاص بر پیامبر اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله‌وسلّم و آل طاهرینش فرو می‌فرستد. ابتهال در دعا به معنای باز کردن دو دست و آوردن بازوها در برابر صورت یا بالا بردن به سمت آسمان روبروی قبله است. ابتهال نشان‌دهنده خشوع و فروتنی در زمان دعاست و با گریه و اشک‌ریختن همراه است. ابتهال در دعا یکی از آداب دعا به‌شمار می‌رود که نقش زیادی در مستجاب‌شدن دعا دارد. ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🕋یک ابتهال خوب از شیخ محمد طوخی، قاری و مبتهل مشهور مصری 🕰مدت‌زمان تقریبی: ۶ دقیقه ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده های کارکنان فراجا و خواهران شاغل امشب ساعت : ۲۲:۲۵ از شبکه قرآن و معارف سیما اطلاع رسانی اداره قرآن ، عترت و نماز فراجا 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همخوانی زیبای استاد احمدی وفا و استاد پویا از اساتید ناب ایرانی ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هَـٰۤأَنتُمۡ هَـٰۤؤُلَاۤءِ جَـٰدَلۡتُمۡ عَنۡهُمۡ فِی ٱلۡحَیَوٰةِ ٱلدُّنۡیَا فَمَن یُجَـٰدِلُ ٱللَّهَ عَنۡهُمۡ یَوۡمَ ٱلۡقِیَـٰمَةِ أَم مَّن یَكُونُ عَلَیۡهِمۡ وَكِیلࣰا(۱۰۹) وَمَن یَعۡمَلۡ سُوۤءًا أَوۡ یَظۡلِمۡ نَفۡسَهُۥ ثُمَّ یَسۡتَغۡفِرِ ٱللَّهَ یَجِدِ ٱللَّهَ غَفُورࣰا رَّحِیمࣰا(۱۱۰) آیات ۱۰۹ و ۱۱۰ سوره نساء ‌ کانال رسمی نورالقــ♥ــرآن 🆔 @nouralquran