eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 پاسخ به شبهاتی درباره مقام شهادت/ آیا پرسنل بیمارستانی فوت شده بر اثر کرونا شهید محسوب می شوند 🔹 یزدان رضوانی، کارشناس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ میدهد: 📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRyB5
⁉️💠پرسش: سلام. درازدواج چقدر فرهنگ مهم هست؟ ✍️ پاسخ: با سلام و عرض ادب. اگر منظورتان از فرهنگ همان موضوع اختلاف فرهنگی بین دختر و پسر است باید عرض کنیم: مطلبي كه به اين راحتي نمي توان از آن گذشت بحث كفويت و تشابه فرهنگي دو خانواده و به دنبال آن تشابه فرهنگي دختر و پسر است. توصيه ما به همتايي فرهنگي در ازدواج است؛‌ زيرا زن و مردي كه تشابه فرهنگي دارند، راحت تر با هم كنار مي آيند و در تضاد فرهنگي،‌تحمل فراوان لازم است. در موارد فراواني به سبب تفاوت آداب و رسوم،‌لباس، زبان و لهجه، درگيري از همان محفل عروسي آغاز مي شود و در مواردي حتي قبل از عروسي و در مقدمات ازدواج از جمله خريد عروسي،‌ جهيزيه،‌محفل عروسي و ... اختلافات بروز مي كند. دختر و پسري از دو فرهنگ متفاوت در دانشگاه يا محيط هاي مجازي مانند چت روم ها با هم آشنا مي شوند و به هم دل مي بندند و يكديگر را براي ازدواج بر مي گزينند كه افزون بر مشكلات اينگونه آشنايي ها، وقتي براي ازدواج اقدام مي كنند، ‌با آداب و رسوم عجيبي رو به رو مي شوند. در منطقه اي دادن جهيزيه به دختر رسم نيست. در جايي رسم است كه داماد جهيزيه بياورد. در جايي ديگر، هنگام خريد عروسي، داماد بايد براي يك ميني بوس از نزديكان دختر هديه بخرد. در منطقه اي ديگر به شيربها توجه جدي مي شود و در محله اي رسم است هفت روز و هفت شب مراسم بگيرند كه مخارج آن عموماً ‌به عهده داماد است. اگر افزون بر اختلاف فرهنگي، اختلاف در «شهر» هم باشد،‌ مشكلات، افزون تر خواهد شد و مخارج مسافرت در ايام تعطيل و محدود شدن زمان تعطيلات براي حضور در دو شهر متفاوت و مهمتر از آن،‌احتمال دور شدن دختر از خانواده و افسردگي ناشي از جدايي يا نگراني مرد به علت دور شدن از پدر و مادر نيز مزيد بر علت خواهد بود. نگران كننده تر از آن، ازدواج دو نفر از دو مليت و دو كشور متفاوت است كه بطور طبيعي، مشكلات بيشتري پيش رو خواهند داشت. به اين ترتيب ما با اينگونه ازدواج ها صد در صد مخالف نيستيم بلكه چون وجود مشكلات فوق را در بسياري از ازدواج هايي كه از دو فرهنگ بوده اند، ديده ايم(مانند نمونه اي كه در ادامه مي آيد) توصيه مي كنيم با هم فرهنگ،‌ همشهري و هم كشوري خود ازدواج كنيد و اگر نمي خواستيد به اين توصيه عمل نماييد به تفاوت هاي فرهنگي توجه داشته باشيد و سعي كنيد قبل از عقد نسبت به آداب و رسوم همديگر مطلع شويد. لذا خانواده ها بايد تا حد امكان بر سر آندسته از آداب و رسومي كه هر يك از طرفين به انجام آن پايبند هستند و ممكن است ايجاد تنش نمايد به توافق برسند و تكليف آن رسم را قبل از انجام عقد مشخص كنند. به اين نمونه تلخ توجه نماييد: «اسماعیل» و «صفورا» هر دو متدین، خوش اخلاق و پایبند به ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی بودند اما دیدگاههایشان نسبت به این امور، متفاوت بود. «اسماعیل» در محیطی روستایی و با فرهنگ و آداب و رسوم خاص روستای خود و ویژگیهای زندگی روستایی، پرورش یافته بود و به ارزشها و خصوصیات جامعه ی مهد پرورش خود، پایبند بود. و «صفورا» در شهری بزرگ و در فضای مخصوص آن شهر و با آداب و رسوم و ویژگیهای زندگی شهری، بزرگ شده بود. هر کدام، دنیا را از دریچه ی خاص خود می نگریستند. سنخیت روحی، اخلاقی، تربیتی، جسمی، خانوادگی و فرهنگی میان آن دو وجود نداشت. حتی اسلام و انقلاب را –که هر دو به آن معتقد بودند- با دید و تفسیر متفاوت می نگریستند و بین فهم و برداشت آنان از اسلام، فاصله و تفاوت بسیاری وجود داشت. «واسطه ای خیرخواه» آن دو را برای ازدواج، به هم معرفی کرد وآنها ازدواج کردند. از همان اوایل زندگی مشترکشان، اختلافات و کشمکشها و جنگ اعصاب شروع شد. «اسماعیل» می گفت: «... برای او(صفورا) چیزهایی مهم است که برای من هیچ اهمیتی ندارد و برای من نیز چیزهایی مهم است که برای او هیچ ارزشی ندارد....» «صفورا» نیز درد دلهایی به همین گونه داشت. هر دو از تحصیلات علمی و مطالعات بالایی برخوردار بودند؛ اما در موضوعات و دیدگاههای علمی، اختلافات فراوانی داشتند. درباره ی رفتارها و ارتباطات خانوادگی و فامیلی و مهمانیها و رفت و آمدها، هر کدام «ایده» و «شیوه ی» مخصوصی داشتند که بین دیدگاهها و سلیقه هایشان، فرسنگها فاصله وجود داشت. درباره ی مسائل تربیتی فرزند، نظرات و رفتارشان کاملاً متفاوت بود و هرگز نتوانستند یک شیوه ی مشترک و یکسان و هماهنگی را اتخاذ و عمل کنند. هیچکدام هم از نظرات و سلیقه هایش پایین نمی آمد و- به اصطلاح – هیچکدام کوتاه نمی آمدند.
رها کارشان به «داوری دیگران» کشید و مسائلشان را نزد این و آن و کارشناس مسائل خانوادگی بردند، اما هرگز به توافق و تفاهم نرسیدند. سرانجام یکی از مشاوران آنان که انسانی بسیار محتاط بود و کم اتفاق می افتاد به جدایی بین زن و شوهر حکم کند، به جدایی آنان رأی داد و گفت: «این زندگی قابل ادامه نیست و هیچ راهی غیر از جدایی وجود ندارد.» و سرانجام «اسماعیل» و «صفورا» با طلاق از هم جدا شدند!و این ماجرا، یک «قربانی» داشت و آن «فرزندشان» بود! گاهی تفاوت فرهنگی در اعتقادات دینی و مذهبی ریشه دارد؛ به گونه ای که در ارتباطات خود با هم، مسائلی از قبیل پوشش لازم، حفظ نگاه، پرهیز از شوخی و تماس با نامحرم (دست دادن)، مصرف مشروبات الکلی و... رعایت نمی شود که در این صورت، ازدواج با خانواده ای با چنین فرهنگ مذهبی، مشکلات بسیاری را پیش خواهد آورد. (1) پی نوشت: 1. جوانان و انتخاب همسر؛‌ علي اكبر مظاهري،‌ ص 132 میثم یاسا @maisamyasa110
⁉️💠پرسش: با سلام جدیدا در فضای مجازی، متنی منتشر شده است که مدعی است: به ویروس کرونا و درمان آن و مکان ظهور آن، در سوره ی «مدثّر» اشاره شده است. آیا این جریان و متن حقیقت دارد؟ تشکر از راهنمایی شما. ✍️ پاسخ: نکته ی اول: این متن از طرف فردی بی اطلاع از دین و آیات قرآن و ترجمه و تفسیر قرآن، نوشته شده است و هیچ پایه و اساسی ندارد. برای روشن شدن این مساله به مقداری از متن که منتشر شده اشاره شده و نقد شده است، توجه فرمایید: ⁉️ خدا را شکر ، این ویروس به نام # کرونا ، چهارده قرن است که در قرآن کریم ذکر شده است. همه این ها در سوره مبارکه مدثر ذکر شده: این ویروس که انسان را متعجب کرده و باعث از بین رفتن جان بسیاری از مردم شده ، زنده نمانده وعلائم روشنی ندارد ، دانشمندان آنرا نامیدند (covid19) به این دلیل که به نظر می رسید اواخر سال2019 بوجود آمده است. ⁉️ این در آیه 30 سوره مدثر ذکر شده است). (لا تبقي ولا تذر، لواحة للبشر، عليها تسعة عشر).بلایی است که نه کاملا میکشد و نه کاملا رها میکند.پوست بشر را می کند.نوزده وکیل دارد(اشاره به کوید19) 🔴 جل الخالق!! این عبارات در سوره ی مدثر، اوصاف «سقر» که در آیه ی 26 سوره ی مدثر آمده است، می باشند و «سقر» یکی از نام های دوزخ می باشد. و در قران کریم به صورت متعدد بیان شده است. ثانیا: قران می فرماید: نوزده فرشته ی عذاب، بر دوزخ گمارده شده اند که از آیات بعدی به سادگی قابل فهم است. این معنا کجا و عدد 19 در کویید 19 کجا؟!! ⁉️- این ویروس در کشوری ظاهر شد که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی در جهان و اولین کشور در جهان از نظر تراکم جمعیت است. و اشاره به آن در آیات 12 و 13 سوره مدثر آمده است:(ذرني ومن بخلقت وحيدا، وجعلت له مالا ممدودا، وبنين شهودا). (رهاشده در قومی که خلقتی خاص دارند.وثروت فراوان دارند.وجمعیتی نظاره گر فراوان). بله ، در چین ظاهر شده است ، که تاکنون به یک و نیم میلیارد نفر نزدیک نشده است ، شاهد افزایش جمعیت آن هستیم و اقتصاد آن افزایش یافته و پول های آن بخصوص در ابتدای این قرن تمدید شده است و هنوز هم آرزو می کند که افزایش یابد. 🔴 چه عجیب و غریب!! این آیات (آیه 12 سوره مدثر) به اتفاق مفسرین در مورد «وليد بن مغيره مخزومى» يكى از سران معروف قريش نازل شده است‏. «ولید» کجا و کشور «چین» کجا؟!! ⁉️- در مورد نحوه مقابله با این ویروس ، همه دنیا هنوز در حال فکر کردن ، تحقیق و به دنبال معالجه هستند. در حالی که در ابتدای سوره مدثر ذکر شده است ، در شش مرحله خلاصه می شود: آگاهی ، احتیاط بسیار ، پاکسازی ، تردد سالم ، عدم تحریک و صبر. 🔴 چه برداشت های شاخ و دم داری!!! پروردگار عالم در اوائل سوره ی مدثر، خطاب به رسول خدا می فرماید: 💎برخيز و انذار كن (و عالميان را بيم ده) 💎و پروردگارت را بزرگ بشمار 💎و لباست را پاك كن. 💎از پليديها بپرهيز. 💎و منت مگذار، و فزونى مطلب. این ترجمه ی آیات چه ارتباطی با ویروس کرونا دارد؟!! این فقط بخشی از متن منتشر شده در فضای مجازی بود که خیلی ساده بررسی شد. 🔴تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! جواد حیدری @khameneieshQ
⁉️💠پرسش: وظایف یک زن در دوران غیبت چیست؟ ✍️ پاسخ: وقتی انسان نسبت به بحث انتظار و منتظر بودن خویش، درک ومعرفت بالایی داشته باشد قطعا بهتر به وظایف خویش عمل می نماید.زمانی که انسان خود را منتظر بداند باید رفتار و گفتار و اعمال و کردارش، نشان ازیک منتظرواقعی داشته باشد. دریک کلام کلی می توان گفت انجام صحیح وظایف، می تواند ما را جزء دوستداران حضرت قرار دهد.منتها انسان باید توجه کند که در هر زمان و در هرمکان و موقعیتی چه وظیفه ای دارد پس با شناخت وظایف و عمل به آن ها می توان دوستدارحضرت بود. گاهی کسی دانش آموز است و یا دانشجو و وظیفه اش درس و تلاش برای موفقیت علمی است و گاهی شخصی متأهل بوده و وظیفه اش کسب رزق حلال است و به همین ترتیب یک مادر وظیفه اش خوب همسرداری و تربیت فرزند، بنابراین شما درابتدا لازم است جایگاه خود را درزندگی فردی و اجتماعی خود تعریف کرده و متناسب با جایگاه خود، وظایف اصلی را شناخته و بدانها عمل کنید. جایگاه فرزند بودن، همسر بودن، مادر بودن، دوست و رفیق بودن، همسایه بودن و .... هرکدام می تواند وظایف متعددی بر عهده شما بگذارد که شما با عمل به وظایف خویش می توانید به بهترین شکل، عامل به دستورات الهی بوده و خود را به امام زمان نزدیک گردانید. وقتی انسان بتواند بین خواسته های نفسانی و دنیایی خویش و درخواستهای الهی، دست به انتخاب زده وبرای خشنودی حضرت، متناسب با شرع عمل نماید و اولویت را به خواسته های الهی بدهد درچنین شرایطی می توان گفت او منتظر واقعی است.به عنوان مثال رعایت حجاب و دارابودن ویژگی حیا از مهمترین خواسته های الهی برای یک زن است که اگر زنان به آن اهتمام ورزند به وظیفه ی مهم خویش در عصر غیبت عمل نموده اند. تمرین خودسازی ازیک طرف و تلاش در جهت تربیت فرزند از سوی دیگرازمهمترین وظایف شما به عنوان یک زن می باشد. تربیت و پرورش نسل منتظر از بالاترین وظایف است که یک زن به خوبی می تواند از پس آن برآید. بنابراین اولویت دادن به خانواده و آنچه به آن مربوط است در راس همه ی وظایف می باشد. اما در عین حال نباید نسبت به جامعه ی خویش بی تفاوت بود. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
⁉️💠پرسش: با توجه‌ به شرایط بد اقتصادی آیا فرزند آوری کار درستی است؟ ✍️ پاسخ: در نگاه اسلام، فرزند آوری امری مطلوب تلقی می گردد و برخی از آیات قرآن مبنی بر درخواست و دعای برخی از انبیاء برای فرزنددار شدن دلیل این ادعاست.علاوه بر اینکه فرزندکشی نیز بشدت مورد مذمت قرار گرفته است و فرزندان نیز زینت زندگی معرفی شده اند. در آیه 46 سوره کهف می خوانیم: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْباقِياتُ الصَّالِحاتُ خَيْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَواباً وَ خَيْرٌ أَمَلاً»؛ (مال و فرزند، زينت زندگى دنياست و باقيات صالحات [ارزش هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش تر است!) ازجمله بهانه های مهم برای به تاخیرانداختن فرزندآوری، مسائل اقتصادیست در حالی که خداوند خود در قرآن تضمین رزق نموده و قطعا وعده های الهی تخلف ناپذیرند. خداوند باری تعالی در قرآن می فرماید: وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِيَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبيراً و فرزندان خود را از ترس فقر و تنگدستی نکشید ، ماییم که آنها و شما را روزی می دهیم حقا که کشتن آنها گناهی است بزرگ.(اسرا،۳۱) بنابراین اقدام برای فرزنددار شدن اقدامی متناسب با نگاه دینی است و در کنار این عمل باید برای تربيت فرزندان با موازين اسلامی نیز برنامه ریزی نمود. ترس از امور اقتصادی در امر بچه دار شدن، ناشی از عدم شناخت صحیح خداوند مهربان و سوءظن داشتن به اوست.لذا باید به تصحیح نگاه خود پرداخته و از طریق تقویت معنویت در رفع این سوء ظن تلاش نمایید. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
🌷 وجه تمایز دعای هفتم صحیفه سجادیه و ارتباطش با کرونا 🔹 حجت الاسلام و المسلمین براتعلی حق شناس، کارشناس قرآن و حدیث مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی تبیین کرد: 📝 خبرگزاری فارس: fna.ir/ewgv1j
⁉️💠پرسش: یه دختر سه ساله دارم که میخوام انشاالله درست و خوب تربیتش کنم احتیاج دارم که در این زمینه متناسب با سن فرزندم راهکارهایی رو بهم ارائه بدید ✍️ پاسخ: یکی از وظایف مهم والدین در برابر فرزندان تربیت دینی آنهاست.تربیت فرزندان با معیارهای دین، منجر به هویت بخشی به آنها شده و احساس بیهودگی را درآن ها از بین می برد. مصادیق تربیت دینی در محیط خانواده بسیار متعدد و گسترده است و از غذاخوردن و لباس پوشیدن گرفته تا کتاب خواندن و تفریح را پوشش می دهد. تربیت دینی هم بر زندگی کودک و هم بر زندگی والدین تاثیرگذار است.اگرچه قائلیم که تربیت دینی حتی قبل از تولد فرزند اتفاق می افتد اما در عین حال نمونه های عینی تربیت را در سنین کودکی به وضوح می توان دید. بنابراین دوران کودکی بهترین دوران برای تربیت دینی است چرا که کودکان منطبق بر فطرت خویش، آمادگی دریافت خوبیها را دارند. همانگونه که در روایت نیز به این مساله اشاره شده است: «قلب الحدث کالارض الخالیة ما القی فیها من شیء قبلته». قلب کودک، چونان زمین خالی است که هر بذری را در آن بریزید، رشد خواهد کرد.(1) در روایات وارد شده است که از همان سنین پایین برخی از اذکار را به کودک خود یاد دهید. بنابراین یاد دادن اذکار الهی مخصوصا ذکر لااله الا الله و همچنین ذکر صلوات باید به عنوان گام های اول در امر تربیت دینی برداشته شود.در ادامه باید آموزش قرآن و نماز و مباحث مربوط به محرم و نامحرم به ترتیب با رشد کودک و متناسب با فهم او آموزش داده شود. نکته ی مهم دیگر در امر تربیت دینی توجه به شرایط جسمی و روحی کودک است مبادا با افراط در این مساله موجبات خستگی روحی و جسمی کودک خود را فراهم آورید.بنابراین از آموزش های دینی در زمانهای خستگی و خواب آلودگی و کسالت کودک بشدت بپرهیزید. نکته ی مهم دیگر اینکه ذهن کودک هرآنچه را ببیند ضبط می کند.بنابراین تربیت دینی زمانی به درستی رقم می خورد که والدین، خود بر مبنای دین عمل نمایند و به عنوان الگوهای عینی و عملی معلم دینی فرزند خود باشند. بهتر است هرآنچه از اموردینی و عبادی را انجام می دهیم کودک خویش را نیز در انجام آن عمل همراه خود نماییم. هنگام نماز او را کنار سجاده ی خود قراردهیم و موقع انفاق و صدقه دادن این کار را به دست های کوچک او بسپاریم و به همین ترتیب هر فعل دینی که انجام می دهیم به نوعی زمینه ی آموزش کودک را فراهم آوریم. محبت به کودک تاثیر معجزه آسایی در تبعیت او دارد. هرچقدر والدین از حیث محبت به فرزند بیش تر تلاش کنند کودک نیز تابع تر خواهد بود و انعطافش برای پذیرش تربیت دینی نیز بیشتر خواهد گشت. محبت دارای مصادیق مادی و معنویست که گاه با هدیه خریدن ثابت می شود و گاه با بوسیدن و بازی کردن با کودک به اثبات می رسد. تبیین ارزش های دینی در قالب شعر و داستان و خاطره نیز از دیگر ابزاریست که در امر تربیت دینی موثر است. علاوه بر آنچه گفته شد صبور بودن و بردباری نمودن رمز موفقیت در تربیت دینی کودک است. پی نوشت: 1. فصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد 21 , صفحه 478 زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
⁉️💠پرسش: حکم بازی تخته نرد چیست؟ ✍️ پاسخ: دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): اگر نرد عرفاً از آلات قمار محسوب شود، بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرط بندى حرام است. دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): حرام است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): هر گاه آلات مذکور از آلت قمار خارج نشده باشد، و در نزد توده مردم محل به عنوان یک وسیله ورزشى یا تفریحى شناخته نشود، بازى با آن بدون برد و باخت مالى نیز اشکال دارد. نگاه به تخته نرد اگر تایید گناه کار باشد جایز نیست وگرنه به خودی خود مشکلی ندارد. پی نوشت ها: ۱_سایت هدانا ۲_سایت اسلام کوئیست امیر صالحی @Amir1441
✍️: به این دو روایت توجه کنید: روایت اول) امام امیر المومنین عليه السلام: ميوه خودپسندى و غرور، دشمنى و كينه توزى است. ثَمَرَةُ العُجبِ البَغضاءُ غرر الحكم حدیث ۴۶۰۶ روایت دوم) امام صادق عليه السلام: كينه مؤمن يك لحظه است و زمانى كه از برادر خود جدا شد، در دل خود كينه اى نسبت به او نگه نمى دارد ؛ اما كينه كافر مادام العمر است . حِقدُ المؤمنِ مَقامُهُ، ثُمَّ يُفارِقُ أخاهُ فلا يَجِدُ علَيهِ شَيئا، و حِقْدُ الكافِرِ دَهْرُهُ ميزان الحكمه جلد۳ صفحه ۱۳۸ ✳️ تامل: ❓میوه یا میوه های خودپسندی چقدر به زندگی ما آسیب زده است؟ ❓در ارتباط های خود ، تا چه حدی قدرت گذشت و فروخوردن ناراحتی های خود را داریم؟ ❓معمولا مدت زمان باقی ماندن ناراحتی و خشم در ذهن و روح ما چند دقیقه، یا ساعت است؟(و شاید گاهی چند روز...) ❓بدون شک برخی اتفاقات و ناملایمات بسیار آزار دهنده است(مثل مصیبت از دست دادن عزیزان، یا انجام گناهان بزرگ و یا گرفتاری به بیماری صعب العلاج )؛ اما چند درصد از عصبانیت‌ها ، ناراحتی‌ها و کینه های ما در واقع ناشی از اتفاقاتی است که ارزش کافی برای این نگرانی های طولانی تر دارد؟ ❓دقت کرده‌اید، میزان کینه ای که نسبت به دیگران (به خصوص آنانکه با ما مخالفت و یا دشمنی شخصی یا گروهی دارند) در دل می‌پرورانیم به جای فرسایش آن مخالفان ، موجب فرسایش روح ، معنویت ، اخلاق ، آرامش و بسیاری از دارایی های باارزش ما می‌شود؟ ❓آیا توجه کرده اید میزان ناراحتی و خشمی که از رفتار دیگران، برای خود نگه می داریم تا چه حدی برای فعالیت های ما بازدارنده است؟ ❇️جالب اینکه گاهی با هدف جبران سخن و یا رفتار ناشایست دیگران، خشم و عصبانیت خود،را روزها زنده نگه می داریم و به اندازه گستره‌ آن خشم، موجب ادامه رنجش خود می شویم. با کینه و حسد ورزی، با خشم و عصبانیت مداوم سرمایه گران‌بهای عمر خویش را می بازیم و در مقابل... جواد حیدری @khameneieshQ
! ⁉️💠پرسش: چله ی عظیم قرن چیست؟ میشه نظرتون را راجع به چله ی عظیم قرن بفرمایید؟ ببخشید! این چله ای که در حال نشر هست و همگی از آن دم می زنند واقعیت داره؟ یعنی با این اتفاق بزرگ، فرج امام زمان رقم می خوره؟ سوالات فوق و سوالاتی از این دست، مساله ای بود که امروز با برخط شدنم جهت امر مقدس پاسخگویی در پیام رسان های داخلی، با آن ها مواجه شدم. اما با پیشنهاد یکی از دوستان فرهیخته ام و در راستای روشنگری افکار عمومی بر آن شدم نکاتی را در این موضوع، تقدیم کنم. نکته ی اول: برخی بر آن شده اند تا برای رفع گرفتاری ها و هم چنین امر فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نیمه ی شعبان تا 24 ماه مبارک رمضان به مدت چهل روز زیارت عاشوراء بخوانند و سپس چهل بار دعای فرج بخوانند. نام این طرح را «چله ی عظیم قرن» نام نهاده اند. نکته ی دوم: اصل «چله گرفتن» به معنای «مراقبت چهل روزه از خود برای زمینه سازی جهت دریافت فیوضات الهی و حکمت ربوبی» مورد اشاره ی روایات آل الله علیهم السلام و علمای بزرگوار می باشد. امام باقر علیه السلام می فرماید: «مَا أَخْلَصَ الْعَبْدُ الْإِیمَانَ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً أَوْ قَالَ مَا أَجْمَلَ عَبْدٌ ذِکْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ یَوْماً إِلَّا زَهَّدَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِی الدُّنْیَا وَ بَصَّرَهُ دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا فَأَثْبَتَ الْحِکْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَه‏»؛ «هیچ بنده ای ایمان خود به خدا را در چهل روز خالص نگرداند، مگر آن که پروردگار، او را نسبت به دنیا کم توجه کرده و دردها و درمان ها را نشانش خواهد داد. سپس، حکمت در قلب او استوار شده و زبان خود را نیز به حکمت خواهد گشود». (1) نکته ی سوم: خواندن زیارت عاشورا و قرائت دعای «اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن» بسیار مطلوب و در کنار تلاش و کوشش، برای بر آورده شدن حاجات موثر است. (2) نکته ی چهارم: وظیفه ی ما شیعیان در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، «انتظار فرج» و تلاش برای به وجود آمدن «شرائط ظهور» آن منجی عالم بشریت است. و هیچ دستوری به صورت خاص برای امر ظهور به ما نرسیده است. نکته ی پنجم: استناد به روایت «فضل بن ابی قره» که اشاره به برداشت عذاب از بنی اسرائیل بعد از چهل روز ناله و گریه و توصیه به این عمل برای رسیدن امر فرج، به خاطر ضعیف بودن سند این روایت، امر صحیحی نیست. (3) نتیجه اینکه: چله ی عظیم قرن، به صورت خاص، هیچ مستند روایی ندارد ولی با وجود روایات کلی در مورد سفارش به دعا و زیارت و هم چنین «موضوعیت» عدد چهل، هیچ اشکالی ندارد و حتما در کنار تلاش و کوشش و استفاده از موهبات طبیعی، برای رفع گرفتاری ها مؤثر خواهد بود. اما در رابطه با فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توجه داشته باشیم: وظیفه ی ما منتظر حقیقی بودن است و امر فرج به دستور الهی و بعد از آمادگی جامعه ی جهانی اتفاق خواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم بعد از هر حرکت معنوی، ظهور، اتفاق بیافتد. «اللهم عجل لولیک الفرج» پی نوشت ها: 1. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 16، ح 6 2. بحارالانوار، ج 101، ص299 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 118 @khameneieshQ
⁉️💠پرسش: از اونجایی که به مباحث ظهور علاقمند هستم و تمام و کمال ظهور را یک امر قطعی و حتمی میدونم وظایف من نه بعنوان یک همسر و مادر بلکه بعنوان یک فرد در این زمان تا ظهور چی هست؟ ✍️ پاسخ: یکی از اموری که می تواند به ما، در انجام وظیفه کمک کند، شناخت جایگاه حقیقی خویشتن است. یک زن نیز با شناخت دقیق و عمیق جایگاه خویش، می تواند وظیفه ی خود را در زمان غیبت به انجام رساند. گاهی به حاشیه راندن بانوان منجر به این می شود که به نقش خود در زمان ظهور واقف نباشند غافل از اینکه یک زن نیز به نوبه ی خود و در جایگاه خود می تواند تاثیرگذار باشد. مهمترین نکته ای که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد این است که یک زن بداند وظیفه اش تربیت نسل منتظر است پس با این نگرش باید برای تربیت فرزندانی صالح، زمینه ساز ظهور گردد. درجامعه ی تاثیرگرفته از فرهنگ غربی، یک زن با رعایت حجاب، عفت، پاکدامنی و حیا می تواند مصداق بارزی از زن مسلمان و مومن باشد و از این طریق هم برای خانواده ی خود تربیتی دینی را رقم بزند و هم مفید به اصلاح اجتماع گردد. تزریق محبت معصومین علیهم السلام به جان فرزندان، از طریق گفتار و رفتار مادران مومنه امکان پذیر است. بنابراین بر بانوان لازم است تا محبت امام زمان را در دل فرزندان بیدار نموده و این محبت را زمینه ی تبعیت قراردهند. علاوه بر تاثیری که یک زن در امر تربیت فرزند دارد، در عملکرد همسر خویش نیز می تواند تاثیرگذار باشد. لذا مدیریت صحیح زن در خانواده می تواند همسر او را نیز در انجام واجبات و ترک محرمات ترغیب نماید. آنچه بیش از همه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد توجه بیش از حد به جذابیت های ظاهریست که نتیجه ی نگاه ابزاری غرب به زنان است.لذا از مهمترین وظایف زنان در زمان غیبت این است که با رفتار خود و پوشیدن لباس حیا در جامعه این نگاه را تصحیح نمایند. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic