🦋 بنا به درخواست مخاطبین محترم کانال، مطالبی را در خصوص شرایط دانش آموزان متوسطه دوم و کنکور بچهها در کانال درج خواهم کرد.
✍مامان، بابا، من دیگر بزرگ شده ام...
اولین و بارزترین ویژگی یک نوجوان #تشخص_طلبی، حس استقلال طلبی و #هویت_یابی می باشد. هر وقت فرزند شما بطور جدی به شما گفت که « من دیگه بچه نیستم.» بدانید که وارد مرحله نوجوانی شده است. نوجوانی بصورت مشخص، سن۱۳ تا ۲۰ سالگی را شامل می شود. شیوه تعامل والدین با فرزندان نیز در این سنین باید منطبق با دوره رشد و ویژگی های روانشناختی آنها باشد و راز آن در دو کلمه نهفته است:
☘احترام و ارزش گذاری☘
💎انتقاد زیاد و ایراد گیری های فراوان، حساسیت های نابجا و بی احترامی کردن به بچههای نوجوان سبب ایجاد حس تنهایی، اضطراب، دلخوری،کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، پرخاشگری و حتی ترک منزل در آنان خواهد شد و روند هویت یابی او را مختل خواهد نمود.
💎رفتار والدین و معلمان با یک نوجوان باید آمیخته با احترام و ادب باشد و حس محترم بودن و بزرگ بودن را به آنها منتقل کند.
مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip
🦋کانال ما رو به دوستان خودتون معرفی کنید:
🌹نکات تربیتی و آموزشی،مشاوره تلفنی و حضوری
و به زودی کارگاه های روانشناسی ویژه دانشجویان و پدر و مادرهای محترم.
🪴مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip
👌استرس کنکور یا آزمون نهایی؟!!
🔺در خصوص آزمون ورودی دانشگاه ها دو نگاه کلی در نظام آموزشی کشور وجود دارد. در رویکرد قدیمی که سالهای گذشته اجرا می شد تمام سرنوشت آینده دانشگاهی دانشآموز، در ۴ ساعت کنکور و به روش تراکمی رقم میخورد و اگر یک دانشآموز به علت بیماری، استرس شدید و ... آزمون را از دست می داد و یا به هر دلیلی موفق عمل نمیکرد فرصت جبران نداشت و باید تا سال بعد منتظر می ماند.
🔺در روش امروزی، به روش ارزشیابی مستمر، تأثیر نمرات نهایی دو سال آخر دبیرستان نیز در کنکور به میزان ۶۰ درصد اعمال و سهم آزمون کنکور ۴۰ درصد شده است.
حال باید دید کدام روش، به حال دانشآموزان مفیدتر می باشد؟
🪴 مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip
🌱 مهدی مرادی روانشناس تربیتی
👌استرس کنکور یا آزمون نهایی؟!! 🔺در خصوص آزمون ورودی دانشگاه ها دو نگاه کلی در نظام آموزشی کشور وج
روش فعلی یعنی ارزشیابی مستمر، مزایا و معایبی دارد که در اینجا به اختصار بررسی میشود:
🪴مزایا:
1. جدی تر شدن فرایند تحصیل و تدریس دانشآموزان و ارتقاء کیفیت یادگیری در مقطع دبیرستان
2. تقسیم استرس شدید چهار ساعته کنکور در طول سال های دبیرستان
3. برقراری عدالت بیشتر آموزشی و کمرنگ شدن اثرات مافیای کنکور
4. فرصت برابر ترمیم معدل نهایی قبل از کنکور برای همه دانش آموزان
5. برگزاری دو نوبت کنکور در سال که خود، در کاهش حجم استرس دانشآموزان بسیار موثر است.
6. ارزشیابی مستمر هنجار شده بصورت برابر برای همه دانش آموزان در امتحانات نهایی بصورت درس به درس و نه بصورت یکجا مانند کنکور به روش قبلی
7. حذف دروس عمومی از کنکور
🔺معایب:
1. عادلانه نبودن شرایط مدارس و سطح سواد و تدریس معلمان در نقاط مختلف کشور
2.متزلزل بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص
در مجموع آنچه که مورد تأیید متخصصان تعلیم و تربیت می باشد، ارزشیابی مستمر می باشد.
ضمن اینکه حذف کامل کنکور نیز ممکن نبوده و سپردن آزمون های ورودی به خود دانشگاهها نیز منتقدان شدید و مفسده های خاص خود را دارد.
🪴مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip
✍نوجوان دوباره نوزاد می شود...
و برای ارتباط و مراقبت از او، والدین دچار سختی ها و مشکلات بیشتری می شوند.
پیچیدگی مراقبتهای دوران نوجوانی در این است که جنس مشکلات نوجوان، دیگر مانند دوران نوزادی، فقط مشکلات جسمی و فیزیکی نیست که اکثر مادران در آن مهارت داشته باشند، حالا والدین با موجی از کج خلقی ها، رفتارهای پرخطر، ایدههای عجیب و غریب و بی حوصلگی های اخلاقی و روانی مواجه هستند که شاید نحوه رفتار مناسب با نوجوان را ندانند و یا در ارتباطات روزمره نیز دچار مشکل شوند.
حالا فرزندتان، یک نوجوان شده است و باید راهکارهای لازم را بیاموزید....
🪴مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip
5.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣راهیان نور همش گریه و زاریه؟؟؟🤔
🎥ببینیم باهم...
⚡️ ثبت نام سفر راهیان نور دانشجویی آغاز شد.
🔸ویژه خواهران.
🗓تاریخ اعزام: 5 اسفند.
🏷هزینه: 300 هزار تومان.
💳شماره حساب: 5894631176472140
به نام: فاطمه ایمانلو مقدم.
❗ظرفیت محدود.
🔸همین حالا ثبت نام کن و هم مسیر با ما در جاده های نور باش.
📲ثبت نام مجازی:
https://digiform.ir/payamnoorabhar
🔶برای اطلاعات بیشتر با آیدی زیر در ارتباط باشید.
@Niroy_ensany
📌تخفیف ویژه برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۳ و دانشجویانی که به صورت گروهی
ثبت نام کنند.
#حوزه_شهید_احمدی_روشن
#پایگاه_فاطمیه_(س)
#بسیج_دانشجویی
@resaneh_hywh:پیج اینستاگرام
🆔کانال حوزه شهید احمدی روشن
https://eitaa.com/basijpnuab
هدایت شده از مسجد امام حسین (ع) شهرستان خرمدره
🔴 اطلاعیه آموزش قرآن کریم
(در مسجد امام حسین علیه السلام)
◀️ روزهای چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء 🕜
با اعطای مدرک رسمی📃
ثبت نام از طریق شماره 📞
۰۹۹۱۲۰۷۶۸۰۱
و یا مراجعه به شناسه
@Hbakand
زمان شروع کلاس ها از تاریخ ۱۷ بهمن خواهد بود 📆
با مربیگری: استاد حاج مهدی مرادی
https://eitaa.com/Masjedemamhusayn
🔴پاسخ به سوالات شما🔴
سلام وقت بخیر ممنون از مطالب عالیتون. میشه در این مورد هم مطلب بذارید که آیا اینکه نوجوان وقت خودش رو تلف میکنه برنامه ریزی نداره و به درس کم اهمیت میده و وابستگی زیاد به گوشی داره آیا این طبیعی هست؟
✅ موضوعی که مطرح کردید دغدغه بسیاری از والدین، معلمان و حتی خود نوجوانان است. در ادامه به بررسی این مسئله میپردازم:
🔺1. آیا این رفتار طبیعی است؟
در دوران نوجوانی، تغییرات زیستی، روانی و اجتماعی زیادی رخ میدهد که باعث بروز رفتارهایی مانند تلف کردن وقت، بیبرنامگی، و وابستگی به ابزارهای دیجیتال (مثل گوشی) میشود. برخی از این رفتارها طبیعی است، زیرا:
تغییرات هورمونی: بر روی توانایی تمرکز و برنامهریزی نوجوان تأثیر میگذارد.
شکلگیری هویت: نوجوانان در این دوره سعی میکنند خود را بشناسند و گاهی دچار سردرگمی میشوند.
نیاز به استقلال: ممکن است از مسئولیتها یا برنامهریزی فرار کنند تا استقلال خود را نشان دهند.
🔺2. وابستگی به گوشی و تکنولوژی
وابستگی به گوشی در نوجوانان به دلیل جذابیتهای آن (مانند بازیها، شبکههای اجتماعی و سرگرمیها) امری شایع است. این وابستگی گاهی به علت:
فرار از استرس: نوجوان ممکن است از درس یا مشکلات خانوادگی به گوشی پناه ببرد.
نیاز به تعامل اجتماعی: شبکههای اجتماعی یکی از راههای برقراری ارتباط با همسالان است.
دسترسی آسان به سرگرمی: محتواهای متنوع دیجیتال میتوانند زمان زیادی را به خود اختصاص دهند.
🔺3. بیاهمیتی به درس و بیبرنامگی
این رفتار میتواند ناشی از ضعف در مهارتهای خودتنظیمی باشد. نوجوانان در این سن به آموزش نیاز دارند تا یاد بگیرند چگونه اهداف خود را تنظیم کنند.
همچنین ممکن است علاقهمند نبودن به موضوعات درسی یا روشهای آموزشی یکنواخت نقش داشته باشد.
🔺4. چه باید کرد؟
برای کمک به نوجوانی که چنین رفتارهایی دارد، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید:
الف) ارتباط مؤثر برقرار کنید: با نوجوان صحبت کنید و سعی کنید دلیل رفتارهای او را بفهمید. به جای سرزنش کردن، به او نشان دهید که درکش میکنید.
ب) آموزش مهارتهای مدیریت زمان: نوجوان را تشویق کنید که اهداف کوچک و قابل دستیابی برای خود تعیین کند. به او کمک کنید تا برنامهریزی سادهای برای روز خود داشته باشد.
ج) محدود کردن استفاده از گوشی: برای استفاده از گوشی، زمانهای مشخصی تعیین کنید (مثلاً بعد از انجام تکالیف).
فعالیتهای جایگزین جذاب (مانند ورزش، هنر یا بازیهای گروهی) پیشنهاد دهید.
د) تقویت انگیزه تحصیلی: به او کمک کنید ارزش و اهمیت درس خواندن را درک کند.
از روشهای تشویقی استفاده کنید (مانند پاداشهای کوچک برای تلاشهای مثبت).
ه) الگوی مثبت باشید: رفتار شما تأثیر زیادی بر او دارد. اگر خودتان از گوشی زیاد استفاده کنید یا بیبرنامه باشید، او نیز از شما تقلید میکند.
🔺5. چه زمانی نیاز به مداخله جدی است؟
اگر این رفتارها باعث افت تحصیلی شدید، مشکلات اجتماعی، یا کاهش اعتمادبهنفس نوجوان شدهاند، ممکن است نیاز باشد از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.
👌نتیجهگیری
این رفتارها تا حدی طبیعی است، اما با حمایت، آموزش و ایجاد تعادل در زندگی نوجوان، میتوان آنها را مدیریت کرد. اگر نیاز به برنامه خاص یا راهنمایی بیشتری دارید، خوشحال میشوم کمک کنم!
🪴مهدی مرادی
روانشناس تربیتی
https://eitaa.com/psychtip