eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
530 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔹يا أَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ مُوسى أَيُّهَا الرِّضا يَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللّهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّهِ 🔸 ترجمه آنچه که سید بن طاووس در کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه، در ذیل اعمال روز 23 ذی القعده آورده چنین است که: در بعضی از کتاب‌های دانشمندان غیر عرب دیده ام که زیارت امام رضا (علیه السلام) در روز 23 ذی القعده، از نزدیک یا دور، به وسیله یکی از زیارات معروف یا آنچه که شبیه زیارت است، مستحب است. البته باید یادآور شد که در روایتی، امام رضا (ع) در این روز به شهادت رسیده اند. از این رو زیارت امام، ثواب ویژه‌ای دارد. از این رو روز ۲۳ ذی القعده، روز زیارت خاص حضرت رضا (ع) است. اگر زیارت از راه نزدیک روزی‌تان نشده، از راه دور امام را زیارت کنید که اثراتی همچون واجب شدن بهشت بر زائر، ثواب هفتاد حج مقبول، بر طرف شدن گرفتاری زائر و ... را در پی دارد ▪️ ۲۳ ذی القعده روز زیارتی امام رضا(ع) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠عنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : «مَا زَارَنِي أَحَدٌ مِنْ أَوْلِيَائِي عَارِفاً بِحَقِّي إِلاَّ شُفِّعْتُ فِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ » . 🔻امام رضا علیه السلام: 🔸هرکدام از دوستانم با معرفت مرا زیارت کند، ایشان را در قیامت شفاعت خواهم کرد. 📗منتخب عیون اخبار الرضا(ع)، صفحه 343 👌در نشر حدیث سهیم باشیم. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘آشنایی با کتاب( الجعفريات) یا (الأشعثيات) 🔸نام ديگر اين كتاب ‌«الأشعثيات»است. 🔸مولف‌ محمد بن محمد بن اشعث، از راويان شيعه در قرن چهارم هجرى. اين كتاب مجموعه رواياتى است كه محمد بن محمد بن اشعث از موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عليهما السلام و او هم از اجداد طاهرينش روايت مى‌كند. 🔸الجعفريات شامل يك سرى روايات از طرقى غير از موسى بن اسماعيل و يك سرى روايات از طرق اهل تسنن نيز مى‌باشد. 🔸علت نام گذارى‌ با توجه به اينكه اكثر روايات اين كتاب به امام جعفر صادق عليه السلام بر مى‌گردد به آن‌«الجعفريات»مى‌گويند. اگر چه با توجه به اينكه راوى آن محمد بن محمد بن اشعث مى‌باشد به آن‌«الأشعثيات»نيز گفته شده است. البته برخى اين كتاب را به موسى بن اسماعيل و برخى به اسماعيل بن موسى كاظم عليه السلام نيز نسبت داده‌اند. 🔸سخنان بزرگان‌ علامه مجلسى:« اين كتاب ميان خاصه و عامه مشهور مى‌باشد و اكثر روايات كتاب نوادر راوندى از اين كتاب گرفته شده است. شيخ صدوق نيز برخى از روايات اين كتاب را از طريق ديگرى نقل مى‌كند. در برخى كتب رجالى طرق ديگرى نيز براى اين كتاب نقل شده است كه ما در آخر كتاب بحار الانوار به آن اشاره خواهيم كرد. شيخ آقا بزرگ تهرانى:صاحب كتاب ارزشمند« الذريعة إلى تصانيف الشيعة» درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« علامه مجلسى و شيخ حر عاملى با وجود جستجوى فراوان بر نسخه اين كتاب دست نيافتند و خداوند آن را براى محدث نورى صاحب مستدرك الوسايل ذخيره نمود و بر ايشان منت نهاده و نسخه‌اى از اين كتاب را در ضمن مجموعه‌اى در اختيار وى قرار داد و مصادرى ديگر كه معتبر و صحيح مى‌باشند نيز براى ايشان نسبت به اين كتاب مهيا ساخت. از اين جهت محدث نورى در خاتمه كتاب مستدرك اين كتاب را قبل از ديگر كتاب‌ها مطرح مى‌كند و در متن كتاب مستدرك نيز روايات اين كتاب را قبل از ديگر روايات نقل مى‌نمايد. به بركت اين كتاب و كتاب‌هاى معتبر ديگر، كتاب مستدرك به درجه‌اى از اهميّت نايل آمده است كه مراجعه به آن بر هر مجتهدى لازم است.»علامه باقر شريف القرشى:علامه باقر شريف القرشى از علماى معاصر و از مؤلفين معتبر مى‌فرمايد:« فقيه بزرگوار آيت الله سيد ابو الحسن اصفهانى بر كتاب جعفريات بسيار اعتماد مى‌كردند.» 🔸علامه حلى و اين كتاب‌ علامه حلى نام اين كتاب را در فهرست كتاب‌هايى آورده است كه اجازه روايت آن را به خاندان« بنى زهره» در اجازه بزرگ و مشهور خود داده است. 🔸اعتبار مؤلف‌ علامه مجلسى به نقل از شيخ طوسى و نجاشى مى‌فرمايد:« محمد بن محمد بن اشعث، ثقه و مورد اطمينان است.» صاحب منتهى المقال نيز مى‌فرمايد:« ابو على، محمد بن محمد بن اشعث اهل كوفه و ساكن مصر، مورد اطمينان و از روات شيعه است.» 🔸احاديث‌ علامه در كتاب رجال خود و شيخ آقا بزرگ تهرانى در كتاب« الذريعة» اين كتاب را داراى هزار حديث با يك سند دانسته‌اند و آن هم سندموسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عن آبائه عليهم السلام‌مى‌باشد ولى كتاب حاضر داراى ۱۶۵۱ حديث است كه رواياتى از طرق ديگرِ شيعه و همچنين رواياتى از طرق اهل تسنن را نيز شامل مى‌شود. 🔸عناوين‌ ۱- ابحاث فقهى مانند طهارت، صلات، زكات، صوم، حج، جهاد، نكاح، نفقات و حدود ۲- آداب ۳- تفسير ۴- سنن و ادعيه و... 🔹منبع:تحقیق دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ اگر شیعیان علی علیه السلام مرتکب گناهی شوند ... 🔻الإمامُ الرضا عليه السلام: 🔹«ما أَحَدٌ مِنْ شیعه عَلِيٍّ ، اصبح صبیحه أَتَى بسیئه أَوِ اِرْتَكَبَ ذنبا إِلاَّ أَمْسَى وَ قَدْ نَالَهُ غم، حَطَّ عَنْهُ سیئته فَكَيْفَ یجری عَلَيْهِ القلم؟!» امام رضا علیه السلام: 🔸هيچ يك از شيعيان على نيست كه روز مرتكب گناهى شود ، مگر آن كه شب اندوهى به او رسد كه آن گناه را فرو ريزد ؛ پس ، چگونه قلم براى نوشتن گناهان چنين كسى به كار افتد؟! 📗 بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۴۶. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ولایت معیار ایمان و اسلام ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: 🔸ولایت علی بن ابیطالب ولایت خداست محبّتش، عبادت خدا پیروی از او، واجب خدا دوستانش، دوستان خدا دشمنانش، دشمنان خدا مخالفت با او ،مخالفت با خدا و سازش با او، سازش با خداست. 🔹وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَلَايَةُ اللَّهِ وَ حُبُّهُ، عِبَادَةُ اللَّهِ وَ اتِّبَاعُهُ، فَرِيضَةُ اللَّهِ وَ أَوْلِيَاؤُهُ، أَوْلِيَاءُ اللَّهِ وَ أَعْدَاؤُهُ، أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ حَرْبُهُ، حَرْبُ اللَّهِ وَ سِلْمُهُ، سِلْمُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 📚 الامالی شیخ صدوق، ص۳۲. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘نهضت علمی حضرت صادق علیه السلام 🔸حضرت صادق در مدينه که اصلی‌ترين مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا ساختن پيروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکان‌پذير بود.👇👇👇☘
ا ﷽ ا ☘نهضت علمی حضرت صادق علیه السلام 🔸حضرت صادق در مدينه که اصلی‌ترين مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا ساختن پيروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکان‌پذير بود. 🔸از سال ۱۲۹ هجرى تا ۱۳۲ هجرى كه عباسیان روى كار آمدند؛ چون بنى‌ امیه رو به ضعف و سقوط مى‌ رفتند، فرصت این كه امام را تحت فشار قرار دهند، نداشتند و از طرفى عباسیان نیز كه شعار طرفدارى از خاندان پاك پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته آنان را مى‌ دادند، به امام فشارى وارد نمى‌ آوردند. از این رو، این دوران، براى امام دوران آرامش و آزادى بود و فرصت بسیار خوبى براى فعالیت‌ هاى علمى و فرهنگى به شمار مى‌ رفت، فرصتى كه براى هیچ یك از امامان دیگر به غیر از امام باقر علیه‌السلام كه اندكى از این فرصت براى ایشان به وجود آمد و فعالیت علمى را شروع كرده بود. و هم چنین براى امام رضا علیه‌السلام فراهم نگشت. ولى امام صادق علیه‎السلام هم عمر طولانى (حدود ۷۰ سال) داشتند و هم محیط و زمان براى ایشان مساعد بود.-[۱] امام با استفاده از این فرصت نهضت علمی و فرهنگی بزرگی را شروع نمودند و پایه های علمی مکتب شیعه را محکم کردند. حضرت در طول زندگی خود در مدينه زيست و تنها به قصد حج يا بنا به الزامات سياسی، سفرهايی کوتاه به مکه و عراق داشت. وی در مدينه که اصلی‌ترين مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا ساختن پيروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکان‌پذير بود. گسترۀ دانش حضرت از يک سو، و سعۀ صدر وی در تعامل با مذاهب گوناگون از سوی ديگر موجب شده بود تا طيف وسيعی از عالمان به عنوان طالب دانش جعفری به گرد آن حضرت درآيند.شاگردانی از خواص اماميه گرفته تا طيفهای متنوع عامه، از متکلم و فقيه گرفته تا مقری و محدث بر گرد حضرت ديده می‌شدند و از اقصى نقاط ماوراء النهر تا مغرب در شمار شاگردان او حضور داشتند. شيخ مفيد اشاره دارد که بر اساس آنچه اصحاب حديث احصا کرده‌اند، شمار شاگردان حضرت بالغ بر ۴ هزار نفر بوده است.[۲] 🔸دانشگاه امام صادق (علیه اسلام) اگر حوزه درس امام صادق را دانشگاه بناميم، سخنى گزاف و دور از واقع نگفته‌ ايم. اين دانشگاه ميراث علمى عظيمى بر جاى نهاد و عالمان بسيارى تربيت كرد، و برجسته ‌ترين متفكران و نخبه‌ ترين فيلسوفان و زبده ‌ترين عالمان را عرضه كرد. اما متأسفانه حكومت سلطه‌ گر تمامى تدابير را به كار گرفت تا با آن دانشگاه ستيزه كند، چرا كه شهرت و آوازه امام صادق در عرصه جهان اسلام خواب از چشم حاكمان مى ‌ربود. 🔸حوزه درسى امام صادق از ويژگي هاى منحصر به خود برخوردار بود مانند: استقلال معنوى‌عدم سازش با دستگاه حكومت، جلوگيرى از دخالت فرمانروايان در امور آن، و به طور كلى كوتاه كردن دست زمامداران از رهبرى و برنامه‌ريزى داخلى اين دانشگاه.[۳] 🔸شاگردان نهضت علمی امام صادق (علیه اسلام) در شمار راويان و شاگردان نامبُردار در منابع اهل سنت می‌ توان اينان را برشمرد: /از مدينه :مالک بن انس ، ابوضمرۀ مدنی، حاتم بن اسماعيل حارثی، سليمان بن بلال تيمی، محمد بن اسحاق بن يسار، اسماعيل بن جعفر، سعيد بن سفيان اسلمی، عبدالعزيز بن عمران زهری، عبدالعزيز بن محمد دراوردی و عبدالله بن عمر عمری / از مکه: ابن جريج، سفيان بن عيينه، عبدالله بن ميمون قداح و مسلم بن خالد زنجی؛ از کوفه ابوحنيفه، سفيان ثوری، شعبة بن حجاج، حفص بن غياث نخعی، حسن بن صالح بن حی، حسن بن عياش، ابان بن تغلب، معاوية بن عمار، زيد بن حسن انماطی و محمد بن ميمون زعفرانی /از بصره :عبدالوهاب بن عبدالمجيد ثقفی، وهيب بن خالد باهلی، عثمان بن فرقد عطار، محمد بن ثابت بنانی، ابوعاصم ضحاک بن مخلد نبيل، روح بن قاسم عنبری و عبدالعزيز بن مختار دباغ؛ /از خراسان: ابراهيم بن طهمان و زهير بن محمد تميمی. امام در رشته هاى مختلف، شاگردان بزرگى همچون «هشام بن حكم كندى»، «محمد بن مسلم»، «ابان بن تغلب »، «هشام بن سالم»، «معلى بن خنیس»، «محمد بن على بن نعمان بجلى كوفى » معروف به «مؤمن الطاق»، «مفضل بن عمر»، «ثابت بن دینار» معروف به «ابو حمزه ثمالى»، «زرارة بن اعین»، «جابر بن یزید جعفى كوفى»، «صفوان بن مهران جمال اسدى كوفى » معروف به «صفوان جمال»، «عبدالله بن ابى یعفور»، «حمران بن اعین شیبانى»، «حمزه طیار»، «برید بن معاویه عجلى»، و... تربیت نمود. در ميان اصحاب حضرت، ۱۲ تن به عنوان فقهای اصحاب وی و به اصطلاح رجاليان شيعه، به عنوان «اصحاب اجماع» شناخته شده‌اند که فقاهت و وثاقت آنان مورد تأکيد اماميه بوده است. [۱]سیرى در سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام، ص ۱۵۷-۱۵۸. [۲]الارشاد، ۲/۱۷۹. [۳]امام صادق و مذاهب چهارگانه ،ص:۱۰۰ 🔹منبع : دانشنامه علوم اسلامی علیه السلام حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘دحو الارض چه روزی است؟ 💠دحْوُ الْأرْض ۲۵ ذی‌القعده، روز بیرون آمدن زمین از زیر آب است. براساس برخی منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی که از زمین سر برآورد، مکه یا کعبه بود. 🔰اعمال روز دحو الارض: 🔸روزه: دحو الارض یکی از چهار روزی است که در سال روزه آنها ممتاز است. در روایات، روزه این روز مانند روزه هفتاد سال یا کفاره هفتاد سال است؛ هر چه در میان آسمان و زمین است، برای روزه‌دار این روز استغفار می‌کند؛ هر کس این روز را روزه بگیرد و شبش را به عبادت بگذراند، برای او عبادت ۱۰۰ سال نوشته می‌شود. 🔸غسل 🔸خواندن دو رکعت نماز در وقت ظهر، در هر رکعت بعد از سوره حمد، پنج مرتبه سوره شمس بخواند و بعد از اتمام نماز بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ‏ سپس بگوید: يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ 🔸زیارت امام رضا علیه السلام 🔸شب زنده داری و خواندن دعایی که با عبارت اللَّهُمَّ دَاحِيَ الْكَعْبَهِ ... شروع می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سه شرط استجابت دعاهایمان 🔻الإمامُ الهادی عليه السلام: "إِذَا أَخْلَصْتَ فِي طَاعَةِ اَللَّهِ، وَ اِعْتَرَفْتَ بِرَسُولِ اَللَّهِ  وَ بِحَقِّنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ ، وَ سَأَلْتَ اَللَّهَ شَيْئاً لَمْ يَحْرِمْكَ" 🔸اگر در طاعت الله اخلاص ورزیدی و به حقّانیت رسول الله و ما اهل بیت اعتراف نمودی و آنگاه از خدا چیزی خواستی، خدا تو را محروم نخواهد کرد. 📗 الأمالی للطوسی: ص ۲۸۶. ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘معرفی کتاب دعائم الإسلام 🔸پديدآورنده : قاضی نعمان مغربی 🔸اسم کامل: دعائم الإسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام‌ 🔸اين كتاب از مهم‌ترين و قديمى‌ترين منابع فقهى و عقيدتى فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و حكام فاطمى آن را معتبرترين كتاب قانونى خود معرفى نموده و بر تمام سرزمين‌هاى تحت نفوذ خود عمل به آن را لازم شمرده بودند. 🔸معرفى اجمالى‌ دعائم الإسلام اثر ابو حنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى. ابن حيون( ۲۵۹- ۳۶۳ هجرى)، از دانشمندان قرن چهارم و از فقهاى بزرگ اسماعيليه مى‌باشد. 🔸انگيزه نگارش‌ مؤلف اين كتاب خود از بنيان‌گذاران فرقه اسماعيليه به شمار مى‌آيد و از نزديكان خلفاى فاطميه در مصر است. از اين جهت مؤلف در صدد نگارش كتابى برآمد كه مبانى عقيدتى و فقهى اسماعيليه را بيان نمايد تا مورد استفاده و اطلاع عموم قرار گيرد. به همين جهت اين كتاب از معتبرترين منابع قوانين اسماعيليه به شمار مى‌آيد. 🔸شيوه نگارش‌ بخش اول كتاب با مباحث عقيدتى آغاز مى‌گردد و به بيان ايمان و تعريف آن و فرق ميان اسلام و ايمان و لزوم اعتقاد به امامت و پيروى از آن در اعتقادات و اجراى دستورات مى‌پردازد و نظريه اسماعيليه درباره ولايت و اين كه ولايت فقط دوست داشتن اهل بيت نيست بلكه اطاعت كامل در برابر دستورات آنان نيز لازم است را مطرح مى‌نمايد. در بخش‌هاى ديگر كتاب، فقه اسماعيليه مطرح شده و مانند ديگر كتاب‌هاى فقهى شيعه به بررسى احكام شرعى مى‌پردازد. 🔸عناوين كتاب‌ دعائم الاسلام از دو بخش تشكيل شده است: /بخش اول: در عبادات است و شامل ۷ كتاب مى‌شود مانند: ولايت، طهارت، نماز، زكات، روزه، حج و جهاد. /بخش دوم: در معاملات، كه شامل ۲۵ كتاب مى‌شود مانند: معاملات، نذر و...، خوردنى‌ها و آشاميدنى‌ها، طب، شكار، احكام سربريدن، احكام ازدواج و طلاق و عتق، هديه، وصيت و ارث، ديات و حدود، سرقت، ارتداد، غصب، عاريه، احكام قضاوت و... 🔸اعتبار كتاب‌ - برخى از علما و فقهاى شيعه مانند: علامه مجلسى، شيخ حر عاملى، محدث نورى، آقا بزرگ تهرانى، شيخ عباس قمى و سيد بحر العلوم اين كتاب را معتبر دانسته و مؤلف آن را نيز شيعه دوازده امامى مى‌دانند كه در دوران خود تقيه مى‌كرده و عقايد حقه را مخفيانه در بخش‌هاى مختلف كتاب خود آورده. روايات اين كتاب را نيز موافق با روايات ديگر روات شيعه مى‌دانند. - بعضى ديگر مانند: ابن شهر آشوب و صاحب جامع الروات، مؤلف آن را شيعه نمى‌دانند ولى كتاب وى را كتاب خوبى مى‌دانند. - گروه سوم نه كتاب را معتبر مى‌دانند و نه مؤلف آن را مانند: صاحب جواهر. 🔸سخن بزرگان‌ علامه مجلسى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« بيشتر روايات اين كتاب موافق با رواياتى است كه در كتاب‌هاى روايتى مشهور شيعه وجود دارد ولى مؤلف اين كتاب از ائمه بعد از امام جعفر صادق عليه السلام روايتى نقل نمى‌كند و دليل آن هم ترس از خلفاى اسماعيلى بوده ولى در پوشش تقيه حرف حق را فرموده است و اين را با دقت و تعمق در كتاب مى‌توان فهميد.» 🔸سخن شيخ عباس قمى‌ شيخ عباس قمى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« كتاب دعائم الاسلام معروف است و در آن كتاب ردهايى بر ابو حنيفه نعمان بن ثابت و مالك و شافعى و غير ايشان از علماى عامه نوشته. كتاب دعائم كتاب نيكويى است مگر اين كه مؤلف آن از ترس خلفاى اسماعيليه در تقيه حركت مى‌كرد.» 🔸نسخه‌ هاى كتاب‌ ۱- نسخه‌اى به خط حسن بن ادريس بن على كه تاريخ نگارش آن ۹۸۹ هجرى مى‌باشد. ۲- نسخه‌اى به خط عبد الله ميان بهايى فرزند ملا شيخ حسن كه تاريخ نگارش آن ۱۱۰۷ هجرى مى‌باشد. ۳- نسخه‌اى به خط ولى محمد بن ملا لقمان كه تاريخ نگارش آن ۱۱۴۴ مى‌باشد. 🔹تحقیق از دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اثر وضعی ظلم 📜عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): مَنْ ظَلَمَ مَظْلِمَةً أُخِذَ بِهَا فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی وُلْدِهِ. 📃امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كه ظلمی به كسى كند به همان ظلم گرفتار شود، چه اینکه آن ظلم به خودش برگردد یا مالش يا فرزندش. 📚کافی ج۲ ص۳۳۲ ☘در نشر حدیث سهیم باشیم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ضرورت یادگیری دین 💠امام صادق عليه السلام 🔹لستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِيا في حالَينِ : إمّا عالِما أومُتَعَلِّما 🔸دوست ندارم جوانى از شما را جز بر دو گونه ببينم : دین شناس يا طالب دین 🔹الأمالى ، طوسى ، ص 303 ☘در نشر حدیث سهیم باشیم حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘سه روش اعتبار سنجی سند در بیان استاد مددی 🔸 یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. 🔸یک منهج، منهج است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. 🔸یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔸 در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸 این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔸 لذا من کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔸 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله و این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔸بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔸 استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند 📍🔹منبع: درس خارج فقه استاد مددی دوشنبه 95/02/06 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کتاب بصائر الدرجات 🔸پديدآورنده : محمد بن حسن صفار 🔸اسم کامل:بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد صل الله علیه و آله و سلم 🔸موضوع‌ اين كتاب نوشته محمد بن حسن صفار( م ۲۹۰ ق) از علماى شيعه اماميه و صحابى امام حسن عسكرى( ع) است كه درباره شناخت ائمه و خصوصيات امام نوشته شده است. 🔸محتواى كتاب‌ كتاب بصائر الدرجات مشتمل بر ۱۸۸۱ حديث مى‌باشد كه در ده بخش تنظيم شده و هر بخش حدوداً شامل بيست باب است. عناوين برخى بخش‌ها( اجزاء) عبارتند از: ارزش علم و اينكه علماى حقيقى، آل محمد( عليهم‌السلام) هستند، مقام و منزلت ائمه، ائمه وارث علم انبيايند، ودايع پيامبر نزد ايشان است، اسم اعظم و علم الكتاب نزد آنهاست، از مرگ شيعيان خبر دارند، علومى كه پيامبر به على( ع) آموخت، فرق پيامبران با ائمه. 🔸با آنكه اين اثر قدمت زيادى دارد ليكن فصل‌بندى خوبى بر تمام آن حاكم است و مؤلف، عناوين متعددى را براى ابواب انتخاب كرده و در مواردى كه عنوانى براى روايات نياورده، آن را ذيل« باب نادر» آورده است. يكى از ويژگى‌هاى اين كتاب آن است كه مؤلف آن، همه اسناد روايات خود را به طور كامل ذكر مى‌كند. اما وى درباره روايات هيچ‌گونه اظهار نظرى ندارد و فقط به نقل آنها پرداخته است. 🔸اين اثر مشتمل بر روايت عجيبى درباره مقامات امامان شيعه و گستره علم آنان است. به گونه‌اى كه برخى روايت آن را غاليانه مى‌دانند. البته دسته‌اى از همين روايات در كتبى چون كافى نيز آمده است، ليكن صفار مطالب بيشترى در اين زمينه نقل كرده است. مامقانى در تنقيح المقال به نقل از علامه مجلسى مى‌نويسد: شايد علت آنكه ابن الوليد استاد شيخ صدوق، بصائر الدرجات را روايت نكرده است( چنانكه نجاشى و طوسى در فهرست خود به اين نكته اشاره كرده‌اند) مطالب غلوّ آميز آن در شأن ائمه باشد. با اين حال بصائرالدرجات از كتب معتبر و كهن شيعه به شمار مى‌رود كه از زمان نگارش تا كنون پيوسته مورد توجه علما و بزرگان قرار داشته و بسيار به آن استناد نموده‌اند؛ چنانكه مرحوم كلينى در كتاب كافى، شيخ حر عاملى در كتاب وسائل الشيعه و علامه مجلسى در بحار الانوار از آن نقل كرده‌اند. 🔸صفار دو كتاب كوچك و بزرگ با اين نام داشته كه در اين زمان فقط نسخه بزرگ آن در اختيار ماست و گويا مؤلف با افزودن مطالبى بر بصائر صغير، بصائر كبير را نوشته است. 🔸اين اثر تا سالهاى طولانى، فقط يك چاپ داشت و در سال‌هاى اخير چاپ ديگرى از روى همان نسخه انجام شده است. در عين حال اهميت اثر سبب شده مراكز حديثى، چاپ تحقيق آن را در دستور كار خود قرار دهند. 🔸قابل ذكر است كه سعد بن عبدالله اشعرى قمى( معاصر صفار) نيز كتابى با همين عنوان داشته كه به دست ما نرسيده ولى بخشى از آن در كتاب مختصر البصائر حلى آمده است. 🔹منبع:دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ توصیه حضرت صادق علیه السلام برای حفظ انسان از خطرات و بلایا 🔻الإمامُ الصّادق عليه السلام: 🌿«لَا تَدَعْ أَنْ تَدْعُوَ بِهَذَا الدُّعَاءِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَصْبَحْتَ وَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ إِذَا أَمْسَيْتَ- 👌 "اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ" فَإِنَّ أَبِي كَانَ يَقُولُ هَذَا مِنَ الدُّعَاءِ الْمَخْزُونِ». 🔸اين دعا را سه بار در آغاز صبح و سه بار در آغاز شب ترک نکن 👌خدايا مرا در پناه محكم خود قرار بده كه هر كه را خواهى در آن جاى دهى؛ زيرا پدرم مى‌فرمود: اين دعا از گنجينۀ دعاها است. 📗الکافی، ج ۲، ص ۵۳۴. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ شيعه واقعى 🔻الإمامُ الرّضا عليه السلام: 🌿«شيعَتُنَا، اَلْمُسَلِّمُونَ لِأَمْرِنَا، اَلْآخِذُونَ بِقَوْلِنَا، اَلْمُخَالِفُونَ لِأَعْدَائِنَا فَمَنْ لَمْ يَكُنْ كَذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَّا». 🔸شيعيان ما: كسانى اند كه تسليم شدگان فرمان ما و پذيرندگان سخن ما و مخالفان دشمنان ما، هستند، 👌بنابراين، كسى كه چنين نباشد، از ما نيست. 📗بحار الأنوار، ج ۶۵، ص ۱۶۷. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘محل دفن حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها کجاست؟ در منابع كهن، از سه محل دفن براى حضرت ياد شده است: 🔸 خانه خويش، 🔸روضة النبى 🔸 بقيع. قول مشهورترِ حديثى و تاريخى، آن است كه حضرت در خانه خود، در جوار خانه پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم دفن شده است. در منابع كهن، اين قول شهرت فراوانى دارد و عالمان شيعه و سنى آن را گزارش كرده اند. ثقة الاسلام كلينى[۱]شيخ صدوق[۲]و شيخ مفيد[۳]اين روايات را با سند معتبر و حتى صحيح نقل كرده و آن را پذيرفته اند. شيخ صدوق[۴]و سيّد بن طاووس[۵]نيز به صراحت اين قول را صحيح شمرده اند. قرينه هاى ديگرى نيز مؤيد اين نظريه هستند: سخن امير المؤمنين(ع) پس از دفن حضرت فاطمه(ع) با عبارت «ابنتك النازلة فى جوارك» مى تواند به اين قرب و نزديكى اشاره داشته باشد.[۶] وصيت حضرت فاطمه(ع) به پنهان بودن مراسم كفن و دفن نيز اقتضا مى كرد كه اين مراسم در مكانى خصوصى و به دور از چشم اغيار انجام شود. روشن است كه مدفن پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم يا بقيع، مكانى عمومى بودند كه امكان پنهان سازى مراسم در آنها نبود. از قرينه هاى ديگر، وصيت امام حسن علیه السلام به امام حسين علیه السلام در لحظه هاى قبل از شهادت است كه فرمود: "اذا انا متّ فهَّيئنى ثم وجّهنى الى رسول اللّه لاحدث به عهدا ثمّ اصرفنى الى امّى(ع) ثمّ ردّنى فادفنّى بالبقيع".[۷] "وقتى من از دنيا رفتم، مرا تجهيز كن، سپس به سوى رسول خدا(ص) روانه ساز، تا با او عهدى كنم، آن گاه مرا به سمت مادرم(ع) ببر، سپس مرا بازگردان و در بقيع دفنم كن." اين سخن نشان مى دهد كه مدفن حضرت فاطمه(ع) در بقيع نيست و مى تواند اشاره به خانه حضرت فاطمه(ع) باشد. گزارش هايى درباره دفن حضرت زهرا(ع) در روضة النبى(ص) (ناحيه اى از مسجد النبى ميان منبر و خانه پيامبر(ص)) يا در بقيع هم وجود دارد كه اعتبار لازم را ندارند و نمى توانند مدعاى خود را در مقابل روايات معتبرى كه دال بر دفن حضرت در خانه خود هستند به اثبات رسانند.[۸] [۱]. الكافى : ج ۱ ص ۴۶۱ ح ۹ به نقل از امام رضا عليه السلام . [۲]. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۹۲ و ج ۲ ص ۵۷۲ ، معانى الأخبار : ص ۲۶۸ . [۳]. الأمالى ، صدوق : ص ۲۸۱ . [۴]. ر . ك : كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۵۷۲ . [۵]. ر . ك : الإقبال : ج ۳ ص ۱۶۳ . [۶]. ر . ك : نهج البلاغه : خطبه ۲۰۲ . [۷]. الكافى : ج ۱ ص ۳۰۰ ح ۱ . [۸]. ر . ك: دانش نامه فاطمى : ج ۱ ص ۳۶۵ ـ ۳۷۳ . 🔹تحقیق از دارالحدیث ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا ﷽ ا ☘قبر حضرت فاطمه الزهراسلام الله علیها کجاست؟ 🔻در بیان حضرت آیت‌الله بهجت: سؤال: آقا، قبر حضرت زهرا(س) مخفی است؟ قبر فاطمه زهرا(س) مخفی است به نظر حضرتعالی؟‌ یا نه [محدوده] جایش مشخص است؟ ✅ حضرت آیت‌الله بهجت: بله[طبق شواهد تاریخی]می‌گویند مثلا اولیٰ این است که در روضه(روضةالنبی)مدفون است.[١] ❓سؤال: در [کتاب]مَن لایَحضُر[٢] یک روایت هست که کنار قبر پیغمبر خدا(ص) است. ✅ حضرت آیت‌الله بهجت:[محل]روضه، همین‌جور است، در کنار [مزار مبارک پیغمبر(ص)]است. ▫️▫️▫️ ✨ آیت‌الله بهجت خطاب به یکی از اطرافیان:پنچ هزار تومانی به ایشان(فردی که عازم حج است)بدهید، بگویید: در روضه، پنج‌تا (بار) زیارت حضرت زهرا(س)بخوانند. 🔻پی‌نوشت: ۱. تهذيب الأحكام، ج۶، ص٩؛ جواهر الكلام في شرح شرائع‌الإسلام؛ ج‌٢٠، ص٨۵. ۲. من لايحضره الفقيه؛ ج‏٢؛ ص۵٧٢. ؟ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ☘کتاب "من لايحضره الفقيه: 🔸مولف شيخ صدوق، ابو جعفر محمد بن على بن حسين بن بابويه قمى، از چهره‌هاى برجسته علماى شيعه در قرن چهارم هجرى. 🔸موضوع‌ مجموعه روايات اهل بيت عليهم السلام درباره مسائل فقهى و احكام شرعى. شيخ صدوق در اين كتاب روايات فقهى را كه از ديدگاه خود صحيح و معتبر بوده جمع آورى نموده است. 🔸ارزش و اعتبار اين كتاب يكى از ارزشمندترين منابع روايى شيعه به شمار مى‌آيد و يكى از چهار كتاب معتبر روايى شيعه است و هر مجتهدى در اجتهاد و استنباط احكام شرعى بايد به روايات آن توجه داشته باشد. كتاب من لا يحضره الفقيه از زمان نگارش مورد توجه و استقبال علماى شيعه قرار گرفته است و پيوسته در مجموعه‌هاى بزرگ و كوچك روايى بر آن استناد نموده و از آن روايت نقل كرده‌اند. 🔸انگيزه نگارش‌ شيخ صدوق اين كتاب را به درخواست يكى از سادات بزرگوار شهر بلخ به نام شريف الدين ابو عبد الله محمد بن حسين معروف به نعمت نگاشته است. او از شيخ صدوق درخواست كرده بود مانند كتاب« من لا يحضره الطبيب» محمد بن ذكرياى رازى در علم طب، او هم كتابى در علم فقه به نگارش درآورد تا مورد استفاده كسانى قرار گيرد كه به علما و فقهاى بزرگ دسترسى ندارند و با مراجعه به آن بتوانند به احكام شرعى و وظايف خود آگاه گردند. شيخ صدوق نيز با پذيرفتن اين درخواست مى‌فرمايند من در اين كتاب بنا ندارم تا هر چه روايت شده را نقل نمايم بلكه فقط آن رواياتى را نقل مى‌كنم كه آنها را صحيح و معتبر مى‌دانم و به آن فتوا مى‌دهم و عقيده دارم كه ميان من و خداوند حجت است. 🔸مشيخه‌ شيخ صدوق در اين كتاب فقط نام راوى اولى را كه روايت را از امام عليه السلام روايت كرده آورده و در آخر كتاب يعنى در بخش« مشيخه» سند خود را به آن راوى نقل مى‌كند تا روايات از حالت ارسال خارج شده و اصطلاحا مسند شوند و استفاده از آن براى مراجعه كنندگان آسان‌تر گردد. 🔸سبك نگارش‌ در قرون اوليه اسلامى فقهاى شيعه فقط به روايت و نقل سخنان ائمه عليهم السلام اكتفا مى‌كردند و به خود اجازه گفتن سخنى در برابر و يا در كنار سخنان ائمه معصوم نمى‌دادند چرا كه آنان را مرتبط با مركز وحى و معدن حكمت مى‌دانستند. حتى اگر مى‌خواستند كتابى غير روايى به نگارش درآورند سعى مى‌كردند تا از الفاظ روايات استفاده كنند و سخنى غير از سخن اهل بيت عصمت و طهارت ننويسند. شيخ صدوق از آخرين علماى اين دوره به شمار مى‌آيد. در تأليفات ايشان همه كتاب روايت و يا گرفته شده از الفاظ روايات است، به حدى كه برخى از علماى شيعه مى‌گويند اگر درباره مسأله‌اى روايتى نيافتيم به الفاظ شيخ صدوق نيز مى‌توانيم استناد كنيم چرا كه الفاظ ايشان همه استفاده شده از الفاظ روايات است. بعد از ايشان از زمان شاگردشان« شيخ مفيد» كم كم اين سبك تغيير كرد زيرا با تغيير نيازهاى روز و هجوم شبهات و ايرادات مخالفان و دشمنان اسلام و ورود فلسفه غرب به جهان اسلام و عقايد و افكار انحرافى، علماى ما مجبور به پاسخ گويى شدند و در صدد حل آن شبهات برآمدند و شيوه‌اى نو در تأليفات علما و فقهاى شيعه پديدار گشت. 🔸مباحث‌ اين كتاب شامل مباحث فراوان فقهى است مانند: ۱- آبها و طهارت و نجاست آن‌ ۲- واجبات نماز و مقدمات آن مانند وضو و غسل و تيمم‌ ۳- احكام اموات‌ ۴- احكام نماز ۵- احكام قضاوت‌ ۶- مكاسب‌ ۷- احكام ازدواج‌ ۸- احكام ارث‌ و مباحث و عناوين گوناگون ديگر فقهى. 🔸منابع كتاب‌ شيخ صدوق در مقدمه كتاب مى‌فرمايد من روايات اين كتاب را از اصول معتبر و مشهور روايى شيعه گرفته‌ام مانند: ۱- كتاب حريز بن عبد الله سجستانى‌ ۲- كتاب عبيد الله بن على حلبى‌ ۳- كتاب‌هاى على بن مهزيار اهوازى‌ ۴- كتاب‌هاى حسين بن سعيد ۵- نوادر احمد بن محمد بن عيسى‌ و بسيارى ديگر از اصول اوليه و منابع معتبر روايى. 🔸روايات كتاب‌ شيخ صدوق در اين كتاب حدود ۶ هزار روايت نقل كرده است كه عموما در باره مباحث فقهى و احكام شرعى است. 🔸مشيخه‌ يكى از بخشهاى مهم اين كتاب بخش مشيخه است كه در پايان كتاب آمده شيخ صدوق در اين بخش به اسناد خود به رواتى كه روايات اين كتاب را از آنها نقل كرده اشاره مى‌كند و به اين وسيله روايات فراوانى از احاديث كتاب را از حالت ارسال و بدون سند بودن خارج كرده و آنها را معتبر و مسند مى‌سازد. اين بخش از كتاب بسيار مورد توجه علماى شيعه قرار گرفته است و شرح‌هاى فراوانى نيز بر اين قسمت از كتاب نگاشته‌اند كه خود از منابع غنى و پر بار علم رجال به شمار مى‌آيد 🔹منبع : دارالحدیث شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135