eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
564 عکس
40 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀 ویژگی‌های شیعه 🔻الإمامُ الصادق عليه السلام: 🔸«إنَّما شيعَتُنا يُعرَفونَ بِخِصالٍ شَتّى: بِالسَّخاءِ، والبَذلِ لِلإِخوانِ، وبِأَن يُصَلُّوا الخَمسينَ لَيلاً ونَهارًا.» ✍️شيعيان ما با ويژگي‌هایی شناخته مى‌شوند: 🔸 بخشش 🔸فداكارى در برابر برادران 🔸 شبانه روز پنجاه ركعت نماز مى‌گزارند. 📚تحف العقول: ۳۰۳. ‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 آیا برخی اصحاب أهل بيت عليهم السلام قابلیت دریافت مطالب خاص را نداشتند؟! اهل سِرّ نبودند؟! منکَر الحديث بودن آنان به چه معناست؟! 💠 آیت الله زنجانی حفظه الله: ● از یکی از فضلاء که تحت تأثیر کتب سُنی‌ها و امثال آن بود نقل شده است که می‌گفته در بین اصحاب ائمه دو مکتب جداگانه وجود داشته است. یک دسته افراد مُلا و با سواد بودند مانند زراره و محمد بن مسلم و مانند آن. گروه دیگر افرادی مانند معلی بن خنیس و یونس بن عبد الرحمان و جابر جُعفی و مفضل بن عمر و محمد بن سِنان و امثال آنها بودند که سِنخ روایات آنها با دیگران فرق دارد و عباراتی دارند که به نظر بعضی غلو آمیز بوده است. نتیجه اینکه او می‌گفت که این دسته از افراد یا از باب جهالت و بی سوادی و یا از باب جهالت احادیثی نقل کرده اند که افراد دسته‌ی اول آن را نقل نمی کنند بنا بر این روایات این دسته قابل استناد و عمل نیست❗️ ✏️ جواب این است که این مطلب که گروه دومی روایاتی نقل کرده اند که گروه اول این سنخ از روایات را نقل نکرده اند کلام درست است، ولی علت اینکه یک دسته از احادیث تندی که دستهٔ دوم نقل می‌کنند در احادیث طائفهٔ اول نیست به این جهت نیست که گروه اول امانت دارد بودند ولی گروه دوم نبودند، بلکه به سبب این است که گروه اول، در جایگاهی بودند که با جایگاه گروه دوم فرق داشته است. زراره از خاندان سُنی بوده است، دو برادر او تا آخر عمر سُنی بودند و بعدها بیت زراره شیعه شده است، یعنی ابتدا خواهر یا یکی از برادرهای او (بنا بر اختلافی که در این مورد وجود دارد) شیعه شدند و بعد تشیع وارد بیت آنها شده است. همچنین محمد بن مسلم نیز در میان سُنیان بوده است و ابن خَرّبوذ کسی است که سُنیان شاید بیشتر از شیعه از او روایت کرده اند. اما کسانی بودند که با مخالفین سر و کار نداشتند، در نتیجه با مسائل تقیه و مانند آن درگیر نبودند. به این جهت امام علیه السلام نمی توانسته برخی احادیث را به زراره و گروه اول بیان کند، در نتیجه امام علیه السلام برخی از مطالب سِرّی را به گروه اول نمی‌فرمودند. 🔍 مثلا در رجال کشّی آمده است که امام علیه السلام پسر زراره (عبید الله بن زراره) را طلب می‌کند و می‌فرماید: سلام من را به پدرت برسان و بگو: انما أعیبک دفاعا منی علیک، و اینکه مَثَل تو مَثَل سفینه خضر است که خضر آن را خراب کرد تا اصل آن محفوظ بماند و توسط سلطان غصب نشود. بنا بر این امام علیه السلام به سبب خطری که در مورد گروه اول وجود داشت برخی از مطالب را به آنها نمی گفت، زیرا چه بسا ممکن بود نتوانند آن را مخفی نگه دارند و بیان کنند و در نتیجه در خطر بیافتند. بنا بر این اگر امام علیه السلام برخی از عبارات را به گروه اول بیان نمی کرده به سبب همین مطلب بوده است، نه اینکه آنها را اهل سِرّ نداند و یا اینکه گروه دوم در این امر دچار غلو شده باشند. بنا بر این اگر ابن غضائری در مورد کسی می‌گوید که او منکَرات را نقل می‌کند به این جهت بوده است که او روایات مخفی را که دیگران بی خبر بودند نقل می‌کرد. از این رو ثابت نیست که صرف منکر الحدیث بود و یا اهل غلو بودن موجب قدح باشد و ما به آن ترتیب اثر دهیم. 🎙 خارج رجال، سال ۶٢_۶٣، جلسه ۳۳ 📚کانال"منهاج الولاية" •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀سعی کنیم دائم الوضو باشیم: 🔸خواب با وضو، عبادت است ؛ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود.... 🔹مرگ با وضو، شهادت است؛ رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود... 🔅در قیامت نورانی می شود پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه‌ ی امّت‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی‌ دارند... 📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج۱ ص۳۵۶ بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۲، باب۵ بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۳، باب۵ وسایل الشیعه: ج۱، ص ۲۹۷ ثواب الاعمال، شیخ صدوق •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀محافظت بر نماز حضرت امام صادق عليه السلام 🔸 امْتَحِنُوا شِيعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ كَيْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَيْهَ 🔹شيعيان ما را در وقت‏هاى نماز بيازماييد كه مواظبت بر نمازشان چگونه است 📚وسائل الشیعة ج4 ص114 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘رعایت آداب سفره، به‌صورت خانوادگی 🔸...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.» 🔹از امام صادق، از رسول خدا (صلوات‌الله‌علیهما) نقل شده است: «هیچ مردی نیست که خانواده‌اش را جمع کند و سفره‌ای مقابلش پهن کند و در اول غذا خودش بسم‌الله بگوید و خانواده‌اش نیز بسم‌الله بگویند و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند و سفره را جمع کنند، مگراین‌که (او و خانواده‌اش) آمرزیده خواهند شد.» 📚: الكافي، ج‏۶، ص۲۹۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🕌 ندای جهانی زراره مي گويد: امام صادق عليه السّلام فرمودند: یُنادیِ مُنادٍ بِاسْمِ الْقائِمِ علیه السّلام قلْتُ: خاصٌّ أمْ عامٌّ؟ قالَ: عامٌّ یَسْمَعُ کلُّ قَوْمٍ بِلِسانِهِمْ، قلْتُ فَمَنْ یُخالِفُ الْقائِمَ وَقَدْ نُودِیَ بِإِسْمِهِ؟ قالَ لا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ ... . حضرت صادق به زراره فرمودند: منادی به نام «قائم آل محمد» صلَی الله علیه و آله (در جهان) ندایی می دهد. زراره گفت به امام گفتم: (طرف خطاب و یا شنونده آن) بعضی از مردم اند یا همه مردم؟ امام پاسخ داد: ندا عام است و همه با زبان خود آن را می شنوند. به امام عرض کردم: پس چه کسی در برابر این وضوح و صراحت ابلاغ، به مخالفت برمی خیزد؟ امام پاسخ داد: ابلیس مردم را آن چنان مورد وسوسه خویش قرار می دهد که در پایان شب، مردم نسبت به قیام امام، شک می کنند. 📗منتخب الأثر، ص ۴۵۰ حضرت عليه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 یادکردن پیوستۀ امام زمان علیه السلام 💐امام کاظم علیه السلام فرمودند: 🌟یَغیبُ عَن اَبصارِ الناسِ شخصهُ و لایغیبُ عن قُلوبِ المومنین ذِکرُهُ 👌 هر چند شخص آن حضرت از دیدگان پنهان است اما یاد و ذکر آن حضرت از قلوب مومنین هرگز فراموش نمی شود. 📚 بحارالانوار، ج ۵۱ ص ۱۵۰ ، ح ۲ حضرت عليه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀بررسی کتاب التمحيص‌ اسکافی 🔸كتاب درباره صفات و خصوصيات انسان‌هاى مؤمن است كه در اين دنيا با چه سختى‌ها و مشكلاتى مواجه خواهند شد و چگونه بايد عمل كنند و چه اجر و پاداشى در انتظار آنان خواهد بود. 🔸معرفى اجمالى‌ التمحيص نوشته ابو على، محمد بن همام اسكافى؛ از اصحاب سفراى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف( ۲۵۸- ۳۳۶ هجرى) مى باشد. نام اين كتاب از آيه شريفه‌و ليمحّص الله الذين آمنواگرفته شده و به معنى خالص كردن و جلا دادن مى‌باشد. مراد مؤلف هم خالص كردن ايمان مؤمنان و جلا دادن آن است. 🔸اعتبار كتاب‌ علامه مجلسى درباره اين كتاب مى‌فرمايد:« كتاب التمحيص از تأليفات شيخ ثقه و شخصيت مورد اطمينان، محمد بن همام مى‌باشد. متانت و دقت كتاب بر فضل و دانش مؤلف آن گواهى دارد؛ اگر چه فضل و دانش مؤلف آن امرى واضح و روشن است.» 🔸نظر بزرگان‌ شيخ ابراهيم قطيفى، قاضى نور الله شوشترى، شيخ حر عاملى، شيخ عبد الله افندى صاحب رياض، سيد حسن صدر، سيد محسن امين و شيخ آقا بزرگ تهرانى اين كتاب را تأليفِ محمد بن همام نمى‌دانند؛ بلكه آن را تأليف ابو محمد حسن بن على بن شعبه حرانى صاحب كتاب تحف العقول مى‌دانند و ادله آنان اين امور است: ۱- تقدم زمانى شيخ قطيفى كه قائل به صحت انتساب كتاب به اسكافى نيست بر علامه مجلسى كه كتاب را از اسكافى مى‌داند. ۲- آگاه‌تر بودن وى نسبت به علامه مجلسى. ۳- اين كتاب در ميان تأليفات محمد بن همام در منابع رجالى نيامده است. ۴- شهادت جمعى از علما. ۵- در آغاز كتاب دارد« حدثنى ابو على محمد بن همام» و ظاهر آن اين است كه مؤلف غير از محمد بن همام است. در مقابل، علامه مجلسى، سيد خوانسارى و محدث نورى اين كتاب را تأليف محمد بن همام مى‌دانند و دليل آنها اين است: ۱- قطيفى در سال ۹۴۵ هجرى بوده و علامه مجلسى در ۱۱۱۱ هجرى فوت نمود و اين مقدار تقدم زمانى در ارجحيت قول او بر علامه كفايت نمى‌كند. ۲- آگاه‌تر بودن قطيفى نسبت به علامه مجلسى به احوال كتاب معلوم نيست. ۳- اين كتاب در ميان تأليفات ابن شعبه در كتاب‌هاى رجالى نيز نيامده است. ۴- قطيفى اولين كسى بوده كه اين مطلب را مطرح كرده و بقيه به تبع وى عنوان كرده‌اند. ۵- شيوه كتاب‌هاى روايى قدما بر اين بوده كه روات، نام مؤلف را در آغاز كتاب به عنوان اولين راوى مى‌آورده‌اند مانند كتب كلينى، صدوق، مفيد و كامل الزيارات ابن قولويه و در التمحيص هم اين مسئله رعايت شده است. بنا بر اين، به نظر مى‌رسد اين كتاب از ابو على محمد بن همام اسكافى باشد و نقل روايات كتاب از طريق ايشان يقينى است. 🔸ساختار كتاب درباره صفات و خصوصيات انسان‌هاى مؤمن است كه در اين دنيا با چه سختى‌ها و مشكلاتى مواجه خواهند شد و چگونه بايد عمل كنند و چه اجر و پاداشى در انتظار آنان خواهد بود. التمحيص افق‌هاى جديدى را فراروى انسان مى‌گشايد و ايمان و اطمينان وى را به جهان آخرت مى‌افزايد. مؤلف اين كتاب، از چشمه‌اى صاف و گوارا بهره برده و آن، چشمه زلال معارف محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم مى‌باشد. كتاب حاضر داراى ۱۷۱ حديث مى‌باشد كه در ۹ باب مطرح شده است. احاديث اين كتاب از حضرت رسول خدا و ديگر ائمه تا امام رضا صلوات الله عليهم اجمعين مى‌باشد. در آغاز كتاب تمام سند آمده و در بقيه كتاب فقط نام آخرين راوى ذكر شده است. 🔸گزارش محتوا كتاب حاوى مطالبى از قبيل ذيل مى باشد: ۱- سرعت بلا به سوى انسان مؤمن‌ ۲- سرعت مجازات مؤمن در اين دنيا ۳- پاك شدن گناهان مؤمن بوسيله بيمارى، غم و اندوه، از دست دادن مال و... ۴- ستايش فقر ۵- رزق و روزى و بزرگوارى در طلب آن‌ ۶- نظر لطف و محبت خداوند با مؤمنان‌ ۷- ستايش صبر و يقين و رضايت در برابر سختى‌ها ۸- اخلاق مؤمنان‌ و بسيار مطالب آموزنده و مفيد ديگر 🔸نسخه‌ هاى خطى‌ ۱- نسخه‌اى به خط سيد محمد بن مصطفى موحد محمدى اصفهانى كه تاريخ نگارش آن ۱۳۸۲ هجرى قمرى در نجف اشرف مى‌باشد. ۲- نسخه‌اى به خط آيت الله صفايى خوانسارى كه تاريخ نگارش آن ۱۳۶۷ هجرى قمرى مى‌باشد. اين نسخه با نسخه‌اى كه آخر آن به خط محدث نورى در ۱۲۸۰ هجرى نوشته شده مقابله شده است. 📚دارالحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 آفت آسایش ❖ استاد سیدمحمدجواد شبیری: ● از روایات استفاده می‌شود اصحاب امام باقر علیه‌السلام بهتر از اصحاب امام صادق علیه‌السلام بوده‌اند. حتّی اصحابی که زمان هر دو امام را درک کرده‌اند در زمان امام باقر علیه‌السلام وضعیت بهتری داشته‌اند. ● در روایتی از امام صادق علیه‌السلام وارد شده است که اصحاب پدرم از اصحاب من بهتر بودند. راوی عرض می‌کند ما اصحاب پدر شما هم بوده‌ایم. حضرت می‌فرماید شما در آن زمان بهتر از الآن بودید.[۱] ● در زمان امام باقر علیه‌السلام هنوز شیعه به آن معنی رسمیت نیافته بود، و خفقان بنی امیّه همچنان شدید بود. زمان امام صادق علیه‌السلام مقارن با اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس بود، و آزادی عمل برای شیعیان در این دوران بیشتر بود. 👈 وقتی مقداری آزادی عمل ایجاد می‌شود، سستی بیشتری نسبت به شریعت ایجاد می‌شود، و آن دینی که با سختی‌ها و شداید به دست آمده و به نسل‌های بعد منتقل گشته، به آسانی رها می‌شود و به گونه‌ای رفتار می‌شود که باعث ریختن آبروی ائمّه می‌شود. ................................... ۱. رجال الكشي؛ ص۳۵۰؛ «عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ، قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فَقَالَ: كَانَ‏ أَصْحَابُ‏ أَبِي‏ وَ اللَّهِ‏ خَيْراً مِنْكُمْ، كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَرَقاً لَا شَوْكَ فِيهِ وَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ شَوْكٌ لَا وَرَقَ فِيهِ، فَقَالَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَنَحْنُ أَصْحَابُ أَبِيكَ! قَالَ: كُنْتُمْ يَوْمَئِذٍ خَيْراً مِنْكُمُ الْيَوْمَ». 📚 درس خارج فقه؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ علیه‌السلام علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 عقوبت حضور در جایی که به یک امام توهین می‌شود ✏️ شیخ کلینی أعلی‌الله‌مقامه در کتاب شریف کافي روایت کرده با إسنادش از جناب زراره، از حضرت امام محمد باقر عليه‌السّلام که فرمود: مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي اَلْقَاسِمُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي‌جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَعَدَ فِي مَجْلِسٍ  يُسَبُّ فِيهِ إِمَامٌ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ يَقْدِرُ عَلَى اَلاِنْتِصَافِ فَلَمْ يَفْعَلْ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَلذُّلَّ فِي اَلدُّنْيَا وَعَذَّبَهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَسَلَبَهُ صَالِحَ مَا مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا ➖ ترجمه: هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از ائمه ناسزا گفته می‌شود و اين شخص بتواند به دفاع برخيزد و چنين نكند، خدای عزّ وجلّ‌ در دنيا جامۀ ذلت و خوارى بر تنش کند و در آخرت عذابش نماید و هر معرفت و علم نیکویی را که از علوم و معارف ما به او داده بود، از او سلب می‌کند. 📚 الکافي، ط - الاسلامية جلد ۲، صفحه ۳۷۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀ثمره بی‌توقعی از مردم 🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَرْوَحُ اَلرَّوْحِ اَلْيَأْسُ مِنَ اَلنَّاسِ 🔹حضرت‌ امام صادق علیه‌السّلام: روح بخش‌ترينِ آسایش، نوميدى از مردم است 📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری).pdf
351.3K
ا ﷽ ا 🔸مقاله: سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری) ✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی استاد رضا عطایی 📃 کسانی که علاقه مند به مطالعه حدیث به صورت هدفمند هستند این مقاله را مطالعه کنند. این برنامه‌ای با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلّاب و دانشجویان رشتۀ علوم حدیث ارائه شده است. بر مبنای این روش، علاقه‌مندان به حدیث‌خوانی در هفت مرحله یا هفت وادی، به متن‌خوانی برخی از کتاب‌های حدیثی می‌پردازند. برای گذار از این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل 25 ساعت است. آشنایی با متون حدیثی شیعه، روش‌مندی مطالعه، زمان‌بندی مشخّص، سطح‌بندی مطالعه، در نظرگرفتن ویژگی‌های هر کتاب و ارائه شرایط لازم برای مطالعۀ اثربخش، از خصوصیات این طرح محسوب می‌شود. این مقاله در شماره 4 مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
نشست علمی. ۲۹ مهر ۱۴۰۳.ogg
33.11M
ا ﷽ ا 🎙 «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت» استاد حیدری فطرت 📚مورخه 1403/7/29 مدرسه شهیدین قم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 از عجایبِ دنیا 🔸 مرحوم کراجکی، شاگرد شیخ مفید و شیخ طوسی (رحمهم الله) می‌نویسد: «فمن عجيب الأمور و طريفها: أن تخرج فاطمة الزهراء البتول سيّدة نساء العالمين، ابنة خاتم النبيّين، تندب أباها و تستغيث بأمّته، و من هداهم إلى شريعته، في منع أبي بكر من ظلمها فلا يساعدها أحد، و لا يتكلّم معها بشر، مع قرب العهد برسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و مع ما يدخل القلوب من الرّقة في مثل هذا الفعل إذا ورد من مثلها حتى تحمل الناس أنفسهم على الظلم فضلا عن غيره، ثمّ تخرج عائشة بنت أبي بكر إلى البصرة تحرّض الناس على قتال أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السّلام، و قتال من معه من خيار الناس، ساعية في سفك دمه و دماء أولاده، و أهله و شيعته، فتجيبها عشرة آلاف من الناس، و يقاتلون أمامها، إلى أن هلك أكثرهم بين يديها، إنّ هذا لمن الأمر العجيب!» ✍🏻 حاصل کلام اینکه:👇👇👇 🔸فاطمه سلام الله علیها، هرچقدر تلاش کرد و از مردم تقاضا کرد که علی علیه السّلام را یاری کنید و ظلم ابوبکر را برنتابید، کسی او را یاری نکرد، امّا عایشه وقتی گفت به جنگ علی علیه السّلام بروید، ده هزار نفر دعوت او را لبّیک گفتند، و این از عجایب است!! 📚 التعجّب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة، نشر دارالغدیر، صفحه ١۲۸ . حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘️ مهربانی به آل محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔻امام صادق علیه السلام: 🔹رسیدگی به آل محمد را ترک نکنید! ثروتمند به اندازه ثروتش و فقیر متناسب فقرش (رسیدگی کند) هرکس می‌خواهد خدا مهم‌ترین حاجتش را برآورده کند، با مالی که بیشتر از همه خودش نیاز دارد، به آل محمد و شیعیانشان رسیدگی بکند 🔸 لا تَدَعوا صِلَةَ آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام مِن أموالِكُم، مَن كانَ غَنِيّاً فَبِقَدرِ غِناهُ، ومَن كانَ فَقيراً فَبِقَدرِ فَقرِهِ، فَمَن أرادَ أن يَقضِيَ اللَّهُ لَهُ أهَمَّ الحَوائِجِ إلَيهِ، فَليَصِل آلَ مُحَمَّدٍ وشيعَتَهُم بِأَحوَجَ ما يَكونُ إلَيهِ مِن مالِهِ. 📚 تحف العقول: ص ۵۱۴. صلی الله علیه وآله وسلم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135