eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
551 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘ابوبصیر که بود ؟ ابوبصیرها: اَبوبَصیر عنوانی مشترک و مهم که برای چند تن از راویان احادیث استفاده شده است از جمله : 🔹یحیی بن ابی‌القاسم اسدی 🔹 لیث بن بَخْتَری مرادی 🔸عبدالله بن محمد اسدی کوفی 🔸 یوسف بن حارث  🔸 ابوبصیر ثقفی در برخی از روایات امامیه نام ابوبصیر بدون افزودن هیچ قیدی، در سلسله اسناد قرار گرفته و تنها با کمک گرفتن از قراین خارجی ممکن است هویت راوی را حدس زد؛ البته در تعداد اندکی از اسانید هویت ابوبصیر با قیدی تعیین شده است. اشتراک عنوان «‌ابوبصیر‌» میان یحیی اسدی و لیث مرادی و برخی دیگر سبب شده است تا بحث و پژوهش در هویت ابوبصیر در اسانید گوناگون در بین محدثان و رجال‌شناسان امامی از سده‌های نخستین مطرح شود. از آنجا که «ابوبصیر» کنیه پنج نفر بوده که برخی از آنان مسلّماً ثقه اند، بزرگان ما کتاب های مستقلی تحت عنوان ابابصیر نوشته اند. مرحوم آیت الله خویی با بیان قرینه گفته است که هر جا ابوبصیر به طور مطلق آورده شود، مراد یحیی بن قاسم ثقه است. حاجی نوری نیز به همین قول معتقد است. ☘بررسی احوال دو "ابوبصیر"مشهور: 🔹ابوبصیر یحیی اسدی یحیی بن قاسم اسدی» (م، ۱۵۰ ق) از راویان مورد وثوق شیعه در کوفه و از یاران مشهور امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است. کنیۀ او ابومحمد بود و شاید از آن رو ابوبصیر(بینا و روشندل) خوانده می‌شد که از بینایی محروم بود. ابوبصیر از اصحاب اجماع بوده و دو کتاب «مناسک حج» و «یوم و لیلة» را از تألیفات او برشمرده‌اند. جایگاه علمی و روایی: غالب روایات ابوبصیر اسدی، بی واسطه از امام باقر و امام صادق علیهما السلام نقل شده است. شیخ طوسی وی را در شمار اصحاب امام کاظم علیه السلام (امامت: ۱۴۸-۱۸۳ق) نیز آورده است، ولی باید در نظر داشت که وی تنها حدود ۲ سال از امامت آن حضرت را درک کرده و شمار روایات موجود به نقل ابوبصیر از امام کاظم علیه السلام بسیار اندک است. ابوبصیر اسدی به جز امامان معصوم، از ابوحمزه ثمالی و صالح بن میثم نیز روایت می کند. رجالیان، ابوبصیر را به بزرگی، جلالت و وثاقت ستوده اند. ابوعمرو کشّی، وی را جزﺀ طبقه اوّل اصحاب اجماع و از جمله شش فقیه بزرگ شیعه در قرن دوم هجری می شمارد. شیخ کلینی و کشّی، روایاتی را از امام باقر و امام صادق علیهما السلام در مدح و ستایش وی، نقل کرده اند. شیخ کشى از شعیب عقرقوفى روایت کرده است که گفت: به حضرت صادق علیه السلام گفتم که بسا شود ما محتاج شویم به سؤال بعض مسایل، از کى سؤال کنیم؟ فرمود: بر تو باد به اسدى، یعنى ابوبصیر. 🔹ابوبصیر مرادی لیث بن بختری مرادی مشهور به ابوبصیر، از محدثان و علمای شیعی کوفه در نیمۀ نخست سدۀ ۲ق/۸م است. او از اصحاب امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام محسوب شده است. ابوبصیر مرادی، همان طور که شعیب عقرقوفی اظهار داشته است وفات امام صادق علیه السلام را درک کرده است، ولی گزارش صریحی در مورد موضع‌گیری او در قبال فطحیه دیده نمی‌شود. او شخصیتی است که محمد بن مسلم با همه عظمت در راه مکه به‌اتفاق جمعی از یاران به او اقتدا کرد و نماز را به امامت او به‌جای آورد.  کشی وی را در عدد اصحاب اجماع برشمرده است. او کتابی داشته است که جمعی از راویان آن را روایت می‌کنند گرچه برخی چون ابن غضائری و نجاشی مذهب او را مستقیم ندانسته‌اند اما به دلیل وثاقت او اعتبار روایی او مورد طعن نیست. در مورد رابطۀ او با امام کاظم (علیه‌السلام)، اگرچه طوسی در الفهرست و رجال او را در زمرۀ اصحاب آن حضرت آورده است، ولی این نکته در کلام برقی، کشی و نجاشی تأیید نشده و در اسانید روایات نیز روایت او از امام کاظم (علیه‌السلام) به اثبات نرسیده است. 👌هر دو ابوبصیرِ معروف، از نظر رجالی ثقه می باشند. منبع: کتب رجال/ویکی شیعه/ دانشنامه اسلامی (ماده ابوبصیر) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘داستانی عبرت آموز از ابوبصیر اسدی ⛔️ شوخی با نامحرم ممنوع! ⛔️ حضرت امام باقر علیه السلام کسی را که در خلوت با زنی نامحرم شوخی کرده بود، مذمت فرمود. الخرائج والجرائح عن أبی بصیر:  کنتُ اُقرِئُ امرَأَةً القُرآنَ بِالکوفَةِ، فَمازَحتُها بِشَیءٍ، فَلَمّا دَخَلتُ عَلی أبی جَعفَرٍ(ع) عاتَبَنی وقالَ: مَنِ ارتَکبَ الذَّنبَ فِی الخَلاءِ لَم یعبَأِ اللّهُ بِهِ. أی شَیءٍ قُلتَ لِلمَرأَةِ؟ فَغَطَّیتُ وَجهی حَیاءً، وتُبتُ. فَقالَ أبو جَعفَرٍ: لا تَعُد. الخرائج و الجرائح ـ به نقل از ابو بصیر اسدی در کوفه به زنی قرآن می آموختم. در این بین با او در موردی شوخی کردم. هنگامی که نزد امام باقر علیه السلام رفتم، مرا نکوهش کرد و فرمود: «کسی که در خلوت، مرتکب گناه می شود، خداوند به او اعتنا نمی کند. به آن زن، چه گفتی؟». چهره ام را از روی شرم پوشاندم و توبه کردم. امام باقر علیه السلام فرمود: «دیگر تکرار نکن». بحار الأنوار: ج ۴۶ ص ۲۴۷ ح ۳۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۰۰۱۶.mp3
35.67M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۳۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۴ صفحه:۴۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۶.mp3
17.59M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۶ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۳۰ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۵/۱۶ صفحه:۶۱۶ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘اهمیت احترام به پیرمردها 🔅قال الصادق علیه السلام 🌸 إنّ من إجلال اللّه عزّ و جلّ إجلال الشّیخ الکبیر. 🌺همانا از جمله مصادیق بزرگداشت الله عزو جل ، بزرگداشت پیرمرد بزرگ سال است. 📚کافی باب العشره •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ بررسی کتاب تفسیر عیاشی: 🔹 تفسیر عیاشی نوشته محمد بن مسعود عیاشی (متوفای 320ق) است، که در آغاز با توجه به محيط نشو و نماى خود كه حدود سمرقند و بخارا بوده و اكثر ساكنان آن ديار از فقه اهل سنت پيروى می كردند، پيرو مكتب فقهى اهل سنت بود، ولى در اثر مطالعه و ممارست در كتابهاى شيعه، توفيق نصيب او گرديد و مكتب پر فيض فقه جعفرى را پذيرفت و تمامى تَركه پدر را كه بالغ بر سيصد هزار دينار بود در راه علم و نشر حديث انفاق و خرج نمود. 🔸 کتاب تفسیر او از کتب معتبر روایی ـ تفسیری بوده که همه روایات آن تا امام علیه السلام سند داشته است،اما طبق بیانی که در مقدمه کتاب آمده، مستنسخی که این کتاب را استنساخ کرده است ـ و الآن، همین نسخه در بازار موجود است، ـ گفته است که من این کتاب را در جایی پیدا کردم و چون سندی به مؤلف از طریق سماع و قرائت و اجازه نداشتم، همه واسطه ها بجز راوی آخر را سقط و حذف کردم. لذا تفسیر عیاشی مرسل شده است. 🔹 إني نظرت في التفسير الذي صنفه أبو النصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياش السلمي بإسناده، و رغبت إلى هذا و طلبت من عنده سماعا من المصنف أو غيره فلم أجد في ديارنا من كان عنده سماع أو إجازة منه: حذفت منه الأسناد. و كتبت الباقي على وجهه ليكون أسهل على الكاتب و الناظر فيه، فإن وجدت بعد ذلك من عنده سماع أو إجازة من المصنف أتبعت الأسانيد، و كتبتها على ما ذكره المصنف‏. 🔸این بهترین شاهد بر این مطلب است که آنچه را که مرحوم صاحب وسائل نقل می کند از اصل تفسیر عیاشی نیست، (گرچه به آن طریق دارد، ولی طریقش تشریفاتی است). زیرا تفسیر عیاشی اصلی سند دار بوده است، ولی روایات تفسیر عیاشی موجود در وسائل، بدون سند هستند. 🔹 پس هم طریق صاحب وسائل به عیاشی ثابت نیست و هم روایاتی که در تفسیر عیاشی نقل شده، مرسل است؛ زیرا مستنسخ آنها را مرسل کرده است. 📚 تفسیر العیاشی، ج1، ص2 در مسیر اجتهاد تفسیر •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 🔅قال الصادق علیه السلام 🔸اگر چهل روز بگذرد و.... عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: اَلْمُؤْمِنُ لاَ يَمْضِي عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ لَيْلَةً إِلاَّ عَرَضَ لَهُ أَمْرٌ يَحْزُنُهُ يُذَكَّرُ بِهِ 🌺محمد بن مسلم مى‌گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام فرمود: بر مؤمن،چهل شب نگذرد جز آنكه برايش پيش‌آمدى شود كه او را غمگين سازد و وسيله براى آگاهى او شود(او بداند آنچه كه از ناراحتى به او رسد بخاطر گناهان و لغزشهاى اوست متنبه و آگاه گردد و از لغزشهاى خود توبه كند) 📚: الکافي ج ۲، ص ۲۵۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۶ 🔹موسی بن قاسم/عن ابن ابی عمیر/ عن حماد/ عن حلبی/عن ابی عبدالله (امام صادق)علیه السلام 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/موسی بن قاسم بن معاویه بن وهب بجلی . مکنّی به ابو عبدالله محدث کثیرالتألیف و از اصحاب امام رضا و امام جواد علیهماالسلام (طوسی ، رجال ، ص ۴۰۵). نجاشی او را کاملاً توثیق کرده و به جلالت قدر و روشنی حدیث ستوده است . (ص ۴۰۵) وی از راویان بسیاری حدیث شنیده و بیش از نهصد حدیث از او در دست است (خوئی ، ج ۱۹، ص ) کتاب الحج او بسیار معروف و از مصادر تهذیب است. 🔸۲/ ابن ابی عمیر ابواحمد زیاد ازدی  (م ۲۱۷ق)، معروف به ابن ابی عمیر، از بزرگان شیعه و شخصیت مورد اعتماد در میان راویان و مؤلفان امامیه است. وی امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهم‌السّلام) را درک کرد. ابن ابی عمیر را باتقواترین، موثق‌ترین و عابدترین مردم و از اصحاب اجماع دانسته‌اند. رجالیون از عظمت وی نزد شیعه و اهل‌سنت سخن گفته‌اند. ایشان جزو ثلاثه نیز می باشد. 🔸۳/حماد از محدثان و فقهای بزرگ شیعه در قرن دوم هجری است. او را در شمار یاران سه امام شیعه (امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام) ذکر کرده‌اند. حمّاد از راویانى است که عالمان رجال، بر وثاقتش اتفاق‌ نظر دارند و کشی او را در زمره «اصحاب اجماع» نام برده است و در کوفه زندگی می‌کرد. نام وی در سلسله سند حدود ۲۰۰۰ روایت آمده است و همه عالمان رجال و حدیث‌شناسی، بر وثاقتش اتفاق نظر دارند. با توجه به " حماد در این سند حماد بن عثمان می باشد نه . حماد بن عیسی از مشایخ حسین بن سعید است و وساطت ابن ابی عمیر طبیعی نیست لکن چون از حلبی نقل می‌کند قرینه بر این است که مراد حماد بن عثمان است. 🔸۴/ الحلبی کنیه‌اش ابوعلی، از اصحاب امام صادق علیه‌السلام و از محدّثان امامی قرن دوم. جد وی، ابوشُعْبه، از راویان حدیث از امام حسن و حسین علیهماالسلام بود. خانواده حلبی یکی از خاندانهای شیعی مشهور به وثاقت و مورد استناد در کوفه بودند و به نام جدشان، به خاندان ابی‌شعبه شهرت داشتند به گفته نجاشی ، سبب شهرت عبیداللّه‌بن علی به حلبی، رفت و آمد وی و برادر و پدرش به شهر حلب، برای کارهای تجاری، بوده است نه اینکه اهل حلب بوده باشند.‌ خاندان حلبی همه ثقه هستند و هر کجا عنوان" حلبی" به طور مطلق بیاید منظور عبیدالله حلبی است. 🔸منبع:مجموعه کتب رجالی ‌‌ معجم الرجال خوئی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: ☘مظلومیت اولیاء الله 🔅قال الصادق علیه السلام: 🌸 اِنَّ أَولِياءَ اللّه ُ لَم يَزالُوا مُستَضعَفينَ قَليلينَ مُنـذُ خـَلَقَ اللّه ُ آدَمَ 🌺اولياء خدا، از زمانى كه خداوند آدم را آفريد، همواره در ضعف و اقليت بوده اند 📚 بحار الأنوار، ج ۶۸ ص ۱۵۴ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135