eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
568 دنبال‌کننده
725 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘اهمیت نشر حدیث 🌹امام صادق عليه السلام فرمودند: 🌟الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ 🍃کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيانمان را استوار سازد از هزار عابد بهتر است 📚 الکافي ج1 ص33 ✍در نشر احادیث کوشا باشیم. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست گرامیداشت احیاگر آثار اهل‌بیت علیهم السلام علامه مجلسی ره.mp3
20.5M
🎧 لزوم معرفی صحیح و درست علامه مجلسی (ره) 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی ✂️خلاصه سخنرانی در نشست گرامیداشت احیاگر آثار اهل‌بیت علیهم السلام علامه مجلسی ره 📌 ویژگی های علامه مجلسی رحمه الله علیه: 1️⃣ تاثیرات شگرف علمی، اجتماعی، سیاسی بر جامعه شیعی گذاشتند. 2️⃣ فرهنگ اخباری گری و صوفی گری را از جامعه شیعه زدودند. 3️⃣ معارف را عمومی سازی کردند. به این معنا که به نحوی معارف ناب را با ادبیاتی روان مطرح کرد که افرادی که در جامعه علمی نیستند نیز، می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. 4️⃣ انتخاب راهی میانه بر اساس شواهد قرآنی و روایی در بین اصولی گری و اخباری گری. 5️⃣جداسازی تشیع از دو جریان انحرافی تقصیر و غلو و نشان دادن راه میانه این دو جریان. 6️⃣ ادب علمی ایشان، ستودنی است. با این که مرحوم مجلسی دارای جایگاه سیاسی والایی است، ولی نسبت به مخالفین خود در مباحث علمی، کمال احترام را رعایت می‌کند. 7️⃣ فراموش نکردن وظیفه تبلیغ، وعظ و خطابه؛ با وجود جایگاه رفیع علمی 8️⃣ دارا بودن کمال تعبد و بندگی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘۳خصوصیت مؤمن: مِنْ كِتَابِ اَلْمَحَاسِنِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : لاَ يَسْتَغْنِي اَلْمُؤْمِنُ عَنْ خَصْلَةٍ وَ بِهِ اَلْحَاجَةُ إِلَى ثَلاَثِ خِصَالٍ : 🔸تَوْفِيقٍ مِنَ اَللَّهِ 🔸وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ 🔸وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. امام صادق عليه السّلام فرمود :مؤمن از خصلتى بى نياز نيست در حالى كه همواره احتياج به سه خصلت دارد: 🔸توفيق از طرف خداوند 🔸پند دهنده اى از درون جانش 🔸 پند پذيرى از کسی که او را نصیحت می کند. 👈کتاب محاسن •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘معرفی کتاب "عوالی اللآلی" 🔹بعضی آن را" غوالی اللآلی" خوانده‌اند که بنا بر تحقیق صحیح نیست و نام صحیح کتاب "عوالی اللآلی" است. مؤلف شیخ محمد بن علی بن ابراهیم احسائی، معروف به ابن ابی جمهور، متوفای بعد از ۹۰۱ ه (دهه اول قرن دهم هجری). 🔸شامل روایات فقهی و غیرفقهی می باشد. این کتاب از مصادر مهم کتبی مثل بحارالانوار، وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل بوده است. 🔹مصنف محترم، کتاب را در مدت چهار ماه در مشهد مقدس تألیف نموده و آن را بدین گونه مرتب کرده است: ۱. مقدمه که ده فصل دارد و مؤلف به مشیخه مؤلف و علت تألیف کتاب پرداخته است. ۲. باب اول، که شامل احادیث فقهی است. این احادیث، به ترتیب رایج کتب فقهی از طهارت تا دیات ذکر نشده‌اند، بلکه چون منابع از بزرگانی چون: علامه حلی، شهید و فاضل مقداد به دست مؤلف رسیده‌اند و به ترتیب ناقل ذکر شده‌اند. ۳. باب دوم، شامل احادیثی است که بر طبق ابواب فقهی مرتب شده‌اند. قسمت اول آنها مرویات فخرالمحققین است و قسمت دوم، روایات ابن فهد و محقق حلی است. در خاتمه نیز روایات متفرق در موضوعات گوناگون و بعضی کرامات امیرالمؤمنین نقل شده است. 🔹اعتبار کتاب و مؤلف ابن ابی جمهور احسائی، از جمله علمایی است که در طول تاریخ بحث‌های فراوانی را متوجه خود ساخته است. عده‌ای کتاب او را مردود، ضعیف، مطابق روایات اهل سنت و... دانسته‌اند. گروهی فراتر رفته و علاوه بر کتاب، در اعتبار مصنف هم مناقشه کرده‌اند و مثلا او را غلو کننده، صوفی، ضعیف، متساهل و یا غیر دقیق در نقل روایت دانسته‌اند. شیخ اعظم انصاری در کتاب رسائل چنین می‌فرماید: «و قد طعن فی ذلک التالیف و فی مؤلفه المحدث البحرانی فی مقدمات الحدائق». در مقابل، بزرگانی چون محدث نوری در مستدرک و سید نعمت الله جزائری در شرح خود بر «عوالی اللآلی» و آیت‌الله مرعشی نجفی در مقدمه کتاب، اشکالات وارده را نقل کرده و جواب‌های مفصلی به آنها داده‌اند. در این مقال جای بسط کلام نیست و طالبین می‌توانند به منابع فوق مراجعه کنند، اما در چند جمله مختصر می‌توان گفت: اولا: جواب ایرادها با جوابهای نقضی و حلی مفصلا داده شده است. ثانیا: علمایی چون علامه مجلسی، کتاب «عوالی اللآلی» را از مصادر بحار قرار داده و بزرگانی مانند شیخ یوسف بحرانی و قاضی نور الله شوشتری و... به آن اعتماد کرده و روایات آن را نقل کرده‌اند. ثالثا: مساله اعتبار کتاب و عدم ذکر اسناد روایات نیز با توجه به هماهنگی روایات این کتاب با کتب معتبر و مسند قابل حل است. تنها مطلبی که باقی می‌ماند، تشخیص روایات صحیحه از غیر صحیحه است که در این کتاب نیز مانند تمام کتب روایی به عهدۀ محقق و استفاده کننده از کتاب است و در هر کتاب روایی، محقق خبره این اصل اولی را مد نظر دارد که باید روایات و اعتبار آنها را از حیث سند و متن بدون چشم پوشی و از هر کتابی که باشد با دقت بررسی کند. 📚دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نقش انگشتر امیرالمومنین المُلك للّه و بقولي المُلك للّه الواحد القهّار بحارالانوار،ج 42، ص68. ☘نقش دو طرف شمشیر امیرالمومنین این چند بیت شعر بود؛ دَعِ الحِرصَ عَلَى الدنيا و في العَيشِ فلا تَطمَعْ وَ لا تَجمَع منَ المالِ وَ لا یَدری لِمَن تَجمَع فإنَّ الرِّزقَ مَقسومٌ و سُوء الظَنِّ لا تَنفَعْ فَقيرٌ كُلُّ مَن يَطمَعْ غَنِيٌّ كُلُّ مَن يَقنَعْ حرص به دنيا را رها كن و در زندگى طمع‌کار نباش زيرا روزى قسمت شده است و سوء ظن داشتن نفعی ندارد هر كه طمع مى‌ورزد، فقير است و هركه قناعت كند، غنى باشد حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ظالم و شریکان او 🔰قال الصادق عليه السلام: العامِلُ بِالظُّلمِ و المُعينُ لَهُ و الرَّاضِي بهِ شُرَكاءُ ثَلاثَتُهُم. 🔰 ظلم کننده و يارى دهنده‌ی او و كسى كه به ستم او راضى باشد، هر سه در ظلم شريک اند. 📗کافي 2: 333، باب الظلم، حديث 16 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ابن ندیم (م ۴۳۸) در الفهرست خود به نقل از محمد بن عمر واقدی (م ۲۰۷ یا ۲۰۹) مورخ مشهور می‌نویسد: علی بن ابی‌طالب، معجزه پیامبر است. ... ان عليا عليه السلام كان من معجزات النبي صلى الله عليه وسلم كالعصا لموسى عليه السلام واحياء الموتى لعيسى بن مريم عليه السلام. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘لباس قرمز نپوشید! وَرَوَى أَبُو اَلْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :  🌱«أَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ  🔹«إِنِّي أُحِبُّ لَكَ مَا أُحِبُّ لِنَفْسِي وَ أَكْرَهُ لَكَ مَا أَكْرَهُ لِنَفْسِي 🔸 فَلاَ تَتَخَتَّمْ بِخَاتَمِ ذَهَبٍ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي اَلْآخِرَةِ 🔸وَ فَإِنَّهُ مِنْ أَرْدِيَةِ إِبْلِيسَ ، 🔸وَ لاَ تَرْكَبْ بِمِيثَرَةٍ حَمْرَاءَ فَإِنَّهَا مِنْ مَرَاكِبِ إِبْلِيسَ 🔸 وَ لاَ تَلْبَسِ اَلْحَرِيرَ فَيُحْرِقَ اَللَّهُ جِلْدَكَ يَوْمَ تَلْقَاهُ» امام باقر عليه السّلام : 🌱«همانا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله به امير المؤمنين عليهم السّلام فرمود: 🔹 من هر چه را كه براى خود دوست ميدارم براى تو نيز دوست ميدارم، و هر آنچه كه براى خود ناخوش و مكروه ميدارم براى تو نيز آن را ناخوش ميدارم (پس اين توصيه‌ها را بكار بند) 🔸هرگز انگشترى طلا بر انگشت خويش مكن، زيرا آن زينت تو در آخرت يا در بهشت خواهد بود (نه در دنيا)، 🔸 و نيز را بر تن مكن كه آن از جمله رداهاى ابليس است (يا اصولا لباس سرخ لباس مورد علاقۀ شيطانست) 🔸 و در هنگام سوارى بر بالش (يا زير انداز پنبه‌اى كه موقع سوارى بر پشت شتر انداخته و روى آن مى‌نشسته‌اند) سرخ رنگ سوار مشو، كه شيطان بر آن سوار مى‌شود، 🔸و جامۀ حرير مپوش كه خداوند متعال در روزى كه با او ملاقات كنى و يا در روز قيامت پوست بدنت را ميسوزاند». 📚جامع الاحادیث ج ۴ ص ۳۹۳ من لایحضره الفقیه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘روش امتحان برادر دینی قالَ الاِمامُ الصّادِقُ (عليه السلام): إخْتَبِرُوا إخْوانَكُمْ بِخَصْلَتَينِ: فَإنْ كانَتا فيهِمْ وَإلاّ فَأعْزُبْ ثُمَّ اَعْزُبْ ثُمَّ أعْزُبْ: 🔸ألْمُحافَظَةُ عَلَى الصَّلَواتِ فى مَواقيتِها 🔸وَالبِرُّ بِالإخْوانِ فِى العُسْرِ وَاليُسْرِ. امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: برادران خود را با دو صفت امتحان كنيد، كه اگر آن دو صفت را داشتند به دوستى و رفاقت خود با آنها ادامه دهيد و گرنه از آنان دورى كنيد ، دورى كنيد، دورى كنيد: 🔹۱ ـ مراقبت بر نماز اول وقت. 🔹۲ ـ نيكى به برادران چه در سختى وتنگدستى، چه درهنگام آسايش وگشايش. وسائل الشيعه ج8، ص503 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135