ا ﷽ ا
🩸داغی که حتی حین پاسخ به " سوال شرعی " قلب اهلبیت " علیهم صلوات الله " را مشتعل می کرد
🔸مردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و از ایشان پرسید: آیا جایز است جنازهای را شبانه در نور آتش تشییع داده شود درحالی که آتشدان، چراغ یا هر وسیلهای که نور از آن استفاده شود همراه آن جنازه وجود داشته باشد؟
📋 فَتَغَیَّرَ لَوْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام مِنْ ذَلِکَ وَ اسْتَوَی جَالِساً
▪️رنگ چهرهٔ مبارک امام صادق علیهالسلام از این سخن دگرگون شد( و به یاد مصیبت مادرشان فاطمه زهرا سلاماللهعلیها افتاده) و سر پا نشستند.
🥀 سپس امام علیهالسلام ظلمهایی که اولی و دومی و اتباع آن دو بر سر صدیقه کبری سلاماللّهعلیها آوردند، برای راوی مفصلاً شرح داده و در آخر فرمودند:
📋 فَلَمَّا قَضَتْ نَحْبَهَا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهَا وَ هُمْ فِی ذَلِکَ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَخَذَ عَلِیٌّ علیهالسلام فِی جَهَازِهَا مِنْ سَاعَتِهِ کَمَا أَوْصَتْهُ
▪️هنگامی که فاطمه زهرا سلاماللهعلیها به شهادت رسید،در دل شب بود که مولا علی علیهالسلام فوراً شروع به تجهیز و آماده ساختن جنازه مطهر آن حضرت شد، چنان که خود آن بانو سفارش فرموده بود.
📋 فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ جَهَازِهَا أَخْرَجَ عَلِیٌّ الْجِنَازَةَ وَ أَشْعَلَ النَّارَ فِی جَرِیدِ النَّخْلِ وَ مَشَی مَعَ الْجِنَازَةِ بِالنَّارِ حَتَّی صَلَّی عَلَیْهَا وَ دَفَنَهَا لَیْلًا
▪️آن گاه که مولا علی علیهالسلام از تجهیز او فارغ گشت، جنازه را از خانه خارج ساخت و آتش را در شاخهای از درخت خرما برافروخت و با نور آتش، جنازه را تشییع کرد و برآن نماز گزارد و شبانه به خاکش سپرد.
📚علل الشرایع ج١ ص١٧٧
📚بحارالانوار ج ٧٨ ص٢۵٣
#تاریخی
#مصائب
#حدیث #فقه
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸 خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لاَ يَرَيْنَ اَلرِّجَالَ وَ لاَ يَرَاهُنَّ اَلرِّجَالُ
🔹برای زنان بهتر آن است که نه مردان (نامحرم) را ببینند نه مردان آنان را.
📗وسائل الشیعة ج20 ص232
🔻شرح حدیث
🔸رابطه ی زن و مرد در جامعه اگر با رعایت حدود شرعی و دینی باشد، هم جامعه سالم تر خواهد بود، هم گناه کمتری انجام خواهد گرفت.
🔸بسیاری از اوقات «نگاه» زمینه ساز «گناه» می شود و میان نگاه و گناه رابطه است و اگر مسلمان به توصیه ی قرآن عمل کند و زن و مرد نامحرم هنگام رویارو شدن چشم خود را فرو بندند، این به عفاف و سلامت روانی آنان بیشتر کمک می کند.
🔸روزی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با جمعی نشسته بودند.آن حضرت پرسید: به من بگویید چه چیزی برای زنان بهتر است؟ سخنانی گفته شد، ولی گویا هیچ کدام برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم پذیرفته نبود.
🔸علی علیه السّلام می فرماید:من نزد حضرت فاطمه (علیها السّلام) برگشتم و سؤال پیامبر را با او در میان گذاشتم.فرمود:برای زنان این بهتر است که مردان را نبینند و مردان هم آنان را نبینند (یعنی حفظ حجاب و عفاف و کنترل نگاه از حرام...)
🔸علی علیه السّلام این جواب را به پیامبر خدا گفت.حضرت پرسید:پیش من که بودی چنین چیزی نگفتی، چه کسی این را به تو خبر داد؟ گفت:فاطمه.رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آن حرف را پسندید و خوشحال شد و فرمود: فاطمه پاره ی تن من است.
:📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حجاب
#زنان
#محرم_نامحرم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 محبوبترين برادرانم نزد من
🔻الإمامُ الصادقُ عليه السلام:
🔸أحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي.
✍️بهترینِ دوستانم کسی است که عیبهایم را به من هدیه کند.
📚 الکافی، ج۲، ص۶۳۹.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#عیب_گویی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸 ابن شعبه حراني و تحف العقول
و قال علي عليه السلام
عمرت البلدان بحب الاوطان.
سرزمينها با وطن دوستي آباد شده اند.
📌 روايت فوق مرفوعه و منحصرا توسط ابن شعبه حراني در تحف العقول ذكر شده است.
💠 ابو محمد حسن بن علي بن حسين بن شعبه حراني حلبي معروف به ( ابن شعبه حراني ) از محدثان قرن چهارم و معاصر با شيخ صدوق بوده است.
شيخ آقا بزرگ تهراني معتقد است كه ابن شعبه حراني از مشايخ شيخ مفيد بوده است!
اين در حالي است كه در منابع رجالي موردي مبني بر نقل روايت توسط شيخ مفيد از حراني ، يافت نشده است.
با اين همه اما وي يكي از محدثين شيعه در قرن چهارم بوده كه مشهورترين اثر به جاي مانده از او نيز كتاب تحف العقول عن آل الرسول است.
تحف العقول كه به واقع سبب شهرت ابن شعبه حراني گشته ، كتابي است كه حاوي احاديثي از پيامبر(ص) و ائمه معصومين (ع) در باب سنن و مواعظ ديني و اخلاقي مي باشد.
اين كتاب در قرون اخير مورد توجه علماي شيعه قرار گرفته تا جايي كه در برخي كتب فقهي نيز به پاره اي روايات آن استناد شده است.
اما بسياري از فقها از جمله محقق خويي ، ضمن اشاره به مراتب فضل و تقواي ابن شعبه حراني تصريح نموده اند كه به دلیل مُرسل بودن احادیث تحف العقول، استناد به روایات آن در مسائل فقهي جایز نيست.
١- تحف العقول ص ٢٠٧.
٢- مصباح الفقهاهه - محقق خويي - ج ١ ص ٥ و ٦.
📚نکات رجالی
#کتاب_شناسی
#ابن_شعبه
#تحف_العقول
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 پيرامون حكايت عرضه كافي به امام عصر(عج) و عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا )
🔸بر اساس داستاني شايع ، گفته شده كه كتاب كافي را بر امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف عرضه داشتند و ايشان فرمودند: ان هذا كاف لشيعتنا !!!
اين در حالي است كه عبارت فوق در هيچ يك از مصادر روايي موجود نيست.
ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك در خاتمه مستدرك تصريح كرده كه اين عبارت ريشه و اساسي ندارد سپس از محدث استرآبادي نقل مي كند كه وي علي رغم اينكه معتقد بوده كه تمام روايات كافي صحيح است اما در رابطه با عبارت فوق تصريح كرده كه اين عبارت اصل و اساسي نداشته و كاملا ساختگي است.
🔸عبارتش چنين است:
و ليس غرضي من ذلك تصحيح الخبر الشائع من أن هذا الكتاب عُرِض على الحجة (عليه السلام) فقال:(إن هذا كاف لشيعتنا) فإنه لا أصل له، و لا أثر له في مؤلفات أصحابنا، بل صرح بعدمه المحدث الاسترآبادي الذي رام أن يجعل تمام أحاديثه قطعية، لما عنده من القرائن التي لا تنهض لذلك، و مع ذلك صرح بأنه لا أصل له.
🔸لازم به ذكر است كه بنابر نقل سيد محمدباقر خوانساري در روضات الجنات ظاهرا اولين كسي كه عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) از او نقل شده ، شيخ خليل غازي قزويني [ متوفاي ١٠٨٩ ق ] از علماي اخباري است.
برخي نيز احتمال داده اند كه عبارت فوق بصورت كليشه اي ، ممكن است اقتباس شده از روايتي باشد كه مرحوم شيخ صدوق در معاني الاخبار از جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل كرده كه او گفته است:
قال حضرتُ عند جعفر بن محمد الباقر عليهما السلام فدخل عليه رجل فسأله عن (كهيعص)فقال عليه السلام: (كاف)كاف لشيعتنا،(ها)هادي لهم (يا)ولي لهم، (عين)عالم بأهل طاعتنا (صاد)صادق لهم وعدهم حتى يبلغ بهم المنزلة التي وعدها إياهم في بطن القرآن.!!!
🔸با اين همه اما روايت فوق نيز ضعيف السند و غير قابل اعتنا است علاوه بر اينكه ربطي به كتاب ( الكافي ) كليني هم ندارد.
و نكته پاياني اينكه كتاب شريف الكافي يكي از كتب اربعه روايي مكتب شيعي است كه توسط محمد بن يعقوب كليني و در مدت زماني قريب به ٢٠ سال تاليف شده است.
برخي مانند محدث استرآبادي تمام روايات الكافي را صحيح تلقي كرده اند ! در حالي كه ضعف برخي از اسناد و طرق كليني با ادعاي فوق سازگار نيست.
١- مقدمه ي الكافي طبع دارالحديث ج ١ ص ٩٢.
٢- خاتمة المستدرك ج ٣ ص ٤٧٠.
٣- روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات ج ٣ ص ٢٧٠.
٣- معاني الاخبار ص ٢٨.
📚نکات رجالی
#کتاب_شناسی
#کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 شیـعـه اینگـونـه است!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
✓ «در حقيقت شيعه على كسى است كه عفّت بطن و فَرْج دارد، سخت كوش است، براى آفريدگار خود كار مىكند، به پاداش او اميد دارد و از كيفرش بيمناك است؛ هرگاه چنين افرادى را ديدى [بدان كه] آنان شيعه جعفرند».
⁙ «إنّما شِيعَةُ عليٍّ مَن عَفَّ بَطنُهُ و فَرجُهُ و اشتَدَّ جِهادُهُ و عَمِلَ لِخالِقِهِ و رَجا ثَوابَهُ و خافَ عِقابَهُ، فإذا رأيتَ اُولئكَ فاُولئكَ شِيعَةُ جعفرٍ».
📚 الكافی: ج۲ ص۲۳۳ ح۹
#حدیث
#شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تشییع جنازه زنان
🔸عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليها السلام قالَت لَها:
اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ.
🔹اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليها السلام به من فرمود:
من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش بپوشاند.
📚وسائل الشيعة، ج2: 876 ح 3453 و 3456 و 3457.
#تاریخی
#مصائب
#حدیث
#محرم_نامحرم
#تشییع_جنازه_زنان
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸صارت کالخیال...
▪️رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَسَرَّ إِلَی فَاطِمَةَ علیها السلام أَنَّهَا أُولَی مَنْ یَلْحَقُ بِهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ فَلَمَّا قُبِضَ وَ نَالَهَا مِنَ الْقَوْمِ مَا نَالَهَا لَزِمَتِ الْفِرَاشَ وَ نَحَلَ جِسْمُهَا وَ ذَابَ لَحْمُهَا وَ صَارَتْ کَالْخَیَالِ
🔹امام جعفر صادق از پدرش علیهما السلام روایت کرده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به صورت مخفیانه به فاطمه علیها السلام خبر داد که نخستین کسی خواهد بود که از میان اهل بیتش به او خواهد پیوست، پس آن گاه که رسول خدا وفات یافت و آنچه را که در تاریخ ذکر شده به وسیله قوم بر فاطمه روا داشته شد، در بستر قرار گرفت و جسمش نحیف و گوشت بدنش آب شد و از فرط ضعف و لاغری به سانِ خیال(شبحی) گشت.
📚 بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۲۸۱
#تاریخی
#مصائب
#حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتی فی دینی وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمّی وَ لا مَبلَغَ عِلمی
🔹خداوندا! مصیبت مرا در دینم قرار مده، و «دنیا» را بزرگ ترین همّ و غم من و نهایت علم و هدف دانشم قرار مده
📗بحارالانوار، ج 83، ص 85
🔻شرح حدیث
🔸مصیبت حادثه ی تلخ و ناگواری است که به انسان می رسد.
🔸گاهی این مصیبت و آسیب و ضربه مادی است و گاهی معنوی و اخلاقی، گاهی جسمی است و گاهی روحی و دینی.
🔸این که کسی از نظر دین آسیب و آفت ببیند و لطمه ای به دینش وارد شود، بزرگ ترین مصیبت است و این که همه ی همت و تلاش انسان و نهایت دانش و علم انسان در «دنیا» خلاصه شود نیز نشانه ی خسارت معنوی است.
🔸نه هستی در دنیا خلاصه می شود، و نه معیار سود و زیان فقط مادیّات است.
🔸کسی که زندگی مادی و رفاه و معیشت او تأمین باشد، ولی دین و اخلاق او ضربه بخورد، در واقع زیانکار و خسران زده است.
🔸ما به کسی که عزیزی را از دست می دهد، تسلیت می گوییم، ولی آن که آسیب دینی می خورد، بیشتر شایسته ی تسلیت گویی است.
🔸ما از کسی که فعّال و تلاشگر است تقدیر می کنیم، ولی آن که همّتش بالاتر و فکر و فعالیتش برای تأمین سعادت اخروی است، سزاوارتر است تا از او تقدیر شود.
🔸اولیای الهی چون آخرت را در چشم انداز خود قرار داده اند، هم مصیبت در دین را سخت تر می بینند و هم از این که هدف نهایی شان «دنیا» باشد، گریزانند.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#دنیاگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀فضیلت خواندن قرآن ...
قال الصادق عليه السلام:
🔸 مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَینِ.
هر كه قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره مند شود ، و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو #كافر باشند.
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۱۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#قرآن_کریم
#پدر #مادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀باب النوادر
🔸در کتب روایی ما، بابی است بنام "باب النوادر" که برخی به اشتباه، دلیل نامگذاری آن را وجود روایات ضعيف و نامعتبر در این باب بیان میکنند. اما علت اینکه باب النوادر نامیده شده این است که:
▪️«باب النوادر: و هی أخبار متفرقة لا یجمعها باب و لا یمکن لکل منها ذکر باب فتجمع و تسمی باب النوادر.»
✍🏻 دستهای از روایات که متفرقه هستند و نمیتوانند به تنهایی بابی را تشکیل دهند، و نمیشود برای هرکدام از آنها بابی گشود، در بابی جمع شدهاند بنام "باب النوادر"
📚 رهجو
📚روضة المتقین، مجلسی اول رحمه الله، ج ١ ص ۴٧۶
#حدیث_شناسی
#نوادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅بسیاری از بحث های رایج اصول لفّاظی است!
🔸حدس مىزنم آقاى آسیدابوالحسن اصفهانی از نظر فهم روایت بر آقاى نائینى مقدم باشد. خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است. آقاى حاج فقیهى به تناسب قضیهاى از آسید ابوالحسن نقل مىکرد که ایشان مىگفته: «اجتهاد، مذاقِ امام فهمى است.» ایشان در این جهت خودش را مقدّم مى دانسته و به نظر من هم مقدّم بوده است.
🔹آسید محمود شاهرودى شاگرد نائینى بود و به آسیدابوالحسن اتّصال نداشت. از آقاى آسید محمد شاهرودى، فرزند آسید محمود شاهرودى، پرسیدم: پدر شما راجع به آسید ابوالحسن و آقاى نائینى چه مى گفت؟ او گفت: پدرم مى گفت: از نظر قواعد آقاى نائینى مقدم است و از نظر فهم روایات، آقاى آسیدابوالحسن.
🔸آسید ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمى» مىدانست و در فهم روایات، ذهن عرفى مستقیمى داشت و از این جهت بر آقاى نائینى مقدّم بود.
♦️بسیاری از بحثهای رایج، لفاظی است و از فطریات اولیه یا متّخذ از روایات نیست. 👈ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است و آسید ابوالحسن در این جهت مقدّم بود.
📚 کتاب جرعهای از دریا، ج 2، ص 485
#اصول_فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه و عدم توجه به حدیث
🔸در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
#حدیث
#فقه_روایی
#اصول_فقه
#حدیث_شناسی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تو از پشت سر راه بیا...
🔸عن صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عن أَبِي الْحَسَن فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ قال:
قال لَهَا شُعَيْبٌ يَا بُنَيَّةِ هَذَا قَوِيٌّ بِرَفْعِ الصَّخْرَةِ الْأَمِينَ مِنْ أَيْنَ عَرَفْتِيهِ قَالَتْ يَا أَبَتِ إِنِّي مَشَيْتُ قُدَّامَهُ فَقَالَ امْشِي مِنْ خَلْفِي فَإِنْ ضَلَلْتُ فَأَرْشِدِينِي إِلَى الطَّرِيقِ فَإِنَّا قَوْمٌ لَا نَنْظُرُ في أَدْبَارِ النِّسَاءِ.
🟠امام کاظم صلوات الله علیه در مورد گفتار خدای عَزَّوَجَلَّ(در سوره قصص آیهی ٢۶)(که دختر شعيب به پدرش گفت):«ای پدر! او را (یعنی: حضرت موسی - علیه السلام - )را به اجیری بگیر که بهترین کسی است که او را اجیر نمایی؛ هم نیرومند و هم امین»-
فرمود:حضرت شعيب-علیه السلام -به او فرمود:
ای دخترم!
این شخص به خاطر بلند کردن سنگ بزرگ نیرومند است، ولی امین بودن او را از کجا شناختی؟!
پس دختر شعيب گفت:
ای پدرجان!
من جلوی او راه می رفتم،پس موسی -علیه السلام - فرمود:پشت سر من حرکت کن و اگر راه را گُم کردم مرا به مسیر راهنمایی کن؛ زیرا ما قومی هستیم که به پشت زنان نگاه نمی کنیم.
📚من لا یحضره الفقيه، ج۴،ص۱۹.
#حدیث
#نگاه
#محرم_نامحرم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا
♦️طریقت در قرآن،همان ولایت امیرالمومنین علی علیهالسلام است
🎤استاد اصفهانی
#ولایت #هدایت #طریقت
حضرت #امام_علی علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ قُوَّةً فِي عِبَادَتِكَ وَ تَبَصُّراً فِي كِتَابِكَ وَ فَهْماً فِي حُكْمِكَ
🔹خداوندا! از تو می خواهم نیرو در عبادت و بندگی ات را، بصیرت و بینش در قرآنت را و فهم و درک در احکام تو را.
📗(دعای روز دوشنبه) - بحار الأنوار ج87 ص338
🔻شرح حدیث
🔸قدرت و توانی را که خدا به ما داده است، وسیله ی امتحان ماست.
🔸بدترین برخورد با نعمتهای الهی آن است که آن را در راه گناه و برخلاف دستور و رضای الهی به کار بگیریم و بهترین شیوه، استفاده از نعمت خدا در راهی است که او بپسندد.
🔸برخی نیرومند و توانایند، اما در راه خلاف و معصیت.
🔸بعضی هم نیرو و توانشان در مسیر طاعت و بندگی است. خوشا به حال اینان!
🔸حضرت زهرا (علیها السّلام) در این دعا سه خواسته ی مهم از خدا دارد:
۱. قوّت و نیرو در بندگی خدا.
۲. بصیرت و بینایی در قرآن.
۳. فهم و شناخت نسبت به حکم پروردگار
🔸دین شناسی و معرفت شرعی از لازم ترین تکالیف فرد مسلمان است.
🔸اگر بصیرت دینی نباشد، با کمترین شبهه افکنی مخالفان، تزلزل در باورهای دینی پیش می آید و اگر فهم احکام خدا نباشد، «ادای تکلیف» انجام نمی گیرد و اگر ضعف در پرستش خدا و بندگی باشد، راهی برای نفوذ و سلطه ی ابلیس فراهم می شود.
رشخص مسلمان و پیرو خط اهل بیت علیه السّلام باید برای دین شناسی وقت کافی بگذارد و با کسب بصیرت، خود را در برابر تشکیک ها و شبهه آفرینی ها مصون سازد.
🔸باشد که در راه دین و عبادت استوار باشیم و قرآن را با بصیرت و شناخت کافی بشناسیم و به آن عمل کنیم.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#دعا #عبادت #قرآن_کریم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅ تقسیم چهارگانه حدیث
🌸 قدماء به استناد قرائن همراه خبر، روایات را به دو دسته صحیح و ضعیف، يا مقبول و مردود تقسيم مى كردند.
🌸 نخستين بار علامه حسن بن مطهر حلی (م ۶۷۷)، يا سیدبن طاووس (م ۶۷۳)، احادیث را به چهار دسته صحیح، حسن، موثق و ضعف تقسيم كردند.
🔹#صحیح، روایتی است كه سند آن توسط راویان عادل و امامی در تمام طبقات به معصوم متعصل باشد.
🔹#حسن، روایتی است كه واجد تمام شرائط روایت صحیح است به اسثتناى آن كه در ميان سلسله راویان نسبت به يك، يا چند راوى در منابع رجالى تصريح به عدالت نشده و تنها به مدح و ستايش او اكتفا شده باشد.
🔹#موثق، روایتی است كه به رغم برخوردارى از اتصال سند به معصوم و نيز عدالت يا وثاقت راویان در تمام طبقات، يك يا چند راوی آن، غير امامی باشند.
🔹#ضعيف، حديثى خواهد بود كه هيچ كدام از اين تعاريف بر او صادق نباشد. به عبارت ديگر حدیثی كه فاقد اتصال سند، يا راویان آن فاقد صفت عدالت، يا وثاقت باشند، ضعیف خواهد بود.
🍁برای مطالعه کامل مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید👇
http://wikifeqh.ir/تقسیم_چهارگانه_حدیث
#اقسام_حدیث
#حدیث_شناسی
#درایه
#تقسیم_چهارگانه_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
📌مراد از مصحف فاطمه (س) چیست؟/۱
✅ نام مصحف هر مجموعه نگاشتهای را شامل میشود. مصحف حضرت فاطمه (س) کتابی است که حضرت فاطمه (س) از جبرئیل دریافت نموده، سپس آن را به امیرالمومنین (ع) املا کرده است. نام این کتاب در منابع شیعی آمده است. در محتوای مصحف، با توجه به اینکه تنها در اختیار امامان (ع) است، اختلاف شده است.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌐 wikiporsesh.ir/مراد_از_مصحف_فاطمه
#کتاب_شناسی
#مصحف_فاطمه سلام الله علیها
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135