eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
541 دنبال‌کننده
583 عکس
41 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔻قال المهدی علیه‌السلام: 🔸زمین هرگز از حجت خدا خالی نمی‌شود، چه ظاهر باشد، چه غائب. 🔹إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُورا. 📚 كمال الدين ج‏۲، ص: ۵۱۱. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ پيرامون روايت : ( خلّص العمل فإنّ الناقد بصیر بصیر ) عبارت فوق به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روايي شيعه و سني وجود ندارد. اما شيخ مفيد در الاختصاص در ذيل روايتي طولاني از اوزاعي در قالب عبارتي مشابه آورده است كه ( و اكثر الزاد فان السفر بعيد و اخلص العمل فان الناقد بصير ). نكته قابل توجه اينكه در بين عالمان شيعي تنها مرحوم مجلسي اين روايت را در بحارالانوار از كتاب الاختصاص شيخ مفيد و به نقل از اوزاعي باز نقل نموده است و غير از بحارالانوار در هيچ منبع ديگري اين روايت ديده نمي شود. با اين همه اما روايت فوق در هر دو مصدر ذكر شده مرفوعه و بدون سند است. حسب بررسي ها و تحقيقات صورت گرفته عبارت ( خلص العمل فان الناقد بصير بصير ) بنوعي اقتباس شده از روايت عامي ( و اخلص العمل فان الناقد بصير ) است كه از منابع سني به كتب شيعه وارد شده است. برخي نيز گفته اند كه اين عبارت در نسخ تورات وجود دارد! نكات رجالي به دليل عدم دسترسي به تورات ، نسبت به ادعاي فوق نفيا و اثباتا اظهار نظر نمي كند و اين موضوع را نيازمند تحقيق و بررسي مستقل مي داند. 📚 رجوع كنيد به : ١- الاختصاص - شيخ مفيد - ص ٣٤١ ٢- بحارالانوار ج ١٣ ص ٤٣٢ ٣- لمسات بيانية في نصوص من التنزيل -فاضل صالح السامرايي ص ٧. ٤- روح البيان - اسماعيل حقي - ج١ ص ٤٢٨ منبع: نکات رجالی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۴۵.mp3
26.23M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۴۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه چاپ جامعه مدرسین ابواب /الطهاره باب /۱ صفحه:۱۶۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۴۵.mp3
20.62M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۴۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب فضل العلم باب /۸/۹ صفحه:۱۰۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ثمره ولایت و محبت قالَ الصّـادِقُ عليه السلام: 🔸 إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعـالى أَوجَبَ عَلَيْكُمْ حُبَّـنا وَ مُوالاتَنا وَ فَرَضَ عَلَيكُمْ طاعَتَنا. ألا فَمَنْ كانَ مِنّا فَلْيَقتَدِ بِنا. فَإنَّ مِن شَأنِنا: ألوَرَعُ وَالإجتِهادُ وَأداءُ الأمانَةِ إلَى البِرِّ وَالفاجِرِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ وَ إقْراءُ الضَّيْفِ وَالعَفوُ عَنْ المُسى ءِ. 👌 وَ مَنْ لَمْ يَقْتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا.  [الاختـصاص: 241] امام صادق عليه السلام فرمود: 🔹 خداوند محبت و ولايت و اطاعت ما را بر شما واجب كرده است؛ پس هر كس از ماست، به ما اقتداء كند. روش و منش ما اينهاست: تقوى، تلاش و كوشش، اداى امانتِ نيكوكار و گنهكار، و صله رحم و گرامى داشت ميهمان و گذشت از خطاكار. 👌 و كسى كه از ما پيروى نكند از ما نيست. ✍محبّت و عشق، انسان را به همرنگى و همراهى با محبوب مى كشد و اگر جز اين باشد، محبّت نيست. اگر حب اهل بيت، اجر رسالت است، براى آن است كه محبّان، از اين طريق در مسير بندگى خدا و كمالات اخلاقى قرار گيرند •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 توصیه های حضرت امام رضا علیه السلام برای روزهای پایانی ماه شعبان 🔹دخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ ، إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ ، وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سَرَائِرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً ، وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ ، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 🔻اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام رفتم. 🔸 حضرت فرمود: که اى اباصلت ! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است. 🔸 بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى. 🔸 و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى .... 🔸 تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. 🔻 و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را : « اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ » ( خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان ) 🔸 به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📗وسائل الشیعة ج10 ص301 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ پاداش معرفت به حق پروردگار و اهلبیت 🍃الإمامُ عليٌّ عليه السلام: 🔹من مات مِنكُم على فراشه و هُو على معرفه حَقِّ ربِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ مات شهیدا و وَقَعَ أجرُهُ علَى اللّهِ، و استَوجَبَ ثواب ما نَوى مِن صالِحِ عمَلِهِ، و قامَتِ النِّيَّةُ مَقامَ إصلاتِهِ لِسَيفِهِ. 🔸هر يك از شما در بستر خويش بميرد ، در حالى كه به حقّ پروردگارش و به حقّ رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد، شهيد مرده است و مزدش با خداوند است و مستوجب پاداش عمل شايسته اى است كه در نيّت داشته است و اين نيّت به منزله شمشير كشيدن او در راه خداست. 📚نهج البلاغة: الخطبة 190 ✍درک معرفت الله و ولایت مراتبی دارد که بالاترین آن به نحو شهود حضوری است و اهل معرفت به خوبی با آن آشنا هستند و تا آن مرحله شهودی اعطا نشود ، عمق ولایت و معرفت درک نخواهد شد. و وقتی آن مقام والا اعطا شود ، شهادت رخ می دهد، چه زنده باشد چه میت و مرده و در واقع هدف نهایی خلقت درک زیارت و بقا و شهود معرفت است در پی درک شهادت و فنا، و غیر از شهادت راه دیگری برای درک حقیقت معرفت و زیارت نیست.‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘چگونگی شهادت شهید اول (محمد ) صاحب کتاب لمعه 🔸محمد بن جمال الدین مکی عاملی (۷۳۴-۷۸۶ق) مشهور به‌ شهید اول از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری است. وی شاگرد فخرالمحققین بود و افرادی چون فاضل مقداد نزد او شاگردی کردند کتاب معروف "اللمعة الدمشقیه "برای ایشان است. 🔸علامه امینی ماجرای شهادت محمد بن مکی را از کتاب الؤلؤة چنین نقل می‌کند، که در دوره سلطنت سیف‌الدین بَرْقوق (درگذشت ۸۰۱ق)، یوسف بن یحیی و تقی‌الدین جَبَلی به او تهمت زده و علیه او گزارشاتی نوشتند و عقائدش را فاسد معرفی کردند. ۷۰ نفر که نسبت به او کینه داشتند نیز در جلسه‌ای علیه او شهادت دادند. حدود هزار نفر دیگر در محضر قاضی بیروت نسبت به شهید اول، مطالبی خلاف واقع را شهادت دادند. محمد بن مکی به همین جهت یک‌سال در زندان افتاد. شهادت‌نامه‌ها به دمشق و قاضی عباد ابن جماعة فرستاده شد و او قاضی شام، برهان‌الدین مالکی را مأمور رسیدگی کرد. قاضی مالکی صورت جلسه را بر شهید اول قرائت کرد و او تکذیب کرد. شهید از خود دفاع کرد ولی شاه سخنانش را نپذیرفت و حکم را به قاضی مالکی ارجاع داد. او برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و بعد اعلام کرد که او باید اعدام شود.  در آن زمان شهید اول ۵۲ سال داشت. شهید اول پنج شنبه ۹ جمادی‌الاول ۷۸۶ق در قلعه شام اعدام شد. 🔹😭 شیخ حر عاملی درباره چگونگی کشتن وی نوشته: شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به‌دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازه‌اش را سوزاندند. منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘تفسیر کراهت در امور عبادی ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● می گویند معنای مکروه، قلة الثواب است، به نظر این تفسیر صحیح نباشد. فرض کنید روزهای هفته از نظر ثواب روزه گرفتن متفاوت باشد، ثواب روز جمعه خیلی بالاست، روز پنجشنبه یک مقداری کمتر و همینطور تدریجی کم می شود، آیا آنکه از همه کمتر است مکروه می شود؟ اینطور نیست که صرف اینکه یک فردی از افراد دیگر پایین تر است، این را مکروه تعبیر کنیم و بدون اینکه نهیی از طرف شارع وارده شده باشد، مکروه بدانیم. ● ما نمی خواهیم بگوییم در موارد کراهت صوم، قلّت ثواب محقق نیست، ما می گوییم تفسیر مکروه به قلّت ثواب صحیح نیست. 👈 به نظر می رسد مکروه عبارت از عملی است که مقرون به حزازتی است که آن حزازت سطح این عمل را پایین می آورد، یعنی مقتضی طبیعی برای ثواب هست اما چون آن شیء حزازت دارد و آن حزازت به مقداری نیست که موجب حرمت عمل شود، رتبه اش پایین می آید و به خاطر همان حزازت شارع نهی می کند. ● اینکه شارع از نماز در حمام و بستر رودخانه نهی کرده و فرموده جای دیگر بخوان، مرتبه این نماز بخاطر این حزازت پایین آمده، البته مساوی با عدم محض نیست، ثواب دارد ولی بخاطر حزازت ثوابش کم میشود و مکروه است. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص ۵۰-۵۱ ✍اشاره: مشهور علما، کراهت در امور عبادی را به معنای قلة الثواب می داند اما حضرت آیت الله شیبری حفظه الله این معنا را نمی پذیرند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت توجه به حدیث قال الرسول صلى الله عليه و آله 🔸تَذاكَروا و تَلاقوا و تَحَدّثوا ؛ فإنَّ الحَديثَ جِلاءٌ للقُلوبِ ، إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كما يَرينُ السَّيفُ ، جِلاؤها الحَديثُ . الكافي : 1/41/8 🔹با يكديگر گفتگوی علمى و ملاقات كنيد و حديث بگوييد زيرا حديث صيقل دلهاست. همانا دلها همچون شمشير زنگار مى گيرد و صيقل آنها با حديث است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘عدالت علوی 🔸 ابن ابی رافع، مسئول بیت المال علی(ع) است. 🧕🏼 روزی دختر علی(ع) «ام کلثوم» به او گفت: «شنیدم گردن بندی زیبا در بیت المال است. آن را سه روز به من امانت بده تا در ایّام عید به گردنم بیاندازم» ☀️ وقتی علی(ع) گردنبند را در گردن دخترش دید، دنبال ابن ابی رافع فرستاد و به او فرمود: «آیا به مسلمانان خیانت میکنی؟» 👳🏻‍♂ او گفت: «پناه بر خدا مگر چه کردم؟!» ☀️ علی(ع) فرمود: «چگونه گردن بندی که مال مسلمانان است را بدون اجازه من و رضایت مسلمین، امانت دادی؟» 👳🏻‍♂ ابن ابی رافع گفت: «او دختر شماست» ☀️ علی(ع) فرمود: «همین امروز آن گردنبند را به بیت المال برگردان». سپس فرمود: «اگر دخترم این گردنبند را امانت نگرفته بود، اوّلین دختر هاشمی بود که به جرم سرقت دستش را قطع میکردم» این سخن تند امام، به دخترشان رسید و او ناراحت شد/ 🧕🏼 نزد پدر آمد و گفت: «من دختر شما و پاره تن شما هستم. چرا نباید این گردنبند را امانت بگیرم؟» ☀️ علی(ع) به او فرمود: «ای دختر علی بن ابیطالب، از حق فراتر نرو. آیا تمام دختران مدینه میتوانند برای روز عید، چنین گردنبندی را از بیت المال امانت بگیرند؟! » 📚 التهذیب للطوسی، ج1، ص151 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
ا ﷽ ا ☘«عمر الأطرف» که بود؟ 🔸عمر بن علی بن ابی‌طالب مشهور به عمر الاَطرف از فرزندان امام علی(ع) است. شماری از مورخان او را یکی از شهدای کربلا دانسته‌اند و شماری دیگر بر این باورند وی در واقعه کربلا حضور نداشته است. برخی عمر بن علی را عمر اکبر و کنیه او را ابوالقاسم یا ابوحفص یاد کرده‌اند. نام مادرش به اختلاف گزارش شده است. ابن سعد و یعقوبی نام مادرش را صهبا (ام حبیب) دختر ربیعه تغلبی دانسته بنا به نوشته سپهر، امام علی(ع) دو پسر به نام‌های عمر داشته است: یکی عمرالاکبر که مادرش ام حبیبه بود و در کربلا حضور نداشت و دیگری عمراصغر که پس از برادرش ابوبکر در روز عاشورا به شهادت رسید. منبع: دانشنامه علوم اسلامی آیت الله سید احمد مددی (مدظله‌العالی): 🔹 «عمر الأطرف» فرزند امیرالمؤمنین است و چون فقط پدرش هاشمی بود «الأطرف» خوانده شد و «عمر الأشرف» فرزند حضرت سجاد (علیه‌السلام) است و چون هم پدر و هم مادرش هاشمی بود «الأشرف» خوانده شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کربلا قال الصادق علیه السلام: مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ مُنْذُ يَوْمَ دُفِنَ رَوْضَةٌ مِنْ رِيَاضِ اَلْجَنَّةِ وَ قَالَ مَوْضِعُ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ ع تُرْعَةٌ مِنْ تُرَعِ اَلْجَنَّةِ . امام صادق عليه السلام فرمود: جايگاه مزار امام حسين عليه السلام از آن روز كه به خاك سپرده شده باغي از باغ هاي بهشت است و نيز فرمود: جايگاه مزار امام حسين عليه السلام آبراهي از آبراه هاي بهشت است. جامع الأخبار , ج ۱ , ص ۲۶ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ چگونه یار امام زمان باشیم؟ 🔹 امام جعفر صادق علیه السلام: 🔺 مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ مِن أصحابِ القائِمِ 🔸فَلیَنتَظِر 🔸وَ لْیَعَمل بِالوَرَعِ ☘ هر کس خوش دارد از یاران امام مهدی علیه‌السلام باشد، 🔸باید منتظر باشد 🔸و پارسایی پیشه کند. 📚 الغیبة، نعمانی ص ۲۰۰ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀قال المهدی علیه‌السلام: 🔸رحمت و مهربانی خدا همه چیز را فرا گرفته است و من همان مهربانی خدا هستم 🔹رَحْمَةَ رَبِّکُمْ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَةُ 📚 بحار الأنوار، ج‏۵۳، ص: ۱۱. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘حکمرانی 🔹 روزی علی(ع) سوار بر مرکب، در شهر حرکت میکرد که گروهی پشت سر ایشان به راه افتادند. ☀️ علی(ع) به آنها فرمود: «آیا حاجتی دارید؟»/ گفتند: نه، فقط میخواهیم پشت سر شما حرکت کنیم. ☀️ علی(ع) فرمود: «این کار را نکنید. راه رفتن [بیخودِ] مردم پشت سرِ مسئولین، سبب فساد آنها و ذلت و خواری مردم است.» امّا آنها توجّهی نکردند و دوباره پشت سر ایشان به راه افتادند. ☀️علی(ع) دوباره فرمود: «اینکار را نکنید. همانا صدای کفش ها، پشت سر مردان [یعنی: مسئولین] سبب فساد قلبهای نادانان است» 📚الکافی، ج6، ص540 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘جابر بن یزید جُعْفی(ح ۵۰ ـ ۱۲۸ ق) 🔸جابر بن یزید جُعْفی، فقیه، مفسر قرآن، محدّث، و از اصحاب نامدار امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) می‌باشد. 🔹ولادت او را حدود سال ۵۰ ق، دانسته اند. از سیر مراحل زندگی او، آگاهی چندانی دراختیار نیست تنها بیان شده است که او مدتی در مدینه ساکن شد و از امام باقر(ع) دانش آموخت. وفات او را نیز به سال  ۱۲۸ ق، دانسته اند. 🔸مکانت حدیثی او محدّث، فقیه، مفسّر و از متکلّمان شیعه به شمار می آید. از راویانی چون حارث بن مسلم، خیثمه بصری، مجاهد بن جبر، جابر بن عبد اللّٰه،عکرمه،سعید بن مسیب و دیگر راویان، روایت شنیده است. راویان امامی چون عمرو بن شمر (راوی بیشتر روایات جابر)، مفضّل بن صالح، عمرو بن ابی المِقدام و مفضّل بن عمر، و نیز محدّثان اهل سنّت، چون سفیان ثوری، سفیان بن عُیینَه، شعبة بن حجّاج، زهیر بن معاویة و شریک بن عبد اللّٰه، از جابر اخذ حدیث کرده اند. علمای رجال، او را از اصحاب امام باقر و امام صادق(علیه السلام) شمرده اند. 🔹در منابع رجالی و حدیثی شیعه و سنّی، گزارش ها و روایات متناقضی در باره جابر وجود دارد که سبب شده آرای متفاوتی در وثاقت وی پدید آیند. 👌☘ با این حال، محدّثان و رجالیان متأخّر امامی، توثیق جابر را پذیرفته اند و گزارش هایی را که در نکوهش او وارد شده، توجیه کرده اند. احادیث و آثار جابر، در سند ۳۲۴ حدیث در کتب اربعه قرار دارد و ناقل «زیارت امین اللّٰه»، است. 🔹روایات مدح جابر بن یزید: چندین روایت از امام صادق و امام باقر (علیه‌السلام) در مدح جابر بن یزید وارد شده است که نشان از مقام بالای جابر نزد ائمه دارد. از قول امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده که جابر در نزد ایشان منزلت سلمان را در نزد پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله) دارد    در موردی دیگر امام صادق، ذَریح را از ذکر نام جابر منع کرده زیرا بر آن بوده است که اگر نادانان احادیث وی را بشنوند به او طعن خواهند زد.   در روایت دیگری امام صادق برای جابر، آمرزش خواسته و مُغیرة بن سعید، از غُلات آن عصر، را به دلیل دروغ بستن به ایشان لعن کرده است.  در یک مورد دیگر جابر به امام باقر (علیه‌السلام) گفته است که شما سخنان و اسراری را به من سپرده‌اید که بسی سنگین است و گاه باعث می‌شود تحمل خود را از دست بدهم و حالتی شبیه جنون به من دست دهد. امام به او توصیه کرده است در چنین حالتی به صحرا برود و گودالی بسازد و سر در آن کُند و اسراری را که از امام شنیده باز گوید.   حتی در پاره‌ای منابع جابر باب امام باقر معرفی شده است.  🔸روایات شیعه در قدح جابر در مقابل این روایات، گزارش‌های دیگری در منابع کهن رجالی و منابع کهن حدیثی وجود دارد که متضمن قدح و ذم شخصیت جابر بن یزید است. از جمله بر اساسِ روایتی که زراره نقل کرده، امام صادق اظهار داشته که جابر بن یزید را تنها یک بار نزد پدر خود دیده و جابر هرگز به حضور امام صادق (علیه‌السلام) نرسیده است.  منبع: حدیث نت دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه مبارک رمضان 1445 قمری در ایران ✔️مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) و مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرات آیات عظام امام‌خمینی(ره)، گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی) ۱- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب یکشنبه 20 اسفند 1402 شمسی برابر با 10 مارس 2024 میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است. 2- در غروب دوشنبه 21 اسفند 1402 شمسی (و 29-30 شعبان 1445 قمری در ایران) برابر با 11 مارس 2024 میلادی، هلال در سراسر ایران به‌راحتی با چشم مسلّح و عادی دیده می‌شود و سه‌شنبه 22 اسفند 1402 شمسی برابر با 12 مارس 2024 میلادی، روز اوّل ماه مبارک رمضان 1445 قمری خواهد بود. 👈 مبانی دیگر مراجع: http://ijtihadnet.ir/?p=75082 منبع: کانال الاجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا  قال الصادق علیه السلام 🔸نَحْنُ قومٌ قَدْ فَرَضَ اللّه طاعَتَنا، و إنَّكُمْ لَتَأْتَمُّونَ بِمَنْ لا يُعْذَرُ النّاسُ بِجَهالَتِهِ .  🔹 ماييم آن خاندانى كه خداوند فرمانبرى از ما را واجب كرده است. شما به كسانى اقتدا مى كنيد كه مردم در نشناختن آنان معذور نيستند. بحار الأنوار :ج 96 ،ح 211 ✍مساله ولایت معصومین علیهم السلام اصلی ترین موضوع دین است، که مهمترین موضوعات دینی نیز در ذیل امر ولایت تعریف و تبیین می گردد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🌟 برکت دعای امام زمان علیه السلام 🔹 علی بن حسین بابویه با دختر عموی خود، ازدواج کرد ولی از او صاحب فرزند نشد، نامه ای به حسین بن روح (سومین نائب امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) نوشت که از امام زمان تقاضا کند تا درباره او دعا نماید خداوند فرزندان فقیه به او عنایت کند. 🔸 از ناحیه مقدسه امام پاسخ آمد که از همسر فعلی خود فرزندی نخواهی داشت، ولی به زودی کنیز دیلمی را خواهید گرفت و از او صاحب دو فرزند فقیه خواهی شد. 🔹 پس از ازدواج با کنیز دیلمی صاحب دو فرزند به نامهای محمد و حسین شد. محمد (معروف به شیخ صدوق) و حسین هر دو فقیه ماهر در حفظ احادیث اهلبیت بودند. حدیث‌هایی را که آنها حفظ کرده بودند هیچکس از اهالی و دانشمندان قم آنها را نداشتند. 🔺 هنگامی که آن دو برادر (محمد و حسین) حدیث می‌گفتند، مردم از قوه حافظه آنها تعجب می‌کردند و به آنها می‌گفتند: 👌این مقام ویژه را شما به برکت دعای امام زمان یافته اید و این مطلب در میان مردم قم مشهور بود. 📚 بحار الانوار ج۵۱ ص ۳۲۴ شیخ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135