ا ﷽ ا
🍀سعی کنیم دائم الوضو باشیم:
🔸خواب با وضو، عبادت است ؛
رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود : کسی که با وضو بخوابد بستر او برایش مسجد می شود، و خوابش (ثواب کسی را دارد که) به نماز مشغول است تا این که شب را به صبح رساند و اگر کسی بدون وضو خوابید بسترش برای او قبر خواهد بود و مانند مرداری می ماند تا صبح شود....
🔹مرگ با وضو، شهادت است؛
رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) فرمود: اگر توانستی شب و روز با وضو باشی این کار را انجام بده، زیرا اگر در حال وضو از دنیا بروی شهید خواهى بود...
🔅در قیامت نورانی می شود
پیامبر خدا می فرمایند: فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور میکند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند...
📚مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل؛ ج۱ ص۳۵۶
بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۲، باب۵
بحارالأنوار: ج۸۰، ص۳۱۴، روایت۳، باب۵
وسایل الشیعه: ج۱، ص ۲۹۷
ثواب الاعمال، شیخ صدوق
#فقه
#وضوء
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀محافظت بر نماز
حضرت امام صادق عليه السلام
🔸 امْتَحِنُوا شِيعَتَنَا عِنْدَ مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ
كَيْفَ مُحَافَظَتُهُمْ عَلَيْهَ
🔹شيعيان ما را در وقتهاى نماز بيازماييد كه مواظبت بر نمازشان چگونه است
📚وسائل الشیعة ج4 ص114
#حدیث
#حدیث_منتخب
#نماز
#صفات_شیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘رعایت آداب سفره، بهصورت خانوادگی
🔸...عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ:
«مَا مِنْ رَجُلٍ يَجْمَعُ عِيَالَهُ وَ يَضَعُ مَائِدَةً بَيْنَ يَدَيْهِ وَ يُسَمِّي وَ يُسَمُّونَ فِي أَوَّلِ الطَّعَامِ وَ يَحْمَدُونَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي آخِرِهِ فَتَرْتَفِعُ الْمَائِدَةُ حَتَّى يُغْفَرَ لَهُمْ.»
🔹از امام صادق، از رسول خدا (صلواتاللهعلیهما) نقل شده است:
«هیچ مردی نیست که خانوادهاش را جمع کند
و سفرهای مقابلش پهن کند
و در اول غذا خودش بسمالله بگوید
و خانوادهاش نیز بسمالله بگویند
و در آخرِ غذا، خدا را حمد کنند
و سفره را جمع کنند،
مگراینکه (او و خانوادهاش) آمرزیده خواهند شد.»
📚: الكافي، ج۶، ص۲۹۶
#حدیث
#آداب_زندگی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🕌 ندای جهانی
زراره مي گويد: امام صادق عليه السّلام فرمودند:
یُنادیِ مُنادٍ بِاسْمِ الْقائِمِ علیه السّلام قلْتُ: خاصٌّ أمْ عامٌّ؟ قالَ: عامٌّ یَسْمَعُ کلُّ قَوْمٍ بِلِسانِهِمْ، قلْتُ فَمَنْ یُخالِفُ الْقائِمَ وَقَدْ نُودِیَ بِإِسْمِهِ؟ قالَ لا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ ... .
حضرت صادق به زراره فرمودند:
منادی به نام «قائم آل محمد» صلَی الله علیه و آله (در جهان) ندایی می دهد.
زراره گفت به امام گفتم: (طرف خطاب و یا شنونده آن) بعضی از مردم اند یا همه مردم؟
امام پاسخ داد: ندا عام است و همه با زبان خود آن را می شنوند.
به امام عرض کردم: پس چه کسی در برابر این وضوح و صراحت ابلاغ، به مخالفت برمی خیزد؟
امام پاسخ داد: ابلیس مردم را آن چنان مورد وسوسه خویش قرار می دهد که در پایان شب، مردم نسبت به قیام امام، شک می کنند.
📗منتخب الأثر، ص ۴۵۰
#حدیث
حضرت #امام_زمان عليه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 یادکردن پیوستۀ
امام زمان علیه السلام
💐امام کاظم علیه السلام فرمودند:
🌟یَغیبُ عَن اَبصارِ الناسِ شخصهُ و
لایغیبُ عن قُلوبِ المومنین ذِکرُهُ
👌 هر چند شخص آن حضرت از دیدگان پنهان است اما یاد و ذکر آن حضرت از قلوب مومنین هرگز فراموش نمی شود.
📚 بحارالانوار، ج ۵۱ ص ۱۵۰ ، ح ۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
حضرت #امام_زمان عليه السلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀بررسی کتاب التمحيص اسکافی
🔸كتاب درباره صفات و خصوصيات انسانهاى مؤمن است كه در اين دنيا با چه سختىها و مشكلاتى مواجه خواهند شد و چگونه بايد عمل كنند و چه اجر و پاداشى در انتظار آنان خواهد بود.
🔸معرفى اجمالى
التمحيص نوشته ابو على، محمد بن همام اسكافى؛ از اصحاب سفراى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف( ۲۵۸- ۳۳۶ هجرى) مى باشد.
نام اين كتاب از آيه شريفهو ليمحّص الله الذين آمنواگرفته شده و به معنى خالص كردن و جلا دادن مىباشد. مراد مؤلف هم خالص كردن ايمان مؤمنان و جلا دادن آن است.
🔸اعتبار كتاب
علامه مجلسى درباره اين كتاب مىفرمايد:« كتاب التمحيص از تأليفات شيخ ثقه و شخصيت مورد اطمينان، محمد بن همام مىباشد. متانت و دقت كتاب بر فضل و دانش مؤلف آن گواهى دارد؛ اگر چه فضل و دانش مؤلف آن امرى واضح و روشن است.»
🔸نظر بزرگان
شيخ ابراهيم قطيفى، قاضى نور الله شوشترى، شيخ حر عاملى، شيخ عبد الله افندى صاحب رياض، سيد حسن صدر، سيد محسن امين و شيخ آقا بزرگ تهرانى اين كتاب را تأليفِ محمد بن همام نمىدانند؛ بلكه آن را تأليف ابو محمد حسن بن على بن شعبه حرانى صاحب كتاب تحف العقول مىدانند و ادله آنان اين امور است:
۱- تقدم زمانى شيخ قطيفى كه قائل به صحت انتساب كتاب به اسكافى نيست بر علامه مجلسى كه كتاب را از اسكافى مىداند.
۲- آگاهتر بودن وى نسبت به علامه مجلسى.
۳- اين كتاب در ميان تأليفات محمد بن همام در منابع رجالى نيامده است.
۴- شهادت جمعى از علما.
۵- در آغاز كتاب دارد« حدثنى ابو على محمد بن همام» و ظاهر آن اين است كه مؤلف غير از محمد بن همام است.
در مقابل، علامه مجلسى، سيد خوانسارى و محدث نورى اين كتاب را تأليف محمد بن همام مىدانند و دليل آنها اين است:
۱- قطيفى در سال ۹۴۵ هجرى بوده و علامه مجلسى در ۱۱۱۱ هجرى فوت نمود و اين مقدار تقدم زمانى در ارجحيت قول او بر علامه كفايت نمىكند.
۲- آگاهتر بودن قطيفى نسبت به علامه مجلسى به احوال كتاب معلوم نيست.
۳- اين كتاب در ميان تأليفات ابن شعبه در كتابهاى رجالى نيز نيامده است.
۴- قطيفى اولين كسى بوده كه اين مطلب را مطرح كرده و بقيه به تبع وى عنوان كردهاند.
۵- شيوه كتابهاى روايى قدما بر اين بوده كه روات، نام مؤلف را در آغاز كتاب به عنوان اولين راوى مىآوردهاند مانند كتب كلينى، صدوق، مفيد و كامل الزيارات ابن قولويه و در التمحيص هم اين مسئله رعايت شده است.
بنا بر اين، به نظر مىرسد اين كتاب از ابو على محمد بن همام اسكافى باشد و نقل روايات كتاب از طريق ايشان يقينى است.
🔸ساختار
كتاب درباره صفات و خصوصيات انسانهاى مؤمن است كه در اين دنيا با چه سختىها و مشكلاتى مواجه خواهند شد و چگونه بايد عمل كنند و چه اجر و پاداشى در انتظار آنان خواهد بود.
التمحيص افقهاى جديدى را فراروى انسان مىگشايد و ايمان و اطمينان وى را به جهان آخرت مىافزايد. مؤلف اين كتاب، از چشمهاى صاف و گوارا بهره برده و آن، چشمه زلال معارف محمد و آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم مىباشد.
كتاب حاضر داراى ۱۷۱ حديث مىباشد كه در ۹ باب مطرح شده است. احاديث اين كتاب از حضرت رسول خدا و ديگر ائمه تا امام رضا صلوات الله عليهم اجمعين مىباشد. در آغاز كتاب تمام سند آمده و در بقيه كتاب فقط نام آخرين راوى ذكر شده است.
🔸گزارش محتوا
كتاب حاوى مطالبى از قبيل ذيل مى باشد:
۱- سرعت بلا به سوى انسان مؤمن
۲- سرعت مجازات مؤمن در اين دنيا
۳- پاك شدن گناهان مؤمن بوسيله بيمارى، غم و اندوه، از دست دادن مال و...
۴- ستايش فقر
۵- رزق و روزى و بزرگوارى در طلب آن
۶- نظر لطف و محبت خداوند با مؤمنان
۷- ستايش صبر و يقين و رضايت در برابر سختىها
۸- اخلاق مؤمنان
و بسيار مطالب آموزنده و مفيد ديگر
🔸نسخه هاى خطى
۱- نسخهاى به خط سيد محمد بن مصطفى موحد محمدى اصفهانى كه تاريخ نگارش آن ۱۳۸۲ هجرى قمرى در نجف اشرف مىباشد.
۲- نسخهاى به خط آيت الله صفايى خوانسارى كه تاريخ نگارش آن ۱۳۶۷ هجرى قمرى مىباشد. اين نسخه با نسخهاى كه آخر آن به خط محدث نورى در ۱۲۸۰ هجرى نوشته شده مقابله شده است.
📚دارالحدیث
#کتاب_شناسی
#اسکافی
#التمحيص
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 آفت آسایش
❖ استاد سیدمحمدجواد شبیری:
● از روایات استفاده میشود اصحاب امام باقر علیهالسلام بهتر از اصحاب امام صادق علیهالسلام بودهاند. حتّی اصحابی که زمان هر دو امام را درک کردهاند در زمان امام باقر علیهالسلام وضعیت بهتری داشتهاند.
● در روایتی از امام صادق علیهالسلام وارد شده است که اصحاب پدرم از اصحاب من بهتر بودند. راوی عرض میکند ما اصحاب پدر شما هم بودهایم. حضرت میفرماید شما در آن زمان بهتر از الآن بودید.[۱]
● در زمان امام باقر علیهالسلام هنوز شیعه به آن معنی رسمیت نیافته بود، و خفقان بنی امیّه همچنان شدید بود. زمان امام صادق علیهالسلام مقارن با اواخر دوره بنی امیه و اوایل دوره بنی عباس بود، و آزادی عمل برای شیعیان در این دوران بیشتر بود.
👈 وقتی مقداری آزادی عمل ایجاد میشود، سستی بیشتری نسبت به شریعت ایجاد میشود، و آن دینی که با سختیها و شداید به دست آمده و به نسلهای بعد منتقل گشته، به آسانی رها میشود و به گونهای رفتار میشود که باعث ریختن آبروی ائمّه میشود.
...................................
۱. رجال الكشي؛ ص۳۵۰؛ «عَنْ بُرَيْدٍ الْعِجْلِيِّ، قَالَ: كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فَقَالَ: كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَ اللَّهِ خَيْراً مِنْكُمْ، كَانَ أَصْحَابُ أَبِي وَرَقاً لَا شَوْكَ فِيهِ وَ أَنْتُمُ الْيَوْمَ شَوْكٌ لَا وَرَقَ فِيهِ، فَقَالَ أَبُو الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيُّ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَنَحْنُ أَصْحَابُ أَبِيكَ! قَالَ: كُنْتُمْ يَوْمَئِذٍ خَيْراً مِنْكُمُ الْيَوْمَ».
📚 درس خارج فقه؛ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
#رجال
#اصحاب_امام_باقر علیهالسلام
#اصحاب_امام_صادق علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 عقوبت حضور در جایی که به یک امام توهین میشود
✏️ شیخ کلینی أعلیاللهمقامه در کتاب شریف کافي روایت کرده با إسنادش از جناب زراره، از حضرت امام محمد باقر عليهالسّلام که فرمود:
مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي اَلْقَاسِمُ بْنُ عُرْوَةَ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِيجَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَعَدَ فِي مَجْلِسٍ يُسَبُّ فِيهِ إِمَامٌ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ يَقْدِرُ عَلَى اَلاِنْتِصَافِ فَلَمْ يَفْعَلْ أَلْبَسَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ اَلذُّلَّ فِي اَلدُّنْيَا وَعَذَّبَهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَسَلَبَهُ صَالِحَ مَا مَنَّ بِهِ عَلَيْهِ مِنْ مَعْرِفَتِنَا
➖ ترجمه:
هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن به امامى از ائمه ناسزا گفته میشود و اين شخص بتواند به دفاع برخيزد و چنين نكند، خدای عزّ وجلّ در دنيا جامۀ ذلت و خوارى بر تنش کند و در آخرت عذابش نماید و هر معرفت و علم نیکویی را که از علوم و معارف ما به او داده بود، از او سلب میکند.
📚 الکافي، ط - الاسلامية جلد ۲، صفحه ۳۷۹
#حدیث
#امامت
#ولایت
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀ثمره بیتوقعی از مردم
🔸 عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
أَرْوَحُ اَلرَّوْحِ اَلْيَأْسُ مِنَ اَلنَّاسِ
🔹حضرت امام صادق علیهالسّلام:
روح بخشترينِ آسایش،
نوميدى از مردم است
📚الکافي ج ۸، ص ۲۴۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#ناامیدی_ازمردم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
سیر مطالعۀ حدیث شیعه (به صورت فهرستی و نموداری).pdf
351.3K
ا ﷽ ا
🔸مقاله: سیر مطالعۀ حدیث شیعه
(به صورت فهرستی و نموداری)
✍️استاد سید محمدکاظم طباطبایی
استاد رضا عطایی
📃 کسانی که علاقه مند به مطالعه حدیث به صورت هدفمند هستند این مقاله را مطالعه کنند.
این برنامهای با عنوان «هفت وادی، چهل منزل» برای طلّاب و دانشجویان رشتۀ علوم حدیث ارائه شده است. بر مبنای این روش، علاقهمندان به حدیثخوانی در هفت مرحله یا هفت وادی، به متنخوانی برخی از کتابهای حدیثی میپردازند. برای گذار از این هفت وادی، چهل منزل، وجود دارد که میانگین مطالعه هر کتاب حدیثی در هر منزل 25 ساعت است.
آشنایی با متون حدیثی شیعه، روشمندی مطالعه، زمانبندی مشخّص، سطحبندی مطالعه، در نظرگرفتن ویژگیهای هر کتاب و ارائه شرایط لازم برای مطالعۀ اثربخش، از خصوصیات این طرح محسوب میشود.
این مقاله در شماره 4 مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است.
#حدیث
#حدیث_شناسی
#حدیث_خوانی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
نشست علمی. ۲۹ مهر ۱۴۰۳.ogg
33.11M
ا ﷽ ا
🎙 «فرایند اعتبارسنجی حدیث و جریان آن در وادی فقاهت»
استاد حیدری فطرت
📚مورخه 1403/7/29
مدرسه شهیدین قم
#حدیث
#حدیث_شناسی
#اعتبارسنجی_احادیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135