ا ﷽ ا
🍀 اندوه روز نیامده را مخور
🔻الإمامُ علیٌّ عليه السلام:
🔸يا ابْنَ آدَمَ لَا تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ الَّذِي لَمْ يَأْتِكَ ـ عَلَى يَوْمِكَ الَّذِي قَدْ أَتَاكَ ـ فَإِنَّه إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اللَّه فِيه بِرِزْقِكَ.
✍️اى فرزند آدم اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۲۶۷.
#حدیث
#رزق
#روزی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💬 حضرت زهراء علیهاالسلام در آخرین لحظات عمر شریفشان خطاب به امیرالمومنین علیهالسلام فرمودند:
📜 واسْتَوْدَعْتُكَ اللَّهَ تَعَالَى حَتَّى أَلْقَاكَ جَمَعَ اللَّهُ بَيْنِي وَبَيْنَكَ فِي دَارِهِ وَقُرْبِ جِوَارِهِ؛
😭 تو را به خدای متعال میسپارم تا زمانی که دوباره تو را ملاقات کنم. خداوند من و تو را در سرای خود و نزدیکی جوارش جمع کند.
#فاطمیه
حضرت #امام_علی علیهالسلام
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
🔸اَنارَ اللهُ بأبی، مُحمّدٍ صلّی الله علیه و آله و سلّم ظُلَمَها وَ کَشَفَ عَن القُلوبِ بُهَمَها وَجلّی عَنِ الأبصارِ غُمَمَها وَقامَ فی الناسِ بِالهِدایَة فَأنقَذَهُم مِنَ الغِوایَةِ وَ بَصَّرَهُم مِنَ العمِایَة
🔹خداوند به برکت وجود پدرم محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم ظلمتهای امت را روشنی بخشید و ابهام های قلوب را برطرف ساخت و تیرگیها را از چشمها زدود. آن حضرت در میان مردم به هدایت برخاست، آنان را از گمراهی نجات داد و از کوردلی بینایشان ساخت
📗العوالم، ج ۱۱، ص ۴۶۹
🔻شرح حدیث
🔸بعثت حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم روشن شدن چراغی فروزان در شب تاریک مردم جاهلیت زده و سرگردان بود.
🔸خداوند بارها در قرآن از این نعمت عظیم یاد کرده و آن را منّتی بر بشریّت شمرده است.
🔸پیامبران الهی حجّتهای پروردگارند. وجودشان در میان مردم «راه» را نشان می دهد و سخنانشان جانها و اندیشه را روشن می سازد و دعوت مستمر و زحمات فراوانشان موجب «هدایت» انسان می شود.
🔸از این رو بشریّت در طول تاریخ مدیون پیامبران بوده است و از رهنمودهای آنان مسیر «کمال» را شناخته و پیموده است.
🔸کوری فقط نابینایی چشم و نداشتنِ بصر نیست، بصیرت نداشتن کوریِ سخت تری است. انبیای الهی با مشعلی از هدایت الهی که در دست داشتند، آمدند تا انسان را از قید و بندهای اوهام و خرافات و جهالت ها برهانند و با خدا و فطرت و حقیقت آشتی دهند.
🔸آنان که قدردان این روشنگران راه بودند، راه را شناختند و از حیرت و بی خبری رستند و آنان که ناسپاسی کردند و دعوت پیامبران را تکذیب نمودند، در جهل و سرگردانی ماندند.
🔸حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم پر فروغ ترین چهره ی این سلسله ی نورانی بود که جهان را منوّر ساخت و هنوز هم خورشید هدایتش در جهان می تابد.
📗منبع: #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#حدیث
#هدایت
حضرت #رسول_الله صلیاللهعلیهوآله
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
.
🍀کتابی که
خلاصه وسائل الشیعه است👆
ا ﷽ ا
💠 الکافی، مهمترین کتاب حدیثی شیعه
🔹 الکافی از منابع حدیثی شیعه و مهمترین و معتبرترین منبع از کتب اربعه است.
🔸 این کتاب نوشته محمد بن یعقوب بن اسحاق مشهور به کُلینی است که آن را در مدت ۲۰ سال گردآوری کرده است.
🔹 الکافی در سه بخش اصول، فروع و روضه تألیف شده و محل رجوع عالمان شیعه تا کنون بوده است.
🔸 اصول کافی به روایات اعتقادی، فروع آن به اخبار فقهی و روضه کافی به تاریخ میپردازد.
❇️ برای دانلود متن عربی و فارسی هر سه بخش این کتاب مهم از لینکهای زیر استفاده کنید:
✳️ الکافی به زبان عربی (چاپ دارالحدیث)
🔻 اصول کافی
۱. جلد اول 👈 دانلود
۲. جلد دوم 👈 دانلود
۳. جلد سوم 👈 دانلود
۴. جلد چهارم 👈 دانلود
🔻 فروع کافی
۵. جلد پنجم 👈 دانلود
۶. جلد ششم 👈 دانلود
۷. جلد هفتم 👈 دانلود
۸. جلد هشتم 👈 دانلود
۹. جلد نهم 👈 دانلود
۱۰. جلد دهم 👈 دانلود
۱۱. جلد یازدهم 👈 دانلود
۱۲. جلد دوازدهم 👈 دانلود
۱۳. جلد سیزدهم 👈 دانلود
۱۴. جلد چهاردهم 👈 دانلود
🔻 روضه کافی
۱۵. جلد پانزدهم 👈 دانلود
🔹 فهارس عامه 👈 دانلود
✳️ الکافی به زبان فارسی
🔻اصول کافی (ترجمه آیت الله کمرهای)
۱. جلد اول 👈 دانلود
۲. جلد دوم 👈 دانلود
۳. جلد سوم 👈 دانلود
۴. جلد چهارم 👈 دانلود
۵. جلد پنجم 👈 دانلود
۶. جلد ششم 👈 دانلود
🔻 فروع کافی (ترجمه جمعی از نویسندگان)
۱. جلد اول 👈 دانلود
۲. جلد دوم 👈 دانلود
۳. جلد سوم 👈 دانلود
۴. جلد چهارم 👈 دانلود
۵. جلد پنجم 👈 دانلود
۶. جلد ششم 👈 دانلود
۷. جلد هفتم 👈 دانلود
۸. جلد هشتم 👈 دانلود
۹. جلد نهم 👈 دانلود
۱۰. جلد دهم 👈 دانلود
🔻 روضه کافی (ترجمه آیت الله کمرهای)
۱. جلد اول 👈 دانلود
۲. جلد دوم 👈 دانلود
♻️ این فهرست را به آنان که می دانید برایشان مفید است، ارسال کنید
#کتاب_شناسی
کتاب #کافی #الکافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔹لیست کامل از شروح کتاب شریف الکافی نوشته ثقة الاسلام مرحوم محمد بن یعقوب کلینی(متوفی ۳۲۸ق) تقدیم به همه اعضای محترم کانال کتابخانه
👈الکافی (ط دار الحدیث)
👈الکافی (ط منشورات الفجر)
👈الکافی (ط دار المرتضی)
👈الکافی (ط دار الکتب الاسلامیه)
👈مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول صلی الله علیه و آله(علامه محمد باقر مجلسی)
👈الشافی فی شرح اصول الکافی(ملا خلیل قزوینی)
👈الحاشیه علی اصول الکافی(محمد امین استر آبادی)
👈مجموعه رسائل در شرح احادیثی از کافی(مهدی سلیمانی آشتیانی)
👈شرح اصول الکافی(مولی محمد صالح مازندرانی)
👈شرح فروع الکافی(مولی محمد صالح مازندرانی)
👈الهدایا لشیعة ائمة الهدی علیهم السلام(شرح اصول کافی)
👈البضاعة المزجاة(شرح روضه کافی)
👈الحاشیة علی اصول الکافی(میرزا رفیعا)
👈مستدرک الکافی(دکتر علی عبد الزهره فحام)
👈المعجم المفهرس لالفاظ الاصول من الکافی
👈ترجمه و شرح فارسی کتاب شریف کافی (محمد باقر کمرهای)
👈ترجمه و شرح فارسی کتاب شریف کافی (سید مهدی آیت اللهی)
👈ترجمه و شرح فارسی کتاب شریف کافی (محمد علی بن محمد حسن اردکانی)
#کتاب_شناسی
#کافی
#کلینی
#شروح_کتاب_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠 تقابل حوزه قم با حوزه بغداد، آری یا خیر؟
🔹 بعضی از کسانی که با نگاه تاریخی به علم #حدیث نگاه میکنند، بین حوزۀ بغداد و قم، تقابلی ترسیم میکنند و میگویند: حوزۀ حدیثیِ بغداد پیرو مکتب #عقلگرایی است و در مقابل، حوزۀ حدیثی قم حوزۀ حدیثیِ #نصگرا است. حتی بعضی اشاره میکنند که منشأ اخباریگری، حوزۀ حدیثی قم و امثال شیخ #صدوق است.
🔸 ولی ما در مقالهای توضیح دادهایم که این جداسازی و توهم تقابل، با واقعیتهای تاریخی سازگار نیست. یکی از دلایل ما این است که: فهرست شیخ و رجال نجاشی و رجال ابن غضائری (که بیشترین دادههای توصیفی در آنهاست و همه همدوره بودهاند، اگر چه نجاشی زودتر از دنیا میرود و به تعبیری جوانمرگ شده است) و همگی از مکتب بغداد هستند، توصیفاتی #تحسینآمیز از چهرههای حدیثی قم (مثل شیخ صدوق) کردهاند.
📚 برگرفته از درس رجال استاد #حسینی شیرازی در مدرسه علمیه شهیدین (1398ش)
#رجال
#حدیث_شناسی
#تاریخی
#حوزه_بغداد
#حوزه_قم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀کتاب «فقه الرضا» يا «فقه الرضوى» يا «الفقه»
منسوب به امام على بن موسى الرضا
🔸اشاره
همان گونه كه از اسم اثر پيداست اين كتاب پيرامون مسائل مختلف فقهى است و البته ضمن مسائل فقهى بعضى از مسائل عقيدتى و اخلاقى نيز بيان شده است. به طور كلى مطالب اين كتاب به چهار بخش قابل تقسيم است:
۱. احكام فقهى، كه قسمت عمدۀ كتاب را تشكيل مى دهد.
۲. مسائل عقيدتى، كه در ابتدا و انتهاى كتاب آمده است، نظير: بحث معرفت، قضا و قدر، استطاعت، جبر و تفويض، مشيت و اراده.
۳. مسائل اخلاقى، نظير: حيا، توكل، سخاوت، قناعت، صبر، تواضع، زهد و...
۴. برخى آداب، همانند: آداب شانه زدن، روغن مالى، حجامت، استشفا به قرآن، سرمه كشيدن، آداب سفر و...
اما قسمت اصلى كتاب - كه مسائل فقهى است - مشتمل بر مطالب زير است.
مسائل طهارت، نماز، احكام ميت، روزه، زكات، حج، نكاح و طلاق، بيع و اجاره، و شفعه و امثال آن و حدود و ديات به طور مفصل.
🔸شيوۀ نگارش
الف - تنظيم مطالب
اين كتاب ۱۱۹ باب دارد و تنظيم بابها تقريبا به شيوۀ كتابهاى فقهى است و البته اين تنظيم كاملا دقيق نيست. به عنوان نمونه، برخى از مطالب مربوط به نماز در باب ۵۳، ضمن مباحث معاملات آمده است و يا مطالب مربوط به خمس در باب ۴۹ و پس از مباحث ارث ذكر شده است، همان گونه كه بحث حدّ زنا و لواط جدا از ساير مباحث حدود و ديات، مقدم بر بحث ارث، خمس، صيد و ذباحه آمده است. ازاين رو به نظر مى رسد اين كتاب در تنظيم بابها اندكى دچار
به هم ريختگى شده است.
ب - كيفيت بيان
شيوۀ بيان اين كتاب با روايات معمول و معروف اهل بيت عليهم السّلام اختلاف فاحشى دارد. اين تفاوت سبكها آنقدر زياد است كه برخى آن را دليلى بر عدم صحت انتساب كتاب به امام رضا دانسته اند. اكثر فصلهاى كتاب با عنوان: «اعلم يرحمك الله» يا «اعلموا يرحمكم الله» شروع مى شود. و در موارد متعددى (نزديك به ۲۰۰ بار) رواياتى با اين جملات «نروى عن بعض العلماء، يروى، روى، اروى» يا «قال العالم» و امثال آن نقل شده است كه چنين شيوه اى در ساير كتابها و روايات ائمه بى سابقه است. گاه روايتى را ذكر
مى كند و مى گويد: «قيل معناها... » و پس از ذكر يك معنى مى گويد: «و قد فسّر على غير هذا الطريق اهل الباطن». چنين شيوه اى هم در ساير روايات وجود ندارد.
🔸تاريخ كتاب
اين كتاب تا قرن يازدهم و زمان علامه محمد تقى مجلسى (مجلسى بزرگ) مشهور نبوده است و او براى اولين بار در كتاب اللوامع القدسيه - كه شرح بر كتاب من لا يحضره الفقيه است - از آن ياد كرده است.
سپس علامۀ بزرگوار محمد باقر مجلسى در كتاب بحارالانوار از آن نام برده و آن را معرفى كرده و رواياتش را در فصلهاى مختلف ذكر كرده است.
علامۀ محمد تقى مجلسى جريان پيدا شدن اين كتاب را چنين بيان مى كند:
سيد فاضل مورد اطمينان، محدث، قاضى امير حسين، ساليانى دراز مجاور بيت الله الحرام بود و چون به شهر اصفهان آمد به خدمتش مشرف شدم و او را زيارت كردم. او به من اظهار داشت: هديۀ نفيسى براى شما آوردهام و آن فقه الرضوى عليه السّلام است. زمانى كه در مكه بودم گروهى از مردم قم بدانجا آمدند و با آنها كتابى قديمى بود كه در زمان امام رضا نگاشته شده بود و در برخى مواضع آن خط خود آن حضرت وجود داشت و بر آن عدۀ بسيارى از فضلا اجازاتى نگاشته بودند، به گونه اى كه براى من علم
عادى پيدا شد كه اين كتاب تأليف آن حضرت است. و من آن را استنساخ نمودم... آنگاه سيد كتاب را به من داد و من نيز آن را استنساخ نمودم. و آن را به برخى فضلا دادم و فراموش كردم آن را از وى بازپس گيرم و چون شرح عربى من لا يحضره الفقيه، به نام روضة المتقين را به پايان بردم و شرح فارسى را نيز مقدارى نوشتم، آن فاضل كتاب را به من باز پس داد. پس در آن انديشه نمودم و فهميدم كه اين كتاب نزد صدوق و پدرش وجود داشته است و هر چه صدوق بزرگ به فرزندش در
رساله اش نگاشته عبارات همين كتاب است؛ مگر موارد اندكى. و نيز هرچه صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه بدون سند ذكر كرده است عبارات همين كتاب فقه رضوى است
علامه محمد باقر مجلسى در مقدمۀ كتاب بحارالانوار مى نويسد:
سيد فاضل محدث قاضى امير حسين (طاب ثراه) پس از آنكه به اصفهان وارد شد، مرا نسبت به كتاب فقه الرضاء آگاه نمود و گفت: در هنگام مجاورت در كنار بيت الله الحرام جماعتى از اهل قم كه براى گزاردن حج مشرف شده بودند، نزد من آمدند و با آنها كتابى قديمى بود كه تاريخ آن هم عهد با زمان امام رضا بود. و از پدرم «محمد تقى مجلسى» شنيدم كه مى فرمود:
سيد به من گفت: بر اين كتاب خط امام رضا وجود داشت و بسيارى از فضلا اجازاتى بر آن كتاب نگاشته بودند و به واسطۀ اين قرائن براى من يقين حاصل شد كه اين كتاب تأليف امام رضا مى باشد.
ادامه👇
#کتاب_شناسی
#الفقه
#فقه_الرضوى
#فقه_الرضا علیه السلام
حضرت #امام_رضا علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ادامه از👆
پس كتاب را از اهل قم دريافت كرده و آن را استنساخ نمودم. پدرم نيز كتاب را از سيد دريافت كرده و آن را استنساخ نمود و اكثر عبارات آن موافق با سخنانى است كه صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه بدون سند ذكر كرده
است و نيز موافق با بيانات پدر بزرگوار صدوق در رساله اى كه به فرزندش نگاشته است و بسيارى از احكامى كه اصحاب ما ذكر كرده و مستندش معلوم نيست، در اين كتاب ذكر شده است، چنانكه در كتب عبادات خواهى ديد
🔸جايگاه كتاب
در رابطه با اين كتاب دو نظريۀ عمده وجود دارد:
الف - عدۀ زيادى از علما آن را تأليف امام رضا دانسته اند. بنا به قول محدث نورى افزون بر علامه محمد تقى مجلسى و محمدباقر مجلسى برخى ديگر از علما نظير علامه نراقى، فاضل هندى، سيد بحرالعلوم، شيخ يوسف بحرانى، سيد على طباطبائى مؤلف رياض المسائل و وحيد بهبهانى بر اين كتاب اعتماد كرده اند. علامه ملا احمد نراقى در عائد چهل و ششم كتاب عوائد الايام مى نويسد: كتاب فقه الرضا از كتب اخبار محسوب مى شود
ب - تعداد بسيارى از علما نيز نسبت اين كتاب به امام رضا را رد كرده و آن را قابل اعتماد ندانسته اند. اسامى برخى از آنها عبارت است از:
۱. شيخ حرّ عاملى، مؤلف كتاب وسائل الشيعه.
۲. شيخ محمد حسين اصفهانى، مؤلف كتاب فصول.
۳. علامه ميرزا عبد الله افندى مؤلف كتاب رياض العلماء.
۴. علامه سيد محسن اعرجى كاظمينى.
۵. علامه محدث نورى، مؤلف مستدرك الوسائل.
🔹برخى از دلايل گروه اول به شرح ذيل است:
۱. جمله اى كه در اول كتاب آمده است «يقول على بن موسى الرضا»
۲. عباراتى كه طىّ كتاب ذكر شده است؛ نظير «نحن معاشر اهل البيت... » يا: «جدّنا امير المؤمنين... » يا: «أروى عن ابى العالم... »
۳. قرائن و شواهدى كه امير قاضى حسين از آنها يقين پيدا كرد كه كتاب تأليف امام رضا است.
نظير: تاريخ كتابت، اجازات علما، شهادت گروهى از مردم قم.
۴. موافقت روايات بدون سند - كه در من لا يحضره الفقيه آمده است - با متن اين كتاب و نيز تطابق متن كتاب با برخى فتاوى كه مدرك آنها معلوم نيست.
🔹و اما دلايل گروه دوم بر نفى اين ادعا عبارت است از:
۱. مطرح نبودن اين كتاب تا قرن يازدهم. بدون ترديد اگر كتابى بدين پايه از اهميت وجود داشت علماى سابق بر آن آگاهى مى يافتند و از آن روايتى با يادى در كتابهاى خويش
نقل مى كردند.
۲. شيوۀ نگارش: شيوۀ نگارش كتاب با تمامى روايات ائمه: منافات دارد؛ مثلا نزديك به ۲۰۰ مورد عبارات «أروى، نروى، روى عن العالم، روى عن العلما» ذكر شده است كه در ساير روايات چنين عباراتى به كار نرفته است و البته در نسخه اى كه در دست محدث نورى بوده رواياتى از راويانى كه متأخر از زمان امام رضا بودند نيز ذكر شده است. محدث نورى به اين دليل كتاب را
تأليف دوران متأخر مى داند و برخى به اين اشكال پاسخ داده اند كه اين روايات مسند مربوط به كتاب نوادر عبد الله بن عيسى اشعرى است كه چون هر دو در يك مجلد بوده به واسطۀ به هم ريختگى اوراق كتاب با يكديگر مخلوط شده است.
برخى ديگر از موارد اختلاف شيوۀ اين كتاب با ساير روايات اهل بيت را قبلا در بحث شيوۀ نگارش ذكر كرديم كه از تكرار مجدد خوددارى مى كنيم.
۳. در اين كتاب احكامى مخالف مذهب شيعه و اجماع علماى آن مشاهده مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
الف - در نظر گرفتن يكى از ائمه هنگام نماز (چنانچه از صوفيه نسبت به اقطاب خود نقل شده است)
ب - كفايت غسل و شستن پا از مسح كردن آن .
ج - تعيين اندازۀ آب كر با انداختن سنگريزه در آن كه اگر امواج آن به ديوار چاه برسد «كرّ» نيست و إلاّ «كرّ» است
د - دو سورۀ «فلق» و «ناس» (معوذتين) از قرآن نيستند و فقط تعويذند
ه - اشتراط وجود دو شاهد در ازدواج
🔸نظريات پيرامون فقه الرضا :
۱. اين كتاب تأليف امام على بن موسى الرضا است.
۲. اين كتاب تأليف برخى از شاگردان آن حضرت است.
۳. اين كتاب همان كتاب شرايع على بن الحسين (صدوق بزرگ) است.
۴. اين كتاب، كتاب التكليف محمّد بن على شلمغانى است.
۵. اين كتاب كتاب المنقبة، امام حسن عسكرى است.
📚فرهنگ کتب حدیثی شیعه
#کتاب_شناسی
#الفقه
#فقه_الرضوى
#فقه_الرضا علیه السلام
حضرت #امام_رضا علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀علی بن ابراهیم بن هاشم قمی
این ضریح که در تصویر مشخص است متعلق به علی بن ابراهیم بن هاشم قمی است .واقع در پاساژ الغدیر قم( نزدیک حرم مطهر)
علی بن ابرهیم قمی از اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام بوده است و استاد مرحوم کلینی.
🔺لذا بیشترین سندی که در کتاب الکافی تکرار شده است این سند است👈علی بن ابراهیم عن ابیه عن النوفلی عن السکونی
🔺طبق تفحص مرحوم خوئی از علی بن ابراهیم هفت هزار و دویست و چهل روایت در منابع شیعه موجود است(معجم الرجال ج ۱۱ ص ۱۹۵)
🔹کتاب تفسیر قمی که الان موجود است از آثار علی بن ابراهیم قمی است.
👌نثار روح این بزرگ مرد فاتحه ای قرائت کنیم🌱
#رجال
#اعلام
#ابراهیم_بن_هاشم
#علی_ابن_ابراهیم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135