eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
564 عکس
40 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 📚 غلو سیاسی و سختگیریهای قمیها نسبت به آن ؟ استاد سید احمد مددی: 🔸این احتمال هست و شواهدی داریم که یکی از لوازم خطّ غلو این بوده که يك عدّه از آنها تمایلاتی به خطّ شعوبی (تعصبات قبیله ای) و به اصطلاح غلو سیاسی داشتند داشتند و غلوّ سیاسی هم در قم مقبول نیفتاد. مثل سهل بن زیاد را که مرحوم احمد بن محمّد بن عیسی از قم بیرون کرد و در كتاب نجاشی دارد: «شهد علیه أبو جعفر أحمد بن محمّد بن عیسی بالکذب والغلوّ، وأخرجه من قمّ» به نظر ما غلوّ سیاسی است، نه این‌که دروغ بگويد. این شهادت به غلوّ به نظر ما درست بوده و به احتمال قوی سهل بن زیاد که اهل تهران (ری) بوده، دارای غلوّ سیاسی و به احتمال بسیار قوی تمایلات فرقه‌گرایانه (نژادپرستانه و مثلاً شعوبیّت و ضدّ عرب) هم داشته. اين کذب هم کذب غلوّ است، نه این‌که خیال کنیم دروغ می‌گفته؛ چون معنا ندارد که اين شخص کذّاب (دروغگو) باشد و کلینی این همه حدیث از او نقل کند. منظور از کذب غلو هم همان ملازماتی است که داشته و مثلاً یکی از ملازمات اجتماعی خارجی‌اش آن بوده که چون دنبال قضایای سیاسی و تند بودند، روی قضایای علمی ديگر آن دقّت‌های لازم را نداشتند. احتمال دارد سهل بن زیاد که خودش راوی کتب است (مثلاً کتاب‌های بشّار، حسن بن علی زیتونی و کتاب‌های زیاد دیگری را نقل کرده) و از امام (ع) چیزی نشنیده، در این نقل‌ها دقیق نبوده. ما این را در اصطلاح «کذب غلوّی» می‌گوييم، نه این‌که کذب واقعی باشد. در این ریزه‌کاری‌هایی که الآن در میان ما متعارف است (که مثلاً در متن «فا» باشد یا «واو»، «لأنّ» باشد یا «فإنّ») خیلی دقّت نمی‌کند، وگرنه اصلاً معقول نیست که شخصی کذّاب باشد و شهد علیه أحمد بن محمّد و باز کلینی صدها حدیث از او نقل کند. نکته همان است که اساس آن غلوّ سیاسی است و غلوّ سیاسی فی نفسه مشکل نبوده. شاید مثلاً تندرو بودند. محمّد بن اورمۀ قمی پیشی قمی‌ها متّهم شد که او هم از خطّ غلوّ است. لذا یکی را فرستادند که ترورش کند، دید که از اوّل شب تا صبح مشغول نماز است. حالا یا عمداً فهمیده که می‌خواهند ترورش بکنند از شب مشغول نماز بوده و یا واقعاً اهل تهجّد بوده. طرف دید که این نماز می‌خواند، دست از ترور کشید. ما احتمال می‌دهیم (نتوانستیم خیلی شواهد خارجی پیدا کنیم) غلوّ او هم سیاسی باشد. 📚منبع👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2061 قمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
.ا ﷽ ا ✅ «برخی از اموری که امروزه از ضروریات مذهب شمرده می‌شود، در زمانِ قدما غلو دانسته می‌شده است» ✔️ علامه مامقانی(ره): 🔹 «أنّ الرمي بالغلو في كلمات الأوائل لا يعتنى به،لما مرّ في الفوائد و الأثناء مراراً من أنّ القدماء كانوا يرمون بالغلو بمجرّد القول بمنقبة للأئمّة (عليهم‌السلام) هي الآن من الضروريّات عند أهل المذهب، كما لا يخفى على الخبير بأحوالهم.» 📚نردبان فقاهت 📚 تنقيح المقال في علم الرجال، المامقاني، الشيخ عبد الله ج22 ص136 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 ماخذ تاریخ وفات حضرت ام البنین چیست؟ ✍ محمدصادق ابوالحسنی 1⃣ چنانکه در تقویم‌های رایج می‌بینید، روز ۱۳ جمادی الآخره، به عنوان روز وفات حضرت ام‌البنین (علیها سلام)؛ مام بزرگوار حضرت ابوالفضل العباس (علیه‌السلام) به ثبت رسیده است. اما به راستی این مناسبت بر اساس چه منبع تاریخی اعلام گردیده است؟ (بحث ما تاریخ این ماجراست؛ نه سبب واقعه "شهادت یا غیر شهادت") 2⃣ داده‌های تاریخی محدودی از این بزرگ بانوی اسلام، در دست داریم و در این عرصه با نوعی فقر تاریخی روبرییم؛ به عنوان نمونه می‌توان به فقدان منابع درباره تاریخ زندگی ایشان، قبل از ازدواج با امیرالمومنین (ع) و یا فقدان تاریخ دقیق ولادت و جزئیات ارتحالِ آن حضرت اشاره کرد. 3⃣ در خصوص تاریخ ارتحال آن بزرگ بانو - تا جایی که راقم سطور اطلاع دارد - بیشتر این مسئله تحت تاثیر کتاب مرحوم آقای مهدی سویج خطیب، رواج یافته است. کتاب ایشان "ام البنین، سیده نساء العرب؛ دراسه و ترجمه و تحلیل" (مطبعه القضاء، النجف، ۱۹۶۷م) نام دارد. مرحوم سویج بخشی از کتاب خویش را به همین بحث "وفاتها و موضع قبرها" اختصاص داده و می‌نویسد: تا سالها هر کس از من می‌پرسید که تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) چه زمانی است، بی‌درنگ می‌گفتم: در منابع تاریخی، روز یا سال دقیق وفات آن حضرت را نیافتم. تا اینکه روزی به یک نسخه خطی دست یافتم که قدیمی بود و در آن هنگام دیدم نویسنده، تاریخ وفات حضرت ام البنین (ع) را پس از قصیده‌ای درباره حدیث کساء ذکر کرده است. نسخه خطی مزبور، کتاب کنز المطالب اثر علامه سید محمدباقر القراباغی الهمدانی ره بود و تاریخ خط آن به سال ۱۳۲۱ ه.ق باز می‌گشت. دیدم در صفحه ۸۷ این نسخه خطی آمده است: "به درستی که فاطمه ام البنین کلابیه، چندی پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام درگذشت و در بقیع نزدیک مزار حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مدفون گردید. در کتاب «اختیارات» از اعمش مرقوم است که: روز سیزدهم جمادی الثانی که مصادف با روز جمعه بود، نزد امام زین العابدین علیه السلام بودم که ناگهان جناب فضل بن عباس علیهما السلام وارد شد و در حالی که گریه می‌کرد گفت: جده‌ام حضرت ام البنين علیها السلام از دنیا رفت"... در حاشیه وقایع الشهور بیرجندی نیز همین تاریخ بود البته این گزارش عاری از نقد و انتقاد نمانده است. 4⃣ آثاری که در دهه‌های اخیر درباره حضرت ام البنین (س) نگارش یافته، بیشتر تاریخ وفات آن حضرت را تحت تاثیر همین گزارش منعکس کرده‌اند؛ از کتاب‌ ستاره مدینه (از مرحوم ربانی خلخالی) و نیز الدرجات الرفیعة فی وقایع الشیعة (رفیع الدین رفیعی) بگیر تا مدخل ام البنین در دانشنامه حج و حرمین (از دکتر سامانی). البته دیدگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که مجموعا، سه قول را پیش دید، می‌نهد: □ اول: ۱۳ جمادى الآخرة سال 64 قمری که همان قول رایج است. (یا همان روز از سال 70ق) □ دوم: ۳ جمادى الآخرة سنة 61 ق (ر.ک: کتاب: اُمّهات الأئمة المعصومين عليهم السلام؛ الدكتور سيد حسين الموسوی الصافي،ج1/ص295). □ سوم: دیدگاه کسانی که اجمالا ارتحال حضرت را پس از شهادت سیدالشهدا (ع) می‌دانند ولی روز و سال خاص آن هنوز برایشان قطعی نشده؛ چنانکه شیخ محمد سند گوید: الذي وقفنا عليه أنها كانت بعد شهادة سيد الشهداء دون السنة التفصيلية لوفاتها (س).(ر.ک: خلاصة معرفية؛ الشيخ محمد السند، اعداد: ابراهیم حسین البغدادی، ج1، ص 228). نکته: با توجه به اینکه نسل حضرت عباس (ع) تنها از سوی فرزندش عبیدالله امتداد یافته و برادر دیگرشان چندان عمر نکرده، اگر کسی قول اول (گزارش مرحوم سویج) را برگزیند، طبعاً به زنده‌بودن فضل فرزند حضرت عباس (ع) در زمان رحیل حضرت ام البنین (ع) قائل می‌شود. 5⃣ نکته پایانی: نگارنده ضمن اینکه بر اهمیت مباحث تاریخی در فضایی آرام و بدور از هیاهو تاکید دارد ولی دلسوزانه تذکر می‌دهد: مبادا پرداختن به یک سلسله موشکافی‌های تاریخی در مناسبت‌های مذهبی، ما را به خوارداشت شعائر مذهبی و برخورد تحقیرآمیز و شکننده با متوسلین و برگزارکنندگان مجالس اهل بیت (ع) بکشاند. بویژه بخواهیم مثلاً مناسبت‌هایی که به عنوان اندوهیاد حضرت معصومه و ام البنین علیهماالسلام، معروف شده و مردم با خلوص و صفای ویژه به ایشان عرض ادب می‌کنند را به جدل و تسویه حساب و تخطئه یکدیگر تبدیل کنیم. بیایید ضمن دقت‌ورزی تاریخی، از فرصت پیش آمده دست کم به عنوان روز بزرگداشت بهره گیریم و از این حواشی به سوی متن زندگی حضرت ام البنین (ع) حرکت کنیم وبه این سوال جدی بپردازیم: به راستی رمز موفقیت حضرت ام البنین (س) در تربیت سربازان امام زمان عصر خویش چیست و چگونه در پرورش الگوهای والای تولّی و تبرّی نقش آفرید؛ به نحوی که در عرصه برائت، عباس‌پروری کرد و والاترین حمایت را از امامت و ولایت انجام داد. 📚اسرار تاریخ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀نوحه‌های جانسوز حضرت ام‌ّالبنین سلام‌الله‌علیها ✍ حضرت ام‌‌ّالبنین سلام‌الله‌علیها در بقيع مى‌نشست و ندبه‌هاى جانسوزى مى‌كرد. زنان نیز دور ایشان جمع مى‌شدند. مروان حكم كه حاكم مدينه بود، با آن همه دشمنى و قساوت قلب به صورت ناشناس گاهى به آنجا مى‌آمد و مى‌ايستاد و مى‌گريست. این اشعار از امّ البنین در مرثیه قمر بنی‌هاشم و دیگر پسرانش نقل شده است: لا تَدْعُوِنّى وَيْكِ اُمَّ الْبَنينِ تُذَكِّرينى بِلُيوثِ الْعَرينِ كانَتْ بَنونَ لى اُدْعى بِهِمْ وَ الْيَوْمَ اَصبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنين.... یَا لَیْتَ شِعْرِی أَ کَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاسا قَطِیعُ الْیَمِینِ ▪️واى بر تو مرا دیگر امّ‌البنین( مادر پسران) مخوان که مرا به یاد شیران بیشه‏ام می ‏اندازى من پسرانى داشتم که به خاطر آنان مرا امّ‌البنین می خواندند ولی امروز دیگر پسری ندارم اى کاش می‌دانستم آیا چنان که خبر دادند؛ عباس من دست راستش قطع شد؟! همچنین از ایشان مرثيه‌اى نقل شده راجع به خصوص أباالفضل العبّاس علیه‌السلام: يَا مَنْ رَأَى الْعَبَّاسَ كَرَّ عَلَى جَمَاهِيرِ النَّقَدِ وَ وَرَاهُ مِنْ أَبْنَاءِ حَيْدَرَ كُلُّ لَيْثٍ ذِي لَبَدٍ أُنْبِئْتُ أَنَّ ابْنِي أُصِيبَ بِرَأْسِهِ مَقْطُوعَ يَدٍ وَيْلِي عَلَى شِبْلِي أَمَا لَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَدِ لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِ يْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ ▪️ای کسی که عباس را دیدی که بر توده‌های فرومایه حمله می‌کرد و از فرزندان حیدر هر شیرِ یال‌داری دنبال او بود، خبردار شده‌ام که بر سر پسرم ضربت وارد شده درحالی‌که دستش بریده بود، وای بر من از داغ شیر بچه‌ام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد. (ای عباسم!) اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمی‌توانست به تو نزدیک شود 📚إبصار العين ج۱ ص۶۴ حضرت‌ علیه السلام حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀مادری که از شدّت گریه بر امام حسین علیه‌السّلام نابینا شد 🔸 بُكِيَ الحُسَينُ عليه‌السلام خَمسَ حِجَجٍ. وَ كانَت اُمُّ جَعفَرٍ الكِلابِيَّةُ تَندُبُ الحُسَينَ عليه‌السلام و تَبكيهِ وقَد كُفَّ بَصَرُها ▪️به نقل از حسن بن خضر،از پدرش، از امام صادق عليه السلام- نقل شده که فرمود: بر حسين عليه السلام پنج سال گريسته شد. اُمّ‌ جعفر كِلابى ()، براى حسين عليه‌السّلام مرثيه مى‌سراييد و مى‌گريست تا اين كه چشمانش نابينا شد. 📚الأمالي ،شجري، ج۱ ص۱۷۵ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 مرثیه های سوزناک! ✓ «امّ البنين به بقيع مى‌رفت و در آن جا، اندوهگين‌ترين و سوزناك‌ترين مرثيه سرايى‌ها را براى پسرانش مى‌كرد. مردم نزد او گِرد مى‌آمدند و به آن مرثيه‌ها گوش فرا مى‌دادند. مروان هم از جمله كسانى بود كه به بقيع مى آمدند. او به مرثيه اُمّ البنين، گوش فرا مى داد و مى گريست.» ⁙ «كانَت اُمُّ البَنينَ تَخرُجُ إلَى البَقيعِ، فَتَندُبُ بَنيها أشجى نُدبَةٍ وأحرَقَها، فَيَجتَمِعُ النّاسُ إلَيها يَسمَعونَ مِنها، فَكانَ مَروانُ يَجيءُ فيمَن يَجيءُ لِذلِكَ، فَلا يَزالُ يَسمَعُ نُدبَتَها ويَبكي.» 📚مقاتل الطالبيّين : ص ۹۰ 📚مجلسی، بحار الأنوار، ج ۴۶، ص۴۰ سلام الله علیها حضرت‌ علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀چگونگی ازدواج امیرالمومنین علیه السلام با ام البنین علیها السلام 🔸وقد روي أن أمير المؤمنين عليا عليه‌السلام قال لأخيه عقيل ـ وكان نسابة عالما بأنساب العرب وأخبارهم ـ : انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا. فقاله : تزوج ام البنين الكلابية فانّه ليس في العرب أشجع من آبائها. فتزوجها ، ولما كان يوم الطف قال شمر بن ذي الجوشن الكلابي للعباس واخوته : أين بنو اختي؟ فلم يجيبوه ، فقال الحسين لإخوته : أجيبوه وإن كان فاسقا فإنّه بعض أخوالكم. فقالوا له : ما تريد؟ قال : اخرجوا إلي فانّكم آمنون ولا تقتلوا أنفسكم مع أخيكم. فسبّوه وقالوا له : قبحت وقبح ما جئت به أنترك سيّدنا وأخانا ونخرج الى أمانك؟ وقتل هو وإخوته الثلاثة في ذلك اليوم 🔰نقل شده است: امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به برادرش عقیل که دنیایی از دانش درباره‌ی نسب‌های عرب و اخبار آنان داشت، می‌گوید: «به دنبال زنی بگرد که از مردان بزرگ عرب زاده شده باشد تا با او ازدواج کنم و فرزندی شجاع و دلاور به دنیا بیاورم.» عقیل به او پیشنهاد می‌دهد که با «ام البنین» از قبیله‌ی کلابی ازدواج کند، زیرا پدران او در شجاعت در میان عرب‌ها بی‌نظیر هستند. امام علی (علیه السلام) با او ازدواج می‌کند. در روز عاشورا، شمر بن ذی الجوشن کلابی به عباس و برادرانش می‌گوید: «بچّه‌های خواهرم کجا هستند؟» آن‌ها به او پاسخ نمی‌دهند. امام حسین (علیه السلام) به برادرانش می‌گوید: «به او پاسخ دهید، هرچند که فاسق باشد، زیرا او از اقوام شماست.» برادران پرسیدند: «چه می‌خواهی؟» او پاسخ می‌دهد: «به سمت من بیایید، شما در امان هستید و نباید جان خود را در کنار برادر خودتان به خطر بیندازید.» برادران او به او توهین کرده و گفتند: «نفس‌نفس، چه بدی است که آورده‌ای! آیا باید آقازاده و برادر خود را رها کنیم و به سوی تو بیاییم؟» و در آن روز، او و سه برادرش کشته می‌شوند. 📚عمدة الطّالب ج 1 ص 357 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀آیا نام حضرت ام البنین، فاطمه است؟ 🔸ثمّ تسمية المصنّف لها بفاطمة لم أدر إلى أيّ شيء استند، فلم يذكر الزبيري و الطبري و الأصبهاني و العمدة و المفيد لها اسما، بل ظاهرهم أنّ امّ البنين اسمها. 🔰پس از آنکه مصنف(مرحوم مامقاني در تنقیح المقال) او را فاطمه نامید، نمی‌دانم به چه چیزی استناد کرده است. زیرا الزبیری، طبری، اصبهانی، العمدة و مفید هیچ‌کدام برای او نامی ذکر نکرده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد که نام ام البنین باشد." 📚: قاموس الرجال ج 12 ص 196 حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀داغ فرزند ✧ صلى الله عليه وآله : 🔸 هرکه در داغ سه فرزند خود، سوگوار شود و [اجر] مرگ آنها را به حساب خداوند عزّ و جلّ بگذارد، بهشت بر او واجب گردد. 🔹مَن ثَکلَ ثَلاثَةً مِن صُلبِهِ فاحتَسَبَهُم عَلَى اللّهِ عَزَّ و جلَّ وَجَبَت لَهُ الجَنَّةُ؛ 📚خصال: ص۱۸۰ح ۲۴۵ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 🔻میرزا حبیب‌الله رشتی (۱۲۳۴-۱۳۱۲ق)، فرزند محمدعلی خان گیلانی، از بزرگ‌ترین فقهای اصولی شیعه و از شاگردان و ادامه‌دهندگان فقه شیخ انصاری بود. 🔸وی در رشت، قزوین و نجف علوم اسلامی را از استایدی چون شیخ عبدالکریم ایروانی، صاحب جواهر، شیخ انصاری فرا گرفته و به درجه اجتهاد رسید. 🔸پس از درگذشت شیخ انصاری به ریاست علمی نجف رسید و به تدریس و تربیت شاگردان پرداخت. 🔸اصلی‌ترین شاخصه شخصیت علمی حبیب‌الله رشتی، جایگاه او به‌عنوان فقیهی اصولی که به‌ویژه با تألیف برخی آثار عملاً به مثابه ادامه‌دهنده روش علمی استاد خود، شیخ انصاری بود. 🔸بدائع الافکار مهم‌ترین کتاب اصولی حبیب‌الله رشتی است و تالیفات بسیار دیگری از او برجای مانده است. 📚منبع 📥 wikifeqh.ir/میرزا_حبیب‌الله_رشتی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀شهید ثانی در حالی کتاب مسالک را نوشت که... 💠 در فهرست کتابخانه مجلس سنا نسخه ای از مسالک الأفهام شهید ثانی معرفی شده که از نسخه محمد لاهیجی شاگرد شهید ثانی استنساخ شده است. ✓ لاهیجی می گوید: «شهید در حالی مسالک را می نوشت که از دِیهی(روستایی) به دیهی و از کوهی به کوهی می‌گریخت.» ( به پاورقی دقت شود ) 📚 جرعه ای از دریا جلد ۴ صفحه ۳۷۸ کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀مظلومیت حدیث و کتب حدیثی یکی از آقایان نقل کردند: برای عرض تبریک عید غدیر، محضر استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی رسیدم. محضرش مانند همیشه سودمند بود. استاد فرمود: «تا کنون از 7600 نفر فاضل حوزوی پرسیده‌ام: کدام‌یک از شما یک‌دور کتاب کافی (هشت جلد آن) را از آغاز تا پایان خوانده‌اید؟ چرا می‌پرسم؟ چون از مهمترین مستندات علمی یک حوزوی، روایت است و کافی، مهمترین و معتبرترین کتاب روایی ما امامیه است. در پاسخ، تا کنون، تنها هشت نفر گفته‌اند که ما یک دور، همه کافی را خوانده‌ایم.» استاد سید محمد کاظم طباطبایی، صاحب تالیفات زیادی در زمینه حدیث می‌باشند و در دانشگاه دارالحدیث مشغول تدریس و تالیف و پژوهش می باشند از جمله تالیفات ایشان : تاریخ حدیث شیعه منطق فهم حدیث آشنایی با تاریخ و منابع حدیث و... کتاب •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی 🔹️ فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود!!؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت عمارساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. 🔹️ بله! نجاست یک واقعیتی در است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 📚 استاد شب زنده‌دار در درس خارج اصول (۱۴۰۱/۱۱/۱۰) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀فقه منصوص، ویژگی فقه شیعه استاد سید احمد : 🔸یکی از خصایص فقه شیعه این است که در یک مرحله‌ای فتاوایشان عین نصوص بوده است، این مرحله از زمان امام عسکری شروع شده و تا حدود سال 400 ادامه پیدا کرده است. روش فقه منصوص این بوده که روایات متعارض را حذف می‌کردند، سند را هم حذف می‌کردند و در میان متون هم‌عرض یک متن را انتخاب می‌کردند. که اسم آن فقه مأثور یا منصوص است. البته در فقه منصوص هم به دو شیوه عمل می‌کردند؛ برخی مثل هدایة شیخ صدوق و مقنع ایشان عین الفاظ روایات را می‌آوردند؛ و برخی مثل نهایة شیخ طوسی و مقنعة شیخ مفید روایات را با اندکی تصرف در عبارت می‌آوردند تا عبارت بهتر شود. 🔸فواید فقه منصوص: اولین کسی که در میان علمای ما متفطن این مطلب شده و فقه منصوص را حجت قرار داده ملا محمد امین استرآبادی است. وی در فواید المدنیه وقتی که در مبحث اجماع ـ از مباحث اختلافی میان اصولیون و اخباریون ـ به اصولی‌ها حمله می‌کند، در مورد اجماع دو مورد را استثنا می‌کند که یکی از آن موارد جایی است که فتوایی در عبارات قدما آمده باشد و روایت آن در دست نباشد، ایشان این مورد را حجت می‌داند. این نظر در میان ما به آقای بروجردی منسوب است ولی قبل از ایشان مرحوم استرآبادی آن را مطرح کرده است. مسلک فقه منصوص تا زمان شیخ طوسی که مبسوط را نگاشت وجود داشت و بعد از آن مندرس شد تا زمان شرایع که فقه منصوص و تفریعی را با هم جمع و جور و تنظیم کرد. بنابراین ارزش فقه منصوص یکی به لحاظ حجیت و صدور است. مطابق یک مبنا اگر مطلبی در روایت نبود و نزد قدما مشهور یا ضعیف بود حجت است. از دیگر فواید فقه منصوص در جهت فهم روایت است؛ مثلاً اگر امری در روایت بود و قدما فتوا به استحباب آن داده‌اند فهم آن‌ها می‌تواند ضعف دلالت را جبران کند و قرینه‌ای بر فهم ما هم بشود مثل مسألة تجافی. فایدة دیگر فقه منصوص این است که اگر متن روایت مشوه بود یا صدور آن گیر داشت با فتوای آن‌ها متن را هم می‌توان تشخیص داد؛ مثلاً یک متن اصلی از محمد بن مسلم دربارة تصویر در کتب محاسن داریم، آیا ما به این مقدار می‌توانیم اعتماد کنیم یا شواهد دیگری هم داریم؟ 📚سایت مدرسه حضرت باقر علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀صفات شیعه 💠عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ اَلصَّادِقُ علیه السلام: كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مِنْ شِيعَتِنَا وَ هُوَ مُتَمَسِّكٌ بِعُرْوَةِ غَيْرِنَا. 🔸«امام صادق علیه السلام فرمودند : دروغ می‌گوید کسی که گمان دارد از شیعیان ما است درحالیکه به غیر ما تمسک می‌جوید [ و معارف را از آنان کسب می‌کند ] 📗نام کتاب : صفات الشيعة نویسنده : الشيخ الصدوق جلد : 1 صفحه : 3 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠چند تفاوت مومن و منافق 🔻امام علی علیه السلام 🔹إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ يُرَى يَقِينُهُ فِي عَمَلِهِ وَ إِنَّ اَلْمُنَافِقَ يُرَى شَكُّهُ فِي عَمَلِهِ 🔸در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك 📗غرر الحكم، ح 3551 🔹شُكْرُ اَلْمُؤْمِنِ يَظْهَرُ فِي عَمَلِهِ، شُكْرُ اَلْمُنَافِقِ لاَ يَتَجَاوَزُ لِسَانَهُ 🔸سپاسگزارى مؤمن در كردارش آشكار مى شود، [امّا ]سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود 📗غررالحكم، ح 5661 و 5662 🔹اَلْمُؤْمِنُ حَيٌّ غَنِيٌّ مُوقِنٌ تَقِيٌّ، اَلْمُنَافِقُ وَقِحٌ غَبِيٌّ مُتَمَلِّقٌ شَقِيٌّ 🔸مؤمن، با حیا، بی نیاز، باوقار و پرهیزگار است و منافق، بی شرم، كودن، چاپلوس و بدبخت 📗غررالحكم، ح 1852 و 1853 🔹اَلْمُؤْمِنُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ صَبَرَ ، الْمُنافِقُ إِذَا أَصَابَتْهُ شِدَّةٌ ضَغَا 🔸مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب 📗تحف العقول ص۲۱۲ 🔹اَلْمُؤْمِنُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلرِّضَى بَعِيدُ اَلسَّخَطِ ، الْمُنافِقُ فَهُوَ قَرِيبُ اَلسَّخَطِ بَعِيدُ اَلرِّضَى 🔸مؤمن زود خشنود و دیر ناراحت مى‌شود و منافق زود ناراحت و دیر خشنود مى‌گردد. 📗تحف العقول ص۲۱۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀صدق و استغفار امام صادق علیه السلام: 🔹داوُوا مَرْضاکُمْ بِالصَّدَقَهِ، وَ ادْفَعُوا أبْوابَ الْبَلایا بِالاْسْتِغْفارِ. 🔸مریضان خود را به واسطه پرداخت صدقه مداوا نمائید، و بلاها را با استغفار دفع کنید. 📚 مستدرک (باب صدقه) جلد۷ صفحه۱۶۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال الصادق:(مکتب الصادق)
ا ﷽ ا کلاس #حدیث_خوانی در طول هفته در ساعات زیر برگزار می گردد ان شاء الله 👇👇👇 🔹#وسائل_الشیعه ج
ا ﷽ ا ‌💠حضرت امام باقر علیه السلام 🔹إنَّ حَديثَنا يُحيِي القُلُوبَ 🔸سخن ما دل ها را زنده مى كند 📚بحار الأنوار ، ج 2 ، ص 144 دوستان عزیز با وجود تعطیلی سه شنبه جلسه وسائل الشیعة و اصول کافی برگزار می گردد. سپاس از حضور گرم شما عزیزان🙏 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀اعتبار احادیث کتاب نهج الفصاحه 🖊 استاد سید محمدکاظم طباطبایی (حفظه الله): 🔸 مرحوم ابوالقاسم_پاینده در سال های ۱۳۲۴ ه.ش به بعد مجموعه ای از ۳۲۰۰ سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را با نام نهج_الفصاحه با ترجمه فارسی منتشر کرد. این مجموعه به ترتیب حرف اول احادیث مرتب شده و تا کنون نزدیک به ۳۰ بار چاپ شده است. 🔴 ظاهرا مصدر اصلی این کتاب جامع_الصغیر سیوطی است. 📚: طباطبایی، سید محمدکاظم، تاریخ حدیث: ص۴۸. 🔰 پ.ن: برخی در استفاده از کتاب نهج الفصاحه به گونه ای عمل می‌کنند که گویا این کتاب از منابع دسته اول شيعه است. کمی در استفاده از تراث شیعه دقت بیشتری به خرج دهیم؟! 📚علم الحدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135