eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
578 دنبال‌کننده
754 عکس
52 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 💠 مـن سـزاوارتـرینـم... 🚩 سخنان در آغاز قیام! در برخی از احادیث، به سخنان امام مهدی علیه السلام در آغاز قیامش اشاره شده است. : ✧ هنگامى که پشتش را به کعبه تکیه مى‌دهد، مى‌گوید: «اى مردم! ما [شما را] به یارى خدا مى‌خوانیم. هر کس از مردم به ما پاسخ گوید، [بداند که‌] ما اهل بیتِ پیامبرتان محمّد، و سزاوارترینِ مردم به خداوند و به محمّد هستیم و هر که با من دربارۀ آدم احتجاج کند (دلیل بیاورد)، من سزاوارترینِ مردم به آدم هستم و هر که با من دربارۀ نوح احتجاج کند، من سزاوارترینِ مردم به نوح هستم و هر که با من دربارۀ ابراهیم احتجاج کند، من سزاوارترینِ مردم به ابراهیم هستم و هر کس با من دربارۀ محمّد احتجاج کند، من سزاوارترینِ مردم به محمّد هستم، و هر که با من دربارۀ پیامبران احتجاج کند، من سزاوارترینِ مردم به پیامبران هستم. آیا خداوند در آیه‌هاى استوار کتابش نمى‌فرماید: ﴿ خداوند، آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان، برترى داد. فرزندانى که برخى‌شان از برخى (و در پاکى همسان‌)اند و خداوند، شنوا و داناست﴾؟ (۱) و من، [امام‌] بر جاى مانده از [نسل‌] آدم، ذخیره از [نسل‌] نوح، برگزیده از [نسل‌] ابراهیم و گزیدۀ [نسل‌] محمّد _ که خداوند بر همۀ آنان درود فرستد _ هستم. هان! هر که با من دربارۀ کتاب خدا احتجاج کند، من سزاوارترینِ مردم به کتاب خدا هستم. هشیار باشید که هر کس با من دربارۀ سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله احتجاج کند، من‌سزاوارترینِ مردم به سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هستم. امروز هر کس سخن مرا مى‌شنود و در این جا حاضر است، به خدا سوگندش مى‌دهم که پیامم را به غایبان برساند، و به حقّ خداوند و نیز حقّ پیامبرش و به حقّ خودم که بر شما حقّ خویشاوندى با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را دارم، از شما مى‌خواهم که ما را یارى دهید و ما را در برابر کسانى که به ما ستم مى‌کنند، حمایت کنید، که ما را هراسان کرده‌اند و به ما ستم نموده‌اند و از شهر و دیار و فرزندانمان رانده‌اند و بر ما ظلم شده است و از حقّمان باز داشته شده‌ایم و اهل باطل بر ما دروغ بسته‌اند. پس خدا را، خدا را در حقّ ما! ما را وا نگذارید و ما را یارى دهید تا خداوند متعال یارى‌تان دهد».(۲) ا - - - - ۱) آل عمران: آیۀ ۳۳ و ۳۴. ۲) الغیبة، نعمانى ص ۲۷۹ ح ۶۷ ‌. 📚معارف حدیث حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🌤 دوران سخت آخر الزمان ● مالک بن ضَمره روایت گوید: امیر المؤمنین علیه‌السلام به شیعیان خود فرمودند: "كُونُوا فِي‏ النَّاسِ‏ كَالنَّحْلِ‏ فِي الطَّيْرِ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الطَّيْرِ إِلَّا وَ هُوَ يَسْتَضْعِفُهَا وَ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِي أَجْوَافِهَا لَمْ يَفْعَلْ بِهَا كَمَا يَفْعَلُ." شما در میان مردم مانند زنبور عسل در میان پرندگان باشید که او را ضعیف می‌پندارند و اگر بدانند که در اندرون جثۀ کوچک او چیست، با او اینگونه رفتار نمی‌کنند. ● شما با مردم به ظاهر معاشرت کنید ولی قلبا و عملاً از آنان بر کنار باشید، زیرا که هر کس آنچه را کسب کرده نصیب خواهد گردید، و هرکس در روز رستاخیز با همان کسی خواهد بود که او را دوست می‌داشته. ● أَمَا إِنَّكُمْ لَنْ تَرَوْا مَا تُحِبُّونَ وَ مَا تَأْمُلُونَ يَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ حَتَّى يَتْفُلَ بَعْضُكُمْ فِي وُجُوهِ بَعْضٍ وَ حَتَّى يُسَمِّيَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً كَذَّابِينَ وَ حَتَّى لَا يَبْقَى مِنْكُمْ عَلَى هَذَا الْأَمْرِ إِلَّا كَالْكُحْلِ فِي الْعَيْنِ وَ الْمِلْحِ فِي الطَّعَامِ وَ هُوَ أَقَلُّ الزَّادِ" و اینک شما ای شیعیان! بدانید که هرگز بدانچه دوست دارید و آرزوی شماست نخواهید رسید تا آنکه فتنه آنقدر بالا گیرد که بعضی از شما به روی دیگری تف بیاندازد و بعضی دیگری را دروغگو بخواند و تا آنجا که از شما بر این امر پا بر جا نماند مگر بقدر سرمه‌ای که در چشم کشند، و یا نمکی که در غذا بریزند، و آن بسیار اندک است. ● حضرت سپس فرمودند: من برای شما مثالی می‌زنم و آن اینکه شخصی متاعی و طعامی داشته باشد، آنگاه آن را در معرض باد قرار داده و غربال نماید و پاکیزه کند، در اطاقی ریخته و در آن را بسته و ذخیره نماید. پس از مدتی که در اطاق را باز می‌کند می‌بیند که در میان آنها ساس پیدا شده، برای بار دوم آن را از اطاق بیرون آورده و به باد می‌دهد، و باز پس از پاکسازی در اطاق انبار و ذخیره می‌کند و در اطاق را می‌بندد، پس از گذشت زمانی باز آن را بیرون آورده و می‌بیند که باز دچار ساس شده، و او باز آن را بیرون آورده و بوسیله باد تمیز می‌کند و این عمل را چندین بار تکرار می‌کند تا آنکه مقداری از آن می‌ماند که دیگر نتواند ساس و هیچ حشره‌ای زبانی به آن برساند. ● شما نیز این چنین هستید، باید آنقدر فتنه‌ها شما را بیازماید تا خالص کند، تا گروهی از شما بجا ماند که دیگر فتنه‌ها نتواند به آنها زیانی برساند. 📚الغيبة للنعماني؛ ص۲۵ ‌ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 داستان سرداب مقدس 🔸امام مهدی (عج) در کجا و چگونه غایب شد؟ آیا در سرداب منزل پدرش غایب شد و هنوز نیز در آنجاست؟ ⭕️در این باره به شیعه تهمت‌هایی زده‌اند؛ می‌گویند شیعه معتقد است ماموران خلیفه عباسی به منزل حضرت در سامرا هجوم آوردند تا او را دستگیر کنند و آن حضرت در آن هنگام در سرداب از دیده‌ها پنهان شد این داستان چنان شهرت یافته که وی را صاحب سرداب لقب داده‌اند. در حالی که در منابع شیعی هیچ نامی‌ از سرداب نیست. ✍نویسندگان اهل سنت بر این نظر اصرار می‌ورزند و متاسفانه این سخن دستاویزی برای حمله برخی از آنان به تشیع گردیده است. 🤔آنان پنداشته‌اند که شیعیان در میان سرداب امام خود را می‌جویند و ظهورش را از آن نقطه انتظار می‌کشند. 🔻واقع قضیه این است که امام مهدی (عج) از هنگام ولادت در اختفا به سر می‌برد و بعد از نماز گزاردن به پیکر پاک پدر و دفن آن حضرت وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را در اجتماع و در جمع مردم ندید. 🔸خانه‌ای که از آن سخن گفته می‌شود، دو قسمت داشت، یک قسمت برای مردان و قسمت دیگر برای خانم‌ها و یک سرداب هم زیر اتاقها قرار داشت که در ایام گرما اهل خانه در آن سرداب زندگی می‌کردند. ✅شیعه این خانه و سرداب را محترم می‌دارد؛ زیرا برخی از امامانشان در این خانه زندگی می‌کردند و امام‌هادی و امام عسکری و نیز امام مهدی (عج) در همین خانه، خداوند سبحان را عبادت می‌کردند. 📚 مطالعه‌ی بیشتر👇👇👇 📲 fa.wikifeqh.ir/اماکن_منسوب_به_امام_زمان حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 دشواربودن دینداری در آخرالزمان 🔻الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔸«إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً اَلْمُتَمَسِّكُ فِيهَا بِدِينِهِ كَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ، ثُمَّ قَالَ هَكَذَا بِيَدِهِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ غَيْبَةً فَلْيَتَّقِ اَللَّهَ عَبْدٌ، وَ لْيَتَمَسَّكْ بِدِينِهِ» 🔸حضرت‌ صادق علیه‌السلام: «همانا صاحب الامر را غيبتى است که هر كسی در آن زمان دينش را نگه دارد مانند كسى است كه درخت خار قتاد را با دست بتراشد.(كنايه از نهايت سختى و آزردگى)؛ سپس فرمودند: اين چنين و با اشاره دست، مجسم فرمودند؛ حال كداميك از شما ميتواند خار آن درخت را با دستش نگه دارد؟! سپس لختى سر به زير انداختند و باز فرمودند: همانا صاحب الامر را غيبتى است، هر بنده‌‌ای بايد در آن دوران از خدا پروا كند، و به دين خود چنگ زند.» 📚 بحار الانوار، ج۵۲، ص۱۱۱؛ الكافى، ج۲، ص۱۳۲ :(تصویر👆) درخت درخت بزرگ خاردارى است که خارهاى آن مانند سوزن تیز است. ‌ حضرت علیه‌السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🌱پای مکتب اهل بیت علیهم السلام می نشینیم🌱 و به قال الباقر و قال الصادق:؛ گوش فرا می دهیم که خودشان‌ چه زیبا فرموده‌اند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸 قال الباقر علیه السلام : شرّقا و غرّبا فلاتجدان علمأ صحیحا الا شیئا خرج من عندنا اهل البیت . 🔺الکافی ج ۲ / ۳۲۸ 👌🔸"دانشنامه حضرت صادق علیه السلام " هزار طائفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه کـه قال "الامام الصادق" داشت 👌🌱 ☘حدیث ☘فقه روایی ☘رجال ، درایه و سندشناسی ☘حدیث شناسی ☘نکات معرفتی ،کلامی ☘استیکرهای روایی 🔸با فهرست و موضوعی کانال:👈 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ روایت مَناهِی النَّبی چیست؟ (حدیثی که حضرت رسول علیه‌السلام از برخی امور نهی کرده اند) 🔸روایتی مشتمل بر سفارشات اخلاقی و اجتماعی، منسوب به پیامبر(ص) است که شیخ صدوق به سند خود از امام صادق(ع) از پدرانش از علی بن ابی‌طالب(ع) روایت کرده است. شیخ صدوق این روایت را در دو کتاب خود من لا یحضره الفقیه و امالی آورده است. 🔹مناهی النبی روایتی است که امام صادق(ع) از پدرانش از علی بن ابی‌طالب(ع) از پیامبر نقل می‌کند. این روایت مشتمل بر موضوعات اخلاقی و اجتماعی از قبیل عدم خوردن و آشامیدن در حالت جنابت و عدم گرفتن ناخن با دندان، سفارش به مسواک‌زدن، منع از غیبت و شنیدن آن، نهی از شرب خمر و خرید و فروش و ساقی شدن بر آن، نهی از ربا و نیز فروش مال بدون ضمانت و نهی از داخل شدن در مسجد با سلاح، نهی از به تأخیر انداختن دستمزد کسی که اجیر شده، و نیز مسائلی درباره احترام به همسایه و برخورد با برادر دینی و حقوقی درباره حیوانات و عدم ستم به آن‌ها و مسائلی دیگر است که پیامبر آن‌ها را نهی فرموده‌اند. 🔸روایت در دیگر کتب روایی بزرگان حدیثی شیعه مانند شیخ طوسی و نجاشی و دیگران این روایت را در کتب خود ذکر نکرده‌ و اشاره‌ای نیز به آن ننموده‌اند. راویان این حدیث نیز در کتب رجالی دیگر علمای حدیثی ذکر نشده‌اند. علمای رجالی عدم ذکر راوی در کتب روایی را به عنوان مجهول بودن راوی و ضعف روایت بیان کرده‌اند. بخش‌های مختلف این روایت به صورت مجزا در روایات دیگر بیان شده اما به این شیوه و مضمون چیزی در بین علمای حدیثی شیعه و سنی وجود ندارد. 🔸سند روایت شیخ صدوق این روایت را در کتاب امالی و من لایحضره الفقیه آورده که سند آن در هر دو کتاب یکی است. در بین راویان شعیب بن واقد قرار دارد که در کتب رجالی شیعه نامی از او برده نشده است. از دیگر راویان حمزه بن محمد است که نسبش به سادات زیدی می‌رسد در کتب رجالی اسمی از او آورده نشده؛ همچنین عبدالعزیز ابهری شخصیتی مجهول است. حسین بن زید پسر زید شهید است که امام صادق(ع) او را بزرگ کرده اما این دلیل بر توثیق این شخص نیست. در مورد محمد بن زکریای غلابی اگر بصری باشد وی شناخته شده است، اما در کتب روایی اهل سنت او را واضع، به معنای جاعل حدیث نام برده‌اند و احادیث وی با عنوان احادیث موضوع بیان شده است.](ابن جوزی منشأ علم خودش به وضع محمد بن زکریا را هم دارقطنی گفته است.) برخی نیز سند را به حسین بن زید نسبت داده، اما شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه تصریح به روایت شدن حدیث از شعیب بن واقد دارد و در مشیخه کتاب خود نیز سندش به او را ذکر می‌کند. 📚ویکی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135