eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
552 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘اهمیت فقه روایت محور :👇 🔹 آیت الله محمدمهدی شب زنده دار: 🔸 از بستگان ما که انسان محققی بود و اخیراً به رحمت خدا رفته، یک جزوه‌ای به من داد و گفت: «این جزوه مربوط به‌ نظام آموزش‌ و پرورش ژاپن است که برای سال 2050 تدوین کرده‌اند، و دقیقاً مانند حوزه حاج شیخ عبدالکریم است! وقتی مطالعه کردم دیدم درست می‌گوید، آن‌ها در تحقیقات و تجربیات مختلفشان به همان متد و روشی رسیده‌اند که محقق تربیت می‌کند. متأسفانه امروز به روش‌هایی روی آورده‌ایم که تقریباً در مدارس دنیا همان روش‌ها متعارف و متداول است و به نظر من بخش عمده افت شدید علمی که در حوزه‌های علمیه مشاهده می‌شود، مربوط به همین مسئله است. 🔹 نظام تدریس و تدرس است در حوزه علمیه خیلی اهمیت دارد از اوایل امر این‌گونه متعارف بوده که کسی که کتابی را می‌خواند، وقتی به کتاب بالاتر می‌رسید، کتاب پایین‌تر را فراموش نمی‌کرد و معمولاً تدریس می‌کرد و اگر تدریس هم نمی‌شد، کتاب را دوره می‌کردند، لذا آن کتب محل رجوع بود. اما شیوه‌ای که الآن در حوزه‌ها رواج پیدا کرده، این‌که شخص کتابی را که می‌خواند دیگر به آن بازگشتی ندارد. با این روش، طالب علم نه‌تنها در آن علم تعمق و تبحر پیدا نمی‌کند، بلکه اندوخته گذشته خود را نیز فراموش نداشته‌اند. 🔹کسی که می‌خواهد در فقه مهارت پیدا کند باید بارها متون فقهی را تدریس کند؛ چه متونی که اختصار بر فتاوا دارد و چه متونی که مشتمل بر استدلال است. اگر در وضعیت موجود کسی نتوانست تدریس کند، باید باهم‌ دوره‌های خودش یا با کسانی که الآن در حال خواندن آن علم هستند مباحثه کند و این در سابق مرسوم بود. 🔹 کسی که می‌خواهد به فقاهت برسد و فقیه شود دو شیوه برای او وجود دارد: یک روش روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار می‌دهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده می‌گردند؛ اما در گذشته عکس این روش عمل می‌کردند، آن‌ها به روایات مسلط می‌شدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش می‌کرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب وسایل الشیعه مکرر رجوع کند به‌مرور به ابواب و مسایل فقهی مسلط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید شیخ حر فهرستی با نام من لا یحضره الامام برای کتاب وسایل خودش نگاشته است که شامل عنوان‌های تمام ابواب کتاب وسایل است و با توجه به این‌که کتاب وسایل، تمام مسایل فقه را در ابواب جداگانه آورده، این فهرست دایرة‌المعارفی غنی و جامع از مباحث فقهی و خلاصه‌ای از کتاب وسایل محسوب می‌شود. وقتی شما این فهرست را مطالعه ‌کنید رئوس مباحث مهم هر باب فقهی را به‌خوبی می‌شناسید و بر اثر این تسلط می‌یابید که در هر باب چند حدیث وجود دارد و مضامین این احادیث چیست و اگر از شما مسئله‌ای پرسیده شود ذهن شما به آن باب و آن حدیث منتقل می‌شود. 🔸 تقریرنویسی یک امتیازی بود که در حوزه‌های علمیه رایج بوده است، البته تقریرنویسی آن چیزی نیست که امروزه در حوزه‌ها متعارف شده زیرا این در حقیقت امالی است، استاد املا می‌کند و دیگری می‌نویسد. این تقریر مصطلح کنونی موجب رشد و تکامل علمی‌ نویسنده نمی‌شود؛ بلکه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد؛ چراکه نوعاً نویسنده تقریرات، به معنا و روح مطالب علمی توجه ندارد و همّ‌ و غم او این است که تمام مطلب را بنویسد. در حالی‌که تقریرات به‌گونه‌ای باید باشد که فرد مطلب را از استاد بشنود و بعد خودش تقریر ‌کند که ممکن است خودش بهتر از استاد آن مطلب علمی را تقریر کند؛ به‌گونه‌ای که «ما اخره قد یقدمه و ما یقدمه یؤخره». وقتی خودش خودش می‌خواهد بنویسد می‌گوید مدعا چه بود؟ آیا این دلیل وافی به اثبات مدعا هست؟ این چند مقدمه که استاد ضمیمه کرد تا آن نتیجه را گرفت واقعاً کاستی و حلقه مفقوده‌ای ندارد؟ آیا برخی از این مقدمات مستدرک و اضافی نیست؟‌ و اینگونه باید تقریرنویسی انجام شود. 🔹در حوزه‌های علمیه از روز اول این مطلب به طلبه تزریق می‌شد که باید فکر کند و باید با تأمل و فکر جلو برود. نقل است شخصی تقریر بحث آیةالله‌العظمی بروجردی را نوشته بود و خدمت ایشان ارائه داد، ایشان گفتند: خیلی خوب بود، ولی من هیچ مناقشه یا «ان ‌قلتی» نمی‌بینم، این، همان توجه دادن به اندیشه و نظر است! •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
13.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ا ﷽ ا 🔻مصاحبه با آیت‌اللّٰه ☘اهمیت حدیث و فقه روایی در حوزه های علمیه👆 🔸این یک نقصی است در حوزه! 🔸بعضی طلبه ها اصلا وسائل الشیعه رو هم نمی شناسند! 🔸برخی طلبه ها حتی نمی دانند که "محمد بن حسن " کیست؟! 🔸ورود به فقه از منظر روایات 🔸به نظر من (استاد شب زنده دار)اصلا باید تدریس شود. منبع: 👈 @pand_saadat •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت فقه روایت محور :👇 آیت‌الله شب زنده دار: 🔹 کسی که می‌خواهد به فقاهت برسد و فقیه شود، دو شیوه برای او وجود دارد: 🔸روش اول: یک روش، روش رایج امروز است که یک کتاب فقهی را مبنا قرار می‌دهند و استاد و شاگرد به دنبال ادله و فروعاتی را که او مطرح کرده می‌گردند؛ 🔸روش دوم: اما در گذشته عکس این روش عمل می‌کردند، آن‌ها به روایات مسلط می‌شدند و بر اثر همین تسلط به روایات «ینحدر عنه الفقه» فقه از او تراوش می‌کرد. لذا اگر طلبه به این شیوه عمل کند، که مثلاً به کتاب « » مکرر رجوع کند، به ‌مرور به ابواب و مسائل فقهی مسلط می‌شود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘اهمیت بین الطلوعین: 🌹حضرت امام صادق علیه السلام: به طور حتم، نشستن مرد پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب(مشغول ذکر بودن) از برای جلب رزق و روزی بهتر است. 👌پرسیدند: گاهی کاری داریم و ممکن است زمانش بگذرد. فرمود: پس از نماز درپی کارتان بروید و به ذکر خدا مشغول باشید. چون تا زمانی که وضو باقى است، در حال تعقیب نماز خواهید بود. 📚فروع کافی/ج6/ص62 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
توصیه های کابردی در باره حدیث خوانی.mp3
9.28M
✳️ توصیه های کابردی در زمینه تدریس احادیث اهل بیت علیهم السلام این مبحث روز پنجشنبه هیجدهم آبان ماه در سالن انجمن های حوزه توسط یکی از اساتید حدیث تبیین شده است. عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ قُلْتُ لأَبِي عَبْدِ اللَّه× رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ ويُشَدِّدُه فِي قُلُوبِهِمْ وقُلُوبِ شِيعَتِكُمْ ولَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَه هَذِه الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِه قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ. یک؛ مباحث مقدماتی: 1. نقش احادیث در فقه اصغر و فقه اکبر 2. غربت احادیث در حوزه دو؛ روش تدریس: 1. تاکید بر سه کتاب و 2. انتخاب روایات کوتاه، رسا و بی چالش 3. توزیع مباحث به بخش های اعتقادی و اخلاقی 4. بحث سندی به صورت کوتاه و تمرکز اصلی روی فقه الحدیث مراحل تفسیر روایات: 1. تبیین پیام کلی روایت 2. بستر صدور روایت 3. مفاهیم واژه ها 4. نکات ادبی و بلاغی 5. نظم و ساختار درونی احادیث 6. استفاده از احادیث و آیات مشابه 7. استفاده از روش تقطیع و تشریح فقرات حدیث سه؛ نکات مهارت افزایی: 1. روش استفاده از نرم افزارهای حدیثی 2. بازدید از کتاب خانه های تخصصی در زمینه حدیث 3. دیدار با صاحب نظران در حوزه حدیث •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۰۰۲۰.mp3
29.95M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۲۰ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۷/۸ صفحه:۵۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۲۰.mp3
23.24M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۲۰ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۹/۱۴ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۲۳ صفحه:۶۲۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘ برتری راویان حدیث بر عبادت کنندگان 🔸قال الصادق علیه السلام قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذلِكَ فِي النَّاسِ، وَ يُشَدِّدُهُ فِي‌ قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ، وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هذِهِ الرِّوَايَةُ، أَيُّهُمَا أَفْضَلُ؟ قَالَ: «الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ». 🔸معاوية بن عمار گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: مرديست كه از شما روايت بسيار نقل كند و ميان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شيعيانتان استوار كند و شايد عابدى از شيعيان شما باشد كه در روايت چون او نباشد كداميك بهترند؟ فرمود: 👌☘ کسی که احاديث ما را روايت كند و دلهاى شيعيان ما را استوار سازد از هزار عابد بهتر است‌. الكافي (دارالحديث)، ج‌۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘نظر شیخ پیرامون شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و بن علی علیه السلام: (🔸اشاره: برخی افراد در اعتقاد شیخ مفید در مواردی از جریان فاطمیه شبهه می‌کنند. ) شیخ مفید(م413ق) در آثار تاریخی،کلامی و حتی فقهی خود بحث هجوم به منزل حضرت زهرا سلام الله علیها و شهرت آن بین شیعه را مطرح کرده است: ◀️الارشاد: «در میان شيعه مشهور است که فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پدر بزرگوارش، فرزند پسرى داشت كه سِقط شد و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) او را در هنگام حاملگى، محسن ناميده بود.» ◀️الاختصاص: «فاطمه سلام الله علیها حامله به پسری به نام محسن بود که در جنینی سِقط شد.» ◀️الجمل: «بنا به دستور عمر، قُنْفُذ، به درِ خانه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها آمد و از ایشان خواست تا متحصنان را بیرون کرده و بیعت کنند و اگر برای بیعت بیرون نیایند، خانه را با اهل آن به آتش می کشد.» ◀️ایشان حتی در کتاب المقنعه که کتابی فقهی است، زیارت نامه ای را ذکر کرده است که در آن به شهادت آن حضرت و ظلم در حق ایشان اشاره کرده است: ثم قف بالروضة و زر فاطمة ع فإنها هناك مقبورة فإذا أردت زيارتها فتوجه إلى القبلة في الروضة و قل السلام عليك يا رسول الله السلام على ابنتك الصديقة الطاهرة السلام عليك يا فاطمة بنت رسول الله السلام عليك أيتها البتول الشهيدة الطاهرة لعن الله من ظلمك و منعك حقك و دفعك عن إرثك و لعن الله من كذبك و أعنتك و غصصك بريقك و أدخل الذل بيتك و لعن الله أشياعهم و ألحقهم بدرك الجحيم صلى الله عليك يا بنت رسول الله و على أبيك و بعلك و ولدك الأئمة الراشدين عليك و عليهم السلام و رحمة الله و بركاته . حضرت سلام الله علیها حضرت علیه السلام شیخ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب ☘مقام حضرت فاطمه سلام الله علیها امام صادق علیه السلام 🔸در تفسير آيۀ: ﴿إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ﴾ فرمودند: 🔸اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا... 💬 منظور از «ليلة» فاطمه سلام الله علیها است و منظور از «القدر» خداوند است، ☘پس هر کس بتواند فاطمه سلام الله علیها را آن طور که باید، بشناسد شب قدر را درک كرده است ☘و همانا او فاطمه ناميده شد چون مردم از كسب معرفت واقعى نسبت به او عاجز هستند. 📚 تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا