eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
320 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نحوه‌ی ترور حضرت رضا(علیه‌السلام) 🔴 غلام مامون می‌گوید: روزی مامون به من دستور داد ناخن‌های خودت را کوتاه نکن. مدتی گذشت و ناخن‌های من بلند شده بود. روزی آمد و ماده‌ای شبیه تمر هندی به من داد و گفت با دست خوب آن را ورز بده. من چنین کردم. سپس بدون آنکه اجازه دهد دست‌هایم را بشویم مرا با خود به محضر علی‌بن‌موسی‌الرضا برد. ⚫️ گویا حضرت کسالتی داشت و برای رفع آن درحال حجامت بود. [بعید این نیست این کسالت در اثر سمی باشد که پیش‌تر به واسطه انگور زهرآگین به امام خورانده بودند اما جسم مبارک و توانمند حضرت تاب آورده و درحال بهبود بود.] 🔴 مامون از حضرت رضا پرسید: آیا امروز حال شما بهتر است؟ حضرت پاسخ داد: امید به بهبودی دارم. سپس مامون پرسید: پرستاران و خادمان شما امروز نیستند؟ حضرت پاسخ داد: هنوز کسی نیامده. مامون با تظاهر به اینکه از کم‌کاری خادمان خشمگین است به من دستور داد با دست‌های خودم برای حضرت رضا آب انار بگیرم. ⚫️ من با همان دست‌های آغشته به آن ماده سمی که بخشی از آن زیر ناخن‌ها جمع شده بود، مشغول دانه کردن انار و سپس آب گرفتن شدم. مامون آب انار را به حضرت رضا تعارف کرد. ابتدا امام از خوردن امتناع ورزید و فرمود: در حضور شما نه، امير كه بيرون رفت می‌خورم. مأمون گفت: نه به خدا سوگند نمی‌شود بايد در حضور من بخورى. اگر ناراحتی معده‌ی من نبود من هم با شما می‌خوردم. حضرت آب انار را خورد. 🔴 سپس در آن روز بارها بی‌هوش شد. خبر به مامون رسید و او در پیغامی به حضرت گفت: این بی‌هوشی در اثر حجامت است. به زودی کسالت برطرف خواهد شد. ولى شب حال امام وخیم‌تر شد تا اينكه بامدادان به شهادت رسید. 📚عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۲۴۰ 🆔 @Qasas_school
🔰 قصه چه می‌کند؟ بُرنگ/ برش‌هایی برای درنگ 📌چهل سال است، قصه تاریخ باز می‌گویم و دوستانم «قصه‌پرداز تاریخ» خوانده‌اند. بیش از هرکس، اهل تاریخ، با قصه دشمنند که می‌گویند اتکاء سندیّت ندارد؛ اما بیش از هر چیز خودشان می‌دانند که همین قصه به کار آدمی‌زاد می‌خورد- که تاریخ را زنده نگه می‌دارد، و زندگی هزارسال پیش را با حیات امروز پیوند می‌زند. 🖋مرحوم ابراهیم باستانی پاریزی، زمستان 1361؛ مقدمه کتاب نون جو و دوغ گو 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Ejraye Goroohi - Jale Khun Shod.mp3
1.47M
🔰 ژاله خون شد! ✍🏻فاطمه شفیعی 🟡 نامه‌ی استعفاء را نوشت. چهار سالی می‌شد که گروه موسیقی شیدا کار خود را در رادیو شروع کرده بودند. گروهی که هرکدوم از نفراتش جزء ستاره‌های موسیقی ایرانی بودند، از جمله: ابتهاج، لطفی و شجریان! ⚫️ بعد از آن حادثه کارد به استخوان رسید و دیگر این جنایت را نتوانستند نادیده بگیرند. محمدرضا شجریان استعفا را نوشت و گذاشت رو میز رئیس و خداحافظ! 🟡 حادثه آنقدر هولناک بود که حتی استعفا دادن هم آن‌ها را راضی نکرد. تصمیم گرفتند یک کار موسیقی تولید کنند. لطفی(موسیقی‌دان) زیرزمین خانه‌ی خود را در اختیار گروه گذاشت. شعر را کسرایی سرود و کار را با گروه کُر ضبط کردند و شد اولین قطعه‌ی زیرزمینی گروه شیدا به نام: ⚫️ موسیقی درباره‌ی کشتار ۱۷ شهریور و اعتراض به تیرباران مردم در میدان ژاله تهران سال ۵۷ بود. کشتاری که به دستور مستقیم ارتش انجام شد. 🟡 بعد از آن گروه شیدا از شرکت در کنسرت مسکو هم انصراف داد. کنسرتی که قرار بود ۲۱ شهریور همان سال برگزار شود. دیگر حتی تهدیدهای ساواک هم اثری نداشت. ⚫️ شاید درباره‌ی جنایت ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ همین گزارش خبرنگار روزنامه گاردین کافی باشد: منظره به میدانِ اعدام شباهت داشت. نظامیان، مردمی را که تظاهرات ضد رژیم می‌کردند به گلوله بستند. بالگردها کوهی از اجساد متلاشی شده به جا گذاشتند. آن روز فرمانده نظامی پایتخت، غلامعلی اویسی معروف به قصاب ایران دستور شلیک مستقیم داده بود. تعدادی از سربازها برای اینکه هموطن خود را تیرباران نکنند، یا فرار کردند و یا خودکشی.. 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ام حبیبه .mp3
15.34M
🎙بشنوید| اُم‌حبیبه 🗂 پرونده ازدواج‌های تاریخی 📌 ام‌حبیبه یکی از همسران پیامبر اکرم بود که نحوه‌ی ازدواج او با حضرت قصه‌ی جالبی دارد و ذیل شخصیت وی می‌توان به نظاره‌ی تحولات جامعه‌ی اسلامی نشست. به ویژه آنکه بعد از رحلت پیامبر ما شاهد نوعی ارتجاع به جاهلیت هستیم و این موضوع به خوبی در قصه‌ی ام‌حبیبه تبلور دارد. 🆔 @Qasas_school
🔰یک آسیابی برایت بسازم..| ماجرای قتل عمربن‌خطاب 📜 در تاریخ آمده: روزی عمربن‌خطاب با فیروز ابولؤلؤ غلامِ مغیره‌بن شعبه برخورد می‌کند. در این برخورد ابولؤلؤ نسبت به ارباب خود شکایتی می‌کند و عمر با تغافل نسبت به این شکایت، بحث را عوض کرده و از ابولؤلؤ می‌پرسد: آیا برای ما آسیاب بادی خواهی ساخت؟ ابولؤلؤ فردی صنعتگر و دارای مهارت‌های متعدد مانند نجاری و آهنگری و... بود. او در پاسخ عمر با زبان طعنه می‌گوید: «برایت آسیابی بسازم که در شرق و غرب عالم درباره آن حرف بزنند». عمر بعد از شنیدن این طعنه می‌گوید: «این غلام مرا تهدید می‌کند». 🔴 چند روز بعد عمر برای اقامه نماز به مسجد می‌آید و در محراب پیشوایی جماعت می‌ایستد. ابولؤلؤ با خنجری دوتیغه که دسته‌ی آن در میانه بود، به عمر حمله‌ور شده و چند ضربه به او می‌زند. عمر در اثر همان جراحت‌ها از دنیا می‌رود. 📚تاريخ‏ طبری،ج۴،ص:۱۹۱. 🆔 @Qasas_school
⁉️ پرسش: آیا حادثه قتل عمربن‌خطاب در نهم ربیع‌الاول بوده؟ 📜 اقوال مورخان: 1⃣ طبری: «عمر شب چهارشنبه، سه روز مانده از ذی‌الحجه وفات کرد.» طبری پنج قول دیگر هم ذکر کرده که همه اقوال مرتبط با ذی‌الحجه است. 2⃣ یعقوبی: «چهارشنبه، چهارشب مانده از ذی‌الحجه عمر مُرد». 3⃣ ابن‌سعد هم چهارشنبه، چهارشب مانده از ذی‌الحجه را پذیرفته. 4⃣ مسعودی، ابن‌اعثم و بلاذری هم همین قول را دارند. 5⃣ علمای شیعه که مرگ عمر را در ذی‌الحجه دانسته‌اند: ابن‌ادریس حلی، شیخ مفید و... . نکته‌ی مهم آنکه شیخ مفید و علامه مجلسی قول مرگ عمر در ذی‌الحجه را به تمام علمای شیعه نسبت می‌دهند. 📚 طبری، ج۴، ص۱۹۳؛ یعقوبی: ج۲، ص۱۵۹؛ طبقات‌الکبری: ج۳، ص۲۷۸و۳۶۵؛ بحارالانوار، ج۳۱، ص۱۱۹؛ مسارالشیعه، ص۴۲؛ المعجم طبرانی، ج۱، ص۷۰. 🆔 @Qasas_school
⁉️ پرسش۲: پس چرا عده‌ای نهم ربیع را روز فوت عمربن‌خطاب می‌دانند؟ 🔹مهم‌ترین دلیل این افراد روایتی است منقول در بحارالانوار که به روایت احمدبن‌اسحاق مشهور است. در این روایت آمده: "فردی به نام احمدابن‌اسحاق در روز به خدمت امام عسکری می‌رسد و می‌بیند حضرت این روز را به روز عید معرفی کرده و دستور به برپایی جشن و شادی داده و سپس حضرت می‌فرماید رسول خدا و امیرمومنان و حسنین نیز این روز را پیش از آنکه حادثه قتل عمر در آن اتفاق بیافتد جشن می‌گرفتند و سپس از زبان امیرالمومنین صفاتی و اسامی برای این روز ذکر می‌کند از جمله نام «یوم رفع‌القلم» یعنی روز برداشتن تکلیف. چون عده‌ی اندکی باور دارند در این روز شیعیان هرگناهی مرتکب شوند یا هر واجبی را ترک نمایند، ایرادی ندارد. 🔸اما روایت احمدبن‌اسحاق چند ایراد اساسی دارد: 1⃣ فقط همین یک روایت با چنین مضامینی وجود دارد و روایت دیگری با چنین مضامینی که تأییدکننده محتوای آن باشد، نداریم. 2⃣ این روایت در کتبی که از قرن شش به بعد نوشته شده موجود است. کتبی مانند: مصباح‌الانوار، المحتضر، انوارالنعمانیه. پس در کتب دست اول اثری از این روایت نیست. 3⃣ نام راویان حدیث، در هیچ کتاب رجالی وجود ندارد. یعنی علمای این رشته این افراد را نمی‌شناسند و نامی از آنها نبرده‌اند و مهم‌تر آنکه این راویان هیچ حدیث دیگری را روایت نکرده‌اند. 4⃣ از لحاظ محتوایی این روایت دارای مضامینی است که امکان صدور آن از معصوم وجود ندارد. مانند همین تعبیر "رفع‌القلم". 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۳۱، ص۱۲۱. 🆔 @Qasas_school
🔰ابولؤلؤ عامل ترور عمربن‌خطاب 🔴 ابولؤلؤ را فردی ایرانی و غلام مغیره‌بن‌شعبه معرفی کرده‌اند. ⚫️ برخی درباره او معتقدند که محب و شیعه امیرالمومنین بود و با قتل عمر خواست انتقام مصائب اهل بیت را بگیرد. 🔴 سپس افسانه‌ای پیرامون وی ساخته‌اند بدین مضمون که او پس از کشتن عمر به طرز معجزه‌آسایی(به کمک حضرت امیر) از مدینه فرار کرد و به کاشان آمد و آنجا زندگی کرد تا به مرگ طبیعی مُرد و اکنون مرقد او با نام باباشجاع‌الدین محل زیارت برخی است. ⚫️ اما منابع تاریخی، شیعه و محب اهل بیت بودن ابولؤلؤ را نه تنها اثبات نکرده بلکه وی را غیرمسلمان دانسته‌اند. لذا بسیار بعید است که انگیزه او برای ترور عمر، برای انتقام از مصائب اهل بیت باشد. 🔴 همچنین تاریخ می‌گوید: ابولؤلؤ پس از قتل عمر وقتی خود را گرفتار چنگ مسلمانان یافت، خودکشی کرد و فرار او افسانه‌ای اغراق‌آمیز بیش نیست. لذا این قدسی‌سازی و بزرگ شمردن شخصیت وی اساسی ندارد. ⚫️ عبیدالله پسر عمربن‌خطاب هم برای انتقام از ابولؤلؤ، همسر و دختر خردسال وی و یک ایرانی مسلمان به نام هرمزان را به قتل رساند. در نقلی آمده که جامعه اسلامی وقتی برای قصاص عبیدالله پا پیش نهاد، عثمان که به خلافت رسیده بود وی را فراری داد. زمانی که امام علی به خلافت رسید عبیدالله از ترس قصاص به معاویه پیوست و در جنگ صفین کشته شد. 📚 یعقوبی، ج۲، ص۱۶۰و۱۶۱؛ مفید، الجمل، ص۱۷۵و۱۷۶. 🆔 @Qasas_school
🔰 عصر زعامت و معاضدت زنان اهل‌بیت! ✍🏻 روح‌الله شمسی‌کوشکی 🟡 در دوره چهارم امامت (بعد از امام‌رضا تا ابتدای دوران غیبت) که دوره حِرمان و خفقان امامان شیعه است، می‌بینیم که یک‌دفعه نقش زنان اهل‌بیت پررنگ می‌شود! ⚫️در این دوره زنان بسیار بافضیلت، عالم، مدیر و مدبری از اهل‌بیت وجود دارند که در شرایط تنگنای ائمه، بخشی از وظایف امامت به دوش آنها می‌افتد! 🔺زنانی مثل: - حکیمه خاتون (عمه امام عسکری) - سبیکه قبطیه (مادر امام جواد) - سمانه مغربیه (مادر امام هادی) - حُدیثه (مادر امام عسکری) - ملیکا (مادر امام زمان) - زینب (دختر امام جواد) و حتی امّ‌حبیبه (همسر امام رضا و خواهر مأمون) ▪️نکته جالب‌تر اینکه: تمام این زنان و تمام این دوره زعامت زنانه بعد از حضرت فاطمه معصومه بود و باید ایشان را آغازگر و سرسلسله این نسل تاریخی از زنان دانست! ▪️پی‌نوشت: متأسفانه به این برهه و این زاویه از تاریخ شیعه توجه چندانی صورت نگرفته و تقریباً هیچ پژوهش مستقلی در این باب انجام نشده است. 🆔 @Qasas_school
🔰 تکمله بر مطلب پیش👆 ⚫️ در اینکه مقام حضرت معصومه به عنوان یکی از پیشتازان عرصه همیاری و همراهی با امام زمان و ولیّ عصر خویش، مقامی بسیار والاست شکی وجود ندارد. اما زنان دیگری نیز در تاریخ شیعه از خانه اهل‌بیت چون ستاره‌ای درخشیده‌اند که کنشگری برخی از آنها پیش از حضرت معصومه بوده است. زنانی چون امّ‌احمد، همسر امام کاظم(علیه‌السلام) و مادر حضرت شاه‌چراغ. 🟡 درباره ویژگی‌های شخصیتی این بانو در آینده ذیل پرونده سخن خواهیم گفت. اما اکنون به همین میزان بسنده کنیم که وی در عصر رقابت زنان درباری برای بر تخت نشاندن ولیعهدها می‌زیست. یعنی عصری که خیزران و زبیده و... برای خلافت فرزندان خویش دست به هرکاری می‌زدند. ام‌احمد نیز درحالی‌که می‌توانست از این الگوی رایج پیروی کرده و برای پسران خود مقام امامت را قاپ زده و نحله و فرقه‌ی جدیدی در میان شیعیان و پیروان امام معصوم پدید آورد، اما هرگز به این مسیر کشیده نشد و آنقدر مورد وثوق امام کاظم بود که حضرت موسی‌بن‌جعفر وصایا و ودیعه‌های امامت را به عنوان امانت به ایشان سپرد تا به امام بعدی یعنی حضرت رضا(سلام‌الله علیه) برساند. 🆔 @Qasas_school