Ejraye Goroohi - Jale Khun Shod.mp3
1.47M
🔰 ژاله خون شد!
✍🏻فاطمه شفیعی
🟡 نامهی استعفاء را #محمدرضا_شجریان نوشت. چهار سالی میشد که گروه موسیقی شیدا کار خود را در رادیو شروع کرده بودند. گروهی که هرکدوم از نفراتش جزء ستارههای موسیقی ایرانی بودند، از جمله: ابتهاج، لطفی و شجریان!
⚫️ بعد از آن حادثه کارد به استخوان رسید و دیگر این جنایت را نتوانستند نادیده بگیرند. محمدرضا شجریان استعفا را نوشت و گذاشت رو میز رئیس و خداحافظ!
🟡 حادثه آنقدر هولناک بود که حتی استعفا دادن هم آنها را راضی نکرد. تصمیم گرفتند یک کار موسیقی تولید کنند. لطفی(موسیقیدان) زیرزمین خانهی خود را در اختیار گروه گذاشت. شعر را کسرایی سرود و کار را با گروه کُر ضبط کردند و شد اولین قطعهی زیرزمینی گروه شیدا به نام: #ژاله_خون_شد
⚫️ موسیقی دربارهی کشتار ۱۷ شهریور و اعتراض به تیرباران مردم در میدان ژاله تهران سال ۵۷ بود. کشتاری که به دستور مستقیم ارتش انجام شد.
🟡 بعد از آن گروه شیدا از شرکت در کنسرت مسکو هم انصراف داد. کنسرتی که قرار بود ۲۱ شهریور همان سال برگزار شود. دیگر حتی تهدیدهای ساواک هم اثری نداشت.
⚫️ شاید دربارهی جنایت ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ همین گزارش خبرنگار روزنامه گاردین کافی باشد:
منظره به میدانِ اعدام شباهت داشت. نظامیان، مردمی را که تظاهرات ضد رژیم میکردند به گلوله بستند. بالگردها کوهی از اجساد متلاشی شده به جا گذاشتند.
آن روز فرمانده نظامی پایتخت، غلامعلی اویسی معروف به قصاب ایران دستور شلیک مستقیم داده بود.
تعدادی از سربازها برای اینکه هموطن خود را تیرباران نکنند، یا فرار کردند و یا خودکشی..
#هفده_شهریور
#قصهی_صدا
🆔 @Qasas_school
ام حبیبه .mp3
15.34M
🎙بشنوید| اُمحبیبه
🗂 پرونده ازدواجهای تاریخی
📌 امحبیبه یکی از همسران پیامبر اکرم بود که نحوهی ازدواج او با حضرت قصهی جالبی دارد و ذیل شخصیت وی میتوان به نظارهی تحولات جامعهی اسلامی نشست. به ویژه آنکه بعد از رحلت پیامبر ما شاهد نوعی ارتجاع به جاهلیت هستیم و این موضوع به خوبی در قصهی امحبیبه تبلور دارد.
#ازدواج_های_تاریخی
🆔 @Qasas_school
🔰یک آسیابی برایت بسازم..| ماجرای قتل عمربنخطاب
📜 در تاریخ آمده: روزی عمربنخطاب با فیروز ابولؤلؤ غلامِ مغیرهبن شعبه برخورد میکند. در این برخورد ابولؤلؤ نسبت به ارباب خود شکایتی میکند و عمر با تغافل نسبت به این شکایت، بحث را عوض کرده و از ابولؤلؤ میپرسد: آیا برای ما آسیاب بادی خواهی ساخت؟ ابولؤلؤ فردی صنعتگر و دارای مهارتهای متعدد مانند نجاری و آهنگری و... بود. او در پاسخ عمر با زبان طعنه میگوید: «برایت آسیابی بسازم که در شرق و غرب عالم درباره آن حرف بزنند». عمر بعد از شنیدن این طعنه میگوید: «این غلام مرا تهدید میکند».
🔴 چند روز بعد عمر برای اقامه نماز به مسجد میآید و در محراب پیشوایی جماعت میایستد. ابولؤلؤ با خنجری دوتیغه که دستهی آن در میانه بود، به عمر حملهور شده و چند ضربه به او میزند. عمر در اثر همان جراحتها از دنیا میرود.
📚تاريخ طبری،ج۴،ص:۱۹۱.
#نهم_ربیع
#قتل_عمر
🆔 @Qasas_school
⁉️ پرسش: آیا حادثه قتل عمربنخطاب در نهم ربیعالاول بوده؟
📜 اقوال مورخان:
1⃣ طبری: «عمر شب چهارشنبه، سه روز مانده از ذیالحجه وفات کرد.»
طبری پنج قول دیگر هم ذکر کرده که همه اقوال مرتبط با ذیالحجه است.
2⃣ یعقوبی: «چهارشنبه، چهارشب مانده از ذیالحجه عمر مُرد».
3⃣ ابنسعد هم چهارشنبه، چهارشب مانده از ذیالحجه را پذیرفته.
4⃣ مسعودی، ابناعثم و بلاذری هم همین قول را دارند.
5⃣ علمای شیعه که مرگ عمر را در ذیالحجه دانستهاند: ابنادریس حلی، شیخ مفید و... .
نکتهی مهم آنکه شیخ مفید و علامه مجلسی قول مرگ عمر در ذیالحجه را به تمام علمای شیعه نسبت میدهند.
📚 طبری، ج۴، ص۱۹۳؛ یعقوبی: ج۲، ص۱۵۹؛ طبقاتالکبری: ج۳، ص۲۷۸و۳۶۵؛ بحارالانوار، ج۳۱، ص۱۱۹؛ مسارالشیعه، ص۴۲؛ المعجم طبرانی، ج۱، ص۷۰.
#نهم_ربیع
#قتل_عمر
🆔 @Qasas_school
⁉️ پرسش۲: پس چرا عدهای نهم ربیع را روز فوت عمربنخطاب میدانند؟
🔹مهمترین دلیل این افراد روایتی است منقول در بحارالانوار که به روایت احمدبناسحاق مشهور است. در این روایت آمده: "فردی به نام احمدابناسحاق در روز #نهم_ربیع به خدمت امام عسکری میرسد و میبیند حضرت این روز را به روز عید معرفی کرده و دستور به برپایی جشن و شادی داده و سپس حضرت میفرماید رسول خدا و امیرمومنان و حسنین نیز این روز را پیش از آنکه حادثه قتل عمر در آن اتفاق بیافتد جشن میگرفتند و سپس از زبان امیرالمومنین صفاتی و اسامی برای این روز ذکر میکند از جمله نام «یوم رفعالقلم» یعنی روز برداشتن تکلیف. چون عدهی اندکی باور دارند در این روز شیعیان هرگناهی مرتکب شوند یا هر واجبی را ترک نمایند، ایرادی ندارد.
🔸اما روایت احمدبناسحاق چند ایراد اساسی دارد:
1⃣ فقط همین یک روایت با چنین مضامینی وجود دارد و روایت دیگری با چنین مضامینی که تأییدکننده محتوای آن باشد، نداریم.
2⃣ این روایت در کتبی که از قرن شش به بعد نوشته شده موجود است. کتبی مانند: مصباحالانوار، المحتضر، انوارالنعمانیه. پس در کتب دست اول اثری از این روایت نیست.
3⃣ نام راویان حدیث، در هیچ کتاب رجالی وجود ندارد. یعنی علمای این رشته این افراد را نمیشناسند و نامی از آنها نبردهاند و مهمتر آنکه این راویان هیچ حدیث دیگری را روایت نکردهاند.
4⃣ از لحاظ محتوایی این روایت دارای مضامینی است که امکان صدور آن از معصوم وجود ندارد. مانند همین تعبیر "رفعالقلم".
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۳۱، ص۱۲۱.
#نهم_ربیع
#قتل_عمر
🆔 @Qasas_school
🔰ابولؤلؤ عامل ترور عمربنخطاب
🔴 ابولؤلؤ را فردی ایرانی و غلام مغیرهبنشعبه معرفی کردهاند.
⚫️ برخی درباره او معتقدند که محب و شیعه امیرالمومنین بود و با قتل عمر خواست انتقام مصائب اهل بیت را بگیرد.
🔴 سپس افسانهای پیرامون وی ساختهاند بدین مضمون که او پس از کشتن عمر به طرز معجزهآسایی(به کمک حضرت امیر) از مدینه فرار کرد و به کاشان آمد و آنجا زندگی کرد تا به مرگ طبیعی مُرد و اکنون مرقد او با نام باباشجاعالدین محل زیارت برخی است.
⚫️ اما منابع تاریخی، شیعه و محب اهل بیت بودن ابولؤلؤ را نه تنها اثبات نکرده بلکه وی را غیرمسلمان دانستهاند. لذا بسیار بعید است که انگیزه او برای ترور عمر، برای انتقام از مصائب اهل بیت باشد.
🔴 همچنین تاریخ میگوید: ابولؤلؤ پس از قتل عمر وقتی خود را گرفتار چنگ مسلمانان یافت، خودکشی کرد و فرار او افسانهای اغراقآمیز بیش نیست. لذا این قدسیسازی و بزرگ شمردن شخصیت وی اساسی ندارد.
⚫️ عبیدالله پسر عمربنخطاب هم برای انتقام از ابولؤلؤ، همسر و دختر خردسال وی و یک ایرانی مسلمان به نام هرمزان را به قتل رساند. در نقلی آمده که جامعه اسلامی وقتی برای قصاص عبیدالله پا پیش نهاد، عثمان که به خلافت رسیده بود وی را فراری داد. زمانی که امام علی به خلافت رسید عبیدالله از ترس قصاص به معاویه پیوست و در جنگ صفین کشته شد.
📚 یعقوبی، ج۲، ص۱۶۰و۱۶۱؛ مفید، الجمل، ص۱۷۵و۱۷۶.
#نهم_ربیع
#قتل_عمر
🆔 @Qasas_school
🔰 عصر زعامت و معاضدت زنان اهلبیت!
✍🏻 روحالله شمسیکوشکی
🟡 در دوره چهارم امامت (بعد از امامرضا تا ابتدای دوران غیبت) که دوره حِرمان و خفقان امامان شیعه است، میبینیم که یکدفعه نقش زنان اهلبیت پررنگ میشود!
⚫️در این دوره زنان بسیار بافضیلت، عالم، مدیر و مدبری از اهلبیت وجود دارند که در شرایط تنگنای ائمه، بخشی از وظایف امامت به دوش آنها میافتد!
🔺زنانی مثل:
- حکیمه خاتون (عمه امام عسکری)
- سبیکه قبطیه (مادر امام جواد)
- سمانه مغربیه (مادر امام هادی)
- حُدیثه (مادر امام عسکری)
- ملیکا (مادر امام زمان)
- زینب (دختر امام جواد)
و حتی امّحبیبه (همسر امام رضا و خواهر مأمون)
▪️نکته جالبتر اینکه:
تمام این زنان و تمام این دوره زعامت زنانه بعد از حضرت فاطمه معصومه بود و باید ایشان را آغازگر و سرسلسله این نسل تاریخی از زنان دانست!
▪️پینوشت: متأسفانه به این برهه و این زاویه از تاریخ شیعه توجه چندانی صورت نگرفته و تقریباً هیچ پژوهش مستقلی در این باب انجام نشده است.
🆔 @Qasas_school
🔰 تکمله بر مطلب پیش👆
⚫️ در اینکه مقام حضرت معصومه به عنوان یکی از پیشتازان عرصه همیاری و همراهی با امام زمان و ولیّ عصر خویش، مقامی بسیار والاست شکی وجود ندارد. اما زنان دیگری نیز در تاریخ شیعه از خانه اهلبیت چون ستارهای درخشیدهاند که کنشگری برخی از آنها پیش از حضرت معصومه بوده است. زنانی چون امّاحمد، همسر امام کاظم(علیهالسلام) و مادر حضرت شاهچراغ.
🟡 درباره ویژگیهای شخصیتی این بانو در آینده ذیل پرونده #ازدواج_های_تاریخی سخن خواهیم گفت. اما اکنون به همین میزان بسنده کنیم که وی در عصر رقابت زنان درباری برای بر تخت نشاندن ولیعهدها میزیست. یعنی عصری که خیزران و زبیده و... برای خلافت فرزندان خویش دست به هرکاری میزدند.
اماحمد نیز درحالیکه میتوانست از این الگوی رایج پیروی کرده و برای پسران خود مقام امامت را قاپ زده و نحله و فرقهی جدیدی در میان شیعیان و پیروان امام معصوم پدید آورد، اما هرگز به این مسیر کشیده نشد و آنقدر مورد وثوق امام کاظم بود که حضرت موسیبنجعفر وصایا و ودیعههای امامت را به عنوان امانت به ایشان سپرد تا به امام بعدی یعنی حضرت رضا(سلامالله علیه) برساند.
#زنان_اهلبیت
🆔 @Qasas_school
🔰 عمرمختار| به مناسبت ۱۷سپتامبر
🔹 #عمر_مختار ۹۳سال قبل در چنین روزی یعنی ۱۷ سپتامبر ۱۹۳۱ توسط استعمار ایتالیایی به دار آویخته شد، چرا که برای استقلال کشورش با آنان میجنگید.
🔸 او شخصیت تاثیرگذاری در جهان عرب بود و مبارزانی مانند #عزالدین_القسام او را الگوی خود قرار دادند و حتی برای جهاد در کنار او به سمت لیبی رفتند. در لیبی او را با لقب «شیر صحرا» میشناسند.
🔹نامش در تاریخ جنبشهای ضداستعماری به «شیخ المجاهدین» ثبت و امروزه برای حامیان اسلام سیاسی چهره ای محترم و عزیز است.
🔸در لیبی دانشگاهی به نام او وجود دارد و چهرهاش روی اسکناسهای ده دیناری دیده میشود. تقریباً در همه کشورهای عربی، خیابانی به نام او وجود دارد.
🔹سال ۱۹۸۱ مصطفی عقاد، کارگردان معروف سوری، بخشی از زندگی عمر مختار را در فیلمی به نام شیر صحرا بازآفرینی کرد که در آن آنتونی کوئین بازیگر نقش اصلی بود. جالب اینکه بیشتر هزینه ساخت این فیلم را معمر قذافی، مستبد سرنگونشده لیبی پرداخت، زیرا هم به عمر مختار علاقه و ارادت داشت و هم در توهماتش خود را وارث و جانشین او میدید.
🔸 عمرمختار معلمی بود که نه از جاهطلبی، که به جبر شرایط زمانه سلاح به دست گرفت و زندگی خود را وقف مبارزه با دشمنان کشورش کرد. وی در جنزور، روستای کوچکی نزدیک ساحل مدیترانه متولد شد. پدرش را همان کودکی از دست داد و در یتیمی و فقر رشد کرد. شیخی که سرپرستی عمر مختار را پذیرفت هم شرایط تحصیل او را مهیا کرد و هم واسطه آشنایی او با مفاهیمی مثل استعمار و استقلال شد. در علوم دینی تحصیل کرد و معلم قرآن شد. رفتهرفته به چنان اعتبار و محبوبیتی دست یافت که برای حل وفصل دعواها و اختلافات قبایل به او رجوع میکردند و او هم با درایت مردی عاقل و سرد و گرم چشیده، مشکلات و تضادها را به بهترین شکل ممکن چاره میکرد.
🔹عمر مختار هرچه جلوتر رفت بیشتر و بیشتر از استعمار و مداخله خارجی بیزار شد و با جنبشهای ضد استعماری که فراتر از لیبی در سراسر نواحی شمالی افریقا فعال بودند – و به جز ایتالیاییها با فرانسویها و انگلیسیها هم میجنگیدند – همکاری کرد و یکی از مردان محوری این جریان شد. بعد از حمله تجاوزکارانه ایتالیا به لیبی که مبارزه شدت گرفت، عمر مختار عملاً به رهبر نیروهای مقاومت کشورش تبدیل شد و فرماندهی جنگ با دشمن اشغالگر را به عهده گرفت.
🔸 او سپاه بزرگی نداشت، اما استاد جنگ در صحرا بود. به جغرافیای منطقه تسلط داشت و از این برتری برای طراحی عملیاتهای کمین و غافلگیری، و نیز قطع خطوط ارتباطی و تدارکاتی دشمن بهره میبرد. دو دهه با فراز و نشیب بسیار با ایتالیاییها جنگید و سرانجام در یکی از درگیریها زخمی شد و به اسارت افتاد. مدت کوتاهی در زندان ایتالیاییها ماند و بعد از برگزاری دادگاهی با حکم از پیش معلوم، جلوی چشم اعضای قبیله و هوادارانش به دار آویخته شد.
📚 برگرفته از سایت مُسْلِمْنا
🆔 @Qasas_school
🔰 علی شمقدری، حسنکبابی، آیهالله قمی و دیگران
🔺بهمناسبت ۲۷شهریور، سالروز وفات علی شمقدری یار دیرین رهبرانقلاب
🟡 در بهمن ۱۳۴۱ جريان لوايح ششگانه و همان داستان معروف انجمنهاى ولايتى و ايالتى پيش آمده بود. فتوايى از امام خمينى (ره) پخش شده بود به اين مضمون كه تقيه حرام است. آقاى حسنى (چهكندى معروف به حسن كبابى) هم بر همين اساس به آن پاسبان حمله كرده بود. كار آقاى حسنى، شروع ناآرامىهاى مشهد بود و شلوغىها بعد از آن اتّفاق افتاد.
⚫️ جريان هم از اين قرار بود كه پاسبانى به نام غلامعلى شباهنگ جلوى چشم آقاى حسنى اعلاميۀ امام خمينى (ره) را از روى ديوار كنده و پاره كرده بود. حسنى هم كارد را از زير بغلش درآورده بود و طرف را ناكار كرده بود. تبعات كشتهشدن پاسبان شباهنگ خيلى زياد بود. حسنى دستگير شد. عدهاى از علما متأسّفانه از كار ايشان ابراز برائت كردند. ولى آيتالله قمى پاى كار حسنى ايستاد.
🟡 مردم مشهد به هيجان آمده بودند و حالا ما رسيده بوديم به روز ۱۲ محرّم كه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود. رفتم سمت بازار بزرگ، طرف خانۀ آيتالله قمى. آنجا هم درگيرى بود. آقاى قمى امام جماعت شبستان گرم مسجد گوهرشاد بودند. مقابل خانۀ آقاى قمى متوجه شدم كه آقاى قمى را دستگير كردهاند. آقاى قمى يك سرى باديگارد داشت ازجمله اكبر لباسفروش كه خيلى آدم قوىهيكلى بود. همۀ اينها را جلوى خانۀ آقاى قمى كتك زده بودند. همين اكبر هم كتك مفصّلى خورده بود.
⚫️ خلاصه من آن روز تا شب، ديروقت، خانه نرفتم. تا شب در خيابانها راه مىرفتم. به همهجا سرك كشيدم؛ جاهايى كه اجتماع بود، اعتراض بود. از همان روز پانزده خرداد من خيلى چيزها را گذاشتم كنار. اصلاً آدم ديگرى شدم. راهى را شروع كردم كه ديگر هرگز عوض نكردم و حتى هرگز در ادامۀ آن سرد نشدم و شك هم نكردم.
📚متولد چهل و دو، خاطرات علی شمقدری
🆔 @Qasas_school