🔺قارون دوران
🔶 چنانچه بسیاری از ما که حرف از تمدنسازی میزنیم، الگوهای آمریکایی پیش چشممان رژه میرود. سازههای عظیم دوحه و دوبی در چشممان گردش میکند.
🔹 سپس به این نتیجه میرسیم: تمدن همین است و ما باید راهبری سامان خود را به آنها بسپاریم که این مسیر را رفتهاند. باید اعتراف کنیم که بلد نیستیم و دنبال دیگرانی که بلدند راه بیافتیم. تقلید کنیم و شبیه شویم و نزدیک.
🔹 قارونهای زمان، با نمایش همه زینتهایشان در المپیکها و جام جهانیها، در سریالها و فیلمها و مستندهایشان، ما را میکنند اصحاب «ایکاش». نازلترین سطح آن هم میشود آرزوهای سخیفی مانند: «ایکاش» من موشی بودم در خیابانهای پاریس! «ایکاش» من مویی از یال اسبی بودم در کمرکش کوههای اروپا. «ایکاش» من تاری از سبیل گربهای بودم در ...
🔹 حسرت، تحقیر میآورد و تحقیر سرسپردگی. سرسپردگی هم روی دیگر سکه قدرت است. یکی زور میگوید و دیگری زور میشنود. یکی ظلم میکند و دیگری ظلم میپذیرد. یکی «قربان» است و دیگری «بله قربانگو».
‼ مردمی که موسی آنها را از دریا عبور داده بود، اکنون در قطرهای غرق شده بودند. ما هم مردمی هستیم که در 22 بهمن 57 از دریای استبداد و استعمار عبور داده شدهایم... مبادا در قطرهها و قطرها غرق شویم.
خداوند در ادامه قصه، از سرنوشت این تمدنهای با حظ و کیف و بهره زیاد میگوید... منتظر باشید!!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
11.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلاخی_تاریخ
🎥 یوسف اباذری، استاد دانشگاه:
(مضمون مباحث👇)
🎬 وقتی مردم میخواهند دوباره «شاه» برگردد، یعنی تجربه سیاسی از مشروطه تا به حال، به نسل امروز منتقل نشده است.
🎬 نسلی میتواند بگوید «رضاشاه روحت شاد» که هیچ چیز از تاریخ ایران نمیداند.
راه انتقال تجربه تاریخی هم قصهنویسی و قصهگویی است چراکه ما را وادار میکند نسل به نسل در قالب پند و اندرز و حکمت و... روی تجریبات خود تامل کنیم. درحالیکه اطلاعات و دادهی صرف، این کار را نمیکند.
🎬 اگر انتقال تجربه از طریق قصه صورت نگیرد، حاصلش کودک شدن مردم است. ملت میشود یک بچهای که تازه به دنیا آمده. بدون هیچ تجربهای. لذا دنیا را به همان شکلی میبیند که با اطلاعات به او توضیح میدهند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☀️رستاخیزِ نبوت
برشی از سخنرانی آیتالله #خامنهای در سلسله جلسات ماه رمضان ۱۳۵۳، در مسجد امام حسن (ع) مشهد، پیرامون #بعثت
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#شهید_مالکوم_ایکس
🔶 ما عادت کردهایم عنوان «شهید» را پیشوند آن دسته از اسامی ببینیم که با جهان ما مأنوس هستند؛ شهید حسین خرازی، شهید ابراهیم همت، شهید احمد کاظمی و...
🔹 شاید در وهله اول برای ما عنوان «شهید مالکوم ایکس» نامأنوس باشد اما درعینحال جذاب هم هست.
🔶 شهید مالکوم ایکس یا شهید ملک شبّاز، نام یک سیاهپوست آمریکایی است که بعد از یک کودکی و نوجوانی پرماجرا، در سنین جوانی با اسلام آشنا میشود و بعد از یک سفر حج، گرایش به تشیع در او تشدید شده و عاقبت به رهبر فکری و سیاسی و معنوی بخش مهمی از مسلمانان آمریکا بدل میشود.
🔹 شخصیتی که برخی اسلام آوردن افرادی نظیر بوکسور معروف «محمدعلی کِلی» را هم حاصل تلاشهای او میدانند.
🟥 مسلمانی که عاقبت حین سخنرانی در منهتن طی یک عملیات تروریستی در سال ۱۹۶۵ توسط سه نژادپرست مسلح به نام "تالماج هایر"، "نورمن باتلر" و "تامس جانسن" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن ۳۹ سالگی به آسمان پر کشید.
پ.ن: عکس مالکوم ایکس و محمدعلی کلی در کنار یکدیگر..
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شهید_مالکوم_ایکس
🔺 امروز یعنی 21 فوریه، سالروز شهادت مالکوم ایکس است.
🔰 مردی که رهبر معظم انقلاب در سال 95، آغاز بیانات خود در ششمین کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین را با نام او اینگونه رقم زد: «من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قلهواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.»
🔺 ما نیز این شهید را به یک فاتحه مهمان کنیم..
پ.ن: فیلم صحبت رهبری و بریدهای از سخنرانی شهید مالکوم ایکس
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔖بهمناسبت سوم اسفندماه
♨️ روئیدن شجرهی دیکتاتوری، در زمین جریان روشنفکری سکولار
آیا پس از تجربهی تاریخی قدرت گرفتن جریان روشنفکری سکولار در دوران پس از مشروطه، باز میتوان به شعارهای آنها پیرامون «آزادی» و «اداره کشور» اعتماد کرد؟
🔸سوم اسفندماه ۱۲۹۹ را با کودتای آن میشناسند. کودتایی که در میان ورود چهرههای جدید به میدان قدرت، رضاخان را هم رسما وارد عرصه سیاست کرد و در واقع سکوی پرتابی شد برای تبدیل کردن رضاپالانی به رضاشاه.
🔸درباره «چرایی و چگونگی کودتا» بسیاری از تاریخپژوهان، سراغ عوامل این رخداد رفتهاند و در پاسخ، سخن از عامل اصلی کودتا راندهاند؛ یعنی انگلیس! به دیگر سخن اگر شما از برخی تاریخپژوهان بپرسید «چرا کودتا رخ داد؟» به شما میگویند «چون انگلیس خواست» و اگر پرسش کنید «چگونه کودتا رقم خورد؟» به شما میگویند «انگلیس برنامهریزی کرد».
🔹این بررسی به چنان کلیشهای تبدیل شده که فردی مانند آبراهامیان در کتاب «تاریخ ایران مدرن» برای درانداختن طرحی نو در این مورد، اصل سوال «آیا رضاخان عامل انگلیس بوده یا خیر؟» را سوالی انحرافی قلمداد میکند و در تمام کتاب سعی دارد رفتارهای رضاشاه را در راستای مدرنیزاسیون تحلیل نموده و حکومت وی را موفق ارزیابی نماید. (یرواند آبراهامیان، تاریخ ایران مدرن، ص128)
🔹اما سیروس غنی از نویسندههای نامآشنا در حوزه تاریخ سعی میکند از منظری دیگر نقش انگلیسیها را در کودتا و سپس روی کارآوردن رضاخان مورد واکاوی قرار دهد. او در کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها» به زمینهها و اقتضائات و شرایط عصری ایران و تاحدی جهان پرداخته و تلاش میکند با تشریح وضعیت غیرقابل تحمل پیش از ظهور رضاخان، مبنی بر اسناد بریتانیایی، ایران را نیازمند وجود چنین شخصیتی دانسته و سپس دستاوردهای رضاشاه را به طور ضمنی ستایش کند.
🔻نکتهی مهمی که در حاشیهی این مباحث دستگیر ما میشود، یافتن یک تصویر شفاف و واضح از بیعرضگی، بیتدبیری و فساد جریان روشنفکر سکولاری است که پس از مشروطه و نشستن بر اریکه قدرت، با خشونت تمام مخالفان خود را با قتل و ترور و تبعید و... از میدان بیرون کردند و چنان فضایی ساختند که جامعهی انقلاب کرده و مشروطهخواه را به تحمل دیکتاتوری رضاشاه واداشتند.
🔻به نظر میرسد این تجربهی تاریخی مهم باید مورد بازخوانی قرار گیرد تا مبادا با سلاخی تاریخ و عدم انتقال آن به نسلهای بعدی، رؤیای آینده را به کابوس بدل سازیم.
✍سیدمیثم میرتاجالدینی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به این فیلم خوب نگاه کنید. به فرم. به فضای اتاق. به آدمهایش. به امام. به حالت نشستنش، به لباس غیررسمیاش. به آرامشش. به لبخند عمیق و معنادارش. به حدسزدنهایش. به رفتنش. به زدن دست بر کمر. به بیاعتناییهایش. سپس به محتوای کلامش دقت کنید. به اینکه اصلاح دنیا زمانی رقم میخورد که باوری به ورای دنیا ایجاد شود و جنگ زمانی تمام میشود که از طبیعت پا فراتر بگذاریم.
سپس میگوید یا نفهمیدید یا خودتان را به نفهمی زدهاید. در هر صورت برای من قابل پیشبینی بود نتوانید جواب مرا بدهید وقتی گفتم که «خدا هست» و وقتی گفتم: «از این پس کمونیسم را باید در موزههای تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺 خمینیِ امام اینها را به که میگوید؟ به ادوارد شوارد نادزه. وزیر امور خارجه شوروی که ادعای ابرقدرت بودن داشت. او در هفتم اسفند 1367، مثل چنین روزی، آمده بود پاسخ نامه امام به گورباچوف را بدهد. آمده بود زمین بازی را عوض کند. شاید بازی بدهد. اما نتوانست. از استرس آغاز صحبتهایش مشخص است. از حیرتی که کرده.
🔶 شوارد نادزه گرفتار روح بزرگی شد که بازی خوردنش امری محال مینمایاند. تکرار و تاکید میکنم، فیلم پست قبل را ببینید. خمینیِ امام، اشداء علی الکفار را این بار لباس دیگری پوشاند. این خاصیت مردان خداست که جلوههای مختلف آیات را نشانگر میشوند. این خاصیت قرآنهای ناطق است.
💠 پ.ن: نامه امام به گورباچوف هم خواندنی است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school