هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔖بهمناسبت سوم اسفندماه
♨️ روئیدن شجرهی دیکتاتوری، در زمین جریان روشنفکری سکولار
آیا پس از تجربهی تاریخی قدرت گرفتن جریان روشنفکری سکولار در دوران پس از مشروطه، باز میتوان به شعارهای آنها پیرامون «آزادی» و «اداره کشور» اعتماد کرد؟
🔸سوم اسفندماه ۱۲۹۹ را با کودتای آن میشناسند. کودتایی که در میان ورود چهرههای جدید به میدان قدرت، رضاخان را هم رسما وارد عرصه سیاست کرد و در واقع سکوی پرتابی شد برای تبدیل کردن رضاپالانی به رضاشاه.
🔸درباره «چرایی و چگونگی کودتا» بسیاری از تاریخپژوهان، سراغ عوامل این رخداد رفتهاند و در پاسخ، سخن از عامل اصلی کودتا راندهاند؛ یعنی انگلیس! به دیگر سخن اگر شما از برخی تاریخپژوهان بپرسید «چرا کودتا رخ داد؟» به شما میگویند «چون انگلیس خواست» و اگر پرسش کنید «چگونه کودتا رقم خورد؟» به شما میگویند «انگلیس برنامهریزی کرد».
🔹این بررسی به چنان کلیشهای تبدیل شده که فردی مانند آبراهامیان در کتاب «تاریخ ایران مدرن» برای درانداختن طرحی نو در این مورد، اصل سوال «آیا رضاخان عامل انگلیس بوده یا خیر؟» را سوالی انحرافی قلمداد میکند و در تمام کتاب سعی دارد رفتارهای رضاشاه را در راستای مدرنیزاسیون تحلیل نموده و حکومت وی را موفق ارزیابی نماید. (یرواند آبراهامیان، تاریخ ایران مدرن، ص128)
🔹اما سیروس غنی از نویسندههای نامآشنا در حوزه تاریخ سعی میکند از منظری دیگر نقش انگلیسیها را در کودتا و سپس روی کارآوردن رضاخان مورد واکاوی قرار دهد. او در کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها» به زمینهها و اقتضائات و شرایط عصری ایران و تاحدی جهان پرداخته و تلاش میکند با تشریح وضعیت غیرقابل تحمل پیش از ظهور رضاخان، مبنی بر اسناد بریتانیایی، ایران را نیازمند وجود چنین شخصیتی دانسته و سپس دستاوردهای رضاشاه را به طور ضمنی ستایش کند.
🔻نکتهی مهمی که در حاشیهی این مباحث دستگیر ما میشود، یافتن یک تصویر شفاف و واضح از بیعرضگی، بیتدبیری و فساد جریان روشنفکر سکولاری است که پس از مشروطه و نشستن بر اریکه قدرت، با خشونت تمام مخالفان خود را با قتل و ترور و تبعید و... از میدان بیرون کردند و چنان فضایی ساختند که جامعهی انقلاب کرده و مشروطهخواه را به تحمل دیکتاتوری رضاشاه واداشتند.
🔻به نظر میرسد این تجربهی تاریخی مهم باید مورد بازخوانی قرار گیرد تا مبادا با سلاخی تاریخ و عدم انتقال آن به نسلهای بعدی، رؤیای آینده را به کابوس بدل سازیم.
✍سیدمیثم میرتاجالدینی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
16.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به این فیلم خوب نگاه کنید. به فرم. به فضای اتاق. به آدمهایش. به امام. به حالت نشستنش، به لباس غیررسمیاش. به آرامشش. به لبخند عمیق و معنادارش. به حدسزدنهایش. به رفتنش. به زدن دست بر کمر. به بیاعتناییهایش. سپس به محتوای کلامش دقت کنید. به اینکه اصلاح دنیا زمانی رقم میخورد که باوری به ورای دنیا ایجاد شود و جنگ زمانی تمام میشود که از طبیعت پا فراتر بگذاریم.
سپس میگوید یا نفهمیدید یا خودتان را به نفهمی زدهاید. در هر صورت برای من قابل پیشبینی بود نتوانید جواب مرا بدهید وقتی گفتم که «خدا هست» و وقتی گفتم: «از این پس کمونیسم را باید در موزههای تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺 خمینیِ امام اینها را به که میگوید؟ به ادوارد شوارد نادزه. وزیر امور خارجه شوروی که ادعای ابرقدرت بودن داشت. او در هفتم اسفند 1367، مثل چنین روزی، آمده بود پاسخ نامه امام به گورباچوف را بدهد. آمده بود زمین بازی را عوض کند. شاید بازی بدهد. اما نتوانست. از استرس آغاز صحبتهایش مشخص است. از حیرتی که کرده.
🔶 شوارد نادزه گرفتار روح بزرگی شد که بازی خوردنش امری محال مینمایاند. تکرار و تاکید میکنم، فیلم پست قبل را ببینید. خمینیِ امام، اشداء علی الکفار را این بار لباس دیگری پوشاند. این خاصیت مردان خداست که جلوههای مختلف آیات را نشانگر میشوند. این خاصیت قرآنهای ناطق است.
💠 پ.ن: نامه امام به گورباچوف هم خواندنی است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📆 16 اسفند 1329 (همانند چنین روزی) رزمآرا نخست وزیر وقت، که به گمان ملت ایران مانع اصلی ملی شدن صنعت نفت بود، به ضرب سه گلوله کشته شد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
♦️ گلولهها را این مردی که در تصویر میبینید شلیک کرد.
خلیل طهماسبی معروف به اوس خلیل. از اعضای فعال فدائیان اسلام.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
⁉️ اما چرا رزمآرا ترور شد؟
🔺 بدین علت که اولا جلوی متجلی شدن اراده ملت برای ملی کردن نفت را گرفته بود و ثانیا روح بزرگ ایرانی را تحقیر کرد با گفتن این جمله: «ایرانیها که توان ساخت لولهنگ [آفتابه گِلی] ندارند، چگونه میخواهند نفت را ملی کنند؟»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔰 رهبر معظم انقلاب در تحلیل این واقعه فرمود:
«همهی ابزارهای فرهنگی و تبليغی در طول صد سال يا بيشتر بهکار گرفته شد، تا اين ملت را به خودشان بدبين کنند. يکي از شخصيتهای سرشناس معروف میگفت: ايراني، يک لولهنگ نمیتواند بسازد! - لولهنگ يعني آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست میکردند. اينجور اين ملت را تحقير میکردند. اين ملت حالا در زمينههای زيستی، در زمينهی فعاليتهای گوناگون علمی، تحقيقی کارهايی میکند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار میدهد؛ اين، شوخی نيست. اين مسأله به ملت ما، به شما جوانها، در هرجا که هستيد و در هر قسمتی که کار میکنيد، هشدار میدهد که قدر خودتان را بدانيد، حرکت کنيد، نااميد نشويد؛ شماها میتوانيد. شما آن نسلی هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آيندهی اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد»
🔰 مرحوم آیهالله کاشانی نیز در تحلیل ماجرای کشته شدن رزمآرا بیان بسیار جالبی دارد. او به اراده مردم اشاره میکند و این اراده را به عنوان یک اصل مشروعیت بخش درنظر میگیرد که برای اهل نظر بسیار قابل تامل است.
آیهالله کاشانی: «قاتل رزمآرا بـاید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملّت ایران و برادران مسلمانش عملی شده اسـت و چـون در حکومت ملی قضاوت افکار عمومی محترم اسـت و رزمآرا را افـکار عمومی ملّت ایران محکوم کرده است در حـقیقت حـکم اعدام را افکار عمومی ملت ایران صادر کرده است و شما میدانید که هیئت حـاکمه و قـوانین اجتماعی هر کشور مولود افـکار عـمومی مردم آن کـشور مـیباشد و خـلیل طهماسبی مجری اراده قاطبه ملت ایـران بـوده است.»
📚 ایـران مـا، شمارهی 41، مورخهء 23/2/30(متن مصاحبهء آیة ا...کـاشانی)؛ «گـذشته چـراغ راه آینده است» ،جـبههی آزادی مـردم ایران، ص 510.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فردا ۲۹ اسفند ماه مصادف با ۲۰ مارس، سالروز حملهی آمریکاست به عراق. حملهای که نتایج فاجعهبار آن هنوز دامنگیرِ عراق است. به همین مناسبت شاید خواندن این خاطره از قلمِ سیدجواد نقوی تاملبرانگیز باشد.
🏫 مدرسهی تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school