🔺اصحاب «ایکاش»
🔰 قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيمٍ (قصص/79)
بخشی از مردم فریفتهی این دارایی و زینت فریبا شدند و شدند از اصحاب «ایکاش».
حسرتی بر دلهایشان نشست که «ایکاش» ما نیز مثل قارون از چنین ثروت هنگفتی برخوردار بودیم.
‼دقت کنید!! آنها نمیگفتند «ایکاش» ما با تلاش به چنین جایگاهی برسیم! بلکه میگفتند «ایکاش» به ما هم مثل آنچه به قارون داده شده، اعطا میشد.
🔺 این حرف نمایانگر یک باور مهم است و آن اینکه ما این میزان از ثروت و سرمایه را هرگز به دست نخواهیم آورد. بلکه فقط میشود هوس کرد و برایش خیال بافت.
🔹 #قارون هم جایگاه خود و ثروتش را دست نیافتنی جلوه میداد. خاص و ویژه بودن خود را به رخ میکشید که هرکسی مثل من نخواهد شد.
🔸 بنیاسرائیل هم باور داشتند این میزان دارایی، عادی نیست. قارون بنده برگزیدهای است که به او دادهاند. پس به راستی چرا نباید سامان تمام امور شخصی و اجتماعی خود را به کسی بسپاریم که چنین حظ عظیم و بهره وافری دارد؟ اگر دنبال یک نظم اجتماعی میگردیم و در پی ساخت یک تمدن گام برمیداریم، راهبر این مسیر کسی نیست جز قارون!!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺قارون دوران
🔶 چنانچه بسیاری از ما که حرف از تمدنسازی میزنیم، الگوهای آمریکایی پیش چشممان رژه میرود. سازههای عظیم دوحه و دوبی در چشممان گردش میکند.
🔹 سپس به این نتیجه میرسیم: تمدن همین است و ما باید راهبری سامان خود را به آنها بسپاریم که این مسیر را رفتهاند. باید اعتراف کنیم که بلد نیستیم و دنبال دیگرانی که بلدند راه بیافتیم. تقلید کنیم و شبیه شویم و نزدیک.
🔹 قارونهای زمان، با نمایش همه زینتهایشان در المپیکها و جام جهانیها، در سریالها و فیلمها و مستندهایشان، ما را میکنند اصحاب «ایکاش». نازلترین سطح آن هم میشود آرزوهای سخیفی مانند: «ایکاش» من موشی بودم در خیابانهای پاریس! «ایکاش» من مویی از یال اسبی بودم در کمرکش کوههای اروپا. «ایکاش» من تاری از سبیل گربهای بودم در ...
🔹 حسرت، تحقیر میآورد و تحقیر سرسپردگی. سرسپردگی هم روی دیگر سکه قدرت است. یکی زور میگوید و دیگری زور میشنود. یکی ظلم میکند و دیگری ظلم میپذیرد. یکی «قربان» است و دیگری «بله قربانگو».
‼ مردمی که موسی آنها را از دریا عبور داده بود، اکنون در قطرهای غرق شده بودند. ما هم مردمی هستیم که در 22 بهمن 57 از دریای استبداد و استعمار عبور داده شدهایم... مبادا در قطرهها و قطرها غرق شویم.
خداوند در ادامه قصه، از سرنوشت این تمدنهای با حظ و کیف و بهره زیاد میگوید... منتظر باشید!!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلاخی_تاریخ
🎥 یوسف اباذری، استاد دانشگاه:
(مضمون مباحث👇)
🎬 وقتی مردم میخواهند دوباره «شاه» برگردد، یعنی تجربه سیاسی از مشروطه تا به حال، به نسل امروز منتقل نشده است.
🎬 نسلی میتواند بگوید «رضاشاه روحت شاد» که هیچ چیز از تاریخ ایران نمیداند.
راه انتقال تجربه تاریخی هم قصهنویسی و قصهگویی است چراکه ما را وادار میکند نسل به نسل در قالب پند و اندرز و حکمت و... روی تجریبات خود تامل کنیم. درحالیکه اطلاعات و دادهی صرف، این کار را نمیکند.
🎬 اگر انتقال تجربه از طریق قصه صورت نگیرد، حاصلش کودک شدن مردم است. ملت میشود یک بچهای که تازه به دنیا آمده. بدون هیچ تجربهای. لذا دنیا را به همان شکلی میبیند که با اطلاعات به او توضیح میدهند.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️رستاخیزِ نبوت
برشی از سخنرانی آیتالله #خامنهای در سلسله جلسات ماه رمضان ۱۳۵۳، در مسجد امام حسن (ع) مشهد، پیرامون #بعثت
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
#شهید_مالکوم_ایکس
🔶 ما عادت کردهایم عنوان «شهید» را پیشوند آن دسته از اسامی ببینیم که با جهان ما مأنوس هستند؛ شهید حسین خرازی، شهید ابراهیم همت، شهید احمد کاظمی و...
🔹 شاید در وهله اول برای ما عنوان «شهید مالکوم ایکس» نامأنوس باشد اما درعینحال جذاب هم هست.
🔶 شهید مالکوم ایکس یا شهید ملک شبّاز، نام یک سیاهپوست آمریکایی است که بعد از یک کودکی و نوجوانی پرماجرا، در سنین جوانی با اسلام آشنا میشود و بعد از یک سفر حج، گرایش به تشیع در او تشدید شده و عاقبت به رهبر فکری و سیاسی و معنوی بخش مهمی از مسلمانان آمریکا بدل میشود.
🔹 شخصیتی که برخی اسلام آوردن افرادی نظیر بوکسور معروف «محمدعلی کِلی» را هم حاصل تلاشهای او میدانند.
🟥 مسلمانی که عاقبت حین سخنرانی در منهتن طی یک عملیات تروریستی در سال ۱۹۶۵ توسط سه نژادپرست مسلح به نام "تالماج هایر"، "نورمن باتلر" و "تامس جانسن" مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن ۳۹ سالگی به آسمان پر کشید.
پ.ن: عکس مالکوم ایکس و محمدعلی کلی در کنار یکدیگر..
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شهید_مالکوم_ایکس
🔺 امروز یعنی 21 فوریه، سالروز شهادت مالکوم ایکس است.
🔰 مردی که رهبر معظم انقلاب در سال 95، آغاز بیانات خود در ششمین کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین را با نام او اینگونه رقم زد: «من قبل از آنکه سخنرانی خودم را شروع کنم، چون امروز سالروز شهادت مالکوم ایکس، رهبر سیاهان مسلمان آمریکاست، از حضّار محترم خواهش میکنم حمد و قلهواللّهی برای روح آن شهید بخوانید.»
🔺 ما نیز این شهید را به یک فاتحه مهمان کنیم..
پ.ن: فیلم صحبت رهبری و بریدهای از سخنرانی شهید مالکوم ایکس
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
🔖بهمناسبت سوم اسفندماه
♨️ روئیدن شجرهی دیکتاتوری، در زمین جریان روشنفکری سکولار
آیا پس از تجربهی تاریخی قدرت گرفتن جریان روشنفکری سکولار در دوران پس از مشروطه، باز میتوان به شعارهای آنها پیرامون «آزادی» و «اداره کشور» اعتماد کرد؟
🔸سوم اسفندماه ۱۲۹۹ را با کودتای آن میشناسند. کودتایی که در میان ورود چهرههای جدید به میدان قدرت، رضاخان را هم رسما وارد عرصه سیاست کرد و در واقع سکوی پرتابی شد برای تبدیل کردن رضاپالانی به رضاشاه.
🔸درباره «چرایی و چگونگی کودتا» بسیاری از تاریخپژوهان، سراغ عوامل این رخداد رفتهاند و در پاسخ، سخن از عامل اصلی کودتا راندهاند؛ یعنی انگلیس! به دیگر سخن اگر شما از برخی تاریخپژوهان بپرسید «چرا کودتا رخ داد؟» به شما میگویند «چون انگلیس خواست» و اگر پرسش کنید «چگونه کودتا رقم خورد؟» به شما میگویند «انگلیس برنامهریزی کرد».
🔹این بررسی به چنان کلیشهای تبدیل شده که فردی مانند آبراهامیان در کتاب «تاریخ ایران مدرن» برای درانداختن طرحی نو در این مورد، اصل سوال «آیا رضاخان عامل انگلیس بوده یا خیر؟» را سوالی انحرافی قلمداد میکند و در تمام کتاب سعی دارد رفتارهای رضاشاه را در راستای مدرنیزاسیون تحلیل نموده و حکومت وی را موفق ارزیابی نماید. (یرواند آبراهامیان، تاریخ ایران مدرن، ص128)
🔹اما سیروس غنی از نویسندههای نامآشنا در حوزه تاریخ سعی میکند از منظری دیگر نقش انگلیسیها را در کودتا و سپس روی کارآوردن رضاخان مورد واکاوی قرار دهد. او در کتاب «ایران، برآمدن رضاخان، برافتادن قاجار و نقش انگلیسیها» به زمینهها و اقتضائات و شرایط عصری ایران و تاحدی جهان پرداخته و تلاش میکند با تشریح وضعیت غیرقابل تحمل پیش از ظهور رضاخان، مبنی بر اسناد بریتانیایی، ایران را نیازمند وجود چنین شخصیتی دانسته و سپس دستاوردهای رضاشاه را به طور ضمنی ستایش کند.
🔻نکتهی مهمی که در حاشیهی این مباحث دستگیر ما میشود، یافتن یک تصویر شفاف و واضح از بیعرضگی، بیتدبیری و فساد جریان روشنفکر سکولاری است که پس از مشروطه و نشستن بر اریکه قدرت، با خشونت تمام مخالفان خود را با قتل و ترور و تبعید و... از میدان بیرون کردند و چنان فضایی ساختند که جامعهی انقلاب کرده و مشروطهخواه را به تحمل دیکتاتوری رضاشاه واداشتند.
🔻به نظر میرسد این تجربهی تاریخی مهم باید مورد بازخوانی قرار گیرد تا مبادا با سلاخی تاریخ و عدم انتقال آن به نسلهای بعدی، رؤیای آینده را به کابوس بدل سازیم.
✍سیدمیثم میرتاجالدینی
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسه تفکرونوآوری نگاه
🔰 @sch_negah
🌐http://www.negahschool.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به این فیلم خوب نگاه کنید. به فرم. به فضای اتاق. به آدمهایش. به امام. به حالت نشستنش، به لباس غیررسمیاش. به آرامشش. به لبخند عمیق و معنادارش. به حدسزدنهایش. به رفتنش. به زدن دست بر کمر. به بیاعتناییهایش. سپس به محتوای کلامش دقت کنید. به اینکه اصلاح دنیا زمانی رقم میخورد که باوری به ورای دنیا ایجاد شود و جنگ زمانی تمام میشود که از طبیعت پا فراتر بگذاریم.
سپس میگوید یا نفهمیدید یا خودتان را به نفهمی زدهاید. در هر صورت برای من قابل پیشبینی بود نتوانید جواب مرا بدهید وقتی گفتم که «خدا هست» و وقتی گفتم: «از این پس کمونیسم را باید در موزههای تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔺 خمینیِ امام اینها را به که میگوید؟ به ادوارد شوارد نادزه. وزیر امور خارجه شوروی که ادعای ابرقدرت بودن داشت. او در هفتم اسفند 1367، مثل چنین روزی، آمده بود پاسخ نامه امام به گورباچوف را بدهد. آمده بود زمین بازی را عوض کند. شاید بازی بدهد. اما نتوانست. از استرس آغاز صحبتهایش مشخص است. از حیرتی که کرده.
🔶 شوارد نادزه گرفتار روح بزرگی شد که بازی خوردنش امری محال مینمایاند. تکرار و تاکید میکنم، فیلم پست قبل را ببینید. خمینیِ امام، اشداء علی الکفار را این بار لباس دیگری پوشاند. این خاصیت مردان خداست که جلوههای مختلف آیات را نشانگر میشوند. این خاصیت قرآنهای ناطق است.
💠 پ.ن: نامه امام به گورباچوف هم خواندنی است.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📆 16 اسفند 1329 (همانند چنین روزی) رزمآرا نخست وزیر وقت، که به گمان ملت ایران مانع اصلی ملی شدن صنعت نفت بود، به ضرب سه گلوله کشته شد.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
♦️ گلولهها را این مردی که در تصویر میبینید شلیک کرد.
خلیل طهماسبی معروف به اوس خلیل. از اعضای فعال فدائیان اسلام.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
⁉️ اما چرا رزمآرا ترور شد؟
🔺 بدین علت که اولا جلوی متجلی شدن اراده ملت برای ملی کردن نفت را گرفته بود و ثانیا روح بزرگ ایرانی را تحقیر کرد با گفتن این جمله: «ایرانیها که توان ساخت لولهنگ [آفتابه گِلی] ندارند، چگونه میخواهند نفت را ملی کنند؟»
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔰 رهبر معظم انقلاب در تحلیل این واقعه فرمود:
«همهی ابزارهای فرهنگی و تبليغی در طول صد سال يا بيشتر بهکار گرفته شد، تا اين ملت را به خودشان بدبين کنند. يکي از شخصيتهای سرشناس معروف میگفت: ايراني، يک لولهنگ نمیتواند بسازد! - لولهنگ يعني آفتابه گِلی؛ آن زمانها از گل، آفتابه درست میکردند. اينجور اين ملت را تحقير میکردند. اين ملت حالا در زمينههای زيستی، در زمينهی فعاليتهای گوناگون علمی، تحقيقی کارهايی میکند که خودش را جزو ده کشور اول جهان قرار میدهد؛ اين، شوخی نيست. اين مسأله به ملت ما، به شما جوانها، در هرجا که هستيد و در هر قسمتی که کار میکنيد، هشدار میدهد که قدر خودتان را بدانيد، حرکت کنيد، نااميد نشويد؛ شماها میتوانيد. شما آن نسلی هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آيندهی اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد»
🔰 مرحوم آیهالله کاشانی نیز در تحلیل ماجرای کشته شدن رزمآرا بیان بسیار جالبی دارد. او به اراده مردم اشاره میکند و این اراده را به عنوان یک اصل مشروعیت بخش درنظر میگیرد که برای اهل نظر بسیار قابل تامل است.
آیهالله کاشانی: «قاتل رزمآرا بـاید آزاد شود زیرا این اقدام او در راه خدمت به ملّت ایران و برادران مسلمانش عملی شده اسـت و چـون در حکومت ملی قضاوت افکار عمومی محترم اسـت و رزمآرا را افـکار عمومی ملّت ایران محکوم کرده است در حـقیقت حـکم اعدام را افکار عمومی ملت ایران صادر کرده است و شما میدانید که هیئت حـاکمه و قـوانین اجتماعی هر کشور مولود افـکار عـمومی مردم آن کـشور مـیباشد و خـلیل طهماسبی مجری اراده قاطبه ملت ایـران بـوده است.»
📚 ایـران مـا، شمارهی 41، مورخهء 23/2/30(متن مصاحبهء آیة ا...کـاشانی)؛ «گـذشته چـراغ راه آینده است» ،جـبههی آزادی مـردم ایران، ص 510.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
فردا ۲۹ اسفند ماه مصادف با ۲۰ مارس، سالروز حملهی آمریکاست به عراق. حملهای که نتایج فاجعهبار آن هنوز دامنگیرِ عراق است. به همین مناسبت شاید خواندن این خاطره از قلمِ سیدجواد نقوی تاملبرانگیز باشد.
🏫 مدرسهی تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
سلام به همهی همراهان عزیز و گرانقدر!
امیدواریم که طاعات شما مقبول درگاه خداوند قرار بگیره🤲
احتمالا برخی از شما به خاطر میآورید که در کانال مدرسه تاریخاندیشی قصص، بحثی پیرامون قصهی قارون و اصحاب ایکاش گشودیم که طی سه بخش مطالبی ارائه شد.
برای یادآوری و در دسترس قرار گرفتن این مبحث قرآنی، لینک مطالب گذشته در ادامه تقدیم میشود تا بعد از این یادآوری، ادامه مباحث را ارائه نماییم.
برای دسترسی به مطالب کافیست روی هر بخش بزنید👇
۱_ بخش اول
۲- بخش دوم
۳- بخش سوم
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school
#قارون |بخش چهارم
خسف و فرونشست
🔶 در داستان و قصهی قارون، ما شاهد بهره و حظّ وافری هستیم که قارون بابت تسلط و سیطرهی بر امکانات دنیایی میبرد و با نمایش این وضعیت از زندگی خود، حسرت را مهمان چشم و دل افراد جامعه میکند.
🔹 لکن عاقبت چنین بهرهها و تمتعاتی آنقدر ناگوار است که تماشاچیانِ "ایکاشگو" و حسرتزده با دیدن آن، ترسان و مبهوت آرزوهای خود را پس میگیرند.
⁉️ این عاقبت چیست و چرا خداوند چنین بلایی را بر سر تمدنهای پیشرفتهی دنیوی میآورد؟
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@Qasas_school
🔰 قرآن عاقبت قارون را اینگونه معرفی میکند:
🔺فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا كَانَ لَهُ مِن فِئَةٍ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مِنَ الْمُنتَصِرِينَ (قصص/٨١)
🔺ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ ﻭ ﻫﻴﭻ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻭﻱ ﺭﺍ [ﺑﺮﺍﻱ ﺭﻫﺎیی ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ] ﻳﺎﺭی ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺖ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﻨﺪ.
🔖 معمولا انسانها در آب غرق میشوند، اما خداوند به ما از غرق شدن قارون در خاک سخن میگوید.. هرچند او از ابتدا غرق در خاک و مادیات شده بود.
⚠️ خسف و فرونشست زمین عاقبتی است که نصیب قارون میشود و این صحنه چنان وحشتناک است که اینگونه زبان به سخن میگشایند:
💠 وَأَصْبَحَ الَّذِينَ تَمَنَّوْا مَكَانَهُ بِالْأَمْسِ يَقُولُونَ وَيْكَأَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَوْلَا أَن مَّنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَيْكَأَنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ (قصص/٨٢)
💠 ﻭ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩﺍﻥ، تماشاچیانِ حسرتزدهای که تمنا و آرزوی بهرهمندیهای قارون را داشتند و ما با توجه به قرآن آنها را "اصحاب ایکاش" نامیدیم؛ میگفتند: ﻭﻩ! ﮔﻮیی ﺧﺪﺍ ﺭﺯﻕ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻰﺩﻫﺪ ﻭ [ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ] ﺗﻨﮓ ﻣﻰﮔﻴﺮﺩ. ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻣﻨﺖ ﻧﮕﺬﺍﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ. ﻭای..وای! ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﻧﻤﻰﺷﻮﻧﺪ.
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @Qasas_school