eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.3هزار دنبال‌کننده
347 عکس
36 ویدیو
12 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ملت باشید اما اینجا نه! 🔷 حدود نیمه‌ی دوم قرن ۱۹ میلادی، زمزمه‌هایی در آلمان پیچید که یهودیان به عنوان ملتی درون ملت آلمان شناخته شوند. برخی از مورخان و اندیشمندان آلمانی شدیدا در برابر این نوع زمزمه‌های مطالبه‌گر به‌پا خاستند. هاینریش فون ترایچکه صاحب کرسی علمی معتبر در دانشگاه برلین از جمله مخالفان تشکیل ملت یهودی در درون خاک و ملت آلمان بود. 🔸 او در جایی می‌گوید: "اگر یهودیان تقاضای به رسمیت شناخته شدن جایگاه ملی‌شان را مطرح کنند، بنیان حقوقی آزادی نابود می‌شود. برای برآورده شدن آرزوی ملت شدن یهود، فقط یک راه وجود دارد: مهاجرت یهودیان و ایجاد یک دولت یهودی در جایی بیرون از کشور ما. آن‌گاه خواهید دید که آیا ملت‌های دیگر این یهودیان مهاجر و متمایل به دولت-ملت شدن را به رسمیت خواهند شناخت یا خیر؟! قطعا این را بدانید که در خاک آلمان برای ملیت دوگانه هیچ جایی نیست." 🔹 این نظر قطعی کشورهای اروپایی است نسبت به ملت شدن یهودیان در درون خاک کشورشان. آن هم درحالیکه یهودی‌های آلمانی در همان خاک متولد شده و به زبان آن کشور سخن می‌گفتند. پس چطور از مردم بومی فلسطین توقع برود ملت شدن مهاجران یهودی را در درون خاک خودشان بپذیرند؟ 🔺 در نهایت گویا اروپا همان راه مدنظر ترایچکه را ترجیح داد. یعنی انتقال یهودی‌ها به فلسطین و ایجاد دولتی یهودی در بیرون اروپا و خلاص شدن از شرّ یهودی‌های صهیونیست. 📚 Michael A. Meyer, "Heinrich Graetz and Heinrich Von Treitschke: A Comparison of Their Historical Image of the Modern Jews", Modern Judaism. 🆔 @Qasas_school
🔰 افسانه‌ی دروغین آوارگی یهودیان| در بیان یک مورخ یهودی ساکن تل‌آویو 🟡 فلسطین سرزمینی بود که بخش مهمی از جمعیت آن یهودی بودند. برخی تعداد یهودیان آن را در روزگار صدراسلام، بیش از چندصدهزار نفر تخمین زده‌اند. ⁉️ یک سوال مهم این است که: وقتی بیت‌المقدس به دست مسلمانان فتح شد، این چه اتفاقی برای این جمعیت یهودی افتاد؟ ⚫️ برخی مورخان صهیونیست معتقدند بخش اندکی از این یهودیان کشته شده و بخش زیادی از آن‌ها از سرزمین فلسطین تبعید و اخراج شدند. سپس با این روایت تاریخی، به افسانه‌ی تبعید و آوارگی یهودیان دامن می‌زنند. آن‌ها می‌گویند یهودیانِ صاحب زمین و دهقانان و کشاورزان ساکن سرزمین فلسطین، پس از یورش اعراب مسلمان، به خانه‌به‌دوشان صرّاف بدل گشتند. 🟡 اما برخی مورخان مانند شلومو زند که یک یهودی ساکن تل‌آویو است، این حجم از کشتار یا اخراج و تبعید یهودیان از فلسطین را امری ناممکن قلمداد می‌کند. سپس به سوال اینکه برای آن جمعیت یهودی چه اتفاقی افتاد اینگونه پاسخ می‌دهد: 🔺"عجیب نیست یهودیانی که در امپراتوری بیزانس متحمل آزارهای سخت بودند، از فاتحان مسلمان استقبال کنند تا جایی که گویا از پیروزی آنها شاد هم شدند و اسنادی وجود دارد که یهودیان به مسلمانان کمک هم کردند. ⚫️ سپاه اسلام با رفتارهای مهربانانه خود که یک نمود آن اجازه دادن به یهودیان در انجام مناسک دینی و اجازه رفتن به عبادتگاه‌ها و اماکن مقدس‌شان بود، بخش مهمی از یهودیان را واداشت تا اسلام را همان منجی بدانند که یهودیان را از آزار می‌رهاند. 🟡 این نگرش منجی بودن اسلام، دهان‌به‌دهان در میان یهودیان چرخید و برای بسیاری از یهودیان قوت قلب ساخت. به ویژه آنکه محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) خود را جانشین پیامبران گذشته خوانده بود نه یک خدا. ⚫️ سبئوس اسقف ارمنی درباره فتح فلسطین به دست مسلمانان گفته بود: این یاری و همراهی فرزندان اسماعیل است با فرزندان اسحاق. همان چیزی که خدا به ابراهیم(نیای مشترک هردو) بشارت داده بود. 🟡 شلومو زند ادامه می‌دهد: "یکی از رازهای قدرت سپاه مسلمانان نگرش نسبتا آزاداندیشانه‌ی آن به ادیان مردمان شکست‌خورده بود. پیامبر اسلام فرمان داده بود هرکس، خواه یهودی خواه مسیحی، اگر مسلمان شود از مومنان است با حقوق و وظایف یکسان با سایر مسلمانان. هرکس هم به دین یهودیت و مسیحیت خود پایبند باشد نیازی نیست تغییر دین دهد و فقط بایستی خراجی(مالیات) را بپردازد که بر عهده‌ی هر انسان بالغ است. ⚫️ "با توجه به اینکه اسلام مسلمان شدن را مساوی با معافیت از پرداخت مالیات می‌دانست، طبیعی بود که بسیاری از یهودیان به اسلام بپیوندند. به ویژه که خدای مطرح در اسلام بسیار شبیه به خدای دین یهود بود." 🟡 به‌عقیده‌ی شلومو زند، یکی از شواهد مهم بر این ادعا که جمعیت بزرگ یهودی ساکن فلسطین، آرام‌آرام جذب اسلام شدند و به جرگه مسلمانان درآمدند، این است که: 🔺 "در دوره‌ی بیزانس به رغم آزار دینی حاکمان، کنیسه‌های بسیاری برای عبادت یهودیان بنا شد. اما ما شاهدیم که پس از فتح فلسطین به دست مسلمانان ساخت کنیسه‌ها به تدریج متوقف شد و شمار عبادت‌گاه‌های یهودی کمتر گردید. چرا که تغییر دین از یهودیت به اسلام اتفاق افتاده بود و همین علت اصلی ناپدید شدن اکثریت یهودی ساکن در فلسطین بود." لذا تئوری تبعید و اخراج یهودیان از فلسطین معنایی ندارد. ⚫️ اما چون خواصی از یهودیان بابت این تغییر دین عموم مردم یهودی ناراحت بودند، اصل این تغییر را نوعی ارتداد دانسته و آن را انکار کردند. تاریخ‌نگاری صهیونیستی هم به این انکار و نادیده‌انگاشتن علاقمند بود و درنتیجه مدعی شد این حجم وسیع از یهودیان اگر کشته نشدند پس حتما اخراج و تبعید شده‌اند. 🔺 این صحبت شلومو زند یعنی مسلمانان فعلی ساکن فلسطین، نسل همان یهودیانی هستند که بعد از فتح بیت‌المقدس به اسلام گرویدند. عجیب آنکه این یهودیان سابق و مسلمانان فعلی، امروز به دست صهیونیست‌هایی که صرفا ادعای یهودی بودن دارند درحال قتل‌عام شدنند! 📚 منبع: اختراع قوم یهود، ص ۲۸۱ تا ۲۸۶. اثر شلومو زند مورخ و استاد دانشگاه تل‌آویو. 🆔 @Qasas_school
🔰 صفیّه 🔷 در این وانفسای زجر و مویه! من از خودم می‌پرسم چرا تا به حال برای‌تان از حماسه‌ی صفیه علیه یهود نگفته‌ام؟ صفیه بنت عبدالمطلب. هم‌خون علی و جعفر. عِدْلِ زنانه‌ی حمزه‌ی سیدالشهدا. عمه‌ی پیامبر عزیز! 🔶 در جنگ خندق وقتی هر مرد و نوجوان‌مردی رفته بود پشت خندق و ایستاده بود در سنگر، تا پای تاخت‌‌وتازِ اسب‌های تازیِ مشرکان عرب را لنگ کند؛ پیامبر تمام زنان و بچه‌های شهر را در پناهگاهی گرد آورده بود. یهودیان بنی‌قریظه هرچند ابتدا در آستانه‌ی یک خیانت بزرگ، دوبه‌شک مانده بودند، اما بالاخره عزمشان جزم شد تا از درون تازه‌شهر نبی، سینه‌ی سپاه محمد را بشکافند و دست‌ها را به بیعت با طاغوت بسایند. (نساء/۵۱) 🔷 سپس نامردان یهودی پرسه‌هایی را حوالی پناه‌گاه زنان و کودکان آغاز کردند. سیاستی همیشگی برای تشدید رعب در پشت جبهه‌ها. در میان زنان مدینه، صفیه این وضعیت را تاب نیاورد. یکی از آن یهودیان را که در پی آزار و لطمه آمده بود، گرفت و کشت.. و شد اولین زن مسلمانی که یک پیام واضح به خط اول نبرد فرستاد: ای مردان مسلمان! بایستید و پایمردی کنید و از جانب پناه‌گاه بیمی بر خود روا مدارید... صفیه‌ها هستند! 🆔 @Qasas_school
🔰 | به مناسبت ۲۱ آبان‌ماه، سالروز شهادت شهید طهرانی‌مقدم 🔶 نامه‌ی شهید به رهبرانقلاب پیرامون گزارش رسیدن به فناوری موشک‌هایی با بُرد بالا برای زدن 🔺فارغ از هرچیز لحن دلنشین و صمیمی نامه حاکی از یک رابطه‌ی خاص است که نظیرش را در تاریخ شیعه نمی‌توان خیلی سراغ داشت. 🆔 @Qasas_school
🔰۲۵ آبان‌ماه| به مناسبت سالگرد وفات علامه جعفری ✍🏻 به کوشش روح‌الله شمسی کوشکی 🔷 داخل آهنگری سر کوچه نشسته بود و تلویزیون داشت جلسات شرح مثنوی‌اش را پخش می‌کرد. آهنگر گفت: «آشیخ محمدتقی این تویی داری حرف می‌زنی؟!» 🔹 (یا دکتر صدوقی سها یا دکتر فضل الله صلواتی) بار اول که آمده بودند خواستگاری دخترش، دیده بودند در کوچه بابچه‌ها گل کوچیک بازی می‌کند و بار دوم در باغچه بیل می‌زد! 🔶 بار آخری که می‌خواست برای معالجه به خارج رهسپار شود، نامه‌ای را به قاصدی داده بود تا بیندازد داخل ضریح امام رضا، قاصد نامه را باز کرده بود. نوشته بود: «آقا اجازه بفرمایید یک بار دیگر زائر شما شوم»! جنازه‌اش زائر حضرت شد و در حرم حضرت دفن شد! 🔺این شخصیت یک فقیه فیلسوف عارف بود که در فقه شاگرد آقای حکیم و در فلسفه شاگرد ملاصدرای نجف و در عرفان شاگرد شیخ مرتضی طالقانی بود! 🆔 @Qasas_school
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
🔹 آخوندی که فحش‌خور نداشت.. 🔺 یکی از استادان دانشگاه تهران می‌گفت دوستی داشتیم که به برخی از آخونده
پیش‌تر نیز درباره مرحوم علامه جعفری، چند مطلب را در کانال بارگذاری کرده بودیم که برای علاقمندان قابل استفاده است! 👈 میتوانید از اینجا مطالعه بفرمایید 🆔 @Qasas_school
🔰زینب| کلمه‌ای که خطبه شد! 🔶 در پنجم جمادی سال پنج یا شش هجری، چشمان سیاه دختری عرب، به آینه‌ی جمال خدا، زهرای اطهر گشوده شد و با شکفتنش رسما علی را دختردار کرد تا اسمش را پیامبر برگزیند: «زینب»...زینت پدر. نمودار زندگی آن بانو هم چیزی نیست جز همین بسط نام او. 🔹همانگونه که خداوند در وصف مسیح فرمود: ...يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ، ای مریم خدا به تو بشارت می‌دهد کلمه‌ای را، «زینب» هم کلمه‌ای بود که خطبه شد. بسط یافت و سراسر عالم را گرفت. تا جایی که نگذاشت صدایی بالاتر از صدای پیامبر و صلای دین او باشد. آن هم به حکم آیتی الهی: لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ آوازه‌ی خود را بلندتر از ندای نبی نپسندید(حجرات/٢). 🔸 این انعکاس صدای خدا و این پژواک آوازه‌ی رسول مهربانی هم، باید از حُجُرات پیامبر برآید. از اندرونی خانه‌ی وی. که بیت است و زینب اهل آن بیت. همین شد که زینب از کربلا روایتی ساخت که عواطف تمام زنان و مردان تاریخ را برای اراده‌ای سترگ تحریک کرد. و آموخت میدان‌داری فقط به شمشیر زدن نیست که گاه لبه‌ی برنده‌ی کلامی، جهانی را به خط می‌کند و سامانی نو می‌بخشد. 🔹 اینجا دیگر نمی‌توان از قصه‌ی تاریخی ولادت زینب گفت، که او خداست در کتاب آفاق. که زینب خودش راوی قصه‌ای است که از آدم تا آخرین آدم، همه را گریانده، به وجد آورده و به حرکت خوانده. 🔸 اما این فرآیند کلمه تا خطبه شدن، این توسعه‌ی حقانی و این تعالی رحمانی، این بسط وجودی از حروف به حرف‌ها، این تحویل نام به آوازه و تبدیل اسم به مسمّی، این همه، البته حکایتی دارد شیرین و البته‌تر به زبان ما درنیاید که قواره‌ی کلمات ما بر قامت کلمه‌ی خدا هرگز راست نآید. 🔹 سلام بر زینب... سلام بر کلمه‌ی خدا که امروز از دامان علی و فاطمه تلفظ شد. به امید آنکه تلقی زندگی ما و تلقین مرگ ما باشد. 🆔 @qasas_school
🔰 مُخَیریق 🟡 مخیریق، یهودی بود. از رسته‌ی علماء و بسی ثروتمند. جنگ اُحُد که درگرفت، قبیله‌اش را به یاری محمد فراخواند، اما آنها بهانه آوردند: "امروز شنبه است و خداوند بنی‌اسرائیل را از هرکاری در شنبه نهی کرده". مخیریق استدلال کرد: "خداوند شنبه را تعطیل کرد تا عبادتش کنیم. اکنون عبادتی بالاتر از یاری محمد نیست". ولی کسی از یهودیان نپذیرفت و همراهش نشد. ⚫️ یکّه و تنها به اردوی کوچک پیامبر پیوست. آغوش همیشه‌باز محمد، پذیرای مخیریق یهودی شد تا در جدال با مستکبران و مشرکان، دوشادوش مسلمانان بایستد و جهاد کند. شوق وافر جهاد چنان بال پریدن مخیریق را وا کرده بود که بندِ دل از دنیا بریده به پیامبر عرض کرد: "اگر امروز من در رکاب تو جان دادم، باغ‌های هفتگانه‌ام در اختیار تو باشد." 🟡 سرانجام مخیریق یهودی در راه آرمان محمد شهید شد. خبرش را که به پیامبر رساندند، درباره‌ی او فرمود: اگر مشتاق دیدن مردی بهشتی هستید بی‌آنکه یک رکعت نماز خوانده باشد، به میدان نبرد و چهره‌ی مخیریق بنگرید. 🔺 شاید ما در طول زندگی و در مواجهه‌های متعدد با استکبار، گاه از خودمان بپرسیم: چه کسی از ماست و چه کسی از ما نیست؟ احتمالا قصه‌ی مخیریق در رسیدن به پاسخ ما را یاری دهد. ▪️پ.ن: باغ‌های هفتگانه‌ی مخیریق به پیامبر رسید و پیامبر آن‌ها را دراختیار حضرت زهرا قرار داد که البته پس از رحلت پیامبر توسط خلیفه‌ی اول غصب شد. 🆔 @Qasas_school
🔰 در اهمیت قصه.. برنگ، برش‌هایی برای درنگ 🔶 دموکراسی نیازمند شهروندانی فعال و متعهد است. شور و مشورت گسترده جامعه‌ی مدنی را در سطوح مختلف به دولت پیوند می‌زند و بدین‌ترتیب، نوعی حمایت مردمی و مشروعیت برای دولت به ارمغان می‌آورد که دولت می‌تواند در مقاطع بحرانی بدان اتکا کند و به حل مشکلات اجتماعی مبادرت ورزد. تنها با چنین مشروعیت گسترده‌ای است که دولت تاب توان‌آوری جلوی فشارهای ناشی از بی‌عدالتی و نابرابری را پیدا می‌کند. 🔹 برای تحقق چنین شور و مشورتی، قصه‌گوییِ جمعی نقشی کلیدی ایفا می‌کند. قصه‌گویی به افراد، با هر پس‌زمینه و قابلیتی، امکان می‌دهد تا تلقی‌شان را از آنچه هست صورت‌بندی کنند، به آنچه باید انجام شود بیاندیشند و در تعامل با دیگران میزان درک‌پذیری قصه‌های‌شان را بسنجند. 🔸 دموکراسی عاری از قصه‌گویی شکلی از دموکراسی است که در آن تکنوکرات‌ها بر همه چیز مسلط هستند و بروکراسی‌اش در برابر شهروندان پاسخ‌گو نیست. سپس رهبران سیاسی تماس خود با رای‌دهندگان را از دست می‌دهند و شهروندان به ارباب‌رجوع صرف یا رای‌دهنده منفعل یا هردو بدل می‌شوند. 📚 کتاب شنیدن شهر، مقاله‌ی رابرت.آ بیورگارد، ص۱۸۱. 🆔 @Qasas_school
🔰 فروهر| به مناسبت یکم آذرماه 🔶 اول آذر ۱۳۷۷ خبری عجیب منتشر شد: کشته شدن داریوش فروهر به همراه همسرش پروانه با ضربات متعدد چاقو. 🔹 فروهر ملی‌گرایی بود که پس از سال‌ها فعالیت سیاسی، در دولت موقت بازرگان به وزارت کار هم رسید. با کنار رفتن کابینه‌ی دولت موقت، او به اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد؛ اما مخالفی کم‌خطر و نجیب!! عکس: رهبرمعظم انقلاب، فروهر، بازرگان و شهید مصطفی چمران. 🆔 @Qasas_school
🔰 چرا قتل؟ 🔷 در پاسخ به انبوه سوالات پیرامون قتل او، منابع رسمی بعد از ۴۵ روز اعلام کردند: این قتل توسط عوامل خودسر وزارت اطلاعات رقم خورده است. 🆔 @Qasas_school
🔰سخنرانی آیه‌الله خامنه‌ای درباره قتل فروهر ◾️ نمی‌توانم باور کنم که این قتل‌هایی که اتفاق افتاد، بدون یک سناریوی خارجی باشد؛ این قتل‌ها به ضرر ملت، دولت و حکومت بود. یک گروه داخلی که جزو وزارت اطلاعات هم باشند، فرض کنید که متعصب باشند و بنای این کار را داشته باشند، در سطوحی از وزارت اطلاعات که اهل تحلیلند، امکان ندارد دست به چنین قتل‌هایی بزنند. ◾️ این افرادی که کشته شدند، بعضی‌ها را ما از نزدیک می‌شناختیم. اینها کسانی نبودند که یک نظام، اگر بخواهد اهل این حرف‌ها باشد، سراغ اینها برود، مرحوم فروهر، قبل از انقلاب دوست ما و اول انقلاب همکار ما بود؛ بعد از پدید آمدن فتنه‌های سال۶۰ دشمن ما شد؛ اما دشمن بی‌خطر و بی‌ضرر نه به‌جایی وابسته بودند و نه اقتداری داشتند. حزبی با عناصر خیلی معدودی داشتند که سال‌های متمادی این حزب بود. این چنین دشمنی که در داخل کشور هست، مرتب علیه نظام اطلاعیه هم می‌دهد اما کسی از مردم که او را نمی‌شناخت؛ و تحت نفوذ و تأثیر حرف‌های او نبود. انصافا آدم نانجیبی هم نبود. البته ما دشمنانی هم داریم که انصافا نجیب نیستند؛ 🔺حالا شما فکر کنید، کسی که مثل فروهر را می‌کشد، آیا می‌تواند دوست نظام باشد؟! ۷۷/۱۰/۱۸ 🆔 @Qasas_school