eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
317 عکس
18 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 مطلب نهایی 🔺 برای اثبات این مطلب کافیست رجوعی کنیم به موضوع فرونشست زمین. مصرف بی‌رویه‌ی آب و خالی کردن سفره‌های زیرزمینی، به علاوه‌ی استفاده‌ی مفرط از معادن و فشار زیاد به خاک با ساختن بناهای بلند و مرتفع از جمله دلایل فرونشست زمین هستند که همین امروز در تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران و جهان قابل مشاهده‌اند. 🔺 این عوامل دقیقا همان گنجینه‌هایی‌اند که قارون به واسطه‌ی به‌کارگیری آنها، به آن ثروت انبوه و کنز و گنج و سرمایه رسیده بود. لاجرم طبیعت به اذن الهی واکنش نشان داده و با خسف و فرونشست زمین، تمدن قارونی را می‌بلعد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
|یکم 🔰 روزی که اکثریت ۹۸ درصدی به جمهوری اسلامی《آری》گفتند و امروز این سوال پیش روی ماست: آیا اساسا انتخاباتی که در آن نیروهای مخالف و رقیب فرصتی برای ابراز خود و نظرشان را نداشتند، می‌تواند مشروعیت داشته باشد⁉️ 🏫مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| دوم 🔺مرحوم هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال پست قبل: از همان روز رای‌گیری و بعدها در ماه‌ها و حتی یکی دو سال اول پیروزی انقلاب،‌ برخی اشخاص و بعضی گروه‌ها،‌ تلاش داشتند که چنین القاء کنند که «مردم آن روز آگاه نبودند و مخالفی نبود و چون امام گفتند،‌ مردم به جمهوری اسلامی رای دادند» اما واقعا این‌طور نبود. آن روزها، هم مردم آگاه بودند، هم تبلیغات مخالفان جدی بود و حتی ارگان اجرایی انتخابات یعنی استانداری‌ها،‌ فرمانداری‌ها و بخشداران،‌ اکثرا در اختیار طرفداران نهضت آزادی بود که قاعدتا با آن نظراتی که داشتند،‌ از مخالفان اسم «جمهوری اسلامی» برای نظام جدید تلقی می‌شدند. آن روزها تعداد نشریاتی هم که علیه این فکر حرف می‌زدند،‌ خیلی بیشتر از نشریاتی بود که از این فکر حمایت می‌کردند. پاورقی: نمونه‌ای از ابراز نظرات مخالف را در تصویر می‌بینید. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| سوم 🔶 شنیده شدن حرف مخالفان 🔶 مرحوم هاشمی رفسنجانی: 🔹 ده‌ها گروه چپ‌گرا و ملی‌گرا و انواع انجمن‌های ریز و درشت،‌ همگی مجله یا روزنامه داشتند و اکثر اینها مخالف بودند و می‌گفتند که حکومت جمهوری یا جمهوری دموکراتیک، چپی‌ها می‌گفتند جمهوری خلق یا چیزهایی از این قبیل،‌ این‌طور نبود که مخالفت‌ها و حرف‌های مخالفان به گوش مردم نرسیده باشد و دیگران نفهمیده باشند. رادیوهای خارجی هم به‌شدت فعال بودند که حرف‌های همین مخالفان را با تحلیل و توجیه به گوش مردم برسانند. مخالفان حتی این‌قدر حساس بودند که وقتی در شورای انقلاب مطرح کردیم در ورقه‌هایی که پخش می‌کنیم،‌ می‌خواهیم کلمه آری به حکومت اسلامی را به رنگ سبز بنویسیم،‌ مخالفت کردند و مدعی شدند که «رنگ سبز مردم را فریب می‌دهد و می‌گفتند شما می‌خواهید رنگی بیاورید که خود آن تبلیغ است؛ این قدر اینها حساس و مراقب بودند،‌ و برای تغییر وضعیت فشار می‌آوردند.»  🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| چهارم 🔶 حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟ محمد هاشمی: بحث تعیین نظام در حقیقت از مسائل اولیه‌ای بود که بعد از پیروزی انقلاب مطرح شد و در 12 فروردین 58 به رأی گذاشته شد. الفاظ یا عناوینی که پیشنهاد داده می‌شد هر کدام معانی خاص خود را داشتند و بار ویژه‌ای با خود حمل می‌کردند. عده‌ای بحث حکومت اسلامی را مطرح می‌کردند. آنچه در ذهن طرفداران این نظریه وجود داشت، رسیدن به نوعی خلافت بود که بعد از صدر اسلام در دنیای اسلام به‌وجود آمد. مانند حکومت‌های عباسی به این معنا که یک شخص به‌عنوان حاکم تعیین شود. در حقیقت همان بحث استبداد دینی یا حکومت دینی، امام با این نظریه به‌شدت مخالفت کردند. سپس فرمودند: "رأی من به جمهوری اسلامی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد." 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| پنجم 🔶 آیا جمهوری اسلامی هنوز ایده‌ای قابل دفاع است؟ 🔶 پاسخ را زبان استاد علی صفایی حائری بشنویم. کسی که به تعبیر خود از نمد انقلاب کلاهی نداشت و نه تنها از جمهوری اسلامی برای خود جیبی ندوخت، بلکه مورد توهین و تهمت‌های بسیار نیز واقع شد. پاسخ او به عنوان یک اسلام‌شناس، بسیار تامل‌برانگیز و راهگشاست: 1⃣ شكرمان بر اين است كه در زمينی زندگی می‌كنيم كه رهبرش شب را با خدا دارد و روز را برای خلق خدا و با تمام وجود از شرق و غرب آزاد است و آن هم در هنگامی كه تمامی رهبران سر در دامان اين و آن می‌گذارند. من امام را به‎خاطر ظرفيتش و ايمانش و اين كه از حوادث بزرگ‌تر است، می‌توانم دوست داشته باشم. و به‎خاطر اين‎كه بر جایی تكيه نمی‌كند و بر شرق و غرب دروازه نمی‌گشايد، می‌توانم دوست داشته باشم... و اين [نه‌شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی] شعاری است كه من به‎خاطر تحققش هرگونه اقدامی را دنبال می‌كرده‌ام و ديگران حتی تصورش را نشدنی می‌دانسته‌اند و هميشه كوشيده‌اند رابطه‌هايی را ولو در جهان سوم تكيه گاه خود قرار بدهند. در حالی‎كه امام اين تكيه‌گاه را می‌خواهد در خود ملت و با درك تنهايی و ضرورت حادثه و عشق به اسلام فراهم كند. ادامه👇
2⃣ همين است كه در چنين چهارچوبی ضعف‌ها را انحراف نمی‌شناسيم و كار خودمان را تكميل می‌دانيم... و دفاع از اين همه را نه برای وجاهت خودمان، كه براي استحكام می‌خواهيم و اين است كه در برابر آن‎هايی كه كسی در برابرشان نيست[ابرقدرت‌های مستکبر]، ايستاده‌ايم و آن‎ها را كه از پای می‌افتند و خسته می‌شوند[مستضعفان عالم]، برپا می‌داريم... و آبرو و خون خود را هم اگرچه از دست بدهيم، به‎دست آورده می‌دانيم. ادامه👇
3⃣ پس: «مادام كه حكومتي از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتی در زير فشارهای سياسی و دخالت‏های جاسوسی و نظامی و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايی وابسته نشده، مادام كه اهداف دست نخورده‏اند، بايد با حكومت همراه بود، حتی اگر تو را كنار گذارده باشد. بايد در كنار مشغول بود و نياز ميان‏دارها را تأمين كرد. اگر حكومتی از هدف چشم نپوشيد بايد تمامی نارسايی‌هايش را به دوش كشيد و بدون توقع دست به كار شد و عذر اين‎كه نمی‌گذارند، نياورد؛ كه براي كارگرِ بدونِ چشم‎داشت هميشه ميدان كار هست و ما تجربه‏ها كرده‏ايم.» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
| ششم سیدصادق طباطبایی می‌گوید به دلیل امکانات اندک و نداشتن مقدورات برگزاری رفراندوم به امام گفتم: آقا، حالا که دنیا شما و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت. ایشان در جواب گفتند: شما الان نمی‌فهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوء استفاده از احساسات مردم نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه! حتما باید رأی‌گیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود. بعد هم قرار شد چون مردم اطلاعات زیادی درباره قانون اساسی ندارند طی چند برنامه زنده تلویزیونی پیش نویس قانون اساسی را برای مردم تشریح کنیم. امام گفتند خیلی خوب است و تذکر دادند که در بحث تلویزیونی عنوان کن که جمهوری اسلامی با حکومت اسلامی فرق دارد. ما خیلی فاصله داریم تا حکومت اسلامی که ان شاءالله ولی عصر(عج) می‌آیند و آن را جاری می‌کنند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
✍🏻به قلم روح‌الله شمسی کوشکی ۱۴ فروردین سالروز ولادت «نادر ابراهیمی»؛ داستان نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان، خطاط، نقاش و عکاس مشهور معاصر است. نادر ابراهیمی از نوادگان «ابراهیم خان ظهیر الدولة» (حاکم کرمان در عصر قاجار و عموزاده «فتحعلیشاه» و بانی بناهای مهم تاریخی کرمان، همچون: مدرسه علمیه ابراهیم خان یا همان ابراهیمیه) و از نوادگان «علامه محمد کریم خان کرمانی»(فرزند ابراهیم خان) عالم و فقیه بزرگ قرن ۱۳ و رهبر فرقه‌ی «شیخیه» کرمان بود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔶 لازم به ذکر است که خاندان «ابراهیمی» کرمان (که نادر ابراهیمی منتسب به آن است) از خاندان‌های شهیر کرمان می‌باشند که همگی پیرو فرقه «شیخیه» هستند و دو رهبر اخیر این گروه (یعنی؛ 'سرکار آقا' عبدالرضا و 'سرکار آقا' ابراهیم خان ابراهیمی) نیز هردو از همین خاندان بودند. لکن «نادر ابراهیمی» تعلقی به «شیخیه» نداشت. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 برای «مردی از فراسوی باور ما» و نادره‌ی «سرزمین کوچک من»؛ برای "نادر ابراهیمی قاجار کرمانی" 🔺 «آن شب تا به سحرِ» «روزی که همسایه‌ها فریادم را شنیدند»، تو برای ما «سرودخوان جنگ بودی در خطّه‌ی نام و ننگ» و «آرشی بودی در قلمرو تردید» و برای‌مان «خانه‌ای ساختی برای شب»... . 🔺 تو همان «آتش بدون دود» بودی که «هزارپای سیاه» را «در حد توانستن» نشاندی بر «جاده‌های آبی سرخ» و بیرون کردی از «سرزمین کوچک من» ، چون «حکایت آن اژدها»... . 🔺 «قلب کوچکم را به چه کسی هدیه دهم»؟ جز تو؛ ای «مردی که از فراسوی باور ما می‌آمدی» و اینک «جای تو خالی»، ای «ابوالمشاغل»، ای نادرِ «کمیاب و قیمتی امّا»... امّا... . پاورقی: هر آنچه در «» آمد، عناوین بخشی از داستان‌های معروف نادر ابراهیمی‌ست! 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
✍🏻 نادر ابراهیمی: "دختر سیاسی، بهتر از پسر سیاسی است. مردان، انگار که برای حضور در معرکه‌ سیاست به دنیا می‌آیند؛ اما زنان، بر این میدان منت می‌گذارند که پا در آن می‌نهند. هر جا زنی هست که به خاطر عدالت می‌جنگد، آنجا عطری پیچیده است شیرین و شورانگیز و بهشتی. ما بدون زنان خوب، مردان کوچکیم." 📚 آتش بدون دود 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| میلاد کریم اهل بیت 🔰 یکم این تصویر فردی است به نام دکتر محمد عبده. فردی که به مدت هشت سال وزارت فرهنگ عربستان را مدیریت کرد. عبده به عنوان یک عالم سنّی از شخصیت‌های تراز اول عربستان بوده و هست که هم در دانش زمین‌شناسی از دانشگاه کرنل آمریکا دکترای خود را گرفت و هم در علوم اسلامی مطالعات گسترده و تالیفات متعدد داشت. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
Noor-Book.com علموا أولادكم محبة ال النبي 3 .pdf
8.44M
| میلاد کریم اهل بیت 🔰 دوم دکتر عبده یمانی کتابی دارد به نام «علموا أولادكم محبة آل بيت النبي(ص)» چنانچه از عنوان کتاب پیداست او در این کتاب پدران و مادران جامعه‌ی اهل سنت را ترغیب می‌کند تا محبت اهل بیت پیامبر را به فرزندان خود آموزش دهند و برای این کار از منابع اهل سنت روایات بسیاری نقل می‌کند. پاورقی: فایل پی‌دی‌اف کتاب🔺 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
| میلاد کریم اهل بیت 🔰سوم او در همین کتاب به هنگام برشمردن ویژگی‌ها و سجایای شخصی و شخصیتی و فضائل امام حسن مجتبی می‌گوید: «... وتخرّج الحسن واخوه فی کنف النبىّ(صلى الله علیه وآله) فنشأ على سجایا الخیر واخلاق النبوة حتى شبّ، وفیه مخایل جده، محیاه الوسیم وخلقه العظیم، وعلمه الواسع الجادّ. نشأ ذا حشمة وسکینة، محبباً إلى الناس، عفّ اللسان، لم یسمع منه فحش قطّ، فصیحاً بلیغاً طلیق اللسان، ورث البلاغة والفصاحة عن جده وعن امّه وابیه...» ...حسن و برادرش در دامان پیامبر(صلى الله علیه وآله) تربیت شده و بزرگ شدند. لذا آن دو بر اخلاق خیر و اخلاق نبوت متولد شده و با آن رشد کردند. در وجود او اوصاف جدّش و نشانه‌هاى حیات معنوى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و اخلاق عظیم و علم واسع اوست. او با حشمت و جاه و وقار بزرگ شد. [نکته‌ی مهم و جالب توجه👇] مردم او را دوست داشتند. زبانش عفیف بود. هرگز فحشى از او شنیده نشد. فصیح، بلیغ، و زبانى روان داشت. بلاغت و فصاحت را از جدّش رسول خدا(صلى الله علیه وآله) و از پدر و مادرش به ارث برده بود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔@Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوزدهم فروردین| سالروز شهادت نابغه دوران، شهید سیدمحمدباقر صدر ⚠️هشدار! آنچه در ادامه می‌خوانید حاوی مطالبی است دردناک از شکنجه‌ها و نحوه شهادت سیدمحمدباقر صدر⚠️ 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
⚠️ روایتی از شکنجه و شهادت 🔴 《سید شهید را با بند آهنی بسته بودند و شخص صدام با تازیانه به سر و صورت وی می‌زد... شکنجه‌گران سرِ او را سوراخ و در چشمان او میخ فرو کردند به طوری که سوراخی بر روی ابروی او ایجاد شده بود... سه ضربه چاقو بر سینه‌اش وارد ساخته و محاسنش را سوزانده بودند...》 🟠 صدام به سید گفته بود: "خودت چه روشی را برای کشته شدن انتخاب می‌کنی؟" سید گفته بود: "أن أذبح کما ذبح جدی الحسین؛ یعنی سر من بریده شود همانند جدم حسین!" 🔺 وقتی «عباس بلاش» بند کفن را باز کرد گردن سید از قفا بریده شده بود. 📚 السیره و المسیره فی حقایق و وثائق، ج 4 ص 282 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 همراهی خواهر ⚠️ در تمام مراحل شکنجه، خواهر سید «بنت الهدی صدر» هم در کنار وی بود... این دو در یک اتاق بودند و شهیده بنت‌الهدی در گوشه اتاق، به خاطر شکنجه زیاد و بریدن پستان بیهوش بوده و از پیرامون خود بی خبر بود» 📚 السیره و المسیره فی حقائق و وثائق، ج4، ص 284 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 سکوت حوزه نجف 💢 شگفت آنکه عالمِ طراز اول حوزه نجف و خواهرش را با این وضع فجیع کشته بودند اما هیچ صدا و نطقی از علما و حوزه نجف بلند نشد! چرا؟ چون صدام از همه زهرچشم گرفته و گوش همه را کشیده بود! ⭕️ بدتر آنکه: پس از آزادی سید صدر از زندان، بازداشت خانگی او هم برای مدت کوتاهی لغو می‌شود. صدر نیز از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و زمینه آمد و شد افراد به خانه‌اش را فراهم می‌کند... در این شرایط برخی از علما از آیت الله...(!) می‌خواهند که به دیدار صدر رفته و اینگونه نشان دهد که مرجعیت نجف حامی و پشتیبان صدر است. اما متاسفانه آیت الله...(!) چنین نکرد و فقط نماینده‌ای فرستاد!! ❗️این نوع برخورد باعث شد تا رژیم صدام احساس کند که با از بین بردن صدر، هیچ تهدیدی از ناحیه مرجعیت حوزه نجف، رژیم را تهدید نمی‌کند! پس از چند روز، سید صدر دوباره و برای آخرین بار به زندان منتقل شد! 📚 سالهای رنج، ص264-محتوای گزارش استخبارات عراق 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 جفای حوزه نجف به عالمان انقلابی ❕این همان حوزه‌ای است که در همان زمان، مرحوم امام خمینی در مورد آن گفته بود: «من در اینجا با حرم مطهر مأنوس بودم. اما خدا می‌داند در این مدت از اهل اینجا (حوزه نجف) چه کشیدم؟!» 📚 مجموعه آثار یادگار امام، ج1، ص345 🔺پاورقی: تصویر امام در حرم اميرالمؤمنين 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔺 [در خاطرات نزدیکان امام آمده] وقتی امام، برای مبارزه و در اعتراض به رژیم صدام از نجف به پاریس رفت، همسران برخی علمای نجف به همسر امام گفته بودند:«حیف نیست ایشان حرم امیرالمومنین را رها کرده و به بلاد کفر رفته‌اند؟ دفن شدن در وادی السلام نجف آنقدر ارزش دارد که می‌توان به خاطرش سکوت کرد... یک سلام و یک درود به امام علی به کل دنیا می‌ارزد». 📚 اقلیم خاطرات / خاطرات دکتر فاطمه طباطبایی عروس امام. 👆این حرف را در مورد کسی می‌گفتند که در طول 15 سال حضور در نجف، حتی یک شب هم زیارت حرم امیرالمومنین را ترک نکرده بود! و اینک به خاطر آنچه که وظیفه تشخیص داده بود، حاضر شده بود از این دلبستگی‌اش دل بکَنَد... پاورقی: تصویر دیگری از امام‌خمینی در حرم مطهر اميرالمؤمنين 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school