مدرسه تاریخاندیشی قصص
📅 به مناسبت ۱۱ آذر، روز جان باختن میرزا کوچکخان جنگلی، مجاهد و روحانی گیلانی با نام واقعی میرزا یون
🤔 شاید اساسیترین سوال دربارهی زندگی نسبتا کوتاه و پرحادثهی میرزا این باشد که آیا او در سودای تجزیهطلبی بود؟
🔸 در اینباره نظرات پژوهشگران تاریخی متفاوت است اما شواهد عمدهای وجود دارد که وی هرگز تجزیهی ایران را نمیخواست و تلاش میکرد تا یک ایران گرفتار دشمن بیگانه و دوست دیوانه را نجات دهد و صرفا به قدر بضاعت، از پایگاه گیلان قیام کرده بود.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🤔 شاید اساسیترین سوال دربارهی زندگی نسبتا کوتاه و پرحادثهی میرزا این باشد که آیا او در سودای تجزی
❌ از دلایل #تجزیه_طلب_نبودن میرزاکوچک همین بس که زیر لوگوی "هفتهنامهی جنگل" نوشته بود: «این روزنامه فقط نگهبان حقوق ایرانیان و منور افکار اسلامیان است.» این متن کوتاه نشان میدهد آرمان او یک ایران آزاد بود نه صرفا یک حکومت محلی با تجزیهی ایران.
🔹 در شماره ۲۸ همین نشریه آمده: «ما قبل از هر چیز طرفدار استقلال مملکت ایرانیم! استقلالی به تمام معنی کلمه! یعنی بدون اندک مداخله هیچ دولت اجنبی! بعد اصلاحات سیاسی مملکت و رفع فساد تشکیلات دولتی که هر چه بر سر ایران آمده از فساد تشکیلات است، ما طرفدار یگانگی عموم مسلمانانیم! این است نظریات ما که تمام ایرانیان را دعوت به همصدایی کرده، خواستار مساعدتیم.»
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
❌ از دلایل #تجزیه_طلب_نبودن میرزاکوچک همین بس که زیر لوگوی "هفتهنامهی جنگل" نوشته بود: «این روزنا
🔸 البته سردار جنگل در اواخر عمر کارهایی کرد که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت؛ مانند تأسیس حکومت جمهوری شورایی سوسیالیستی ایران (جمهوری گیلان) که عدهای همین را نشانهی تجزیهطلبی او دانستهاند. برخی هم این اشتباهات را ثمرهی از دست دادن مغز متفکر جنگلیها یعنی دکتر حشمت میدانند.
🔹 اساسا همین روحیات چپگرایانهی میرزا، پهلوی دوم را برآن داشت که علیه او دروغپردازی کند. چنانچه برخی سینه چاکان رضاخان در روزگار فعلی، برای آنکه از رضاشصتتیر یک سردارملی بتراشند، مجبورند نهضتهایی مانند جنگلیها را به تجزیهطلبی محکوم کنند.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔸 البته سردار جنگل در اواخر عمر کارهایی کرد که انتقاد بسیاری را به دنبال داشت؛ مانند تأسیس حکومت جمه
♦️ سرانجام میرزاکوچکخان، بابت خیانت همپیمانانی مانند احساناللهخان و خالوقربان، مجبور شد به کوههای خلخال پناه ببرد. زور برف و بوران آن حوالی، بر قدرت میرزا چربید و در چنین روزی یعنی ۱۱آذر ۱۳۰۰ خورشیدی از دنیا رفت.
🔸 پس از مرگ وی، جسد کوچک خان به دست افراد محمدخان سالارشجاع برادر امیر طالش افتاد. رضا اسکستانی سر میرزا را از جسد او جدا کرد و به منظور اعلام پایان نهضت جنگل، برای رضاخان فرستاد.
🔹 رهبرانقلاب درباره میرزاکوچکخان میفرماید: «ما در دوران مبارزه خودمان، هر وقت نام میرزاکوچکخان را به یاد میآوردیم و شرح حال او را میخواندیم، نیرو میگرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویّت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویّت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد.»
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📽 فیلمهای موجود از جلسات خبرگان را میبینم. زدوخوردهای علمی فراوانی که میان موافق و مخالف صورت میگیرد. جدیتی شگرف در چهره تکتک اعضا به چشم میخورد. گویی خود را سخت مسئول میبینند. آن هم در نه برابر یک نسلی که از سال ۴۲ شکنجه دیده، گلوله خورده، تبعید شده و زجر کشیده، بلکه مسئول در برابر چندین نسل گذشته که آرامآرام با تمام توان خود خشتخشت این دیوار بلند قانون اساسی را مهندسی کردهاند.
🎞 حالا این تاریخ بلند و پرپهنای مبارزه، از فقیهان و کارشناسان حاضر در خبرگان میخواهد بر بلندای این دیوار بایستند و کاربری دیوار را معین کنند، طوری که هم خواست خدا در آن لحاظ شود و هم ارادهی مردم در آن متبلور باشد.
❓ سوال همه این است: آیا بناست این دیوار سدی باشد در برابر هرگونه هجمه و نفوذ بدخواهان ملت؛ یا بناست حصاری باشد که ملت را زندانی و اسیر خود میکند؟
کلمات تعیین میکنند که کدام باشد و چگونه باشد و تصمیم بر سر همین چیزهاست که مسئولیت را سنگین میسازد.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
📽 فیلمهای موجود از جلسات خبرگان را میبینم. زدوخوردهای علمی فراوانی که میان موافق و مخالف صورت میگ
🔹 مردمی که بعد از ترکمانچای، ۷۰ سال به گوشهی عزلت بیخبری خزیده بودند و بعد با ندای فتوای تحریم توتون و تنباکوی یک فقیه، نهضتی ساختند بیمانند در تاریخ؛
🔸 مردمی که مشروطه را بر خشتهای همان نهضت تحریم استوار کردند؛
🔹 مردمی که دهها نهضت کوچک و بزرگ در اقصی نقاط ایران رقم زدند؛
🔸 مردمی که نهضت سخت نفت را راه انداختند و به شعلهی کودتا گرفتار آمدند؛
🔹 مردمی که از آتش کشتار پانزده خرداد، باز ققنوسوار برخاستند؛
♦️ حالا منتظر آنند که برای خواست و ارادهی عام و کلیشان کسانی «کلمه» بتراشند و قانونی بنویسند که در تمام سلولهای جامعه جاری شود.
📅 ۱۲ آذر چنین روزی است.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
1⃣ «اول او را با شمشیر کشتند، بعد بر دار آویختند، سپس ساعتها بر او سنگ زدند و آخر کار جنازهاش را هم سوزاندند.»
🔹 اینها جملات شیخ حر عاملی است در وصف چگونگی شهادت مردی که امروز جامعهی علمی شیعی او را با نام بلند « #شهید_اول» میشناسد.
🔸 با آنکه مرحوم علامه امینی در کتاب شهداءالفضیله از زندگی ۱۳۰ تن از عالمان شهید نام برده که حدود ۴۰ نفر پیش از #شهید_اول به شهادت رسیدهاند، اما چون تا آن زمان عالمی بزرگ در تراز شیخ شمسالدین محمد بن مکی عاملی اینگونه قساوتآلود به شهادت نرسیده بود، لقب #شهید_اول را به او اختصاص دادند.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
1⃣ «اول او را با شمشیر کشتند، بعد بر دار آویختند، سپس ساعتها بر او سنگ زدند و آخر کار جنازهاش را ه
2⃣ فکر میکنید بهانهی کشتن چنین عالمی را حکومت ممالیک مصر که در شیعهستیزی و شیعهکشی زبانزد تاریخی است، چگونه به دست آورد؟
🔹 فردی به نام «یوسف بن یحیی» که مخالفت جدی با شهید اول داشت، در یک توطئهی جمعی، مطالب خلافی را با عنوان «فتواهای شمسالدین محمد» تنظیم کرد و صدها نفر بر آن شهادت دادند. برهانالدین مالکی که قاضی شام بود، ابتدا به شمسالدین فرصت توبه داد اما چون این توبه به معنای پذیرش اتهامات بود، #شهید_اول زیربار نرفت و سرانجام پس از مدتی افتادن در کنج زندان، دادگاه حکم قتل او را صادر کرد.
🔸 پنجشنبهروزی، مطابق با ٩ جمادیالاول ٧٨٦ق، حکم این عالم بزرگ ٥٢ ساله شیعه را در قلعهی شام به وحشیانهترین شکل ممکن اجرا کردند.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
2⃣ فکر میکنید بهانهی کشتن چنین عالمی را حکومت ممالیک مصر که در شیعهستیزی و شیعهکشی زبانزد تاریخ
3⃣ شاید رمز و راز این توطئهچینیها را باید در آراء خاص سیاسی-اجتماعی #شهید_اول جستجو کرد. آنگاه که معتقد بود «چون منافع انسانها باهم در تضاد است لذا باید حاسمی (قانونی) باشد و آن شریعت است و سائسی (حاکمی) که آن هم امام معصوم و یا نائب اوست.»
(شهید اول، القواعد و الفوائد، مکتبه المفید، ج۱ ، صص۳۶-۳۸)
🔹 یا آنکه وی «حکومتهای مطلوب را حکومت پیامبر، حکومت امام و حکومت نایب الامام معرفی میکرد.»
(شهید اول، القواعد و الفوائد، مکتبه المفید، ج۳ ، صص۱۷۴)
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
3⃣ شاید رمز و راز این توطئهچینیها را باید در آراء خاص سیاسی-اجتماعی #شهید_اول جستجو کرد. آنگاه که
4⃣ منظور شهید از نائب امام هم فقیه جامعالشرایط بود. ایشان باور داشت در عصر غیبت، به غیر از نائب خاص، نواب عام حاکم هستند. وی حکم فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت را همانند حکم نائب خاص میدانست.
🔸 علاوه بر این آراء و نظرات، آنگاه که حکومت سربداران از شهید اول برای حضور در حکومت درخواست آمدن به خراسان را کرد، به دلیل فراهم نبودن شرایط پاسخ شهید منفی بود. اما کتاب لمعهالدمشقیه را طی هفتروز نوشت و به عنوان یک دستورالعمل فقهی-حکومتی برای آنها ارسال کرد. این کتاب سالهاست به عنوان کتاب درسی حوزه شناخته میشود.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
4⃣ منظور شهید از نائب امام هم فقیه جامعالشرایط بود. ایشان باور داشت در عصر غیبت، به غیر از نائب خاص
5⃣ نکته جالب آنکه #شهید_اول ارتباطات خوبی با اهل سنت داشت. البته اهل سنتی که پیشهی خود را شیعهستیزی قرار نداده بودند. او سالها در دمشق، شهر سنینشین زندگی کرد و خودش مینویسد: «در این مدت، مجلس من از دانشمندان اهل سنت به موجب نزدیکی و رابطهای که با آنها داشتم خالی نبود.»
(گلشن ابرار، ۱۳۷۹ش، ج۱، ص۱۴۹)
🔹 جالبتر و درسآموزتر آنکه از مهمترین شاگردان شهید، همسر وی (امعلی) و دختر وی فاطمه مشهور به ستالمشایخ (استاد استادان حدیث) بودهاند. دختر ایشان مجتهده بود و اجازه روایت از بزرگان داشت و پدر در احکام زنان، مردم را به ایشان رجوع میداد.
(افندی، ریاض العلماء، مطبعة الخیام، ج۵، ص۴۰۴؛ حر عاملی، أمل الآمل، مکتبه الاندلس، ج۱، ص ۱۹۳)
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
♦️ آنگاه که قاتلان، خونخواه میشوند..
🔸 ۱۰ جمادیالاول در تاریخ، به عنوان سالروز جنگ جمل شناخته میشود. دربارهی این جنگ که اولین جنگ داخلی مسلمانان حساب میشود، مرحوم شیخ مفید کتابی با عنوان «الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة» نوشته است که مرحوم مهدوی دامغانی آن را ترجمه کرده.
🔹 در این فتنه طلحه، زبیر و عایشه دخترابوبکر، در برابر سپاه خلیفهی وقت علیبنابیطالب صفآرایی کردند. آن هم به بهانهی قصاص قاتلان عثمانبنعفان که البته به گواه تاریخ خود طلحه و زبیر و عایشه در قتل او به شکلهای مختلف دست داشتند.
🔸 به زبان ساده، خود قاتلان عثمان، به خونخواهی او برخاستند. چیزی که هنوز هم در فتنهها تکرار میشود. کشتهسازی و تبدیل جسدها به سوختی برای ادامه تحرکات براندازانه.
👇 در ادامه خلاصهای از ماجرای فتنهی جمل تقدیم میشود:
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
♦️ آنگاه که قاتلان، خونخواه میشوند.. 🔸 ۱۰ جمادیالاول در تاریخ، به عنوان سالروز جنگ جمل شناخته می
🔹 زبیر پسرعمهی پیامبر و امام علی بود. وقتی امیرالمومنین به خلافت رسید، در شهر پیچیده بود حالا نوبت باند و حزب علی است. همین شایعه طمع خامی در برخی ایجاد کرد. از جمله زبیر و رفیق قدیمیاش طلحه. طمع یا توقع اشتباه، آنها را طلبکار مقام و منصبی کرده بود که لیاقتش را نداشتند.
🔸 بعد از مدتی چون دیدند از علی برای آنها به ناحق آبی گرم نمیشود، آرامآرام شکل منتقد به خود گرفتند. افتادند روی دور نقزنی. کمکم با صراحت بیان بیشتر، شدند اپوزیسیون حکومت. در نهایت هم بهانهی قصاص قاتلان عثمان را پیش انداختند تا انگیزههای قدرتطلبی خود را پشت آن پنهان کنند و برای بیعتشکنی خود توجیهی ظاهرا مشروع بتراشند.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔹 زبیر پسرعمهی پیامبر و امام علی بود. وقتی امیرالمومنین به خلافت رسید، در شهر پیچیده بود حالا نوبت
🔹 سپس چند صد نفر آدم سادهلوح به همراه تعداد زیادی آدم غلّ و غشّ دار و افرادی از امویان که با علی میانهی خوبی نداشتند و بخشی از کارگزاران عثمانبنعفان و همچنین کسانی که در دوران عثمان ثروت زیادی برای خود جمع کرده بودند و از عدالت علی میترسیدند؛ به طلحه و زبیر پیوستند.
🔸 از بد حادثه عایشه به عنوان همسر پیامبر و بیت رسول اکرم نیز با آنها همراه شد. جدال، شد جدال بیت پیامبر و اهل بیت پیامبر. جنگ یاران رسول و جانشین رسول. مقابله بخشی از مسلمانان با مومنان. اینجا بود که فتنه پلک باز کرد. افراد متعددی مانند سعدبنابىوقاص، عبداللهبنعمر، محمدبنمسلمه انصارى، اسامةبنزيد و سلیمانبنصرد خزاعی، نتوانستند حق را از باطل تشخیص دهند. یکسو علی، یکسو عایشه و زبیر و طلحه.
🔹 تصمیمگیری برایشان سخت شد. لاجرم به گوشه عزلت خزیدند تا به گمان خود شمشیر به خون مسلمان نیالایند. غافل از آنکه در جدال حق و باطل، بیطرف نمیتوان بود.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔹 سپس چند صد نفر آدم سادهلوح به همراه تعداد زیادی آدم غلّ و غشّ دار و افرادی از امویان که با علی می
🔸 بیعتشکنان از مکه و مدینه به سمت بصره راه افتادند. با سپاهی مجهز و لشکری آماده نبرد. در بصره، کارگزار علی(علیهالسلام) فردی بود به نام عثمانبنحنیف.
🔹 ابتدا جنگ درگرفت اما بعد آتشبس اعلام شد. بیعتشکنان قول دادند اگر عثمان مانع ورود آنها به شهر نشود، به بیتالمال و جان و مال مردم آسیب نرسانند. اما همین که وارد شدند، باز قول و قرار را باد هوا کرده و بر بیتالمال تاختند و دهها تن از یاران عثمانبنحنیف را کشتند.
🔸 سپس برای آنکه زهرچشمی از حکومت علی بگیرند، داعشگونه تمام موی سر و صورت و ابرو و مژه عثمان را از بیخوبن کندند. عایشه دستور قتل کارگزار علی را صادر کرد اما چون سهل بن حنیف برادر عثمان بن حنیف جانشین علی در مدینه بود، عثمان آنها را تهدید کرد که اگر رهایش نکنند، برادرش تمام بستگان بیعتشکنان را در مدینه خواهد کشت.
🔹 عثمان که رها شد به جانب علی آمد. حضرت از او پرسید: چگونهای؟ با گریه پاسخ داد «پیرمرد» از پیش تو رفتم و «امرد» (نوجوانی بدون مو بر سر و صورت) نزد تو برگشتهام.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔸 بیعتشکنان از مکه و مدینه به سمت بصره راه افتادند. با سپاهی مجهز و لشکری آماده نبرد. در بصره، کارگ
🔶 رهبر انقلاب میفرماید:
«جنگ جمل فتنه بزرگی بود اما آیا در فتنه ها راه برای فهمیدن حقیقت وجود ندارد؟ چرا. اصولی که باید به آنها توجه شود تبیین شده است. باید شخصیت علی را که الآن در مقابل طلحه و زبیر است، با این دو نفر مقایسه کنیم و بسنجیم تا حق معلوم گردد. جناب طلحه و جناب زبیر از شمارش ثروتهای بی حساب خودشان عاجزند! و علی بن ابی طالب همچنان در زندگی ساده و سربازی دوران پیامبر زندگی میکند. آیا این یک میزان و یک معیار نیست؟
🔹 علی بن ابی طالب کسی است که وقتی مردم می آیند خلافت را دودستی به وی تسلیم کنند، قبول نمیکند و میگوید: یک نفر را خلیفه کنید و بگذارید همینطور که من در این ۲۵ سال مشاور خلفا بودم، باز هم مشاور باشم! او حرص به مقام ندارد و دوان دوان با به دنبال قدرت و مقام نمیرود. اما طلحه و زبیر به دنبال قدرت و مقام از مدینه به مکه و از آنجا به بصره دوان دوان آمدند؛ هزاران انسان را هم با به خودشان آوردند. آیا اینها نمیتواند فارق باشد؟
🔹 امیر المؤمنين کسی بود که برای رسیدن به قدرت و وجهه و محبوبیت هیچ تلاش شخصی نکرد. اما وقتی طلحه و زبیر به بصره رسیدند، با هم دعوا کردند که کدام یک امام جماعت شوند، و این اختلاف تا آنجا پیش رفت که عایشه از پراکندگی لشکر هراسان شد. این را مردم میدیدند. آیا نباید مردم بفهمند و درک کنند!؟»
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔶 رهبر انقلاب میفرماید: «جنگ جمل فتنه بزرگی بود اما آیا در فتنه ها راه برای فهمیدن حقیقت وجود ندارد
🔸 آیا «اشرافیت»، «قدرتطلبی» و «جاهطلبی و شهوت محبوبیت» معیار شناخت حق از باطل نیستند؟ آیا بیداردلان نباید وقتی آن رفتار داعشگونه را با کارگزار علی در بصره کردند، متوجه خباثت باطنی این جماعت ظاهرالصلاح شوند؟ پس معیارها و حجتهای الهی همیشه هستند، ایراد اصلی از گیرندههای ماست که فرکانس هدایت خدا را نمیگیرد. اختلال در دستگاه محاسباتی و قوه سنجش ماست.
🔹 درنهایت، جنگ که در گرفت، علی(علیهالسلام) زبیر را موعظه کرد. زبیر حق را یافت و از زشتی بیعتشکنی خودش هراسید. پا در رکاب اسب سفت کرد و معرکه را واگذاشت ولی مورد تعقیب قرار گرفت و کشته شد. حضرت از مرگ زبیر ابراز تاسف کرد و فرمود زبیر از ما بود تا آنکه فرزندش عبدالله او را از ما ستاند.
🔸 طلحه هم مردد شد و در همین حین، تیری از جانب مروانبنحکم، او را از پای درآورد. اما عایشه بر اشتباه خود اصرار میورزید تا آنکه امام مجتبی علیهالسلام دلاورانه بیعتشکنان و ناکثان را هزیمت کرد.
🔺 در پایان شتر(جمل) پرچمدار پی شد و فتنهی جمل به پایان رسید.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
4_5897845019238206259.mp3
10.84M
🔸 یکی از پروندههایی که بناست در این فضا باز کنیم، پروندهی #قصهی_صداها و تصویرهاست.
🔹 عجالتا شاید خوب باشه با این شاهکارِ میکیس تئودوراکیس با نام "پائولا" شروع کنیم. موسیقی که روی فیلم "حکومت نظامی" سوار شد و حزنِ ویژهی درونی خودش رو چند برابر کرد تا جایی که برای آن افسانهی عشقی ساختند.
🔸 شاید شما هم وقتی موسیقی تمام شود از خودتان بپرسید: سرّ این میزان اثرگذاری چیست؟
.
#قصهی_صدا
🏫مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@qasas_school
🔶نمیدانم قطعه «پائولا»👆 را شنیدید یا نه؟! اما خیلیها درباره آن گفتهاند: «غم خالصی را که در آن موج میزند فقط آن مردمی درک میکنند که کشورشان همیشه در تبوتاب بوده و روی آرامش ندیده است». گویی این قطعه مرزهای عشق را طولی طی میکند و در عین نادیده نگرفتن حب فردی، وطن را بتوارهی اصلی عشق جا میزند که در این روزهای فتنهگون، تناسب حال و مقال دارد.
🔷همین گیرایی بالای قطعه «پائولا» کاری کرده که برای آن قصه ببافند از جنس ترکیب حب به زن و وطن. هیچ کس هم نمیداند اصل نقش این بافندگی کار کیست؟ این افسانه با عشق تئودراکیس به دختری شیلایی به نام پائولا شروع میشود آن هم در بحبوحه مبارزات آزادیخواهانه و ضدامپریالیستی. عشقی که ابراز ناشده، ناکام میماند.
🔶تئودوراکیس خودش میگوید: وقتی بنا داشتم او را ببینم و ماجرا را درمیان بگذارم، سر قرار نیامد. بعد از بیقراری و گرفتن اخبار از دوستانش فهمیدم با تعداد زیادی از مبارزان، در استادیوم تیرباران شده.
🔷داغ سنگین این حادثه در عمق روح تئودوراکیس مینشیند و او برای آنکه این داغ هرگز تهنشین نشود، برای پائولا آهنگی میسازد که حزن آن بیحساب است.
🔶اما از این افسانه که بگذریم، تئودوراکیس، خودش مبارز جذاب و پر قصهای است.
#قصهی_صدا
🏫مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@qasas_school
📌"میبخشم اما فراموش نمیکنم"
🔻
باورتان میشود؟!
روزگاری 《یک گروه کوچک سفیدپوست بر یک جمعیّت میلیونیِ سیاهپوستِ صاحبِ سرزمین، مسلّط بودند؛ این سفیدپوستها از انگلیس [به آنجا] رفته بودند، انگلیسی بودند در اصل؛ سالهای متمادی، شاید قریبِ صد سال بر این کشور مسلّط بودند.》(رهبرانقلاب)
🔻
از چه حرف میزنم؟
از رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی...که امثال "نلسون ماندلا" با آن جنگیدند. جنگ بر سر حقوق مسلم بشری.
📆 5دسامبر، سالروز فوت نلسون ماندلا..
🔹مردی که بسیاری او را با نام مخولو صدا میزدند... یعنی پدربزرگ!
🔹مردی که سالها بابت مطالبهی حقوق مردم کشورش، در لیست تروریستی انگلیس و آمریکا بود.
💡این جملهی ماندلا برای همیشه در تاریخ ماند، وقتی که بعد از قریب هفتاد سال مبارزه و ۲۷سال حبس، در کاخ باکینگهام به انگلیسیها گفته بود:
"میبخشم اما فراموش نمیکنم"
#تقویم_تاریخی
🏫مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔@qasas_school
🏴🏴🏴
⚫️ خلیفه دوم [به درب منزل حضرت زهرا] آمد. علی (علیه السلام) و دیگر کسانی را که در خانه وی بودند صدا کرد تا بیرون بیایند. ولی آنها بیرون نیامدند.
- خلیفه دوم گفت: قسم به خدایی که جانم در دست اوست، یا بیرون میآئید یا خانه را با هر که در آن هست آتش میزنم.
- به او گفتند: فاطمه(سلاماللهعلیها) در خانه است!!
- گفت: ولو او هم باشد، خانه را آتش میزنم.
(الامامةوالسیاسه،
دینوری،ج۱،ص۱۲)
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school