eitaa logo
اندیشکده قصد
3.7هزار دنبال‌کننده
945 عکس
318 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ ششمین نشست سالیانه به مناسبت سالروز صدور پیام قطعنامه ◀️ موضوع: الهیات جنگ دائمی فقر و غنا 🎙 با ارائه‌ای از: حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🗓 زمان: دوشنبه ۲۸ تیر، ساعت ۲۱:۳۰ 🔻 برای دریافت لینک نشست در محیط اسکای‌روم به شماره ۰۹۳۰۳۲۷۹۰۳۴ در واتس‌اپ پیام دهید. ➕ این نشست به صورت همزمان از طریق لایو اینستاگرام پخش خواهد شد. 🎬 @Mostazafin_TV
🔰نشست دولت در اندیشه شهید صدر برگزار شد 🔶حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی (رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) : ✅دولت، هدیه انبیا به بشر شهید صدر نظریه جدیدی دارد و آن اینکه مبدع دولت و مخترع آن انبیای الهی هستند و دولت هدیه انبیا به بشر است. بنابراین اینکه گفته شود دولت دینی است یا خیر سبب تعجب می‌شود. این نوآوری بسیار مهم است. همچنین طبقه‌بندی وی از دولت به‌عنوان یک فقیه، متلکم، حکیم و عالم علوم انسانی و اسلامی از دیگر ممیزات اندیشه صدر است. سازمان، بزرگ‌ترین کشف بشر، و دولت، برترین سازمان است. اما فلاسفه اسلامی طبقه‌بندی‌های خاصی از دولت انجام داده‌اند که عمدتاً براساس علم و عمل به حقیقت و به تعبیری فضیلت و سعادت است؛ یعنی انسان به‌دنبال کمال است و از طریق تعاون و اجتماع و دولت می‌تواند به این سعادت برسد؛ ما دولت تشکیل می‌دهیم تا به سعادت برسیم و برای سعادت باید علم به حقیقت داشته باشیم و به آن عمل کنیم؛ در اینجا دولت و مدینه فاضله شکل می‌گیرد و نمونه آن از منظر فارابی حکومت پیامبر(ص) است. ✅انواع دولت براساس حقیقت ممکن است جامعه‌ای دولت تشکیل دهد؛ ولی نه علم به حقیقت و نه عمل به آن داشته باشد که دولت جاهلی است و با ضرب و زور و غضب، کارهایش را پیش می‌برد و اساساً نیازی به حکمت نمی‌بیند؛ در اینجا فضیلت و دانش و دانشمند ارزشی ندارد. دولت دیگر هم دولتی است که علم به حقیقت دارد، ولی عمل نمی‌کند که دولت فاسقان است و مدل دیگر دولت هم علم به حقیقت ندارد، ولی فکر می‌کند مسیر حقیقت را طی می‌کند که دولت ضاله است. ✅تقسیم‌ شهید صدر برای دولت شهید صدر دولت را به سه دسته تقسیم کرد. اول دولت‌هایی که از لحاظ فکری ضد اسلام هستند؛ در دوره وی، مارکسیسم و سرمایه‌داری مصادیق این دولت و دولت‌های کافر بودند، چون قصد دارند اسلام را از بین ببرند؛ قرآن فرموده است که اگر کافرانی با شما بجنگند دشمن هستند و نباید با آنها رفاقت کنید. همچنین کفاری که قصد دارند سرزمین شما را اشغال کنند. نوع دوم دولت از منظر شهید صدر، دولتی است که مکتب فکری ندارد و با کودتا و زور به قدرت رسیده و این دولت هم کافر است، ولو هم حاکم و هم شهروندانش بگویند که ما مسلمان هستیم. از نظر صدر، دولت اسلامی دولتی است که در قانون‌گذاری از اسلام سیراب می‌شود و سه نوع است؛ نوع اول دولتی است که همه نظامات و قوانین براساس اسلام باشد و اطاعت از چنین دولتی واجب است؛ دولتِ نوع دوم دولتی که برخی قوانین و احکام و نظامات آن ممکن است در تعارض با اسلام باشد، آن هم به‌دلیل جهلی که وجود دارد. البته این مباحث قبل از انقلاب بیان شده است. در مواجهه با چنین دولتی چند حکم وجود دارد؛ اول اینکه علما باید برای این دولت حکم اسلامی را تشریح و تبیین کنند؛ تا جایی که این دولت موافق اسلام عمل می‌کند باید اطاعت شود و در مواردی هم که موافق اسلام نیست، مثلا در مسائل مهمی مانند جنگ، اطاعت از این دولت اشکالی ندارد، مانند رفتار امام علی(ع) در برخورد با حکومت خلفا. نوع سوم هم دولتی است که عمداً خلاف اسلام رفتار می‌کند. مسئولان چنین حکومتی باید عزل شوند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر صورت بگیرد و اگر تأثیری نداشت، فرمان بردن از چنین حاکم و حکومتی ممنوع است. ✅دیدگاه صدر درباره انقلاب ایران برخی می‌گویند در اندیشه شهید صدر نام ولایت فقیه وجود ندارد و صرفاً تقسیم‌بندی ارائه داده است؛ ولی اگر ما پاسخ ایشان به نامه علمای لبنان را ضمیمه آثار دیگر وی کنیم، بحث ولایت فقیه هم به‌دست می‌آید؛ وی از تعابیر المرجعیة المجاهدة، الرشیدة و الصالحیة، برای حاکمیت ولایت فقیه استفاده کرده است. از دید صدر ایرانی‌ها چند چیز را قبول کرده‌اند: اول، اسلام می‌تواند قانون زندگی آنها باشد؛ دوم، امام را به‌عنوان زعیم پذیرفتند؛ سوم، انسان ایرانی و حق آزادی و کرامت او را قبول کرده‌اند. بدین ترتیب از دیدگاه وی، زعیم رشید و شریعت و انسان سه ضلع مثلث دولت‌سازی اسلامی است. در این نظام مبنای قدرت، خدا و دین، مبنای قانون‌گذاری و قوای مجریه و مقننه باید خاستگاه مردمی داشته باشد که همان نظریه مردم‌سالاری دینی است که مقام معظم رهبری به‌کار بردند. البته شهید صدر از این تعبیر استفاده نکرده، ولی لبّ مطلب همین است. 📃 متن کامل نشست را در اینجا ببینید. 🆔 @shahidsadr 💠 @QasdWay
🔰 بیست و نهمین جلسه کمیته مطالعات برنامه *اول پیشرفت* (برنامه هفتم توسعه) ⚜ موضوع: " ملی سازی نظام پولی " 🔰 با حضور : ✅ دکتر *حمید رضا مقصودی* ✅ آقای *احسان ولدان* 🗓 زمان : چهارشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۰ 🕝 ساعت: ۱۴ الی ۱۶ ✅ با عنایت به مصوبه ستاد ملی کرونا و تعطیلات دانشگاه صرفا به صورت مجازی برگزار می شود. 🔴پیوند جلسه :https://vc.isu.ac.ir/ch/researchevents ___________________________ 🌐 لینک کانال بله: https://ble.ir/barname7 ___________________________ صفحه اینستاگرام @barname7.ir 💠 @QasdWay
هدایت شده از کتابخانۀ قصد
🖌 عمده ترین دستاورد نئولیبرالیسم چیست؟ دیوید هاروی در کتاب تاریخ مختصر نئولیبرالیسم چنین تشریح می کند: عمده ترین دست آورد اساسی نئولیبرال گری توزیع مجدد ثروت و درآمد بود نه ایجاد آن. منظور من از انباشت و سلب مالکیت، کالایی سازی و خصوصی سازی زمین و اخراج اجباری جمعیت روستایی، تبدیل اشکال گوناگون حق مالکیت (عرصه های همگانی، اشتراکی، دولتی و...) به حق مالکیت منحصراً خصوصی؛ الغای حق بر عرصه های همگانی، فرایندهای مستعمراتی، نومستعمراتی و امپراطوری تصاحب دارائی (شامل منابع طبیعی) و رباخواری، بدهی ملی و ویرانگرتر از همه، استفاده از نظام بانکی و اعتباری به عنوان ابزار رادیکالی برای انباشت از طریق سلب مالکیت است. به این فهرست سازوکارها می توانیم انبوهی از این فنون مانند اخذ رانت از مجوز و حق مالکیت فکری، محدود کردن یا الغای حقوق مالکیت اشتراکی را بیفزاییم. 🆔 @SSL_Qasd
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فقدان دوست عزیزم محمدحسین فرج نژاد بسیار سخت است. جهادگری دانشمند که سال‌ها عمر خود را مصروف مبارزه با جریان های صهیونیست متنفذ در نقاط مختلف دنیا کرد. سال‌های اخیر و به واسطه مصائب اقتصادی کشور تمرکز او بر نفوذ جریان‌های منحرف به عرصه اقتصادی کشور بود. و بارها به من می گفت که درصدد حذف من هستند. حال چه باشد نمی دانم. به هر حال او، همسر و سه فرزندش امروز در جوار رحمت حق هستند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست دوازدهم: ♦️نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم‌داری؟! ارائه دهنده: ✅ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان زمان: 🗓 پنجشنبه ٣۱ تیر ١۴٠٠ ⏰ ساعت ١۵ الی ١٧ لینک جلسه: 👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi 🆔 @harekate_qarn 🆔 @QasdWay
اخلاص و جهاد که باشد، تشییع و نماز هم خاص می شود... مرحوم شاید هم بعدها اثبات شود که ... ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi @QasdWay
هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان با همکاری مدرسه عالی سطح چهار برگزار می‌کند: 📚۴٣مین نشست 🔰استخراج از با تطبیق بر «» 🎤 آیت‌الله شیخ محمد سند (استاد حوزه‌های علمیه قم و نجف) 🔶🔶در جمع دانش‌پژوهان دوره‌های پودمانی اقتصاد 📡پخش زنده از طریق: 1️⃣سامانه آموزش مجازی هیئت اقتصاد https://eqtesad.lms2.hozehkh.com/ws/eqtesadona43 2️⃣تی وی حوزه https://tv.hozehkh.com/eco-tv 3️⃣صفحه اینستاگرام هیئت https://www.instagram.com/eghtesadhozehkh @eghtesadhozehkh
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست دوازدهم: ♦️نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم‌داری؟! ارائه دهنده: ✅ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان زمان: 🗓 پنجشنبه ٣۱ تیر ١۴٠٠ ⏰ ساعت ١۵ الی ١٧ لینک جلسه: 👉 http://Vc.isu.ac.ir/ch/latifi 🆔 @harekate_qarn
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ همیشه از جای خیلی کوچک شروع کنید. هرچه قدر کوچکتر بهتر... ✅ محمد یونس اقتصاددانان بنگلادشی پس از گرفتن مدرک دکتری خود از امریکا در سال ۱۹۹۰ به وطن خودش بازگشت. او به دنبال حل مشکلات اقتصادی مردم بنگلادش بود و راه‌حل را در کتاب‌ها پیدا نمی‌کرد. چرا که واقعیت زندگی مردم با تئوری‌های کتاب متفاوت بود... ⭕️ او با مشاهده ظلم بانک‌های بی رحم به خروش آمد. بانک‌ها در بنگلادش مقدار اندکی وام می‌دادند و در عوض تا قران آخر دارایی مردم را تملک می‌کردند⁉️ (چقدر شبیه به کشور ماست!) 🔰 بانک قربانگاه مردم فقیر است. ✳️ محمد یونس تصمیم‌‌ گرفت بانکی مخصوص فقرا با وام‌های خرد طراحی کند. روشی که تا به امروز ۵۰ کشور از آن الگو گرفتند و ۲۰۰ میلیون فقیر را صاحب کار و درآمد کرده است. ✳️ او معتقد است خود مردم فقیر، مالک گرامین بانک هستند اما بانک‌های دیگر تحت مالکیت ثروتمندان است. 🔰✅ هم‌اکنون ۸ میلیون سرمایه‌گذار در این بانک مردمی وجود دارد که ۹۷ درصد آن زنان هستند. به عبارت بهتر این مردم فقیر خود مالک بانک هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند و خودشان برای بانک قاعده‌گذاری می‌کنند. ✳️ او همچنین می‌گوید: همه‌ی مردم جهان کار آفرینند. در این بانک، سرمایه‌های اندک زنان روستایی به کار گرفته شد و هر یک با سرمایه ۲۰ دلاری تا ۴۰ دلاری کارآفرین شدند. 🔸 گام‌های خیلی کوچک تمام رویاهایتان را محقق می‌کند. ⚜️خلاقیت همه چیز را تغییر می‌دهد نه مدرک دانشگاهی‌. 🔸بانک باید در اختیار تولید باشد نه در خدمت ثروتمندان ⚜️ هر فقیر یک کارآفرین بالقوه است. 🆔 @QasdWay
صوت جلسه ١٢.mp3
34.25M
📌 سلسله نشست های حرکت قرن نشست دوازدهم: ♦️نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم‌داری؟! ارائه دهنده: ✅ حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🆔 @harekate_qarn 🆔 @QasdWay
بسم الله الرحمن الرحیم در نظر دارد یک یادنامه از سیره علمی و عملی استاد محمد حسین فرج‌نژاد ظرف چند روز آینده به چاپ برساند. به همین منظور از اساتید محترم و پژوهشگران عزیزی که تمایل به نگارش یادداشت علمی و متقن با موضوع معرفی شخصیت علمی، مدیریتی، نخبه‌پروری، جهادی و جنبه‌های مختلف شخصیتی استاد فرج نژاد دارند دعوت به عمل می‌آید ظرف مدت زمان سه روز آینده آثار خود را به آیدی @MRN691 ارسال بفرمایند. @farajnezhad110
صوت_نشست_الهیات_جنگ_دائمی_فقر_و_غنا_استاد_قنبریان_14000428_.mp3
12.55M
🔅الهیات جنگ دائمی فقر و غنا 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ۲۸تیر۱۴۰۰ ❓الهیات جنگ فقر و غنا، داخلی هم بشود؟! ▫️دلایل مخالفان: • شعار مارکس و ایده سوسیالیست های افراطی است! • "شکاف طبقاتی" را "شکاف عاطفی" هم می کند! ◾️نقد: • تفاوت حرف امام و مارکس؟! • جنگ فقر و غنا از طرف مرفهین بی درد علیه محرومان شروع شده نه بالعکس! • قرائت قرآن و سنت و آمارهای عینی از این جنگ! • جنگ فقر و غنا از سوی پابرهنگان علیه فساد و تبعیض و بی عدالتی است نه آدمها! ❓این الهیات در سطح بین المللی، جنگ بماند یا به رقابت (چین-آمریکا/ سرمایه داری-سرمایه داری) تنزل کند؟! ▫️دو مساله زیر بنایی و اختلافی بین مردان جمهوری اسلامی: 1⃣ تقدم "قدرت ملی" یا "ثروت ملی"؟! مقابل آمریکا، کره شمالی شویم یا چین؟!! • سانسور راهبرد اصلی انقلاب! • گروهی هم قائل به ژاپن اسلامی یا حتی امارات شیعی! 2⃣ تقدم "جمهوری اسلامی ایران" یا "انقلاب اسلامی"؟!! • اردوگاه اول در مردان جمهوری اسلامی فراگیرتر! • اصلاح طلبان واقعی از "ثروتِ" طبقه مرفه دنبال "قدرت" برای "مشروطه سازی ولایت" و دموکراسی لیبرال اروپایی • راست ها دنبال لیبرالیسم اقتصادی و نظام تک حزبیِ سیاسی و "ماشین امضاء کردن ولایت" با پدیده "ولایت اداری"! • راه اصلی انقلاب باز سانسور بین این دوگانه ها! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چندی پیش از مولدهای انرژی ارزان سخن گفتیم. این هم نمونه ای دیگر... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 💠 @QasdWay
🔸 اعلام نتایج رتبه بندی مجله‌های علمی از سوی کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور: 🌐 https://journals.msrt.ir/search/?Term=&Group=&SubGroupId=&Applicant=&AssociationId=&UniversityId= 💠 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختصاص ۴۰۰ نه ۴۵۰ نه ۵۰۰ میلیون تومان بابت پاداش آخر دوره هیأت مدیره بانک تجارت. فقط اون صلوات آخرش😐 انتظاری از نهادهای سرمایه‌داری که دائما اموال مردم و جامعه را برای خود جمع‌آوری می‌کنند و خون مردم را در شیشه می‌کنند و دست به انحصار می‌زنند و بی حد و حصر و غارت‌گونه خلق پول می‌کنند و از بین خودشان رئیس بانک مرکزی را انتخاب می‌کنند چیزی جز این نیست!!! نهادهای تامین مالی اسلامی خرد و کلان 💠 @QasdWay
✅ مَن مَاتَ وَ تَرَکَ دَینَاً فَعَلَینَا دَینُهُ وَ اِلَینَا عِیَالُهُ وَ مَن مَاتَ وَ تَرَکَ مالاً فَلِوَرَثَتِهِ وَ مَن مَاتَ وَ لَیسَ لَهُ مَوَالِی فَمَالُهُ مِنَ الاَنفَال امام صادق(ع) وسائل الشیعه ج۲۶ص۲۴۸ کسی که بمیرد و بدهکار باشد بدهی او بر عهده ما(ولایت) است، و کسی که بمیرد و مالی بر جای گذاشته باشد برای وارث اوست، و کسی که بمیرد و هیچ ولائی[مانند ولاء عتق و ولاء جریره] نداشته باشد، مال او از انفال است. 🔅پ.ن: • تناسب عادلانه ای در شریعت است که: "مال بدون وارث، دست ولیّ امر و متقابلاً کسی که هیچ راه تامینی ندارد هم خرجش با اوست" • تفصیل این مطلب در شرع و قانون اساسی ج.ا را در یادداشتهای زیر بخوانید: روی دیگر ولایت۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1245 روی دیگر ولایت۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1247 خسارت کسبه و نهادهای مالی زیر نظر رهبری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1400 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ پویشی گسترده برای محو سدها در دنیا با سابقه‌ای بیش از دو دهه 👤 احمد میدری، نماینده اسبق مجلس و معاون وزیر رفاه: 🔸 ایران ۵۰ برابر کُره جنوبی کارخانه فولاد دارد ولی میزان تولیدمان یک‌سوم این کشور است! 🔹 چرا در استان‌های کم آب، کارخانه فولاد و پتروشیمی احداث می‌شود؟ چون قدرت چانه‌زنی برخی استان‌ها بیشتر است، فراتر از دولت و مجلس! 🔹 حرکتی در دنیا شروع شده برای برداشتن سدها و محو آنها؛ در آمریکا ۱۳۰۰ سد طی ۲۰ سال گذشته برداشته شده است چون بسیاری از سدها در پایین‌دست اثر منفی دارند. 🔹 وضعیت امروز خوزستان نه فقط به خاطر سدها بلکه بخشی از آن به دلیل پروژه‌های صنعتی مختلف و نامتوازن است. 💠 @QasdWay
🔰اندیشکده طراحی و اقامه عدل برگزار می‌کند: ⚜️ اولین نشست طراحی و اقامه عدل برای دولت عدالت‌خواه (به صورت غیرحضوری) 🔸 سوال اول: از نظر جنابعالی طراحی و اقامه عدل در ساحت عدل به مثابه روش تعاملات اجتماعی چه معنا و مفهومی دارد؟ 🔸 سوال دوم: در دولت عدالت خواه آقای رییسی برای این منظور چگونه باید عمل کرد؟ 🔰 ارائه دهنده: ✅ *دکتر علی سعیدی* پژوهشگر حوزه عدالت 🕣 زمان : دوشنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۷ الی ۹ صبح 🔰 علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت نمایند: 🌐https://www.skyroom.online/ch/art110/adl ✳️ پس از ورود گزینه مهمان را انتخاب نمایید. 🔰اندیشکده طراحی و اقامه عدل 📱 @eghame_adl 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 بخش کشاورزی؛ مردمی‌ترین و مقاوم‌ترین و با ظرفیت‌ترین بخش اقتصاد 🔰اولین پیش‌نشست همایش «مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی» با عنوان دولت مردمی و مدیریت اقتصاد کشاورزی و راهکارهای اجرایی آن 🎤 دکتر محمد قربانی 🔹 مراد از دولت مردمی، صرفاً دولتی نیست که برخواسته از مردم باشد زیرا همه دولت‌ها از دل مردم تشکیل می‌شوند. مراد از دولت مردمی، مشارکت مردم در کلیه امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است. در واقع در بحث دولت مردمی، مردم، محور می‌باشند و بحث پشتیبانی از مردم توسط دولت و پشتیبانی مردم از دولت در شرایط بحرانی در این نگاه اقتصاد مردمی مطرح است. 🎤 دکتر علی سعیدی 🔹 زمانی که بحث از اقتصاد مردمی صورت می‌گیرد باید مردمی سازی اقتصاد در سطوح مختلف بررسی شود. در واقع اقتصاد مردمی، اقتصادی است که مردم در مدیریت، مالکیت و اجرا مشارکت داشته باشند. به هر میزان که مردم در مالکیت، مدیریت و بهره‌مندی ثروت‌ها و منابع مشارکت داشته باشند آن اقتصاد مردمی‌تر است. 🔹 به لحاظ اندیشه‌ای، وارث یک مفهوم بیگانه از دولت هستیم. چون نگاهی که در روشنفکری به مقوله دولت وجود دارد به این شرح است که روشنفکران باید در راس امور باشند و باید برای مابقی مردم تصمیم‌گیری کنند. در واقع لیبرالیسم، حکمرانی را به سمت صاحبان ثروت متمایل می‌کند و در سیاست، کسی می‌تواند به قدرت ورود کند که ثروت دارد و بقیه مردم از نقشی در اداره اقتصاد برخوردار نمی‌باشند. 🔹 در اقتصاد مردمی دنبال شیوه حکمرانی جدیدی هستیم که اداره اقتصاد... 🔰 برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: 📌 http://public.qasd.ir/articles/585#start 🆔 @QasdWay
🔴 میلتون فریدمن و پیروان قدرتمند او (بخوانید مسعود نیلی و دوستان او در حلقه نیاوران) بیش از سه دهه دقیقا دست‌اندرکار کامل کردن این راهبرد بودند: نشستن در انتظار بحرانی عمده؛ سپس به حراج نهادن و فروش اجزای دولت به بازیگران بخش خصوصی، در حالی که شهروندان هنوز از شوک دچار سرگیجه بودند. و آنگاه دائمی کردن اصلاحات کذایی با سرعت هر چه تمام تر. دکترین شوک، ندئومی کلاین، ترجمه شهابی، ص ۲۱ 🔴 آن‌چه در سال‌های پس از دهه ۱۳۷۰ در ایران رخ داده، چیزی جز این نبوده. راهبردی که هر روزه بخش خصوصی را فربه تر کرده و از قدرت خرید عموم مردم کاسته است. این راهبرد، همان راهبرد نئولیبرالیستی است که در ظاهر اینگونه توجیه می‌شود که با بزرگ کردن کیک اقتصاد (بخوانید فربه تر شدن بخش خصوصی) طبقات ضعیف (بخوانید مردم) هم رشد می‌کنند. مغالطه‌ای به درازای تاریخ سرمایه‌داری. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi