🔸 حمایت ۴۸ تشکل کارگری و کارفرمایی از وزیر پیشنهادی کار
🔹 به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانون ها ،تعاونی ها، مجامع، انجمن های کارگری و کارفرمایی در نامه هایی جداگانه در حاشیه معرفی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ضمن تقدیر از حسن انتخاب رئیس جمهور محترم، حمایت خود را از حجت الله عبدالملکی اعلام نمودند.
🔸 جوانی، تعامل، مشارکت شرکای اجتماعی، برنامه ریزی دقیق و مدون، روحیه تلاش و خستگی ناپذیری، مهارت و تخصص مهمترین ویژگیهای وزیر پیشنهادی رئیس جمهور است که مورد تاکید این تشکلها قرار گرفته است.
🔸 این تشکل ها آمادگی خود را جهت همکاری و هماهنگی در راستای پیشبرد اهداف دولت مردمی، با حجت الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اعلام کردند.
1️⃣ کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
2️⃣ مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران
3️⃣ کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان ایران شامل 2700 تشکل اقتصادی و صنفی
4️⃣ اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران
5️⃣ کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور
6️⃣ کانون هماهنگی شورای اسلامی کار
7️⃣ کمیته بانوان و خانواده کانون عالی انجمن های صنفی کارگران
8️⃣ کانون سراسری انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور
9️⃣ کانون عالی شرکتهای خدماتی و فنی و مهندسی ایران
🔟 مجامع نمایندگان کارگران استانهای کشور
🔗 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/26/2555745
💠@QasdWay
⚜️ چرا تأمین مالی از طریق اوراق سهام و بازار بورس اتفاق نمیافتد؟
✍️ احسان ولدان
🔸علت عدم تأمین مالی شرکتها از طریق بازار سهام را میتوان در سه مورد خلاصه کرد:
1️⃣ نخست اینکه اوراق بدهی نسبت به اوراق سهام مرجح هستند؛ چون سود اوراق بدهی جزء هزینه شرکت محاسبه میشود و مشمول درآمد مالیاتی نمیشود.
2️⃣ دلیل دوم این است که اگر شما شرکتی داشته باشید و بخواهید برای پروژه سرمایهگذاری، تأمین مالی کنید، هیچ وقت ابتدائا تمایل ندارید افراد دیگر را در سود خود شریک کنید. مضافا اینکه با انتشار سهام، سهامداران هم در اداره شرکت نقش پیدا میکنند. اما اگر قرض بگیرید، صاحب بدهی نقشی در اداره شرکت نداشته و از سود شرکت نیز سهمی نخواهد داشت.
3️⃣ دلیل سوم تئوری مشهوری بهنام «Pecking order theory» است که سی سال هست مطرح شده است. توضیح اینکه برای تأمین مالی یک پروژه شما دارای یک سلسله ترجیحات هستید که ابتدائا ترجیح میدهید از سود تقسیمنشده تأمین مالی کنید. در مرحله دوم تمایل به قرضگرفتن و تأمین مالی از طریق بدهی دارید و در گام آخر و بهعنوان آخرین راه چاره، به سراغ انتشار اوراق سهام میروید. چون نمیخواهید دیگران را در سود پروژه شریک کنید. در واقع انتشار اوراق سهام سیگنال منفی را منتشر میکند و نشان میدهد که نه خود شرکت آنقدر منابع نداشته است که از طریق منابع خودش تأمین مالی کند و نه آنقدر اعتبار داشته که از طریق بازار بدهی بتواند تأمین مالی کند. بنابراین از حیث عقلانی تأمین مالی از طریق بازار سهام رخ نخواهد داد و بلکه در حالت اضطراری اتفاق خواهد افتاد.
🔰 برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر در سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://public.qasd.ir/articles/590#start
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۳) ✍️ استاد مسعود درخشان 🔰 ادامه ک
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۴)
✍️ استاد مسعود درخشان
🔰 ۲- ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایه دار و سرمایه داری در زبان و ادبیات فارسی
⭕️ در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار و کاپیتالیسم به سرمایهداری، سؤالات و ابهامات متعددی مطرح میشود زیرا آنچه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان فارسی مراد میشود با واژگان کاپیتالیست و کاپیتالیسم در مکتوبات اقتصادی مغرب زمین تفاوتهای جدی دارد.
🔸 در زبان فارسی، سرمایهداری به معنای «سرمایه داشتن و سرمایهدار بودن» و نیز «مالداری و ثروتمندی» است. در لغت نامه دهخدا، سرمایهدار چنین تعریف شده است:
✅ صاحب سرمایه، دارای سرمایه، پولدار و ثروتمند» و نیز «صاحب ثروت و مالدار، کسی که دارای مال و ثروت فراوان است.» همچنین، سرمایه به معنای پول یا کالایی است که اساس کسب و تجارت قرار می گیرد و سود مازادی است که در فرایند کسب و تجارت ایجاد می شود. سرمایه در معنای دارایی و ثروت نیز آمده است.
🔸 سرمایهداری در این تعاریف، مطلقا به معنای «نظام اقتصادی» نیست و لذا اگر کاپیتالیسم را به سرمایه داری در معنای فوق الذکر ترجمه کنیم قطعا به خطا رفته ایم. از این رو، نویسنده در مواردی، برای پرهیز از این ابهام، از واژه «سرمایهمداری» برای ترجمه کاپیتالیسم استفاده کرده است زیرا که در این نظام، سرمایهمدار تنظیم امور اقتصادی است و سرمایه مبنای رشد اقتصادی است و «سرمایهگذاری» عامل رشد اقتصادی است و ثروت در معنای سرمایه انباشت شده، نتیجه رشد اقتصادی است.
✳️ همچنین، «اصالت سرمایه» را میتوان وجه مشخصه کاپیتالیسم دانست زیرا که «تشکیل سرمایه» (Capital formation)، مبنا و اصل در نظام کاپیتالیسم است. همچنین دیده شده است که «سرمایه سالاری» را نیز برای ترجمه کاپیتالیسم به کار برده اند که البته خالی از اشکال نیست.
🔰 مقدمه پروفسور مسعود درخشان بر کتاب سرمایهداری تالیف جفری اینگام
#پروفسورـدرخشان
#اندیشهـدرخشان
#کتابـسرمایهداری
🔰 برای مطالعه بخش کلیات از طریق لینک زیر به سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۴) ✍️ استاد مسعود درخشان 🔰 ۲- ابها
🔰 ادامه پست قبلی
🔸 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایه دار نیز ابهام های زیادی وجود دارد. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت اسم به کار می رود و مراد از آن کسی است که صاحب سرمایه بوده و یا آنکه ثروتمند باشد.
🔸در این معنا، واژگان سرمایه دار یا صاحب سرمایه مطلقا منحصر به نظام کاپیتالیسم نیست بلکه این واژگان را می توان برای هر فردی که صاحب سرمایه و ثروت در هر عصری و برای هر نظامی است به کار برد.
✳️ ناگفته نماند که واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی همچنین به فردی اطلاق می شود که از نظام کاپیتالیسم حمایت می کند، همچون سوسیالیست که به فردی گفته می شود که حامی نظام سوسیالیسم است.
✅ واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت قید به کار می رود و مراد از آن، نظامی است که بر مبنای کاپیتالیسم استوار است، مانند «نظام کاپیتالیستی» (Capitalist system) یا «اقتصاد کاپیتالیستی» (Capitalist economy). خاطرنشان میکنیم که واژه «سبک کاپیتالیستی» (Capitalistic) در زبان انگلیسی به منزله جلوه ای از کاپیتالیسم نیز رایج است.
🔰 مقدمه پروفسور مسعود درخشان بر کتاب سرمایهداری تالیف جفری اینگام
#پروفسورـدرخشان
#اندیشهـدرخشان
#کتابـسرمایهداری
🔰 برای مطالعه بخش کلیات از طریق لینک زیر به سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start
💠 @QasdWay
⁉️تا چه حد اختلاف در سطح زندگی مردم مورد پذیرش اسلام است؟
🔅شهید سید محمدباقر صدر پاسخ میگوید:
🔹اسلام در پی تحقق جامعه متوازن است که در آن اموال فقط در دست ثروتمندان گردش نمیکند و هر فرد میتواند نیازهای اولیه و ثانویه خود را به راحتی برطرف کند و در سطحی مشابه سطح متوسط مردم گذران زندگی کند.
🔸«معناى توازن در سطح معیشت» آن است که مال تا اندازهای میان افراد جامعه، موجود و در گردش باشد که هر فرد بتواند در سطح عمومى گذران زندگى کند؛ یعنى همه افراد در سطحى معین از معیشت زیست نمایند و در همین سطح، داراى تفاوت هایى به فراخور مراتب خود باشند.
✅ اسلام براى تحقق بخشیدن به این هدف، با حرام ساختن اسراف، سطح معیشت را از بالا کنترل نموده است. نیز براى کنترل سطح معیشت از پایین، پایه افرادى را که داراى سطح پایین معیشت هستند، به سطحى بالاتر ارتقا میبخشد.
🔹بدینسان، سطوح به یکدیگر نزدیک ميگردند تا جایى که سرانجام در سطحى واحد به هم بپیوندند که داراى درجات گوناگون است، اما تفاوت هاى چشم گیر جامعه سرمایه دارى در سطح معیشت را در برندارد.
✅ دولت باید به گونه اى جهت یابد که معیشت افراد در سطح پایین را با معیشت افراد دیگر تقریباً در یک سطح قرار دهد تا سرانجام همه در سطح معیشت به توازن عمومى دست یابند.» 🔰(اقتصادنا، 1393، ج 2، 111)
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay
⚜️ ۳ ایراد اساسی طرح افزایش حقوق کارمندان دولت
🎤 دکتر سید علی روحانی
🔰معاون مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناس اقتصادی
✳️در خصوص این افزایش حقوق میتوان به صورت کلی ۳ ایراد اساسی را مطرح کرد:
1️⃣ نخست اینکه خلاف عدالت است.
2️⃣ نظام جبران خدمات را تخریب میکند.
3️⃣نکته سوم این است که مبتنی بر لابی است نه اکثریت.
🔸 برای افزایش این حقوق باید معیار مشخصی وجود داشته باشد. به عبارتی مشخص شود که این افزایش حقوق شامل افراد و بازنشستههایی خواهد بود که در دهک یک تا چهار قرار دارند.
⭕️ ولی در حال حاضر این اقدام دولت در حال پرداخت به همه بازنشستهها بوده و بازنشستهای که ۲۰ میلیون در ماه حقوق میگرفته است، از این به بعد حقوق او به ۳۲ میلیون خواهد رسید.
⭕️ بنابراین قرار نیست از جیب مردم برداشته شود و به بازنشستهای که ۲۰ میلیون حقوق میگیرد، ۱۲ میلیون حقوق دیگر اضافه شود. همچنین قرار نیست از جیب مردم برداریم و به آبدارچی فلان سازمان بدهیم که تا دیروز حکمش ۸ میلیون بود و الان می شود ۱۶ میلیون پرداخت کنیم. این اتفاقی است که رخ داده است. آقایانی که درباره این موضوع تصمیم گیری کردهاند، کل داستان را برای مردم روایت نمیکنند.
💠@QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ ۳ ایراد اساسی طرح افزایش حقوق کارمندان دولت 🎤 دکتر سید علی روحانی 🔰معاون مطالعات بخش عمومی مر
🔰 ادامه پست قبلی
🔸 بر این اساس، نخست باید اجرای این سیاست که دولت قبل آن را اجرایی کرده است را از منظر عدالت بررسی کنیم که آیا این سیاست از منظر عدالت پذیرفتنی است و میتواند عدالت را در جامعه گسترش دهد و اگر جواب سوال منفی بود، باید به این سوال پاسخ داده شود که با چه مکانیزمی باید اجرایی شود تا عدالت برقرار شود؟
⭕️ اگر از جیب مردم برداریم و به دهکهای فقیر کمک کنیم و یا به بازنشسته های فقیر و حقوق بگیرهایی که در دهکهای پایین قرار دارند، کمک کنیم به عدالت نزدیک تر است یا حقوق همه کارمندان را افزایش دهیم، صرفنظر از اینکه این افراد چقدر دریاقتی دارند و آیا در سقف یا کف پرداخت حقوق قرار دارند. از منظر عدالت اگر به این موضوع نگاه کنیم، به نظر می رسد این موضوع اساسا زیر سوال خواهد بود.
🔺 اتفاقی که در حال حاضر در زمینه این افزایش حقوق ها رخ داده است، این موضوع است که هر گروهی که صدای بلندتر و ارتباط بیشتری با بخش های تصمیم گیر داشته است، کارش پیش رفته است!‼️
✳️⭕️ ما در کشور مگر چند نفر هیئت علمی داریم؟ اعضای هیئت علمی افراد بسیار زحمت کشی هستند. ولی کلا ۳۰ هزار هیئت علمی داریم. اینکه یکباره حقوق این قشر به طور میانگین ۱۲ میلیون افزایش پیدا می کند به خاطر تعداد بیشترشان نسبت به ۸۵ میلیون نفر دیگر نیست. به خاطر ارتباطات گسترده تری که با نماینده های مجلس و نهادهای تصمیم گیر در دولت و سازمان برنامه دارند، میباشد. موضوعی که کار را پیش میبرد ارتباطات بیشتر و لابی بیشتر است نه اکثریت!‼️/منبع:فارس
💠@QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خاندوزی: به زودی دوران تئوری رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت
🔹وزیر پیشنهادی اقتصاد: پرتکرارترین نارضایتیها امروز مربوط به بانکهاست و نیاز به اصلاحات زیادی دارد.
🔹حمایت قاطع از توسعه سنت قرضالحسنه، واقعی شدن قراردادها و افزایش و توزیع تسهیلات بانکی در اولویت اصلاحات بانکی خواهد بود و به زودی شاهد پایان رهاسازی بانکها خواهیم بود.
💠 @QasdWay
❓گاهی سوال میشود که حرف اقتصاد اسلامی چیست؟
✅ اقتصاد اسلامی حرفهای فراوان دارد. نه فهم آن چندان مشکل است و نه عمل به آن غیر ممکن. اما عزم جزم میخواهد و اعتقاد به نصرت رب.
🔹از جمله اصول اساسی در اقتصاد اسلامی، توزیع همگانی ثروتهای عمومی و جلوگیری از تمرکز ثروت در دست عدهای خاص است. این مسئله را به وضوح میتوان در آیه ۷ از سوره مبارکه حشر مشاهده کرد:
مَّآ أَفَآءَ ٱللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ مِنۡ أَهۡلِ ٱلۡقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَٱلۡيَتَٰمَىٰ وَٱلۡمَسَٰكِينِ وَٱبۡنِ ٱلسَّبِيلِ كَيۡ لَا يَكُونَ دُولَةَۢ بَيۡنَ ٱلۡأَغۡنِيَآءِ مِنكُمۡۚ وَمَآ ءَاتَىٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَىٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ
آنچه خدا از [اموال و زمين هاى] اهل آن آبادى ها به پيامبرانش بازگرداند اختصاص به خدا و پيامبر و اهل بيت پيامبر و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان دارد، تا ميان ثرومندان شما دست به دست نگردد و [از اموال و احكام و معارف دينى] آنچه را پيامبر به شما عطا كرد بگيريد و از آنچه شما را نهى كرد، باز ايستيد و از خدا پروا كنيد؛ زيرا خدا سخت كيفر است.
🔹در اینجا از یک اصل اساسی سخن گفته شده است. اصل جلوگیری از تداول ثروت میان اغنیا. یعنی اگر ساختاری اقتصادی بر این بنا شد که ثروتها را تجمیع کند و آن را در اختیار عدهای معدود گذارد (به هر بهانهای اعم از بهرهوری تا بازده مقیاس یا هر چیز دیگر) در واقع کاری خلاف انجام داده است. تجمیع ثروت در دست ثروتمندان امری ناپسند است. این ناپسند بودن را میتوان در این آیه از استدلال منصوص درون آیه برداشت کرد. چرا که سوال میشود که در سیاق آیه تعلق انفال به خداوند و رسول و ذیالقربی و یتیم و مسکین و ابن سبیل برای این وضع شده است که از تداول ثروت در میان اغنیا جلوگیری کند.
⬅️حال با توجه به سیاق و نتایج این آیه مبارکه:
❓کارکرد بانک چیست؟
❓کارکرد بازار سرمایه چیست؟
❓و به بیان عمومیتر: هدف اقتصاد سرمایهداری چیست؟
❓آیا میتوان به بهانه اینکه ثروتمندان بهتر از فقرا و مردم متوسط با اموال کار میکنند، اموال آنها را تجمیع کرد و در اختیار سرمایهداران قرار داد؟
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay
با توجه به آنچه در پست قبل به آن پرداختیم، خوب است یکی از مشخصههای اقتصاد فریدمنی که در میان اقتصاددانان ایرانی محبوبیت فراوانی دارد را تبیین کنیم.
🔸با درگذشت فریدمن در ۲۰۰۶،سوگنامه نویسان وی کوشیدند چکیدهای از میراث وسیع فکری او ارائه کنند. یکی از آنها چنین است:
«میلتون با تکرار دائمی واژههایی همچون بازار آزاد، قیمتهای آزاد، انتخاب مصرفکننده و آزادی اقتصادی باعث رفاه مادی جهانی شده است که امروزه از آن بهرهمندیم».
🔸و این تا حدی درست است!!! البته خصوصیات آن رفاه مادی جهانی (یعنی اینکه چه کسانی در آن سهیماند؟ چه کسانی نیستند؟ و منشأ آن چه بوده است؟) چیزی است که به شدت محل اختلاف است. آنچه انکارناپذیر است آن است که دستورالعمل ابداعی فریدمن برای بازار آزاد و راهبردهای زیرکانه وی برای تحمیل آن، برخی از افراد را بینهایت ثروتمند کرده و برای آنان چیزی نزدیک به آزادی کامل به ارمغان آورده است. آزادی کامل در بیاعتنایی کامل به مرزهای ملی، آزادی کامل در پرهیز از مقررات مالیات و آزادی کامل در ثروتاندوزی هرچه بیشتر و بیشتر.
دکترین شوک، ظهور سرمایهداری فاجعه، ص ۸۸
🔸و امروز در کشور خودمان هم تحت نفوذ و سیطره طرفداران فریدمن در اقتصاد، ضریب جینی تا ۴۲ درصد بالا رفته است. این یعنی تعمیق بیعدالتی و تمرکز ثروت در دست عدهای خاص. اینکه در میان ۲۵۰ هزار میلیاردر ایرانی، حدود ۱۵۰ هزار نفر از آنها حتی پرونده مالیاتی هم ندارند از این نشان دارد که ثروتمندان در ایران در آزادی کامل زندگی میکنند. چرا که این افراد موتور محرک نظام سرمایه داری محسوب میشوند. اینها برای سفرهای خارجی خود حتی سفرهای تفریحی در سختترین شرایط محدودیتهای کرونایی هیچ محدودیتی ندارند و مرزهایی که محل رفت و آمد آنهاست بهکلی باز است اما مرزهایی که طبقه متوسط و مستضعف جامعه در حال استفاده از آنها هستند به راحتی و توسط یک آییننامه داخلی یک اداره جزء بسته میشود.
🔸ثروتمندان باید آزادی کامل داشته باشند. اگر از موهبتی استفاده میکنند، نهایتا پولش را پرداخت میکنند. لذا دیده میشود که در نظام قضائی ما نیز از جریمههای غیرمالی به سوی جریمههای پولی و مالی حرکت میکنیم. لذا اگر فردی مسرفانه از آب و برق استفاده میکند، نهایت این است که باید پولش را بدهد و هرگز به خاطر پرمصرف بودن، آب و برق او قطع نمیشود. در چنین شرایطی، آزادی تنها برای افرادی مهیا میشود که پول کافی برای خرید آزادی داشته باشند.
🔸تجمیع ثروت در دست این افراد در نظام سرمایهداری توسط همه نهادهای ساخته دست سرمایهداری صورت میگیرد. از بانک و بازار سرمایه گرفته تا نظام تولید انبوه، نظام توزیع انبوه و حتی دولتهای حامی بخش خصوصی.
🔸اساسا نظام سرمایهداری را باید در قالب نظامی دید که هدفش تجمیع ثروت است در دست عدهای معدود. با بهانه های مختلف.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
💠 @QasdWay