هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
۱۰ نکته مختصر در باب #بازاریابی_شبکهای
دکتر حمیدرضا مقصودی
⏪۱- این بازاریابی در واقع بر استفاده از سرمایۀ اجتماعی مردم در کف جامعه بنا شده است. لذا زمانی در منطق خودش موفق عمل میکند که بتواند انبوهی از مردم را در استخدام خود در بیاورد. لذا انبوهسازی مخاطبان از اصول اولیه طراحان این نوع از بازاریابی است. کافی است توجه کنید که نزدیک به ۸ میلیون نفر از ایرانیان امروز درگیر این بازاریابی هستند.
⏪۲- منطق این بازاریابی، تسهیل فروش انبوه است. لذا در تعاملات رأس هرم بازاریابی، بازیگران اصلی مرتبطین تولیدکنندگان انبوه هستند. زمین بازی طراحی شده نیز بهگونهای طراحی شده است که بازاریابان بتوانند بازارهای محلی و بازارهایی که به راحتی توسط مالها و هایپرها قابل نفوذ نیستند را تسخیر کنند. لذا رقیب اصلی و الیته شکست خوردۀ این شبکهها، کارگاههای کوچک و نظامات توزیع خرد و محلی و بومی هستند. پیروز میدان نیز نظام تولیدی انباشتی سرمایهبر است.
⏪۳- از آنجایی که این بازاریابی بر فروش انبوه بنا شده است، به ناچار باید کالاهایی را بفروشد که مصرف انبوه داشته باشند. این کالاها عموما کالاهای مصرفی و غیردانشبنیانی هستند که به طور عمومی و طبیعی در همۀ مناطق یافت میشوند و پبش از این نیز به مصرف انبوه میرسیدهاند. کالاهایی که پیش از این توسط خانوارها، نظامات تولیدی خرد و کارگاههای کوچک و متوسط در همۀ مناطق جغرافیایی تولید و فروخته میشوند. لذا این بازاریابی، هرگز با نیت بازارگشایی و اکتشاف فضاهای جدید بنا نشده است.
⏪۴- طراحان این بازاریابی از سرمایه اجتماعی نیروی کار خود برای فروش بهره اساسی میگیرند. لذا بازار هدف برای هرکدام از بازاریابان را ابتدائا خانواده، محله و دوستان بازاریاب معرفی میکنند. بازاریابان موظفند اجناس را به خوبی به این افراد معرفی کنند و تلاش کنند حداکثر فروش را به آنها داشته باشند. لذا جریان کالا را به سمت خانواده و محله و جریان پول را به سوی خارج از خانه و محله هدایت میکنند و در عوض درصدی را به عنوان حقالزحمه خود بر میدارند. موفقیت این بازاریابی بر مصرفزده کردن اطرافیان بنا شده است. یادمان باشد این پول تا پیش از این درون خانواده و محله گردش میکرد.
⏪۵- جریان کالا در بازاریابی شبکهای از مرکز به پیرامون و جریان پول از پیرامون به مرکز است. مراد از مرکز نیز تولیدکنندگان و توزیعکنندگاه انبوه هستند که با کارگر ساختن مردم و لغو مالکیت آنها بر کارشان، آنها را بهکارگیری و استخدام میکنند. مردمی که در نظامی جایگزین، خود مالک کار خود بودند. این بازاریابی، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان خرد را از کار بیکار میکند و آنها را در بهترین حالت به کارگرانی برای کارخانهجات معدود و بزرگ تبدیل میکند و از آنجایی که درجۀ کاربری این کارخانهها اندک است، بیکاری نتیجه طبیعی این بازاریابی است (برخلاف آنچه گفته میشود).
⏪۶- بازی میان بازاریابان در سطوح مختلف شبکه، یک بازی برد-باخت است نه برد-برد. چرا که بازاریابان میتوانند درصد مشخصی از افزایش قیمت را که در نتیجه توزیع حاصل میشود میان خود تقسیم کنند. بازاریابان بیشماری که در انتهای شبکه حضور دارند بازندگان واقعی هستند و برای رهایی از این بازندگی تلاش میکنند با جذب افرادی دیگر، خود را از اینکه در انتهای شبکه باشند برهانند. پس تلاش میکنند تعداد بیشمارتری از افراد را جذب شبکه خود کنند. همین خود دلیلی است بر این که حتی برد - باخت بودن بازی برای خود آنها نیز روشن است. اما برندگان اصلی در این بازاریابی، حلقۀ اول شبکه هستند. یعنی افرادی که پس از مدتی تنها کافی است بنشینند و تلاش شبانه روزی افراد میانی و انتهایی شبکه را در جذب بازاریاب جدید تماشا کنند و از محل جذب هر فرد جدید و تسخیر بازار سرمایۀ اجتماعی او بهرهمند تر شوند. و پر واضح است که ابتدای شبکه به تعداد بسیار اندکی تعلق دارد که این بازی را طراحی کردهاند و به مرحلۀ رشد اتوماتیک و اغواگرانه رساندهاند. و البته مصرف انگشتنما و ثروت فراوانی که اینها کسب میکنند، طمع بازاریابان تا انتهای شبکه را به شدت برمیانگیزاند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
۱۰ نکته مختصر در باب #بازاریابی_شبکهای
دکتر حمیدرضا مقصودی
ادامه...
کما اینکه کافی است یک اپلیکیشن، یک خودرو بی ام دبلیو را به عنوان جایزۀ نصب فرار دهد تا میلیونها نفر را به نصب آن برنامه ترغیب کند. افرادی با شانس صفر که خود نیز معتفدند برنده نمیشوند اما اگر برنده شوند چه میشود؟ با این تفاوت که افراد انتهای شبکه در بازاریابی شبکهای هرگز شانس پیروزی ندارند. چرا که بر اساس اصل لانه کبوتری، بر روی هرکدام از تخمهای طلا در این شبکهها، از ابتدا یک نفر نشسته است. تنها میمانند افراد میانی شبکهها، که کارگرانی طمعکار بیش نیستند. یعنی افرادی که با ورود در هر کاری میتوانستند به این سطح متوسط از دارایی برسند بی آنکه انبوهی از مردم را فریفتۀ هیج کنند.
⏪۷- این تلقی که با این بازاریابی میتوانیم اجناس باکیفیت را با قیمت پایینتر به خانواده و اطرافیانمان برسانیم نیز از دیگر اغواگریهای این سازوکار بازاریابی است. چرا که اولا علیرغم سروصداهای متعدد هیج دلیل فنی و اقتصادی بر ارزانتر بودن و باکیفیتتر بودن کالاهایی که توسط تولیدکنندگان انبوه تولید میشوند وجود ندارد و تولیدکنندگان خرد و محلی فراوانی هستند که کالاها را هم ارزانتر و هم باکیفیتتر و بدون هزینههای اضافی اعم از حمل و نقل و تبلیغات و واسطهگری در اختیار مشتری قرار میدهند. ثانیا این بازاریابی چون بر سوء استفاده از اعتماد خانوادگی و محلی بنا شده است مصرف افراد را بیشتر از حالت عادی میکند و آنها را بر آن میدارد که برای رونق کسب و کار دوست و هم محلی و برادر و خواهر خود که مشغول بازاریابی است خرید بیشتری انجام دهند و نتیجتا پول بیشتری را حوالۀ مرکز کنند. لذا هزینۀ بیشتری را بر خانوارها اعمال میکند.
⏪۸ این بازاریابی نهایتا زمینه را برای فروش کالاهای سوپربنگاههای بینالمللی فراهم میکند. چرا که با بیشتر شدن مصرف کنندگان و عبور آنان از یک تعداد مشخص، تولیدکنندگان ایرانی، هرچه هم که بزرگ باشند، قدرت تأمین کالا را نخواهند داشت و ناچار توسط حلقۀ اصلی بازاریابی حذف میشوند. کما اینکه پیش از این به دلیل وجود این تولیدکنندگان، بنگاههای خرد و محلی و خانوادگی حذف شده بودند. و این نشان میدهد که این بازاریابی نه یک کسب و کار استارتاپی ساده که یک نظام توزیع عظیم در جهت ایجاد سرمایهداری توزیعی بینالمللی است.
⏪۹- نتیجۀ این بازاریابیها، چیزی چز افزایش شکاف طبقاتی و از بینبردن قدرت خرید در طبقات پایین اجتماع و حذف نظامات تولید خرد و خانگی و محلی نیست. اتفاقی که بازاریابی شبکه ای آن را جهت تکمیل دهکده جهانی اقتصاد با محوریت شرکتهای بزرگ چندملیتی ایجاد کرده و به محرومیت و استثمار و کارگری میلیونها نفر خواهد انجامید.
⏪۱۰- اما اینکه آیا این هدف محقق میشود یا خیر به میزان اقبال ملتها به این نظام توزیع باز میگردد.
⏪توصیه نهایی: خود و خانواده و ملت خود را دچار یک فقر درازمدت نکنید. فقری که در ابتدا نمیتوانید آن را به وضوح ببینید. کما اینکه یک معتاد نمیتواند عاقبت خود را به این راحتی ببیند و باور کند.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
متن بالا را برای اطرافیانتان که در معرض این بازاریابی قرار دارند ارسال کنید.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام جمعه نجف اشرف میگوید؛ درخواست انگلیس از عراق برای وساطت نزد ایران
@Farsna
اقتصاد هیأت_قسمت دوم.mp3
7.5M
🎙 قسمت دوم از برنامه #اقتصاد_هیأت
موضوع: نقش من؟
🖋کارشناس: دکتر حمیدرضا مقصودی
🎧 تهیهکننده: رادیو قصد
🎼●صدای اقتصاد مقاومتی●🎼
📻 @QasdRadio
اقتصاد هیأت قسمت اول.mp3
7.71M
🎙 قسمت اول از برنامه #اقتصاد_هیأت
(ویژهی انتشار در مجالس عزای سیدالشهداء)
🖋کارشناس: دکتر حمیدرضا مقصودی
🎧 تهیهکننده: رادیو قصد
🎼●صدای اقتصاد مقاومتی●🎼
📻 @QasdRadio
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نئوکلاسیک ها میگویند مردم #توهم قیمتی ندارند. در مقابل اما کینزیها، نهادیها و بسیاری از مکاتب، وجود توهم قیمتی را میپذیرند. این مطلب را بخوانید:
http://qasdway.ir/fa/news/view/128/4
#⃣کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
◀️ #قبولیهای_رانتجو
دکتر حمیدرضا مقصودی
⏪ آمار قبولیهای کارشناسی ارشد در رشته اقتصاد دلالتهای جالب و قابل تأملی دارد. این مسئله اگر چه در وضعیت فعلی شاید چندان پراهمیت نباشد اما از آیندهای برای رشتۀ اقتصاد حکایت میکند که بسیار تأثیرگذار و شاید آسیبزا و حتی خطرناک باشد.
⏪ دانشکدۀ نوپای اقتصاد و مدیریت دانشگاه شریف با تعداد اندکی هیئتعلمی که عمدتاً جوان و تازه از فرنگ بازگشتهاند و و تنها مقطع دکترای خود را اقتصاد خواندهاند و زمینۀ شدید مهندسی دارند و همچنین دانشگاه خاتم که از دهه ۹۰ فعالیت آموزشی خود را پس از یک فترت پنج ساله و با سابقهای نهچندان موفق آغاز کرده است توانستهاند عموم این دانشجویان را جذب خود کنند.
⏪ از ۲۰ نفر اول کنکور کارشناسی ارشد ۱۳۹۸، ۱۲ نفر در دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف ثبتنام کردهاند. این ۱۲ نفر هم کل ظرفیت کارشناسی ارشد این دانشکده بوده است و چه بسا اگر ظرفیت از این بالاتر بود تعداد بیشتری از این افراد مایل به ثبتنام بودند. از هشت نفر باقیمانده نیز چهار نفر در دانشگاه غیرانتفاعی خاتم پذیرفته شدهاند که در این مورد نیز ظرفیت دانشگاه خاتم همینمقدار بوده است. سایر افراد یعنی ۴ نفر نیز طبیعتاً در دانشگاههایی چون تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و تربیت مدرس و چه بسا در دانشگاههای سایر استانها به تحصیل مشغول شدهاند. اگر ظرفیت این دو دانشگاه بیش از این بود، احتمالا همۀ ۲۰ نفر را به خود اختصاص میداد. اما چرا؟
◀️ ادامه را از لینک زیر بخوانید:
http://qasdway.ir/fa/news/view/129/4
#⃣کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸 آیا «علوم انسانی اسلامی» ماهیتی مرکب از «علم»، «انسانی» و «اسلامی» است؟ اگر قائل به این ترکیب شویم باید از ابتدا شروع کنیم و ببینیم علم چیست؟ و سپس مبنای دستهبندی آن به انسانی و غیر انسانی (طبیعی) چیست و نهایتا برسیم به اینکه علوم انسانی «اسلامی» چیست و چه تمایزی با علوم انسانی «غیراسلامی» دارد؟
🔸برای اینکه وارد مباحث گستردۀ علمشناسی نشویم، صرفاً علم را با غیرعلم مقایسه میکنیم تا وجوه تمایز آن را بازشناسیم. در نگاهی تاریخی، آنچه امروز بهعنوان «علوم انسانی» میشناسیم، ریشه در جنبش روشنفکری قرن هفدهم و هجدهم اروپا دارد. اگرچه این جنبش را از زوایای گوناگونی میتواند بررسی کرد، آنچه در اینجا مهم است تأکید این جنبش بر چیزی به نام science و کنارگذاشتن انواع دیگر معرفتها (knowledge) شامل خرافات، سحر و جادو، خواب و رؤیا، حدس و گمان، وحی و الهام و... بود. وجه تمایز علم در تعابیری چون دقت، آفاقیت، قابلیت اندازهگیری، ملموسبودن، عاریبودناز جهتگیری و ارزشها در مقابل ابهام، انفسیت، ناملموسبودن، ایدئولوژیکبودن و... بود. جنبش روشنفکری بر این باور بود که با تکیه بر روش علمی (عقلانیت) میتوان به معارفی (نظریاتی) دست یافت که جهانشمول، خدشهناپذیر، واقعیتنما و بهدور از ارزشها و سلائق و دیدگاهها و تمایلات و تعلقات شخصی باشد. روشنفکران نمونۀ موفق اینگونه علوم را در «علوم طبیعی» میدیدند و تلاش میکردند به همان شیوهای که علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی و زیستشناسی و ستارهشناسی توانستند بهگمان آنها به تبیین «بهتر» از واقعیت و پیشبینی و کنترل آن بپردازند، در علوم اجتماعی نیز با تمسک به روش علمی و با کمک عقل (reason) و بدون نیاز به هیچ معرفت دیگر (معارف غیرعلمی ازجمله دین و مذهب و سحر و جادو و خرافات و...) میتوان به شناخت و تنظیم امور انسانی و اجتماعی پرداخت. بحث در این باره بسیار گسترده است و دراینجا قصد ورود به آن را ندارم و تنها میخواهم بگویم اگر بپذیریم که «علوم انسانی اسلامی» ماهیت ترکیبی دارد، بدان معناست که در مرحلۀ اول به علمبودن آن اعتراف میکنیم باید آن را متمایز از غیرعلم بدانیم.
🔸اما مشکل جایی رخ میدهد که برخی از گزارههایی که علوم انسانی/اجتماعی با روش علمی بدان رسیدهاند با برخی از «آموزههای دینی» تعارض پیدا میکند. مثلاً دلالتهای نظریه پولی در دانش اقتصاد با تحریم بهره در اسلام تعارض پیدا میکند. اینجا محل زایش «علوم انسانی اسلامی» در معنای مرسوم آن است. برخی از متفکران، در مقام عمل، آموزههای دینی اسلام را قیودی سلبی برای گزارههای علمی درنظر میگیرند بدون اینک متعرض ماهیت گزارههای علمی شوند؛ بهبیان دیگر، این عده اسلام را حاوی مجموعهای از قیود شامل منع ربا، منع غرر، منع ضرر و منع اکل مال بباطل میدانند و گزارههای علمی را درچارچوب این قیود میپذیرند و اجرایی میکنند. این نگاه دربارۀ بسیاری دیگر از قواعد و احکام اسلامی که جنبۀ ایجابی دارند ساکت است مثلا عدالت، توزیع ثروت، اصول ناظر به بهرهبرداری از منابع طبیعی (انفال)، تکالیف ایجابی شرعی مانند خمس و زکات و خراج و... .
🔸 برخی دیگر، آموزههای دینی را سیاستهای کلی میدانند و علم را شامل راهکارها و قواعد جزئی که برای پیادهسازی آن سیاستهای کلی میتوان از آن استفاده کرد. در این نگاه، اسلام دربارۀ خوببودن عدالت، رفاه، رشد و بدبودن فقر، رکود و بیکاری صحبت میکند و جهتگیریهای کلی را نشان میدهد و علم دربارۀ چگونگی برقراری یا حذف آنها از جامعه بحث میکند. این عده قائل به تفکیک مکتب و علم هستند و در عین حال، آن دو را متکامل و متعاضد میدانند. اما این نگاه دربارۀ آموزهها و احکام جزئی اسلام که خودش راهکارهایی برای تحقق اهداف کلی اسلام است بحث نمیکند ضمن اینکه از اسلام تصویری صوری و بیاثر ارائه میدهد چون کار اسلام فقط تصدیق خوبیها و رد بدیهاست و این صرفا یک توتولوژی (اینهمانی) است.
ادامه در پست بعدی...
🆔 @QasdWay
ادامه از پست قبلی...
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸علاوه بر تقلیل اسلام در این نگاهها، تصویری که از علم مفروض گرفته شده است بسیار قابل خدشه است. اگر ما تعریف روشنفکری از علم را بپذیریم، نمیتوانیم آن را با غیرعلم (که از نگاه جنبش روشنفکری شامل کتاب و سنت هم میشود) حد بزنیم و این کار را بکنیم دچار تناقض شدهایم! علم و روش علمی و عقلانیت مدرن برای این ایجاد شد که غیرعلم را کنار بزند و ما درست در جایی که علم دارد ثمره میدهد، آن را کنار میگذاریم. علاوهبراین، علم به معنای مدرن آن، امری عاری از ارزش و بدون جهت نیست و بسیاری از ارزشهای جنبش روشنفکری در آن نهفته است و این ارزشها در موارد متعددی با ارزشهای دینی در تعارض است. بهبیان دیگر، غایت و رسالت اصلی علم مدرن، تنظیم و تدبیر و ساماندادن جامعۀ اروپای مدرن است و از سوی دیگر، شریعت و آموزههای اسلامی هم بهدنبال تنظیم و تدبیر و ساماندهی جامعۀ مسلمانان است و این دو در تمام سطوح معرفتی با هم تعارض دارند.
🔸سؤال این است که اگر در اسلام آموزههایی ناظر به تنظیم امور انسانی و اجتماعات انسانی وجود دارد، اساساً چه نیازی به «علم» (درمعنای جنبش روشنفکری!) است؟ آن آموزهها از کجا آمدهاند و آیا با همانها و بدون نیاز به آنچه روشنفکران در جنبش روشنفکری دنبال میکردند، نمیتوان جامعه را سامان داد؟
🆔 @QasdWay
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
ختم نبوت.mp3
3.52M
🎧 استاد میرباقری| بررسی سه نظریه پیرامون #ختم_نبوت
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔸امروزه در میان ساکنان روستاها اینطور جا افتاده است که برای #توسعه و پیشرفت، باید به منطقه #توریستی تبدیل شوند و با معرفی جاذبههای طبیعی و تاریخی خود برای جذب گردشگر، امکانات دولتی اعم از جاده و تسهیلات و... را جذب کنند. رقابت شدیدی هم میان روستاهای هر منطقه برای توریستیتر نشان دادن خود به راه افتاده است.
🔸اولا بزرگترین بازنده توریستیشدن روستاها خود #ساکنان_بومی آن هستند چرا که به محض معروفشدن آن منطقه، سیل #سرمایهداران از شهرهای دور و نزدیک به آنجا سرازیر میشود و زمینهای آن را به قیمتی بیشتر از سابق و البته بسیار کمتر از آینده، میخرند و به تدریج ساکنان همین روستا با از دست دادن زمینها و باغها و منازل خود، تبدیل به #سرایه_دار و #باربر و #راننده و #دلال در خدمت سرمایهداران شهری میشوند. آنهایی هم که از روستا به شهر مهاجرت میکنند به #حاشیه_نشینی لجامگسیخته شهرها دامن میزنند.
🔸ثانیا #کشاورزی منطقه است که قربانی توریسم میشود؛ باغها و مزارعی که قرنها تولیدکننده مواد غذایی نه فقط برای ساکنان روستا بلکه برای شهرهای اطراف بودند، حالا تبدیل به ویلاهای تفریحی میشوند با درختان تزیینی که آخر هفتهها میزبان شهریهای خسته از زندگی ماشینی هستند.
🔸ثالثا #فرهنگ و #هویت روستاست که با ورود توریستهای عمدتا بیهویت و اکثرا ساختارشکن و غالبا بیتعهد به منطقه و صرفا خوشگذران، بافت فرهنگی روستا را در فرهنگ مصرفی خود به تحلیل میبرند.
🔸 #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت روستایی، پیش از هر چیز نیاز به #فکر و طراحی دارد و یکشبه و بدون هزینه و با شتابزدگی به دست نخواهد آمد.
#علی_سعیدی
🆔 @QasdWay
✍🏻 نقدی بر #الگوی_پایه_پیشرفت #مرکز_الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت
دکتر #محمد_نعمتی
هیئتعلمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔸 الگوی پایه محصول چهار تلقی از مفاهیم الگو، دین، پیشرفت و نظریه هست که نگاه غالب #پزشکان و #مهندسان حاکم بر ایران (قبل و بعد از انقلاب) را منعکس مینماید. از همین رو فرقی عمده بین اسناد نگاشته شده ایشان چه در دوره قبل و چه بعد از انقلاب وجود ندارد. در نگاه اکثر ایشان علم (مرادشان از علم آموزههای کلاسیک #لیبرال هست بویژه اقتصاد) امری جهانشمول و غیر قابل مناقشه و یگانه و محصول تجربه بشری هست که معرفت به حقایق را مشخص کرده و دین در همان ساحت فردی محدود است و برای اداره جامعه حرفی ندارد و ادعایی ندارد.
🔸این نگاه معوج و التقاطی موجب شده در بخش اول برخی و بخشی از اصول عقاید گروهی از دینمداران در زندگی فردیشان نوشته شود و در ساحت اجتماعی و تدابیر مجموعه آرزوهایی برای شبیه شدن یا سبقت گرفتن از کشورهای توسعهیافته بیان شود تا در نهایت «در افق ۱۳۴۴ از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا باشد» و البته جالب است که در این مسابقه مشخص نشده سه کشور برتر آسیایی و شش کشور برتر جهان کدام هستند؟ و چرا ما نمی توانیم اول باشیم؟
🔸پیشنهاد مشخص حقیر برای دلسوزان انقلاب این است که در صورت داشتن قدرت، عرصه حکمرانی و تدوین اسناد راهبردی انقلاب اسلامی را از نااهلان(مهندسان، گیاه شناسان، دامپزشکان، پزشکان) تسویه و یا در صورت فقدان چنین قدرتی به تدوین الگویی ایجابی و منبعث از آموزههای اسلامی برای حل مسائل جامعه اسلامی همت گمارند تا برای روزی که قدرت داشتند نسخهبدیل خود را داشته باشند. که البته راه دوم راه پیش روی ماست و سختیهای آن نیز بر ما پوشیده نیست. تا حکومت پزشکان و مهندسان بر عرصه علوم اجتماعی برقرار است انتظار خروجیمتفاوت از پنجاه سال گذشته را نباید داشت.
متن کامل را اینجا بخوانید: http://olgu.qasd.ir/articles/491
🆔 @QasdWay
✍🏻#علوم_انسانی_اسلامی؛ مسئله یا پاسخ؟!
دکتر #علی_سعیدی
🔸آیا علوم انسانی اسلامی خودش «مسئلۀ» ماست یا اینکه این علوم «پاسخی به مسائل» ماست؟ اگر علوم انسانی اسلامی خودش مسئله باشد یعنی ما از ابتدا قصد داریم چیزی همارز علوم انسانی در غرب داشته باشیم اما اینکه چه دردی از کشور را درمان میکند یا چگونه با مشکلات کشور مرتبط میشود یا اساساً اهمیتی پیدا نمیکند یا اینکه در درجۀ دوم اهمیت قرار میگیرد.
🔸«مسئلهدانستن» علوم انسانی خودش ما را دچار تعارضی جدی و بنیانبرافکن میسازد: از یک سو میخواهیم مانند غربیها «علوم انسانی» داشته باشیم و از سوی دیگر نمیدانیم که این علوم اگر نسخۀ اسلامی آن هم تولید شود، به چه دردی میخورد.
🔸علوم انسانی در اروپا و در جریان #جنبش_روشنفکری قرن هفدهم و هجدهم، به منظور حل مشکلات و مسائل اروپای آن روز بهتدریج تدوین یافت. دغدغۀ متفکران اروپایی، حل مشکلات امپراتوریهای خود بود: اسمیت و ریکاردو و استوارت میل و کینز به دنبال حل مشکلات اقتصادی امپراتوری #انگلستان بودند و در هر برههای، بسته به اقتضائات عصر خود، نسخۀ متفاوت و بعضاً متعارضی را برای ادارۀ مستعمرات انگلستان ارائه میکردند. این راهکارها که تحت عنوان نظریات اقتصادی مطرح میشود، لزوما دارای سیر تکاملی و روبهپیشرفت برای ساخت دانشی به نام #اقتصاد نیست بلکه هر کدام از آنها در بازۀ زمانی خود، صرفا به مسئلهای از مسائل انگلستان پرداخته است.
🔸یکزمان دیدگاههای مرکانتیلیستی بهتر میتوانست منافع انگلستان را تأمین کند، یک زمان اندیشههای بازارگرای اسمیت، یک زمان ورود ریاضیات میتوانست دربرابر گسترش مارکسیزم مقاومت کند، یک زمان در همان انگلستان دخالت گستردۀ دولت در نظریه کینز توجیه میشود و زمانی دیگر، آزادسازی و خصوصیسازی تاچر برای انگلستان راهگشاست. تنها مضمون محوری در تمام نظریات اقتصادی جریان غالب آنگلوساکسونی، «حفظ منافع امپراتوری بریتانیا» و از جنگ جهانی دوم به بعد، «حفظ سلطۀ ایالات متحده» است.
🔸وجود منظومۀ متشکلی از اندیشههای اقتصادی تحت عنوان #علم_اقتصاد جهانشمول و غیرتاریخمند افسانهای است که برای حفظ و تحکیم سلطۀ فکری استعمار انگلستان و آمریکا در گوش سایر کشورها و ازجمله کشورهای اسلامی خوانده شده است.
🔸وقتی علوم انسانی اسلامی خودش مسئله باشد، یعنی اقتصاد اسلامی خودش به عنوان یک علم، موضوعیت پیدا کند، دیگر بهدنبال حل مشکلات جامعه ازطریق آن نخواهیم بود بلکه اقتصاد اسلامی هم چیزی مانند هزاران نماد غربی خواهد بود که با اندک تصرفات روبنایی در آن، وارد کشور کردهایم؛ چیزی مانند فروشگاههای زنجیرهای و مالها که امروزه مثل قارچ در سراسر کشور میرویند غافل از اینکه اینگونه فروشگاههای بزرگ در اقتصادهای غربی برای ترغیب مردمشان به خرید کالاهای تولیدی خودشان (نیاز اقتصاد ملیشان) بوده است اما در کشور ما این مراکز به دروازۀ ترویج مصرفگرایی و فروش محصولات وارداتی و بعضاً قاچاق تبدیل شده بدون اینکه به تولید داخلی در کشور ما خدمتی کرده باشد.
🔸غلبۀ نگاه مسئلهبودن خود اقتصاد اسلامی و به طور کلی خود علوم انسانی اسلامی، باعث گسترش رویکردهایی در این علوم شده است که صرفاً به اسلامیزهکردن اندیشههای غربی اکتفا میکنند و هرآنچه از غرب میآید را بهعنوان دستاورد جدید علمی و در مرز دانش تلقی میکنند غافل از اینکه هر نظریۀ تازهای به دنبال حل مشکل تازهای از غرب است! و ما اگر واقعا دنبال علوم انسانی اسلامی و اقتصاد اسلامی هستیم، باید نظریاتی تولید کنیم که «پاسخی» برای مشکلات جاری کشور باشد نه صرفاً درگیر بیان تفاوتها در مبانی جهانشناختی و انسانشناختی و روششناختی و... . با این نگاه، علوم انسانی اسلامی ارتباط خود را با مسائل واقعی اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی کشور پیدا کرده و با حل مشکلات عینی کشور، جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا خواهند کرد.
🆔 @QasdWay
هدایت شده از دروس دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
در درس اقتصاد ایران از #قحطی_بزرگ صحبت کردیم. در این کلیپة واکنش بعضی از مردم انگلیس را نسبت به این ماجرا ببینید.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دروس دکتر حمیدرضا مقصودی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم واکنش ایرانیها نسبت به ماجرای #قحطی_بزرگ. تشکر از آقای احمدلو بابت ارسال این کلیپ.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
🔅نمونههای تاریخی مقاومت مردم ایران در برابر خباثتهای #انگلیس
🔸 دخالتهای انگلیس در طول تاریخ ایران سرشار از «خباثت» بوده است؛ این دولت استعمارگر که با تحمیل #قحطی_بزرگ به مردم ایران، انحراف نهضت مشروطه و سپس روی کار آوردن دیکتاتوری مثل رضا خان اوج خباثتهای خود را در ایران به نمایش گذاشته بود، در همان دوران با مقاومت مردمی مواجه شد که خواستار پایان دادن به خباثتهای انگلستان در ایران بودند.
🔸این مردم که از راهبری روحانیون و علمای بزرگ بهره میبردند در مقابل خباثتهای انگلیس قد علم کردند و از همان دوران قیامهای مردمی و داوطلبانه در جای جای کشور علیه انگلیس شکل گرفت و حرکتهای مردمی همچون مقاومت عمومی در برابر امتیاز استعماری رژی، نهضت مردم جنوب در برابر تجاوز قوای انگلیس، نهضت فارس، مخالفت با قرارداد استعماری ۱۹۱۹ (قرارداد مستعمرهکردن رسمی ایران) و مقابله مردم ایران با خباثت انگلیس در دوران نهضت ملی نفت پدید آمد.
◀️ متن کامل را اینجا بخوانید: ytre.ir/vze
🆔 @QasdWay
🔍 #تبیین_و_تحلیل | مسئله ایران و آمریکا: مبانیِ مکتبی، تجربه تاریخی و مسائل سیاسی
👈 منطق مواجهه جمهوری اسلامی با آمریکا از نظر رهبر انقلاب
🔻 دشمن و دشمنشناسی بهصورت کلی و مسئلهی آمریکا و ارتباط و مذاکره با دولت آمریکا بهصورت خاص از پرتکرارترین مطالب در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است. محتوای بسیار زیادی در این زمینه از سوی ایشان تولید شده و این بحث از ابعاد مختلفی مورد توجه و تبیین قرار گرفته است.
🔹️ میتوان در یک «تقسیمبندی کلان» مسئلهی ایران و آمریکا و مذاکره و ارتباط جمهوری اسلامی با دولت آمریکا را در اندیشهی رهبر انقلاب در ۳ سطح و لایه دستهبندی کرد:
۱- لایهی مبنایی و مکتبی
۲- لایهی تجربهی تاریخی
۳- لایهی سیاسی و دیپلماتیک
این موضوع در این سه سطح مورد تحلیل و تبیین حضرت آیتالله خامنهای قرار گرفته و البته وجوه فنیِ چرایی رد ایدهی مذاکره و ارتباط با آمریکا، بیشتر در لایهی سیاسی و دیپلماتیک توضیح داده شده است.
🔺️ در ادامه پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در این موضوع را براساس سه محور مطرح شده در بالا منتشر میکند.
🔍 بخوانید و نظر بدهید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43885
✍🏻 آیا رسیدن ایران به رتبه دوم اقتصادی جهان توهم است؟
#دکتر_عبدالملکی
⚡️ در صورت ایجاد تغییراتی اساسی در روند پیشرفت اقتصادی کشور، ایران این ظرفیت را دارد تا با بهره برداری صحیح از بخشهای #کشاورزی، #نفت_و_گاز، #اقتصاد_دانش_بنیان و اقتصاد #خدمات، در افق ۲۰۵۰ با دست یافتن به رقم ۴۳هزار میلیارد دلار #تولید_ناخالص_داخلی، پس از چین، در #جایگاه_دوم جهان قرار گیرد. در ادامه محاسبات مربوط به این ظرفیتها آمده است:
🌿 الف. ظرفیتهای #بخش_کشاورزی و صنایع وابسته: هم اکنون ارزش تولیدات کشور در بخش کشاورزی حدود ۲۶۰میلیارد دلار (ppp) است. این در حالیست که از حدود ۳۸میلیون هکتار اراضی قابل کشت به روش معمول، به طور متوسط تنها ۱۵میلیون هکتار زیرکشت قرار میگیرد. درصورتیکه طی ۳۵ سال آینده سطح زیرکشت کشور به دو برابر و بهرهوری کشاورزی در کشور تنها به هفت دهم بهرهوری کشاورزی آمریکا (در سال ۲۰۱۴) برسد و از سوی دیگر با افزایش دو برابری ارزش این محصولات پس از فرآوری محصولات (طی صنایع غذایی و صنایع وابسته) ارزش تولیدات بخش کشاورزی میتواند با ۲۸ برابر افزایش به عدد ۷۲۸۰ میلیارد دلار برسد.
🏗 ب. ظرفیتهای #بخش_نفت_و_گاز و صنایع وابسته: ایران هم اکنون دارای ۶۰۰ میلیارد بشکه نفت خام اکتشافشده است که با فناوری فعلی تنها ۲۵درصد از آن قابل استحصال است. اگر با ارتقای فناوری، استحصال نفت و گاز به ۵۰درصد برسد، طی ۳۵ سال آینده امکان برداشت حداقل ۳۰۰ میلیارد بشکه نفت خام وجود خواهد داشت (بدون لحاظ میادین جدید کشف نشده). از سوی دیگر، کشورهای پیشرفته از هر بشکه نفت و گاز خام، بیش از ۲۶۰۰ دلار (PPP) تولید ارزش میکنند، در حالیکه فروش نفت خام ایران و کشورهای اپک (به دلار برابری قدرت خرید یا PPP) هم اکنون کمتر از 100 دلار فروخته میشود (یعنی یک بیست و ششم ارزش افزوده قابل استحصال!). بر این اساس درصورتیکه وابستگی کشور به فروش نفت خام تا ۳۵ سال آتی به صفر برسد و از سوی دیگر با رشد فناوری، امکان فراوری سالانه ۳ میلیارد بشکه نفت و گاز خام (تا تبدیل شدن به محصولات نهایی قابل استفاده در صنعت و ...) در کشور فراهم شود، ارزش افزودهای معادل ۷۸۰۰میلیارد دلار در سال عاید کشور خواهد شد.
🔬 ج. ظرفیت بخش #اقتصاد_دانش_بنیان: در استانداردهای بینالمللی، تعداد نخبگان که در محاسبات عمومی معادل ۵ درصد فارغالتحصیلان دانشگاهی است، معیاری برای ظرفیت دانشبنیانی است. با فرض افزایش جمعیت کشور به دو برابر در سال ۲۰۵۰ و افزایش متناسب جمعیت دارای تحصیلات دانشگاهی (از ده میلیون نفر کنونی به بیست میلیون نفر دانش آموخته) تعداد نخبگان دارای ظرفیت فعالیت در بخش دانش بنیان کشور به «یک میلیون نفر» خواهد رسید. از سوی دیگر براساس یک محاسبه صورت گرفته در خصوص فرار مغزها از کشورهای در حال توسعه، ارزش سرمایه ای هر فرد نخبه بیش از ۵۰میلیون دلار (PPP) در نظر گرفته شده است. با در نظر گرفتن این ارزش سرمایهای و لحاظ بهره برداری ۵ درصدی از این سرمایه، میزان تولیدات دانش بنیان کشور در سال ۲۰۵۰ می تواند به ۲۵۰۰میلیارد دلار (PPP) برسد.
🎡 د. ظرفیت_های #بخش_خدمات: در ایران و جهان، به طور متوسط حدود ۶۰درصد تولیدات مربوط به بخش خدمات و حدود ۴۰درصد مربوط به بخشهای کشاورزی و صنعت است. این بدان معناست که ارزش بخشهای خدماتی (شامل حمل و نقل، بازرگانی، بانکداری، امور مالی، بهداشت و درمان، آموزش و ...) یک و نیم برابر ارزش تولیدات بخش کشاورزی و صنعتی خواهد بود. براین اساس اگر مجموع تولیدات صنعتی و کشاورزی براساس موارد الف تا ج فوق افزایش یابد و به ۱۷۵۸۰میلیارد دلار برسد، ارزش تولیدات بخش خدمات (که متناسب با تولیدات کشاورزی و صنعتی افزایش می یابد) به ۲۶۳۷۰میلیارد دلار خواهد رسید و در مجموع تولیدناخالصداخلی کشور به رقم ۴۳هزارمیلیارد خواهد رسید.
❗️هدف از انجام محاسبات فوق، تنها معرفی ظرفیت های اقتصادی کشور است. بی شک پیشرفت در اقتصاد و رسیدن به قله ها مستلزم دو امر است: الف. وجود ظرفیت ب. برنامه ریزی صحیح. در صورتیکه مدیریت اقتصادی و فرهنگی کشور به صورت فعلی ادامه یابد، پیشبینی میشود که حتی رتبه اقتصادی کشور در افق ۲۰۵۰ تنزل یابد و از ۱۸ کنونی به ۲۵ برسد.
🔸در واقع به فعلیت رسیدن ظرفیت های اقتصادی کشور و رسیدن به جایگاه های عالی در سطح جهان ممکن و شدنی است، مشروط به اینکه نوع نگاه مسئولین، نخبگان و عموم مردم به ظرفیت های کشور تغییر یابد و همت همگان بر این امر قرار گیرد. این به معنای نیاز به یک تغییر راهبردی در نوع نگرش اقتصادی مسئولین، نخبگان و مردم ایران است.
منبع: https://b2n.ir/346527
🆔 @QasdWay
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🇮🇷#قرص_و_قحطی
✅واضح است که ماجرای قرص های آلوده، امنیت غذایی مردم را هدف گرفته است.
✅امنیتی که با آگاهی مردم تداوم می یابد و درصورتی که مردم فریب بخورند، آن را از دست میدهند.
❇️بهترین راه مقابله:
با آرامش به زندگی عادی خود ادامه دهید. احتمال بسیار اندک وجود قرص در کیک ها نباید انتخاب های مصرفی شما را تغییر دهد.
❇️اگر تغییر کند، دومینوی بیکاری صنایع غذایی، ایران را قحطی زده میکند. به همین راحتی.
پس فریب نخورید.
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
📃برجام؛ ابزار سیاسی برای بسط بازار کشورهای اروپایی
🔸️توافقنامه برجام را می توان نمونه یک ابزار سیاسی برای بسط بازار دانست. در استراتژی تدوین شده از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران پس از توافق هستهای به صراحت تاکید شد که «برجام می تواند بازار ایران را مجددا به روی اروپا باز کند. ایران بازار بالقوه ای برای کالاهای باکیفیت اروپایی است»(Howitt, 2016). مقامات تجاری انگلیس پس از امضای برجام اعلام کردند که ایران پس از برجام «بزرگترین بازار جدید جهان طی دهههای گذشته برای ورود است» و تولیدکنندگان فرانسوی تعبیر «یک سرزمین جدید برای فتح» را برای بازار ایران به کار بردند (Economist, 21 April 2016)
🔸️به دنبال اجرایی شدن برجام، صدها هیئت تجاری اروپایی به ایران سفر کردند و رسانههای داخلی متعلق به طیف لیبرال سفر این هیئت ها را با آب و تاب فراوان پوشش دادند. اما چنانکه در استراتژی رسمی اتحادیه اروپا عنوان شده بود، این هیئت ها به دنبال بازاریابی برای فروش کالاهایشان بودند. بهمن ماه 1394 نیز حسن روحانی رئیس جمهور ایران طی سفری به ایتالیا و فرانسه مجموعا 34 سند همکاری با این دو کشور به ارزش بالغ بر 50 میلیارد یورو امضا کرد(خبرآنلاین، 09/11/1394)
🔸️بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می دهد واردات ایران از کشورهای اروپایی در سال 1396 یعنی سال اجرای برجام نسبت به سال 1394 یعنی قبل از امضای برجام، جهش فوق العادهای یافت. برای نمونه، واردات از آلمان، از یک میلیارد و 672 میلیون دلار به 3 میلیارد و 72 میلیون دلار(83 درصد افزایش)؛ واردات از فرانسه، از 652 میلیون دلار به یک میلیارد و 763 میلیون دلار(170 درصد افزایش)؛ و واردات از ایتالیا، از 802 میلیون دلار به یک میلیارد و 426 میلیون دلار(77 درصد افزایش) رسید(اتاق بازرگانی ایران، 1398)
✏بخشی از کتاب در دست انتشار "دولت و بازار: الگویی پویا برای روابط متقابل"
@syjebraily
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بهتر بود عنوان مطلب فوق را «بازار ربایی اروپائیان» میگذاشتند. در این ماجرا ربایش بازار عمدتا توسط اروپائیان انجام شد و بازارهایی را ربودند که پیش از این نه از آن چینیها که از آن تولیدکنندگان ایرانی بود.
کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی کردها و سیستانیها که تاجران واقعی و تاریخی و سنتی ایران زمین هستند تنبیه شوند و به ناحق عنوان قاچاقچی بگیرند و عدهای سوداگر تاجر شوند، از پنجره رانت، آقازاده میبارد و جوانان کرد یخ میپیمایند و سیستانیها خاک!
✍ کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
https://eitaa.com/hamidrezamaghsoodi
📢 مصاحبه با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
https://b2n.ir/174388
🔸چرا پایین بودن قیمت انرژی تبدیل به مسئله اول اقتصاد ایران شده است و خیلی از مسائل مهم از یاد رفته است. قیمت حاملهای انرژی در ایران ارزان است، اما چه کسی و چرا این مسئله را بزرگ میکند؟ من میتوانم برای شما واقعیتهای دیگری را بشمارم که هیچ وقت در ایران بزرگ نمیشوند. مثلاً چرا موضوع تغییر در سیاستگذاری در صنعت خودروسازی کشور جدی گرفته نمیشود؟
***
🔸خصوصیسازی به بحرانهای کارگری و تعطیلی کارخانهها میانجامد و آزادسازی به شورش که سیاستگذار را به سمت راهکارهای آسان اما نادرست هدایت میکردند. اندیشه رایج اقتصادی سیاستگذار را به سمت راهحل ساده یعنی آزادسازی قیمت سوخت و خصوصیسازی سوق میدهد نه راهکار اساسی انضباط مالی و شفافیت.
***
🔸سیاستگذاران با بحران دستاورد روبهرو هستند. وقتی پاسخهای درست از دل سیستم اداری بیرون نمیآید، استیجاری تصمیم گرفته میشود. میگویند حالا که این طور اجرا میشود، حداقل مردم را شاد کنیم!
🆔 @QasdWay