eitaa logo
اندیشکده قصد
3.6هزار دنبال‌کننده
964 عکس
321 ویدیو
28 فایل
اقتصاد را مردم می‌سازند، درون‌زا و مقاوم 🔶سایت www.Qassd.ir 🔶کانال آپارات اندیشکده قصد https://www.aparat.com/qasdna.ir 🔶صفحه ویراستی اندیشکده قصد https://virasty.com/qasdna_ir ارتباط با مدیر: @hshadravanan
مشاهده در ایتا
دانلود
ظاهرا پروژۀ کرونا برای ایجاد بحران و قحطی نیاز به طرح‌های کمکی دارد. این طرح‌های کمکی را می‌توان در آتش‌سوزی‌های اخیر در ایران و لبنان و عراق دید. قبلا گفته بودیم که کرونا، چه برنامه‌ریزی‌شده باشد و چه اتفاقی، تحولات جدی را در سبک زندگی و حکمرانی جهانی رقم خواهد زد. اخیرا سازمان بهداشت جهانی که این ماه‌ها مرجع تقلید همگان شده است، رسماً اعلام کرده است که زندگی بشر از این به بعد با کرونا همراه است! و نتیجۀ منطقی این بیان، آن است که مردم دنیا، خود را با زندگی پساکرونا عادت دهید و به فکر بازگشت به دوران پیش از آن نباشید! 🆔@QasdWay
همه چیز را به بورس بسپارید محمدجواد معصومی نیا پژوهشگر اقتصادی بخش اول 🔹 در میان هیاهوی کرونا و انفجار بیروت خبری منتشر شد که شاید توجه چندانی به آن نشد. دولت در پی واگذاری سهام ۴ شرکت دولتی در قالب معامله بلوکی است. براین اساس دولت سهام خود در ۴ شرکت بزرگ دولتی را بصورت یکجا واگذار می‌کند. این معامله بصورت 50٪ نقد و ۵٠٪ اقساط واگذار می‌گردد. براین اساس دولت ١۵٪ سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران و اصفهان و نیز ۱۲.۳۱درصدی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را واگذار می‌کند. قیمت مبنا برای این واگذاری ها قیمت تابلو به علاوه ۵٠٪ است به شرط آن‌که قیمت تابلو از قیمت مشخصی که دولت معین کرده پایین‌تر نباشد. براین اساس دولت نصف مبلغ را نقد دریافت کرده و بقیه را با اضافه کردن درصدی به قیمت واگذاری، بصورت اقساط واگذار می‌کند. 🔹برآوردی ساده نشان می‌دهد که دولت درآمد خوبی از این واگذاری ها کسب می‌کند. درآمد پایه ای که دولت از این واگذاری بصورت نقد دریافت می‌کند59 هزار میلیارد و 990 میلیون خواهد بود. معادل این مبلغ نیز بدون احتساب سود احتمالی ناشی از اقساطی شدن، باید در طول زمان تعیین‌شده به دولت پرداخت شود. 🔹سؤال اساسی اینجا است که اثرات این واگذاری ها چیست. دولت با واگذاری سهام حاکمیتی خود در یکی از بخش‌های کلیدی اقتصاد کشور چه چیزی را بدست می‌آورد و اثر آن بر عملکرد شرکت، درآمد دولت، توزیع درآمد و توزیع قدرت سیاسی چیست. 🔹فروش سهام دولت و واگذاری آن به بخش خصوصی را نمی‌توان عاملی مؤثر برای افزایش کارایی در ایران دانست. واگذاری های سال‌های اخیر بخوبی نشان داده که این امر تا چه اندازه عملکردی منفی بر شرکت‌های دولتی بزرگ داشته است. واگذاری شرکت هپکو، ماشین سازی تبریز، نیشکر هفت تپه، ساتکاب و … مشتی از خروار است. 🔹عمومی بودن شرکت‌ها که به اشتباه(و چه بسا عمداً) در ادبیات رایج اقتصادی و به تبع آن در کشور ما دولتی بودن نامیده می‌شود، معادل با ناکارآمدی تفسیر می‌شود درحالیکه این گزاره به‌عنوان حکمی کلی صحیح نیست. هم‌اکنون امریکا که به‌عنوان مهد لیبرالیسم و بازارگرایی در دنیا شناخته می‌شود بیشترین تعداد شرکت‌های دولتی بزرگ را در دنیا دارد. براساس هفدهمین گزارش سالیانه فوربس در خصوص رتبه‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی جهان امریکا در رتبه نخست تعداد شرکت های دولت بوده و چین، ژاپن، انگلستان و کره جنوبی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. از سال 2003 تاکنون چین به‌عنوان روبه رشد ترین اقتصاد همواره سهم روبه رشدی از این نسبت را داشته است. 🔹بسیاری از بنگاه‌های کارآمد امروزی همانند شرکت آهن و فولاد پوهانگ کره که اکنون سومین تولیدکننده فولاد دنیا است توسط دولت ایجاد شدند. بسیاری از این شرکت‌ها نیز پس واگذاری توسط دولت بطور کلی رها نمی‌شوند بلکه دولت‌ها برای اعمال نفوذ بر آن‌ها دارای سهام طلایی در آن‌ها هستند. سهام طلایی سهامی ناچیزی شاید در حدود ١٪ است اما بواسطه آن دولت حق وتو در تصمیمات بنگاه دارد. 🔹از منظر توزیع درآمد نیز واگذاری سهام دولتی(عمومی) موجب نابرابری می‌شود زیرا در زمان دولتی(عمومی) بودن سهام شرکت‌ها سود حاصل از فعالیت‌ها به خزانه دولت باز می‌گردد و صرف مصارف عامه می‌شود که بسیار عادلانه‌تر از زمانی است که سود حاصل از فعالیت‌ها به طبقه خاصی از سهامداران تخصیص یابد. علاوه‌براین دولت با واگذاری این سهام در ابتدا درآمد خوبی برای مصارف جاری کسب می‌کند اما جریان درآمدی پیوسته‌ای را از دست می‌دهد. 🔹همچنین دولت با کاهش سهم خود در شرکت‌ها قدرت حاکمیتی خود را از دست می‌دهد. درواقع اختیار تصمیم‌گیری در شرکت به دست بخش کوچکی از سهامداران می‌افتد زیرا سهامداران خرد توان چندانی برای تصمیم‌گیری ندارند اما سهامداران عمده به‌دلیل سهم بالای سهام خود و قدرت زیاد بر تصمیمات شرکت تأثیر گذاشته و می‌توانند با سهامداران عمده دیگر تبانی کنند. 🆔 @QasdWay
همه چیز را به بورس بسپارید محمد جواد معصومی نیا پژوهشگر اقتصادی بخش دوم و پایانی 🔹 این نوع از واگذاری‌ها بر ضد اصل مردمی‌سازی اقتصادی به‌عنوان یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است زیرا هم عواید ناشی از شرکت‌ها را از حالت عمومی به‌خصوصی تبدیل می‌کند و هم مالکیت را. علاوه‌براین حتی درصورت واگذاری بخش زیادی از سهام به مردم، همواره این خطر وجود دارد که این سهام توسط متمکنین خریداری شده و توسط عده خاصی تصاحب شود. این همان اتفاقی است که برای ایران خودرو( و خورورسازی بهمن ) افتاد و 25 درصد سهام آن بصرت غیرمستقیم و با خرید سهام واگذار شده در بورس توسط شرکت کروز تصاحب شد و موجب تسلط عده خاصی بر صنعت خودرو و افزایش ناکارایی گردید. 🔹 تسلط عده خاصی بر سهام واگذار شده اثرات سیاسی نیز دارد. افزایش ثروت عده‌ای خاص و افزایش توان مالی آن‌ها موجب تسلط آن‌ها بر نهادهای حاکمیتی و گلوگاه های تصمیم‌گیری کشور و تمرکز بیش از بیش توزیع قدرت سیاسی در دست آن‌ها می‌شود. این اتفاق در غرب بسیار مشهود هست. تسلط خاندان راکفلر، بیل گیتس و سایر ثروتمندان بر عرصه سیاست در ایالات متحده نمونه واضحی از اثرات سرمایه‌داران بر قدرت سیاسی است. در ایران نیز با پیاده سازی سیاست‌های لیبرالی این پدیده در حال رخ نشان‌دادن است. 🔹 علاوه‌بر همه این‌ ملاحظات، این واگذاری‌ها می‌تواند تبعات امنیتی خطرناکی داشته باشد. پالایشگاه‌ها یکی از بخش‌های درآمدزا و راهبردی در اقتصاد کشور است. یکی از راهبردهای تحریمی امریکا برای فشار بر ایران تحریم بنزین و سوخت بود که با حرکت جهادی تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه های جدید و توسعه توان تولیدی پالایشگاه‌های قدیمی و نوسازی آن ها ناکام ماند. اگر این واگذاری‌ها منجر به ناکارایی در دراز مدت و کاهش تولید گردد چه تبعات امنیتی خواهد داشت؟ علاوه‌براین اگر این شرکت‌ها همانند شرکت ایران خودرو در سیطره عده خاصی قرار گیرد که ارتباطلات مشکوکی با دشمنان ما دارند آیا نباید منتظر بازگشت این روزنه تحریمی بود. 🔹 به‌راستی دولت چه هدفی از این واگذاری ها دارد، تمرکز قدرت اقتصادی و سیاسی در دست عده‌ای خاص، تأمین کسری بودجه یا ناتوانی از اداره شرکت‌ها؟ گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.اکنون زمان تفکر در این‌باره نیست، آنچه برای مسئولان اهمیت دارد واگذاری همه چیز به بورس است. مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند. 🆔 @QasdWay
❗️ از محرمانگی تا خیانت 🔸دولت در حالی از حرف می‌زند که هیچ طرح یا مصوبه‌ای دربارۀ آن را منتشر نکرده است و صاحبنظران اقتصادی هیچ اطلاع دقیقی از مفاد آن ندارند. 🔸محرمانه‌بودن اسناد و برنامه‌ها و طرح‌ها لزوما چیز بدی نیست و گاهی اوقات ضروری به نظر می‌رسد اما باید دامنه و موضوع آن مشخص و معین باشد. 🔸تجربۀ تصمیمات و برنامه‌های دولت فعلی نشان داده است که هر جا برنامه یا طرحی مهر محرمانگی خورده است، تعهدات بی‌منطق و غیرقابل‌دفاعی از جانب ملت داده شده است. 🔸در طرح جدید معلوم نیست آقایان دولتی به دنبال حراج کردن چه چیزی هستند، آن هم در سال آخر دولت خود! 🔸دولت محترم به جای هراس از انتقاد و به‌جای بایکوت‌کردن متخصصان و صاحب‌نظران، بهتر است طرح‌های خود را با آنان در میان بگذارد و نکات آنان را حداقل گوش دهد تا فاجعه‌ای مانند برجام یا اصلاح قیمت بنزین و به‌دنبال آن شورش‌ها و اعتراض‌ها و نارضایتی‌های مردمی رخ ندهد و ضدانقلاب به خرابکاری و موج‌سواری دل نبندد. 🔸دلسوزانه به مسئولان کشور اعلام می‌کنیم که مسیری که به‌طور خاص در این چند ماهه در پیش گرفته‌اید چه در بورسی‌کردن اقتصادی ایران و چه در حراج‌کردن اموال عمومی و واگذاری شرکت‌های دولتی به ثمن بخس، انتهایی جز وخیم‌تر کردن مشکلات اقتصادی و تراکم فشارهای اقتصادی به‌ویژه بر دوش طبقات متوسط و ضعیف جامعه نخواهد داشت. 🔸اللهم بلغت... 🆔 @QasdWay
20.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷🔹 مهم از آدام اسمیت تا جورج سورس ⭕️ سخنان استاد رحیم‌پور ازغدی در تحلیل و نقد و سازوکارهای قیمت‌گذاری در بازار‌های مالی. @Afsaran_ir @schoolofeconomics @QasdWay
درباره و عدالت‌خواهی در مقیاسِ نظام‌سازی اسلامی؛ 🔆 «عدالت‌خواهی حقیقی» کمک به تحققِ است گفتگو با 🔸ما وقتی می‌خواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد. بعد، ذیل آن برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر موانع تحقق عدالت یک سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند آن هم در مقیاس جامعه‌ی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزه‌ی کشور خودمان و در مثلاً مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبرو می‌شویم. 🔸مهم‌ترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر بزرگ‌ترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است که به‌هیچ‌وجه نمی‌گذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود. تمدن مدرن مبتنی بر «جور» یعنی «ظلم پنهان» است. یعنی آن ظلمی که در دوره‌ی نظام برده‌داری وجود داشته تبدیل شده به یک ظلم پنهان در دوره‌ی دموکراسی و حالا به جور تبدیل شده است. این بزرگ‌ترین مانعی است ما اگر بخواهیم به‌عدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم. 🔸یکی از چیزهایی که ما برای رسیدن به عدالت حتماً به آن نیاز داریم نظریه‌ی جامع عدالت است که این نظریه‌ی جامع عدالت باید مبتنی بر مبانی اتفاق بیفتد و بعد هم برای تحققش نیاز به دانش داریم. یعنی علم به مفهوم علم تجربی و دانش‌های نظری و بعد حتی ممکن است بگویید به غیر از مثلاً مدل‌های یا دانش برنامه‌ریزی به فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها و یک مجموع پدیده‌هایی که عدالت را محقق می‌کنند نیاز داریم. ما به یک مجموعه‌ای از این‌ها احتیاج داریم. 🔸تحقق برنامه‌ی الهی در عالم به وسیله‌ی انبیاء و اولیاست. ما بدانیم جایمان در تحقق عدل کجاست و متوهم نشویم. و اگر تحقق عدالت یک فرآیند تاریخی به این گستردگی دارد ما دنبال دولت مستعجل هم نباشیم. نمی‌گویم اقدام نکنیم بلکه در طرح بزرگ خدا، در طرح بزرگ امام زمان و در طرح انبیاء اقدام کنیم. این حرکت تاریخی‌اش است. 🔸مقیاس اجتماعی‌اش را هم اگر بخواهید در نظر بگیرید می‌شود مثل انقلاب اسلامی. انقلاب اسلامی یک حرکت عدالت‌خواهانه در مقیاس جامعه‌ی جهانی است و در مقابل نظام جائرانه‌ی مدرنی که در بعد از دوره‌ی وقوع روشنگری شکل گرفته. در دوره‌ی روشنگری بزرگ‌ترین جوری که اتفاق افتاده این است که رابطه‌ی انسان را با غیبِ عالم قطع کردند. ایدئولوژی مدرن، که زیرساختی‌ترین لایه‌ی تمدن مدرن است، این بنیان جور در عالم است. مکتب مارکسیسم و مکتب سرمایه‌داری هم مدعی عدالت‌اند. گرچه خودشان وقتی با هم می‌جنگیدند یکی شعار آزادی می‌داد و یکی شعار عدالت، ولی هر دو هم مدعی آزادی هستند هم مدعی عدالت. ولی هر دویشان عدالت و آزادی را می‌خواهند در بستر انانیت انسان محقق کنند و این از بُنیان با عدالت و آزادی مخالف است؛ مبتنی بر پرستشِ نفس نه عدالت محقق می‌شود نه آزادی. 🔸روقتی به نظام اجتماعی می‌رسید نظام سیاسی عادلانه، نظام اجتماعی چه نظامی باشد؟ نظام ولایت فقیه. در مقابل نظام لیبرال دموکراسی، نظام ولایت فقیه است. در این نظام اجتماعی رکن اصلی چیست؟ خود فقیه عادل جامع‌الشرایط است. لذا اگر کسی خیال کند که دنبال عدالت اجتماعی است ولی می‌خواهد امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را دور بزند چه کار می‌تواند بکند؟ هر حرکتی بکند جائرانه است. می‌خواهم عدالت را محقق کنم ولی کاری با خدا ندارم. حتماً ظلم می‌کنی! شدنی نیست. یعنی وقتی خودت از مدار بندگی خارج می‌شوی، خودت می‌شوی ابلیس؛ چه عدالتی؟! 🔸معتقدم عدالت‌خواهی کنونی، حرکت کردن ذیل انقلاب اسلامی است. نباید بخواهد یک انقلاب جدیدی کند یا این انقلاب را نابود کند. این انقلاب هم در این مرحله، که مرحله‌ی دولت‌سازی است و می‌خواهد حکمرانی اسلامی بشود، نیاز به نرم‌افزار دارد؛ از «مکتب» تا «علم» تا «اجرا» همه‌اش نرم‌افزار است. 👈متن کامل را در اینجا ببینید: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46239 🆔 @QasdWay
کسانی که با خامی گمان می‌کردند و گمان می‌کنند که گردشگری نقطۀ اتکای خوبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی و توسعه اقتصادی است، حال و روز گردشگری را ببینند! آن همه زیرساخت و امکانات و... به هیچ دردی نمی‌خورد! 🔹وزیر گردشگری: در ۳ ماه اول امسال ۷۴ گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. در سه ماه نخست سال گذشته تعداد گردشگران خارجی دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بود. 🔹گردشگری نزدیک به صفر شد. ۱۲ هزار میلیارد تومان تا مردادماه ضرر وارد شد. @Farsna 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقض قوانین نئوکلاسیک‍، راز موفقیت در تولید کاغذ! خانواده ای در سری‌لانکا با استفاده ٨ فیل که روزانه ١۶ بار مدفوع می‌کنند، خط تولید کاغذ راه انداخته و محصول خود را به ۳۰ کشور جهان صادر می‌کند. این خانواده چند قاعده مهم اقتصاد نئوکلاسیکی را نقض کرده اند: ۱- تولید در صورتی بهینه است که در مقیاس انبوه صورت گیرد. ۲- صادرات در صورتی ممکن است که در مقیاس انبوه صورت گیرد. ۳- تبلیغات فقط برای مقیاس‌های انبوه ممکن است ۴- تک تک اعضای یک خانواده باید در مزیت‌ها و استعدادهای خود مشغول به کار شوند تا فرایند کسب و کار بهینه شود. افسانه‌های نئوکلاسیک را باور نکنیم ... ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
در تاریخ یعقوبی آمده است که: «هاشم جد پیامبر ص بازگشت و بهر طايفه‏اى از عرب می‌گذشت از بزرگان آن طايفه پيمان مى‏گرفت كه بازرگانان قريش نزد آن‌ها و در سرزمينشان در امان باشند و درنتیجه از مكه تا شام اين پيمان گرفته شد» و از آن به بعد، قریش توانست رشد سرشاری در تجارت کند. این رفتار که بزرگان یک قوم برای هموار کردن مسیر تجارت به گفتگو با اطراف و اکناف عالم بپردازند، رویه‌ای مرسوم بوده است. بدون شک یکی از مهمترین مصائب امروز ما در اقتصاد، هموار نبودن مسیر تجارت است. و این کار با گفتگو و رایزنی با کشورهای مسیر و کشورهای هدف میسر می‌شود. اما در این چند ساله، ان‌چه ندیدیم، سفر مقامات کشور به نقاط مختلف عالم برای هموار کردن مسیر بوده است. ای کاش آقای ظریف به جای توییت زدن و گفتگو با کشورهایی که اصولا مبدا و مقصد تجارت ما نیستند، هواپیمای ملی ایران را سوار می شدند و به همراه وزیر صنعت و تجارت و اقتصاد عالم پیمایی می کردند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
🔆 تبعیض ناروا به‌نفع بورس‌بازان دکتر 🔸تا زمانی که بورس سربالایی می‌رفت و عده‌ای (نه همۀ مردم) با انگیزه‌های بورس‌بازی روز به روز خوشحال و سرمست از سودهای بادآورده، اقتصاد را با سرعت به پرتگاه سقوط می‌بردند، کسی نگران ارزش دارایی‌های مردم نبود، اما این روزها که نمادها عمدتا قرمز هستند، مسئولان به فکر حفظ ارزش دارایی‌های بورس‌بازان افتاده‌اند! 🔸چرا باید بودجۀ بیت‌المال صرف حفظ دارایی برخی از افراد جامعه شود؟ 🔸آن هم دارایی‌هایی که ارزش آن‌ها به‌وضوح کاذب است و با هیچ متغیر واقعی اقتصادی همنوایی ندارد! 🔸آن هم برای کسانی که محرک اصلی آن‌ها در کنش اقتصادی‌شان صرفا حرص و طمع بوده است! 🔸و به هشدارها دربارۀ حباب‌بودن رشد بورس و مشکل‌داربودن سودهای نجومی توجهی نکرده‌اند! 🔸حمایت دولت و مجلس از کسانی که ارزش دارایی‌هایشان در بورس در حال کاهش است به‌روشنی خلاف عدالت است؛ با این کار دولت و مجلس دارد به حرص و طمع و شتاب‌زدگی و رفتارهای هیجانی عده‌ای از مردم پاداش می‌دهد در حالی که این افراد مستحق مجازاتی بیشتر از کاهش ارزش دارایی‌هایشان هستند! ❓آیا کسانی که به‌خاطر تورم لجام‌گسیختۀ این سال‌ها، امید خانه‌دارشدن و ماشین‌دارشدن را که هیچ، امید تأمین حداقل‌های زندگی خود را هم از دست داده‌اند نیز مشمول این حمایت‌ها می‌شوند؟! ❓آیا کسانی که به‌خاطر رکود ناشی از کرونا، کار خود را از دست داده‌اند نیز از چنین حمایت‌هایی برخوردار می‌شوند؟ ❓آیا کسانی که به‌خاطر دوری از مرکز، از محرومیت‌های تاریخی رنج می‌برند و با سیاست‌های نادرست پولی و مالی دولت، روزبه‌روز فاصله‌شان با مرکزنشین‌ها بیشتر می‌شود نیز می‌توانند به چنین حمایت‌هایی امیدوار باشند؟! ❓و قس علی هذا زمین‌خوردگان و زیان‌دیدگانی که با هر شاخص و ملاکی، مستحق‌تر از بورس‌بازان برای حمایت‌های دولت و مجلس هستند، اما کسی، مسئولی، رسانه‌ای یا کارشناسی دم از مشکلات آن‌ها هم می‌زند؟! 🔸هجوم گستردۀ بخشی از مردم به سمت بازارهای بورس باعث ایجاد عدم‌تعادل گسترده در اقتصاد شده است و این عدم‌تعادل در حال سرریز به بخش‌های دیگر اقتصادی هم هست؛ آن هم اقتصادی بیمار که نیازمند مراقبت است و دیگر توان شوک و فشار بیشتر را ندارد! 🔸عدالت حکم می‌کند اگر بورس‌بازان و سفته‌بازان حریص و طماع مجازات نمی‌شوند، لااقل به همان قاعدۀ بازار که خودشان قبول کرده‌اند، پایبند باشند و در ازای سودهای بی‌پایه و اساس، الان هم طعم زیان‌های بازار را بچشند: من له الغنم فعلیه الغرم (کسی که منفعت برای اوست، زیان هم متعلق به اوست؛ قاعدۀ فقهی). اگرچه هنوز تا رسیدن به زیان واقعی فاصله زیاد است و عمدۀ دارندگان دارایی‌های مالی صرفا از سودهای بادآورده‌شان کاسته شده است و هنوز زیان به اصل آورده اولیه نرسیده است. 🔸این روزها به‌جای اینکه دغدغه اصلی کشور رسیدگی به خیلی بیکاران و بنگاه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل ناشی از کرونا و رفع محرومیت‌های تاریخی باشد، هم و غم مسئولان و رسانه‌ها «ایجاد تبعیض ناروای دیگری» است به نفع بورس‌بازان حریص و طماع! 🆔 @QasdWay
چرا باید مباحث انتقادی به اقتصاد متعارف را از همان ابتدا به دانشجویان ارائه کرد؟ یانیس ووروفاکیس نویسنده کتاب کلیات اقتصاد؛ همراه یک مبتدی دلایلی را مطرح می‌کند که مطابق با آن باید اقتصاد را از همان ابتدا همراه با انتقاداتش خواند: ۱. هرگز فکر خوبی نیست که با دانش آموزان به عنوان کودکان نابالغ رفتار شود. ۲. اگر بحث های انتقادی را "برای مدتی" (یعنی در طول دوره کارشناسی و در دروس اولیه اقتصاد) کنار بگذاریم، این خطر وجود دارد که دیگر هرگز به آنها باز نگردیم. دانشجوبان متفکرتر که از رفتار مانند کودکان متنفر هستند ممکن است ما را به دلیل فراموش کردن انتقادات یا گذشتن از آن ها خیلی زود ترک کنند. ۳. کمی اشتیاق در ایجاد انگیزه در تفکر تحلیلی بسیار کمک می کند. شعاری که به نظر می رسد ما به عنوان اقتصاددان فراموش کرده ایم. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi 🆔 @QasdWay
https://ecoiran.com/بخش-گزارش-خبری-57/2242-بورس-تهران-انتخابات-آمریکا این ویدئو را ببینید! ببینید چه کسانی تلاش دارند تحولات اقتصاد ایران را به عوامل خارجی ازجمله انتخابات آمریکا پیوند بزنند! به نظر شما انگیزۀ آنها چیست؟ صرفا توضیح یک «واقعیت» یا شکل‌دهی و ساخت «انتظارات»؟! 🆔 @QasdWay