-482599165_-210043.pdf
حجم:
11.68M
🔸 برنامه کامل راهبردی-عملیاتی دکتر حجت الله عبدالملکی، گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
💠 @QasdWay
⭕️ همه مواد طرح جدید قانون بانک مرکزی مدیریت خلق پول است
🎤 دکتر سید مهدی حسینی دولت آبادی
🔺 اساسا همه موادی که در این طرح نوشته شدهي این قانون آمده است، برای مدیریت خلق پول است. در واقع مثل این است که یک نفر برای دیدن جنگل وارد جنگل میشود و بعد از او میپرسند جنگل را دیدی؟ او میگوید نه. آن قدر درخت بود که نتوانستم جنگل را ببینم. کلا هر قاعدهگذاری و قانونگذاری برای وظایف و اختیارات بانک مرکزی یعنی خلق پول.
🔺 دو نکته در اینجا وجود دارد. نکته اول اینکه بانکی که در قالب نظام ذخیره جزئی فعالیت میکند یعنی خلق پول انجام میدهد. همه پرداختهای بانک خلق پول است و همه دریافتهایش از اشخاص غیربانکی محو پول است. هر اقدامی که رفتار بانک را ضابطهمند کند، مثلا الزامات و ضوابط اعطای تسهیلات، الزامات کفایت سرمایه، مجمع عمومی و سهامداران و کسری نقدینگی و.... همه اینها یعنی مدیریت خلق پول./منبع:فارس
💠@QasdWay
اندیشکده قصد
⭕️ همه مواد طرح جدید قانون بانک مرکزی مدیریت خلق پول است 🎤 دکتر سید مهدی حسینی دولت آبادی 🔺 اساسا
⭕️ قانون بانکداری بدون ربا هم خلق پول را پذیرفته است
🎤 دکتر سید مهدی حسینی دولت آبادی
🔸 خلق پول چیز عجیبی نیست و در قانون عملیات بانکی بدون ربا پذیرفته شده است و یک روندی است که وجود دارد. وقتی ما میخواهیم اختیارات بانک مرکزی را افزایش دهیم و وقتی میخواهیم اقتدار بانک مرکزی را بیشتر کنیم با هدف مدیریت خلق پول است.
🔹 اگر بانکی در شرایط مناسبی قرار نداشت و یا ورشکسته شد بانک مرکزی بتواند تصمیم به انحلال آن بگیرد و این به معنای آن است که امکان خلق پول بانک از آن سلب شود. در واقع همه این روندها و فرایندها در قانون دیده شده است. حالا این را مقایسه کنید با قانون پولی و بانکی. میبینید که در طرح قانون بانک مرکزی خلق پول بهشدت محدود شده و جهتدار شده است.
🔺 این طرح خلق پول بانکی و فعالیت بانکها را تحت نظارت بیشتر و توسط یک مقام نظارتی قدرتمندتر و مستقلتر قرار داده است. این یعنی خلق پول. کسانی که میگویند برای خلق پول فکری نشده است، در واقع معتقدند کلا فرایند خلق پول را در بانکها حذف کنیم. وقتی قاعدهگذاری میکنیم درباره کفایت سرمایه بانکها یا اینکه مقرر میکنیم بانک باید درصدی از دارایی خود را به اوراق بدهی دولت تبدیل کند یا در این بخشها سرمایهگذاری نکند یا اینکه بانک مرکزی میتواند حد نساب دارایی و سرمایهگذاری بانک را تعیین کند. و این امر به منزله قاعدهگذاری برای خلق پول بانکها است.
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⭕️ قانون بانکداری بدون ربا هم خلق پول را پذیرفته است 🎤 دکتر سید مهدی حسینی دولت آبادی 🔸 خلق پول چی
🔰ادامه پست قبلی
🔸 طرح قانون بانک مرکزی این اختیارات را به بانک مرکزی داده و قدرت نظارت بر آن را هم داده است. یکسری بانکها با خلق پول مالسازی کردند و یا به اشخاص مرتبط با خودشان وام میدادند و میدهند. این همان خلق پول بیضابطه است. در همین دستورالعملهای موجود بانک مرکزی بانکها نمیتوانند به این شکل برای خودشان خلق پول کنند اما چون قدرت نظارت جدی و تاثیرگذار بر بانکها را ندارد نمیتواند مانع از این نوع خلق پول شود.
🔸 رسما بانک مرکزی گفته بانکها باید در ترازنامههایشان تسهیلاتدهی به اشخاص مرتبط را گزارش کنند و در صورت مالی افشا کنند. برخی بانکها به راحتی گزارش نمیکنند. خیلی از بانکها گزارش هم میکنند و تخلف محرز است اما هیچ اتفاقی برای بانک و مدیران آن رخ نمیدهد. اگر خلق پول به معنای دوم را در نظر بگیریم و بگوییم کلا خلق پول را قبول نداریم، این یک بحث نظری دیگری است.
💠 @QasdWay
🔸 سند توسعه بخش تعاون را اجرا میکنم
🔸این وزارتخانه با ادغام سه وزارتخانه در واقع وزارت مردم است.
🎤 دکتر عبدالملکی
🔰حجت الله عبدالملکی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درجمع تعاونگران اتاق تعاون ایران به نقل از فارس گفت:
🔹 انشاءالله در صورتی که مجلس به من اعتماد کند، قوانین بر زمین مانده تعاون را اجرا مکنم که یکی از مهمترین این قوانین سند توسعه بخش تعاون است.
🔹 طبق قانون سیاستهای اصل 44 سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی به 25 درصد میرسد. در حال حاضر این سهم حدود 3.5 درصد است، تلاش میکنیم سهم بخش تعاون افزایش یابد، البته طی 4 سال بعید است سهم 25 درصدی از اقتصاد ملی برای تعاون محقق شود.
🔹 شاخص کسب و کار بخش تعاون را با کمک نخبگان طراحی میکنم همان گونه که در معاونت اشتغال کمیته امداد امام خمینی(ره) شاخص کسب و کارهای امداد را طراحی کردیم. برای بخش تعاون هم شاخص کسب و کار مستقلی طراحی میکنیم و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این شاخص را به نمایندگان این مجلس، نخبگان و در اختیار رسانهها قرار میدهیم تا قضاوت شود که فضای کسب و کار بخش تعاون چه تغییری کرده است.
🔹یکی از مبناهای اقتصاد مردمی همین بخش تعاون و تشکلهای تعاونی است که در برنامههای خود به بخش تعاونی و تشکلها از جمله اتاق تعاون توجه کنیم و همانگونه که یکی از خواستههای اتاق تعاون این است که در شورای معاونان وزرای تعاون حضور داشته باشند. لذا اگر رأی بیاورم اتاق تعاون را در شورای معاونان عضو میکنم و در سطح استانها نیز در شورای استانی مسئولان اتاقهای تعاون استانها عضو شوند.
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
🔸 سند توسعه بخش تعاون را اجرا میکنم 🔸این وزارتخانه با ادغام سه وزارتخانه در واقع وزارت مردم است.
🔰 ادامه پست قبلی
🔹 هر جا توسعه تعاونیها اتفاق افتاد، آسیبهای اجتماعی کمتر شده و کمک به حل بحرانهای اجتماعی مثل مشکلات زنان سرپرست خانوار انجام شده است و یا برای اصلاح محلات آسیبپذیر الگوی مؤثر از طریق توسعه تعاونیها روی میدهد.
🔹 بانک توسعه تعاون به عنوان بانک تخصصی این بخش باید با تقویت سرمایهاش مورد توجه قرار گیرد. تکمیل زنجیره ارزش به نفع تولید در بخش تعاون را دنبال میکنیم. تعاونیهای دانشبنیان را تقویت میکنیم و امیدواریم بعد از 4 سال با افتخار بگوییم بخش تعاون آنقدر قوی شده است که واقعا یکی از سه بخش اقتصاد کشور بر اساس قانون اساسی است و سهم این بخش هم دیده شده است.
💠 @QasdWay
🔴 مسئله اصلی وزارت تعاون بدهی ۹۰ هزار میلیاردی دولت به تامین اجتماعی است/ عبدالملکی میتواند جسارت و جوانی خود را در راستای وصول این بدهی به کار بگیرد
🔸 دکتر مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در خصوص مشکلات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم اظهار کرد: اصلیترین مسئله در وزارت تعاون حل مشکل تامین اجتماعی است. دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و وزیر آینده باید در راستای وصول این بدهی تلاش کند.
🔹وی با اشاره به شخصیت حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون عنوان کرد: آقای عبدالملکی فردی جوان و جسور است که میتواند با برنامه ریزی این بدهی انباشته را کاهش دهد و تلاش کند تا بدهی جدیدی هم از ناحیه دولت به تامین اجتماعی تحمیل نشود.
🔹وی با بیان این مطلب که سازمان تامین اجتماعی به طور مستقیم با زندگی ۴۰ میلیون نفر از مردم ارتباط دارد، عنوان کرد: مردم روی وزارت تعاون به دلیل سازمان تامین اجتماعی حساسیت دارند و آقای عبدالملکی میتواند با جسارت از حق بازنشستگان و بیمه گذاران تامین اجتماعی دفاع کند. یکی از نکاتی که باید مدنظر آقای عبدالملکی باشد تعامل با دولت و آوردن بدهی دولت به تامین اجتماعی در بودجههای سنواتی است.
💠 @QasdWay
🔸 حمایت ۴۸ تشکل کارگری و کارفرمایی از وزیر پیشنهادی کار
🔹 به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانون ها ،تعاونی ها، مجامع، انجمن های کارگری و کارفرمایی در نامه هایی جداگانه در حاشیه معرفی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ضمن تقدیر از حسن انتخاب رئیس جمهور محترم، حمایت خود را از حجت الله عبدالملکی اعلام نمودند.
🔸 جوانی، تعامل، مشارکت شرکای اجتماعی، برنامه ریزی دقیق و مدون، روحیه تلاش و خستگی ناپذیری، مهارت و تخصص مهمترین ویژگیهای وزیر پیشنهادی رئیس جمهور است که مورد تاکید این تشکلها قرار گرفته است.
🔸 این تشکل ها آمادگی خود را جهت همکاری و هماهنگی در راستای پیشبرد اهداف دولت مردمی، با حجت الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اعلام کردند.
1️⃣ کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران
2️⃣ مجمع عالی نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران
3️⃣ کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایان ایران شامل 2700 تشکل اقتصادی و صنفی
4️⃣ اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران
5️⃣ کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران کشور
6️⃣ کانون هماهنگی شورای اسلامی کار
7️⃣ کمیته بانوان و خانواده کانون عالی انجمن های صنفی کارگران
8️⃣ کانون سراسری انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور
9️⃣ کانون عالی شرکتهای خدماتی و فنی و مهندسی ایران
🔟 مجامع نمایندگان کارگران استانهای کشور
🔗 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/05/26/2555745
💠@QasdWay
⚜️ چرا تأمین مالی از طریق اوراق سهام و بازار بورس اتفاق نمیافتد؟
✍️ احسان ولدان
🔸علت عدم تأمین مالی شرکتها از طریق بازار سهام را میتوان در سه مورد خلاصه کرد:
1️⃣ نخست اینکه اوراق بدهی نسبت به اوراق سهام مرجح هستند؛ چون سود اوراق بدهی جزء هزینه شرکت محاسبه میشود و مشمول درآمد مالیاتی نمیشود.
2️⃣ دلیل دوم این است که اگر شما شرکتی داشته باشید و بخواهید برای پروژه سرمایهگذاری، تأمین مالی کنید، هیچ وقت ابتدائا تمایل ندارید افراد دیگر را در سود خود شریک کنید. مضافا اینکه با انتشار سهام، سهامداران هم در اداره شرکت نقش پیدا میکنند. اما اگر قرض بگیرید، صاحب بدهی نقشی در اداره شرکت نداشته و از سود شرکت نیز سهمی نخواهد داشت.
3️⃣ دلیل سوم تئوری مشهوری بهنام «Pecking order theory» است که سی سال هست مطرح شده است. توضیح اینکه برای تأمین مالی یک پروژه شما دارای یک سلسله ترجیحات هستید که ابتدائا ترجیح میدهید از سود تقسیمنشده تأمین مالی کنید. در مرحله دوم تمایل به قرضگرفتن و تأمین مالی از طریق بدهی دارید و در گام آخر و بهعنوان آخرین راه چاره، به سراغ انتشار اوراق سهام میروید. چون نمیخواهید دیگران را در سود پروژه شریک کنید. در واقع انتشار اوراق سهام سیگنال منفی را منتشر میکند و نشان میدهد که نه خود شرکت آنقدر منابع نداشته است که از طریق منابع خودش تأمین مالی کند و نه آنقدر اعتبار داشته که از طریق بازار بدهی بتواند تأمین مالی کند. بنابراین از حیث عقلانی تأمین مالی از طریق بازار سهام رخ نخواهد داد و بلکه در حالت اضطراری اتفاق خواهد افتاد.
🔰 برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر در سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://public.qasd.ir/articles/590#start
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۳) ✍️ استاد مسعود درخشان 🔰 ادامه ک
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۴)
✍️ استاد مسعود درخشان
🔰 ۲- ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایه دار و سرمایه داری در زبان و ادبیات فارسی
⭕️ در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار و کاپیتالیسم به سرمایهداری، سؤالات و ابهامات متعددی مطرح میشود زیرا آنچه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان فارسی مراد میشود با واژگان کاپیتالیست و کاپیتالیسم در مکتوبات اقتصادی مغرب زمین تفاوتهای جدی دارد.
🔸 در زبان فارسی، سرمایهداری به معنای «سرمایه داشتن و سرمایهدار بودن» و نیز «مالداری و ثروتمندی» است. در لغت نامه دهخدا، سرمایهدار چنین تعریف شده است:
✅ صاحب سرمایه، دارای سرمایه، پولدار و ثروتمند» و نیز «صاحب ثروت و مالدار، کسی که دارای مال و ثروت فراوان است.» همچنین، سرمایه به معنای پول یا کالایی است که اساس کسب و تجارت قرار می گیرد و سود مازادی است که در فرایند کسب و تجارت ایجاد می شود. سرمایه در معنای دارایی و ثروت نیز آمده است.
🔸 سرمایهداری در این تعاریف، مطلقا به معنای «نظام اقتصادی» نیست و لذا اگر کاپیتالیسم را به سرمایه داری در معنای فوق الذکر ترجمه کنیم قطعا به خطا رفته ایم. از این رو، نویسنده در مواردی، برای پرهیز از این ابهام، از واژه «سرمایهمداری» برای ترجمه کاپیتالیسم استفاده کرده است زیرا که در این نظام، سرمایهمدار تنظیم امور اقتصادی است و سرمایه مبنای رشد اقتصادی است و «سرمایهگذاری» عامل رشد اقتصادی است و ثروت در معنای سرمایه انباشت شده، نتیجه رشد اقتصادی است.
✳️ همچنین، «اصالت سرمایه» را میتوان وجه مشخصه کاپیتالیسم دانست زیرا که «تشکیل سرمایه» (Capital formation)، مبنا و اصل در نظام کاپیتالیسم است. همچنین دیده شده است که «سرمایه سالاری» را نیز برای ترجمه کاپیتالیسم به کار برده اند که البته خالی از اشکال نیست.
🔰 مقدمه پروفسور مسعود درخشان بر کتاب سرمایهداری تالیف جفری اینگام
#پروفسورـدرخشان
#اندیشهـدرخشان
#کتابـسرمایهداری
🔰 برای مطالعه بخش کلیات از طریق لینک زیر به سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start
💠 @QasdWay
اندیشکده قصد
⚜️ سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری: تاملی بر مفاهیم و ابهامات (۴) ✍️ استاد مسعود درخشان 🔰 ۲- ابها
🔰 ادامه پست قبلی
🔸 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایه دار نیز ابهام های زیادی وجود دارد. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت اسم به کار می رود و مراد از آن کسی است که صاحب سرمایه بوده و یا آنکه ثروتمند باشد.
🔸در این معنا، واژگان سرمایه دار یا صاحب سرمایه مطلقا منحصر به نظام کاپیتالیسم نیست بلکه این واژگان را می توان برای هر فردی که صاحب سرمایه و ثروت در هر عصری و برای هر نظامی است به کار برد.
✳️ ناگفته نماند که واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی همچنین به فردی اطلاق می شود که از نظام کاپیتالیسم حمایت می کند، همچون سوسیالیست که به فردی گفته می شود که حامی نظام سوسیالیسم است.
✅ واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت قید به کار می رود و مراد از آن، نظامی است که بر مبنای کاپیتالیسم استوار است، مانند «نظام کاپیتالیستی» (Capitalist system) یا «اقتصاد کاپیتالیستی» (Capitalist economy). خاطرنشان میکنیم که واژه «سبک کاپیتالیستی» (Capitalistic) در زبان انگلیسی به منزله جلوه ای از کاپیتالیسم نیز رایج است.
🔰 مقدمه پروفسور مسعود درخشان بر کتاب سرمایهداری تالیف جفری اینگام
#پروفسورـدرخشان
#اندیشهـدرخشان
#کتابـسرمایهداری
🔰 برای مطالعه بخش کلیات از طریق لینک زیر به سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/592#start
💠 @QasdWay