8. مختصری درباره نجم الاُمه رضی + گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام میشد.MP3
39.06M
این جلسه ابتدا مختصری درباره نجم الاُمه رضی مطالبی بیان شد؛ سپس عمده جلسه به گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام میشد گذشت.
@qiraat
هدایت شده از بحث تفسیر، فقه و اصول
💥مصحف کتابت شده به دست ابوالبرکات الحسینی از شاگردان شیخ صدوق رهما
«با توجه به رواج نداشتن کتابت قرآن بر اساس قرائت عاصم به روایت حفص در قرون نخست باید توجه داشت که قرآن ابوالبرکات نیز مانند اغلب نسخه های قرآنی ایرانی در فاصله قرون چهارم تا ششم مطابق با یکی از اختیارهای قرائتی (ابو عبید، ابوحاتم، ابن محیصن و ...) کتابت و اعراب گذاری شده است. در این اختیارها رنگ و بوی قرائت ابو عمرو (از قراء سبعه) و یعقوب (از قراء عشره) از سایر قراء بیشتر دیده میشود. با این همه مواردی را نیز می توان یافت که منحصراً با یکی دیگر از قراء سبعه مطابق باشد اما هیچگاه قرائت مطابق با منفردات حفص از عاصم را در آن نمی توان یافت. در مجموع باید گفت قرائت این نسخه به قرائت قراء بصره (ابو عمرو و يعقوب ) بسیار نزدیک تر است و در مواردی مثلاً در مؤمنون: آیات ۸۷ و ۸۹ و زمر:۳۸ تنها ازمنفردات ابو عمرو و یعقوب تبعیت میکند.»
📚 مقاله «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۹)»-دکتر مرتضی کریمی نیا
🖊پ.ن: ابوالبركات على بن الحسين الحسینی از عالمان و ادیبان مهم شیعه در قرن چهار و ربع اول قرن پنجم هجری در خراسان بوده است. ایشان که از شاگردان شیخ صدوق ره است، به دستان خود قرآنی سی پاره کتابت نموده و آن را در ماه رمضان ۴۲۱ هجری بر حرم مطهر رضوی وقف می نماید که بخش قابل توجهی از آن در کتابخانه آستان باقی مانده است.
پ.ن ۲: تصویر، مربوط به آیات ۸۷ و ۸۹ سوره مبارکه مؤمنون است که در نسخه بر طبق قرائت ابوعمرو و یعقوب و برخلاف سایر قرائات (از جمله روایت حفص از عاصم) سیقولون الله کتابت شده است.
#تعدد_قرائات
#قرائات_سبع
#نسخه_شناسی_مصاحف
9. فرع مفتاح الکرامه ص۲ (تا ابتدای سخن ابوشامه).MP3
39.08M
جلسه نهم: ادامه فرع مفتاح الکرامه ص۲ (تا ابتدای سخن ابوشامه)
@qiraat
10. فرع مفتاح الکرامه ص۳ (تا ابتدای المقام الاول).MP3
39.17M
جلسه دهم: ادامه فرع مفتاح الکرامه ص۳ (تا ابتدای المقام الاول)
@qiraat
11. فرع مفتاح الکرامه ص۴ (تا ابتدای المقام الثانی).MP3
36.85M
جلسه یازدهم: ادامه فرع مفتاح الکرامه ص۴ (تا ابتدای المقام الثانی)
تذکر: یکی از قراء عشره «خلف» است که قاری معروف بغداد بوده است که مرحوم سید جواد چون دارد متبحرون در پنج شهر اصلی را برمیشمرد به او اشاره نکرده است. من چون می دیدم که سه نفر اضافی قراء عشره در افرادی که وی برشمرده جور نمیشود اشتباها در جلسه «ابن محیصن» را به جای خلف و یکی از قراء عشره گفتم.
و بعد بین اینکه او اضبط بوده یا اعمش شک کردم.
قرائت معروف «ابن محیصن» و «اعمش» هر دو از زمره قراءات اربعة عشر است و ظاهرا خود همین ابن محیصن بوده که با اینکه بنا بر برخی نقلها «أضبط» بوده اما به خاطر اینکه قراءات غیرمصحف عثمانی را هم خیلی جدی میگرفتند این مجاهد او را کنار گذاشت.
@qiraat
شرح مقدمه حاج آقا بر فراز مربوط به بحث قراءات از کتاب مفتاح الکرامة.doc
261.6K
مطالبی را که در مقام شرح «تصدیر» استاد ما که تا جلسه هفتم به شرح آن مشغول بودیم آماده کرده بودم به صورت پاورقیهایی بر متن ایشان به پیوست تقدیم میشود.
معدود مواردی که داخل متن با رنگ قرمز اضافه شده مواردی است که ایشان بعدا به متن افزودند و مختصر مواردی که داخل متن (عمدتا در تکمیل اسامی کتب) با کروشه [ ] افزوده شده از حقیر است. (نسخه Word)
@qiraat
شرح مقدمه حاج آقا بر فراز مربوط به بحث قراءات از کتاب مفتاح الکرامة.pdf
575.3K
مطالبی را که در مقام شرح «تصدیر» استاد ما که تا جلسه هفتم به شرح آن مشغول بودیم آماده کرده بودم به صورت پاورقیهایی بر متن ایشان به پیوست تقدیم میشود.
معدود مواردی که داخل متن با رنگ قرمز اضافه شده مواردی است که ایشان بعدا به متن افزودند و مختصر مواردی که داخل متن (عمدتا در تکمیل اسامی کتب) با کروشه [ ] افزوده شده از حقیر است. (نسخه PDF)
(برای دریافت نسخه Word به اینجا مراجعه کنید)
@qiraat
شرح فرع مفتاح الکرامه (۱).pdf
589.4K
مطالبی را که در مقام شرح «فرع مفتاح الکرامة» از جلسه هفتم تا جلسه یازدهم به آن مشغول بودیم (و نیز مطلبی که در جلسه ۱۱ اشاره شد که درباره مقدمه شیخ طوسی و مرحوم طبرسی بر تفاسیر تبیان و مجمعالبیان برای جلسه آینده پیش مطالعه شود) به صورت پاورقیهایی بر متن مفتاح الکرامه به پیوست تقدیم میشود.
در صفحه اول فایل ضمیمه، درباره پاورقیها توضیحات لازم داده شده است.
@qiraat
شرح فرع مفتاح الکرامه (۱).pdf
203.1K
فرازی از شرح مفتاح الکرامة برای بحث در جلسه ۱۲
12. فرع مفتاح الکرامه تا پایان ص۴ ( توضیح مراد شیخ طوسی و مرحوم طبرسی در مقدمه تفسیرشان).MP3
36.78M
12. فرع مفتاح الکرامه تا پایان ص۴
توضیح مراد شیخ طوسی و مرحوم طبرسی در مقدمه تفسیرشان (هر دوی آنها تواتر را تا پیامبر ص قبول داشتند)