eitaa logo
بحثی در تعدد قراءات قرآن کریم
82 دنبال‌کننده
7 عکس
7 ویدیو
7 فایل
این واقعیت که قرآن کریم با قراءات متعددی از جانب خداوند بر پیامبر اکرم ص نازل شده تا قرن ۱۱ مورد اجماع فریقین بوده است. به دلایلی، کم‌کم این تلقی در علمای متاخر شیعه شکل گرفت که گویی قرآن کریم تنها به یک قرائت نازل شده است ... حسین سوزنچی @souzanchi
مشاهده در ایتا
دانلود
14020228 جلسه بیست و دوم (ادامه تکمیلی خودم برای مرحله نهم تا آخر حجاج).MP3
38.19M
14020228 جلسه بیست و دوم (ادامه تکمیلی خودم برای مرحله نهم تا آخر حجاج)
14020318 جلسه بیست و چهارم (مرحله دوازدهم با اشاره‌ای به بقیه مراحل).MP3
44.11M
14020318 جلسه بیست و چهارم (مرحله دوازدهم با اشاره‌ای به بقیه مراحل)
شروع تدریس‌های سال تحصیلی 1403-1404 موضوع تدریس فرع برگزیده از کتاب مفتاح الکرامة سید جواد عاملی ابتدا مقدمه‌ای که استادم بر این فرع نوشته را بحث خواهم کرد که دورنمایی از کار را ارائه می‌دهد که فایل آن را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید سپس وارد متن فرع مذکور می‌شوم که متن آن در قالب یک فایل PDF را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید. شروع فایل تدریس امسال از اینجا @qiraat
مقدمه حاج آقا بر فراز مربوط به بحث قراءات از کتاب مفتاح الکرامة.pdf
313.6K
حاج آقا در اواخر جلسه امروز (بحث فقه/ ۱۴۰۳/۶/۲۵) مختصراً به ضرورت و اهمیت بحث تعدد قراءات در فضای فقه، و تاثیر فضای فقهیِ بحث تعدد قراءات بر حوزه صاحب نظران علوم قرآنی در این بحث اشاره‌ای فرمودند تا معلوم شود که چرا یک روز از بحث [روزهای سه‌شنبه] را به بحث تعدد قراءات اختصاص داده‌اند. مخاطبان این کانال اطلاع دارند که ایشان فرازی از کتاب مفتاح الکرامة را دو سه سال اخیر محور جلسه بحث قراءات قرار داده‌اند (از اینجا می‌توانید فایل مشتمل بر فراز مذکور را در همین کانال مشاهده کنید). چندی پیش مقدمه‌ای برای این فراز نوشته‌اند که به پیوست تقدیم می‌شود (تمامی موارد رنگی یا ایتالیک توسط خود حاج آقا انجام شده است). متن این مقدمه در سایت فدکیه که توسط خود حاج آقا نگارش یافته را از اینجا می توانید مشاهده کنید. این متن خصوصا برای کسانی که بخواهند با فضای کلی بحث حاج آقا در زمینه تعدد قراءات نزد فقهای شیعه آشنا شوند توصیه می‌شود. @almabahes
تواتر نقل الاجماع علی تواتر القراءات العشر.pdf
256K
متنی که برای بحث تعدد قراءات از سال مورد استفاده قرار گرفته است فرازی از کتاب مفتاح الکرامه فی شرح قواعد العلامه (مرحوم سید جواد عاملی) است که به ضمیمه تقدیم می‌شود.
هدایت شده از حسین سوزنچی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 ◼️إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون◼️ سید هم آسمانی شد؛ و آن که ادعای منتظر بودنش را داریم نیامد. آقا جان! این مصیبت بر شما تسلیت. اللَّهُمَّ انَّا نَشْكُو الَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ غَيْبَةَ وَلِیّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ قِلَّةَ عَدَدِنا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنا، وَ تَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَعِنَّا عَلى‏ ذلِكَ يا رَبَّ بِ‍فَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ، وَ بِضُرٍّ مِنْکَ تَکْشِفُهُ، وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ، وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ، وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُناها، وَ عافِيَتِكَ مِنْكَ تُلْبِسُناها، بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمِينَ. بارالها ما نزد تو شکایت می‌آوریم از فقدانِ پیامبرمان که صلوات تو بر او و خاندان او بادا؛ و غیبتِ ولی‌ّمان، و فراوانیِ دشمنمان، و کمیِ تعدادمان، و شدتِ فتنه‌ها بر ما، و چیره‌شدنِ زمانه علیه ما، پس بر حضرت محمد و خاندان او درود فرست، و ما را یاری کن، پروردگارا به پیروزی‌ای از جانب تو که زود فرارسد، و آسیب‌هایی که تو آنها را مرتفع گردانی، و نصرتی که تو عزتش دهی، و غلبه حقی که تو آشکارش کنی، و رحمتی از جانب تو که سراپای ما را دربرگیرد، و لباس عافیتی از جانب تو که آن را بر تن کنیم، به امید رحمتت ای رحم‌کننده‌ترین رحم‌کنندگان. از خداوند می‌خواهیم تلخی این حادثه را با تبدیل شدن آن به مقدمه‌ای که جهان را تکان دهد و به تعجیل فرج کمک کند، بر کام ما شیرین گرداند. ان شاء الله. @souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
بسم الله الرحمن الرحیم آتش‌افروزی اسرائیل در غزه و لبنان، شهادت سید حسن، و وظیفه ما «وَ لَمَّا بَرَزُوا لِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالُوا رَبَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ» (بقره: ۲۵۰) امروزه با شرایط دردناک و دشواری مواجهیم. مقام معظم رهبری چند ماه قبل فرمودند: «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونیستی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق. ورود لبنان به قضایای اخیر فلسطین و غزه تأثیر عمیقی داشت و اگر چنین کاری انجام نمی‌شد قطعا بیشترین خسارت به خود لبنان وارد می شد.» توجه شود: «هم برای دشمن صهیونیستی و هم برای جبهه حق». ⭕️ این روزها که درندگی را به نهایت رسانده و ، خون دلی را که به خاطر و می‌خوردیم، مضاعف کرده، بسیاری در بهت فرو رفته و خون ها به جوش آمده است، برخی گمان می‌کنند که اکنون وقت آن است که به عنوان اصل و محور مقاومت، مستقیم وارد میدان جنگ شود؛ و هم با ابزار رسانه‌ای خود تلاش می‌کند در افکار عمومی عدم ورود مستقیم ایران به جنگ را حمل بر ضعف و ناتوانی ما کند. 💢اما چه باید کرد؟ 📜در جریان یکی از جنگ‌ها که دشمنان اسلام برای یکسره کردن کار اسلام با لشکری عظیم به راه افتاده بودند، مشاوران جنگی به خلیفه وقت (عمر بن خطاب) پیشنهاد دادند که خودش با تمام نیروهای سپاه اسلام مستقیم وارد میدان شود. خلیفه با ع مشورت كرد. امیرالمومنین ع راهکاری عملیاتی ارائه داد که شاید امروز بتواند سرلوحه اقداماتی باشد که ما قرار است انجام دهیم. فرمودند: اين امر، پيروزى و خوارى‏‌اش، نه به اندكى سپاه بود، و نه به بسيارى آن. دين خدا بود كه خدا چيره‏‌اش نمود، و سپاه او كه آماده‏‌اش كرد، و يارى‏‌اش فرمود، تا بدانجا رسيد كه رسيد، و پرتو آن بدانجا دميد كه دميد. ما از خدا وعده پيروزى داريم. او به وعده خود وفا كند و سپاه خود را يارى دهد. جايگاه آنکه عهده‌دار امر است در اين كار، جايگاه رشته‌‏اى است‏ كه مهره‌‏ها را به هم فراهم آرد و برخى را ضميمه برخى ديگر دارد. اگر رشته ببرد، مهره‌‏ها پراكنده شود و از ميان رود، و ديگر به تمامى فراهم نيايد. مردم پشتیبان تو امروز اگر چه اندكند در شمار، امّا با يكدلى و يك سخنى در اسلام، نيرومندند و بسيار. تو همانند قطب برجاى بمان، و این مردم را چون سنگ آسيا گرد خود بگردان، و به آنان آتش جنگ را برافروزان؛ كه اگر تو از اين سرزمين برون شوى، مردم از هر سو تو را رها كنند، و پيمان بسته را بشكنند، و چنان شود كه نگاهدارى مرزها كه پشت سر مى‌‏گذارى براى تو مهمّتر باشد از آنچه پيش روى دارى. همانا دشمن اگر فردا تو را در وسط میدان ببیند، گويد اين ريشه و اصل آنهاست، اگر آن را بريديد آسوده گرديديد، و همين سبب شود كه فشار آنان به تو سخت‌‏تر گردد و طمع ايشان در تو بيشتر. اين كه گفتى آنان به راه افتاده‏‌اند، تا با مسلمانان پيكار كنند، ناخشنودى خداى سبحان از عزم آنان به جنگ با مسلمانان، از تو بيشتر است، و او بر دگرگون ساختن آنچه خود ناپسند مى‌‏دارد تواناتر. امّا آنچه از شمار آنان گفتى، ما در گذشته نمى‌‏جنگيديم به نيروى بسيارى، بلكه مى‌‏جنگيديم با چشم داشتن به پيروزى و يارىِ [خداوند متعال]. 📚نهج البلاغة، خطبه ۱۴۶ (ترجمه سید جعفر شهیدی) متن خطبه در اینجا @souzanchi
یادداشتهایی بر 3 صفحه اول مقدمه حاج آقا بر مفتاح الکرامة.pdf
325.2K
یادداشتهایم ناظر به بحثهایی که در ۳ جلسه قبل مطرح شد به پیوست تقدیم می‌شود. در یکی از یادداشتها به تفصیل نام قراء سبعه و عشره و اربعه عشر راویان معروف آنها که در جلسه سوم وعده دادم آمده است فایل PDF https://eitaa.com/qiraat
یادداشتهایی بر 3 صفحه اول مقدمه حاج آقا بر مفتاح الکرامة.docx
46.6K
یادداشتهایم ناظر به بحثهایی که در ۳ جلسه قبل مطرح شد به پیوست تقدیم می‌شود. در یکی از یادداشتها به تفصیل نام قراء سبعه و عشره و اربعه عشر راویان معروف آنها که در جلسه سوم وعده دادم آمده است فایل Word https://eitaa.com/qiraat
4. ادامه متن تصدیر تا پایان ص۴ + توضیحاتی درباره اقدام ابن مجاهد در تسبیع سبع 14030726.MP3
41.4M
4. ادامه متن تصدیر تا پایان ص۴ عمده این جلسه به توضیحاتی درباره اقدام ابن مجاهد در تسبیع سبع گذشت. 14030726
5. ادامه متن تصدیر تا اواسط ص7 + توضیحاتی درباره اقدام ابن مجاهد در حدیث نزول بر حرف واحد و فهم مرحوم کلینی و ضیح صدوق از آن 14030803.MP3
38.78M
5. ادامه متن تصدیر تا اواسط ص7 + توضیحاتی درباره اقدام ابن مجاهد در حدیث نزول بر حرف واحد و فهم مرحوم کلینی و ضیح صدوق از آن 14030803
تصویر اول ابتدای توقیع شریفی که شیعیان را به خواندن زیارت آل یس سفارش کرده است که حضرت می‌فرماید: فقولوا کما قال الله تعالی: «سلام علی آل یاسین». 📚 الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج ٢، ص ٣١۵-٣١۶ 📚 ذکر تفصیلی سند در: المزار الکبیر، ج ١، ص ۵۶۶-۵۶٨ این تعبیر حضرت اشاره به قرائتی دارد که از همان زمان تاکنون در میان جوامع اسلامی رواج داشته است. فایل دوم (سمت چپ) فیلمی از بلال محمود در تونس است که دارد این آیه را به روایت قالون از قرائت نافع در نماز تروایح قرائت می‌کند که نشان می‌دهد این قرائت در تونس رواج عمومی دارد. فایل سوم (سمت راست) همخوانی سوره صافات براساس قرائت ورش از نافع درشهر تزنیت مراکش است که مردم آنجا عموما قرآن را بدین قرائت ختم می‌کنند و در آنجا در دقیقه ۱۱ مشاهده می کنید که این جمع دارند همگی آیه را به همین صورت «سلام علی آل یاسین» تلاوت می‌کنند. (توضیح بیشتر درباره رواج این قرائت در شمال آفریقا) فایلهای قرائت این آیه توسط برخی قاریان معروف مصری (عبدالباسط عبدالصمد؛‌ محمود الحصری؛ القزابری؛ حسن محمد صالح؛ العیون الکوشی) در اینجا تقدیم شد. همچنین سایتهایی وجود دارد که با انتخاب قرائت و سوره و آیه و نام استاد، تمام قراءات عشر صغری (قرائت عشر با دو راوی) را با صدای اساتید برجسته قرائت مصری می‌توانید گوش دهید. از باب نمونه قرائت همین آیه ۱۳۰ سوره صافات را با صدای اساتید برجسته: «خلیل الحصری؛ عبدالباسط عبدالصمد؛ یاسین الجزائری؛ عبدالکریم الدغوش؛ العیون الکوشی» از طریق لینک زیر می‌توانید گوش دهید. https://www.nquran.com/ar/quranplayer/?rewayano=2&sorano=37&ayano=130 @almabahes
🌅تصویر اول (بالا سمت چپ) ابتدای توقیع شریفی که شیعیان را به خواندن زیارت آل یس سفارش کرده است که حضرت می‌فرماید: فقولوا کما قال الله تعالی: «سلام علی آل یاسین». 📚 الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج ٢، ص ٣١۵-٣١۶ 📚 المزار الکبیر، ج ١، ص ۵۶۶-۵۶٨ این تعبیر حضرت اشاره به قرائتی دارد که از همواره در جوامع اسلامی رواج داشته و قبلا نمونه‌هایی از آن تقدیم شد (اینجا و اینجا) 📖تصویر دوم (بالا سمت راست) متن مصحف به خط عثمان طه و بر اساس قرائت ورش از نافع؛ به اعراب آیه ۱۳۰ سوره صافات دقت کنید. 📋تصویر سوم (پایین سمت چپ) صفحه اول این مصحف. 📋تصویر چهارم (پایین سمت راست) صفحه اول توضیحات درباره رسم المصحف آن. ✅چهار فیلم بعدی: شواهدی از رواج این قرائت در بلاد مغرب (مراکش) و تونس: 📹فیلم اول (بالا سمت چپ) قرائت سوره صافات در نماز تراویح شیخ العیون الکوشی: به روایت قالون از قرائت نافع؛ قرائت این آیه در دقیقه ۲:۱۲ 📹فیلم دوم (سمت راست) قرائت علی حذیفی از سوره صافات براساس قرائت قالون از نافع همراه با متن مصخفی که بر اساس همین روایت است؛ قرائت این آیه در دقیقه ۱۶:۳۳ 📹فیلم سوم (پایین سمت چپ) قرائت سوره صافات در نماز تراویح شیخ دوکالی؛ دقیقه ۱۳:۴۹ 📹فیلم چهارم (پایین سمت راست) قرائت سوره صافات در نماز تراویح عمر القزابری؛ دقیقه ۱۸:۲۶ 🌐همچنین قرائت همین آیه ۱۳۰ سوره صافات را بر اساس قرائت قالون از نافع را این بار با صدای اساتید برجسته: «خلیل الحصری؛ ولید علی النائحی؛ محمد قنیوة؛ محمد ابوسنینة» از طریق لینک زیر گوش دهید. https://www.nquran.com/ar/quranplayer/?rewayano=2&sorano=37&ayano=130 @almabahes