eitaa logo
بحثی در تعدد قراءات قرآن کریم
90 دنبال‌کننده
8 عکس
6 ویدیو
11 فایل
این واقعیت که قرآن کریم با قراءات متعددی از جانب خداوند بر پیامبر اکرم ص نازل شده تا قرن ۱۱ مورد اجماع فریقین بوده است. به دلایلی، کم‌کم این تلقی در علمای متاخر شیعه شکل گرفت که گویی قرآن کریم تنها به یک قرائت نازل شده است ... حسین سوزنچی @souzanchi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌅تصویر اول (بالا سمت چپ) ابتدای توقیع شریفی که شیعیان را به خواندن زیارت آل یس سفارش کرده است که حضرت می‌فرماید: فقولوا کما قال الله تعالی: «سلام علی آل یاسین». 📚 الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج ٢، ص ٣١۵-٣١۶ 📚 المزار الکبیر، ج ١، ص ۵۶۶-۵۶٨ این تعبیر حضرت اشاره به قرائتی دارد که از همواره در جوامع اسلامی رواج داشته و قبلا نمونه‌هایی از آن تقدیم شد (اینجا و اینجا) 📖تصویر دوم (بالا سمت راست) متن مصحف به خط عثمان طه و بر اساس قرائت ورش از نافع؛ به اعراب آیه ۱۳۰ سوره صافات دقت کنید. 📋تصویر سوم (پایین سمت چپ) صفحه اول این مصحف. 📋تصویر چهارم (پایین سمت راست) صفحه اول توضیحات درباره رسم المصحف آن. ✅چهار فیلم بعدی: شواهدی از رواج این قرائت در بلاد مغرب (مراکش) و تونس: 📹فیلم اول (بالا سمت چپ) قرائت سوره صافات در نماز تراویح شیخ العیون الکوشی: به روایت قالون از قرائت نافع؛ قرائت این آیه در دقیقه ۲:۱۲ 📹فیلم دوم (سمت راست) قرائت علی حذیفی از سوره صافات براساس قرائت قالون از نافع همراه با متن مصخفی که بر اساس همین روایت است؛ قرائت این آیه در دقیقه ۱۶:۳۳ 📹فیلم سوم (پایین سمت چپ) قرائت سوره صافات در نماز تراویح شیخ دوکالی؛ دقیقه ۱۳:۴۹ 📹فیلم چهارم (پایین سمت راست) قرائت سوره صافات در نماز تراویح عمر القزابری؛ دقیقه ۱۸:۲۶ 🌐همچنین قرائت همین آیه ۱۳۰ سوره صافات را بر اساس قرائت قالون از نافع را این بار با صدای اساتید برجسته: «خلیل الحصری؛ ولید علی النائحی؛ محمد قنیوة؛ محمد ابوسنینة» از طریق لینک زیر گوش دهید. https://www.nquran.com/ar/quranplayer/?rewayano=2&sorano=37&ayano=130 @almabahes
🏴ضمن عرض تسلیت پیشاپیش به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها🏴 به اطلاع می‌رساند امروز جلسه بحث تعدد قراءات برگزار نمیشود.
بحثی در تعدد قراءات قرآن کریم
6. ادامه تصدیر (از ص ۷ تا آخر) @qiraat
7. فرع مفتاح الکرامه تا ص ۲ (ستسمع الحال فی الزمخشری و الرضی).MP3
42.19M
در جلسه قبل وارد فرع مفتاح الکرامه شدیم که فایلش را قبلا در اینجا گذاشته‌ام و بیشتر به توضیحات کلی گذشت و فقط دو سطر بحث شد. این جلسه که جلسه هفتم است فرع مفتاح الکرامه تا ص ۲ و عبارت (ستسمع الحال فی الزمخشری و الرضی) بحث شد @qiraat
کسب اجازه‌نامه «قرائات عشر کبری» از سوی شجاع زویدات، حافظ بین‌المللی کشور شجاع زویدات، حافظ بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه قرائات عشر بر دو نوع صغری و کبری است، گفت: طی سال‌های گذشته به همت شورای عالی قرآن، زمینه دریافت اجازه‌نامه قرائت عشر از شیخ محمد فهمی عصفور برای تعدادی از حافظان قرآن مهیا شد و به همراه استاد مهدی حسنی جزء اولین افرادی بودیم که این اجازه‌نامه را دریافت کردیم. وی افزود: آن اجازه‌نامه‌ نوع صغری بود، چرا که ایشان مجوز اعطای اجازه‌نامه قرائات عشر کبری را نداشت. در ایران نیز کسی اجازه‌نامه عشر کبری ندارد، لذا با کشور‌های همسایه ارتباط گرفتم. شیخ موفق الراوی، شیخ‌القراء و از شیوخ بارز در علم قرائات عراق در بغداد ساکن است، ولی به جهت نزدیکی زادگاهم، استان خوزستان، با استان بصره عراق و حضور علمای متخصص در این استان در بصره به دنبال دریافت این مجوز بودم و نهایتا تلمذ را نزد شیخ صالح عبدالله الراشد که اجازه‌نامه قرائات عشر صغری و کبری را دارد، آغاز کردم و با توجه به سابقه کسب قرائت عشر صغری، فرایند دریافت اجازه‌نامه جدید زودتر طی شد. در نهایت روز گذشته ۲۸ آبان‌ماه در یک آئین رسمی در نمایندگی مؤسسه جماعة علماءالعراق که ریاست آن را خالد الملاء بر عهده دارد، اجازه‌نامه قرائت عشر کبری را دریافت کردم. در این مراسم، رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق، رئیس دیوان وقف سنی جنوب عراق، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استان بصره، وابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره و عده دیگر حضور داشتند. iqna.ir/00HpOH @iqnanews @almabahes
8. مختصری درباره نجم الاُمه رضی + گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام می‌شد.MP3
39.06M
این جلسه ابتدا مختصری درباره نجم الاُمه رضی مطالبی بیان شد؛ سپس عمده جلسه به گفتگوهایی درباره فضایی که این قراءات انجام می‌شد گذشت. @qiraat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥مصحف کتابت شده به دست ابوالبرکات الحسینی از شاگردان شیخ صدوق رهما «با توجه به رواج نداشتن کتابت قرآن بر اساس قرائت عاصم به روایت حفص در قرون نخست باید توجه داشت که قرآن ابوالبرکات نیز مانند اغلب نسخه های قرآنی ایرانی در فاصله قرون چهارم تا ششم مطابق با یکی از اختیارهای قرائتی (ابو عبید، ابوحاتم، ابن محیصن و ...) کتابت و اعراب گذاری شده است. در این اختیارها رنگ و بوی قرائت ابو عمرو (از قراء سبعه) و یعقوب (از قراء عشره) از سایر قراء بیشتر دیده میشود. با این همه مواردی را نیز می توان یافت که منحصراً با یکی دیگر از قراء سبعه مطابق باشد اما هیچگاه قرائت مطابق با منفردات حفص از عاصم را در آن نمی توان یافت. در مجموع باید گفت قرائت این نسخه به قرائت قراء بصره (ابو عمرو و يعقوب ) بسیار نزدیک تر است و در مواردی مثلاً در مؤمنون: آیات ۸۷ و ۸۹ و زمر:۳۸ تنها ازمنفردات ابو عمرو و یعقوب تبعیت میکند.» 📚 مقاله «نسخه شناسی مصاحف قرآنی(۹)»-دکتر مرتضی کریمی نیا 🖊پ.ن: ابوالبركات على بن الحسين الحسینی از عالمان و ادیبان مهم شیعه در قرن چهار و ربع اول قرن پنجم هجری در خراسان بوده است. ایشان که از شاگردان شیخ صدوق ره است، به دستان خود قرآنی سی پاره کتابت نموده و آن را در ماه رمضان ۴۲۱ هجری بر حرم مطهر رضوی وقف می نماید که بخش قابل توجهی از آن در کتابخانه آستان باقی مانده است. پ.ن ۲: تصویر، مربوط به آیات ۸۷ و ۸۹ سوره مبارکه مؤمنون است که در نسخه بر طبق قرائت ابوعمرو و یعقوب و برخلاف سایر قرائات (از جمله روایت حفص از عاصم) سیقولون الله کتابت شده است.