49.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه ششم: موضوعات فوری صیانت از جهاد تبیین
🔸#تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی افتد، جسمها به کار نمی افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.
بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🔸سلسله جلسات آشنایی با #جهاد_تبیین توسط حجتالاسلام سعید صلحمیرزایی (گردآورنده کتاب جهادتبیین در اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای)
#جلسات_تبیین
#محتوا
#فیلم
#دوره
#دوره_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
🆔@qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #کلیپ_نوشت | قدرت دفاعی باید تقویت بشود
🔻 رهبر انقلاب: تقویت نیروهای مسلّح تقویت کشور است. یکی از ستونهای محکم در تقویت کشور، نیروهای مسلّح هستند. البتّه تقویت کشور فقط به نیروی مسلّح وابسته نیست؛ ستونهای محکم دیگری هم هستند: پیشرفت علمی مایهی #پیشرفت کشور است؛ ایمان عمومی مردم و رسوخ ایمان در دلها مایهی استحکام ملّی است؛ حکومت برخاستهی از مردم و متّکی به #مردم مایهی سربلندی یک کشور است؛ همهی اینها هست، لکن حضور نیروهای مسلّح و قدرت نظامی هم یک وسیلهی مهمّی برای تقویت بنیهی کشور است. این عوامل گوناگون میتوانند کشور را از آسیبها و دشمنیها حفظ کنند و حراست کنند. البتّه این مال همهی کشورها است، مخصوص کشور ما نیست؛ همهی کشورها احتیاج دارند به این ابزارهای استحکام، لکن در کشوری مثل کشور ما که با دشمنان قلدر و زورگو مثل آمریکا و امثال آنها روبهرو است، این اهمّیّت بیشتری دارد؛ لذا #قدرت_دفاعی باید تقویت بشود. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
#گفتمان
#قدرت_نظامی
#قدرت_دفاعی
@qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر سوره حشر
کتاب تفسیر سوره حشر متن ویراستهی جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت الله العظمی خامنهای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در طی ده جلسه از هجدهم تا بیست و سوم مهرماه ۱۳۶۱ صورت گرفته است.
فیلم بخشی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای در جلسه تفسیر سوره حشر که در سال ۱۳۶۱ ایراد شده است
لینک خرید کتاب
#معرفی_کتاب
#تفسیر
#حشر
@qom_khamenei_ir
🔰 شهیدان ما را زنده کردند؛ این، یک ذخیره است
شهدای ما، هر قطره خونشان توانست اکسیری بشود برای تبدیل عنصرهای پَست و نخالهی وجود ما به عنصرهای والا و باشرف. شهدا خودشان متحول شدند و در ارواح جوانان ما و مردم ما تحول آفریدند. جوانهای امروز نه امام را که مظهر قداست و شرف و نمونهی برترین اولیا بعد از معصومین بود، دیدهاند، نه دوران جنگ را تجربه کردهاند، نه سختیهای دورانهای قبل از انقلاب را دیدهاند؛ اما همین جوانهای امروز با روحیهی آماده و قوی، با ذهن روشن و عزم راسخ ایستادهاند. این بر اثر چیست؟ این همان تزریق خون است که شهیدان ما به این انقلاب انجام دادند؛ شهیدان ما را زنده کردند. این، یک ذخیره است. این ذخیره را ملت ایران باید حفظ کند.
🗓 بیانات در دیدار خانوادههای شهدا و ایثارگران خراسان ۱۳۸۶/۰۲/۲۷
#معارف_انقلاب
#شهدا
🆔 @qom_khamenei_ir
🔰 رسیدن امت اسلامی به عزت در صورت انس با قرآن
به شما جوانان عزیز توصیه میکنم اُنستان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانى که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانى که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛ آن کسانى که با تلاوت قرآن مأنوسند، این رشتهى مبارک را از دست ندهند، رها نکنند.
آن کسانى که با قرآن مرتبطند، تدبّر در قرآن را، تدبّر در معانى قرآن را، تعمّق در مفاهیم قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛ اینها چیزهایى است که ما را قدمبهقدم به قرآن نزدیک میکند.
اگر با قرآن مأنوس شدیم، به قرآن نزدیک شدیم، مفاهیم قرآنى در دل ما توانست اثر بگذارد، آنوقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شدهى از سوى خداى متعال را [به دست خواهد آورد]: «وَ للهِ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین»؛ این عزّت را آنوقت خدا به امّت اسلامى خواهد داد. اگر با قرآن مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است.
🗓 بیانات در دیدار شرکت کنندگان در سىویکمین دورهى مسابقات بینالمللى قرآن کریم ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
#قرآن
#عزت
🆔 @qom_khamenei_ir
📣#اطلاعرسانی
پویش آموزشی_پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب (مدظلّهالعالی)
🔷با هدفِ آشنایی با:
۱- شیوهی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیتاللهالعظمیٰ خامنهای (مدّظلّهالعالی)
۲- ویژگیهای اختصاصی روش فقاهت معظّمٌله
🔷مزایای دوره:
۱- بهرهمندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل
۲- بهرهمندی از محتوای مکمّل و جانبی
۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه
۵- اختصاص بن تخفیف ویژه شرکتکنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌله
🔷شرایط ثبتنام :
🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایهی ۱۰ تا سال ۱۴۰۱
🔸معدل ۱۶ به بالا یا معرفینامه از مراکز تخصصی فقهی
🔸حداکثر سن ۳۵ سال
🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی
🔷مهلت ثبت نام: ۵ تیر ۱۴۰۲
⛔️ظرفیت محدود
🔻ثبت نام در پیشخوان سامانه نجاح
قسمت دوره تابستانه سطوح عالی قم
⬅️جهت کسب اطلاع بیشتر به پیوند زیر مراجعه نمایید:
🆔https://b2n.ir/tb1402
@qom_khamenei_ir
38.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه هفتم: گامهای اقدام و وظایف نهادها، وظایف بسیج دانشجویی
🔸#تبیین اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی افتد، جسمها به کار نمی افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است.
بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
🔸سلسله جلسات آشنایی با #جهاد_تبیین توسط حجتالاسلام سعید صلحمیرزایی (گردآورنده کتاب جهادتبیین در اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای)
#جلسات_تبیین
#محتوا
#فیلم
#دوره
#دوره_جهاد_تبیین
#جهاد_تبیین
🆔@qom_khamenei_ir
🔰#فقه
💠 مقدّمات ششگانه بحث "مکاسب محرّمه"
👤#آیت_الله_العظمی_خامنهای
1⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة
❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟
✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان میکند.
2⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة»
🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند.
◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است.
(تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال)
3⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم
❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟
✅ باید تک تک بررسی شود.
4⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة»
❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟
◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اينها متعلّق حرمت تکلیفی باشد:
۱. "انشاء"
۲. "مُنشَأ"
۳. "آثار"
5⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد
❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟
✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است،
و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است.
6⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعهای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده میکند
🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة».
📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳)
#مکاسب_محرّمه
#مقدّمات
@qom_khamenei_ir
🌤یاد امام زمان نشاندهندهی این است که خورشید طلوع خواهد کرد
نام این بزرگوار و یاد این بزرگوار، دائماً به ما یادآوری میکند که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. انسانها گاهی که امواج متراکم ظلمت و ظلم را مشاهده میکنند، مأیوس میشوند. یاد امام زمان نشاندهندهی این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد.
🗓 بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام) ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
#مهدویت
#امام_زمان عجلاللهفرجهالشریف
🆔@qom_khamenei_ir
تفسیر سوره منافقون
جلسات تفسیر سورهی منافقون، در دوران مسئولیت ریاست جمهوری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدظلهالعالی) در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هشت جلسه از سیزدهم خردادماه تا بیستوچهارم شهریورماه 1362 برگزار شده و تمامی یازده آیهی این سوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
«با منافق بایستى صریح برخورد کرد و این بهترین وسیلهى افشا کردن و کُند کردن حربهى منافق است. منافق در تاریکى میتواند زندگى کند؛ راه مقابلهی با او این است که شما این تاریکى را برطرف کنید، فضا را روشن کنید. منافق مایل است پشت پرده حرکت کند؛ اگر بخواهى از شرّ او در امان باشى و بخواهى حربهی او را کُند کنى، باید این پرده را پس کنى تا چهرهى او آشکار بشود، وَالّا اگر چنانچه او در تاریکى زندگى کند، شما هم در تاریکى با او زندگى کنید، به نفاق خودش ادامه خواهد داد. منافق [بودن او] را باید فهمید و فهماند که منافق است و قلباً کافر.» بخشی از کتاب تفسیر سورهی منافقون
#تفسیر
#مطالعه
#منافقون
لینک خرید
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از انتشارات انقلاب اسلامی
🎉 برندگان پویش کتابخوانی #دوباره_فردوس اعلام شدند
برای اطلاع از اسامی برگزیدگان به سایت #انتشارات_انقلاب_اسلامی مراجعه نمایید:
https://khameneibook.ir/content/برندگان-پویش-کتابخوانی-دوباره-فردوس
@KhameneiBook
🔰 آرمانخواهی موتور پیشران حرکت است؛ امید سوخت این موتور است.
جوانهای عزیز! راه روشن را با جدّیّت دنبال کنید؛ راه روشن انقلاب و اسلام و کشور و نظام و مانند اینها را با جدّیّت دنبال بکنید؛ کشور به شماها نیاز دارد. [در این راه،] احتیاج دارید به آرمانخواهی ــ یکی از این چند چیزی که واقعاً به آن نیاز است، آرمانخواهی است ــ احتیاج دارید به امید، احتیاج دارید به عقلانیّت. این [جور] است.
آرمانخواهی یعنی همان [نگاه به] افقهای دور که اشاره کردم؛ این اگر نباشد، [حرکت] امکان ندارد؛ «آرمانخواهی» موتور پیشران حرکت است؛ «امید» سوخت این موتور است؛ اگر امید نباشد، این موتور حرکت نمیکند، آرمانخواهی در دلش میماند و غصّهاش را میخورد اگر امید وجود نداشته باشد؛ «عقلانیّت» هم فرمان این موتور است؛ باید با عقلانیّت فکر کنید و خردورزی کنید و پیش بروید.
🗓 بیانات در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
#معارف_انقلاب
#آرمانخواهی
🆔@qom_khamenei_ir
🔰 زندگی امام جواد علیهالسلام، الگویی برای جوانان
زندگی امام جواد علیهالسلام هم الگوست. امام جواد علیهالسلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بیستوپنج سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ میگوید؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمی است؛ اینها میتواند برای ما الگو باشد.
🗓 گفت و شنود در دیدار جمعی از جوانان به مناسبت هفتهی جوان ۱۳۷۷/۲/۷
@qom_khamenei_ir
📣 #نشست_ایدهپردازی
🔰 جنسیت و نظام آگاهی
🔹 سرکار خانم فریبا علاسوند
🗓 چهارشنبه١۴٠٢/٣/٣١
⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
📍ویژه خواهران
▪️ مکان: خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۲۸، پلاک ۱۲۰
@qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پرهیز از معصیت
🔸[حضرت امام صادق علیهالسلام] میفرمایند: یک نفری در نامهای به جناب ابیذر نوشت: از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازهای برای ما بیان کن. [جناب ابیذر برای او نوشت:] برای تو میگویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست میداری بدی نکنی.
🔸وقتی معصیت میکنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کردهای. پس ببین که میشود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.
🗓 شرح حدیث اخلاق ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
#حدیث
#پرهیز
#فیلم
@qom_khamenei_ir
🔰#فقه
#فقه_القرآن
💠 بررسی استعمالات "حرمت" در قرآن کریم
👤#آیت_الله_العظمی_خامنهای
◀️ در قرآن هم آیاتی که در مشتقّات حرمت به کار رفته است، و جهات مختلفی دارند، بسیار است.
1️⃣ حرمت طبیعی و تکوینی
🍃 «فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً» (المائدة - ۲۶)،
خداوند بر بنیاسرائیل ورود به بیت المقدّس را چهل سال ممنوع کرد.
ممنوع تکوینی، تشریعاً ممنوع نبود.
2️⃣ حرمت تشريعی
🍃 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ... وَ أَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ» (المائدة - ۳).
تحریم اينجا هم به "ذوات و أشیاء" از جمله دم، میته، لحم خنزیر؛ و هم به "افعال" أن تستقسموا بالأزلام، تعلّق پیدا کرده است.
🍃 «وَ لَاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» (الأنعام - ۱۵۱) است.
در این آیه آنچه حرام است "فعل مکلّف" است، که به این "ذات" (نفس) تعلّق میگیرد.
✅ در استعمالات شرعی و روایات حرمت بمعنای منع است، به جز چند مورد استثنائی.
◀️ منعی که از حرمت استفاده میشود، متناسب با آن موردی است که منع به آن تعلّق گرفته است:
🍃 گاهی منع از "فعل" است: "و أن تستقسموا بالأزلام".
🍃 گاهی متعلّق به "ذوات" است: حرّمت علیکم المیتة و الدّم و لحم الخنزیر.
📌 البته منع از ذوات هم به منع از فعل برمیگردد؛ زیرا در حقیقت منع از فعلی است که متناسب با آن ذات است.
🍃 فعل متناسب با ذات هم، یا از عرف فهمیده میشود، و یا از لسان شرع.
📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۳ (۳ آذرماه ۱۳۸۳)
#مکاسب_محرّمه
#حرمت_تکلیفی
@qom_khamenei_ir