eitaa logo
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
611 ویدیو
108 فایل
کانال اطّلاع رسانی درگاه خرید مجازی فروشگاه فرهنگی انقلاب اسلامی: http://forms.khamenei.link سفارش و ارسال محصولات: @qom_khamenei_book راه ارتباطی: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۴ ۴۲ ۴۳ @p_m_enghlabeeslami نمایشگاه دائمی کتاب: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۰ ۲۸ ۵۲
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 هفتمین جلسه از سلسله نشست‌های « حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدّظله العالی) در کتاب » برگزار شد. 💢 این نشست پژوهشی در دفتر قمِ مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با ارائه‌ی آیت‌الله احمد مبلّغی برگزار گردید و ۶ جلسه‌ی دیگر نیز ادامه خواهد داشت. @qom_khamenei_ir
📔عرضه آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت ایام پایانی ماه صفر 🔻با تخفیف 20درصد🔻 برای تهیه به نمایشگاه و فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی مؤسسه پژوهشی‌فرهنگی انقلاب اسلامی به نشانی خیابان حضرتی- روبروی ورودی مدرسه‌ی علمیه دارالشفاء و تلفن 37702852-025 مراجعه فرمایید. @qom_khamenei_ir
❇️ ارکان اقتدار ملّی از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح (۱۳۹۹/۰۷/۲۱) با تأکید بر این نکته که «مبنای اقتدار در جمهوری اسلامی یک مبنای عقلانی است» به ارکان اشاره کردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود... @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ ماجرای طلب حلالیت پیامبر (صلوات‌الله‌علیه‌وآله) از مردم در آخرین روزهای حیات شریف 🔺 "رسوایی نزد خدا سخت‌تر از رسوایی نزد شما است." 📝 بخش پایانیِ بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه‌ی تهران در تاریخ ۱۳۸۰/۲/۲۸ @qom_khamenei_ir
💠 هوشمندانه‌ترین صلحِ تاریخ 📍عنوان: صلح امام حسن علیه‌السلام؛ پرشکوه‌ترین نرمشِ قهرمانانه‌ی تاریخ از امام مجتبی (علیه‌السلام) چه تصویری در ذهن جامعه‌ی شیعه ثبت شده است؟ آن‌را بیشتر پایان جنگ و یک اقدام سازشکارانه میدانیم یا آغاز یک جنگ تازه با تغییر تاکتیک؟ کدام زمینه‌ها و عوامل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی "ضرورت صلح" را ایجاب کرد؟ این صلح بیشتر برآمده از روحیه‌ی سازشکاری بود یا حرکتی بود که شجاعت و کیاستی بمراتب بیش از نبرد نظامی و شهادت نیاز داشت؟... 👈 این صلح چه ثمره‌ی مهمّی برای جریان تاریخیِ امامت داشت و اگر صلح نمی‌شد، چه آسیبی متوجّه این جریان تاریخی می‌شد؟ راستی پایانِ ماجرای صلح چه شد؟ ⁉️ و اما سوال آخر و مهم اینکه: طرح ایده‌ی از سوی رهبر معظّم انقلاب در ماجرای مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، دقیقاً برآمده از کدام بخش از سیره‌ی معصومین (علیهم‌السلام) بود؟ واقعاً قصد ایشان از طرح این ایده، آیا سازش بود یا تغییر تاکتیک در نبرد؟ 🔺 پاسخ این پرسش‌ها و بسیاری مسائل دیگر درباره‌ی این واقعه‌ی مهمّ تاریخی را در این کتاب بخوانید. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) خود در مقدمه‌ی کوتاهی که بر ترجمه‌ی این کتاب نوشته، آن‌را «جامع‌ترین و مستدَل‌ّترین کتاب درباره‌ی صلح امام حسن (علیه‌السلام) » معرفی می‌کند. 📌 ترجمه‌ی فاخر و زیبای این کتاب را با ادبیات شیوا و دلکش به قلم رهبر معظم انقلاب بخوانید. @Qom_khamenei_ir
💠 «صلح امام حسن (علیه‌السلام)؛ پرشکوه‌ترین نرمشِ قهرمانانه‌ی تاریخ» (بخش اول) 🔸 تألیف آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین 🔹 ترجمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّله‌العالی) 🔰 برای دانلود هر مبحث، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. صوت کامل این کتاب‌صوتی، ضمن سه بخش منتشر می‌شود. بخش اول را در ادامه تقدیم میکنیم: 1️⃣ بخش نخست ۱- شخصیّت حسن‌بن‌علی (عليهماالسلام) yun.ir/e5zzn2 2️⃣ بخش دوّم: موقعیّت سیاسی ۲- پیش از بیعت قسمت اول yun.ir/rhb1s9 قسمت دوّم yun.ir/949b63 ۳- بيعت قسمت اول yun.ir/dz4gbd قسمت دوم yun.ir/jjr3l3 ۴- كوفه در روزهای بيعت قسمت اول yun.ir/5ll7df قسمت دوم yun.ir/0d1r84 ۵- تصميم بر جنگ قسمت اول yun.ir/9amh03 قسمت دوم yun.ir/zy9ic7 ۶- بسيج و فرماندهی yun.ir/zodtka ۷- عدد سپاه yun.ir/pnd9n1 ۸- عناصر سپاه yun.ir/r4w83 ۹- عبيدالله‌بن‌عباس yun.ir/v91jba ۱۰- آغاز سرنوشت قسمت اول yun.ir/venn4f قسمت دوم yun.ir/uchsu1 ۱۱- قلمرو ترديد yun.ir/w1b092 ۱۲- عقيده يا حكومت؟ قسمت اول yun.ir/1cxu47 قسمت دوم yun.ir/2m6uv2 ۱۳- فداكاری قسمت اول yun.ir/jb2vy6 قسمت دوم yun.ir/bgla42 ۱۴- سيمای صلح قسمت اول yun.ir/1moh8c قسمت دوم yun.ir/fdaomc قسمت سوم yun.ir/osj0f9 @qom_khamenei_ir
💠 «صلح امام حسن (علیه‌السلام)؛ پرشکوه‌ترین نرمشِ قهرمانانه‌ی تاریخ» (بخش دوّم) 🔸 تألیف آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین 🔹 ترجمه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّله‌العالی) 🔰 برای دانلود هر مبحث، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید. صوت کامل این کتاب‌صوتی، ضمن دو بخش منتشر می‌شود. بخش دوّم را در ادامه تقدیم میکنیم: 3️⃣ بخش سوّم: صلح ۱۵- انگیزه‌های صلح از نظر دو جبهه yun.ir/yzwnme ۱۶- قرارداد صلح yun.ir/my8ng3 ۱۷- بررسی فرازهای برجسته‌ی قرارداد - اظهارات طرفین yun.ir/zuix2e - موضوع بیعت yun.ir/2e0ygf - سرنوشت خلافت پس از معاويه + دیگر موادّ قرارداد yun.ir/r9zz62 ۱۸- ملاقات در كوفه yun.ir/cej99 ۱۹- در صحنه‌ای ديگر yun.ir/fwhyq9 ۲۰- وفا به شروط قرارداد قسمت اول yun.ir/7ontgg قسمت دوم yun.ir/obbwd9 ۲۱- معاویه و شیعیان علی(علیه‌السلام) yun.ir/fgta14 ۲۲- معاويه و سران شيعه قسمت اول yun.ir/9ipa2c قسمت دوّم yun.ir/4mmgb8 قسمت سوّم yun.ir/tsawp8 قسمت چهارم yun.ir/c7zolb ۲۳- پايان ماجرا yun.ir/7aoyud 4️⃣ بخش چهارم: آخرين گفتار مقایسه میان شرایط حسن و حسین (علیهماالسلام) yun.ir/3m491g @qom_khamenei_ir
هدایت شده از  میثم هلیلی
📝 انتشار بیانات تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در کانون توحید درباره زندگی پیامبر(ص) 🔰 عنصر مستمر زندگی پیامبر اعظم(ص)، مبارزه است 🔻 بیانات تحلیلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۵ درباره‌ی زندگی پیامبر اعظم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شد. این سخنرانی در شب ۲۸ صفر سال ۱۴۰۷ قمری، مصادف با سالروز رحلت پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و شهادت امام حسن (علیه‌السّلام) در مراسمی در کانون توحید ایراد شده است؛ کانون توحید پایگاه ابتدایی فعالیت حزب جمهوری اسلامی در تهران بوده است. 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی، خط مستمر در سیره پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) را عنصر مبارزه معرفی میکنند و میفرمایند: «آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به ‌عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، مبارزه است.» 🔹ایشان در ادامه با برشمردن وقایعی از زندگی رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، خط جهاد فکری، سیاسی و نظامی را در این حوادث تبیین میکنند. 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب اسلامی ایران را در استمرار خط مبارزه پیغمبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی کرده و میفرمایند: «امروز انقلاب ما و حرکتِ عمومیِ ملّتِ عزیزِ ما در ادامه‌ی خطّ پیغمبر است، یک بعثت دوباره‌ای است که اسلام پیدا کرده... امروز پیغمبر نیست امّا تعالیم پیغمبر، قرآن پیغمبر، معارف پیغمبر در اختیار ما است و رهبری‌ای از همان سبک و همان نوع، در اختیار ما و هادی و رهنمای ما است.» 🔻ایشان در بخشی دیگر از بیاناتشان، عاطفه و مهربانی با همه مردم در عین خشونت با دشمنان متجاوز را دو خصوصیت مهم پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) قلمداد کرده و نمونه‌هایی از این محبتهای رسول گرامی اسلام را بیان میکنند. 🔹در پایان این سخنرانی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تعدادی از پرسش‌های شرکت‌کنندگان در مراسم پاسخ گفتند. 👈 بیانات آیت‌الله خامنه‌ای را از اینجا بخوانید: http://khl.ink/OUqdb 💻 @Khamenei_ir
نقشه‌راه پیام به کنگره.pdf
558.7K
✍️ پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) به کنگره‌ی علمی بین‌المللی امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السّلام در سال ۱۳۶۳ 🔺 این پیام نسبتاً طولانی، در واقع مقاله‌ای در تحلیل و بررسی عنصر "مبارزه‌ی حادّ سیاسی" در سیره‌ی سیاسیِ امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السّلام می‌باشد. 🔹 ایشان در این مقاله، ابتدا مؤلّفه‌ی را به‌عنوان رویکرد ابداعی خویش در تحلیل سیره‌ی آن‌حضرت تبیین کرده، سپس با بیان ابعاد پیچیده‌ی سیاست مأمون در تقابل با جریان تشیّع، حسّاسیت سیاست امام رضا (ع) در جریان ولایتعهدی را نمایان کرده و در نهایت به تشریح سیاست‌ها و تدابیر آن امام می‌پردازند. @qom_khamenei_ir
یکم ربیع‌الأول ؛ سالروز پیامبر اعظم (صلّی‌الله علیه‌وآله) از مکه به مدینه 🔺 اولین اقدام رسول‌الله (ص) پس از هجرت به مدینه چه بود؟ @qom_khamenei_ir
💠 اولین گام به سوی 💢 نگاهی به معنای "هجرت" با مروری بر درس چهارم (شرحی بر آیه ۷۲ سوره مبارکه انفال) 🔸 کردند یعنی چه؟ یعنی از مشهد رفتند تهران ماندند؟ از شهری به شهری مهاجرت کردند و بس؟ نه... 🔹 اولاً هجرت‌کردن به‌معنای یک‌باره از همه چیز دست شستن به‌خاطر هدف، به‌خاطر پیوستن به جامعه‌ی اسلامی، به‌خاطر قبول تعهّد در مجموعه‌ی تشکیلات جامعه‌ی اسلامی محسوب می‌شود. از مکه که بلند می‌شدی بیرون می‌آمدی، مغازه‌ی پرمتاع و پرکالای خود را از دست می‌دادی و اموالت به تاراج می‌رفت. هجرت یعنی این. آن کسانی که هجرت می‌کردند همه‌ی این محرومیت‌ها و ناکامی‌ها را به‌جان می‌پذیرفتند. 🔹 از سوی دیگر هجرت، یعنی برای بنای کاخ عظیم جامعه‌ی اسلامی یک خشت بردن... جامعه‌ی اسلامی که در مدینه به‌وجود آمده بود محتاج بود به عناصر مؤمن، فعال، پرتلاش، پرتوان، سابقه‌دار، اسلام‌فهم، محب و معتقد به این راه، با دلی سرشار از ایمان. آن کسی که هجرت می‌کرد از مکه، از انس و محبت و خاطره و راحتی و عیش و نوش می‌گذشت. و در حقیقت به سهم خودش، گام بزرگی برداشته بود در راه بنای آن‌چنان جامعه‌ای. این کسانی‌که هجرت کردند، به‌هم‌پیوستگان و هم‌جبهه‌گان یکدیگرند. اینها همه یک عنصرند و خشت و آجر یک دیوار و سقفند. @qom_khanenei_ir
هجرت.mp3
9.89M
❇️ چرا ضرورت دارد؟ 📖 قطعه‌ای از صوت جلسه‌ی بیست‌وهشتمِ در شرح ابعاد تمدّنیِ هجرت ⁉️ آیا نمی‌توان تحت ولایت طاغوت زندگی کرد و همچنان مسلمان بود؟ ➕ تحلیلی نقّادانه از تاریخ تمدّن اسلامی ➕نقش سرنوشت‌سازِ در تأمین سعادت فردی @qom_khamenei_ir
💢 مخلصانه‌ی امیرالمؤمنین (ع) در ماجرای لیلةالمبیت 🔻 حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) 🔹 خوابيدن اميرالمؤمنين (علیه‌السلام) در جای پيامبر در شب هجرت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به مدينه، دو بُعد دارد: 1️⃣ يك بُعد از اين عمل، فداكاری و جانفشانی اميرالمؤمنين است؛ چون خطر مرگ در آن ساعت بسيار زياد بود [...] گمان زياد اين بود كه اميرالمؤمنين جان خود را از دست خواهد داد؛ اين يك بُعد از اين عمل بزرگ و فراموش نشدنی است. 2️⃣ اما بُعد ديگری كه در اين كار وجود دارد و ميتواند خيلی برای ما معنادار باشد، اين است كه اميرالمؤمنين اين كار را درست در همان لحظه‌ای انجام داد كه قرار بود افتخارات مبارزه‌ی سيزده ساله به مرحله‌ی بروز برسد. 🔹 پيامبر از ميان كفار مهاجم به يك شهر ديگر و به ميان دوستانی كه با او بيعت كرده بودند، حركت ميكرد. همه دوست دارند در يك چنين موقعيّت حسّاسی در كنار رهبرشان باشند، و دوست دارند از اولين كسانی باشند كه با جامعه‌ی جديد و محيط جديد آشنا ميشوند؛ مردم او را ميشناسند و چشم مردم از وجود او پر ميشود. درست در همين لحظه بود كه اميرالمؤمنين اين مسئوليّت بزرگ را قبول كرد و پا روی خواسته‌ی خود گذاشت. 🔸 گرچه هجرت رسول اكرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هجرت از روی اجبار و ناچاری و زير فشار قريش و مردم مكه بود، اما آينده‌ی روشنی داشت. همه ميدانستند كه اين هجرت مقدمه‌ی كاميابی‌ها و پيروزی‌هاست. درست در آنجايی كه يك نهضت ميخواهد از دوران محنت وارد دوران راحتی و عزّت شود، در آن كه معمولاً همه تلاش ميكنند زودتر خودشان را برسانند، و اگر بتوانند از مناصب اجتماعی چيزی را بگيرند و جايگاهی پيدا بكنند. در همان لحظه اميرالمؤمنين آماده ميشد تا در شبی ظلمانی و تاريك در بستر پيامبر بخوابد تا پيامبر بتواند از اين خانه و از اين شهر خارج شود. در آن شب، كشته شدن كسی كه در اين بستر ميخوابيد، تقريبا قطعی و مسلّم بود. برای اينكه پيامبر بتواند از مكه خارج شود، بايد كسی به جای او باشد تا جاسوس‌ها كه نگاه ميكنند، احساس كنند كسی در آنجا هست. چه كسی حاضر است؟ 👈 گرچه اين «ايثار» اميرالمؤمنين خود يك حادثه‌ی فوق العاده مهم است، اما «زمان اين ايثار» هم بر اهميّت آن می افزايد. زمان كِی است؟ آن وقتی كه بناست دوران محنت به سر آيد، بناست بروند حكومت تشكيل دهند، مردم يثرب ايمان آورده و منتظر پيامبرند. همه اين را ميدانند. اما در اين لحظه اميرالمؤمنين اين ايثار را ميكند. هيچ انگيزه‌ی شخصی بايد در اين انسان وجود نداشته باشد تا اقدام به چنين حركت بزرگی بكند ✅ ، تنها چيزی بود كه در آن شب حاكم بود، كسانی كه در چنين مواردی به فكر خودشان باشند، در فكر اين هستند كه از موقعيّت استفاده كنند؛ اما او در همين لحظه به فكر نجات جان پيامبر بود! 📚 کتاب نقش نگار ؛ صفحات ۳۴-۳۵ @qom_khamenei_ir
📛 اگر مسئله‌ی هسته‌ای حل بشود ... 🆔 جهت دریافت فایل باکیفیت این تصویر به این لینک مراجعه کنید. @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نتیجه‌ی چه خواهد بود؟ ⭕️ مطالبات آمریکا حدّ یقف ندارد❗️ 🎙 بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در دیدار دانشجویان و دانش‌اموزان در تاریخ ۹۸.۸.۱۳ @qom_khamenei_ir
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
💢 نتیجه‌ی #مذاکره_با_آمریکا چه خواهد بود؟ ⭕️ مطالبات آمریکا حدّ یقف ندارد❗️ 🎙 بخشی از بیانات حضرت
⭕️ حدّیقف آمریکا، اوّلِ اسارتِ مملکت است! اشاره‌ی رهبر معظّم انقلاب در این بیانات، به فرمایشاتی است که ۱۷ سال قبل در دیدار نمایندگان مجلس هشتم بیان داشتند: ❌ اگر قرار است قدرتی این امکان و توان را پیدا کند که اخمهایش را در هم بکشد و بگوید من قوی هستم و میزنم و می‌بَرم و می‌بندم؛ حواستان جمع باشد، [اگر قرار باشد] انسان جا بخورد، این جاخوردن، حدّ یقف ندارد؛ ➡️ شما این سنگر را عقب می‌نشینید، فرض کنید فلان الحاقیه را قبول میکنید، بعد یک مطالبه‌ی دیگری را مطرح میکنند: فلان دولت غیرقانونی را به رسمیت بشناسید! باز همان فشارها و همان تهدیدها. به‌مجرّدی که فلان دولت غیرقانونی را به رسمیت شناختید، باز یک درخواست دیگر مطرح میشود: اسم اسلام را از قانون اساسی‌تان بردارید! شما باید ذرّه‌ذرّه عقب بنشینید؛ این حدّ یَقِفی ندارد. ⛔️ من این موضوع را بارها به بعضی از مسؤولانی که دچار وسوسه و واهمه‌هایی بودند، گفته‌ام که حدّ یَقفِ فشار آمریکا کجاست؟! آن را مشخّص کنید، که اگر به آن‌جا رسیدیم، دیگر بعد از آن هیچ فشاری علیه ما نخواهد بود. ❌ من عرض کنم حدّ یقف کجاست؟ آن‌جایی است که شما - که چنین حقّی را نه شما دارید، نه من - از طرف ملت ایران اعلام کنید که ما اسلام، جمهوری اسلامی و حکومت مردمی را نمیخواهیم؛ هر کسی که شما مصلحت میدانید، بیاید در این مملکت حکومت کند! این حدّ یَقِف است؛ اوّلِ اسارت مملکت. 🎙 ۱۳۸۲/۰۳/۰۷ @qom_khamenei_ir
💠 ابعاد شخصیّتی آیت‌الله حاج‌آقا (ره) از زبان رهبر معظّم انقلاب 📅 یکم آبان؛ سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی (ره) در سال ۱۳۵۶ 🎙 گزیده‌ای از بیانات معظّم‌له در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت 💢 ..... وقتی ایشان قم بود و ما هم قم بودیم، کاملاً از نزدیک من ایشان را می‌شناختم... 1⃣ اوّلاً ایشان از لحاظ ذهن و استعداد علمی، جزو افراد کم‌نظیر بود؛ یعنی ایشان واقعاً [دارای] یک استعداد برتر و یک ذهن وقّاد بود. ایشان درس هم خوب خوانده بود؛ با اینکه حالا ایشان اهل گعده و مانند اینها هم بود -حالا ما که نمیدیدیم، [ولی] میگفتند ایشان در صحن، گاهی‌اوقات تا دو ساعت از شب آنجا گعده [داشت]- لکن بعد که میرفت منزل و مشغول مطالعه میشد، از همه‌ی آن‌کسانی‌که اَقرانش بودند، ایشان جلوتر بود؛ از همه‌شان، هم فاضل‌تر بود، هم فهیم‌تر بود. بنابراین از لحاظ علمی و از لحاظ ذهنی، یک‌چنین آدم برجسته‌ای بود. 2⃣ از لحاظ جرئت علمی هم همین‌جور بود؛ یعنی آدم با جرئتی بود. من یادم نمیرود اشکالات ایشان را سرِ درس امام [....] لحاظ علمی، هم بااستعداد است، هم کارکرده است، هم با‌جرئت علمی است. از لحاظ عملی، آقای حاج‌آقا مصطفیٰ یک انسان انصافاً ممتازی بود. 3⃣ از لحاظ سادگی وضع زندگی، به‌معنای واقعی کلمه مرحوم حاج‌آقا مصطفیٰ، زاهد بود؛ از لحاظ لباس، از لحاظ رفتار، از لحاظ خوراک، از لحاظ رسیدگی به خانواده؛ واقعاً آدمِ مُعرِض از دنیا و زاهدی بود؛ این اواخری که ما دیده بودیم؛ آن دوره‌ی نجف را من خیلی اطّلاع زیادی ندارم. تا دوره‌ی قبل از مبارزات، ایشان گرایش سلوکی خوبی هم پیدا کرده بود؛ یک توجّهاتی داشت، اهل ذکر و حضور و این حرفها بود. 4⃣ جنبه‌ی دیگر حاج‌آقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آینده‌ی اسلام بود، این به‌خاطر جامعیّت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت -یک مرجعی که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند- انصافاً آقای حاج‌آقا مصطفیٰ (رضوان اﷲ تعالی علیه) این‌جور بود؛ به‌هرحال، شخصیّت برجسته‌ای بود. 5⃣ ایشان پسر کسی مثل امام خمینی [بود] -خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت، چه زمان مرجعیّت- [امّا] یک‌ذرّه نشانه‌های در حاج‌آقا مصطفیٰ نبود. امام در ایّام فاطمیّه چند روز یک روضه‌ای داشتند؛ حتّی در منزل امام و روضه‌ی امام [هم] انسان، حاج‌آقا مصطفیٰ را نمیدید که بیاید خودش را بچسباند به امام؛ بااینکه عاشق امام بود، واقعاً از آن پسرهایی بود که عاشق پدرش بود یعنی واقعاً عشق می‌ورزید به امام- امّا دُوروبَر امام به‌صورت آقازادگی و مانند اینها، مطلقاً ایشان حرکتی نمیکرد. 6⃣ بعد که در سال ۴۱ مبارزات شروع شد، عصرها و سرشب، منزل امام رفت‌وآمد فراوانی میشد و ما همیشه و هر روز میدیدیم حاج‌آقا مصطفیٰ دَم در نشسته؛ این آدمی که کمتر آنجاها دیده میشد، از وقتی مبارزه شروع شد از سال ۴۱ در قضیّه‌ی انجمنها، مرحوم حاج‌آقا مصطفیٰ هر روز آنجا حضور پیدا میکرد و می‌نشست؛ یعنی مَنِش، مَنِش مبارزاتی بود. @qom_khamenei_ir
📜 نامه‌ی امیدبخش امام حسن عسکری (علیه‌السلام) به شیعیانش در پرمحنت‌ترین دوران امامت... ❗️آنگاه که عده‌ای از شیعیان فکر میکردند آن‌حضرت از راهِ پدرانش منصرف شده‌است... 🆔 فایل باکیفیت تصویر بالا @qom_khamenei_ir
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
📣 #در_حال_برگزاری 🔸 نشست علمی تبیین سیره‌ی سیاسی امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بر اساس نظریه‌‌ی #انس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 مأموریت کلیدی و حسّاس امام حسن عسکری (علیه‌السلام) نسبت به جریان تاریخیِ امامت... 🔺 گزیده‌ای از سخنان آیت الله سید منذر حکیم در نشست علمیِ «تبیین سیره‌ی سیاسی امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بر اساس نظریه‌‌ی » @qom_khamenei_ir
🔲 پایانِ دورانِ «انسان ۲۵۰ ساله» 📚 گزیده‌هایی از کتاب (علیهم‌السلام) به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) 🔹 ما وقتی که میخواهیم زندگی ائمه (علیهم‌السلام) را در نظر بگیریم و رویش مطالعه کنیم، ۱۲ امام را تک‌تک و جدا مورد بحث قرار نمیدهیم؛ بلکه یک نفر را فرض میکنیم که در روز رحلت پیغمبر (ص) ولادت یافت و در سال ۲۶۰ -سال رحلت امام حسن عسگری علیه‌السلام- از دنیا رفت. 🔸 از سال دهم هجرت که طلیعه‌ی فصلی تازه در تاریخ اسلام است -یعنی آغاز دوران امامت- تا روزی که دوران امامت در ظاهر به پایان رسیده و مردم با کسی به نام امام روبرو نبودند -یعنی تا شروع دوره غیبت صغرا- در حدود ۲۵۰ سال است. ما این دوران را یک دوران واحدی به شمار می‌آوریم که در این خلال ۱۲ نفر زندگی کردند. 🔹 ائمه‌ی ما از آغاز تاریخ امامت -جز یک استثناء کوچک- تا روزگار شهادت امام عسکری (صلوات‌الله‌علیه) در این مدتِ تقریباً ۲۵۰ سال، زندگیشان زندگی مبارزه و جهاد است. 🔸 [همچنانکه به طور خاص] از امام سجاد (علیه‌السلام) تا امام یازدهم امام عسکری (علیه‌السلام) یک خط واحد وجود دارد. یک رشته‌ی ممتدّی که سرتاسر تلاش است و پیکار است و مبارزه است و جبهه‌گیری در مقابلِ قدرت زمان است و جبهه‌گیری در مقابل وابستگان و قدرت زمان است و علمای وابسته به شعرای وابسته و غیرذلک... 🔹 یک انسان ۲۵۰ ساله را در نظر می‌آوریم؛ این انسان در زندگی خود فراز و نشیب‌هایی داشته است؛ ممکن است در نظر ما یک جاهایی ضدّونقیض بیاید؛ اما چون می‌دانیم که اولاً یک انسان است و ثانیاً حرکت او و زندگی او یک جهت داشته و از یک جا الهامی گرفته است [....] و برای یک هدف کار می‌کرده است -یعنی برای خدا و برای تعالیِ انسانیت و ایجاد جامعه‌ی اسلامیِ کامل- چون این وحدت وجود دارد، لذا باید دقّت کنیم و این تناقض را رفع کنیم و اتفاقاً هرجا دقت می‌کنیم تناقض به خودی خود رفع میشود... 📖 منبع: صفحات: ۵۴، ۶۱، ۹۶ و ۳۳۳ @qom_khamenei_ir