eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
114 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
AUD-20200428-WA0006.m4a
حجم: 9.61M
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست سخنران: دکتر علی مشهدی ▫️قسمت دوم-مقدمه @qompubliclaw
4_5855039687244122276.m4a
حجم: 6.72M
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست سخنران: دکتر علی مشهدی ▫️قسمت سوم-تعلیق مقررات زیست‌محیطی در هنگام شیوع ویروس کرونا @qompubliclaw
4_5855039687244122278.m4a
حجم: 8.21M
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست سخنران: دکتر علی مشهدی ▫️قسمت چهارم-حقوق حیوانات @qompubliclaw
AUD-20200428-WA0007.m4a
حجم: 7.06M
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست سخنران: دکتر علی مشهدی ▫️قسمت پنجم-حقوق هوا و تغییرات اقلیم و ارتباط آن با کوئید ۱۹ @qompubliclaw
AUD-20200428-WA0005.m4a
حجم: 6.94M
فایل صوتی نشست علمی تخصصی شیوع بیماری کوئید ۱۹ (کرونا ویروس) از منظر حقوق محیط زیست سخنران: دکتر علی مشهدی قسمت ششم-حقوق آب @qompubliclaw
هدایت شده از م صلاح
«جهات ابطال مصوبات دولت در دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان» از غلامحسین مزارعی کتاب حاضر در قالب چهار فصل عمدتاً به این موضوع پرداخته که با توجه به قانون اساسی و رویه دیوان عدالت اداری، دولت در چه مواردی و با رعایت چه اصولی مجاز به تدوین مقررات اجرایی است. از یک طرف قانون اساسی مرزهای قوای مقننه و مجریه در حوزه تدوین و آیین نامه را به دقت و در همه مسائل ترسیم ننموده و از سوی دیگر عرفهای سیاسی و اداری در قوای مجریه و قضاییه شکل گرفته که دیوان عدالت اداری نتوانسته بر آنها فائق آید. مبنای تصمیم گیری دیوان عدالت اداری در زمینه حدود اختیارات قوه مجریه عمدتاً خروج از صلاحیت است که بر اساس این تئوری ورود در قلمرو سایر نهادهای حکومتی منجر به ابطال مقررات اجرایی می‌شود. بررسی آرای دیوان عدالت اداری نشان می‌دهد که دیوان اصولا از جنبه سلبی و از دریچه منع ورود قوه مجریه به صلاحیت قانونگذار و سایر نهادهای حکومتی، مقررات دولتی را ابطال نموده است.
تأملی در باب صلاحیت یا عدم صلاحیت رییس قوه قضاییه جهت وضع آیین.docx
حجم: 15.1K
«تأملی در باب صلاحیت یا عدم صلاحیت رئیس قوه قضاییه در جهت وضع آیین نامه» ✍ یاددا‌شت سرکار خانم شبنم اورنگی دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه قم
جدیدترین تعریف سواد از نظر یونسکو💢 دکتر رضا اسلامی *تعریف سواد از نظر "یونسکو" و راهکارهای بهبود زندگی* به تازگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام می‌شود. به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و دانسته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند. *با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموخته‌هایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانسته‌ها و راهکارهای دست‌یابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد. *اولین تعریف* *توانایی خواندن و نوشتن،* اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی با سواد محسوب می‌شد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد. *دومین تعریف* *اضافه شدن یاد گرفتن رایانه و یک زبان خارجی،* در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و دانستن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کشور ما بی‌سواد محسوب می‌شوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است. *سومین تعریف* *اضافه شدن ۱۲ نوع سواد:* سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارت‌هایی اعلام شد که داشتن این توانایی‌ها و مهارت‌ها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارت‌ها عبارت اند از: ۱- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان ۲- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی ۳- سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‌انداز و توازن دخل و خرج ۴- سواد رسانه‌ای: این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است ۵- سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته ۶- سواد رایانه‌ای: دانستن مهارت‌های راهبری رایانه ۷- سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماری‌ها. ۸- سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیت‌ها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن. ۹- سواد بوم شناختی: دانستن راه‌های حفاظت از محیط زیست. ۱۱- سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریه‌های مختلف و ایجاد استدلال‌های منطقی بدون تعصب و پیش فرض. ۱۱- سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی. ۱۲- سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب. از آن جا که با سواد بودن به یادگیری این مهارت‌ها وابسته شد، قاعدتا سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارت‌ها تغییر رویه می‌داد که متاسفانه فعلا سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری در زمینه آموزش مهارت‌های فوق نکرده است. *چهارمین ‌و جدیدترین تعریف* *علم با عمل معنا می‌شود.* با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است، یعنی *شخصی با سواد تلقی می‌شود که بتواند با استفاده از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارت‌ها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه می‌توان گفت این فرد، انسانی با سواد است. *چرا سوادمان باعث تغییر در زندگی‌مان نمی‌شود؟* **** "آموزش حقوق بشر" با تاکید بر توانمند سازی مبتنی بر آگاهی و ارتقاء مطالبه گری شهروندان میتواند در راستای ایجاد تغییر در جوامع بشری و تحقق "همه حقوق همه" موثر باشد. @dr_rezaeslami
"فردوسی و حکمرانی" دکتر مهدی هداوند فریدون فرخ فرشته نبود/ ز مشک و ز عنبر سرشته نبود  به داد و دهش یافت آن نیکوئی/ تو داد و دهش کن فریدون توئی اینکه به دنبال حکمرانانی فرشته خو باشیم که سرشت آن ها از مشک و عنبر باشد؛ فرضی غلط و اتوپیایی است که در عالم خاکی نمی آید به دست. این تصور از آنجا ناشی میشود که انتظار داریم فعل اخلاقی( عمل درست) از فاعل اخلاقی( در اینجا حاکم صالح)، صادر شود و به همین جهت است که بجای جستجو برای یافتن حکومت خوب به دنبال حاکمان خوب باشیم؛ حال آنکه حکومت بد، حاکمان خوب را هم بد میکند( حتی به فرض قریب به محال که چنین اشخاص خوبی به قدرت برسند!)؛ و این خاصیت قدرت است. پس طراحی هر حکومتی باید با فرض بد بودن حاکمان و سوء ظن نسبت آنها انجام شود حتی اگر به ندرت حاکمانی یافت شوند که فرشته خو باشند. به یاد داشته باشیم که فردوسی این حرف را در مورد «فریدون فرخ» میزند، که بنا به اساطیر ایرانی، شخصیتی نیمه‌خدایی- نیمه انسانی دارد؛ که یعنی حتی در مورد او نیز خوب بودنش فرع بر عملکرد اوست و فقط از آن جهت قابل ستایش است که « داد و دهش» کرد نه از آن جهت که فرشته خو بود. اما از نظر فردوسی معیارهای نیک بودن حکمرانی، یکی «داد» و دیگری «دهش» است که به زبان امروزی عدالت و رفاه هستند. عدالت هم در مفهوم ماهوی آن که حق صاحب حق را به او دادن است و متضمن برقرای تعادل و توازن و سازش میان حق هاست و چه به معنی آیینی آن که تصمیم گیری منصفانه و بی طرفانه و امکان دادخواهی منصفانه و احیای حقوقی است که ظالمانه از اشخاص ستانده شده است؛ معیار حداقل حکمرانی نیک است؛ که دهش یعنی تامین رفاه عمومی و امکان برخورداری همگان از مواهب عمومی این نیکویی را تکمیل و تثبیت میکند. پس دستیابی به حکمرانی نیک، نه آسمانی است و نه اتوپیایی؛ تنها مستلزم یافتن الگویی هایی از حکمرانی است که داد و دهش را تضمین کنند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 📍 «ایران» و حقوق بین الملل: مصائب یک تغییر نام به مناسبت 10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس ✅ ژرف نگری در بهره گیری از واژگان حقوقی بویژه در حقوق بین الملل برای نویسندگان، تنظیم کنندگان و خوانندگان متون حقوقی از آن سبب است که معانی و چیدمان این واژگان می تواند به آسانی سرنوشت ملت ها را تغییر می دهد؛ به دیگر بیان، برداشت متفاوت اشخاص حقوق بین الملل خصوصی و عمومی از این واژگان می تواند راه یک ملت، جان افراد و حقوق ایشان را دگرگون نماید؛ در حقیقت حقوق بین الملل زبان مشترک میان «ما مردم ملل متحد» و دارای اصول مشترک، هماهنگ و یکسان میان اشخاص بین المللی است که در میان زبان های مختلف، زبانی خارجی و مشترک پدید آورده است که آگاهی، دانستن و بهره گیری بجا از این زبان برای هر ملتی اهمیتی دوچندان می یابد؛ از موضوعاتی که در عرصه های بین المللی میان تابعان حقوق بین الملل اهمیت ویژه ای دارد، نامگذاری و خواندن اسامی کشورها، دولت ها و مناطق جغرافیایی مختلف است؛ نوشتار پیش رو سعی در بررسی اهمیت و مبنای حقوقی این نام ها و چندگانگی های عرفی از دید حقوق بین الملل با نگاهی بر تغییر نام کشور به «ایران» و همچنین زبان و شاخآبه (خلیج) «پارسی» دارد. ❇️می توان یکی از علل جسارت بیگانگان در آغاز تغییر عرف بین المللی نام خلیج فارس را گسست عرف حاصله از تغییر نام عرفی و رسمی پیشین در سال 1314 شمسی دانست که نام عرفی و پیشین منطقه پارس بوده که بصورت رسمی نیز استفاده می شده است. در این سال به دستور دولت وقت، نام عرفی داخلی(در کشور و مردم) به نام منطقه ای و عرف بین المللی تعمیم داده شده و سبب گسست میان نام پارس از منطقه و شاخآبه پارسی شده است؛ اکنون پس از گذشت 80 سال، می توان نتیجه این گسست را به آرامی در تغییر عرف بین المللی جستجو نمود و در برخی موارد استفاده از هرگونه نام دیگری به غیر از شاخآبه پارسی(مانند خلیج همیشه فارس، خلیج فارس و امثالهم که معرب شده اسامی اصلی پارسی و بر خلاف عرف بین المللی نام مناطق نیز می باشند) می تواند به این روند قوت بخشد. 📌 واژگان کلیدی: ✔️ گاهداد
تاملی حقوقی بر وضعیت منتخب تفرش دکتر محمدامین ابریشمی راد  دیروز به نقل از سخنگوی محترم شورای نگهبان اعلام شد که منتخب مردم تفرش پس از احراز معتبر نبودن مدرک تحصیلی اش، نمی تواند به مجلس راه یابد. در خصوص این خبر، ذکر نکات ذیل را مفید دانستم: ۱. مستند به ماده ۴۸ قانون انتخابات مجلس، در زمان بررسی صلاحیت ها تنها استعلام از وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت احوال، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل لازم دانسته شده و با توجه به اصل بودن اصالت اسناد، از این جهت هیچ گونه قصور یا تقصیری را متوجه وزارت کشور یا شورای نگهبان نمیدانم. البته در این زمینه پیشنهاد می شود که در قانون، تمهیداتی جهت کاهش ثبت نام ها و افزایش مراجع مورد استعلام دیده شود. ۲. وضعیت حاضر نسبتا مشابه وضعیتی است که در دوره قبلی انتخابات مجلس و در خصوص خانم مینو خالقی شاهد آن بودیم. در هر دو مورد، پس از مرحله رای گیری برای شورای نگهبان احراز شد که منتخب، یکی از شرایط قانونی را ندارد. ولیکن با توجه به تفاوت در مستند شورا (عدم التزام به اسلام و معتبر نبودن مدرک تحصیلی) واکنش ها در خصوص عملکرد شورای نگهبان کاملا متفاوت است و این ناشی از سیاست زدگی جامعه، برخی مسئولین و حتی نخبگان آن می باشد. ۳. یکی از تمایزات پرونده خانم مینو خالقی و آقای سینا کمالخانی این است که در پرونده خانم خالقی، شورای نگهبان قبل از تایید صحت انتخابات، عدم صلاحیت ایشان و امکان پذیر نبودن ورود ایشان به مجلس را اعلام کرد؛ ولیکن، در پرونده حاضر صحت انتخابات اعلام شده و به نقل از وزیر کشور اعتبارنامه نمایندگان نیز صادر شده است. در حالی که به شخصه عملکرد شورا در دوره قبل را در چارچوب قانون و با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت قانونی موجود می دانستم، در پرونده حاضر به نظرم شورای نگهبان واجد صلاحیت نیست. چراکه، مستنبط از تبصره ۴ ماده ۸ و تبصره ماده ۷۱ قانون انتخابات مجلس، پس از تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان باید فرایند انتخابات را پایان یافته قلمداد کرد و به تبع آن شورای نگهبان را فاقد صلاحیت در این زمینه دانست. البته ضروری بوده و هست که مجلس در خصوص وضعیت های مشابه، سازوکاری شفاف و مشخص تمهید کند تا در این موارد نظام حقوقی با اشکالات حقوقی، خلا قانونی یا ناکارامدی مواجه نشود. ۴. در پایان باید به این نکته فرعی اشاره کنم که همواره این سوال برایم بی جواب باقی مانده که چگونه ممکن است موسساتی بتوانند بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع مربوطه، در حوزه های مالی، اموزشی (به خصوص در سطح تحصیلات تکمیلی) و نظایر آن فعالیت کنند و حاکمیت هم با آنها برخورد نکند.
✅#پژوهشگاه_مجازی_حقوق برگزار می‌کند: 💢نشست تخصصی با موضوع «تحلیل حقوقی صلاحیت شورای نگهبان در رد صلاحیت منتخب مردم تفرش در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» ⏰ یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۱:۳۰ 👤استاد ارائه دهنده: جناب آقای دکتر علی بهادری جهرمی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس 📺پخش زنده نشست به صورت مشترک از صفحه جناب آقای دکتر بهادری جهرمی و صفحه اینستاگرام #پژوهشگاه_مجازی_حقوق 👇👇👇 instagram.com/plawiran