هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 2
مصاحبه [با روزنامه «فاينشنال تايمز» درباره سياستهاى آينده انقلاب]
زمان: 18 دى 1357/ 9 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار انگليسى روزنامه فاينانشنال تايمز
سؤال: [دنياى غرب شناخت صحيحى از حكومت اسلامى ندارد. خيلى خلاصه رئوس خط مشى يك #حكومت_اسلامى را توضيح دهيد]
جواب: حكومت اسلامى حكومتى است بر پايه قوانين اسلامى. در حكومت اسلامى #استقلال كامل حفظ مىشود. ما خواستار #جمهورى_اسلامى هستيم. جمهورى، فرم و #شكل_حكومت را تشكيل مىدهد و اسلامى، يعنى محتواى آن فرم، #قوانين_الهى است.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص398
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 3
مصاحبه [با روزنامه «لوتاكونتينوا» درباره ويژگيهاى حكومت اسلامى]
زمان: 19 دى 1357/ 10 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار ايتاليايى روزنامه لوتاكونتينوا
[ممكن است معنى و مفهوم «حزب اللَّه» را براى ما تشريح كنيد؟]
- هر مسلمانى كه موازين و اصول اسلام را پذيرفته است و در اعمال و رفتار از انضباط دقيق شيعى برخوردار است يك عضو از اعضاى #حزب_اللَّه است؛ و تمامى دستورات اين حزب و خط مشى آن را قرآن و اسلام بيان كرده است. اين حزب غير از حزبهاى متداول امروز دنياست. امروز تمام مردم ايران- در هر سِنى كه هستند- از زن و مرد كه با شعارهاى اسلامى مبارزه مىكنند جزء حزب اللَّه هستند.
[ممكن است معنى دقيق «امام» را تشريح كنيد؟ در معنى كلى آن و در موقعيت خود شما لقب «امام» كه در تظاهرات ميليونها ايرانى در ماه محرّم به شما داده شده چيست؟ رابطه امام با حزب اللَّه چيست؟]
- #امام به معنى پيشوا و كسى كه جمعى را در جهتى #هدايت و #رهبرى مىكند. و امام
بيانكننده خط مشى شيعه و حزب اللَّه و رهبريكننده اين #تشكيلات_بزرگ_فراگير است كه تمامى وظايف آنان را از قرآن و سنت پيامبر اسلام در زمانهاى مختلف و شرايط مختلف #اجتهاد و استنباط مىكند و به آنان #ابلاغ مىنمايد.
[#حكومت_مدرن چگونه مىتواند در يك جامعه اسلامى وجود داشته باشد؟]
- اسلامى كه بيشترين تأكيد خود را بر انديشه و فكر قرار داده است و انسان را به آزادى از همه خرافات و اسارت قدرتهاى ارتجاعى و ضد انسانى دعوت مىكند، چگونه ممكن است با تمدن و پيشرفت و نوآوريهاى مفيد بشر كه حاصل تجربههاى اوست سازگار نباشد؟!.
[با در نظر گرفتن اينكه هر حكومتى در خود حداكثر تمركز قدرت را جمع مىكند، چگونه حكومت اسلامى مىتواند وجود داشته باشد و قدرت در آن تمركز نيابد و رابطه مسلط و زير سلطه برقرار نشود؟]
- اسلام در رابطه بين دولت و زمامدار و ملت ضوابطى و حدودى معين كرده است و براى هر يك بر ديگرى حقوقى تعيين نموده است كه در صورت رعايت آن هر گز چنين رابطهاى، يعنى رابطه مسلط و زيرسلطه، به وجود نمىآيد. اساساً حكومت كردن و زمامدارى در اسلام يك #تكليف و #وظيفه_الهى است كه يك فرد در مقام حكومت و زمامدارى، گذشته از وظايفى كه بر همه مسلمين واجب است، يك سلسله تكاليف سنگين ديگرى نيز بر عهده اوست كه بايد انجام دهد. حكومت و زمامدارى در دست فرد يا افراد، وسيله فخر و بزرگى بر ديگران نيست كه از اين مقام بخواهد به نفع خود حقوق ملتى را پايمال كند. هر فردى از افراد ملت حق دارد كه #مستقيماً در برابر سايرين، #زمامدار_مسلمين را #استيضاح كند و به او انتقاد كند و او بايد جواب قانعكننده بدهد و در غير اين صورت، اگر برخلاف وظايف اسلامى خود عمل كرده باشد- خود به خود- از مقام زمامدارى معزول است و ضوابط ديگرى وجود دارد كه اين مشكل را حل مىكند.
[در جامعه اسلامى چه ارگانيسمهاى اجتماعى مردمى بايد تصميمگيرى سياسى و برابرى بين افراد را تضمين كند و از برقرارى روابط مسلط و زير سلطه ما بين مردم جلوگيرى نمايد، و همچنين كسانى را كه در دستگاه حكومتى تصميمگيرى مىكنند كنترل نمايد؟ تجربه تاريخ به ما مىآموزد كه قدرت مردم كه توسط پارلمان اعمال مىشود- حتى اگر پارلمان آزادانه انتخاب شده باشد- خيلى محدود است و رو به كم شدن مىنهد]
- در دنياى امروز، كه گفته مىشود دنياى صنعت است، رهبران فكرى مىخواهند جامعه بشرى را نظير يك كارخانه بزرگ صنعتى اداره كنند؛ در حالى كه جامعهها از انسانها تشكيل شده است كه داراى بُعد معنوى و روح عرفانى است. و اسلام در كنار مقررات اجتماعى، اقتصادى و غيره به #تربيت_انسان بر اساس ايمان به خدا تكيه مىكند و در #هدايت_جامعه از اين بُعد بيشتر براى هدايت انسان به طرف تعالى و سعادت عمل مىكند. اگر ايمان به خدا و عمل براى خدا در فعاليتهاى اجتماعى، سياسى، اقتصادى و ساير شئون زندگى بشر وارد شود پيچيده ترين مشكلات امروزى جهان به آسانى حل مىشود. امروز دنيا، هم در اين بن بست گرفتار شده است و هم نمىخواهد به نوع هدايت انبيا تسليم شود. ولى سرانجام چارهاى جز تسليم ندارد.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص407-410
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 4
زمان: 20 دى 1357/ 11 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار راديو- تلويزيون لوكزامبورگ
[آيا فكر مىكنيد نبرد و نهضتى را كه ايجاد كردهايد موجب بروز جهادى در ايران و در جاهاى ديگر مثل تركيه و ساير كشورها بشود؟]
- آن مربوط به ما نيست. ملت ما در #سراسر_كشورهاى_اسلامى اثر مىگذارد و ملتها را به فكر رهايى از چنگال شرق و غرب مىاندازد.
[آيا #حكومت_اسلامى حكومتى قهقراگرا نيست؟ شاه مىخواهد يك كشور مدرن برقرار كند؛ كشورهاى عربى نيز به دنبال پيشرفت هستند؛ ولى اسلام با رفرم و تغييرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است. نظر شما در اين باره چيست؟]
- دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال كشور ما را از دست داده بود. #دولت_اسلامى قهقراگرا نيست و با همه #مظاهر_تمدن موافق است مگر آنچه كه به #آسايش_ملت لطمه وارد آورد و با #عفت_عمومى ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلكه خود #پايه_گذار_آزادى_زن در تمام #ابعاد_وجودى_زن است.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص417
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 5
مصاحبه [با مجله «اكسپرس» درباره غير قانونى بودن رژيم]
زمان: 20 دى 1357/ 11 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار انگليسى مجله اكسپرس
سؤال: [شما در كتاب خودتان- مطابق ترجمه روزنامه امريكايى هرالدتريبون- فرمودهايد جايى براى عقيده و احساسات در حكومت آينده وجود ندارد. آيا شما تصور مىكنيد كه حكومت شما از نظر آزادى با حكومت فعلى فرقى خواهد داشت؟ آيا رژيم مورد نظر شما يك استبداد مذهبى نخواهد بود؟]
جواب: رژيمى كه ما مىخواهيم، رژيم «جمهورى اسلامى» است و در اسلام آزادى به طور مطلق است مگر آنچه به حال ملت و كشور ضرر داشته باشد و موجب مفسدهاى باشد.
[آيا تصور مىكنيد كه برقرارى حكومت اسلامى موجب به هم زدن تعادل شرق و غرب در اين منطقه از جهان گردد؟]
- حكومت اسلامى حكومتى است آزاد و مستقل و روابطش با شرق و غرب به يك نحو است. و اگر آنها روابط حسنه داشته باشند دولت اسلام هم با آنها روابط حسنه دارد؛ و اجازه نمىدهيم كسى در مقدرات مملكتمان دخالت كند.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص419
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 6
مصاحبه [با خبرنگاران درباره مسائل عمومى ايران]
زمان: 21 دى 1357/ 12 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگاران آسيايى، اروپايى و امريكايى
[سياست دولت جمهورى اسلامى در مورد #آزادى_زنان، پيكار با #بيسوادى و #سينماها چه خواهد بود؟]- شاه كار مثبتى در ايران انجام نداده است. جبران خرابيهاى او تا مدتها طول خواهد كشيد. شاه نه آزادى به زنان داده است و نه به مردان. ما به همه آزادى خواهيم داد. سينماها در رژيم شاه در خدمت #فساد بودند در حالى كه در جمهورى آينده در خدمت #صلاح ملت خواهند بود. ما #مبارزه_با_بيسوادى را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد.
[آيا در جمهورى اسلامى، مذاهب آزادى عمل دارند، خصوصاً در مورد يهوديان؟ و آيا شما ضد نژاد سامى و يهود هستيد؟]
- همه #اقليتهاى_مذهبى در اسلام محترم هستند. همه گونه آزادى براى #انجام_فرايض_مذهبى خود دارند. ما با هيچ بشرى ضديت نداريم. آنان ايرانىاند و مثل ساير ايرانيان همه گونه حق دارند.
[آيا در دولت انتقالى آينده «#حزب_توده» شركت خواهد داشت؟]
- خير.
[آيا حزب توده و عناصر آن با شما در ارتباط هستند؟ آيا ايرج اسكندرى [(دبيركل وقت حزب توده ايران)] با شما در رابطه است؟]
- خير.
[آيا دولت آينده، حزب توده را كه غير قانونى است قانونى اعلام خواهد كرد؟]
- خير.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص423-425
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 7
فرازهایی از پيام [به ملت ايران با موضوع تشکیل #شورای_انقلاب_اسلامی
زمان: 22 دى 1357/ 13 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
سلام و تحيت بر ملت قهرمان و شريف ايران! سلام بر شهداى راه حق!
اكنون كه روز پيروزى ملت شجاع نزديك مىشود، اكنون كه خونهاى پاك عزيزان بيگناهى كه براى دفاع از حق و حقيقت به دست جلادان خونآشام شاه بر زمين ريخته شده است بارور مىگردد، لازم مىدانم مراتب ذيل را به اطلاع ملت ايران و مردم جهان برسانم:
1- به موجب #حق_شرعى و بر اساس #رأى_اعتماد #اكثريت_قاطع مردم ايران كه نسبت به اين جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامى ملت، شورايى به نام «شوراى انقلاب اسلامى» مركب از افراد #باصلاحيت و #مسلمان و #متعهد و #موردوثوق موقتاً تعيين شده و شروع به كار خواهند كرد. اعضاى اين شورا در اولين فرصت مناسب معرفى خواهند شد. اين شورا موظف به انجام امور معين و مشخصى شده است؛ از آن جمله مأموريت دارد تا شرايط تأسيس #دولت_انتقالى را مورد بررسى و مطالعه قرار داده و مقدمات اوليه آن را فراهم سازد. #دولت_موقت در اولين فرصت كه مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفى و شروع به كار خواهد نمود. #دولت_جديد موظف به انجام مراتب زير است:
الف- تشكيل #مجلس_مؤسسان از #منتخبين_مردم به منظور تصويب #قانون_اساسى_جديد جمهورى اسلامى.
ب- انجام #انتخابات بر اساس مصوبات مجلس مؤسسان و قانون اساسى جديد؛
ج- #انتقال_قدرت به منتخبين جديد.
2- دولت كنونى، كه منصوب شاه مخلوع و مجلسين غيرقانونى مىباشد، هرگز مورد قبول مردم نخواهد بود. همكارى با اين دولت غاصب به هر شكل و به هر نحوى #شرعاً_حرام و #قانوناً_جرم است. همان طورى كه كارمندان محترم و مبارز بعضى از وزارتخانهها و ادارات دولتى عمل كردهاند بايد از اطاعت وزراى غاصب سرپيچى نموده و در صورت امكان آنان را به وزارتخانهها راه ندهند. خواست ملت مظلوم ايران تنها رفتن شاه و #برچيده_شدن_بساط_نظام_سلطنتى نيست، بلكه مبارزه ملت ايران تا استقرار جمهورى اسلامى كه متضمن #آزادى_ملت و #استقلال_كشور و تأمين #عدالت_اجتماعى باشد ادامه خواهد داشت. تنها با رفتن شاه و #انتقال_قدرت_به_ملت است كه آرامش به كشور عزيزمان باز گشت. تنها با استقرار #حكومت_عدل_اسلامى مورد تأييد و پشتيبانى مردم و با شركت فعالانه همه ملت است كه مىتوان خرابيهاى عظيم فرهنگى و اقتصادى و كشاورزى را كه رژيم فاسد شاه به وجود آورده است جبران نموده و نوسازى مملكت را به نفع طبقات زحمتكش و مستضعف آغاز نمود.
3- ...
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص426-427
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 8
مصاحبه [با تلويزيون «آر. اى. آى» درباره نقش مذهب و احتمال كودتا]
زمان: 22 دى 1357/ 13 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار تلويزيون «آر. اى. آى» ايتاليا
سؤال: [چرا با دولت بختيار مخالف هستيد؟ حكومتى را كه شما مىخواهيد چيست؟]
جواب: حكومت بختيار غير قانونى است. شاه او را تعيين كرده است و شاه خلاف قانون است. شاه نيست و مجلسين او را تأييد كردهاند. مجلسين ملى نيستند. بنا بر اين ما با او مخالف هستيم. آن حكومتى كه ما اختيار مىكنيم يك #جمهورى است كه متكى به #آراى_ملت است و #قانون_اساسى اش #اسلام است.
[شكل #حكومت_اسلامى شما در ايران چگونه است و نقش شما در آن چه خواهد بود؟]
- حكومت، جمهورى است مثل ساير جمهوريها؛ و #احكام_اسلام هم احكام #مترقى و #دموكراسى و #پيشرفته و با همه مظاهر تمدن موافق. و من هم نقشى در خود حكومت ندارم؛ همان نقش #هدايت را دارم.
[نقش #غير_مذهبيها در حكومت آينده چيست؟ آيا دولتى متشكل از غير مذهبيها خواهيد داشت؟]
- دولت ما اسلامى است و از غيرمذهبيها در دولت راهى ندارند؛ چون رأى نمىآورند؛ چرا كه جامعه، اسلامى است.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص429
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 9
مصاحبه [با خبرنگار «اى. بى. سى» درباره مسائل عمومى ايران]
زمان: 22 دى 1357/ 13 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار تلويزيون اى. بى. سى امريكا
[لطفاً نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بيان كنيد]
- #دولت_اسلامى كه ما مىخواهيم يك #جمهورى است كه به #آراى_ملت درست مىشود و #احكام_اسلام هم در او اجرا مىشود. #قانون_اساسى #همان_قانون_اسلام است و قانون اسلام مسبب #آزاديها و #دموكراسى_حقيقى است و #استقلال كشور را نيز تضمين مىكند.
[مطالبى كشف شده است در اين مورد كه نظرات حضرت عالى مخالف ساير #مذاهب خصوصاً #يهوديها و #مسيحيان است. ممكن است نظرتان را راجع به ساير مذاهب چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بيان كنيد]
- ما كراراً اين مطلب را گفتهايم كه اسلام نسبت به #اقليتهاى_مذهبى احترام قائل است و آنها در اين مملكت ما آزادند و حتى #حق_رأى دارند، حق #تعيين_وكيل دارند. و آنچه گفته شده است كه ما مخالف با آنها هستيم تبليغاتى است كه شاه به راه انداخته است. اسلام هميشه با آنها به طور مسالمت رفتار كرده است و حتماً زندگى آنها در حكومت اسلامى بهتر از الآنشان است.
[ابهاماتى در مورد نقش شما در آينده وجود دارد. ممكن است نقش خود را در آينده بفرماييد؟]
- من در آينده هم همين نقشى را كه الآن دارم خواهم داشت. نقش #هدايت، راهنمايى و در صورتى كه #مصلحتى در كار باشد اعلام مىكنم و اگر چنانچه #خيانتكارى در كار باشد با او #مبارزه مىكنم. لكن من در خود دولت هيچ نقشى ندارم.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص431-433
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 10
مصاحبه [با روزنامه «تمپو» درباره ويژگيهاى جمهورى اسلامى]
زمان: 23 دى 1357/ 14 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار روزنامه اندونزى تمپو
سؤال: [#اندونزى بزرگترين كشور مسلمان است. جمعيت آن 135 ميليون است كه هشتاد درصد آن مسلمان هستند. به همين جهت جمهورى اسلامىاى كه شما در ايران در نظر داريد، براى اندونزى مورد توجه است. شكل اين جمهورى چطور خواهد بود؟ جاى كسانى كه مسلمان نيستند يا به خدا اعتقاد ندارند در اين جمهورى كجاست؟]
جواب: آنچه مهم است ضوابطى است كه در اين حكومت بايد حاكم باشد كه مهمترين آنها عبارت است از اينكه اولًا #متكى_به_آراى_ملت باشد، به گونهاى كه #تمامى_آحاد_ملت در انتخاب فرد و يا افرادى كه بايد مسئوليت و زمام امور را در دست بگيرند شركت داشته باشند؛ و ديگر اينكه در مورد اين افراد نيز خط مشى سياسى و اقتصادى و ساير #شئون_اجتماعى و كليه قواعد و #موازين_اسلامى مراعات شود. در اين حكومت به طور قطع بايد زمامداران امور #دائماً با #نمايندگان_ملت در تصميمگيريها #مشورت كنند و اگر نمايندگان موافقت نكنند #نمىتوانند_به_تنهايى_تصميم_گيرنده_باشند. افرادى كه به عنوان نمايندگان يا مسئولين دولت در جمهورى اسلامى انتخاب مىشوند شرايطى دارند كه با رعايت آن شرايط، حقيقتاً #نمايندگان_واقعى_مردم انتخاب مىشوند نه #نمايندگان_طبقه_خاصى كه به ضرر اكثريت ملت عمل كنند. خطوط اصلى در #قانون_اساسى اين حكومت را #اصول_مسلّم_اسلام كه در #قرآن_و_سنت بيان شده تشكيل مىدهد.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص436
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 11
مصاحبه [با روزنامه «تمپو» درباره ويژگيهاى جمهورى اسلامى]
زمان: 23 دى 1357/ 14 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبه كننده: خبرنگار روزنامه اندونزى تمپو
[قوانين اسلامىاى كه شما مايليد در ايران اجرا كنيد، شبيه #عربستان سعودى و #ليبى خواهند بود؟]
- آنچه را كه ما به نام جمهورى اسلامى خواستار آن هستيم فعلًا #در_هيچ_جاى_جهان_نظيرش_را_نمىبينيم.
[با كدام يك از جناحهاى مخالفين، خود را نزديكتر مىدانيد؟]
- شعارها و خواستههاى نهضت اسلامى ايران آن چنان مورد قبول اكثريت قاطع ملت است كه هيچ جناحى، كه بجز اين خواستهها چيزى مخالف آنها بگويد، در ميان ملت جايى ندارد. نهضت ملت ايران حدود و چهارچوبهاى حزبى را درهم شكسته است و به صورت يك حزب درآمده است و آن، #حزبِ_ملت_مسلمان_ايران يعنى #حزب_اسلام و «#حزب_اللَّه» است. در مبارزات ايران كسى جرأت نمىكند از ملت دور باشد. من هم يكى از افراد ملت هستم.
[بهترين آرزويتان براى ايران چيست؟]
- بزرگترين آرزوى من اين است كه مردم ايران از چنگال ظلم نجات پيدا كنند و صاحب كشورى باشند #آزاد و #مستقل. داراى #نظامى_اسلامى كه در آن #حقوق_انسانها آن چنان كه #اسلام دستور داده است رعايت شود و در راه پيشرفت و ترقى و #سعادت انسانى #سرمشق براى #همه_ملتها باشند
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص437-440
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 12
مصاحبه [با مجله محلى «لُ اكُو» درباره دمكراسى در اسلام]
زمان: 25 دى 1357/ 16 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
مصاحبهكننده: خبرنگار فرانسوى مجله محلى «لُ اكُو»
سؤال: [حضرت آيت اللَّه، در پيامهاى قبلى خودتان اظهار فرموده بوديد كه #جمهورى_اسلامى، #دموكراتيك خواهد بود و هر كسى آزاد خواهد بود. آيا صحبت كردن از دموكراسى در رژيمى كه فقط بر مبناى يك مرام و يك مذهب يعنى اسلام باشد ممكن است؟ در چنين رژيمى سرنوشت غيرمسلمانان و غير معتقدين به مذهب چه خواهد بود؟]
جواب: در اسلام، #دموكراسى مندرج است و مردم آزادند در اسلام، هم در #بيان_عقايد و هم در اعمال، مادامى كه #توطئه در كار نباشد و مسائلى را عنوان نكنند كه نسل ايران را #منحرف كنند.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص468
@qompubliclaw
هدایت شده از حقوق عمومی دانشگاه قم
مختصات حقوق اساسی جمهوری اسلامی از زبان بنیانگذار جمهوری اسلامی - 13
مصاحبه خبرنگار مجله آلمانى اشترن
زمان: 26 دى 1357/ 17 صفر 1399
مكان: پاريس، نوفل لوشاتو
سؤال: [حضرت آيت اللَّه! شما بنيادگذارى يك دولت اسلامى را در ايران اعلام فرمودهايد كه رياست آن را عهده دار خواهيد شد. آيا اين دولت اسلامى بر اساس يك رژيم پارلمانى و از نوع رژيمهاى پارلمانى دنياى غرب خواهد بود يا يك نوع حكومت روحانى؟ و آيا مىخواهيد نقش رياست خود را با انتخابات و يا با مراجعه به آراى عمومى به تصويب برسانيد؟ در اين دولت اسلامى آيا احزاب سياسى، روزنامهها و همچنين غير معتقدين به دين مىتوانند آزادانه- احتمالًا- عدم موافقت را با آن حضرت و سياستتان اظهار دارند؟]
جواب: من نمىخواهم رياست دولت را داشته باشم. و طرز حكومت، حكومت جمهورى است و تكيه به آراى ملت؛ و قانون، قوانين اسلام است. و احزاب آزادند كه مخالفت با ما يا با هر چيزى بكنند، مادامى كه اقداماتشان مضر به كشور نباشد.
[قدرت حضرت عالى بر روى چه نيروى سياسى يا بر چه تشكيلات بنيادى ديگر اتكا خواهد داشت؟ تكيه شما مثلًا بر روى «جبهه ملى» است يا بر روى روحانيون؟ قبلًا اظهار فرموده بوديد كه اينها فقها و اشخاص ديگرى هستند كه بايد به امور حكومت اشتغال يابند و آيا اين اصل به همان سان كه قبلًا فرمودهايد عمل خواهد شد؟]
- من چنين چيزى نگفتهام كه روحانيون متكفل حكومت خواهند شد. روحانيون شغلشان چيز ديگرى است. نظارت بر قوانين البته به عهده روحانيون است و اتكاى روحانيون هم به ملت است نه به حزبى. و من هم به ملت اتكا دارم و به حزبى وابسته نيستم.
صحيفه امام ؛ ج5 ؛ ص482
@qompubliclaw