eitaa logo
حقوق عمومی دانشگاه قم
114 دنبال‌کننده
663 عکس
41 ویدیو
268 فایل
✅اخبار و اطلاعات حقوق عمومی https://telegram.me/qompubliclaw
مشاهده در ایتا
دانلود
✅گزارش تصویری 🔸برگزاری سمینار "قدرت کلام" @qompubliclaw
✅گزارش تصویری 🔸برگزاری سمینار "قدرت کلام" @qompubliclaw
به مناسبت حلول ماه و سالروز تاریخی پیامبر اسلام از مکه به مدینه اصل هفدهم جمهوری اسلامی ايران مبدا تاريخ رسمی كشور، هجرت پيامبر اسلام (صلي اللّـه عليه و آله و سلم) است و تاريخ هجري شمسي و هجري قمري هر دو معتبر است اما مبناي كار ادارات دو‌لتي هجري شمسي است. تعطيل رسمي هفتگي رو‌ز جمعه است. @qompubliclaw
حقوق عمومی دانشگاه قم
به مناسبت حلول ماه #ربیع_الاول و سالروز #هجرت تاریخی پیامبر اسلام از مکه به مدینه اصل هفدهم #قانون
به مناسبت یکم ربیع الاول سالروز هجرت تاریخساز پیامبر خاتم از مکه به مدینه   دکتر حامد نیکونهاد استادیار دانشکده حقوق دانشگاه قم   《تعیین تاریخ رسمی بر مدار هجرت پیامبر و تضمین بنیادهای قانون اساسی》   قانون اساسی جمهوری اسلامی برای بزرگداشت شعائر مذهبی اصولی را اساسی‌سازی نموده است که تنها بر پایه التزام به اصول اعتقادی قابل تبیین و توجیه است و اساسی‏سازی آنها در متن بنیادین نظام حقوق اساسی نشان از پایبندی این نظام سیاسی به این رشته از امور است. در اصل 17 مبدأ تاریخ رسمی کشور بر مبنای یک حادثه تاریخی بسیار مهم در تاریخ اسلام یعنی هجرت تاریخ‏ساز پیامبر اسلام از مکه به مدینه در سال 13 بعثت قرار داده شده است و هر دو تاریخ شمسی و قمری که بر پایه این تاریخ سامان یافته‏اند را معتبر دانسته است. شهید مطهری، از رهبران فکری انقلاب اسلامی، در تحلیل این بنیاد به نکته مهمی اشاره کرده‌اند. به بیان ایشان، يكى از شعارهای مربوط به يكى از اصول سياسى اسلام، يعنى اصل استقلال‏خواهى اسلام، مبدأ تاريخ هجرى است. يكى از اصول اسلام اين است كه هيچ‏وقت نمى‏خواهد يك مسلمان جيره‏ خوار يك غيرمسلمان باشد و يا دست جامعه اسلامى به طرف يك جامعه ديگر دراز باشد و بدین ترتیب مقلد جامعه ديگر باشد. مبدأ تاريخ اسلام، تاريخ هجرى است. استعمارگران كوشش بسیاری كردند تا مبدأ تاريخ هجرى را از مسلمانان بگيرند و به جاي آن مبدأ تاريخ ديگرى كه همان مبدأ تاريخ ميلادى است بگذارند. اما تاريخ هجرى يك تاريخ صددرصد دقيق است. مسلمين در زمان خليفه دوم به فكر افتادند و يك شورا تشكيل دادند كه يك تاريخ مستقل براى خود ابتكار كنند. چون مى‏دانستند دین اسلام مخالف تقلید و دنباله‏روى است. در میان دیدگاه‏ها و پیشنهادهای گوناگون (وفات پیامبر، بعثت پیامبر، ولادت پیامبر و هجرت پیامبر) پيشنهاد امام على عليه‌السلام مبنی بر تعیین تاريخ هجرت به عنوان مبدأ تاریخ پذیرفته شد. هجرت، نماد استقلال جامعه اسلامی بود؛ چرا كه تا زمانی که مسلمانان در مكه بودند تحت نفوذ كفار قريش و در تقيه و خفا زندگى مى‏كردند و يك واحد مستقل نبودند و آزادی و حكومت مستقل نداشتند ولى پس از هجرت، تاريخ ورق خورد و مسلمانان حكومت مستقل تشكيل دادند و آزادى یافتند. بنابراين هجرت كه آغاز استقلال مسلمین بود آغاز تاريخ اسلامی تعیین شد. (مطهرى، لزوم تعظیم شعائر اسلامی در مجموعه‏ آثار: ج‏25: صص 390-391) به نظر مي‏رسد كه مبناي اساسي‏ سازي مفاد اصل 17 را باید در انديشه زيربناي نظام حقوق اساسي جمهوري اسلامي جستجو نمود. اعتباربخشي به تاریخ هجرت پيامبر اكرم به عنوان مبدأ تاريخ كشور به معناي اهميت اين واقعه تاريخي در سرنوشت جامعه بشري و به ويژه امت اسلامي است. توضيح آنكه ذكر هجرت پيامبر از مكه به مدينه و تشكيل دولت اسلامي در مدينه پس از هجرت در متن قانون اساسي،  نشانگر توجه قانونگذار اساسي به پيشينه تاريخي انديشه سياسي اسلام و لزوم پاسداري از آن در متن رسمي ميثاق ملي است. بنابراین تعیین تاریخ رسمی در جمهوری اسلامی بر اساس رویدادی تاریخی از صدر اسلام با هدف تعظیم شعائر دینی و پاسداشت استقلال جامعه اسلامی و تأکید بر اهمیت عناصر شکلی اسلامی در اداره جامعه اسلامی اساسی‌سازی شده است. ضمن اينكه با توجه به سابقه تاريخي تلاش رژیم طاغوتی پهلوی در حذف تاريخ هجري و جايگزيني تاريخ شاهنشاهي به جای آن و به‌تبع آن جدا كردن نسل‏هاي آتي جامعه اسلامي از عقبه تاريخي و فرهنگي خويش، و مخالفت امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی با آن اقدام(نک: صحیفه امام، ج‏3: ص171)، اين تصمیم قانونگذار اساسي در اساسي‏ سازي اين مطلب موجه به نظر مي‏رسد. (برای مشاهده فرایند اقدام رژیم پهلوی و مجلسین سابق برای تغییر مبنای تاریخ رسمی کشور از هجری به شاهنشاهی و اسناد مرتبط نک: موسیوند زهرا و زیدی، سمیه، «تغییر تقویم هجری به شاهنشاهی به روایت اسناد مجلس سنا»، پیام بهارستان، شماره 6، صص471-496) کوتاه آنکه، تعیین مبنای تاریخ رسمی بر اساس یکی از سرنوشت‏سازترین وقایع تاریخ اسلام در اصل 17 قانون اساسی، علاوه بر اینکه واکنشی معقول به پیشینه تاریخی حذف تاریخ هجری در رژیم سابق است، تدبیری هوشمندانه برای تحکیم وحدت امت اسلامی و تضمین استقلال سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی نسبت به بیگانگان ارزیابی می‌شود. @qompubliclaw
هدایت شده از پژوهشکده شورای نگهبان
💠 پژوهشکده شورای نگهبان دوره جدید کارگاه‌های آموزشی مرتبط با شورای نگهبان را در آذرماه برگزار می‌کند. کانال رسمی 👇 👇 👇 🆔 @shora_rc
حقوق عمومی دانشگاه قم
با یاری خداوند متعال و با حضور تیم‌هایی که لوایح آنها در مرحله مقدماتی پذیرفته شده است ، در تاریخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۷ ،مرحله نخست اولین دوره مسابقات شبیه سازی دادرسی حقوق عمومی در پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار میشود . از همه علاقمندان ، پژوهشگران و دانشجویان و مخصوصا دانشجویان حقوق عمومی برای مشاهده رقابت های تیم های برگزیده دعوت به عمل می آید. ان‌شالله مرحله نهایی این مسابقات در دانشگاه مازندران برگزار خواهد گردید. انجمن علمی حقوق اساسی ایران/دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران(گروه حقوق عمومی)/دانشکده حقوق دانشگاه مازندران
حقوق عمومی دانشگاه قم
اسامی تیم هایی که در نخستین دوره از مسابقات شبیه سازی دادرسی حقوق عمومی شرکت نموده و لوایح تقدیمی شان توسط داوران بخش کتبی مسابقات مورد پذیرش ابتدایی قرار گرفته و ان شالله به صورت حضوری در مسابقات مزبور حاضر می گردند
ترکیب داوران بخش حضوری نخستین دوره مسابقات شبیه سازی دادرسی حقوق عمومی : جناب دکتر علی مشهدی، هیات علمی دانشگاه قم جناب محمد معصومی، قاضی دیوان عدالت اداری جناب محمد حسنوند، قاضی دیوان عدالت اداری خانم دکتر معصومه عامری، مدرس حقوق عمومی جناب دکتر فرهنگ فقیه لاریجانی ،هیات علمی دانشگاه مازندران