🌷وَاسْأَلُوا اللَّـهَ مِن فَضْلِهِ🌷
🍃و (هر چه می خواهيد) از فضل #خدا بخواهيد🍃
📚نساء ـ۳۲ @qoran114moballge
❓چه مقدار از نماز ما مقبول است؟
🔻پيامبراكرم صلياللهعليهوآلهوسلم:
إنّ العَبدَ لَيُصَلِّي الصَّلاةَ لا يُكتَبُ لَهُ سُـدسُها و لا عُشرُها و إنّما يُكتَبُ لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما عَقَلَ مِنها
❇️ [گاه] بنده نماز میخواند، اما يك ششم و يك دهم آن هم برايش نوشته نمیشود؛
تنها آن مقدار از نماز بنده به حساب مى آيد كه با #شناختوتوجّه همراه باشد.
📚 بحار الأنوار، ۸۴/۲۴۹/۴۱ ✅🌹@qoran114moballge
💠معنا و مفهوم تفاخر💠
✍ تفاخر بنا به گفته اهل لغت «بر همديگر نازیدن»(1) است و در اصطلاح علماي اخلاق، #تفاخر، #افتخار يا #مباهات به #زبان است به واسطه چيزي كه آن را #كمال خود ميپندارد، و این باعث #عجب و #خودبزرگ بيني ميشود. مباهات هم غالباً در حد باوري است كه بيرون از وجود مباهات كننده است و از اقسام تكبّر بشمار ميرود بنابراين آنچه كه در مذمت متكبّران بيان شده در مورد اينان نيز صادق است.(2)🔹
چنانكه خداي تعالي ميفرمايد:
☀️ «أدخُلو أبوابَ جهنّم خالدين فيها فَبئسَ مَثويَ المتكبّرين»(3) داخل شويد در درهاي جهنم، در حالتي كه جاودانه و هميشه در آن خواهيد بود كه متكبران را (دوزخ) بسيار بدمنزلگاهي است.🔸
🔅امام جعفرصادق علیه السلام ميفرمايد: «إنّ المتكبّرين يُجعَلون في صور الذّرّ، يتوطّأهم الناس حتي يفرغ الله من الحساب»(4)متكبرين در روز قيامت به صورت #مورچگان محشور خواهند شد و مردم ايشان را #پايمال خواهند نمود تا خدا از حساب بندگان فارغ شود.🔸🔹🔸(1) منتهي الأدب في لغة العرب، واژه «فخر».
(2) جامع السعادات علامه نراقی، ج 1، ص 497.
(3) سوره زمر، آيه 72.
(4) اصول كافي، ج 2، ص .311.💠@qoran114moballge✅🌹
السلام علیک یااباعبداللّه💠 #شهید #امر به #معروف #محمد #محمدی 💠
باید #امر به #معروف و #نهی از #منکر را میان خودتان اقامه کنید، #رواج دهید و نسبت به آن #پایبند باشید. اگر نکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابستهها را بر شما مسلّط میکند.
#حضرت #امام_خامنهای💠
پایان کار بسیجی "شهادت" نیست!
بعد از اینکه بسیجی شهید #محمد_محمدی جانش را برای حفظِ ناموسِ مردم تقدیم کرد، خانواده ایشان، اعضای پیکر مطهرش را، برای نجاتِ جانِ بیمارانِ نیازمندِ پیوند، اهدا نمودند.
این راه و رسم و مرام بسیجی است که باعثِ عذابِ دشمنانِ این ملت و مملکت شده است. #صلوات_فاتحه @qoran114moballge
🌺«وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُم مِّنَ اللَّـهِ فَضْلًا كَبِيرًا»🌺
🍃و به مؤمنان بشارت ده که براى آنان فضل بزرگی از سوى خداوند است.🍃
📚احزاب-۴۷ ✅@qoran114moballge
#تفسیر 🔅وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُم مِّنَ اللَّهِ فَضْلاً کَبِیراً
🔅«48» وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ وَدَعْ أَذَاهُمْ وَتَوکَّلْ عَلَی اللَّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ وَکِیلاً
🔅و به مؤمنان بشارت ده که برای آنان از سوی خداوند بخششی بزرگ است. و کافران و منافقان را اطاعت مکن، و به آزارشان اعتنا مکن، و بر خدا توکّل نما که خداوند برای وکالت کافی است.
#نکته ها:⬇️
✅بی اعتنایی به آزار و اذیّت دشمنان به معنای سستی و کوتاهی در برخورد با آنان نیست، بلکه به معنای توکّل و امیدواری به رحمت الهی، دلسرد نشدن از برخوردهای آنان است.
#پیامبر، از جانب خداوند مأمور می شود تا به #مؤمنان #بشارت دهد که #لطف و #فضل_ویژه او شامل حال آنان می شود و این خود بزرگ ترین لطف خداست.🔹
این آیه «و بشّر...» مصداق ونمونه آیه ی قبل است که فرمود: «مبشّراً».
#پیام ها:⬇️
1⃣- ایمان، شرط دریافت الطاف ویژه ی الهی است. «بشّر المؤمنین»
2⃣- رهبر باید به مؤمنان بشارت دهد. «بشّر المؤمنین»
3⃣- رفتار خدا با مؤمنان بر اساس فضل است. «من اللّه فضلاً» البتّه تفضّلات الهی بر بندگان، درجات و مراتبی دارد. «فضلاً کبیراً»
4⃣- کسی که به سرچشمه ی قدرتِ حقّ دلگرم شد، می تواند ازمنحرفان جدا شود. «من اللّه فضلا کبیرا - ولا تطع ...»
5⃣ - بی اعتنایی به کار شکنی های کفّار و منافقان و مقاومت در برابر خواسته های آنان، به توکّل نیاز دارد. «لا تطع - دَع اَذاهم - توکّل»
6⃣- کفّار و منافقان در یک خط هستند. «ولا تطع الکافرین و المنافقین» کار هر دو آزار دادن مؤمنان است. «اذاهم»
7⃣- در شرایطی، رهبر باید فقط ارشاد کند و به فکر مقابله به مثل و انتقام از مخالفان نباشد. «دَع اَذاهم»
8⃣ - به خداوند توکّل کنیم، زیرا او وکیل لایق و با کفایتی است. «و کفی باللّه وکیلا»🔸🔹🔹🔸@qoran114moballge✅
#الاحزاب/#سوره , #آیه , #اسباب نزول , #تعلیم
#سوال:در آیه ۴ سوره احزاب آمده است : «مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُل مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ» لطفاً بفرمایید مردی که دو قلب دارد کیست ؟ پیام و شأن نزول آیه را از تفاسیر نمونه ، مجمع البیان و المیزان
#جواب:«مَّا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِّن قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِه(احزاب،۴) شأن نزول
جمعی از مفسران میگویند ✅قسمت اول آیه درباره مردی به نام «جمیل بن معمر» نازل شده است وی دارای حافظه بسیار قوی بود و ادعا میکرد که در درونش «دو قلب» است که با هر کدام از آنها بهتر از حضرت محمّد صلی الله علیه وآله میفهمد.
در روز جنگ بدر که مشرکان فرار کردند، جمیل بن معمر نیز در میان آنان بود، ابوسفیان او را در حالی دید که یک لنگه کفشش در پایش بود و لنگه دیگر را به دست گرفته بود و فرار میکرد، ابوسفیان به او گفت: چه خبر؟! گفت: لشکر فرار کرد، گفت: پس چرا لنگه کفشی را در دست داری و دیگری را در پا؟ جمیل گفت: متوجه نبودم، گمان میکردم هر دو لنگه در پای من است (معلوم شد با آن همه ادعا چنان دست و پای خود را گم کرده که به اندازه یک قلب هم چیزی نمیفهمد).۱🔸
برخی از پیامهای بخش اول آیه⬇️
1⃣. انسان یک قلب بیشتر ندارد و در این قلب جز عشق یک معبود نمیگنجد، آنها که دعوت به شرک و معبودهای متعدد میکنند، باید قلبهای متعددی داشته باشند تا هر یک را کانون عشق معبودی سازند.
2⃣. التزام به دو امر حق و باطل، در یک زمان، ممکن نیست.
3⃣. هر قلبی، کارکرد خود را دارد و تصمیمی غیر از قلب دیگری میگیرد.
4⃣. اصولاً شخصیت سالم انسان واحد و خط فکری او خط واحدی است، در تنهایی و اجتماع، در ظاهر و باطن، در درون و برون و... همه باید یکی باشد. هر گونه نفاق و دوگانگی در وجود انسان امری تحمیلی است.
5⃣. تشتت و تعدد راههای مختلف و اهداف پراکنده انسان را به بیهودگی و انحراف از مسیر توحیدی فطری میکشاند.
6⃣. دوستی اهلبیت و دوستی با دشمنان آنان در یک قلب نمیگنجد.
7⃣. جنبههای زندگی انسان مختلف است (سیاسی، اجتماعی، دینی و...) ولی باید خط واحدی بر همه آنها حاکم باشد.۲🔹🔸🔹🔸🔹🔸
۱. مجمع البیان، علامه طبرسی، جلد ۵، ص ۹۴، / تفسیر نمونه، ذیل آیه.
۲. ر.ک: مجمع البیان، / تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی ، ج ۱۷، ص ۱۹۲، / المیزان، علامه طباطبایی، ج ۱۶، ص ۲۷۴💠💠@qoran114moballge✅🌹
اینفوگرافیک ویژگیهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در کلام سپهبد #شهید_حاج قاسم سلیمانی💠 @qoran114moballge✅
السلام علیک یااباعبداللّه 🕊شهید سید علی هاشمی من #مدافع#حرم نیستم ولی #مدافع #وطن هستم💠در دوران نامزدی به تهران رفته بودیم. در خیابانی عکس مدافع حرم «شهید حججی» را به دیوار زده بودند. گفتم: «علی اگر تو بری مدافع حرم بشی من مانعی نمیبینم، حتی خیلی این رو دوست دارم و خوشحال میشم. برای من افتخاره تو مدافع حرم باشی.» از خوشحالی خندید. دو بار پرسید: «اینو از ته دلت گفتی؟» به نشانة رضایت لبخند زدم و سر تکان دادم. خیلی آرام و خوشحال شده بود. خیالش از من راحت شده بود. گفت: «من مدافع حرم نیستم ولی مدافع وطن هستم! درسته اونا از #حرم #حضرت #زینب دفاع میکنن ولی منم با تمام وجودم از #وطنم #دفاع میکنم و هر لحظه امکان داره #شهید بشم.» #صلوات_فاتحه💠@qoran114moballge✅🌹
🍀الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ🍀
🌹آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.🌹
📚آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل عمران ✅@qoran114moballge
#تفسیر🔅الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ
✳️آنان که در گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند، و خشم خود را فرو می برند، و از [خطاهایِ] مردم در می گذرند؛ و خدا نیکوکاران را دوست دارد.🌹
📚آیه ۱۳۴ سوره مبارکه آل عمران
نکته ها⬇️
💠به دنبال محكوم كردن ربا در آيات قبل، آيه از انفاق و عفو وگذشت وتعاون تمجيد مىكند.
💠روزى يكى از خدمتكاران امام سجاد عليه السلام در موقع شستشوى سر و صورت آن حضرت، ظرف آب از دستش افتاد و سر امام عليه السلام را زخمى كرد. او دريافت كه امام ناراحت شده است.
💠بلافاصله گفت: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»، امام فرمود: من خشم خود را فرو بردم. او دوباره گفت:
💠«وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»، امام فرمود: تو را عفو كردم. او گفت: «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» امام فرمود: تو در راه خدا آزاد هستى. «1»
💠امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ بندهاى نيست كه خشم خود را فرو برد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنيا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «وَ الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ ... وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» اين پاداش فروبردن آن خشم است. «۲»
پیام ها⬇️
1⃣- تقوا، از انفاق جدا نيست. «أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ ...»
2⃣- انفاق، سخاوت مىخواهد نه ثروت. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
3⃣- نه در حال رفاه از محرومان غافل باشيم و نه در تنگدستى بگوييم كه ما خود گرفتاريم. «فِي السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»
4⃣- متّقين محكوم غرايز نيستند، آنان حاكم ومالك خويشتناند. «الْكاظِمِينَ الْغَيْظَ»
5⃣- تقوا، از سعهى صدر جدا نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
6⃣- متّقى، منزوى نيست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت مىكند. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ»
7⃣- در عفو خطاكار، ايمان او شرط نيست. «وَ الْعافِينَ عَنِ النَّاسِ»
8⃣- كسىكه مىخواهد محبوب خدا شود بايد از مال بگذرد و خشم وغضب را فرو برد. «وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»
9⃣- انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصاديق احسان و نيكوكارى است. «يُنْفِقُونَ، الْكاظِمِينَ، الْعافِينَ، الْمُحْسِنِينَ»🔸🔹«1». مجمعالبيان و روحالبيان.
«2». كافى، ج 2، ص 110.💠@qoran114moballge✅🌹