eitaa logo
شوق ملکوت
2.8هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
30 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
21.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘سخنرانی استاد زارع 👈در شب هشتم ماه رجب 👌۱۳۹۹/۱۲/۱ ❤️ @quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹افتتاح یک پل بدون حضور مسئولین وتشریفات اداری🌹🌹🌹 ☘ یک لشکر از روی این پل رد شد و هیچگونه اتفاقی نیفتاد... 💖 پلی استوار و صادق 🌹@quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱ 🖋 در روایتی در کتاب کافی(ج۲-ص۱۳۰) چنین می‌خوانیم(نقل همراه با تلخیص و تصرف): ● اولین چیزی که خدا به آن عصیان شد، کبر است و آن معصیت ابلیس است. هنگامی که از اطاعت امر الهی سرپیچی کرد و کبر ورزید... ● دومین مورد حرص بود که از آدم و حوا صادر شد و آن زمانی بود که خداوند آن‌ها را در باغی از نعمت‌ها قرار داد و از هر آنچه در آن بود حق استفاده داشتند مگر یک درخت. ولی آن دو از آن درخت برداشتند در حالی که به آن نیازی نداشتند. 🔺️حرص بر ذریه‌ی آن دو تا روز قیامت موجود است زیراکه اکثر آنچه که بشر طلب می‌کند، نیازی به آن ندارد. ● سومین مورد حسد بود که آن معصیت قابیل فرزند آدم بود... 👈 از این سه، بسیاری از رذایل دیگر تولید می‌‌شود... 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۲ 🖋 اما گناه اولی که در بدو آفرینش آدم رخ داد کبر بود. کبر، منیت، خودبینی، خودبزرگ‌بینی، منشأ بسیاری از اشتباهات دیگر که ابلیس را بعد از هزاران سال عبادت، از عرش هستی به فرش کشاند. 💡اولین درجه‌ی الحاد، تکبر است. (کافی ج۲، ص۳۰۹، ح۱) 🔺️ اگر تکبر سبب شود که حق را نپذیریم، درجه‌ای از الحاد است. و کسی که ذره‌ای کبر در وجود او باشد داخل بهشت نخواهد شد. (کافی ج۲، ص۳۱۰، ح۷، سند صحیح) ● آیا ما حقی را با اینکه می‌دانیم حق است، انکار می‌کنیم؟ ● آیا تا به حال برای ما پیش آمده که همسر یا برادر کوچک ما، تذکری بدهد که درست باشد ولی غرورمان اجازه ندهد اشتباه خود را تصدیق کنیم؟ 📌 اندکی بیندیشیم. گویا معیارهای الهی با خط‌کش‌های ما متفاوت است. 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۳ 🔰 کبر صفتی قلبی است اما در رفتار آشکار است. 👈 هر نگاه ما می‌تواند حکایت‌کننده‌ی درون ما باشد. ❓به دیگران چگونه نظر می‌کنیم؟ 🔹️ اندکی بیندیشیم. آدم‌برفی عمر ما در حال آب شدن است و فرصت، کوتاه! 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۴ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ پس همه سجده کردند مگر ابلیس که ابا کرد و استکبار ورزید و از کافرین بود. (سوره‌ی مبارکه‌ی بقره، آیه‌ی ۳۴) ❓منشأ کبر چیست؟ چه می‌شود که کسی برای دیگران قیافه می‌گیرد و می‌خواهد خود را بزرگ پندارد؟ 🔹️ در کتاب کافی(ج۲، ص۳۱۲، ح۱۷) چنین می‌خوانیم: 💡هیچ‌کس تکبر نورزید مگر به خاطر ذلت و حقارتی که در نزد خود یافته است. 🔰 آری! اگر ظرفیت بالا باشد، تکبر معنا ندارد. درخت پرثمر، شاخه‌هایش پایین‌تر است. 😔 کسی تکبر می‌ورزد که خود را حقیر می‌یابد و برای جبران حقارت خویش، باید به وسیله‌ای دست بیاویزد. 🔍 آیا تا به حال به مصادیق تکبر در زندگی خویش توجه کرده ایم؟ 🔸️ شاید طرز لباس‌پوشیدن ما از مصادیق آن باشد. 🔸️ شاید طرز نگاه‌کردن ما چنین باشد. 🔸️شاید نوع حرف‌زدن ما متکبرانه باشد. 🔸️ شاید کیفیت ایستادن و نشستن ما متکبرانه باشد. 🔺️ کبر گناهی است که کار را به انکار حق و بسته‌شدن مسیر بهشت می‌کشاند. 👈 به فکر درمان باشیم. 🖇 @quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
28.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘سخنرانی استاد نصراللهی 👈در شب یازدهم ماه رجب 👌۱۳۹۹/۱۲/۴ ❤️ @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۵ 🔸️ فرعون‌های کوچک! 💡استاد اخلاقی می‌فرمود همه‌ی ما فرعون هستیم ولی محدوده‌ی حکومت‌هایمان متفاوت است! ❗شخصی که جلوی رئیسش منحنی است ولی به زیردستانش سلام نمی‌دهد! ⁉️ لحن کلام من با کسی که به او مدیون هستم با کسی که به او لطف کرده‌ام چه تفاوتی دارد؟ نوع نشستنم در مقابل این دو فرد، چطور؟! ⁉️ چه عیبی دارد وقتی رانندگی می‌کنیم، اگر کسی را در بین راه می‌بینیم تا جایی که مسیر یکسان است، او را سوار کنیم؟ چرا ماشین خالی برود؟! ⁉️ چرا اگر غذا بد مزه شود یا کیفیتی که مطلوب ماست نداشته باشد، از مادر یا همسر، شاکی بشویم؟ مگر آشپزی وظیفه آن‌هاست؟ ⁉️ چرا وقتی غذا در منزل دیگران مطلوب نباشد سکوت می‌کنیم ولی در منزل خودمان، ابراز؟! 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۶ 🖋 در کتاب خصال شیخ صدوق از رسول الله (صلی الله علیه و آله) می‌خوانیم(ج۱، ص۱۳۳، ح۸۹): اگر سه چیز در فرزند آدم نبود، هیچ گاه سر بر چیزی فرود نمی‌آورد: بیماری و فقر و مرگ. این سه در او هست و او با وجود آن هنوز جست و خیز می‌‌کند(و تکبر می‌ورزد)! 🔍 گاهی منشأ تکبر توهمات است. شخص واقعا توهم می‌کند برای خودش کسی شده است! 😔 واقعا تصور می‌کند منشأ ثروت و قدرت و علمی که دارد، خودش است! قارون هم همین‌گونه بود. گفت: من این‌ها را بر اثر علم خودم به دست آورده‌ام. (سوره‌ی قصص، آیه‌ی ۷۸: إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي) 🔹️ همین سه چیز کافی است برای بیدارشدن از این توهم. 🔰 نوشته‌اند روزی عده‌ای در کنار مسجدالحرام فخرفروشی می‌کردند و از افتخارات و اصالت خویش می‌گفتند تا اینکه برای تحقیر سلمان گفتند: تو که هستی!! سلمان هم گفت: من کسی هستم که مایعی پست بودم(قبل از تولد) و بعدا هم مرداری گندیده(بعد از مرگ). در بین این دو نیز حامل نجاسات هستم! 🔺️ حتی فرعون‌ها به زیر خاک می‌روند. چه برای منزل دو متری آینده آماده کرده‌ایم؟ چه ما را در آنجا همراهی خواهد کرد؟ 💡بیش‌تر بیندیشیم. 👈 اینجا محلی برای اندیشدیدن است. 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۷ ❓مرگ چیست؟ لحظه‌ای پس از این لحظه است که مثل این لحظه نیست. 🖋 عزیزانمان دور تکه‌ی گوشتی مرده جمع می‌شوند و گریه می‌کنند. البته از این تکه‌ی گوشت می‌ترسند. دوست ندارند شب در خانه بماند! دوست دارند سریعا آن را در خاک ببرند. بدن را روی تخت شست‌و‌شو قرار می‌دهند. یک تکان می‌دهند، بدن یک سمت می‌رود. تکان دیگری می‌دهند و سمت دیگر می‌رود! جنازه را سریع جابه‌جا می‌کنند. با هر قدمی آرزو می‌کنند که ای کاش اندکی سبک‌تر بود. سریع باید آن را در قبر بگذارند. وقتی در قبر گذاشتند، سنگی بر روی آن می‌گذارند و بعد تا جایی که لازم باشد بر روی ما خاک می‌پاشند. بعد هم سر ارث دعوا می‌کنند. از هر آنچه در دنیا داشتیم، یک کفنی با خود برمی‌داریم و بس. بعد از آن هم عزیزانمان به ما سر نمی‌زنند مگر اندک. 🔸️ این است مختصر حقیقتی که همه‌ آن را خواهند چشید. 💡چقدر عبرت‌ها بسیار است و عبرت‌گیرنده کم... 🔍 چه برای خانه‌ی جدید آماده کرده‌ایم؟! 🔺️یاد مرگ انسان را انسان می‌کند. 👈 بیش‌تر بیندیشیم. 🖇 @quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۸ 🖋 با خود می‌اندیشیدم، چه شده است که فرعون ادعای خدایی کرده است. او می‌گفت: أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَىٰ(سوره‌ی نازعات، آیه‌ی ۲۴) ⁉ مگر می‌شود موجودی که سراپا فقر و نیاز است، بتواند چنین ادعایی کند؟! ⁉ مگر می‌شود کسی که با پریدن کمی آب در گلویش از حالت عادی خارج می‌شود و ممکن است جان خویش را از دست دهد، بگوید من خدا هستم؟ ⁉ مگر می‌توان مرگ را انکار کرد؟! ⁉ مگر فرعون مریض نمی‌شد؟! ⁉ مگر نمی‌دید که اگر کوچک‌ترین عضو بدنش که از وجود آن خبر هم ندارد، آسیب ببیند، گرفتار چه مصیبت‌هایی می‌شود؟! 🔰 آری! وقتی نخواهیم به چیزی بیندیشیم، آن را فراموش می‌کنیم. گویا هرگز درکی از آن نداشته‌ایم. سپس طوری حرف خواهیم زد که باورنکردنی به نظر می‌رسد! 😔 من هم همین مشکل را دارم. وقتی چیزی باب میلم نباشد، سعی می‌کنم فراموشش کنم و به آن فکر نکنم! 💡فکرکردن هزینه دارد! فکرکردن انسان را مجبور به تغییر می‌کند و تغییر هزینه‌ی سنگینی دارد! 👈 یکی از علت‌های فرار ما از محاسبه‌ی دائمی خود، همین است. 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۹ 🖋 گاهی از وجود عضوی در بدنمان خبر هم نداریم. بعد از مدتی می‌گویند فلان غده در فلان گوشه بدنتان آسیب دیده است. می‌گوییم: عجب! چنین چیزی هم در بدن ما بود و این قدر کارهای مهمی انجام می‌داد؟! 💡یکی از درمان‌های تکبر این است که انسان به بیچارگی خود توجه کند. 🔹️ در این فکر کند که گاهی کوچک‌ترین مریضی کمر او را می‌شکند. 🔸️ در این فکر کند که روزی به داخل قبر خواهد رفت. 🔰 آری. تفکر در این امور سبب می‌شود که انسان باور کند که فرق چندانی با دیگران ندارد! 👈 همه‌ی ما بیچاره هستیم. فقیر و غنی. عالم و جاهل. مشهور و ناشناس. 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱۰ 🖋 به خلاف آنچه غالبا تصور می‌شود، اگر شخصی به دنبال بزرگی است، باید تواضع پیشه کند. 🔍 تکبر، جز پستی در نظر مردم اثری ندارد. 🔰 در کتاب کافی(ج۲، ص۱۲۲، ح۳) به سند اعلایی چنین می‌خوانیم: هر بنده‌ای که برای خدا تواضع کند، خدا او را بالا می‌برد و هر که تکبر کند خدا او را پست می‌گرداند. 🔺️ مَن‌من کردن‌ها اثری جز پی‌بردن دیگران به حقارت نفسانی متکبر، اثری ندارد. 💡 آری! درخت هر چه ثمرش بیش‌تر باشد، شاخه‌هایش به زمین محرومان نزدیک‌تر است، آدمی هم هر چه کمالاتش بیش‌تر باشد، متواضع‌تر خواهد بود. 🖇 @quran_esra
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱۱ 🖋 معمولا در فارسی به متکبر مغرور می‌گویند. لفظ جالبی است. 🔍 مغرور به معنای گول‌خورده است. 😔 گویا همگان می‌دانند که شخص متکبر، فقط گول خورده است و بس. با چند اسم و رسم و تعارف و احترام گمان برده که برای خود کسی شده است. 🔸️ ای کاش می‌دانست که جانش به نفسی بند است. 🔹️ ای کاش می‌دانست که این ریاست‌ها و ثروت‌ها در کم‌تر از لحظه‌ای از بین خواهد رفت. ● مرگ و بیماری قدرت‌نمایی خداست به بشر. 🔺️ مرگ یعنی هر که هستی باش، بدان که با خود کفنی بیش برنخواهی داشت. 👈 نه خورشید و نه ستارگان به دور ما نمی‌گردند. 💠 خدا رحمت کند کسی که قدر خود را شناخت و از حد خود تجاوز نکرد. ❓مصادیق تکبر در زندگی ما چیست؟ 💡 تکبر بیماری بزرگی است. به فکر درمانش باشیم. 🖇 قطعه‌ی تصویری بالا با صرف‌نظر از دقت اعداد، قابل تامل است. 🖇 @quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱۲ ❓چرا گاهی والدین فرزند را تنبیه می‌کنند؟ برای نجات او از مصیبتی بزرگ‌تر. 🖋 خداوند متعال هم گاهی بندگان را تنبیه می‌کند. یکی از این تنبیه‌ها کم‌شدن توفیقات و گرفتارشدن بنده در گناهان است. 🔸️ خدا می‌توانست کاری کند که ما حتی اگر بخواهیم، نتوانیم گناه کنیم ولی گاهی موانع گناه را بر طرف می‌کند. البته این ما هستیم که با اراده، مرتکب گناه می‌شویم. 🔍 چرا؟ 🔹️ برای اینکه برخی از ما، ظرفیتمان کم است. اگر چند روزی گناهی نکنیم، تصور می‌کنیم که مرکز جهان شده‌ایم و کائنات در حال گردش دور ما هستند! ● عُجب و خودبینی از بدترین حالات برای ماست و گاهی خداوند مهربان، برای نجات ما از این مصیبت بزرگ، موانع گناهان را بر طرف می‌کند.(کافی، ج۲، ص۳۱۳، ح۱و۴) 💡 البته این توجیهی برای گناهان نیست بلکه وقتی می‌بینیم که به گناهی افتاده‌ایم باید به ظرفیت کم خویش بگرییم که سبب شده که نجات ما به برطرف‌شدن موانع گناه باشد. پ.ن: ۱. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْ أَهْلِ خُرَاسَانَ مِنْ وُلْدِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ سَيَّارٍ يَرْفَعُهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً. 🔰 همانا خدا می‌دانست که گناه برای مؤمن از عجب(از خود راضی‌بودن) بهتر است و اگر این چنین نبود، هیچ مؤمنی هرگز مرتکب گناهی نمی‌شد. ۴. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْدَمُ عَلَيْهِ وَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَيَتَرَاخَى عَنْ حَالِهِ تِلْكَ فَلَأَنْ يَكُونَ عَلَى حَالِهِ تِلْكَ خَيْرٌ لَهُ مِمَّا دَخَلَ فِيهِ. 🔰 همانا مرد گناه می‌کند سپس پشیمان می‌شود و نیز عملی(نیک) انجام می‌دهد و آن او را خوشحال می‌کند و به دنبالش از حالت پشیمانی فاصله می‌گیرد و اگر در آن حال پشیمانی بود برایش بهتر بود از آن حالتی که در آن داخل شده است(یعنی شادمانی از کار خوب) 🖇 @quran_esra
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱۳ 🖋 سلامتی نشانه‌هایی دارد. ❓نشانه‌ی سلامتی ما از کبر چیست؟ 🔍 تواضع این است که در تعامل با هر کسی، آنچه را که دوست داری با خودت آنگونه رفتار شود، انجام دهید. (کافی، ج۲، ص۱۲۴، ح۱۳) 💡 مثل اینکه اگر بدی کرد با نیکی پاسخ دهیم چرا که خودمان نیز دوست داریم اگر بدی کردیم، با ما با نیکی رفتار شود. (کافی، ج۲، ص ۱۲۴، ذیل ح۱۳) 🔺️ بدی‌کردن و پاسخ بدی را با بدی دادن گاهی نشانه‌ی عدم تواضع است. 👈 روحیه‌ی شخص متواضع خوبی‌کردن است. 🔸️ گویا یاد ندارد به کسی بدی کند. 🔹️ اینگونه باشیم. @quran_esra 🖇
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 💠 ویژه برنامه‌ی «چند لحظه با خود» 💢 شماره‌ی ۱۴ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (سوره‌ی قیامت، آیه‌ی ۱۴) 💠 بلکه هر انسانی بر خودش آگاه است. 🖋 یکی از مهم‌ترین موانع درمان بیماری‌های نفسانی تکبر است. 😔 هر اشتباهی داشته باشیم، به توجیه آن می‌پردازیم. 🔺️هر مطلب و اندرزی بشنویم، یک طوری توضیح می‌دهیم که ما از مصادیق آن نباشیم. 🔍 حتی ابلیس هم برای کارهای خود توجیه داشت و حتی توجیهاتش را به خود خدا هم گفت و در آخر هم گمراه‌کردن خود را به خدا نسبت داد. 🖇 @quran_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا