برای اولین بار در استان قم
✴️مرکز خدمات تخصصی پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری آکادمی آموزشی سپهر آریا برگزار میکند؛
✅برگزاری دوره آموزشی بیوریتم در حوزه کسب و کار، مدیریت و زندگی شخصی
👤مدرس: مهندس سعید نادری
🎗همراه با اعطای گواهینامه پایان دوره از دانشگاه تهران
📞جهت کسب اطلاعات بیشتر با شمارههای درج شده در پوستر، در واتساپ پیام دهید.
🌐 http://farabi.ut.ac.ir
🆔 @ut_farabi
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💥 ۲۵ روز تا عید غدیر خم💚
🦋 خطبه غدیر
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام ❤
با استفاده از پایگاههای:
مجلات تخصصی نور (نورمگز) و
کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) و
پیشخوان برخط نرمافزارهای نور (#ابرنور)
به مجموعهای از انبوه #مقاله ها، #کتاب ها دسترسی خواهید داشت!
در موضوعات متنوع از #علوم_اسلامی و #علوم_انسانی
مورد نیاز دانشجویان، طلاب، اساتید و محققان محترم.
کافی است عضو سایت شوید و حساب خود را شارژ نمایید.
با محصولات نور، پژوهش آسان میشود!
پایگاه مجلات تخصصی نور (#نورمگز): www.noormags.ir
پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (#نورلایب): www.noorlib.ir
پیشخوان برخط نرمافزارهای نور : www.abrenoor.ir
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نماهنگ🦋
✨آقاجان😍
بازهم زائرت نیستم...🥀
به تو از دور سلام🤚🏻
#پیشنهاد_دانلود
🎋به بهانه روز زیارتی مخصوص #امام_رضا
____🌸🌱🌸____
____🌸🌱🌸____
فرصتی مغتنم برای دانشجویان و پژوهشگران جوان
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران برگزار میکند:🔻
سلسله نشستهای «تجربیات پژوهشی استادان و صاحبنظران»:
👤 نشست چهارم با حضور:
جناب آقای دکتر حسین خنیفر
استاد تمام پردیس فارابی دانشگاه تهران و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران
⏰ زمان:
یکشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۳
از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳
🔰 لینک ورود به نشست:
http://vroom.ut.ac.ir/farabi21
🌐 http://farabi.ut.ac.ir
🆔 @ut_farabi
✅نشست های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هفته جاری ( سیزدهم تیر ماه تا هفدهم تیر ماه 1400)
⬅️سلسله نشست های علمی قرآن ومستشرقان
💠نشست سوم: نظریه جدید در باب ارکان قرائت صحیح
👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم
👤دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی مبینی
⏰زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ساعت ۱۱ الی 13
⬅️مکان: قم، چهار راه شهداء -پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
⬅️مجری: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن ، میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
لینک ورود به جلسه:
Dte.bz/quranconf
-----------------
✅سلسله نشستهاي علمي «رويكرد تمدني در مسائل راهبردي»
⬅️نشست دوم: «سیاست خارجی و تمدن»
👤ارائه دهنده: دکتر رسول نوروزی (عضو هیأت علمی پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
⏰زمان: دوشنبه 14 تير 1400 از ساعت 11:00
💠لینک شرکت به صورت مجازی
🌐dte.bz/224
---------------------------
نشست علمی درس گفتار فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه (ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه )
⬅️نشست چهارم: ملاصدرا و ضرورت طرح فلسفه مدنی
👤ارائه دهنده : جناب آقای دکتر سید مهدی امامی جمعه عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
⏰زمان: سه شنبه 1400/04/15 ساعت 10
💠مکان:: اصفهان؛ چهار راه شکرشکن، خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان
⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ، پژوهشکده الهیات و خانواده و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐Dte.bz/1001
------------------
✅ نشست علمی فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه (ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه)
⬅️نشست پنحم: دلالتهای امنیتی مشهد پنجم الشواهد الربوبيه
👤ارائه دهنده : حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی
👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر رجبعلی اسفندیار
⏰زمان:چهار شنبه 1400/04/16 ساعت 11 الی 13
⬅️مکان: قم- پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ،طبقعه دوم- تالار شهید سردار سلیمانی
⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
💠لینک ورود به جلسه:
🌐Dte.bz/danaee
------------
✅نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه)
⬅️نشست هفتم: عرفان و انقلاب اسلامی
👤ارائه دهنده: آیت الله حسن رمضانی
👤دبیر علمی: جناب آقای دکتر سیدجواد میرخلیلی
⏰زمان: پنج شنبه 1400/04/17 ساعت 11 الی 13
⬅️مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی-طبقه دوم- تالار سردار سلیمانی
💠مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی و بین الملل
⬅️لینک ورود به جلسه:
🌐Dte.bz/cptconf
⁉️ چرا امام باید معصوم باشد؟
یکی از ادله عقلی عصمت امام، برهان تسلسل در امام است. شیعه معتقد است انسانها چون مصون از خطا نیستند و ممکن است دین را بعد از مدتی به انحراف بکشانند، نیازمند امام و رهبری الهی هستند که دین و شریعت را حفظ کرده به نسل بعدی برساند، همچنین در تفسیر و تبیین آیات متشابه قرآن کریم دچار خطا و اشتباه نشود.
👈 حال اگر آن امام و رهبر جامعه، خود نیز خطا کند تکلیف چیست؟ او نیز به امام و رهبری دیگر که او را راهنمایی کند، نیاز پیدا خواهد کرد و او نیز به امامی دیگر. به عبارت دیگر اگر امام خطا كند، براى رفع خطا، بايد به امام ديگری مراجعه كند و اگر او هم معصوم نباشد، رجوع به امام ديگر لازم مىآيد و هيچوقت رفع خطا و اشتباه نمىشود. از آنجا كه تسلسل، باطل است، وجود امام معصوم، ضرورى خواهد بود.
________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/94621
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
━✨🌹✨🌸✨━
♨️
#راهنما_شناسی
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
مَعاشِرَ النّاسِ، اِنَّ اللَّهَ قَدْ اَمَرَنى وَ نَهانى، وَ قَدْ اَمَرْتُ عَلِیّاً وَ نَهَیْتُهُ بِاَمْرِهِ. فَعِلْمُ الْاَمْرِ وَ النَّهْىِ لَدَیْهِ
بخشی از فراز ششم خطابه شریف غدیر
🦋 ۲۴ روز تا عید سعید غدیر💚
#امیرالمومنین_علی_علیه_السلام ❤
#فروش_هفتگی_نورشاپ
با تخفیف ویژه، تا پایان هفته!
از #نورشاپ بصورت غير حضوري خرید کنید!
#نور_الولایه 2
متن 555 عنوان کتاب در 1122 جلد از منابع مهم در زمينه #امامت و #ولايت، به زبان عربی و فارسی ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15771
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15771
#نور_السیره ۲ (جامع منابع تاریخ اسلام)
متن کامل ۸۳ عنوان کتاب فارسی و عربی در ۴۱۰ جلد در زمینه: #تاریخ_اسلام، سیره نبوی، حاکمان و پادشاهان، جغرافیای بلاد، انساب و ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/6178
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/6178
دانشنامه #علوی (نسخه 2)
متن 173 عنوان #کتاب در 389 جلد در زمینه #ترجمه و شرح و مصادر #نهج_البلاغه به زبان #عربی و #فارسی ...
مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/software/View/15905
خرید با تخفیف ویژه: www.noorshop.ir/fa/product/15905
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی
www.noorsoft.org
▫️▫️▫️
📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
#موضوع_مقاله
جایگاه سوره حمد در سیر نزول و چگونگی توجیه فاتحه الکتاب بودن سوره حمد با اثبات جایگاه پنجم در سیر نزول
نظر استاد بهجتپور پیرامون جایگاه سوره حمد در سیر نزول قرآن و نقد دیگر اقوال👇👇
به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
👇👇
این سوره به اتفاق همهی دانشمندان علوم قرآنی، مکی، و پنجمین سورهی نازلشده بر پیامبراکرم، پس از سورهی مدثر و پیش از سورهی مسد است. مطابق جدولهای مسند یادشده در مقدمهی تفسیر، فقط در سند ابوصالح از ابنعباس (جدول ردیف ششم) که از تاریخ یعقوبی نقل شده است و نقل جابر بن زید (جدول ردیف دهم) که از الاتقان نقل شده است، و جدول ترکیبی مرحوم معرفت و الازهر مصر، این سوره پنجمین سورهی نازلشده است؛ امّا در برخی روایات ترتیب نزول، سورهی حمد نیامده است که از این قرارند: سندهای عطا از ابنعباس بهنقل از مجمع (ردیف 2 جداول مقدمه)، عطا از ابنعباس به نقل از المقدمتان (ردیف 3)، و عطا از ابنعباس به نقل از فضائل القرآن (ردیف 4)، سند مجاهد از ابنعباس یا عکرمه و حسن (ردیف 5)، سند عکرمه یا ابوصالح از ابنعباس (ردیف 7) و تلفیقی الفهرست (ردیف 8). این سوره، از جدولهای غیرمسند، در چهار سند اول ذکر نشده است. در جدولهای ترکیبی هم در جدول زرکشی و خازن نیامده است. در مصحف ابنمسعود، این سوره وجود نداشته است. ظاهراً دلیل حذف سورهی حمد از این جدولها، این است که سورهی حمد را عدل و برابر قرآن شمردهاند و بهدلیل عظمتش، در ضمن سورهها بهحساب نیاوردهاند.
علاوه بر سند سعید بن مسیب از علی در جداول مسند (ردیف اول جداول)، برخی از دانشمندان بر این اعتقادند که سورهی حمد، اوّلین سورهی نازلشده است. شواهدی که ایشان بر این ادعا آوردهاند، چنین است:
1. پیامبر اکرم فرمودند: «لَاصَلَاةَ اِلَّا بِفَاتِحَةِ الکِتَابِ؛ هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب، نماز نیست.» روشن است که پیامبر9 از نخستین ایام رسالت، نماز میخواندند؛ پس این سوره باید پیش از دیگر سورهها، حتّی پیش از سورهی علق نازل شده باشد.
2. این سوره در روایات رسیده از پیامبر اکرم، فاتحة الکتاب نامیده شده است و مراد از فاتحة الکتاب، آغاز وحی قرآن و کتاب آسمانی به این سوره، و بهمنزلهی کلید ورود به قرآن بوده است.
3. این سوره، نخستین سورهای است که بهطور کامل نازل شد. در اولین سال آغاز وحی، هرچند چهار سوره پیش از حمد نازل شد، هیچکدام بهطور کامل و یا یکمرتبه نازل نگشت.
بهنظر میرسد که این شواهد، نمیتوانند دلیل نخستین بودن سورهی حمد در ترتیب نزول باشد؛ زیرا اینکه هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب نیست، مانند این است که گفته شود: «لَاصَلَاةَ إِلَّا بِطَهُورٍ؛ نماز بدون طهارت (غسل یا وضو) نماز نیست»، درحالیکه تشریع وضو و غسل، در آیهی چهل و سوم سورهی نساء (نزول 92) و آیهی ششم سورهی مائده (نزول 113)، یعنی آخرین سورههای مدنی صورت گرفت و ظاهراً مسلمانان تا آن زمان، به طهارت مکلف نبودهاند. بنابراین مراد روایت، شرط بودن حمد و طهارت (غسل یا وضو)، برای نماز پس از تشریع آنهاست و نه پیش از آن زمان. علاوه بر این، به یقین، پیامبر پیش از رسالت، یعنی در دوران نبوّت و سالهای منتهی به رسالت، به نماز و راز و نیاز اشتغال داشتهاند، چنانکه براساس یکی از برداشتها، نهی پیامبر از نماز، ازسوی ابوجهل، که در سورهی علق به آن اشاره شد، شاهد آن است و کلمهی سجده در آیهی آخر همان سوره، که سجدهی واجب دارد: «کلَّا لَاتُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ» در تفسیر برخی مفسّران، بر نماز حمل شده است؛ یعنی ظاهراً ویژگی خاص نماز پیامبر سجده بود، برخلاف نماز مشرکان، که ویژگی اصلی آن سوت و کف بود: «وَ مَا کَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکَاءً وَ تَصْدِیَة». اگر حضرت در دورهی نبوت و پیش از رسالت، نماز میخوانده است، آیا همراه با فاتحةالکتاب بوده؟ اگر در آن زمان (نبوت) فاتحة الکتاب بر ایشان نازل هم شده باشد، بهعنوان قرآن نبوده؛ زیرا نزول اصطلاحی قرآن، پس از آغاز رسالت است. بنابراین در زمان دیگری باید منتظر میماند تا این سوره بهعنوان قرآن، نازل شود.
شاهد دوم نیز قابل تأمّل است، زیرا کلمهی «فاتحه» بهمعنی کلید، میتواند بهمعنی کلید ورود به دین و مجموعهی تکالیف وضعشده ازسوی پروردگار باشد؛ زیرا استعمال کتاب در فریضه و تکلیف، سابقه داشته است: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ»، «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ»، ملاحظه میکنید که در این آیات، به اصل تکلیف، کتاب اطلاق شده است. پس از آشنا شدن مردم با پروردگار در سورهی علق، (نزول 1) و هشدارهایی که بهوسیله پیامبر اکرم در سورهی مزمل (نزول 3) و ازجانب پروردگار در سورهی مدثر (نزول 4) برای بیداری مردم داده شد، سورهی حمد رابطهی انسانهای باورمند به پروردگار واحد، و بیدارشده از هشدارها را با پروردگار تنظیم میکند. اعتراف به این رابطهی منظم، مقدمهی پذیرش فرامین و تکالیف وضعشده ازسوی پروردگار به این گروه است تا راه نجات از شقاوت و وصول به سعادت را بیابند.
احتمال داده شده که منظور از فاتحة الکتاب، آغاز قرآن مکتوب و تدوینشده با این سوره باشد که این احتمال منافاتی با نزول سورهی حمد در مرتبهی پنجم ندارد؛ زیرا نزول طبیعی سورهها با تدوین سورهها در یک مصحف، تفاوت دارد؛ البته اگر مدعای قائلین این احتمال، نامگذاری ازسوی پیامبر باشد، باید این ادعا را اثبات کنند که ترتیب قرار گرفتن سورهها در مصحف رسمی، به دستور آن حضرت بوده است. اگر خلاف این نظر را داشته باشیم و چینش سورهها در مصحف رسمی را، توافق صحابه، هنگام جمعآوری قرآن واحد مسلمانان در زمان عثمان بدانیم، انتساب این چینش و همچنین نامگذاری این سوره ازسوی پیامبر اکرم منتفی میشود.
احتمال سوم، جمعی بین مجموعهی اقوال است. یعنی درحالیکه پذیرفتهایم قرآن با چهار سوره پیش از سورهی حمد آغاز میشود، اما هر یک از آنها (علق، قلم، مزمل و مدثر)، در چند نوبت، نازل، و بهتدریج تکمیل شدند، برخلاف سورهی حمد که نزولش در یک مرحله بوده است. از آنجا که معیار در ترتیب سورهها آغاز نزول آنهاست؛ هرچند بعدها تکمیل شوند، این احتمال در رتبهی سورهی حمد تغییری ایجاد نمیکند و بههرحال نزول سورهی حمد در مرتبهی پنجم، صحیحتر بهنظر میرسد.
ما در اینجا می نگاریم
https://eitaa.com/mtamhid