#ترجمهی_سورهی_مبارکهی_زمر
11 - بگو هر آینه مأمور شدم که پرستش کنم خدا را پاک دارنده برایش دین را
12 - و مأمور شدم که باشم نخستین اسلامآوران
13 - بگو همانا ترسم اگر نافرمانی کنم پروردگار خویش را از عذاب روزی بزرگ
14 - بگو خدا را میپرستم پاکدارنده برایش دین خویش را
15 - پس پرستش کنید هر چه خواهید جز او بگو همانا زیانکاران آنانند که زیان کردند خویش و خاندان خویش را روز رستاخیز همانا این است آن زیان آشکار
16 - آنان را است از فرازشان پوشهائی از آتش و از زیرشان پوشهائی این است که میترساند خدا بدان بندگان خویش را ای بندگان من پس مرا بترسید
17 - و آنان که دوری گزیدند از ستمگر سرکش که بپرستندش و بازگشتند بسوی خدا ایشان را است مژده پس مژده ده بندگان مرا
18 - آنان که میشنوند سخن را پس پیروی میکنند بهترش را آنانند که رهبریشان کرده است خدا و آنانند دارندگان خردها
19 - آیا آنکه استوار شد بر او سخن عذاب آیا تو میرهانی آن را که در آتش است
20 - لیکن آنان که ترسیدند پروردگار خویش را برای ایشان است غرفههائی که از فراز آنهاست غرفههائی ساخته روان است از زیر آنها جویها وعده خدا است نشکند خدا وعده خویش را
21 - آیا ندیدی که خدا فرستاده است از آسمان آبی پس براندش به خزانههائی در زمین تا برون آرد بدان کشتی را که گوناگون است رنگهایش پس بخشکد که بینیش زرد شده سپس بگرداندش کوبیده همانا در این است یادآوردنی برای خردمندان
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۶۰🌷
درود بر آزاداندیشان:
یکی از انتقادهای قرآن از مخالفان خود این است که آنان حتّی حاضر نمی شوند پیام قرآن را بشنوند و آن را بررسی کنند؛ چنانکه در آیه ی 5 سوره ی هود می فرماید: «آگاه باشید که مشـرکان سر در گریبان فرو می برند تا در هنگام تلاوتِ قرآن توسّط پیامبر، خود را پنهان کنند(و آیات قرآن را نشنوند).» یا در آیهی 7 سوره ی نوح می خوانیم که حضرت نوح به خدا عرض میکند: «من هرگاه آنان را دعوت کردم تا ایشان را بیامرزی، انگشتان خود را در گوش هایشان کردند و جامه هایشان را به سر کشیدند و بر انکار خود پافشاری کردند و به شدّت تکبّر ورزیدند.» از نظر اسلام، انسان باید چنان آزاداندیش باشد که سخنان دیگران را با صبر و تحمّل فراوان بشنود و در آن¬ها بیندیشد و آنگاه با فکری خالی از تعصّبات کورکورانه، آن سخنان را تحلیل کند و راه حق را برگزیند. آیه ی مورد بحث که به صورت یک شعار اسلامی درآمده، آزاداندیشی مسلمانان و انتخاب گری آن ها را به خوبی نشان می دهد و می فرماید: «به بندگان خاص من بشارت ده؛ همان¬ها که سخنان [مختلف] را می شنوند و از بهترین آن ها پیروی می کنند.»
همچنین در آیه ی 49 سوره ی قصص می خوانیم که خدا به پیامبر خود دستور می دهد که در برابر کافرانی که تورات و قرآن را رد می کنند و آن ها را جادو می خوانند، بفرماید: «بگو: اگر راست می گویید، کتابی از جانب خدا بیاورید که از این دو کتاب بهتر هدایت کند تا من نیز از آن پیروی کنم.» آری، اسلام با هر نوع تعصّب بیجا و انتخاب کورکورانه مخالف است و از پیروان خود می خواهد که به خوبی در باره ی اسلام تحقیق کنند و آن را با چشمانی باز بپذیرند. از این رو هر مسلمانی وظیفه دارد اصول دین خود را با تحقیق و مطالعه باور کند؛ نه با تقلید از آباء و اجداد خود. این مطلب چنان مهم است که خداوند در آیه ی 6 سوره ی توبه به پیامبر خود دستور می دهد که اگر یکی از مشرکان از او تقاضای پناهندگی کرد تا در باره ی اسلام تحقیق کند، به او پناه دهد تا با خیال آسوده سخن خدا را بشنود و در آن اندیشه کند، و در هنگام بازگشت نیز او را به محلّی امن برساند تا کسی در راه مزاحم او نشود. بررسی سخنان و عملکرد پیشوایان ما به خوبی نشان می دهد که ایشان نیز طرفدار آزاداندیشی و مطالعه ی نظریات مختلف بوده اند. از امیر مؤمنان علی نقل شده است: «دانش و حکمت، گم شده ی مؤمن است؛ پس به دنبال آن بروید؛ هرچند نزد مشرکان باشد.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
4_5911017559380986236.mp3
1.02M
🔸ترتیل صفحه ۴۶۰ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : رست
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
4_5911017559380986237.mp3
2M
🔸ترتیل صفحه 460 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
✳️ نفاق و دورويى علاوه بر آنكه خود صفتى است بسيار قبيح و زشت كه انسان شرافتمند هيچ گاه متّصف به آن نيست و داراى اين صفت از جامعه انسانيّت خارج ، بلكه با هيچ حيوانى نيز شبيه نيست ، و مايه رسوايى و سرشكستگـى در اين عالم ... وذلت و عذاب اليم در آخرت است ، و به طورى كه در حديث شريف ذكر فرموده صـورتش در آن عالم آن است كه انسان با دو زبان از آتـش محشـور گردد، و اسباب رسوايى او پيش خلق خدا و سرافكندگى او در محضر انبياء مرسلين و ملائكه مقربين گردد...
🔵👈 و در حديث ديگر رسول خدا، صلى الله عليه و آله ، فرمود: مى آيد روز قيامت آدم دورو، در صورتى که يكى از دو زبانش از پشت سرش خارج شده و يكى از آنها از پيش رويش ، و هر دو زبانش آتش گرفته و تمام جسدش را آتش زده اند. پس از آن گفته شود اين اسـت (سزای) كسى كه در دنيا دورو و دو زبان بود.
🔹 [شرح چهل حديث، امام خميني(س)، ص 135 ]
✍ #نفاق
✍ #زبان
✍ #درس_اخلاق
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
@dars_akhlaq.mp3
2.14M
🔴تداوم امامت تا ظهور منجی
#نهج_البلاغه
🔆 أَلَا إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ (صلي الله عليه وآله) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّمَاءِ إِذَا خَوَي نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ فَكَأَنَّكُمْ قَدْ تَكَامَلَتْ مِنَ اللَّهِ فِيكُمُ الصَّنَائِعُ وَ أَرَاكُمْ مَا كُنْتُمْ تَأْمُلُونَ.
🌸آگاه باشید، مثل آل محمد صلی الله علیه و آله چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره ای غروب كند، ستاره دیگری طلوع خواهد كرد (تا ظهور صاحب الزمان (ع)). گویا می بینم در پرتو خاندان پیامبر علیه السلام نعمت های خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو دارید رسیده اید.
📚 #خطبه ۱۰۰
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۶۱🌷
وای بر سنگدلان:
شاید با کسانی برخورد کرده باشید که بسیار منطقی و حقجو هستند و پس از این که حقیقتی نزدشان اثبات شد، کاملاً در برابر آن تسلیم می شوند. در مقابل، شاید افرادی را دیده باشید که لجاجت در اعماق وجودشان نفوذ کرده، و اگر با چیزی مخالف باشند، با دیدن هزار دلیل منطقی و درست هم از مخالفت خود دست برنمی دارند، و به فرموده ی قرآن، اگر تمام نشانه های حق را هم ببینند، به آن ایمان نمی آورند، و اگر راه کمال را ببینند، در آن گام نمی نهند، و اگر راه گمراهی را ببینند، در آن گام می گذارند! بهراستی چرا چنین می-شود و چرا این دو گروه که هر دو انسان هستند و درک و شعور دارند، این قدر با هم متفاوت هستند؟ حقیقت این است که عوامل پیدایش هر یک از این دو حالت را باید در شیوه ی زندگی انسان ها جست وجو کرد؛ و الا به فرموده ی قرآن، تمام انسان ها با سرشت حقگرا به دنیا می آیند .
آیه ی مورد بحث، با توجّه به همین نکته، گروه نخست را « صاحبان شرح صدر»، و گروه دوّم را «سنگ دلان» معرّفی کرده است. شرح صدر بدین معناست که انسان وجود خود را برای پذیرفتن حقیقت آماده کند؛ همچون زمین حاصل خیزی که باران را با کمال میل می پذیرد و از برکت آن، پر از گل های زیبا و درختان بارور می شود. در مقابل، سنگدلی بدین معناست که قلب انسان، حق را نپذیرد و در برابر آن مقاومت کند؛ همچون سنگی که در برابر آب زلال مقاومت می کند و اجازه ی ورود آن را به خود نمی دهد، و در نتیجه، هیچ شکوفایی و رشدی در آن پدید نمی آید. البتّه هر یک از این دو حالت، عوامل گوناگونی دارد. در روایات پیشوایان ما آمده است که مطالعات پی گیر و مستمر، ارتباط با دانشمندان و علمای شایسته، خودسازی، یاد خدا و تهذیب نفس، همچنین پرهیز از گناه و نافرمانی خدا به ویژه غذای حرام، از عوامل مهم شرح صدر هستند. برعکس، جهل، گناه، لجاجت، بحث و جدل بی مورد، هم نشینی با بدان و گنه¬کاران، و خوردن غذای حرام، باعث سنگدلی می شود. در حدیثی از امام باقر می خوانیم: «از غفلت دوری کن که باعث سنگ دلی می شود.» همچنین از امام صادق نقل شده که آن حضرت، پرخوری را مایه ی سنگدلی برشمرده اند.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊